صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۲۴

اخبار ویژه روزنامه‌های 3 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

گشایش هزار ال‌سی نمادین است نه واقعی!

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات می‌گوید گشایش ال‌سی‌ها پس از شروع اجرای برجام نمادین است نه واقعی.

طهماسب مظاهری در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که رئیس کل بانک مرکزی در روز اول لغو تحریم‌ها اعلام کرد کار گشایش ال‌سی آغاز شده، اما این 1000 اعتبار اسنادی به مرور فعال خواهد شد. این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اینکه به طور دقیق بتوانیم بگوییم 1000 ال‌سی آزاد خواهد شد موضوع روشنی نبوده و به نظر می‌رسد که مستند به پرونده‌ها نیست که عددی ریاضی باشد. وی می‌افزاید: به طور کلی می‌توان گفت که گشایش هزار ال‌سی نمادین است، زیرا ال‌سی در روزهای شنبه و یکشنبه باز نمی‌شود و اقدامات لازمه هنوز انجام نشده است.

اصلاح‌طلبان ناامید از پیروزی در آرزوی کسب 30 کرسی‌ مجلس

اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند حتی اگر 30 تا 40 کرسی مجلس را به دست آورند به موفقیت مهمی دست یافته‌اند.

به گزارش راه دانا اصلاح‌طلبان از مجلس ششم به بعد نتوانسته‌اند حضور موثری در مجلس داشته باشند. 12 سال گوشه‌نشینی اصلاح‌طلبان در مجلس باعث شده است که سناریوهای مختلفی برای ورود به مجلس از سوی لیدرهای اصلاح‌طلب در نظر گرفته شود.

یکی از لیدرهای جریان اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان نباید تصور کنند که می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. این عنصر اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: حتی اگر بتوانند 30 تا 40 نفر از نیروهای فعال اصلاح‌طلب را وارد مجلس کنند که آنها بتوانند در کنار نمایندگان همسو با دولت صحنه‌گردانی مجلس را بر عهده بگیرند در انتخابات موفق خواهند بود.

یادآور می‌شود محمد عطریانفر از اعضای مرکزیت کارگزاران 11 دی ماه امسال در مصاحبه با روزنامه آرمان تاکید کرده بود: اصولگرایان اکثریت مجلس دهم را به دست می‌گیرند و در پاسخ این احتمال که اعتدالگرایان نزدیک به اصلاح‌طلبان محوریت مجلس بعدی را به دست بگیرند تاکید کرد: بنده احتمال چنین ترکیبی را واقعی نمی‌دانم در همه مجالس گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان قرار داشته یا اینکه اصلاح‌طلبان مجلس را در اختیار داشته‌اند. از سال 68 تاکنون جز سال 78 هیچ‌گاه یک مجلس اصلاح‌طلب در ایران تشکیل نشده است.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع‌بینانه نیست و غیرقابل تکرار است. به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را تشکیل خواهند داد.

روز گذشته نیز غلامعلی جعفرزاده (عضو فراکسیون رهروان و از نمایندگان حامی دولت) در مصاحبه با خبر آن‌لاین با ادبیاتی تحقیرآمیز گفت: من به آقای مطهری گفتم که لیست صدای ملت از لیست اصلاح‌طلبان رای بیشتری به دست خواهد آورد. صدای ملت در مجلس نهم دارای 6-7 عضو است.

ماجرای بازداشت تفنگداران تحقیر و شکست بزرگ برای آمریکا بود

محقق ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: ایران برنده اصلی ماجرای بازداشت تفنگداران بود و آمریکا در این ماجرا تحقیر شد.

علی آلفونه در مصاحبه با روزنامه جروزالم‌پست تاکید کرد که سپاه در ماجرای بازداشت تفنگداران آمریکایی، به طور کامل به همه اهداف خود دست یافته است.

وی گفت: بازداشت تفنگداران آمریکایی کوتاه بود، اما سپاه‌پاسداران انقلاب ایران به هدف خود دست یافت.

این کارشناس سیاسی یکی از نگرانی‌های مقامات پنتاگون را اطلاعات فاش شده قایق‌های آمریکایی اعلام کرد و گفت: مقامات پنتاگون نگران این موضوع هستند که آیا ایران این اطلاعات را در روسیه و چین قرار خواهد داد؟ این حقیقت که آمریکا تاکنون به حوادث متعدد از قبیل آزمایش یک موشک بالستیک ایران در ماه اکتبر و پرتاب راکت در نزدیکی ناوهای آمریکایی واکنش نشان نداده، نشان‌ دهنده ضعف این کشور است.

وی افزود: از دیدگاه سپاه، جالب‌ترین نکته این است که آنها تفنگداران آمریکایی را درست پیش از سخنرانی سالیانه اوباما بازداشت کردند.

آلفونه گفت: رسانه‌های دولتی ایران با پخش تصاویری از بازداشت ملوانان در واقع اوباما و کری را به تمسخر گرفتند. در واقع باید گفت که در این ماجرا، ایران برنده اصلی بوده است، چرا که توانست به فن‌آوری پیشرفته به کار گرفته شده آمریکا در قایق‌های نظامی دسترسی پیدا کرده، آمریکا را به تمسخر گرفته است که بگوید، توافق هسته‌ای به همکاری ایران با آمریکا منجر شده است.

وی این حادثه را یک موفقیت چشمگیر برای ایران و یک شکست بزرگ برای آمریکا دانست.

همزمان الیوت آلبرامز مشاور امنیت ملی در دولت بوش به فاکس‌نیوز گفت: قدرت آمریکا در حال افول و قدرت ایران در خاورمیانه در حال افزایش است. می‌بینیم که ایران تفنگداران آمریکا را در خلیج‌فارس تحقیر کرد. ما همچنین از آزادی اتباع خود که زندانی بودند خوشحالیم اما نباید امتیاز و باج می‌دادیم.

کاسبان برجام برنامه‌ریزی اقتصادی را تهدید می‌کنند

هجمه‌ای سنگین از واردات در راه است که سر اصلی آن به دولت و شرکت‌های دولتی وصل است. از واردات میلیاردی هواپیما تا واردات تراکتورهای سنگین از چک و اسلواکی و در سوی دیگر اعلام ثبت هزار ال‌سی در یک روز از سوی واردکنندگان! به نحوی که شدت خرج کردن ارزهای نیامده بازار دلار را هم به هم ریخته و نمودار قیمتی دلار برخلاف روند منطقی ریال شکل صعودی به خود گرفته است.

روزنامه جوان با درج این مطلب نوشت: واردات سنگین همه نشان از برنامه‌ریزی هدفمند برای پول‌های باقیمانده‌ای است که در آن سوی مرزها بلوکه شده بود، اما آیا این با خواست و اراده دولت، با شعارها و سخنان رئیس جمهور در تضاد نیست؟

نگرانی از این جهت است که آنچه از فحوای سخنان رئیس جمهور برمی‌آید با جریانی که در حال وقوع است در تضادی آشکار است و این تضاد نیز نتیجه ارتباط‌های قبلی شرکت‌های غربی با بدنه دولت و شرکت‌های وابسته به دولت است؛ خطری که بار دیگر تجربه دوران پس از جنگ را گوشزد می‌کند؛ خطری که با شعارهای خوب عده‌ای به دنبال کاسبی هستند. از یاد نبریم که موج مصرف‌گرایی پس از جنگ یا حتی در دولت قبلی (در اثر افزایش ناگهانی درآمد نفت) چه آثار مخربی را بر اقتصاد و معیشت مردم گذاشت.

اگر رئیس جمهور محترم مدعی حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم‌سازی (درون‌زا و برون‌نگر کردن اقتصاد) است، علائم 48 ساعته پس از اجرایی شدن برجام چنین چیزی را اثبات نمی‌کند بلکه نشان از هجوم واردات کالا مغایر با مسیری است که ترسیم کرده‌ایم. ای کاش دولت اکنون با افق جدید پساتحریم و مبتنی بر قوانین بالادستی اعم از اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله‌ای که خود تدوین کرده، بسته‌ای جامع برای پساتحریم تدوین و برایش همایش برگزار می‌کرد تا براساس آن به حل مشکلات اولویت‌دار و توسعه پایدار فکر می‌کردیم. ای کاش بسته‌ای طراحی می‌شد تا به جای پیشخور درآمد بلوکه شده در خارج یا تقدیم آنها به شرکت‌های خارجی، برای کشاورزی تولید و میلیون‌ها جوان بیکار و... راهکاری حداقلی ارائه می‌کرد و منابع هزینه‌ای را با اهداف و آثار مثبتش تدوین می‌کرد.

این بسته که لابد اکنون قابلیت اجرایی دارد باید توسط دولت تدوین شود و یک افق قابل دسترسی به مردم ارائه و نشان دهد که در فصل جدید اقتصادی پسابرجام دولت یازدهم دارای برنامه است. آیا کاسبان پساتحریم متصل به بدنه دولت اجازه چنین کاری را خواهند داد؟

روحانی نمی‌تواند دخالت کند /شورای نگهبان مستقل است

معاون سابق دیوان عدالت اداری گفت سخنان روحانی درباره پیگیری رد صلاحیت‌ها شوخی است.

موسی قربانی درباره سخنان رئیس جمهور در مورد استفاده از تمام اختیارات در بررسی رد صلاحیت‌ها گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تأیید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است.

وی در مصاحبه با عصر ایران خاطرنشان کرد: در تمام مراحل انتخابات، شورای نگهبان نظارت دارد و این نظارت هم استصوابی است. تنها شورای نگهبان مسئول نظارت به مراحل انتخابات است.

نماینده 4 دوره مجلس تصریح کرد: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و در مورد آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس جمهور هیچ وظیفه‌ای قانونی در مورد رد صلاحیت‌ها ندارد.

وی گفت: در زمان انتخابات مجلس هفتم (سال 1382) رؤسای دولت و مجلس اصلاحات، با توجه به رد صلاحیت‌ها، لیستی را به رهبری ارائه دادند و تقاضا کردند که این لیست تأیید شود و رهبر انقلاب هم بدون توجه به این لیست به شورای نگهبان گفتند که صلاحیت‌ها را بررسی کنند. شورای نگهبان هم بررسی کرد که بنده به عنوان یک نماینده مجلس در آن زمان به اعضای شورای نگهبان مشورت دادم. روحانی و یا هر فرد دیگری می‌تواند مدارک خود را ارائه کنند تا شورای نگهبان آنها را بررسی کند.

در همین حال محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس و استاندار فعلی سمنان به «آریا» گفت: روحانی به اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت‌ها قولی نداده است. وی افزود: شورای نگهبان و هیئت نظارت، مستقل از رئیس جمهور عمل می‌کند.

همچنین محمد اشرفی (نامزد رد صلاحیت شده) گفت: مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها به نقل از من در مورد پیگیری رئیس جمهوری در رابطه با رد صلاحیت جمعی از کاندیداهای دوره دهم مجلس به هیچ وجه صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده اینجانب، این موضوع که دکتر روحانی فهرستی خدمت رهبر معظم انقلاب برده‌اند، به هیچ وجه صحیح نیست.

روزنامه اعتماد به نقل از اشرفی اصفهانی نوشته بود: آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای رد صلاحیت‌ها ایستاده و تا جایی که اطلاع دارم فهرستی از برخی اسامی را خدمت رهبر معظم انقلاب برده‌اند تا حکم حکومتی بگیرند و این مسئله را حل کنند.

اسرائیل انتخابات ایران را رصد می‌کند /توافق هسته‌ای نقطه عطف استراتژیک بود

«مقامات اسرائیل مزایای توافق هسته‌ای آمریکا با ایران را بیش از زیان‌های آن می‌دانند. آنها انتخابات ایران را رصد می‌کنند».

اینها اظهارات یک مقام صهیونیست در مصاحبه با المانیتور است. المانیتور در گزارشی نوشت: نیروی دفاعی ارتش اسرائیل انتخابات آتی ایران را مهم می‌داند چرا که می‌تواند مشخص کند مردم ایران در کدام جهت حرکت می‌کنند.

«یوسی کوهن» رئیس جدید «موساد» گفت خطرات ایران پس از توافق هسته‌ای از خطرات گذشته حتی بیشتر است. نظر بسیاری از افراد در درون تشکیلات دفاعی اسرائیل تفاوت اندکی با این نظرات دارد.

یک مقام ارشد ارتش اسرائیل به المانیتور گفت: حتی یک کارشناس در نیروهای دفاعی اسرائیل هم وجود ندارد که اعتقاد داشته باشد ایران آمال هسته‌ای خود را کنار گذاشته است؛ بلکه ایران به دلیل فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها وادار به امضای توافق هسته‌ای شد و ارزیابی ما این است که ایران این توافق را به دقت اجرا خواهد کرد.

مقام صهیونیست افزود: این توافق یک پنجره زمانی 10 تا 15 ساله ایجاد می‌کند که فرصت بزرگی در اختیار ما می‌گذارد؛ ما از نقطه عطف استراتژیک صحبت می‌کنیم. ایران در 15 سال گذشته مسیر ثابتی را برای رسیدن به ظرفیت هسته‌ای طی کرده بود و اکنون تمام آن مسدود شده و به عقب کشیده شده است. حتی اگر نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیلی به طور علنی بیان نکنند اما می‌دانند که در این مرحله مزایای توافق هسته‌ای بیش از مضرات آن است.

یک مقام دیگر صهیونیست گفت: این توافق تهدید هسته‌ای ایران را برای مدت 10 تا 15 سال از میان برمی‌دارد و این زمان بسیار بیشتر از زمانی است که حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا می‌توانست به دست آورد.

المانیتور افزود: تشکیلات نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل درخصوص سلاح‌های متعارف ایران هم نگرانی دارند اما تصویر کلی پیچیده‌تر از میلیاردها دلاری است که ایران ممکن است برای تقویت تروریسم بین‌المللی خرج کند یا نکند.

یکی از منابع یاد شده اسرائیلی گفت: ارتش‌ها و نیروهای اطلاعاتی هم ضعف‌هایی دارند؛ ارزیابی گرایش‌های عمیق درون جامعه دشوارتر بوده و این مسئله درباره ایران هم صادق است. اشاره این مقام اسرائیلی به انتخابات پارلمانی آینده ایران است.

در درون ایران یک برخورد مداوم بین دو گرایش متضاد وجود دارد: ادامه تسلط نیروی قدس و ژنرال‌هایی مانند قاسم سلیمانی بر انقلاب یا گرایش به وضعیت عالی و زندگی خوب و خسته شدن از انقلاب.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یک مداح بداخلاق که در تهران به دخالت در امور سیاسی و تعیین تکلیف برای مسئولین معروف است، در مراسم بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در قم گفت: «سه هزار مداح در تهران ساماندهی کرده‌ایم تا در انتخابات، تلخکامی برجام را جبران کنند.» وی این سخن را دو روز بعد از نامه رهبری به رئیس‌جمهور که در آن از اجرائی شدن برجام ابراز خرسندی کردند، گفته است.

* با اینکه هنوز نظر نهائی درباره صلاحیت داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان اعلام نشده، عده‌ای با انتشار فهرستی از اسامی تعدادی از ثبت‌نام کرده‌های شرکت در انتخابات این مجلس منتشر کرده و آن را به عنوان فهرست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند. براساس اطلاعات موثق، این فهرست ربطی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ندارد و گفته می‌شود با هدف تخریب منتشر شده است.

* یک کاندیدای جوان انتخابات مجلس شورای اسلامی که برای تسلیم اعتراض به رد صلاحیت خود از شهرستان به تهران آمده بود، در یک تصادف جان باخت. به گزارش تابناک نبی‌الله رضایی تبار سماکوش کاندیدای مجلس دهم از شهرستان بابل که پس از تایید هیئت اجرایی توسط هیا‌ت نظارت استانی رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده و برای اعلام اعتراض خود به تهران رفته بود، شامگاه سه شنبه در مسیر برگشت دچار سانحه رانندگی شد و جان خود را از دست داد. محل تصادف این کاندیدای مجلس دهم جاده هراز با خودروی سواری شخصی اعلام شده است.

* توطئه تروریست‌های داعش علیه امامین عسگریین ناکام ماند. رهبر حزب‌الله عراق گفت: نیروهای داعش برای نبش قبر حرمین عسگریین به سامرا حمله کردند، اما با تلاش نیروهای ایرانی این خواسته داعش به هیچ‌وجه محقق نشد.

* جیسون رضاییان که به یک بیمارستان ارتش آمریکا در آلمان منتقل شده، روز پنجشنبه برای نخستین بار پس از آزادی در مقابل خبرنگاران حاضر شد. او گفت: «من بخش بزرگی از زندگی‌ام را صرف نوشتن درباره آمریکا و ایران کرده‌ام و هرگز تصور نمی‌کردم – و هیچ وقت نمی‌خواستم – که خودم در متن خبرها باشم، به خصوص در چنین دوره فوق‌العاده‌ای. می‌خواهم در آینده دوباره مشغول نوشتن درباره ایران و آمریکا شوم. اما برای مدتی چیزی نخواهم گفت. امیدوارم همه نیاز من به حریم خصوصی را درک کنند چون می‌خواهم مدتی با خودم و خانواده‌ام وقت بگذرانم.» جیسون رضائیان به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران محکوم و درحال تحمل زندان بود که هفته گذشته با چند زندانی ایرانی مبادله و آزاد شد.

*********************************

روزنامه خراسان**

آفتاب نیوز مدعی شد:

(درسال 85) قرار شد که علی لاریجانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور یابد و توافق هسته ای با ایران، در جلسه ای با حضور وزرای امور خارجه 1+5 نهایی شود. اما شخص احمدی نژاد رئیس جمهور وقت علاقه ای به "دور زده شدن" خود توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی نداشت. در نتیجه، سفر هماهنگ شده علی لاریجانی به نیویورک اساساً صورت نگرفت و به جای او، محمود احمدی نژاد بود که در مجمع عمومی سازمان ملل خبر ساز شد و البته بعد از بازگشت به ایران هم، سعید جلیلی را جانشین لاریجانی کرد.

انتخاب نوشت:

آیت ا... کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسائل انتخابات گفت: 4 لیست توسط دشمنان انقلاب آماده شده بود که برای مجلس خبرگان ارائه شود؛ علاوه بر این طریق یک لیست و یک روحانی سرشناس در هر شهری آماده کرده بودند و این نقشه که بعضی از اسامی با بعضی دیگر مخلوط شود.

ایران هسته ای نوشت:

کارشناسان امنیتی در تهران می گویند مسئله ربوده شدن 3 آمریکایی در عراق نمی تواند سوژه جدید مذاکرات دیپلماتیک و امنیتی میان ایران و آمریکا باشد. به عقیده این کارشناسان، دولت آمریکا با علم به علاقه و نیاز دولت روحانی به ایجاد و حفظ زیرساخت های پایدار مذاکرات مستقیم با آمریکا و توسعه حوزه های مذاکراتی، دائما تلاش می کند موضوعات جدیدی برای تداوم نشست و برخاست با مقام های وزارت خارجه ایران ایجاد کند.

*********************************

روزنامه ایران**

ظریف: روسیه در تحریم‌ها ایران را تنها نگذاشت

ظریف با اشاره به حمایت روسیه از ایران در زمان تحریم‌ها از چشم‌انداز مثبت گسترش همکاری دو کشور سخن گفت. به گزارش «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه همایش اقتصادی «داووس» سوئیس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری بین‌المللی «روسیه امروز» تأکید کرد: «ایران و روسیه مناسبات بسیار خوبی با هم دارند. روسیه ما را در تحریم‌ها تنها نگذاشت. حالا روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در ایران حضور استراتژیک دارد. ما توقع داریم روسیه در طیف وسیع راستا‌ها در کشور ما سرمایه‌گذاری کند. مهم‌ترین آنها صنعت اتمی است.»

قدردانی سردار سلیمانی از جانفشانی هزاران مدافع حرم

سرلشکر حاج قاسم سلیمانی گفت: «هم اکنون هزاران مدافع حرم حضرت زینب(س) برای حفظ و صیانت از حریم اسلام در برابر دشمنان سوگند خورده قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام در حال مقاومت و جانفشانی هستند و این برای امت اسلامی بسیار ارزشمند خواهد بود.» به گزارش «سپاه نیوز»، فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد سردار سرتیپ شهید محمدعلی الله‌دادی و 22 نفر از شهدای سیرجان گفت: «امیدوارم که خداوند به برکت خون‌های پاک همه شهیدان بویژه شهدای این روستا به ما سربازان انقلاب اسلامی توفیق دهد که پاسداران وفاداری در مراقبت از حریم اسلام و مرزهای جمهوری اسلامی باشیم.»

بازداشت مدیر ارشد یک شبکه‌ ماهواره‌ای

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با دستگیری مدیر ارشد یک شبکه ماهواره‌ای، دو شبکه ماهواره‌ای فعال غیراخلاقی را شناسایی و تعطیل کرد.

به گزارش «تسنیم»، بنا بر اعلام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، با دستگیری یکی از عوامل اصلی مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی 3 کشور اروپایی، دو شبکه ماهواره‌ای اصلی فعال در حوزه‌های غیراخلاقی و همچنین ده‌ها صفحه مرتبط با آنها در شبکه‌های اجتماعی تعطیل شد. براساس این گزارش، دستگاه‌های امنیتی پس از ماه‌ها تمرکز و ایجاد اشراف اطلاعاتی روی عوامل اصلی شبکه تلویزیونی تریپل‌ای (AAA) در 3 کشور اروپایی، با طراحی و اجرای یک عملیات اطلاعاتی پیچیده، مدیر ارشد آن را در داخل ایران دستگیر کردند. سازمان اطلاعات سپاه در پایان تأکید کرده است: «هرگونه همکاری به هر نحو با شبکه‌های ماهواره‌ای خارج‌نشین از جمله تولید محصول، جذب و سفارش آگهی یا ارتباطات کاری ممنوع است و مورد پیگیری و برخورد جدی قرار خواهد گرفت.»

2 هفته به دوران محکومیت مهدی‌ هاشمی افزوده شد

وکیل مهدی ‌هاشمی از موافقت با درخواست مرخصی استعلاجی موکلش از سوی دادستانی تهران خبر داد. سیدمحمود علیزاده طباطبایی به «ایرنا» گفت: «مهدی‌ هاشمی که برای عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده بود، برای طی کردن دوره نقاهت خود به منزل بازگشت.» وی افزود: «بیمارستان مربوطه برای بهبودی وی پیشنهاد و دستور استراحت مطلق بعد از عمل جراحی را صادر و این امر به تأیید پزشکی قانونی نیز رسیده است.» در همن حال، «میزان» به نقل از یک «منبع آگاه» نوشت: «۱۴ روزی که مهدی‌ هاشمی در بیرون از زندان به سر می‌برد، مرخصی نیست بلکه تعویق به حساب می‌آید و به محض بازگشت مهدی‌ هاشمی به زندان، این ۱۴ روز به دوران محکومیت وی اضافه خواهد شد.»

توصیه انتخاباتی مصباح به اصولگرایان

«رجا نیوز» ضمن انتشار توصیه آیت‌الله مصباح یزدی به اصولگرایان در جریان انتخابات شورای شهر گذشته تهران مبنی بر اینکه «بروید و اشتراکات‌تان را با سایر لیست‌های اصولگرا بالا ببرید. ملاک اصلی در انتخاب، مصادیق ضدیت با اصلاح‌طلبان باشد و نه ارادت به جبهه پایداری و...»، از کسانی انتقاد کرد که در جریان تلاش برای ائتلاف اصولگرایان، «حضرت علامه مصباح و جریان سیاسی منتسب به ایشان را وحدت‌شکن و بازی برهم زن معرفی می‌کنند.».

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حمایت چین از کشور فلسطین

چین هم از کشور مستقل فلسطین حمایت کرد. رئیس‌جمهوری خلق چین در جریان سفر خود به مصر به دیدار رئیس اتحادیه عرب در قاهره رفت و گفت: «چین از روند صلح در خاور نزدیک و از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 و با پایتختی اورشلیم شرقی به‌طور قاطع حمایت می‌کند.» شی جین پینگ تاکید کرد مساله فلسطین دارای اهمیت اصولی برای صلح در سراسر خاور نزدیک است و جامعه بین‌الملل را به مساعدت به از سرگیری مذاکرات دوطرف فراخواند که از آوریل سال 2014 قطع شده است. این مذاکرات به‌دلیل امتناع تل‌آویو برای متوقف کردن ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری متوقف شد. رهبر چین همچنین اطلاع داد پکن 5/7 میلیون دلار برای بهبود شرایط زندگی فلسطینیان و کمک در اجرای طرح احداث نیروگاه خورشیدی در فلسطین تخصیص می‌دهد.

انفجار مقابل سفارت روسیه در کابل

برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نزدیک سفارت روسیه در کابل است که به کشته شدن دست‌کم 7 افغانی انجامید. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در این انفجار که عصر چهارشنبه رخ داد، هیچ آسیبی به کارکنان سفارت روسیه وارد نشده، اما ساختمان آن به دلیل شدت انفجار آسیب دیده است. یک منبع دیپلماتیک روسیه گفت طبق ارزیابی‌های بین‌المللی، این حمله هیات دیپلماسی روسیه را هدف قرار نداده است.

بازداشت معلم متعرض به ولیعهد سعودی

نیروهای سعودی، معلم مدرسه‌ای را 7 ماه پس از برخورد جسورانه‌اش با وزیر کشور عربستان، روز چهارشنبه بازداشت کردند. محمد عبید، معلم مدرسه‌ای در سیهات عربستان و برادر یکی از شهدای انفجار مسجد قدیح است که درحضور وزیر کشور، دولت را به مشارکت در جنایت انفجار آن مسجد شیعیان متهم کرد. وی خطاب به محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشورعربستان گفت: اگر دولت به نقش خود عمل نکند؛ جناب شاهزاده به من اجازه بدهید بگویم که دولت هم در این جنایت شریک است. وزیر کشور نیز در پاسخ وی گفت: هرکسی که تلاش کند نقش دولت را ایفا کند بازخواست خواهد شد.

20 کشته در حمله الشباب در سومالی

صبح دیروز پلیس سومالی از پایان محاصره خونین یک رستوران ساحلی در موگادیشو، پایتخت این کشور خبر داد. مسؤولیت این حمله تروریستی که پنجشنبه آغاز شد و دست‌کم 20 کشته در پی داشت را گروه تروریستی الشباب، وابسته به القاعده بر عهده گرفت. ابتدا 2 خودروی بمب‌گذاری شده مقابل ورودی یک رستوران ساحلی در منطقه ساحلی لیدو منفجر شدند و سپس تروریست‌ها حاضران در رستوران را گروگان گرفتند. پلیس مدعی است که پیش از طلوع آفتاب جمعه کنترل این رستوران را به دست گرفته است. با این وجود، مشخص نیست که آیا مهاجمان نیز در میان کشته‌شدگان بوده‌اند یا خیر؟سومالی از زمان سرنگونی رژیم محمد سیادبری در سال 1991 ناآرام است. دولت جدید سومالی هم با حمایت 22 هزار نیروی اتحادیه آفریقا شامل نظامیانی از کشورهای بوروندی، جیبوتی، اتیوپی، کنیا و اوگاندا به حاکمیت خود ادامه می‌‌دهد.

غرق شدن 21 مهاجر در آب‌های یونان

واژگونی 2 قایق چوبی پناهجویان در نزدیک سواحل یونان جان دست‌کم 21 تن از جمله 8 کودک را گرفت. این قایق‌ها صبح دیروز در نزدیکی جزایر کالیمنوس و فارماکونیسی یونان واژگون شدند. یکی از مقام‌های گارد ساحلی یونان پس از اطلاع از نخستین قایق حادثه‌دیده اعلام کرد:

«8 جسد پیدا شدند و 26 تن از سرنشینان نیز نجات یافته و به ساحل برده شدند؛ آنها سوار یک قایق چوبی بودند و هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم چند نفر در این قایق حضور داشتند.» به گفته او، عملیات امداد و جست‌‌وجو در آب‌های اطراف جزیره کالیمنوس در دریای اژه با کمک بالگرد و چند قایق همچنان ادامه دارد. در حالی که موج مهاجرت پناهجویان به کشورهای اروپایی با وجود سرمای هوا همچنان ادامه دارد، یونان مقامات ترک را به همکاری با قاچاقچیان انسان متهم کرده است.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات