صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 3 بهمن 1394 شماره 4280

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جوانان حزب‌اللهی را متهم نکنید به تندروی؛ اینها همان کسانی هستند که با همه‌ وجود، با همه‌ اخلاص در میدان حاضرند، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویت ملّی لازم باشد، مسئله جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همین‌ها هستند که به میدان می‌آیند. (94/10/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مخالفان نظام و مجلس
در روزهاي گذشته، عبارتي از رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مردم قم مورد توجه رسانه‌هاي داخل و خارج قرار گرفت که معظم‌له فرموده بودند: «حتي کساني که نظام را و رهبري را قبول ندارند پاي صندوق‌ها بيايند؛ چراکه انتخابات متعلق به ملت، ايران و نظام جمهوري اسلامي است.»
 اين تعبير بلافاصله مورد نقد و ارزيابي‌هاي گوناگون و تحليل‌ها و تفسيرهاي متنوع قرار گرفت که برخي آن را نشان از عمق جايگاه انتخابات در نظام مردم‌سالاري ديني دانستند و برخي دیگر به ویژه در آن سوی مرزها با نگاه کينه‌ورزانه، آن را اظهاراتي فريبنده تفسير کردند که تنها براي اغوای مخالفان بيان شده است؛ اما در اين ميان، يک جريان سياسي خاص تفسيري را مطرح کرد که چنين بيان مي‌داشت: براي تحقق مطالبه رهبري بايد دستگاه نظارتي با تسامح کامل برخورد کرده و همه نامزدها با گرايش‌ها و تفکرات مختلف، حتي مخالفان نظام سياسي، اعم از فتنه‌گران و... را تأييد کند تا سخن رهبري محقق شود! از این رو در روزهاي گذشته و با توجه به اعلام اوليه اسامي تأييد و ردّ صلاحيت‌شدگان مجلس شوراي اسلامي از سوی شوراي نگهبان، فرصتي فراهم شد تا اين تفسير ناصواب از سخنان رهبري به ابزاري براي تخريب شوراي نگهبان بدل شود.
همين فضاسازي‌ها کافي بود تا رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خود با دست‌‌اندرکاران انتخابات در روز چهارشنبه (30/10/94) به شرح کلام‌شان و نفي تفسيرهاي باطل بپردازند و چنين تبيين کنند: «بله، بنده گفته‌ام و باز هم مي‌گويم که آن کساني که حتي نظام را قبول ندارند، بيايند در انتخابات شرکت کنند، رأي بدهند، اما نه اينکه کسي که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند... در هيچ جاي دنيا در مراکز تصميم‌گيري، آن کسي که اصل نظام کشور را قبول ندارد راه نمي‌دهند.»
اين بيانات خط بطلاني بر سناريوی تبليغاتي بود که شوراي نگهبان را در اين موقعيت حساس مورد هجمه قرار داده تا دچار انفعال شود. به عبارتی، نظام اسلامی نظام شايسته‌سالاري است و در آن تنها صاحبان صلاحيت  می‌توانند برای خدمت بر کرسي قدرت تکيه بزنند.

▼ گزارش روز
ترجیح یک خاندان بر یک امت

محکومیت ایران در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در جده؛ سازمانی که به درخواست عربستان تشکیل جلسه داده بود، در بیانیه پایانی خود اظهارات تحریک‌آمیز ایران(!) درباره اجرای احکام قضایی صادره علیه شماری از تروریست‌های جنایتکار در عربستان را محکوم کرد و آن را مداخله آشکار در امور داخلی این کشور برشمرد. این بیانیه محیرالعقول مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی را محکوم کرد و آن را تداوم حمایت از تروریسم خواند؛ همچنین از اقدامات عربستان در مواجهه با حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران حمایت کرد. این شورا بدون اشاره به جنایات سعودی‌ها در یمن، از تلاش‌های ادعایی عربستان و تمام کشورهای عضو در مبارزه با تمام اشکال تروریسم حمایت کرد؛ بیانیه‌ای که تنها ایران و لبنان با آن همراهی نکردند. این بیانیه نشان داد، سازمان همکاری اسلامی بیش از آنکه در خدمت منافع جوامع اسلامی و مصالح مسلمانان جهان باشد، تحت تسلط و نفوذ رژیم آل‌سعود قرار دارد. موضوعی که در سخنان سیدعباس عراقچی، نماینده ایران در این شورا به وضوح مشخص می‌شود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از رویکرد این شورا می‌گوید: «جای تأسف است که سازمان همکاری اسلامی به اتفاقات کنسولگری عربستان در تهران بلافاصله واکنش نشان داده و اجلاس فوق‌العاده برگزار می‌کند، حال آنکه دولت فلسطین بیش از یک سال است که خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان برای بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی شده، اما هنوز وقعی به این درخواست نهاده نشده است. نگران‌کننده است سازمان در مقابل مشکلات و چالش‌های بزرگ جهان اسلام، که حتی در همین جلسه مورد اشاره نمایندگان غالب کشورها قرار گرفت؛ همچون مقابله با تروریسم، افراط گرایی و فرقه‌گرایی ساکت است؛ حال آنکه همگان از علل و ریشه‌های این مشکلات و نقش برخی کشورهای خاص در ایجاد آن به خوبی مطلعند.»

▼ خبر ویژه  
آمارهای تکان‌دهنده درباره ردّ صلاحیت‌ها!

«پارس‌نیوز» در خبری که قضاوت درباره صحت و چرایی انتشار آن با خوانندگان است، مدعی شده است منابع نزدیک به هیئت‌های نظارت، گزارش جامعی از ردّ صلاحیت‌شدگان را برای برخی مقامات ارشد نظام همراه با مستندات ارسال کرده‌اند. از میان ردّ صلاحیت‌شدگان 603 نفر مرتکب قتل و در دادگاه‌ها محکوم شده‌اند (غیرعمد، رضایت اولیای دم، فرصت مرخصی برای نام‌نویسی و...)؛ 422 نفر مجرم به زنا شناخته شده‌اند که احکام قضایی این افراد ضمیمه این گزارش شده است؛ 570 نفر در دادگاه‌ها به سرقت محکوم شده‌اند؛ 340 نفر هر سه جرم قتل، زنا و سرقت را مرتکب شده‌اند؛ 415 نفر عضو گروه‌های منحله اعم از کموله، مجاهدین خلق (منافقین)، نهضت آزادی، مشارکت، مجاهدین، پ.ک.ک، سلطنت‌طلبی و... بوده‌اند؛ 250 نفر تابعیت ایران را نداشته‌اند؛ 176 نفر دوتابعیتی بوده‌اند (طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، افراد غیرایرانی یا با تابعیت دوگانه نمی‌توانند در هیچ‌یک از انتخابات‌ نامزد شوند)؛ 460 نفر هیچ آدرسی در فرم‌های نام‌نویسی خود ننوشته‌اند؛ 330 نفر از داوطلبانی هم که صلاحیت‌شان احراز نشده، برای تحقیقات در پرونده نام‌نویسی خود آدرس دقیقی ارائه نکرده‌اند.
 
▼ اخبار
1- آمریکایی‌ها با استرس از تنگه هرمز رد می‌شوند

دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها با استرس بسیار زیاد از تنگه هرمز رد می‌شوند، گفت: شناورهای تندروی موشک‌انداز سپاه دو برابر شناورهای آمریکایی سرعت دارند و در آینده این سرعت سه برابر خواهد شد. وی تأکید کرد: هدف قرار دادن این شناورهای کوچک و رادارگریز که ٦٠ تا ٨٠ نات سرعت دارند، در مخیله هیچ قدرت نظامی نمی‌گنجد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ناو آمریکایی در سال ٦٦ و ٦٧ در حالی در خلیج‌فارس منهدم شد که ما توانمندی‌های امروز را هم نداشتیم. دریادار فدوی یادآور شد: امروز آمریکا و اسرائیل در یمن هستند، نه فقط عربستان، قطر و بحرین و تاکنون ٩ فروند شناور عربستان، مصر و... در یمن هدف قرار گرفته‌اند.
2- معافیت گزینشی مسافران ایرانی
وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی آمریکا در ابلاغیه‌ای نحوه اجرای مصوبه چند ماه پیش کنگره در زمینه روادید که با امضای باراک اوباما به قانون تبدیل شد، تشریح کرد. در بخشی از ابلاغیه به وزیر امنیت داخلی آمریکا اختیار داده شده است بنا به صلاحدید، عده‌ای از سفرکنندگان به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان را از محدودیت‌های جدید در زمینه روادید آمریکا معاف کند. «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت این کشور به دلیل آنچه به ادعای وی استثنا کردن ایران از قوانین جدید روادید آمریکاست، انتقاد کرده است. آمریکا و سایر کشورهای گروه 1+5 در این بند متعهد شده‌اند از تصویب قوانین یا انجام اقداماتی که مانع عادی‌سازی روابط تجاری با ایران شود، خودداری خواهند کرد.

▼ تا انتخابات
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان از تأیید صلاحیت هشت عضو این حزب خبر داد و گفت: فقط ۲۰ کاندیدا به صورت رسمی از اعضای حزب ندای ایرانیان توانستند از شورای نگهبان تأیید صلاحیت بگیرند که هشت نفر آنها از اعضای رسمی ندا و ۱۲ نفر دیگر از افراد همسو با این حزب هستند. وی افزود: ما قطعاً در این انتخابات شرکت می‌کنیم و از هم‌اکنون برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای حضور پرقدرت در انتخابات داریم.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی درباره اینکه آیا تصمیمی برای قرار گرفتن نام هاشمی‌رفسنجانی در فهرست جامعتین صورت گرفته است، گفت: مذاکره شده است، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و وقتی رأی دهند مشخص می‌شود که نظر غالب چیست. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نظر جامعتین درباره سیدحسن خمینی، گفت: ظاهراً به وی گفته بودند که امتحان دهد و امتحان نداده است، بنابراین دیگر نمی‌تواند شرکت کند.
بخش دوم آزمون علمی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مرحله برگزاری شفاهی است. گفتنی است، حضرات آیات مهدی شب‌زنده‌دار و سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، از فقهای شورای نگهبان در این دوره مُمتحن آزمون شفاهی هستند و چهار نفر از استادان سطوح عالی حوزه، فقهای شورای نگهبان را در این آزمون سنگین علمی همراهی می‌کنند.
محمد سلیمانی، نماینده تهران در مجلس با اشاره به جزئیات جلسه هم‌اندیشی شورای ائتلاف اصولگرایان با نامزدهای اصولگرا، گفت: اصولگرایان از بین ۲۰۰ نفر به لیست نهایی ۳۰ نامزد می‌رسند. در این جلسه یک نظرسنجی از دوستان صورت گرفت تا نظر خود را درباره 30 نفر برای لیست تهران ارائه کنند.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش رویترز، شرکت داروسازی دانمارکی «نووو نوردیسک» بزرگ‌ترین تولیدکننده انسولین پس از برداشتن تحریم‌ها تمایل دارد در ایران سرمایه‌گذاری کند. این شرکت دانمارکی حدود 130 کارمند خود را در ایران در دوره تحریم‌ها حفظ کرده است و پس از تصمیم ماه سپتامبر مبنی بر سرمایه‌گذاری 70 میلیون یورویی (76 میلیون دلار) برای احداث کارخانه در این کشور، در نظر دارد که این تعداد را به بیش از دو برابر افزایش دهد.
زارعان، معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی با اشاره به مشارکت و همکاری ایران و چین، گفت: ما با چین در حوزه ساخت رآکتورهای کوچک اقداماتی را انجام داده‌ایم و قرار است با توجه به حمایتی که دولت داشته، رآکتورهای کوچک و 100 مگاواتی را در کشور راه‌اندازی کنیم. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورها همکاری‌های مشترک خواهد داشت.
بر اساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی»، «اشتون کارتر» گفت: آمریکا باید کمک بیشتری به ائتلاف ضدداعش بکند و حضور نیروهای زمینی بخشی از راهبرد مقابله با داعش است. این در حالی است که مسئولان سیاسی و نظامی دولت اوباما تاکنون بارها بر نقش مستشاری و آموزشی نیروهای نظامی آمریکایی در عراق تأکید کرده‌اند و عراق هم بارها گفته است که نیازی به نیروی نظامی خارجی در میدان نبرد ندارد.
بانک مرکزی اعلام کرده است، مذاکره در زمینه استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات انتقال مالی سوئیفت، انجام شده است. این بانک‌ها شامل تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست‌بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی است. همچنین، چندین بانک خصوصی مانند دی، سامان، پاسارگاد و پارسیان به علاوه دو بانک مسکن و کشاورزی نیز پیش از این به سوئیفت وصل شده بودند.
«فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد، در پی اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، توکیو روابط خود با تهران را به حالت عادی باز می‌گرداند. عدم سرمایه‌گذاری جدید در حوزه نفت و گاز، از جمله تحریم‌هایی بوده است که توکیو علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع کرده بود.
یک سناتور آمریکایی روز پنج‌شنبه طرحی را به مجلس سنای آمریکا ارائه کرده و در آن جلوگیری از پرداخت هرگونه وجه به ایران برای حلّ‌وفصل دعاوی طرح‌شده در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» را خواستار شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات