صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 20 بهمن 1394 شماره 4293

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تروریسم یک بیماری واگیردار و بسیار خطرناک است که اگر همه به‌طور جدی با آن مقابله کنند قابل کنترل است؛ اما متأسفانه برخی با واسطه یا بی‌واسطه به جریان‌های تروریستی کمک می‌کنند. (94/11/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
لبخند دشمن!

رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا روز گذشته در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی بیانات مهمی را ایراد فرمودند. ایشان در بخشی از سخنان خود تأکید کردند: «هیچ انسانی را، هیچ مجموعه‌ای را مردم ستایش نمی‌کنند وقتی‌که از وجود دشمن غفلت کند؛ تعریف نمی‌کنند که دل اینها با همه خوش است. خُب بله، او لبخند می‌زند، شما هم لبخند می‌زنی، اما مواظب باش که پشت این لبخند چیست! دشمنی‌ها را نباید فراموش کرد، دشمن‌ها را نبایستی از یاد برد.»
این روزها که مصادف با سی‌وهفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و کوتاه شدن دست بیگانگان از کشور و ملت مسلمان ایران است، اگر به سال‌های پر فراز و نشیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازنگاهی بیفکنیم، به وضوح خواهیم دید که در طول قریب به چهار دهه گذشته، روزی نبوده است که شاهد سیاست‌های خصمانه و دشمنی‌های پی‌درپی بدخواهان انقلاب اسلامی، به ویژه دولت استکباری آمریکا نبوده باشیم؛ از ایجاد ناامنی و حمایت از متجاوز تا حمله مستقیم به هواپیمای مسافربری کشورمان. بماند که هنوز و حتی پس از توافق هسته‌ای و برجام هم، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب رفع نشده و با وجود ایستادگی و مقاومت جانانه مردم، آثار زیانبار آن از بین نرفته است. همه این تجربیات تلخ را باید در کنار رفتار آمریکایی‌ها قرار داد؛ چراکه نحوه برخورد دولتمردان مستکبر این کشور با کشورها و ملت‌ها در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که آنها هیچ‌گاه به آنچه گفته‌اند، عمل نکرده‌اند. آمریکایی‌ها همواره دست چدنی خود را در زیر دستکش مخملی پنهان می‌کنند؛ چراکه در موضع‌گیری‌های رسمی شعار دفاع از حقوق بشر، آزادی و صلح و... سر می‌دهند؛ ولی خود در صحنه عمل آن را نقض می‌کنند. این واقعیت تلخ آنجا تلخ‌تر می‌شود که عده‌ای در داخل از روی ساده‌انگاری یا با اغراض سیاسی مدام در حال بزک کردن چهره این دشمن پلید هستند. اینها اگر عامل دشمن نباشند، در حقیقت فریب لبخندهای او را خورده‌اند و نمی‌دانند در پس این چهره خندان چه اژدهای خشمگینی به انتظار نشسته است.

▼ گزارش روز   
مدیون شهدا

شناسایی و دستگیری ۱۰ عضو گروه تروریستی داعش در مرزهای شرقی و غربی؛ خبری که آن را سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز گذشته در جمع خبرنگاران و درست یک روز پس از تشییع باشکوه پیکر پاک شهید سردار قاجاریان و چند تن دیگر از شهدای مدافع حرم بر روی دستان مردم قدرشناس تهران اعلام کرد. دو موضوعی که ناخودآگاه در ذهن آدمی در کنار یکدیگر می‌نشینند و این سخن فرمانده معظم کل قوا را به یادمان می‌آورد که در دیدار خانواده یکی از شهدای مدافع حرم فرمودند: «حقیقتاً هم شهدای شما، هم خانواده‌ها، ‌پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگی بر گردن همه ملت ایران دارند... اگر اینها مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نمی‌شد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها با اینها می‌جنگیدیم و جلوی اینها را می‌گرفتیم.» سخنان رهبر معظم انقلاب، رشادت‌ها و دلاوری‌های سربازان آخر زمانی حضرت حسین‌بن‌علی(ع) صد‌ها کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های اطلاعاتی و میدانی مرزبانان غیور این آب و خاک، همه و همه بار دیگر عمق راهبردی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را به نمایش می‌گذارد. جمهوری اسلامی ایران از چندین سال پیش با درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاکریزهای دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ایران را به نزدیکی مرزهای دشمنان انقلاب اسلامی برد. از حضور در بیخ گوش رژیم غاصب صهیونیستی تا حضور فعالانه در حیاط خلوت ایالات متحده؛ از این روست که امروز کشور ما لقب امن‌ترین کشور منطقه را به خود اختصاص داده و برای آن عناصر سیاسی پرادعا، اما نوپا و خام جز سرشکستگی باقی نگذاشته است؛ آنهایی که با شعارهای پوپولیستی سرمایه‌گذاری راهبردی انقلاب اسلامی در آن سوی مرزها را با ریختن سرمایه ملی در جیب بیگانگان وصف می‌کردند.

▼ اخبار ویژه
1- نتیجه نظرسنجی آمریکایی‌ها از ایران

دانشگاه مريلند آمريکا در یک نظرسنجي از مردم ايران در زمینه نگرش آنها درباره سياست‌هاي آمريکا و روسيه نوشته است: بیش از 71 درصد از پاسخگویان ایرانی درباره سیاست‌های آمریکا نظر منفی دارند و بیش از نیمی از پاسخگویان (59 درصد) معتقدند، آمریکا به تعهدات خود در معاهده انرژی هسته‌ای با ایران عمل نخواهد کرد. همچنین 71 درصد از مردم ایران عملیات نظامی روسیه را در سوریه صادقانه و درست می‌دانند، این در حالی است که آمریکا و متحدان عربی از گروه‌های تکفیری و تروریستی حمایت می‌کنند.
2- صندوق آزاد ضدانقلاب!
تشکل‌های ضدانقلابی، صندوقی به نام «صندوق انتخابات آزاد و دموکراتیک» تهیه کرده‌اند تا به زعم خود دموکراتیک بودن انتخابات در ایران را به چالش بکشند. حشمت‌الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران و یکی از افراد این گروه، هدف این برنامه را اعتراض علیه انتخابات ایران دانسته است. این صندوق آمریکایی نه رأی‌دهنده‌ای دارد و نه انتخاب‌شونده‌ای و تنها اعضای آن مجلس آن همان مخالفان ضدانقلاب هستند که همراه با سگ‌ها و گربه‌های‌شان در خیابان‌های منهتن جمع می‌شوند و عکس می‌گیرند.
 
▼ اخبار
1- شروط آمریکا برای از بین بردن نهایی داعش در عراق
روزنامه «الاخبار» در گزارشی به شروط آمریکا برای از بین بردن نهایی گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت و نوشت: نشانه‌ها از افزایش فشارهای آمریکا به بغداد با هدف تصویب قانون تشکیل «گارد ملی» و تضعیف نیروهای داوطلب مردمی «الحشد الشعبی» حکایت دارد. یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از حدود پنج شرط آمریکا برای نابودی گروه داعش خبر داده است که تصویب پیش‌نویس قانون تشکیل «گارد ملی»، کاهش تعداد نیروهای الحشد الشعبی به 60 هزار نفر، موافقت با تشکیل اقلیم‌ها و (ایالت‌های) فدرالی، استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در برخی مناطق عراق، از جمله این شروط است. همچنین، پیگرد کسانی که آمریکا آنها را «شبه‌نظامی» می‌خواند و منظورش همان «گروه‌های مقاومت عراقی» است، از شروط دیگر آمریکا به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد، دولت آمریکا از پرونده داعش به منزله ابزاری برای اجرای مقاصد خود درباره وضعیت سیاسی و مدیریت پرونده امنیتی خود در منطقه استفاده می‌کند.
2- ترکیه در فهرست سیاه گردشگری جهان
روس‌ها و آلمان‌ها که بیشترین حجم توریست را به کشور ترکیه می‌فرستادند، امسال پشت این کشور را خالی کردند تا اقتصاد وابسته به توریسم این کشور ناامن، روزهای تلخی را تجربه کند. روسیه که حداقل 10 درصد حجم توریست‌های ترکیه را تشکیل می‌داد، آذرماه امسال، با اعلام شوالوف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه، انجام پروازهای چارتر و تورهای مسافرتی به مقصد ترکیه را ممنوع کرد و آلمانی‌های محافظه‌کار هم که بخش مهمی از توریست‌های کشور ترکیه را تشکیل می‌دادند، به دلیل شرایط خاص سیاسی و امنیتی، سفر به ترکیه را از اولویت‌های‌شان خارج کردند؛ اما با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، ایرانی‌ها همچنان مسافر پر و پا قرص سفر به ترکیه هستند و ترک‌ها هم از این فرصت برای سر پا ماندن صنعت توریسم‌شان نهایت استفاده را می‌برند.

▼ تا انتخابات
بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد و نایب‌رئیس فراکسیون رهروان از تدوین فهرست انتخاباتی رهروان ولایت تا پایان هفته خبر داد و گفت: اعضای فهرست انتخاباتی رهروان ولایت به طور مشترک از بین نیروهای معتدل و مخالف با تندرو‌های سیاسی انتخاب می‌شوند. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا کاظم جلالی سرلیست رهروان ولایت خواهد بود، گفت: این موضوع تا آخر هفته مشخص می‌شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه ما موظفیم از تصمیم اتخاذشده برای تنظیم فهرست حمایت کنیم، یادآور شد: جبهه یکتا فهرست جدایی برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه نمی‌کند. معیارهایی، مانند کارآمدی، انقلابی‌گری و سلامت در تهیه فهرست شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان در نظر گرفته شده است.
محمد زارع‌فومنی، رئیس ائتلاف موسوم به جریان سوم اظهار داشت: بر اساس مصوبه پارلمان مشورتی ائتلاف جریان سوم و با موافقت علی مطهری، وی سرلیست کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جریان سوم در  تهران شد.
غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، درباره انتخاب سرلیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم، گفت: تاکنون در جلسات شورای مرکزی در این‌باره بحثی به میان نیامده و سرلیستی انتخاب نشده است.
پس از اعلام فهرست ۳۰ نفره انتخاباتی تهران، شورای ائتلاف اصولگرایان شعار انتخاباتی خود را «معیشت، امنیت و پیشرفت» اعلام کرد.

▼ اخبار کوتاه
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از اعلام آمادگی این قرارگاه برای آب‌رسانی و گازرسانی گسترده به روستاهای کشور خبر داد. سردار عبادالله عبداللهی در مراسم رونمایی از طرح‌های ویژه آب‌رسانی شهری و روستایی کشور اظهار داشت: در حال حاضر، به جز طرح‌های مرزی، 15 طرح بزرگ آب‌رسانی در سراسر کشور در دست اجرا داریم. وی افزود: اعلام آمادگی خود را برای گازرسانی و آب‌رسانی به روستاهای کشور به دولت اعلام کرده‌ایم و همین‌جا اعلام می‌کنم قرارگاه سازندگی آماده است تا در بحث آب‌رسانی و گازرسانی، روستاها را نجات دهیم.
نشریه «جمهوریت» ادعا کرد، با اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران رقمی بالغ بر 100 میلیارد دلار ارز این کشور آزاد شده است که از این مبلغ 23 میلیارد دلار در بانک‌های ترکیه‌ای سرمایه‌گذاری می‌شود. این نشریه بانک‌های ترکیه را راحت‌ترین راه انتقال پول و تجارت بین‌المللی برای ایران دانسته و افزوده است: طی روزهای اخیر و با رفع تحریم‌ها، ایران بخشی از پول‌های خود را از کشورهای امارات، مالزی و چین خارج کرده و به پنج بانک واسطه در ترکیه منتقل کرده است.
دولت روسیه نسبت به اظهارات بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره مذکرات سوریه واکنش نشان داد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای رسمی که روز دوشنبه منتشر شد، از صحبت‌های دبیرکل درباره نقش روسیه در مذاکرات صلح سوریه انتقاد و صحبت‌های بان کی‌مون را سرزنش کرد. بان کی‌مون در سخنانی روسیه را به مختل کردن روند مذاکرات صلح سوریه متهم کرده و گفته بود: روسیه مانع اصلی مذاکرات صلح به شمار می‌آید.
سی‌وپنجمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور، باز هم به دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشد. انتخاب رئیس‌جمهور لبنان به حضور دو سوم از اعضای پارلمان، یعنی ۸۶ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده نیازمند دارد، این در حالی است که در جلسه دوشنبه ۵۸ نماینده در پارلمان حضور داشتند و جلسه به دلیل به حدنصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشد.
رژیم سعودی از طریق پیامک، به کسانی که حکم شلاق دارند، نوبت می‌دهد و زمانش را یادآوری می‌کند! «پارسینه» تصویری از این پیامک منتشر کرده است. در این پیامک، یادآوری شده است: «زمان اجرای حکم شلاق شما فردا ساعت 8:30 صبح در اداره زندان‌هاست».


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات