صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۶۵
در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

علی مطهری:میثاق‌نامه‌ای با اصلاح‌طلبان ننوشته‌ام

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بنده میثاق‌نامه‌ای با اصلاح‌طلبان ننوشته‌ام گفت: نمی‌توان به حکومتی که فاقد ایدئولوژی بوده و به آداب خاصی مقید نیست، قائل بود.
 علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی همایشی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: در کشوری که اکثریت آن مسلمان هستند تعبیر جمهوری اسلامی متناقض نیست.

وی ادامه داد: اگر نظر اکثریت با دموکراسی تناقض داشته باشد هیچ معنایی دیگر ندارد و حکومتی که فاقد ایدئولوژی باشد وقتی به آداب خاصی مقید نباشد به چنین حکومتی نمی‌توانیم قائل باشیم.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: همه مردم را به مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای دعوت میکنم.

مطهری با بیان اینکه خط قرمز ما اقدام عملی و مسلحانه است نه انتقاد و مخالفت گفت: قطعاً اگر انقلاب را ارزیابی کرده و سیری در تاریخ مجلس داشته باشیم می‌بینیم که به مرور انتخاب مردم محدود شده است و این مسئله را نمی‌توان انکار کرد، در مجلس اول شورای نگهبان وجود نداشت و از همه گروه‌ها حتی مجاهدین خلق وارد مجلس شدند و هیچ خطری کشور را تهدید نکرد و قوی‌ترین مجلس ما همان مجلس اول و دوم بود و مجلس ششم نیز به نوعی خوب بود.

وی افزود: قبلا صلاحیت کاندیداها به صورت عمومی و از طریق نهادهایی مانند اداره ثبت‌احوال، نیروی انتظامی و مانند اینها بررسی می‌شد ولی پس از آن نظارت استصوابی تصویب شد که یعنی ما باید صلاحیت کاندیداها را احراز کنیم.

مطهری اظهار داشت: در نظارت استصوابی تحقیقات به اشکال مختلف صورت می‌گیرد که برخی از آن قابل قبول و برخی غیرقابل قبول است، تحقیقاتی مانند تحقیقات محلی که در حد انحرافات اخلاقی است را می‌توان پذیرفت و کسی این گونه تحقیقات را انکار نمی‌کند ولی اگر نظارت استصوابی را به مسایلی تامین دادیم که مثلا فردی انتقادی انجام داده است یا مخالف نظر ولی فقیه صحبت کرده یا در یک تجمع شرکت کرده است نمی‌تواند پذیرفته شده باشد.

نماینده مردم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمی‌توان فردی را به این دلایل رد صلاحیت کرد و تحت عنوان نظارت استصوابی انتخاب مردم را محدود کرد. به خصوص در ارتباط با رشد اجتماعی جامعه برخی امور اجبارپذیر نیستند مثلا نمی‌توان در ایمان، مذهب و محبت‌ و دوستی اجبار داشت ولی برخی امور اجبارپذیر هستند اما با اجبار کمال آن صورت نمی‌گیرد.

مطهری عنوان کرد: به طور مثال اگر برای مردم تعیین تکلیف کنیم که فلان مسئله به صلاح است کمال مطلوب ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به جمله‌ای از شهید مطهری گفت: شهید مطهری در سال 48 گفته است تحمیل وکیل ولو صالح باشد سبب می‌شود که جامعه هیچ‌گاه به رشد مطلوب نرسد.

مطهری اضافه کرد: باید جامعه را در انتخاب وکیل آزاد بگذاریم حتی اگر 100 بار هم اشتباه صورت گرفت باید جامعه آزاد باشد تا به رشد برسد بنابراین باید بدانیم نظارت استصوابی اگر در مورد مسایلی مانند فساد مالی، سیاسی یا اخلاقی باشد خوب و لازم است ولی بقیه مسائل را باید به عهده مردم بگذاریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر قصدمان این است که گرایش سیاسی فردی را ببینیم ما بگوییم در سال 88 در تجمعی شرکت کرده‌اند یا گرایش اصلاح‌طلبی دارد و باید رد صلاحیت شود درست نیست، البته امسال با وجود اینکه تعدادی رد صلاحیت شدند بهتر از سال‌های گذشته بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس باید اصلاح شود گفت: ماده 28 که عدم التزام به اسلام و قانون اساسی است باید مشخص‌تر شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی خطاب به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: توصیه می‌کنم مشارکت بالایی در انتخابات آینده داشته باشیم زیرا در میان کاندیداهای موجود افراد مصلحی حضور دارند که با مشارکت بالا می‌توانند مجلس را تغییر دهند، اگر مشارکت پایین باشد مجلسی شبیه مجلس نهم داریم. در حالی که تجربه مجلس نهم خوب نبود و اصلاح‌طلبان تقریبا آن را تحریم کرده بودند.

وی افزود: مجلس هشتم قوی‌تر بود و حدود 60 فرد خوش‌فکر و فهمیده در آن حضور داشتند ولی در مجلس نهم تعداد این افراد 12-10 نفر بیشتر نبود.

مطهری با تشریح ویژگی‌های یک نماینده خوب گفت: باید انگیزه ورود یک نماینده به مجلس مشخص باشد که آیا صرفاً می‌خواهد یک موقعیت اجتماعی برای خودش درست کند یا واقعاً به دنبال اصلاح امور اجتماع است و دوم اینکه یک نماینده خوب باید نگاه درست به اصل ولایت فقیه داشته باشد.

وی افزود: یک نماینده نباید به این دلیل که ولی فقیه دولت را تأیید کرده‌اند از انجام وظایف خود سر باز بزند، مشکلی که ما در مجلس هشتم داشتیم این بود که مثلا رئیس جمهور می‌گفت یک قانون را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم یا در مورد قانون دیگری می‌گفت فقط قوانینی که به تشخیص خود مطابق قانون اساسی می‌دانم اجرا می‌کنم؛ درحالی که تشخیص مطابقت یک قانون با قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و دولت اگر مشکلی با یک قانون دارد باید لایحه‌ای برای اصلاح آن بدهد ولی ما در مجلس هشتم با چنین پدیده‌ای مواجه بودیم.

مطهری گفت: یک رئیس جمهور (می‌خواهد احمدی نژاد باشد یا روحانی) اگر چنین حرفی بزند حتی یک ساعت هم نباید بر سر کار باقی بماند ولی در مجلس هشتم حرف این بود که می‌گفتند مقام معظم رهبری رئیس جمهور را تأیید کرده‌اند و نمی‌توانیم از وی سوال کنیم؛ پس اختیارات و وظایفی که نمایندگان مجلس در قانون اساسی دارند کجاست؟

مطهری اظهار داشت: ولایت فقیه از رئیس جمهور حمایت کلی می‌کند ولی پیگیری مسائل بر عهده نمایندگان مجلس است همانطور که در صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز همین نگاه مطرح است و ایشان در دیدار دانشجویی خود فرمودند که خوشحال می‌شوم از من انتقاد کنید. هر کس باید حرف خود را بزند.

مطهری با بیان اینکه ما گاهی کاسه داغ‌تر از آش می‌شویم و کار را خراب می‌کنیم گفت: نوع نگاه به مسئله آزادی بیان یا حفظ نظام را گاهی اشتباه می‌گیریم، نباید حقوق مردم را فدای حقوق نظام کنیم و به بهانه حفظ نظام برخی تخلفات را توجیه کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یک جوانی انتقاداتی را به مقامات کشور در وبلاگ خود مطرح کرده است که این وبلاگ در طول روز 8 نفر بازدیدکننده داشته است،‌این جوان را بازداشت کردند و ما این سوال را از وزیر مطرح کردیم که آیا برای مطرح کردن انتقادات باید یک جوان را بکشیم؟ عده‌ای گفتند مطرح شدن این مسئله در صحن علنی مجلس درست نیست و ما باید اینگونه مسائل را بپوشانیم ولی من گفتم ما باید این مسائل را مطرح کنیم تا تکرار نشود.

وی اضافه کرد: این حرف‌ها را به جای اینکه شیرین عبادی و مخالفان نظام در اروپا بگویند باید ما بگوییم ولی برخی نگاهشان این است که به خاطر حفظ نظام چیزی نگوییم که این افراد صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارند.

مطهری گفت: گاهی نماینده‌ای به یک وزیر وام‌دار و مدیون است که این فرد نمی‌تواند استیضاحی را امضا کند و دستش بسته است، نماینده واقعی کسی است که اینگونه وام‌داری‌ها را نداشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های دیگر یک نماینده مجلس گفت: نماینده مجلس باید قدرت اظهار نظر پیرامون مسائل کلان کشور داشته باشد. در حالی که نمایندگانی حضور دارند که حتی یک کلمه حرف درمورد مسائل کلی کشور نمی‌گویند زیرا می‌ترسند.

در ادامه این همایش یکی از دانشجویان در رابطه با کمرنگ شدن مسایلی مانند آزادی بیان سوال کرد که مطهری گفت: در رابطه با آزادی بیان خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کردیم و در جاهایی نمی‌توانیم وارد شویم به طور مثال لغو برخی برنامه‌های مجوزدار مانند کنسرت‌ها حاکی از حاکمیت دوگانه است. مثلا اینکه وزارت ارشاد مجوز دهد ولی قوه قضائیه و نیروی انتظامی آن را لغو کنند کار اشتباهی است.

وی افزود: البته گام به گام پیش می‌رویم،‌گام اول انتخابات 92 بود و گام بعدی انتخابات 7 اسفند است که یک مجلس قوی تشکیل دهیم تا خیلی از کارها را بتواند انجام دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه نهادهای حکومتی در سیاست و انتخابات وارد شوند یک آسیب برای کشور است که البته در دولت جدید اصلاحاتی صورت گرفته است.

در ادامه یکی از دانشجویان این مسئله را مطرح کرد که در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود  در معیشت مردم آیا بیان برجام 2 یا خریدهای میلیاردی هواپیما برای ما ملاک است؟

مطهری در پاسخ به این دانشجو گفت: مسئله اشتغال واقعاً یک مشکل عمومی است و ما هم در مجلس مراجعات بسیاری در این زمینه داریم که بخشی از اینها ناشی از تحریم‌ها است که هنوز هم تا حدی زیادی وجود دارد ولی مسئله کاهش شدید قیمت نفت نیز وجود دارد، فکر کنید دولتی با تصور یک بودجه برنامه‌ریزی کرده ولی تنها 60 درصد این بودجه محقق شده است.یعنی فقط می‌تواند حقوق کارمندان را پرداخت کند یا حتی برخی مواقع از پرداخت حقوق کارمندان هم ناتوان می‌شود.

وی افزود: زمانی که طرح‌های عمرانی راکد شود بسیاری از افراد بیکار می‌شوند، برخی معتقدند فشاری که دولت برای پایین نگه‌داشتن تورم آورده است منطقی نیست و تورمی که در اثر رونق اقتصادی باشد مطلوب است، البته بنده کارشناس اقتصاد نیستم ولی ریشه این مسائل چیزهایی است که می‌بینیم وجود دارد.

وی اضافه کرد: توافق برجام قرار بود 8 ماه پیش انجام شود ولی عربستان به 1+5 اعلام کرد که با کاهش قیمت نفت ایران را به زانو درمی‌آوریم ولی دیدند که ایران همچنان مقاومت کرده است.

مطهری با بیان اینکه بیان مسایلی مانند برجام 2 حرف درستی است گفت: برجام 2 یعنی وقتی ما از طریق گفت‌وگو بسیاری از مشکلات خارجی را حل کردیم می‌توانیم مشکلات داخلی را هم حل کنیم که این مسئله ایده خوبی است و نمی‌دانم چرا برخی با این ایده مخالفت می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با خرید میلیاردی هواپیما گفت: برای هواپیماهای خریداری شده پولی پرداخت نمی‌کنیم و این مسئله برای ناوگان هوایی ما بسیار موثر است، به نظر من قرارداد خوبی است که مردم می‌توانند از امکانات جدید ناوگان هوایی استفاده کنند و انتقاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود بیشتر جنبه سیاسی دارد.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اعلام موضع مشخص برای مجلس دهم، گفت: دیدگاه من همانند مجلس هشتم و نهم هیچ تغییری نکرده است. در همان ابتدا در مسائل سیاسی و اجتماعی نزدیک به جریان اصلاح‌طلب و در مسائل فرهنگی نیز به جریان اصولگرا نزدیک بودم.

وی افزود: در مسائل آزادی بیان، در دوره اصلاحات بنده از قتل‌های زنجیره‌ای دفاع کردم، ولی بسیاری از جاها از تسامح‌های فرهنگی هم دفاع کردم. امروز نیز بر نظارت مسائل فرهنگی و پوشش اسلامی، تأکید ویژه‌ای دارم. بنده روی مسائل فرهنگی و پوشش اسلامی حساسیت دارم و مواضع من هیچ تغییری نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: قبل از ورود بنده به مجلس با اشکالات اصولگرایان آشنا نشده بودم، ولی بعد از آن راه من از آنان جدا شد، ولی همچنان مواضع فرهنگی خود را دارم. من به آزادی بیان قائل هستم، اما نه آزادی پوشش.

مطهری با تشریح معنای اصلی و اصولی پوشش اسلامی، تأکید کرد: پوشش اسلامی این نیست که مرد و به‌ ویژه زن آزاد باشند، سؤال اصلی اینجاست که محیط اجتماع، محیط کار و فعالیت است یا التذاذات جنسی است؟ این روش و گفته اسلام است که محیط اجتماع فقط مختص کار و فعالیت باشد و التذاذات جنسی فقط در محدوده خانواده می‌گنجد و آزادی پوشش و آزادی بیان با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. اینکه عده‌ای می‌گویند بنده همان‌گونه که با آزادی بیان موافق هستم، باید با آزادی پوشش موافق باشم، اصلاً چنین مسئله‌ای وجود نداشته و تا آخر بر این دیدگاه باقی خواهم ماند.

وی در خصوص سؤالی مبنی بر برنامه او در مجلس آینده برای دانشجویان ستاره‌دار، عنوان کرد: پس از سال 88، مسئله دانشجویان ستاره‌دار پررنگ‌تر شد تا آنجا که در حد توان ما بود، برای این دانشجویان تلاش کردیم. ستاره‌دار کردن دانشجویان در دانشگاه‌ها یک مشکل بزرگ و غیرضروری است. ضرورتی وجود نداشته که به این شدت سخت‌گیری کنیم. بارها به مسئولان گفتیم، ولی گاهی از آنها پاسخ درستی دریافت نمی‌کنیم. این مسئله (ستاره‌دار کردن دانشجویان) فراقانون است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: هنگامی که کاری غیرضروری باشد، به صرف حضور در تجمع، اقدام عملی و مسلحانه می‌کنند، ما نباید آنها را اذیت کنیم. چنین جوانانی که با این رفتارها روبه‌رو می‌شوند، هیچ‌گاه دلشان با انقلاب صاف نمی‌شود.

مطهری درخصوص محرومیت اساتید به بهانه فتنه 88، گفت: اساساً در حوادث فتنه 88 از یک سخت‌گیری شدیدی حمایت کردیم که واقعاً ضرورت نداشت و آن را به یک فتنه برانداز نظام تعمیم دادیم که نتیجه آن خوب مدیریت نشد.

وی لایحه جرم سیاسی را گام مثبتی در مجلس نهم شورای اسلامی دانست و ادامه داد: لایحه جرم سیاسی ممکن است ایده‌آل نباشد، ولی در مجموع گام مثبتی بود. نتیجه این لایحه این است که اگرفردی به مقامات کشور توهینی کرد، این فرد در دادگاه محاکمه خواهد شد، ولی با کسی که مجرم بوده و مرتکب جنایت یا قتلی شده است، کاملاً متفاوت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: مبارزه با کارهای فراقانونی نیاز به تلاش دارد، نباید ناامید شویم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین تکلیف حضور وی در لیست‌های انتخاباتی، عنوان کرد: ما یک فهرستی با عنوان صدای ملت برای تهران و مراکز استان‌ها منتشر کرده‌ایم و هر کسی هم که تمایل داشته باشد، می‌تواند نام مرا در لیست خود قرار دهد و بنده بارها اعلام کردم که این مسئله از نظر من هیچ مانعی ندارد، ولی در هر صورت لیست 20 نفره صدای ملت برای تهران منتشر شده است. چنین چیزی وجود نداشته که بنده میثاق‌نامه‌ای برای اصلاح‌طلبان نوشته باشم، بلکه آن تنها نوشتن رزومه و مشخصات فردی بنده بود. در بند 4 این نوشته آمده بود که اگر به مجلس دهم راه پیدا کردم، ضرورتاً باید در فراکسیون اصلاح‌طلبان عضویت پیدا کنم، ولی بنده گفتم از آنجایی که من مستقل هستم این بند را قبول ندارم و به‌جز بند چهارم این تعهدنامه بقیه موارد را امضا کردم، ولی این را نمی‌توان میثاق‌نامه با اصلاح‌طلبان نهاد. من به جریان اصلاح‌طلب نیز اعلام کردم که می‌توانند نام مرا در لیست خود اضافه کنند، ولی اساس کار ما همان لیست صدای ملت بوده است. لذا تکلیف بنده در این باره کاملاً مشخص است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات