صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۶۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 10 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

آگراندیسمان نتایج تهران برای کتمان شکست سراسری اصلاح‌طلبان

روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی و حامیان دولت شگرد جالبی نسبت به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در پیش گرفته‌اند که در نوع خود کم سابقه است.

این طیف از نشریات با برجسته‌سازی تصاویر هاشمی و روحانی و نتایج انتخابات تهران، کوشیدند نتایج این انتخابات سراسری و ملی را تحریف و مصادره به مطلوب خود کنند. این در حالی است که نتایج انتخابات سراسری مجلس و خبرگان از پیروزی چشمگیر «اصولگرایان» و «فهرست جامعتین (خبرگان)» در سراسر کشور حکایت می‌کند.

روزنامه شرق عکس و تیتر اول خود را به تصاویر هاشمی و روحانی و تیتر «پیروزی قاطع فهرست امید در تهران- هاشمی و روحانی در صدر خبرگان]!؟[» اختصاص داد اما در تیتر کوچک و حاشیه‌ای نوشت «مسافران بهارستان- آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس».

روزنامه اجاره‌ای آرمان که بنا به تصریح سایت انتخاب (دیگر رسانه وابسته به خانواده هاشمی) تیراژ زیر 5 هزار نسخه دارد و نصف آن برگشتی است، تمام صفحه اول خود را به عکس هاشمی اختصاص داد و تیترهایی از این دست زد؛ «نتایج انتخابات خبرگان تهران- هاشمی بر صدر نشست» «لیست امید برنده انتخابات تهران». این روزنامه هم بدین ترتیب سعی کرد در عناوین صفحه اول خود پیروزی قاطع جامعتین در انتخابات خبرگان و اصولگرایان در انتخابات مجلس را سانسور کند، در صفحات داخلی این روزنامه نیز تیتر غلط‌انداز «رقابت پایاپای» برای سراسر کشور انتخاب شده و این در حالی است که با شمارش فهرست نامزدهای پیروزی که از سوی همین روزنامه منتشر شده معلوم می‌شود اصولگرایان تا اینجای کار 137 کرسی و اصلاح‌طلبان حدود 95 کرسی به دست آورده‌اند.

روزنامه قانون نیز ترجیح داد عکس مشترک هاشمی و روحانی را با تیتر «هاشمی و روحانی در صدر خبرگان- مردم این گفتمان را انتخاب کردند» منتشر کند و در کنار آن در تیتر دیگری بنویسد: «پیروزی قاطع لیست ائتلاف در تهران- نور امید در آسمان ایران»(!؟) روزنامه وقایع اتفاقیه نیز در اقدامی مشابه و با انتشار تصاویر روحانی و هاشمی نوشت: «نتایج انتخابات خبرگان و مجلس همه را شگفت‌زده کرد». روزنامه هفت صبح نیز ترجیح داد به شیوه همه نشریات زنجیره‌ای تصویر هاشمی و روحانی و پیش افتادن فهرست حامیان دولت در تهران را برجسته‌سازی کند. روزنامه ایران نیز فقط انتخابات تهران را بزرگ‌نمایی کرد و این نتیجه را به سراسر کشور نسبت داد.

روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد نیز ضمن درج عکس همین دو نفر نوشت «اعتماد به اعتدال- هاشمی و روحانی درصدر منتخبان مجلس خبرگان در تهران قرار گرفتند». همین شیوه را در تیتر و عکس، روزنامه اعتماد هم تکرار کرده است.

یادآور می‌شود برخی از این روزنامه‌ها ترجیح دادند نه تنها در صفحه اول خود هیچ تیتری از نتایج سراسری انتخابات مجلس و خبرگان نزنند بلکه حتی در صفحات داخلی نیز گزارش آمار و ارقام کلی انتخابات را منتشر نکنند.

براساس جدول منتشره از سوی روزنامه اعتماد درباره انتخابات خبرگان، تنها 10 نفر از اعضای اختصاصی فهرست وابسته به هاشمی و روحانی در سراسر کشور رأی آورده‌اند که برخی از آنها نظیر آیت‌الله تسخیری نیز همسو با جامعه مدرسین هستند. خبرگان 86 عضو دارد (یادآور می‌شود اغلب چهره‌های برجسته خبرگان نظیر آقایان آملی لاریجانی، سید احمد خاتمی، شاهرودی که مغضوب و مورد تبلیغات منفی افراطیون بودند، با رأی مردم راهی مجلس خبرگان شده‌اند).

یادآور می‌شود رفتار ناشیانه افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در تحریف نتیجه انتخابات یادآور این طنز معروف است که حامی یک تیم بازنده می‌گفت اول تیم ما دوم شد، بعداً تیم حریف اول و برنده شد!

ناکامی انتخاباتی دولت در پسابرجام

دولت به اعتبار کارنامه ضعیف با ناکامی گسترده‌ در انتخابات روبرو شده است.

خبرگزاری دانشجو در این زمینه نوشت: آنچه درباره نتایج انتخابات قطعی به نظر می‌رسد، ناکامی دولت در تشکیل مجلس وکیل‌الدوله‌ها با وجود اراده این کار است، دولت روحانی نخستین دولتی است که تا امروز از تشکیل مجلسی همسو آن هم در دوران قدرتش ناتوان مانده است. به عبارت بهتر چه مجلس چهارم در دولت اکبر هاشمی، چه مجلس ششم در زمان دولت اصلاحات، و چه مجلس هشتم در دولت احمدی‌نژاد، عمدتاً متشکل از نمایندگانی بودند که وجه غالب آنان همراهی با دول مستقر بود. این شاید مهم‌ترین پیام انتخابات اخیر است، در بیشتر حوزه‌های انتخابیه کاندیداهایی که خود را حامی دولت معرفی کردند، شکست خوردند.

این خبرگزاری با بیان اینکه برجام نتوانست بهارستان را فتح کند، تصریح می‌کند: تاریخ مصرف برجام به پایان رسیده است! معاهده‌ای که دولتی‌ها دست‌کم ابعاد روانی آن را برای اثرگذاری روی آرای انتخابات می‌خواستند؛ هر چند برجام در به فرجام رساندن آرزوهای انتخاباتی دولت هم ناتوان بود همچنان که پیشتر به روشنی ناتوانی آن در بهبود اوضاع معیشتی مردم نیز به اثبات رسیده بود.

«در حال حاضر هنوز مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی برقرار نشده است.» این احتمالاً مهم‌ترین خبر روز جمعه بود، خبری که اسدالله عسگراولادی تاجر با سابقه و عضو اتاق ایران، آن را رسانه‌ای کرد. نارضایتی تجار و فعالان اقتصادی در حالی ادامه دارد که تا پیش از انتخابات مقامات مختلف دولتی مکرراً از رفع تحریم‌ها خاصه در حوزه مالی و بانکی سخن می‌گفتند؛ اظهاراتی که به نظر آقای عسگراولادی بیشتر جنبه انتخاباتی داشت. اخیراً بلومبرگ از تصمیم دولت روحانی برای مبادله پایاپای بنزین در برابر نفت خبر داد؛ خبر نگران کننده‌ای که در واقع شاهدی بود برای اظهارات عسگراولادی.

بررسی گرایش‌های سیاسی چهره‌های راه‌یافته به بهارستان نشان می‌دهد تاکنون اکثریت کرسی‌های بهارستان به اصولگرایان رسیده است، حتی اگر کرسی‌های اصلاح‌طلبان را هم یکسره سهم دولت بدانیم، باز هم حامیان دولت در مجلس آینده در اقلیت‌اند.

مجلس اما تنها برگ ناکامی روحانی نبود، در انتخابات خبرگان نیز تاکنون اکثریت قاطع آرای حوزه‌های انتخابیه به سبد نامزدهای جامعتین ریخته شده است، نه امضای هاشمی و نه حمایت تمام قد روحانی نتوانست ترکیب مجلس خبرگان را دستخوش تغییرات جدی کند؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کمتر از سی درصد منتخبین مردم از حامیان رفسنجانی محسوب می‌شوند. دوستان هاشمی و روحانی در خبرگان آینده حتی از امروز نیز مهجورترند؛ به این ترتیب پروژه بازگرداندن هاشمی به صندلی ریاست خبرگان نیز، شروع نشده تمام شد!

نمره مردودی روزنامه اصلاح‌طلب به عملکرد اقتصادی دولت

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است: سیاست‌های اقتصادی دولت، امسال نمره قبولی نگرفتند.

روزنامه اعتماد با بیان اینکه «معضل رکود همچنان گریبانگیر دولت است» نوشت: دولت در سال جاری در شرایطی که توقع داشت رشد اقتصادی مانند سال گذشته مثبت شود، غافلگیر شده و با کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن دوباره آن روبه‌رو شد.

اعتماد با بیان اینکه دولت زمان کافی را روی سیاست‌های اقتصادی کشور اختصاص نداد، می‌افزاید: با مراجعه به شاخص‌های مختلف، مانند نرخ تورم، بیکاری و رشد اقتصادی می‌توان به میزان توفیق دولت در عرصه اقتصادی و در یک سال گذشته پی برد. موضع‌گیری مسئولان دولتی در ابتدای سال جاری حاکی از این است که آنها تصور می‌کردند در سال جاری نیز رشد اقتصادی مثبت سال گذشته ادامه یابد و رونق به اقتصاد کشور بازگردد که آمارها حاکی از این است که چنین امری در عمل رخ نداد.تیم اقتصادی دولت به هیچ عنوان عملکرد رضایت‌بخشی نداشت.

این روزنامه خاطرنشان کرد: مردم در مقابل مشکلات اقتصادی به دولت نگاه می‌کنند و انتظار دارند که دولت بتواند از کلیه اختیارات و قدرت خود برای رفع مشکلات معیشتی استفاده کرده و گام‌های جدی برای اصلاحات ساختاری بردارد. دولت یازدهم هنوز از نزدیک شدن به اصلاحات ساختاری خودداری می‌کند چرا که چنین کاری بی‌هزینه نخواهد بود. دست زدن به اصلاحات ساختاری در ابتدا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و عملی دردناک محسوب می‌شود ولیکن جز این چاره‌ای نیست و هر دولتی که قصد رفع مشکلات اقتصادی را داشته باشد باید چنین هزینه‌ای را متقبل شود. برای رشد و توسعه اقتصاد کشور در بلندمدت و افزایش سطح رفاه بخش‌های مختلف مردم، چاره‌ای جز این عمل دردناک نیست و به همین خاطر انجام این کار نیازمند شجاعت و جنگندگی است. در یک کلام، مشکلات ساختاری اقتصاد کماکان پابرجاست و امسال هم گامی مهمی در رفع این مسائل برداشته نشد. باید منتظر ماند و دید که دولت در سال 1395چه گام مهمی را در اقتصاد برمی‌دارد. در سال 1394 هیچ اقدام موثری توسط دولت در حوزه اقتصاد انجام نشد و نمی‌توان ادعا کرد که دولت امسال در حوزه اقتصاد توانسته موفقیت خاصی داشته باشد. سیاست‌های اقتصادی دولت، امسال نمره قبولی نگرفتند.

شیرزاد: نتایج انتخابات متفاوت از خوش‌بینی ماست

یک روزنامه اصلاح‌طلب تأکید کرد نتایج انتخابات مجلس با فضای خوش‌بینی‌ای که اصلاح‌طلبان داشتند، متفاوت است.

به گزارش «شفاف»، در حالی که عمده روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت از پیش‌بینی خود در خصوص نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و القای پیروزی خود سخن به میان می‌آورند، روزنامه همدلی متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبان تأکید کرد که وضعیت موجود با فضای خوش‌بینی‌ای که اصلاح‌طلبان داشتند، متفاوت است.

این روزنامه در یادداشتی به قلم احمد شیرزاد نوشت: مجموعه اصلاح‌طلبان در مدت کوتاهی که برای تبلیغات داشتند، تلاش خودشان را انجام دادند و فضایی از امیدواری در بین آنها ایجاد شد اما به هر حال نتایج مقداری با آن فضای خوشبینی قبلی که بوجود آمده بود، متفاوت است. در شهرهای کوچک مسئله رأی‌گیری یا گرفتن رأی از مردم بسیار پیچیده است.

این قدر به مردم دروغ گفتید خسته نشدید؟!

دروغ‌های افراطیون هر چند وقت یک بار ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

وبسایت الف در تحلیلی نوشت: در جمع دوستان وقتی پای دروغ‌های شاخدار ناشی از توهم به میان می‌آمد، می‌گفتیم دروغ‌های سبز. وجه تسمیه‌اش هم همه دروغ‌های بامزه‌ای بود که سال 88 آن اهالی مثلاً جنبش در جامعه شایع می‌کردند. یک روز حرف از ساندیس می‌زدند؛ روز دیگر مدعی می‌شدند کاغذپاره‌ای که روی دست گرفته‌اند، نامه فوق محرمانه وزیر کشور وقت به رهبری است! فردایش لیست کشتگان آشوب‌ها را بیرون می‌دادند که بعدتر معلوم می‌شد چند نفرشان زنده هستند و چند نفرشان اصلاً وجود خارجی ندارند و آن یکی هم دروغ گفته که او را دزدیده‌اند؛ یک روز می‌گفتند صندوق از رأی پر بوده و معلوم نشد موسوی چطور قبل از پایان انتخابات فهمیده بود پیروز انتخابات است و اعلام رسمی کرد؛ و خلاصه که لیست دروغ‌هایشان زیاده بلند است و خود مجالی بس طولانی می‌طلبد.

در روزهای اخیر رسول منتجب‌نیا که گویی هنوز در فضای حزب بهم ریخته اعتماد ملی و 88 تحلیل ارائه می‌دهد، در مورد یک میلیون نفری گفته که اصولگرایان در جلسات محرمانه‌شان تصمیم گرفته‌اند آنها را از روستاها به تهران بیاورند تا به نفع ائتلاف اصولگرایان رأی بدهند! این روزها وقت‌ها زیاده شلوغ است سر انتخابات، وگرنه یک حساب و کتابی می‌شد کرد تا دریابیم چند اتوبوس، چند قطار یا چند هواپیما برای انتقال این تعداد آدم لازم است و با توجه به جمعیت‌های نهایتاً چند هزار نفره روستاها، مبداء این سفر چند صد روستا خواهد بود و در نهایت چند کاروان از چند نقطه کشور به سمت تهران گسیل خواهد شد و سطح ترافیک جاده‌های ورودی به تهران چطور خواهد بود؟ با یک حساب ساده می‌توان دریافت که با احتساب گنجایش 50 نفری هر اتوبوس، 20 هزار اتوبوس برای این کارناوالی که جناب منتجب‌نیا خوابش را دیده، مورد نیاز است.

گویا گوینده سخن فوق نمی‌داند همان قدری که در تهران انتخابات برگزار می‌شود، در شهرهای دیگر هم انتخابات هست و رأی یک نماینده شهرستانی با رأی یک نماینده تهرانی تفاوتی ندارد.

اصولگرایان برخلاف دوستان اعتماد ملی و بسیاری از همفکرانشان، ایران را محدود به پایتخت نمی‌دانند و برای همه شهرها و شهرستان‌های کشور برنامه دارند و همان قدر که می‌خواهند در تهران پیروز شوند، همان قدر هم می‌خواهند در شهرستان‌ها و روستاهای کشور انتخابات را ببرند؛ و یک رأی در روستای دور افتاده، برایشان قدر یک رأی در پایتخت ارزشمند است و برای کمک به اصولگرایان نیازی نیست آن یک میلیون نفر به تهران آورده شوند؛ در همان روستایی که هستند، قدر تهرانی‌ها نقش‌آفرین خواهند بود و برای اصولگرایان رأی آن روستازاده اگر برتر از رأی تهرانی‌ها نباشد، پایین‌تر هم نخواهد بود.

«الف» ادامه می‌دهد: حالا البته بعید هم نیست انتخابات که برگزار شد و خبری از آن یک میلیون نفر کذایی مد نظر دوستان نشد، مدعی شوند که چون ما گفتیم و نقشه محرمانه اصولگرایان را مقتدرانه افشا کردیم، از اجرای آن صرف‌نظر کردند. در هر حال، هر انتخاباتی وسط شلوغ‌بازار جنجال‌ها و جدل‌های سیاسی یک موضوعاتی محض انبساط خاطر هم می‌خواهد دیگر!

و نکته‌ای پایانی با همکاران مان در رسانه‌های اصلاح‌طلب؛ اگر این کلام را یک فعال سیاسی اصولگرا گفته بود، من به عنوان کسی که دستی بر رسانه دارد، ترجیح می‌دادم خبرش جایی پخش نشود و آبروی گوینده و حزب و جناحش را با این سطح تحلیل نبرد؛ نه آنکه ذوق کنم و گاف هم حزبی‌ام را قاب کنم و تیتر یک رسانه‌ام بزنم. دلیل دیگرش هم احترام به شعور مخاطبان رسانه‌ام است؛ نمی‌خواهم تصور کنند سهمی برای تعقل آنها قائل نبوده‌ام.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یکی از کاندیداهائی که از تهران به مجلس دهم راه یافته می‌گوید: بارها بنده و دوستان تذکر دادیم و گفتیم کسانی که بیش از سه دوره در مجلس بودند، نیایند و به جای چنین افرادی از چهره‌های جدید انقلابی استفاده کنیم ولی گوش کسی بدهکار نبود. حسن بیادی، در پاسخ به این سوال که علت رای‌آوری لیست امید به‌رغم اتهام به انگلیسی بودن را چه می‌داند، گفت: چنین مسائلی از زیبایی‌های انتخاباتی است. چنین موضوعاتی در همه ادوار انتخاباتی دنیا اتفاق می‌افتد. البته طرح چنین ادعاهایی از بداخلاقی‌های انتخاباتی است.

* تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم با اظهارنظر درباره نتایج انتخابات هفتم اسفند، این نتایج را پذیرفتند. آنها گفتند: نتایج این انتخابات پس از تایید نهائی هرچه باشد مورد احترام همه و موجب خیر و برکت جامعه است.

* ولخرجی شاهزادگان سعودی به خبرهای داغ نشریات خارجی تبدیل شده است. یک شاهزاده آل سعود یک رستوران مجلل سیصد نفره را برای صرف شام دو نفره با همسر خود در سیدنی استرالیا رزرو کرد. «سعود بن خالدالفیصل» که تعطیلات خود را در استرالیا می‌گذراند، همه 300 صندلی یکی از مجلل‌ترین رستوران‌های سیدنی را برای ضیافت شام خود و همسرش رزرو کرد. سیدنی هرالد نوشت: رستوران «اوبار» که الفیصل رزرو کرده، از رستوران‌های پنج ستاره سیدنی است. به نوشته این روزنامه، انواع غذاها و دسرهای گران برای شام شاهانه این شاهزاده سعودی آماده شده بود و وی فقط با همسرش بر سر میز نشسته و به هیچ کس اجازه ورود به رستوران داده نشد. سیدنی هرالد نوشت: شاهزاده سعودی و همسرش تا 3 بامداد در رستوران بودند سپس آنجا را به سوی هتل خود ترک کردند.

* رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت: غرب درحال اجرای توطئه برای جدا کردن پاکستان از سایر کشورهای جهان است. فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام افزود: آمریکا و متحدانش به بهانه برقراری امنیت به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند و در تلاش هستند به سایر کشورهای اسلامی حمله کنند. وی گفت: غرب درحال توطئه‌چینی برای سلطه بر اقتصاد کشورهای اسلامی است که باید در این زمینه هوشیار بود. فضل الرحمن ادامه داد: ما خواهان برقراری روابط دوستانه با سایر کشورها با حقوق برابر هستیم و اجازه نمی‌دهیم مبنا و شاخص پاکستان که اسلام است تغییر کند.

*********************************

روزنامه ایران**

ناگفته هایی از واکنش تند ظریف به «جبیر»

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه گفت: «در نشست «وین» با اصرار طرف‌های مختلف از اتحادیه اروپا گرفته تا عمان تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کند.» حسین امیرعبداللهیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو «سیما» افزود: «هیأت ایرانی در این نشست تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و روی راه حل سیاسی موضوع سوریه تمرکز کند اما عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اظهاراتی نامتوازن و بی‌اساس مطرح کرد و رفتاری دون شأن وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد.» امیرعبداللهیان با بیان اینکه «عادل الجبیر با این نیت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زمانی کوتاه مدت خارج شود که رئیس جمهوری سوریه از قدرت کنار برود»، ادامه داد: «وزیر خارجه عربستان اصلاً در پی مفاهیمی همچون حق و اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان نبود و اظهارات نادرستی را بیان کرد»، وی افزود: «آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک بار با بی اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.»

اموال بابک زنجانی جز دردسر چیزی ندارد

شرکت ملی نفت ایران طی روزهای اخیر اقدام به انتشار آگهی مزایده برخی شرکت‌های متهم ردیف اول پرونده نفتی کرده اما وکیل مدافع شرکت نفت می‌گوید که «اموال بابک زنجانی جز دردسر و زحمت چیزی برای شرکت نفت ندارد.» غلامرضا مهدوی درباره آخرین وضعیت تسویه بدهی زنجانی به «تسنیم» گفت: «به طور قطع اگر متهم پولی را که از شرکت نفت برده بازگرداند، نیازی به اموال وی نبوده و نخواهد بود زیرا شرکت نفت در وهله نخست به دنبال پولش است. البته اگر مزایده صورت بگیرد و سپس زنجانی نسبت به تسویه بدهی اقدام کند، قطعاً بازگرداندن اموال از کسانی که در مزایده پیروز شدند، دشوار خواهد بود.» وکیل مدافع شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: «نباید فراموش کرد اموالی که تا کنون از بابک زنجانی شناسایی شده، بخش بسیار کمی از بدهی او را پوشش می‌دهد و بدهی زنجانی خیلی بیشتر از اموالی است که در اختیار شرکت نفت قرار گرفته است.»

چراغ سبز« اتحادیه اروپا» به ایران

مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا » تاکید کرد:«« اتحادیه اروپا تمایل دارد همکاری هایش را با ایران تعمیق کند». به گزارش «اتابناک» ، نشریه« ترند» جمهوری آذربایجان با نقل این خبر از « فدریکا موگرینی » در گفتگو با این نشریه افزود:« طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته ای و امنیت منطقه ای بسیار اهمیت دارد و باید آن را یک نقطه عطف بالقوه قلمداد کرد». «موگرینی» ضمن بیان اینکه« «اتحادیه اروپا» همچنین تعامل دو جانبه خود را با ایران از سر گرفته »، ادامه داد: «من چند روز پیش با ظریف در «بروکسل» دیدار و درباره موضوعات منطقه ای و دو جانبه با او گفتگو کردم و قصد دارم به زودی به همراه شماری دیگر از مقامات اروپایی به تهران سفر کنم.» مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا » گفت:‌ «برگزاری گفتگوهای سیاسی منظم و بازسازی روابط اقتصادی نزدیک یک تمایل مشترک محسوب می شود.»

*********************************

روزنامه خراسان **

جام نیوز نوشت :

فرهاد مشیری ایرانی سرمایه دار و میلیاردر ایرانی نیمی از سهام اورتون، تیم لیگ برتری انگلیس را خریداری کرد.مشیری با 1.4 میلیارد پوند ثروت علاقه زیادی به فوتبال دارد .البته سران لیگ برتر باید صلاحیت مشیری را تایید کنند تا او بتواند این قرارداد را نهایی کند.

رجا نیوز خبر داد :

دولت ایرلند امیدوار است با استفاده از فرصت لغو تحریم ایران بتواند صادرات گوشت قرمز به این کشور را از سر بگیرد. نهاد بازاریابی گوشت گاو و گوسفند انگلیس (ای اچ دی بی) خاطر نشان کرد که عادی سازی روابط چشم انداز تجارت با ایران را روشن تر کرده، اما خط مشی دولت ایران در زمینه سطح صادرات گوشت قرمز به این کشور در آینده تعیین کننده خواهد بود.

فردا مدعی شد :

وحید یامین پور در یادداشتی با عنوان «اصولگرایان از چه چیزی شکست خوردند؟» به تحلیل انتخابات ۹۴ پرداخت و نوشت :اصولگرایان در تهران شکست خوردند؛ به طور مطلق. ولی این شکست بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و تمدنی است.من نتایج انتخابات در تهران را از جنس واکنش جوانان به فوت مرحوم پاشایی درک می کنم. این کنش سیاسی، تجلی یک سبک زندگی است.

اعتدال نوشت:

در پی انتشار مطلبی در خصوص کسب فقط یک رای توسط یک کاندیدای مجلس از حوزه انتخابیه رفسنجان و انار، فرزند وی واقعیت ماجرا را تشریح کردو گفت: پدرم نامه انصراف خود را به صورت کتبی به فرمانداری رفسنجان اعلام کرده بود اما فرمانداری به اشتباه در روز انتخابات اسم ایشان را در لیست قرار داد و نام ایشان ساعتی در لیست کاندیداها قرار داشت و بعد لاک گرفته شد.

آفتاب نیوز مدعی شد :

با اعلام نتایج اولیه انتخابات در استان تهران و با ثابت شدن شکست اصولگرایان، کانال تلگرامی هواداران محمود احمدی نژاد با پستِ معنادار، با کنایه به استقبال حداد عادل و یاران رفت.

تابناک مدعی شد :

با احتمال قطعی شدن شکست حداد عادل از حوزه انتخابیه تهران که گزینه نخست ریاست مجلس از جانب اصولگرایان بود شنیده می شود جمعی از بزرگان اصولگرایی به دنبال ریاست مجتبی ذوالنوری هستند تا در رقابت با محمدرضاعارف و همچنین علی لاریجانی که نتوانست در شهر قم رای قابل قبولی کسب کند وارد صحنه شود. این خبر در سایت دولت بهار منتشر شده است.

جهان نیوز نوشت:

هنوز معلوم نیست که عباس آخوندی اتمام مسکن مهر را در اولویت کاری خویش قرار داده یا نه.طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، برنامه امسال دولت تکمیل 300 هزار واحد دیگر از ساختمان های نیمه کاره بوده اما هنوز معلوم نیست که این مقدار ساخت و ساز در عمل به واقعیت پیوست یا خیر؟

*********************************

روزنامه وطن امروز **

قدیروف: استعفا می‌دهم

رمضان قدیروف، رئیس‌جمهور چچن که دوران ریاست‌جمهوریش در ماه آوریل به پایان می‌رسد از تصمیم خود برای استعفا خبر داد. قدیروف در این‌باره گفت: دوران من سپری شده، هر انسانی محدودیت‌هایی دارد. من فکر می‌کنم قدیروف نقطه اوج را پشت سر گذاشته است. وی در حالی از تصمیم خود برای استعفا خبر داده که از سال ۲۰۰۷ ریاست‌جمهوری چچن را برعهده دارد و پیش از آن برای 2 دوره نیز نخست‌وزیر چچن بود.

تغییر کتب درسی مصر به نفع اسرائیل

سایت صهیونیستی المصدر به گرم شدن بیشتر روابط بین دولت کنونی مصر و رژیم اسرائیل و زمینه‌سازی در این زمینه پرداخت و به نقل از یک تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در رادیوی رژیم اسرائیل از زمینه‌سازی دولت السیسی برای تغییر نگرش مصری‌ها نسبت به رژیم اسرائیل از جمله با عوض کردن محتوای کتاب‌های درسی به نفع این رژیم خبر داد. به گفته جاکی خوجی، در همین چارچوب وزارت آموزش مصر مطالب بیش از هزار و 300 عنوان کتاب آموزشی از کلاس اول تا دوازدهم را تغییر داده است.

سرکوب معترضان در جنوب‌شرق ترکیه

مقامات ترکیه در منطقه سور در استان دیاربکر از دسامبر گذشته در جهت مبارزه علیه نیروهای «پ‌ک‌ک»، حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. در همین راستا هزاران نفر از مردم ترکیه با تجمع در استانبول خواستار پایان حکومت نظامی در جنوب شرق ترکیه شدند. در ابتدا این تجمع به صورت صلح‌آمیز برگزار شد اما پس از مدتی پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و آب پرفشار سعی کرد تجمع‌کنندگان را متفرق کند. در این تجمع دست‌کم 10 نفر از سوی پلیس دستگیر شده‌اند و یک نفر نیز به علت تیراندازی بشدت مجروح شده است.

26 کشته در فاجعه معدن در روسیه

به گفته مقام‌های روسیه، تلفات فاجعه معدن در این کشور به 26 نفر رسیده است. انفجار گاز متان در عمق 748 متری معدن سورنایا در منطقه قطبی روسیه در روز پنجشنبه علت این حادثه بوده و 26 کشته نیز برجای گذاشته است. آنتون کووالیشین، سخنگوی وزارت شرایط اضطراری روسیه در منطقه کومی گفت در انفجار تازه‌ای که صبح یکشنبه در معدن رخ داد، 5 امدادگر و 21 معدنچی جان باختند. صدها امدادگر برای یافتن بازماندگان احتمالی در تلاش هستند اما میدان دید بسیار اندک، هوای آلوده و غبار مانعی جدی بر سر راه آنان است.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات