صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۹۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 16 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

شرق : فعالیت‌های تربیتی مصباح‌یزدی کار را برای اصلاح طلبان دشوار می‌کند

روزنامه زنجیره‌ای شرق نسبت به عمق نقش‌آفرینی آیت‌الله مصباح‌یزدی ابراز نگرانی کرد.

این روزنامه در سرمقاله خود می‌نویسد: مصباح‌یزدی برای اجرای سیاست، متن دارد. متنی مبتنی بر سنتی‌ترین متون دینی با شاگردان وفادار و تشکیلاتی... مهم‌ترین خصیصه مصباح تلاش برای خلق سیاست و همخوان‌کردن آن با قرائت از متون سنتی دینی است. او از این کار و پرداختن هزینه این کار باکی ندارد.

شرق می‌افزاید: او نه نخبه‌گرا است و نه شیفته عوام. این استاد اخلاق حوزه علمیه و مفسر قرآن، بیش از هر چیز دغدغه آن را دارد که رویکرد خود و حلقه‌اش به سیاست را نهادینه و اجرائی کند. از غالب کسانی که در سیاست در حال نقش‌آفرینی هستند، کمتر کسی چون او به متن وفادار است.

شرق نوشت: او به دلیل کار تشکیلاتی در حوزه دین و تربیت شاگردانی که با نگاه او جذب سیاست شدند، کار را برای نواندیشان دینی و اصلاح طلبان دشوار کرد.

شرق در بخش دیگری از این تحلیل با اشاره به هیجان اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نوشت: اگر خانه‌تکانی مجلس به نیت تغییر سبک و ذائقه روی داده باشد، زنگ خطری است جدی برای تمام طیف‌های سیاسی. در همین خانه‌تکانی نشانی از «ناسیاست» دیده می‌شود که بیش از همه، دولت از آن سود می‌برد. پیروزی فهرست سی‌نفره اصلاح‌طلبان بسیار ارزشمند است...

این پیروزی ارزشمند البته، سویه دیگری نیز دارد که بعد از فروکش کردن هیجانات انتخابات باید جدی‌تر به آن پرداخت. این فهرست سی‌نفره و تمام کسانی که از شهرستان‌ها به نام اصلاح‌طلبی به مجلس راه یافته‌اند، توانا یا ناتوان، خوب یا بد، کنش سیاسی‌شان به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. این نکته مهمی است که نمایندگان نباید لحظه‌ای از آن غافل بمانند. اکنون مسئولیت سنگینی بر دوش آنها است؛ مسئولیتی که با فرصت‌طلبی و منفعت‌طلبی قرابتی ندارد.

شرق با ناشناخته معرفی کردن برخی از منتخبان اصلاح‌طلب می‌نویسد: آنچه بیش از هر چیز، امکان دارد آنها را به ورطه، «ناسیاست» سوق دهد، کم تجربگی برخی نمایندگان و فضای کلی مجلس است که لبه‌های تیز آن ساییده شده است و دیگر از آن تضادها و کنش‌های سیاسی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سابق خبری نیست.

مدعیان اصلاحات و اعتدال نبردند بلکه باختند

رفتار انتخاباتی 20 سال گذشته مدعیان اصلاح‌طلبی از بی‌تقوایی و بداخلاقی آنها حکایت می‌کند گویا که انتخابات، فقط وقتی انتخابات است که آنها پیروز باشند.

روزنامه وطن امروز در این زمینه نوشت: اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در سال 76 برای باخت آمده بودند. زیباکلام بعدها گفت در آن ایام اصلاً تصور بیش از 3 میلیون رأی را نداشتیم و قطعاً ناطق را پیروز می‌دانستیم. دیگرانی از جریان اصلاح‌طلب هم همین را تکرار کرده بودند اما خاتمی در آن انتخابات پیروز شد. ناطق نوری که به اعتقاد خود اصلاح‌طلبان پیروزی او حتی برای جریان رقیب نیز مسجل بود، فردای انتخابات به برنده دوم خرداد تبریک گفت؛ کاری که هیچ وقت از اصلاح‌طلبان سر نزد.

تاریخ همین 20 سال گذشته گواه است که این جریان پس از هر شکست و پس از هر ناکامی و عدم پذیرش از جانب مردم، صندوق رأی را مورد خدشه قرار دادند، به رقیب تبریک نگفتند، از تقلب و تخلف حرف زدند و تا توانستند فضای بعد از انتخابات را که باید فضای آرامش برای کشور باشد ملتهب کردند.

در انتخابات سال 84 که مشحون از کاندیداهای متفاوت بود، 2 نفر به دور دوم راه یافتند. در همان یک هفته منتهی به دور دوم، ‌رئیس مجلس ششم که از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی بود، بعد از اینکه نتوانسته بود حتی با شعار «50 هزار تومان به هر نفر» رأی مناسبی کسب کند، با ادعای «خوابیدم، بیدار شدم، رأیم کمتر شد» سلامت انتخابات را به صورت جدی زیر سؤال برد و مدعی تقلب شد.

پس از برگزاری دور دوم نیز که هاشمی رفسنجانی از چهره‌های شاخص و نزدیک به جریان اصلاحات با شکست مواجه شد و با 7 میلیون رأی فاصله نسبت به احمدی‌نژاد، انتخابات را باخت، نه تنها به کاندیدای پیروز تبریک نگفت بلکه طی اطلاعیه‌ای تلویحاً ادعای تقلب کرد.

بعدها فائزه هاشمی 25 خرداد 88 در خیابان آزادی در حالی که به سردسته آشوبگران تبدیل شده بود، فریاد می‌کشید و این جملات را می‌گفت: «خاتمی عرضه نداشت، چرا که نتوانست انتخاباتی برگزار کند که پدر من رئیس‌جمهور آن باشد».

به نظر فائزه هاشمی، انتخاباتی انتخابات است که پدر او پیروز معرکه انتخابات باشد! همین نگاه غیراخلاقی در این خانواده و خانواده جریان اصلاح‌طلبی که از سال 88 و کمی قبل از آن، هاشمی را نقطه ثقل و مرکزیت خود می‌دیدند باعث شد رفتاری بی‌منطق در مواجهه با انتخابات‌ها داشته باشند. این جریان که تا کمی قبل‌تر از سال 88 هاشمی رفسنجانی را «ویران‌کننده بنیان‌های اخلاقی» معرفی کرده بودند، در ائتلافی که بعدتر شکل می‌گیرد، در یک چیز مشترک می‌شوند: نپذیرفتن رأی مردم.

همسر هاشمی جملاتی را صبح انتخابات بر زبان می‌آورد که شاید رادیوهای بیگانه برای بیان آن تساهل و تسامح کنند. عفت مرعشی می‌گوید: «اگر موسوی رأی نیاورد مردم بریزند تو خیابون‌ها!»

ویژگی‌های شخصیتی اصلاح‌طلبان و هاشمی رفسنجانی قطعاً نخواهد گذاشت آنها به همین‌ها بسنده کنند، به خاطر همین است که بعد از اعلام نتایج تقلب را به کلیدواژه اصلی خود تبدیل می‌کنند. تئوری داماد لرستان و فرزند آذربایجان هم برای این است که نه تنها شکست پذیرفته نشود حتی باید با اعلام «تقلب» اجازه نداد کشور طعم آرامش را بچشد و...

همه اینها مقدمات فتنه‌ای می‌شود که بارها و بارها درباره‌اش گفته‌ایم و شنیده‌اید. خسارت‌های بی‌مثالی که معلوم نیست قرار است کی جبران شود؟! بر کشور وارد آمد و حضرات اصلاح‌طلب فقط به خاطر اینکه شجاعت و تقوای قبول شکست را نداشتند، این هزینه را بر کشور تحمیل کردند. بعدتر در محافل خصوصی گفتند که «تقلب» دروغ بوده اما هیچگاه از این دروغ توبه نکردند.

«جمهوری اسلامی دموکرات‌ترین نظام دنیاست.» این جمله را هاشمی رفسنجانی 4 سال بعد از پیروزی 50/7 درصدی حسن روحانی بر زبان آورد. چرا این حرف را 4 سال پیش نزد؟! حتماً به خاطر اینکه کاندیدای مقبول او پذیرفته نشده بود! همین چند روز پیش انتخابات 7 اسفند را در تهران، اصلاح‌طلبان پیروز شدند. عارف سرلیست اصلاح‌طلبان شوکه شده است از نتایج انتخابات. این را خود او می‌گوید 30 کاندیدای فهرست اصولگرایان شکست خورده‌اند اما هیچ کدام حتی ذره‌ای خرده به سلامت انتخابات نگرفته‌اند که هیچ، تبریک و سپاس نیز نثار مردم و کاندیداهای پیروز می‌کنند، چرا که معتقد به آرامش پس از انتخاباتند! چرا که شجاعت پذیرش شکست را دارند. رفتار نجیبانه این کاندیداها پس از شکست نباید مغفول بماند. کاندیداهای مغلوب که سپاسنامه، تقدیر و تشکر نثار مردم می‌کنند، تقوای حفظ آرامش و شجاعت قبول شکست را دارند. ویژگی‌های شخصیتی‌ای که حتی معلم اخلاق اصلاح‌طلبان نیز فاقد آنهاست.

تمرکز رادیو صهیونیستی برای معرفی NGO ایرانی

رادیو رژیم صهیونیستی در اقدامی قابل تأمل به معرفی و تمجید یک سازمان غیردولتی ظاهرا خیریه در ایران پرداخت.

رادیو اسرائیل در برنامه هفتگی گزارش‌های فرهنگی اجتماعی، موسسه «م» و بنیانگذار آن (س-ق) پرداخت و سپس تحلیل منوشه امیر درباره انتخابات ایران را تحت عنوان درها به روی همان پاشنه خواهد چرخید، منتشر کرد.

استفاده از NGOها به عنوان پوشش برای شبکه‌سازی، یکی از محورهای دستور کار برخی محافل معارض است. جالب اینکه آگهی‌های موسسه مذکور از سوی صدا و سیما نیز پخش می‌شود.

چند درصد زوج‌های جوان می‌توانند قسط مسکن 2/3 میلیونی بدهند؟!

تصویب وام مسکن 160 میلیون تومانی برای زوجین خانه اولی با واکنش‌های متفاوت روبرو شده است.

هر چند شورای پول و اعتبار و مسئولان دولتی این وام را راهی برای ‌خانه‌دار شدن می‌دانند اما کارشناسان معتقدند چنین وامی با اقساط 1/8 تا 2 میلیون تومان عملاً دور از دسترس بسیاری از مردم است، چرا که برای پرداخت چنین اقساطی، احتمالاً باید درآمد بالای 5-6 میلیون تومان داشت. سود وام 160 میلیون تومان، 170 میلیون تومان برآورد شده است.

روزنامه جام جم در این باره نوشت: نگاهی به میزان اقساط و شرایط دریافت وام 160 میلیونی نشان می‌دهد قشر متوسط نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در حالی که دولت چندی پیش میزان وام مسکن را از 60 به 80 میلیون تومان افزایش داد و با استقبال زیادی همراه نشد، اکنون از وام 160 میلیون تومانی رونمایی شده است. وامی که برای دریافت آن باید سپرده اولیه 80 میلیون تومانی در بانک گذاشت و ماهانه حدود دو میلیون و 300 هزار تومان هم قسط داد.

افشین پروین‌پور، کارشناس مسکن درباره تأثیر این وام برای خروج از رکود این بخش گفت: از وامی که قسط ماهانه آن بیش از دو میلیون تومان است، مسلماً اقشار کم‌درآمد و متوسط نمی‌توانند بهره‌ ببرند و این بدان معناست که چنین وام‌هایی برای خانه‌دار کردن مردم در نظر نگرفته شده بلکه برای سرمایه‌داران در نظر گرفته شده و این موضوع در حال حاضر متناسب با نیاز بازار داخلی نیست.

وی افزود: سهم مسکن در سبد خانوار باید بین 20 تا 25 درصد باشد. محاسبه این میزان هم نشان می‌دهد که فرد باید حدود ده میلیون تومان درآمد داشته باشد و فردی که چنین درآمدی دارد قطعاً دغدغه مسکن نخواهد داشت.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: تا زمانی که سوداگری در بخش مسکن حکمفرماست نمی‌توان توقع داشت که این بخش از رکود خارج شود. دولت اگر قصد دارد مسکن را از رکود خارج کند باید با سوداگری مقابله کند. اکنون افرادی وجود دارند که دارای هزاران واحد در نقاط مختلف شهر هستند، اما اقدام به احتکار کرده‌اند و خواهان افزایش قیمت در بازارند.

فرشید پورحاجب، دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان ایران هم گفت: اکنون 12 میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج هستند و شاید برخی از آنها به دلیل عدم توانایی در بخش مسکن ازدواج نمی‌کنند و دولت اگر قصد دارد مردم را خانه‌دار کند، باید در نرخ سود تسهیلات و همچنین مکانیزه دریافت اقساط و بازپرداخت آن تجدیدنظر کند.

به گزارش جام جم، نکته مهم درباره منبع تأمین اعتبار وام 160 میلیونی است. این ابهام مطرح است که اگر بانک مسکن چنین اعتباری دارد، چرا این اعتبار را به صدها هزار واحد نیمه کاره مسکن مهر تزریق نمی‌کند که تکمیل آنها به نفع اقشار متوسط و کم‌درآمد است.

از سوی دیگر روزنامه آرمان، اقساط وام 160 میلیونی را سرسام‌آور توصیف کرد و با اشاره به بازپرداخت 330 میلیون تومان نوشت: با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران در سال جاری 712 هزار تومان است و برای سال آینده هم ممکن است تا سقف 800 هزار تومان افزایش یابد، در نتیجه بعید است که این قشر از جوانان جامعه برای اخذ این وام اقدام کنند. در واقع باید گفت مشکل اصلی جوانان در این روزها نه مسکن، بلکه بیکاری و آینده شغلی مبهم است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که امروزه هزینه‌های ازدواج و گذران معیشت سرسام‌آور است چطور مسئولان توقع دارند یک زوج جوان ماهانه دو میلیون و 300 هزار تومان قسط پرداخت کنند؟ به جز دستمزد کارگران که به آن اشاره شد،‌ حتی کارمندان عالیرتبه هم بعید است که از پس پرداخت چنین اقساطی برآیند.

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: وام گران مسکن، ناکارآمد است. اگر قصد صاحب‌خانه کردن زوج‌های جوان را داشته باشیم، این طرح، روش منطقی نیست و نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

اگر نیت تصمیم‌گیرندگان این است که زوجینی که می‌خواهند با دغدغه کمتری وارد چرخه زندگی شوند را صاحب خانه کنند، این طرح مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. رقمی که برای بازپرداخت اقساط تعیین شده رقمی سنگین است و زوجین نمی‌توانند بازپرداخت اقساط خود را پرداخت کنند. این تصمیم و مطرح کردن این طرح برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان، ‌تصمیمی غیرمنطقی بوده و نمی‌تواند کارآمد باشد. این طرح فقط می‌تواند خانوارهایی با تمکن مالی بالا را تحت پوشش خود قرار دهد تا اینکه برای افراد نیازمند طبقات پایین‌دست مفید فایده باشد.

اشارات رمز‌آلود مقامات دولتی درباره کارشکنی آمریکا علیه برجام

با گذشت 45 روز از شروع برجام، روابط بین بانکی ایران و آلمان هنوز برقرار نشده است.

علی ماجدی‌ سفیر کشورمان در آلمان ضمن سخنانی در همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: با وجود گذشت 45 روز از اجرای برجام هنوز روابط بانکی بین دو کشور آن طور که باید و شاید شروع نشده که البته یکی از دلایل این تعلل نگرانی از تنبیهات آمریکا عنوان می‌شود، در حالی که اینگونه نیست و دلیل اصلی به مسائل تکنیکی برمی‌گردد.

تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه هم در این همایش گفته است؛ در حوزه بانکی یکی از چالش‌های موجود احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی است و در این مورد نگرانی دارند آن هم در شرایطی که با توجه به قانون هیچ‌گونه نگرانی در این مورد وجود نداشته و در چارچوب برجام مانعی برای مبادلات بین طرفین نیست.

وی ادامه داد: از دید ایران احتیاط و نگرانی برای مبادلات اقتصادی به ویژه بانکی وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: برخی کشورها تلاش می‌کنند تا در روند موفقیت‌آمیز برجام اختلال ایجاد کنند.

پیش از این آقایان صالحی و عراقچی نیز از برخی بدقولی‌های طرف غربی در اجرای تعهدات برجام خبر داده بودند. ظریف نیز چند هفته پیش خواستار تضمین آمریکا برای عدم تحریم شرکت‌ها و بانک‌های طرف همکاری با ایران شده بود.

در همین حال غلامرضا شافعی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران گفت: طرح‌های پسابرجام با خارجی‌ها هنوز به قرارداد منجر نشده است.

وی از نیاز به 13 سال زمان برای تکمیل چهار تریلیون ریال (400 هزار میلیارد تومان) طرح نیمه تمام در کشور خبر داد و گفت: هنوز هیچ طرح و پروژه‌ای با خارجی‌ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* معاون رئیس پلیس دبی در جدیدترین حمله لفظی به ایران، خواستار اخراج تمام ایرانی‌های ساکن امارات شد. به گزارش فارس، «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی در ادامه جنجال‌آفرین‌های خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد طی سه سال باید از تمام ایرانی‌های که در دبی کار می‌کنند و کاری تجاری دارند، بخواهیم که امارات را ترک کنند و مجوز تجاری آنها لغو شود؛ فرزندان ما به باز کردن مغازه‌های تجاری به جای ایرانی‌ها بیشتر نیاز دارند تا ایرانی‌ها. خلفان، همچنین خواهان تحریم کالاهای ایرانی توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس شد و کشورهای مذکور را تشویق به این کار کرد. در همین حال، عبدالخالق عبدالله، مشاور محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی گفت بعید نیست دولت عربستان شبه نظامیان لبنانی را علیه حزب‌الله لبنان مسلح کند، زیرا حزب‌الله به نیروی واکنش سریع منطقه تبدیل شده است.

* یکی از مسئولین قضایی اردبیل گفت کارمند یک بیمارستان که با افتتاح حساب مجعول اقدام به سوءاستفاده‌های مالی کرده و برداشت‌هایی کلان از حساب بیمارستان به نفع خود داشت دستگیر و با صدور قرار، بازداشت گردیده است. به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از اردبیل، فرد دستگیر شده در مرحله اول بازجویی خود به اختلاس حدود یک میلیارد تومان اعتراف کرده است.

*********************************

روزنامه ایران**

دادستان تهران: اعلام جرمی علیه فاطمه هاشمی نکرده‌ایم

دادستان تهران در مورد انتشار خبری مبنی بر اعلام جرم دادستانی علیه فاطمه هاشمی اظهار کرد: «این موضوع صحت ندارد.» به گزارش «میزان»، عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در فضای مجازی عنوان شده فاطمه هاشمی به دلیل اظهار نظر علیه یک مقام قضایی به دادگاه احضار شده است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: «این موضوع جدیدی نیست و قضیه برای دو سال پیش است.» وی در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه همسر یکی از سران «فتنه» در مصاحبه‌ای عنوان کرده که در روز انتخابات صندوق رأی‌گیری ساعت یک و نیم صبح به منزل‌شان آورده شده و در آنجا نماینده دادستان نیز حضور داشته است و در آن زمان ساعت رأی‌گیری پایان یافته بود، گفت: «صندوق را دیر بردند و ما مسئول صندوق نیستیم.»

ادعای تازه وکیل بابک زنجانی

وکیل ‌مدافع بابک زنجانی مدعی شد: «کارگزاران بانک مقصدی که بانک مرکزی و شرکت نفت برای واریز بدهی موکلم در خارج از کشور معرفی کرده بود، از دریافت وجه و انتقال آن خودداری کرده است.» رسول کوهپایه‌زاده به «ایسنا» گفت: «به تاریخ 4 مارس یعنی روز جمعه [14 اسفندماه] بانک کارگزار نامه‌ای را رسماً به وکلای خارج از کشور زنجانی ابلاغ کرده مبنی بر اینکه ما از دریافت این مبلغ فعلاً معذوریم؛ البته گفته‌اند که فرصتی را به ما بدهید تا موضوع را در هیأت مدیره مطرح کنیم تا جواب شما را بدهیم. اکنون کارگزار بانک مقصد که باید پول را تحویل می‌گرفت و به بانکی که شرکت نفت اعلام کرده بود منتقل می‌کرد، رسماً طی ایمیلی اعلام کرده که ما از پذیرش و دریافت این مبلغ معذوریم.» وی در پایان گفت: «به طور مشخص به دلیل اینکه به نظر می‌رسد برداشته شدن تحریم‌ها عملیاتی نشده و برخی از بانک‌های معتبر بین‌المللی با احتیاط با ما همکاری می‌کنند، این نقل و انتقال صورت نگرفته است. ما هم اسناد مربوطه آن را به مرجع قضایی تقدیم خواهیم کرد تا در جریان موضوع قرار گیرند.»

سفر نماینده پوتین به ایران برای گفت‌وگو در مورد سوریه

خبرگزاری «ایتارتاس» به نقل از یک دیپلمات ایرانی از سفر معاون وزیر خارجه روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا به ایران برای گفت‌وگو در مورد بحران سوریه خبر داد. به گزارش «ایسنا»، این دیپلمات ارشد ایرانی به خبرگزاری تاس گفت: «قرار است میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در تاریخ 6 مارس به ایران سفر کند و در مورد موضوعاتی مثل سوریه با طرف ایرانی گفت‌وگو کند.» همچنین قرار است دو طرف در مورد موضوعات دیگر خاورمیانه مثل مبارزه علیه تروریسم گفت‌وگو کنند.

درخواست چهار سناتور امریکایی برای تحریم «ماهان»

چند سناتور تندرو امریکایی با ادعای ارسال سلاح به حزب‌الله لبنان از طریق هواپیمایی «ماهان» خواهان تحریم این شرکت ایرانی شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از «اسپوتنیک»، چهار سناتور امریکایی در نامه‌ای خطاب به وزارت خزانه‌داری این کشور، از این وزارتخانه خواستند تا شرکت‌هایی که با هواپیمایی «ماهان» ایران تجارت و تعامل می‌کنند را هدف تحریم‌های اقتصادی قرار دهد. این سناتورها در نامه خود مدعی شده‌اند این شرکت هواپیمایی از تروریسم حمایت می‌کند و به حزب‌الله لبنان سلاح ارسال می‌کند. سناتورها «کلی آیوت»، «کریس کونز»، «لیندزی گراهام» و «ریچارد بلومنتال» امضاکنندگان نامه است.

پیگیری قضایی سخنان قاضی پور توسط زنان مجلس

فاطمه رهبر گفت:«سخنان نادر قاضی پور، توهین به کل مجلس بوده و فقط توهین به خانم‌ها نیست. جواب ایشان را از طریق پیگیری از مراجع قانونی و قضائی خواهیم داد.» به گزارش «شرق»، رئیس فراکسیون زنان با تأکید بر اینکه «سخنان این نماینده، توهین به کل مجلس بوده و فقط توهین به خانم‌ها نیست»، تصریح کرد: «درباره موضوع توهین ایشان به زنان، هنوز از موضع کمیسیون زنان نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. چون این مطالب در روزهای تعطیلی مجلس منتشر شد و تا روز یکشنبه که جلسه علنی و جلسه فراکسیون زنان برگزار شود، ما نظری از طرف فراکسیون نمی‌توانیم اعلام کنیم. اما روز یکشنبه با بقیه خانم‌های مجلس دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

*********************************

روزنامه خراسان **

ورزش سه نوشت:

روز گذشته عکسی در فضای تلگرامی منتشر شده که جمعی از نمایندگان مجلس را در حال بازدید از ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید اسپانیا نشان می‌دهد. در بین افرادی که در این عکس حضور دارند، نمایندگان معروفی مثل علی مطهری ،آقاتهرانی و بیژن نوباوه حضور دارند.زمان این بازدید مشخص نیست.

جام نیوز مدعی شد :

در فضای پسابرجامی با همکاری آمریکا و انگلیس پروژه جدیدی برای جاسوسی و نفوذ در ایران آغاز شد. پروژه‌ای که از لس‌آنجلس هدایت می‌شود و در لندن تبلیغ می‌شود.یک سازمان به ظاهر غیرانتفاعی با نام «پیشتازان اینترنت آزاد» از لس‌آنجلس آمریکا برای مردم ایران کانال ماهواره‌ای جدیدی راه‌اندازی کرده تا از طریق آن وارد حریم خانواده‌های ایرانی و سیستم‌های رایانه‌ای ایرانیان شود.این کانال ماهواره‌ای قرار است به بهانه‌های آموزشی و تفریحی و... ویدئوهایی با محتوای جذاب روی شبکه خود قرار دهد.مدیران آمریکایی این پروژه حتی برای پارازیت هم فکرهایی کرده‌اند تا مشکلی برای ورود به حریم خانواده‌های ایرانی پیش نیاید.

نامه نیوز نوشت :

کنعانی عضو جبهه ایستادگی در خصوص عدم اقبال مردم نسبت به فهرست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان؛ عنوان کرد: حضور برخی از چهره ها تحت عنوان " یاران احمدی نژاد " اصلی ترین دلیل رای نیاوردن فهرست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان در تهران بود و باعث شد اقبال مردم نسبت به فهرست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان از بین برود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ستگیری لولا به اتهام فساد

با دستگیری رئیس‌جمهور سابق برزیل، اعتبار دولت چپگرای برازیلیا که آخرین پایگاه قدرتمند ایستادگی در مقابل سلطه واشنگتن محسوب می‌شود بشدت آسیب دید و شاید در معرض سقوط قرار بگیرد. به گزارش بی‌بی‌سی، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق برزیل روز جمعه به اتهام دست داشتن در پرونده پولشویی و فساد مالی شرکت ملی نفت این کشور با نام «پتروبراس» دستگیر شد و قرار است بزودی مورد بازجویی قرار بگیرد. البته او خود را از همه اتهامات مطرح‌شده مبرا می‌داند. 2 دوره پیاپی ریاست‌جمهوری لولا در برزیل در سال ۲۰۱۱ تمام شد اما او را همچنان پدر معنوی دولت خانم روسف و حزب کارگر می‌دانند. اما دستگیری‌ها و بازجویی‌ها در ارتباط با پرونده فساد پتروبراس به همین جا ختم نخواهد شد چرا که به گفته مقامات رسمی ۳۳ مجوز تفحص و ۱۱ مجوز بازداشت دیگر هم صادر شده و ۲۰۰ مامور پلیس نیز برای به سرانجام رساندن این کار در 3 ایالت «ریو دو ژانیرو»، «سائوپائولو» و «باهیا» به حال آماده‌باش درآمده‌اند. جالب آنکه روسف هم بار اتهامات مشابهی را به دوش می‌کشد. گفته می‌شود طی یک دهه گذشته حدود 8/3 میلیارد دلار جابه‌جایی غیرقانونی در این شرکت صورت گرفته و برخی از پول‌های کثیفی که در بده‌بستان‌های شرکت پتروبراس به‌دست آمده، خرج رقابت‌های انتخاباتی روسف در سال ۲۰۱۰ شده است.

توقیف کشتی کره‌شمالی در فیلیپین

اولین مورد از تحریم‌های جدید و سختگیرانه علیه دولت پیونگ‌یانگ که چهارشنبه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده بود توسط دولت فیلیپین به اجرا درآمد که یک کشتی باربری کره‌شمالی را توقیف کرد. دفتر ریاست‌جمهوری فیلیپین دیروز اعلام کرد کشتی باربری «جین تنگ» پس از توقیف به بندر سوبیک در شمال‌شرقی مانیل منتقل شده است؛ قرار است این کشتی به مدت 3 روز برای بازرسی در این بندر که در نزدیکی یک پایگاه دریایی آمریکا قرار دارد، بماند. گارد ساحلی فیلیپین نیز اعلام کرد در بازرسی‌های اولیه این کشتی که بار آن دانه‌های روغن پالم است مورد ممنوعه‌ای در ارتباط با تحریم‌های سازمان یافت نشده است و خدمه کشتی با ماموران همکاری کاملی داشته‌اند.

برق سوریه وصل شد

در پی خاموشی بی‌سابقه در سوریه، یک منبع در وزارت برق این کشور به تسنیم گفت که دلیل قطعی برق سراسری ایراد فنی در فلکه‌های گاز بود که این مسأله از سال 1991 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. برق سراسری سوریه که از ابتدای روز جمعه به طور ناگهانی قطع شده بود تا نیمه‌شب در همه استان‌های تحت کنترل نظام دمشق دوباره وصل شد.

تجاوز 50 کشیش به کودکان بی‌سرپرست

موضوع انحراف و تجاوز جنسی کشیشان و فرستادگان مذهبی غربی به کودکان در گوشه و کنار جهان ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. کلیسای کاتولیک اگرچه اتهامات اخیر نمایندگانش را تایید کرده اما هنوز در پذیرش ارتکاب چنین جرائمی از سوی اسقف‌ها و کشیش‌ها اکراه دارد. هفته پیش اعلام شد که صدها کودک، قربانی تجاوز از سوی حدود 50 کشیش شده‌اند. به گزارش العالم، بخش‌هایی از تخلفات کشیشان اخیرا در گزارشی از هیات عالی منصفه ایالت پنسیلوانیای آمریکا منتشر شده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که دادگاه این ایالت یک کشیش کاتولیک را در ارتباط با تعرض جنسی به کودکان در یک مرکز پناهندگی در هندوراس به بیش از 16 سال حبس محکوم کرد. با این وجود، اسقف‌ها بر بسیاری دیگر از موارد مشابه تعرض جنسی که بدون محاکمه مانده است، سرپوش گذاشته‌اند. هیات عالی منصفه ایالت پنسیلوانیای آمریکا همچنین یک کشیش 70 ساله به نام جوزف موریزیو را در ارتباط با تعرض‌های جنسی مکرر به کودکان تحت پوشش سازمان خیریه متهم کرد. همچنین به گفته دادستان کل هند، دادگاهی در جنوب این کشور برای یک کشیش مسیحی به علت تعرض جنسی به دختری12 ساله حکم قضایی صادر و وی را به 40 سال حبس محکوم کرد. پاستور سانیل کیه جیمز کشیش 35 ساله مسیحی به این دختر که عضو گروه جیش‌الخلاص در ایالت کرالا در استان تریشور هند بود، تعرض کرده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات