صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۳۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 17 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

آش نخورده و دهان سوخته نتیجه توافق شتابزده و به هر قیمت

یک روزنامه زنجیره‌ای اذعان کرد مشکل ایجاد شده برسر برقراری مجدد سوئیفت و همکاری بانک‌های اروپایی با ایران، بر سر محتوای توافق هسته‌ای است.

روزنامه هفت صبح می‌نویسد: در حدود یک ماه است که خبرهای مربوط به برقراری مجدد سوئیفت منتشر شده و هر روز یک اظهارنظر جدید منتشر می‌شود. از یک طرف گروهی همچنان بر این موضع پافشاری می‌کنند که اتصال سوئیفت همچنان برقرار نشده و بانک‌های ایرانی توانایی برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی را ندارند. از سوی دیگر، مقام‌های دولتی همه این انتقادها را رد می‌کنند و یا بعضاً از برقرار بودن سوئیفت خبر می‌دهند و یا مشکل را در جای دیگری می‌دانند. سوئیفت (SWIFT) همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که با تفاهم و توافق 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی پا گرفته و فراگیر شده است. در واقع این جامعه بین‌المللی مالی سبب می‌شود تا همه بانک‌های کشورهای جهان با یکدیگر ارتباط و مبادله داشته باشند. با سوئیفت به عنوان مثال شما در کشور ایران از حساب خودتان مبلغی را به هر بانک دلخواه عضو سوئیفت در سایر نقاط جهان در ظرف مدت کوتاهی جابه‌جا می‌کنید. همچنین کلیه مبادلات مالی و اعتباری نیز از طریق سوئیفت امکان‌پذیر است.

در کنار واژه سوئیفت که این روزها زیاد می‌شنویم، واژه دیگری به نام ال‌سی (LC) نیز از زبان بسیاری فعالان اقتصادی شنیده می‌شود. «ال‌سی» در واقع اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود. به زبان ساده‌تر، با استفاده از «ال‌سی» تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. هر زمان که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقی مانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.

در واقع افرادی که مبادلات تجاری جهانی انجام می‌دهند، نیاز به باز کردن «ال‌سی» در بانک‌های بین‌المللی دارند. دلیل ماجرا هم این است که ال‌سی تضمین بین‌المللی داد و ستد جهانی است که از طریق تضمین حقوقی دو طرف خریدار و فروشنده، بانک‌ها تقبل به داد و ستدها و مبادلات می‌کنند. باز هم به زبان ساده‌تر می‌توان به آن گفت بیمه‌نامه داد و ستد بین‌الملل بانکی! ماجرا از اینجا تغییر فاز می‌دهد. سوئیفت در واقع نوعی ارسال پیغام جهانی بانک‌ها به یکدیگر است و برای باز کردن «ال‌سی» نیاز به برقراری سوئیفت است تا بتوان «ال‌سی» در کشورهای دیگر اجرایی شود. پس یکی از اهمیت‌های اساسی برقرار شدن سوئیفت برای فعالان اقتصادی، گشایش «ال‌سی» است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: «نکته مهم، عدم اعتماد بانک‌های خارجی به مبادله با ایران است که آن هم به دو دلیل ناشی می‌شود. اولاً در مبادلات بین‌المللی زمانی که ارتباط یک کشور با سوئیفت برای مدت زمانی قطع می‌شود، بانک‌های کشورهای دیگر برای برقراری ارتباط مجدد مدتی تأمل می‌کنند. نکته دوم نیز آن است که در یکی از بندهای برجام به واژه «برگشت‌پذیری فوری تحریم‌ها در صورت عدم رعایت مفاد عهدنامه توسط ایران» اشاره شده است. همین لغت «برگشت‌پذیری فوری» باعث تعلل بسیاری از بانک‌های خارجی در همکاری با بانک‌های ایرانی شده است. آنها همچنان در این گمانه‌زنی هستند که ممکن است ناگهان به دلایلی تحریم‌ها بازگردد، در آن وقت آنها موظف خواهند بود به صورت فوری ارتباطات بانکی خود با ایران را قطع کنند. حالا فرض کنید در همین بازه زمانی آنها تعهدات گسترده مالی با ایران برقرار کرده باشند که در این صورت هم باید آنها را متوقف کنند و هم خسارت آن را بپردازند.»

یادآور می‌شود در طول ماه‌های منتهی به تدوین و اجرای توافق برجام، منتقدان بارها نسبت به خطر نهفته در عبارت بازگشت‌پذیری فوری تحریم‌ها هشدار دادند اما نه تنها با بی‌توجهی برخی مسئولان دولتی بلکه حتی با توهین و اهانت نسبت به صاحب‌نظران و کارشناسان که آنها را مزدور، بی‌شناسنامه، بی‌سواد، همسو با نتانیاهو، کاسبان تحریم و... می‌خواندند، مواجه شدند.

برخی مقامات وزارت خارجه اذعان کرده‌اند که همکاری بین بانکی با اروپا همچنان دچار مشکل است اما آن را احتیاط بی‌جا توصیف کرده‌اند. چندی پیش یک بانک اروپایی از سوی آمریکایی‌ها به 9 میلیارد دلار جریمه به خاطر همکاری با ایران محکوم شد و این در حالی است که دولت یازدهم در طول 30 ماه گذشته به شکل فزاینده در مسیر انفعال و هسته‌ای‌زدایی(!) و امتیاز‌دهی گام برمی‌داشت.

یادآور می‌شود کارشناسان و رسانه‌های غربی نیز بارها تصریح کرده بودند آمریکا با نوع مهندسی متن در برجام- به تعبیر تایم «سرهم‌بندی کلمات» درصدد است ریسک سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با ایران را بالا نگه دارد.

در حالی که در طول 2 سال گذشته مقامات دولت آمریکا می‌گفتند توافق نکردن بهتر از توافق بد است، برخی مقامات دولتی و وزارت خارجه، منطق هر توافقی بهتر از عدم توافق است را سرلوحه گفتار و رفتار خویش کردند و به ویژه که برای برخی از آنها انتخابات مهم‌تر از منافع ملی بود.

افکار عمومی را با حرف‌های قشنگ از مسائل مهم اقتصادی منحرف می‌کنند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: علیرغم حرف‌های قشنگی که مسئولان دولت می‌زنند، هر چه زمان می‌گذرد سقف بیکاری افزایش پیدا می‌کند و عده بیشتری احساس می‌کنند که دچار کمبود شده‌اند.

دکتر ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با «دانا» گفت: حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از خالی شدن روستاها، جلوگیری از خام‌فروشی، برقراری عدالت با دریافت مالیات از ثروتمندان و ایجاد شرایطی که اصل 43 می‌گوید دغدغه دولت‌ها نبوده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه هر کدام از دولت‌ها به نحوی اقتصاد لیبرالی را در کشور پیاده کرده‌اند گفت: نمایندگان مجلس باید با استیضاح از ادامه اقتصاد لیبرالی که از زمان هاشمی رفسنجانی آغاز شده جلوگیری کنند.

رزاقی با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت موجب شد تا کاندیداهای حامی دولت کمترین میزان رأی را در سراسر کشور به خود اختصاص دهند عنوان کرد: علیرغم حرف‌های قشنگی که مسئولان دولت می‌زنند، هر چه زمان می‌گذرد سقف بیکاری افزایش پیدا می‌کند و عده بیشتری احساس می‌کنند که دچار کمبود شده‌اند.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور گفت: محاسبه رشد اقتصادی توسط دولت مثل تورم حساب کردنشان است، بر فرض اینکه رشد اقتصادی مثبت باشد، چه اتفاقی افتاده است؟ رشد اقتصادی را می‌توان طوری حساب کرد که ربطی به تولید نداشته باشد؟

رزاقی تصریح کرد: مثلاً ما نفت می‌فروشیم و آن را تزریق می‌کنیم به اقتصاد و اسم آن را می‌گذاریم رشد اقتصادی. در شرایطی که اکثر صنایع کشور در رکود به سر می‌برند و مردم همچنان تورم را در زندگی‌شان احساس می‌کنند، دولت می‌گوید تورم کاهش پیدا کرده و کمتر از این هم خواهد شد و باید گفت که آمار ارائه دادن دولت در خصوص رشد اقتصادی هم مثل همین آمارهایی است که برای رکود و تورم ارائه دادند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت نحوه محاسبه آمارهایش را برای کارشناسان هم توضیح نمی‌دهد و اعتبار این آمارها در بین کارشناسان از بین رفته است گفت: این مسائل دولت همه حرف است و به قول معروف با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود و دولت می‌خواهد با حلوا حلوا گفتن مردم را قانع کند.

رزاقی ادامه داد: یکی از شگردهای دولت آقای روحانی، ‌منحرف کردن افکار عمومی نسبت به مسائل اصلی کشور است، یک روز با خرید هواپیما این کار را می‌کنند و یک روز با وام خودرو و در اینجا باید بپرسیم که آیا مشکل و نیاز اصلی امروز کشور اینها است؟

وی تصریح کرد: بهتر بود که دولت به جای آنکه انبار خودروسازان را خالی کند، و خودروهای تک‌سرنشین را در سطح کشور افزایش دهد، این پول‌ها را حداقل هزینه بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌‌کرد یا در بخش‌های تولیدی اثرگذار تزریق می‌کرد.

رزاقی در عین حال خبر داد که در سال گذشته مبلغ 7/5 میلیارد دلار از سوی افراد مرفه هزینه تفریح در خارج از کشور شده است. به گفته وی این مبلغ از سوی 6 میلیون نفر هزینه شده است.

خوش‌‌بینی به آمریکا مانع بدعهدی در لغو تحریم‌ها نشد

تداوم سایه تحریم‌ها مانع برقراری ارتباط مالی بین بانک‌های اروپایی و ایرانی شده است. این موضوعی است که مقامات ارشد دولتی به آن اذعان می‌کنند.

به گزارش رجانیوز با گذشت قریب 50 روز از اجرایی شدن برجام واقعیت‌ها و ضعف‌های ساختاری روز به روز خود را بیشتر نشان داده و این روزها دیگر نشانه‌ای از ذوق‌زدگی‌های ابتدایی دیده نمی‌شود. از جمله انتقادهای جدی و دقیق منتقدان توافق هسته‌ای به تیم مذاکره کننده عدم توجه به ساختار پیچیده تحریم‌ها بود؛ به این معنی که تحریم‌ها به حدی گسترده و در هم تنیده‌اند که برای بی‌اثر کردن آنها، صرفاً نمی‌توان به تعلیق بخشی از آنها اکتفا کرد؛ زیرا در این صورت تحریم‌ها از مسیرهای دیگر و به شکل‌های مختلف خود را بازتولید خواهند کرد، اما این موضوع هیچ وقت آن طور که باید و شاید مورد توجه تیم مذاکره‌کننده کشورمان قرار نگرفت و نهایتاً به آنجا ختم شد که در توافق نهایی بسیاری از تحریم‌ها کماکان پابرجا باقی مانده است.

برهمین اساس باقی ماندن ساختار تحریم‌ها و لغو نشدن بسیاری از آنها در زمان فعلی منجر به تأخیر در اجرای برجام شده و طرف مقابل از اجرای تعهدات خود به بهانه‌های مختلف سرباز می‌زند؛ موضوعی که در رابطه با پایان نیافتن تحریم‌های بانک‌های اروپایی و عدم تسهیل مبادلات مالی- بانکی، با وجود سپری شدن حدود 50 روز از اجرا شدن برجام، صدای برخی از حامیان پروپاقرص توافق هسته‌ای در داخل کشور را نیز درآورده است.

در همین راستا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با العربی الجدید درباره اجرایی شدن توافق هسته‌ای گفت: تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تأخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است. تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایشان را به طور کامل پایان نداده‌اند چرا که قبلاً تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.

همچنین محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: آمریکا باید تعدادی تحریم را روی کاغذ لغو می‌کرد که انجام دادند اما این یک روند است و باید ببینیم آن چه در روی کاغذ لغو کردند در عمل هم کمک می‌کند تحریم‌ها برداشته شود یا خیر. البته این روند مقداری کند بوده است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: فکر می‌کنم روند اجرای برجام بد نبوده است اما آن قدر هم که ایجاد اعتماد کند، جدی نبوده است. شاید مقداری از این مسئله به خاطر مجموعه تار عنکبوتی تحریم‌ها است که آمریکایی‌ها دور خود تنیده‌اند و الان خودشان هم در این تار عنکبوت گیر کرده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در دیدار با وزیر امور خارجه رومانی با اشاره به اجرایی نشدن تعهدات طرف غربی در برجام می‌گوید: مدتی است که از امضای توافق‌نامه هسته‌ای می‌گذرد و در این مدت ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده، اما متأسفانه هنوز از طرف مقابل این تعهدات به طور کامل اجرایی نشده است. پیش زمینه انجام مراودات اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای دیگر، ‌تسهیل در مبادلات و امور بانکی است که این امر هنوز در حد مطلوب صورت نگرفته و امیدوارم که این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.

علت تأخیر در آغاز همکاری‌های مالی بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایران و عدم تسهیل تراکنش‌های بانکی و اقتصادی را باید در باقی ماندن بسیاری از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا دانست که به موجب آن نقل و انتقالات مالی بانک‌های ایران همچنان دارای محدودیت می‌باشد.

در همین ارتباط براساس قانون NDAA دسترسی به دلارهای نفتی برای ایران ممکن نمی‌باشد و بانک مرکزی ایران نمی‌تواند از حساب‌های دلاری خود بهره ببرد؛ در کنار تحریم بانک مرکزی، آمریکا کشورهای دیگر را تهدید کرده بود که اگر در تراکنش‌های مالی مرتبط بانفت ایران مشارکت داشته باشند، مؤسسات مالی و حتی بانک مرکزی آنها را تحریم خواهد کرد.

همچنین به علت لغو نشدن قانون تحریمی IFCA بند 1247 (d) در برجام، درآمدهای نفتی ایران همچنان در تحریم باقی مانده است؛ لذا ایران قادر به فروش نفت خود خواهد بود. اما درآمد حاصل از آن را نمی‌تواند به طور مستقیم وارد چرخه بانکی خود کند که خود مراودات اقتصادی را دشوار خواهد کرد. البته ناگفته نماند که بند 1247 (e) از قانون IFCA هم که در ارتباط با تحریم درآمدهای گازی می‌باشد کماکان پابرجا است؛ یعنی مشابه وضعیت درآمدهای حاصل از فروش نفت که مجدداً در فروش گاز طبیعی گریبان کشور را گرفته و تراکنش‌های بانکی مالی را دچار اخلال خواهد کرد.

درآمد نفتی 53 هزار میلیارد /فرار مالیاتی 120 هزار میلیارد تومان!

فرار مالیاتی، 2 برابر درآمد نفتی کشور است و دولت باید از این تخلف بزرگ جلوگیری کند.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که میزان فرار مالیاتی به مرز تکان دهنده‌ای رسیده و حتی فرار مالیاتی دو برابر درآمد نفتی شده است. اینکه چرا بسیاری از افراد متمول که صاحب درآمدهای کلان هستند به هر نحوی می‌خواهند از دادن مالیات فرار کنند بحثی است که نیاز به تعمق و تحلیل دارد اما به هر حال دولت و حاکمیت باید با تدابیر بیشتر با پدیده فرار مالیاتی مقابله کند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید کشور با 120 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی یعنی دو برابر بودجه نفت مواجه است. درآمد نفتی در سال جاری 53 هزار میلیارد تومان بود.

دکتر مهدی تقوی اقتصاددان در گفت‌وگو با آفتاب یزد تصریح کرد مالیات یک حق و وظیفه‌ای است که شهروندان هر کشوری بر گردن آنهاست و هر شهروند مسئولیت‌پذیری باید مالیات بپردازد. باید برای آنها که مالیات خود را نمی‌دهند جریمه‌های سنگین درنظر گرفته شود.

دیروز اصلاح‌طلب قلابی بود /حالا باید رئیس مجلس شود!

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت مدعی شد چون عارف به خاطر روحانی از انتخابات 92 انصراف داده، پس باید رئیس مجلس شود!

علی تاجرنیا در مصاحبه با فرارو گفته است: آقای عارف در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش مهم و استراتژیکی داشت و اخلاق سیاسی حکم می‌کند این حرکت ایشان را ارج بگذاریم چه بسا اگر ایشان در انتخابات سال 92 کنار نمی‌کشیدند اکنون دولت تدبیر و امیدی وجود نداشت و به تبع آن فضای مجلس هم متفاوت می‌شد و در جایگاهی که امروز قرار داریم نبودیم.

وی تصریح کرد: «لذا ضمن احترام کامل به آقای لاریجانی و همراهی ایشان با دولت و به خصوص در موضوع برجام من فکر می‌کنم اولویت ریاست مجلس آینده با آقای عارف است.»

این اظهارات در حالی است که عارف با حالت قهر از انتخابات 92 کنار کشید و حاضر نشد از روحانی اعلام حمایت کند. وی در نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبان 8 درصد رأی داشت. افراطیون مشارکت در آن هنگام عارف را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی معرفی می‌کردند!

در همین حال سایت نامه نیوز از سایت‌های نزدیک به دولت نوشت: اگر رقابتی دربگیرد به نظر می‌رسد لاریجانی شانس بیشتری نسبت به محمدرضا عارف داشته باشد. لاریجانی از همین امروز می‌تواند مطمئن باشد که حدود 90 درصد از 78 اصولگرایی که به مجلس راه پیدا کردند در روز انتخاب رئیس مجلس دهم به او رأی خواهند داد. در کنار این اصول‌گرایان بخشی از اعضای فهرست امید که به مجلس راه پیدا کرده‌اند نیز با توجه به سابقه اصول‌گرایی که دارند قطعاً از بین لاریجانی و عارف، رأی به ریاست لاریجانی خواهند داد.

نامه‌نیوز با اشاره به اکثریت احتمالی اصولگرایان در مجلس دهم می‌نویسد: با توجه به تمام شرایط می‌توان گفت که شانس لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس دهم بیش از محمدرضا عارف است. عارف می‌تواند نایب رئيس اول لاریجانی در مجلس دهم باشد و جای خالی باهنر را در این مجلس پرکند.

*********************************

روزنامه جام جم **

آیت‌الله یزدی: نتیجه انتخابات را قبول دارم

رئیس مجلس خبرگان گفت: نتیجه انتخابات خبرگان را قبول دارم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله یزدی درخصوص احتمال استعفای برخی منتخبان خبرگان پنجم به منظور راهیابی وی به مجلس خبرگان پنجم موکدا تصریح کرد: من به هیچ‌وجه راضی نبوده و نیستم و هیچ فردی از طرف اینجانب در این خصوص نباید رایزنی کند و من نتیجه انتخابات خبرگان را که اعلام شده است، قبول دارم.

فشارها تاثیری بر عملکرد دستگاه قضا ندارد

نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد حکم صادر شده برای بابک زنجانی گفت: فشارها تاثیری بر عملکرد دستگاه قضا ندارد و قوه‌قضاییه با قاطعیت کار خود را برای رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی ادامه خواهد داد. وی در گفت‌وگو با میزان اقدام دستگاه قضا برای برگزاری علنی دادگاه متهم میلیاردر نفتی را قابل تحسین دانست.

شایعات ضدایرانی درباره «اس300»

در پی به‌تعویق افتادن تحویل سامانه اس300 به ایران، رسانه‌های عربی و صهیونیستی گمانه‌‌هایی را درباره توقف ارسال این سامانه به تهران منتشر کردند.

در همین راستا نشریه کویتی «الجریده» مدعی شده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستوری صادر کرده که براساس آن ارسال سیستم دفاع ضدموشکی اس300 به ایران متوقف شود. به گزارش سایت تابناک و به نقل از این نشریه، ایران پیشتر به روسیه قول داده بود که تجهیزات پیشرفته نظامی را که از روسیه دریافت می‌کند، در اختیار حزب‌الله لبنان قرار ندهد؛ اما ایران به این قول خود پایبند نبوده و موشک‌های زمین به هوای اس‌‌ای۲۲ را که از روسیه خریداری کرده، در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده است. باشگاه خبرنگاران جوان هم به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشته است: تحویل سامانه اس300 روسیه به ایران معلق شد.

دولت به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام پاسخ دهد

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه با بیان این‌که سوئیفت هنوز کاملاً باز نشده و رفع تحریم‌ها با موانع جدی روبه‌روست، گفت: مجلس و دولت یک پاسخ قانع‌کننده برای افکار عمومی داشته باشند و متعاقب آن اقدامات جدی بازدارنده انجام دهند.

به گزارش فارس، او در پایان نشست دبیران حزب موتلفه افزود: دقت‌ مجلس شورای اسلامی در تصویب برجام و شروط رهبری در این مورد باید مورد دقت قرار گیرد و مو به مو اجرا شود.

*********************************

روزنامه ایران**

دست دادن «الجبیر» با ظریف

تنش‌ها میان تهران و ریاض و بحث‌هایی که وزیران خارجه دو کشور در نشست‌های مختلف داشته‌اند، حساسیت و کنجکاوی خبرنگاران نسبت به رفتار ظریف و «الجبیر» را بیش از پیش کرده است. به گزارش «ایرنا»، پیش از آن‌که اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در جاکارتا شروع شود، محمدجواد ظریف روی مبلی در لابی «جاکارتا کانفرنس سنتر» نشسته بود که عادل الجبیر همتای سعودی او و هیأت همراهش وارد ساختمان شدند. علی‌القاعده باید الجبیر از کنار ظریف عبور می‌کرد ولی به محض ورود او به لابی، ظریف از جای خود برخاست و به سمتی دیگر رفت. لحظاتی بعد، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به گوشه‌ای از سالن رفتند که عکس یادگاری بگیرند. ابتدا ظریف پیش از الجبیر در جمع وزیران ایستاد و «الجبیر» به سمتی دیگر رفت و در نقطه‌ای ایستاد که در کنار همتای ایرانی‌اش نباشد. الجبیر هنگام گرفتن عکس یادگاری در سمت دیگر و جدای از ظریف ایستاد که حساسیت خبرنگاران را برانگیخت. با این حال، وزیر سعودی پس از عکس یادگاری به سمت ظریف رفت و با او دست داد. در همین رابطه یک منبع دیپلماتیک در توضیح مواجهه روز گذشته وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به «ایرنا» گفت: «پس از عکس یادگاری وزیران خارجه شرکت کننده در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی ظریف و الجبیر در حد 10 ثانیه سلام و احوالپرسی کردند. این منبع نزدیک به دیپلمات‌های ایرانی حاضر در جاکارتا علت این کار را ادب ایرانی اسلامی دانست که وقتی دو نفر با هم مواجه می‌شوند، به یکدیگر سلام می‌کنند.»

شماره حساب اعلامی به زنجانی مشکلی ندارد

مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت از آمادگی شرکت نفت برای اعلام شماره حساب جدید برای پرداخت بدهی نفتی بابک زنجانی خبر داد و گفت: «بدهکاران نفتی ایران، پول خود را به همانی حسابی که در اختیار بابک زنجانی قرار داده شد واریز کردند».به گزارش «ایسنا»، سید علی اصغر هندی با اشاره به این که وزارت نفت برای پرداخت بدهی متهم نفتی همکاری لازم را با وی داشته است، تصریح کرد:«با وجود همکاری کامل از سوی وزارت نفت، متهم تا کنون هنوز یک دلار از بدهی نفتی خود را پرداخت نکرده است».وی درباره ادعای وکیل بابک زنجانی درباره این که « کارگزاران بانک مقصدی که بانک مرکزی و شرکت نفت برای واریز بدهی معرفی کرده، از دریافت وجه و انتقال آن خودداری کرده است»، اعلام کرد: «این شماره حساب علاوه بر در اختیار قرار دادن به این متهم نفتی برای پرداخت بدهی خود، در اختیار شرکت های اروپایی و آسیایی نیز قرار داده شد و آنها اصل بدهی خود را پرداخت کرده اند و مشکلی برای پرداخت وجود نداشت».

نشست ضدایرانی چهار کشور عربی

کمیته چهارجانبه وزرای کشورهای عربی مرتبط با پیگیری تحولات تنش با جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه آتی نشستی را در مقر دبیرکل اتحادیه عرب، در سطح وزرای خارجه عضو برگزار خواهد کرد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، روزنامه «الریاض» عربستان سعودی اعلام کرد این نشست، تحولات بحران با ایران و راه‌های مقابله با آنچه دخالت‌های این کشور خواند را بررسی خواهد کرد. پس از نشست اول این کمیته که فوریه/ بهمن ماه گذشته در «ابوظبی»-پایتخت امارات- برگزار شد، این دومین نشستی است که این کمیته برگزار می‌کند. این کمیته چهارجانبه از کشورهای عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، به اضافه «نبیل العربی»- دبیرکل اتحادیه عرب- به دنبال اقدام عربستان سعودی در قطع روابط خود با ایران و ادعای آنها مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در امور کشورهای عربی تشکیل شد.

احضار فاطمه‌ هاشمی به دادسرای فرهنگ و رسانه

وکیل مدافع فاطمه ‌هاشمی رفسنجانی گفت که موکلش به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. سید محمود علیزاده ‌طباطبایی در پاسخ به این سؤال که فاطمه‌ هاشمی از احضار به دادسرا خبر داد و گفته وکیلش پیگیر ماجراست به «تسنیم» افزود: «به شعبه دادسرا مراجعه کردم اما چون سرشان شلوغ بود، گفتند هفته دیگر مراجعه کنم. وکیل مدافع فاطمه‌ هاشمی با بیان اینکه دوشنبه (امروز) به دادسرا مراجعه خواهد کرد، ادامه داد که موکلش به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است اما علت احضار هنوز مشخص نیست.

*********************************

روزنامه خراسان **

مشرق مدعی شد:

با گذشت بیش از 3 ماه از قطع سخنرانی های حسن رحیم پور ازغدی در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، هنوز مسئولان این ستاد پاسخی به سوالات نمازگزاران و رسانه ها درباره علت عدم دعوت از ایشان ارائه نکرده اند. اما شنیده های مشرق حکایت از آن دارد که علت لغو سخنرانی های رحیم پور ناراحتی برخی مقامات اجرایی از انتقادات وی درباره رویکرد و عملکرد دولت یازدهم و فشار به ستاد نماز جمعه تهران برای توقف این سخنرانی ها بوده است.

صراط نیوز نوشت:

مرتضوی شهردار مشهد و رئیس سابق ستاد انتخابات کشور به تحلیلی از وضعیت ریاست مجلس دهم و گزینه‌های ریاست مجلس پرداخت و در همین رابطه ضمن ابراز امیدواری برای راه یافتن حجت‌الاسلام میرتاج الدینی عضو ائتلاف اصولگرایان به مجلس ، تاکید کرد: میرتاج‌الدینی"و "حمیدرضا حاجی‌بابایی" شانس ریاست مجلس آینده را دارند.

خبرآنلاین نوشت:

پس از اینکه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد بابک زنجانی به اعدام محکوم شده است، شهرام جزایری در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» مدعی شد : اگر گفته‌ها و شنیده‌ها درست باشد که بابک زنجانی در دوران تحریم خدمات شایسته‌ای به کشور داشته و ان‌شاءا... اگر بتواند تا قبل از قطعیت حکم، اموال بیت‌المال را بازگرداند، به نظر بنده حتما ایشان مشمول رافت اسلامی خواهد شد و قطعا این حکم اجرا نمی‌شود.

پارس نیوز مدعی شد:

شورای عالی اصلاح طلبان، اعضای بی تجربه فهرست انتخاباتی خود را برای جلوگیری از تکرار مصاحبه پروانه سلحشوری از مصاحبه منع کرد.

اعتدال نوشت :

دانشگاه هاروارد، بعد از آکادمی گردشگری لوزان سوئیس دومین موسسه آموزشی بین المللی است که آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام نموده است. دانشگاه هاروارد که اعتبار بالایی در بین دانشگاه های دنیا دارد تا کنون در هیچ کشوری شعبه و مدرسه عالی تاسیس نکرده اما خبرها حاکی از موافقت اولیه مسئولان ارشد این دانشگاه برای آغاز فعالیت در ایران است.

تابناک مدعی شد : یک سایت متعلق به نزدیکان محمود احمدی‌نژاد 1۵ اسفند در سالروز درگذشت چاوز، فیلمی از سخنان وی که طی آن از بازگشت حضرت عیسی (ع) و حضرت مهدی (عج) سخن می‌گوید منتشر کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

احتمال حذف دین اسلام از قانون اساسی بنگلادش

در جریان حملات سال گذشته که جان چهره‌های سرشناسی را در میان اقلیت‌های مذهبی بنگلادش گرفت، تنش‌ها بشدت افزایش یافت. مسیحیان، هندوها و مسلمانان شیعه اخیرا با حملاتی مواجه شده‌اند که گمان می‌رود از سوی افراط‌گرایان انجام شده باشد. پایگاه خبری دیلی‌میل گزارش داد، دادگاه قانون اساسی بنگلادش اکنون در حال شنیدن استدلال‌هایی در جهت لغو دین رسمی بنگلادش است. اسلام از سال 1988 به عنوان دین رسمی بنگلادش که 90 درصد جمعیت آن مسلمان است، اعلام شده است.

رهبر اپوزیسیون سودان درگذشت

حسن الترابی، رهبر حزب کنگره مردمی سودان اصلی‌ترین حزب مخالف عمرالبشیر، رئیس‌جمهور این کشور، در سن 84 سالگی درگذشت. الترابی از سیاستمداران کهنه‌کار سودانی است که بسیاری او را یکی از برترین نظریه‌پردازان اسلام سیاسی در شمال آفریقا می‌دانند. حسن الترابی نقش تعیین‌کننده‌ای در کودتای 1989 سودان داشت و مغز متفکر و تئوری‌پرداز نظامیان اخوانی در این کشور بود ولی بعدها وی توسط عمرالبشیر به حاشیه رانده و تبدیل به مخالف حکومت شد. الترابی در سال 93 میلادی با انحلال شورای فرمان انقلابی از قدرت کنار گذاشته شد.

دستگیری برادر رئیس پلیس الانبار حین حمله تروریستی

جاسم الخطابی، رئیس استانداری کربلا اعلام کرد که شاخه سازمان اطلاعات در کربلا موفق شد فلاح رزیج، برادر هادی رزیج، رئیس پلیس الانبار را به همراه 2 داعشی بازداشت کند که می‌خواستند یک خودروی بمبگذاری شده را وارد استان کربلا کنند. به گفته الخطابی، مقادیر زیادی مواد منفجره در داخل این خودرو جاسازی شده بود. وی از دستگاه‌های امنیتی و سازمان اطلاعات و فرماندهی عملیات فرات و فرماندهی پلیس کربلا قدردانی کرد.

کاهش 5 درصدی بودجه وزارت دفاع روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، بودجه این وزارتخانه که پیش‌تر قرار بود 10 درصد کاهش یابد، تنها 5 درصد کاهش خواهد یافت. به گفته معاون وزیر دفاع روسیه، تعهدات و خدمات اجتماعی وزارت دفاع روسیه در قبال مستخدمان خود از دستور کاهش بودجه مستثنا خواهد بود. بودجه نظامی روسیه در سال 2016 حدود 43 میلیارد دلار برآورد شده است. این در حالی است که پیش از این در سال 2015 روسیه بودجه وزارت دفاع خود را 4 درصد کاهش داد.

افزایش بی‌سابقه محبوبیت پوتین

طبق نظرسنجی پژوهشگاه‌ افکارسنجی روسیه (VTsIOM) محبوبیت رئیس‌جمهور این کشور به میزان بی‌سابقه‌ای رسیده است. بر پایه نتایج این نظرسنجی که احتمالا برخی دخالت‌ها توسط کرملین نیز در آن صورت گرفته است، 74 درصد مردم روسیه در دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره روسیه به ولادیمیر پوتین رای خواهند داد. به گزارش رویترز، پژوهشگاه مزبور تاکید کرده محبوبیت پوتین میان اقشار مختلف اجتماعی از جمله جوانان افزایش یافته است. این نظرسنجی همچنین نشان داد سطح حمایت از پوتین به شکل قابل‌توجهی در سال‌های اخیر افزایش یافته است به طوری که در سال 2012 تنها

40 درصد از مردم روسیه اعلام کردند به رئیس‌جمهوری وقت رای خواهند داد. پوتین از درگیری‌های اوکراین و سوریه برای افزایش محبوبیت خود استفاده و تلاش کرده نشان دهد روسیه قدرتی است که کوچک شمرده نمی‌شود.

60 کشته در انفجار بابل

روز یکشنبه انفجاری مهیب در استان بابل عراق دست‌کم60 کشته و بیش از ۴۰ زخمی برجای گذاشته است. گروه تروریستی داعش مسؤولیت این انفجار را که در شمال شهر حله به‌وقوع پیوست، برعهده گرفته است. استان بابل که در ۱۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت عراق واقع شده، یکی از استان‌های تقریبا امن این کشور است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات