صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 اسفند 1394 شماره 4312

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اهداف دشمنان اسلام بسیار خطرناک است و وظیفه‌ همه، بصیرت و بیداری است و در این میان وظیفه‌ علمای اسلام و روشنفکران راستین است که با مردم و سیاستمداران دارای وجدانِ بیدار صحبت و واقعیت‌ها را بیان کنند. (94/10/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
 نقطه مغفول

در حالی که اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان،‌ دست‌اندرکاران انعقاد برجام و حتی کارشناسان در روزهای اخیر از نگرانی خود در اجرای تعهدات برجامی طرف مقابل و مشخصاً آمریکا پرده‌برداری کردند، متأسفانه نقطه مغفول در سخنان دیروز رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری، اشاره نکردن به بدعهدی طرف مقابل در اجرای تعهداتش بود. آقای روحانی نه‌تنها به ابراز نگرانی‌های آقایان ظریف، عراقچی و صالحی درباره برجام بی‌توجه بود و گفته‌های آنان را تصدیق نکرد، بلکه حتی برجام را «آفتاب تابان» دانست و از آثار مثبت آن بر اقتصاد کشور سخن گفت. در صورتی که باید مقتدرانه به دشمن گوشزد می‌کرد که تحرکاتش در اجرای برجام رصد می‌شود و چنانچه نقض عهدها ادامه یابد، باید منتظر اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران باشد. به هر حال، در این‌باره توجه به دو نکته ضروری است:
1- این قبیل اظهارات و انفعال در برابر بدعهدی و پیمان‌شکنی دشمن به هیچ‌وجه به نفع منافع ملی کشورمان نیست و دشمن را جری‌تر می‌کند. در همین راستا، لازم است آقای رئیس‌جمهور بداند که یک کشور و ملت مقتدر را نمایندگی می‌کند؛‌ ملتی که برای دستاوردهای خود ارزش قائل بوده و اجازه نمی‌دهد دشمن این دستاوردها را در ازای هیچ لگدمال کند. از این رو شایسته است در رصد اجرای تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام به این نکته مهم توجه شود تا دیگر بیش از این شاهد انفعال در این حوزه نباشیم. در واقع، همان‌گونه که تسریع در اجرای برجام به ضرر منافع ما بود، انفعال در برابر بدعهدی دشمن نیز به ضرر ماست.
2- به نظر می‌رسد، آقای روحانی چون تحقق همه وعده‌های خود را منوط به اجرای برجام می‌داند، حاضر نیست واقعیات صحنه را به طور دقیق ببیند. به عبارتی، قرار دادن همه گزینه‌ها از سوی دولت در سبد مذاکرات و برجام و از سویی، اعتماد نداشتن به ظرفیت‌های درونی برای حل مشکلات کشور، سبب شده است آقای روحانی «کم» طرف مقابل را «زیاد» حساب کند. در حالی که منطقی آن است که بر اساس سند مورد توافق(برجام) خواهان اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل باشیم.

▼ گزارش روز
 آدرس غلط!

«اعدام» حکم اولیه بابک زنجانی؛ حکمی که نه‌تنها تیتر یک رسانه‌های ایران شد و بر صفحه اول روزنامه‌های 17 اسفند نقش بست، بلکه در رسانه‌های جهان نیز بازتابی گسترده یافت؛ بازتابی همراه با شیطنت. بی‌بی‌سی انگلیسی با اشاره به حکم زنجانی، می‌نویسد: «او فردی است که به دلیل دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران در زمان تحریم‌ها در فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشته است. زنجانی از سال ۲۰۱۰ از جانب دولت ایران میلیون‌ها بشکه نفت را در بازارهای بین‌المللی به فروش رساند.» «سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا نیز می‌نویسد: «بر اساس گزارش‌ها، بابک زنجانی در خرید تجهیزات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران، به دولت ایران در این زمینه کمک‌های زیادی کرده است؛ نوشته‌هایی که به وضوح نشان می‌دهد، رسانه‌های غربی در تلاشند این پیام را انتقال دهند که هرگونه کمک به دولت ایران در دوران تحریم، عاقبت خوشی نخواهد داشت. البته عجیب‌تر ربط دادن محاکمه این مفسد اقتصادی به تغییر دولت در ایران است.
«بلومبرگ» در این‌باره می‌نویسد: محکومیت زنجانی نشانه‌ای از تنش قدرت بین احمدی‌نژاد و روحانی است و چون دولت یازدهم می‌خواهد به ایرانیان و همچنین خارجی‌ها نشان دهد که در مبارزه با فساد جدی است، این حکم را برای بابک زنجانی صادر کرده است. پایگاه «ان‌پی‌آر» نیز حکم بابک زنجانی را به گردش دولت‌ها در ایران نسبت داده است. خطی که «یاهو نیوز» هم پی می‌گیرد و با استناد به اظهارات وزیر نفت که تأکید کرده بود ما با افراد فاسدی که می‌خواهند خون ملت را بمکند، مقابله می‌کنیم، نتیجه می‌گیرد که حکم زنجانی نتیجه روی کار آمدن دولت یازدهم است. البته این وارونه‌انگاری در حالی صورت می‌گیرد که قوه قضائیه در جمهوری اسلامی قوه‌ای مستقل است که عزمی جدی برای مبارزه با فساد دارد و تغییر دولت‌ها یا نام متهمان برایش تفاوتی ندارد، خواه مفسد مهدی هاشمی باشد، خواه محمدرضا رحیمی یا بابک زنجانی؛ عزمی که بی‌تردید در آینده با محاکمه مفسدان پرونده کرسنت نیز تبلور خواهد یافت.

▼ خبر ویژه
شورش مردم رقه علیه داعشی‌ها

منابع خبری از درگیری سنگین در رقه سوریه بین گروه‌هایی از ساکنان این استان و اعضای گروه تروریستی- تکفیری داعش خبر می‌دهند. در جریان این درگیری‌ها، «ابوعلی التونسی» سرکرده داعش و محافظان وی کشته شده‌اند. «روسیا الیوم» به نقل از یک منبع محلی حاضر در این شهر گزارش داد، حدود 200 عضو تروریستی طی دو روز گذشته از گروه تکفیری داعش جدا شده‌اند. «عمار حسن» فعال سوری از شهر «غازی عنتاب» ترکیه هم گزارش داد، جدا شدن اعضای تروریستی داعش به دلیل اختلافات موجود در این گروه است که به درگیری مسلحانه و کشته شدن ده‌ها نفر منجر شده است. درگیری اعضای داعش با ساکنان رقه سبب شد که این گروه ایست و بازرسی‌های خود را در این شهر افزایش دهد و از نیروهای خود که در ریف رقه حضور دارند، بخواهد به داخل این شهر بازگردند. با آغاز بحران سوریه، داعشی‌ها وارد این کشور شدند. این گروه تروریستی- تکفیری با کمک‌های مالی و نظامی برخی از کشورهای منطقه، به سرعت بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه را تصرف کرده و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند.
 
▼ اخبار
1- مرحله دوم انتخابات؛ 27 فروردین یا 10 اردیبهشت

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: دو تاریخ 27 فروردین یا 10 اردیبهشت به شورای نگهبان پیشنهاد شده است و جلساتی در حال برگزاری است که با قطعی شدن زمان دقیق انتخابات به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. وی ادامه داد: کسانی که در مرحله اول رأی نداده باشند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، همچنین کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند تنها در همان حوزه می‌توانند رأی دهند. امیری افزود: برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تعرفه جدید چاپ می‌شود و تعرفه‌های مرحله اول به هیچ عنوان برای مرحله دوم قابل استفاده نیست. انتخابات مرحله دوم در 21 استان و برای 69 کرسی باقی‌مانده مجلس شورای اسلامی دوره دهم برگزار خواهد شد.
2- دستگیری 230 هزار قاچاقچی مواد مخدر در سال جاری
سردار علی مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت:‌ از آغاز امسال تاکنون حدود 340 هزار نفر را تحت عناوین قاچاقچی و معتاد متجاهر در سطح کشور دستگیر و جمع‌آوری کردیم که از این تعداد 230 هزار نفر قاچاقچی بودند. سردار مؤیدی با اشاره به اینکه برخی‌ها در راستای تولید مواد مخدر صنعتی جدید فعالیت می‌کنند، گفت: در آغاز سال 94 متوجه شدیم باندی قرار است مواد اولیه‌ای را برای ساخت مواد مخدر صنعتی جدید تولید کند که با تلاش 277 روزه پلیس همه بخش‌های این باند شناسایی و از تولید این مواد جلوگیری شد. وی افزود: بستر لازم برای نگهداری 230 هزار دستگیرشده حوزه مواد مخدر در دستگاه قضایی وجود ندارد و دولت و مجلس باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند.
3- سوئیفت برقرار شده است و هیچ ابهامی وجود ندارد
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره انتشار اخباری مبنی بر متصل نشدن بانک‌های ایرانی به سوئیفت، گفت: سوئیفت یک وسیله پیام‌رسانی است و در حال حاضر در کلیه بانک‌های ایران برقرار شده است. وی افزود: همه نقل‌وانتقالات مالی و معاملات در دست انجام است و ال‌سی‌ها نیز باز شده است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تنها 9 بانک تحریمی در گذشته وجود داشت که آنها نیز به سوئیفت متصل شده‌اند، یادآور شد: به محض اجرای برجام، سوئیفت متصل شد؛ اما به دلیل مسائل فنی در برخی از بانک‌ها شرایط به گونه‌ای شد که آنها با تأخیر فعالیت خود را آغاز کردند. گفتنی است، مؤسسه گریلاک با ردّ این ادعا می‌نویسد: سرمایه‌گذاری در ایران تنها با سوئیفت راه می‌افتد که هنوز آغاز نشده است.
4- قانون درباره کسانی که استعفا نداده‌اند کاملاً مشخص است
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه تاریخ زمان استعفای کسانی که مسئولیت دارند، در قانون به صراحت ذکر شده است، گفت: اگر کسی استعفا نداده باشد، اصلاً نباید نام‌نویسی کند؛ چراکه تخلف کرده و اگر چنین امری صورت گرفته باشد، نام‌نویسی غیرقانونی بوده و باید از سوی مراجع قانونی رسیدگی شود. دارایی خاطرنشان کرد: قانون درباره کسی که استعفا نداده و رأی آورده است نیز کاملاً مشخص است و باید این موضوع را پیگیری کرد.
5- دولت سهام عدالت را ساماندهی می‌کند
لایحه «ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» در جلسه هیئت دولت تصویب شد. این لایحه با هدف انعطاف بیشتر در شناسایی مشمولان بهره‌مندی از سهام عدالت، کارآمدتر شدن شیوه مدیریت سهام، تسریع در آزادسازی سهام، تحقق گسترش مالکیت عمومی و حفظ و ارتقای ثبات بازار سرمایه و منابع مشمولان به تصویب رسید.

▼ اخبار کوتاه
دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات درون‌حزبی با اشاره به ضعیف شدن قدرت آمریکا، گفت: رقبای واشنگتن به ما می‌خندند. ما یک دشمن در خاورمیانه داریم که سر می‌بُرد و مردم را درون قفس غرق می‌کند. ترامپ پیش از این گفته بود، باید روش‌ها و تکنیک‌های شکنجه، نظیر غرق مصنوعی و کشتن اعضای خانواده تروریست‌ها را احیا کنیم. وی به روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گفت: از هرگونه قدرت مشروع و قانونی استفاده می‌کند تا دشمنان تروریست آمریکا را متوقف کند.
وزارت دارایی پاکستان در گزارشی اعلام کرد: به علت دریافت وام‌های سنگین و عدم بازپرداخت آنها، هر پاکستانی معادل 100 هزار روپیه به جامعه جهانی بدهکار است. مبلغ وام‌های خارجی پاکستان 50 میلیارد دلار بود که امسال به 51 میلیارد دلار رسیده است. از سال 2007 تاکنون پاکستان نتوانسته وام‌های خود را بازپرداخت کند.
آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، در 11 ماه سال جاری 37 هزار و 930 خودرو به کشور وارد شده است. بر اساس این گزارش، ارزش این تعداد خودرو بالغ بر 975 میلیون و 197 هزار دلار، معادل 858/2 میلیارد تومان بوده است. همچنین، کل واردات خودرو به همراه قطعات آن طی این مدت یک میلیارد و 751 میلیون و 534 هزار دلار ارزش دارد.
شبکه بی‌بی‌سی از ورود اولین محموله نفتی ایران به اتحادیه اروپا پس از رفع تحریم‌ها خبر داد. پیش از این وزیر نفت کشورمان از افزایش صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز خبر داده بود. کشورهای ایتالیا و یونان از عمده‌ترین مشتریان نفتی ایران در اروپا هستند.
رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انتشار اخبار جهت‌دار و مغرضانه درباره آیت‌الله یزدی، فضاسازی رسانه‌ای برخی جریان‌های خاص سیاسی است و آیت‌الله یزدی اعلام کردند بنده به رأی مردم احترام می‌گذارم؛ از این رو نباید به این فضاسازی‌ها توجهی کرد.
احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در آستانه سفر به بروکسل، با تأکید بر لزوم یکپارچگی تمامیت ارضی سوریه، هرگونه سناریو برای تقسیم سوریه را رد کرد. وی گفت: ما بر روی حفظ سوریه یکپارچه تأکید داریم و یک سوریه تقسیم‌شده را نمی‌خواهیم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات