صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۱۸

معامله سعودی ــ آمریکایی: نفت در مقابل امنیت

عربستان که دیگر هیچ تلاشی برای پنهان‌ماندن روابط خود با اسرائیل به‌عمل نمی‌آورد در حالی مقابل حزب‌الله عرض‌اندام کرده است که از ابتدا نیز در صف رژیم صهیونیستی بود و امروز نیز هر دو در یک نقطه مشترک به هم رسیده‌اند که همان تروریست دانستن مقاومت است.
به نقل از پایگاه خبری العهد، عربستان که دیگر تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر روابط خود با رژیم صهیونیستی نمی‌کند، در حالی در مقابل حزب‌الله صف‌آرایی می‌کند که از ابتدا کنار اسرائیل بوده  و امروز هر دو در یک نقطه مشترک به یکدیگر رسیده‌اند که همان معرفی حزب‌الله به‌عنوان یک سازمان تروریستی است.

تاریخ دیرینه روابط اسرائیل و عربستان

عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل که اخیراً نشانه‌های آن ظاهر شده است، موضوع  جدیدی نیست بلکه داستان این روابط به نشست معروف بین «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا و عبدالعزیز آل سعود شاه سعودی در سال 1945 برمی‌گردد.

نفت برای آمریکا و امنیت برای آل‌سعود

در آن زمان آل سعود معاملات خود را به‌ضرر عربها و براساس «نفت برای آمریکا و امنیت برای سعودی»  منعقد کردند و روزولت به‌طور مفصل در حضور شاه سعودی از تصمیم برای تشکیل رژیم صهیونیستی در منطقه و لزوم حمایت عربستان از آن صحبت کرد.

پاسخی که در آن زمان شاه سعودی به پیشنهاد روزولت داد، دیگر امروز نیاز به اثبات و بحث و بررسی ندارد بلکه فقط کافی است به اوضاع منطقه و نقش ریاض در تنش آفرینی در عراق و لبنان تا سوریه و یمن نگاهی همه‌جانبه داشت تا پاسخ آن را متوجه شد.

همچنین برای پی بردن به پاسخ شاه سعودی باید در نظر داشت که عربستان از دیرباز تا کنون به دشمنی با تمام طرفهایی برخاسته است که به روشنگری و بیداری ملتهای عرب علیه سیاست‌های صهیونیستی در منطقه اقدام کرده‌اند از جمال عبدالناصر در مصر  گرفته تا رهبران ایران و حزب‌الله و نیز سوریه و این مسیر سیاسی است که عربستان در پیش گرفته است.

جنوب لبنان، کانون توطئه‌های سعودی

جنوب لبنان جایی است که در آن  پشت سربازان صهیونیستی در طول سالهای اشغالگری به خاک مالیده شد و از سوی دیگر کانون توطئه‌های آل سعود به شمار می‌آید از همین رو یکی از امیران ریاض در جریان جنگ اسرائیل علیه لبنان در تابستان 2006 گفت: باید حزب الله را سر به نیست کرد.

اسناد ویکی‌لیکس نیز گواه رسوایی بسیاری از کسانی است که در داخل و خارج علیه لبنان و لبنانی ها با رژیم صهیونیستی تعامل دارند.

عربستان ادعا می‌کند که معرفی حزب‌الله به‌عنوان یک گروه تروریستی، ناشی از نقش این حزب بیرون از خاک لبنان و به‌عبارت بهتر حضور آن در سوریه و یمن است بلکه عوامل متعددی در این خصوص دخیل است.

با این حال  نباید از نظر دور داشت که حزب‌الله در جنگ 2006 حماسه آفرید و جالب اینکه محافل دیپلماتیک عربستان با ابتکار عمل خاص خود نیروهای مقاومت را ماجراجو توصیف کردند و مجال را برای فعالیت تحریک آمیز رسانه‌های خود باز گذاشتند تا مقاومت را مورد حمله قرار دهند در نتیجه اقدامات تحریک آمیز علیه مقاومت به جایی رسید که فتوایی مبنی بر ممنوعیت دعا برای پیروزی مقاومت صادر شد.

البته این چیزی بود که به‌شکل علنی جریان داشت زیرا تلاش آل سعود در مسیر تل‌آویو ــ واشنگتن مبتنی بر تکمیل جنگ علیه لبنان و فراتر از این تحریک‌ها بود.

در آن زمان نیروهای مقاومت در داخل وطن خود با دشمن تمام مسلمانان یا همان رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کردند و در این راه و در جنوب لبنان در مقابل حملات فاجعه‌بار صهیونیست‌ها برای دفاع از سراسر خاک وطن جانفشانی می‌کردند حال آنکه در آن زمان نیز آل سعود در صف اسرائیل و در مقابل حزب‌الله قرار داشتند.

تروریست‌دانستن مقاومت، نقطه مشترک سعودی ــ اسرائیلی

نکته جدید در روابط اسرائیل و عربستان علنی شدن آن و از بین رفتن تلاش عربستان برای محرمانه نگاه داشتن آن است، زیرا این ریاض است که روابط اقتصادی و دیپلماتیک و حتی آکادمیک خود با اسرائیل را علنی کرده است تا جایی که هیئت‌های دانشجویی سعودی در آمریکا به سفارت اسرائیل در واشنگتن رفت و آمد دارند.

دست‌دادن سران سعودی و اسرائیلی

علاوه بر این کالاهای اسرائیلی در بازارهای عربستان دیده می‌شود و بدتر از همه دست دادن علنی مسئولان سعودی و اسرائیلی است که نمونه آن دست دادن موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل با ترکی فیصل امیر سعودی در کنفرانس مونیخ بود.

این دست دادن در رسانه‌های اسرائیل با این عبارت بازتاب پیدا کرد: این اتفاق در لحظه‌ای دوستانه رخ داد و پس از آن یک هیئت دیپلماتیک بلندپایه از اسرائیل راهی ریاض شد.

ریاض از ابتدا در صف اسرائیل و علیه مقاومت بود

بنابراین نمی‌توان جنگ آشکار عربستان علیه مقاومت در لبنان را جدا از نزدیک شدن روابط صهیونیستی ــ سعودی ارزیابی کرد، چرا که ریاض یک روز هم در خدمت طرح ضداسرائیلی نبوده است و  امروز با استفاده از تمام امکانات رسانه‌ای، سیاسی و دیپلماتیک به‌طور پنهان و پیدا در خدمت این رژیم است تا مقاصد دشمن صهیونیستی در حمله به مقاومت را محقق سازد.

و اینجاست که عربستان و اسرائیل در یک نقطه مشترک به هم رسیده و مقاومت را تروریسم معرفی می‌کنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات