تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۱۲

اجرای برجام به سبک امریکایی/ اعمال تحریم های جدید علیه ایران

تحریم های جدیدی که روز پنج شنبه 5 فروردین توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا، علیه ایران وضع شد، اشخاص و شرکت های جدیدی را به لیست تحریم ها به اتهام حمایت از برنامه ی موشکی ایران اضافه کرد.
پایگاه بصیرت / شیرین زارع پور
متن بیانیه ای که توسط وزارت خزانه داری امریکا در 5 فروردین (24 مارس 2016) صادر شد، ناظر به اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران، به بهانه برنامه موشکی و اقدامات منطقه ای است و برای چندمین بار، بیانگر صحت هشدارهای دلسوزانه و مدبرانه ولی فقیه زمان، حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) در مورد قابل اعتماد نبودن امریکایی هاست.
تحریم های جدیدی که روز پنج شنبه 5 فروردین توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا، علیه ایران وضع شد، اشخاص و شرکت های جدیدی را به لیست تحریم ها به اتهام حمایت از برنامه ی موشکی ایران اضافه کرد.
امروزه افکار عمومی منطقه و مردم ایران به خوبی می دانند که اگر قدرت نظامی ایران نبود؛ وضعیت ناامنی ناشی از اقدامات تروریستی، گسترده تر از این می بود و حتی به مرزهای داخلی ایران نیز کشیده می شد و در مقطع کنونی تنها توان نظامی بالای ایران است که اولاً به گروههای سلفی- تکفیری جرأت خودنمایی و ثانیاً به امریکا و متحدین بی فکر منطقه ایش توان مقابله با ایران و جبهه مقاومت را نمی دهد.بنابر این اقدام امریکا در تشدید تحریم های مرتبط با موشک های بالستیک ایران، نشان دهنده حمایت مستقیم این کشور از تروریسم منطقه ای است که با مقابله با توسعه برنامه موشکی ایران در دستور کار قرار گرفته است  
در اثبات این هدف امریکا، آدام زوبین، معاون وزارت خزانه داری امریکا گفته است که برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم (بخوانید حمایت از جبهه مقاومت و ملت مظلوم سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و...)، همچنان تهدیدی علیه منطقه، امریکا و شرکا در سراسر جهان است و ما به استفاده از همه ابزارها برای مقابله با برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت این کشور از تروریسم از جمله از طریق تحریم ها ادامه خواهیم داد.
این در حالی است که روز 4 فروردین( 23 مارس 2016) متن کامل گزارش مهمی از کارشکنی های امریکایی ها ، توسط خبرگزاری رویترز افشا شد، درست چند روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در سخنان اول فروردین خود در مشهد فرمودند: در همین توافقی که ما با امریکایی ها در قضیه پنج بعلاوه یک و مسئله هسته ای کردیم، امریکایی ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید می کردند انجام ندادند.... روی کاغذ کارهایی را انجام دادند اما از راه های انحرافی متعدد، جلوی تحقق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند.
در بخشی از گزارش رویترز که به قلم تام آرنولد و جاناتان ساول نوشته شده، آمده است : رهبر معظم ایران، امریکا را به بی میلی در اجرای موافقتنامه هسته ای ماه ژانویه میان ایران و کشورهای قدرتمند غربی متهم کرد. وی در سخنرانی خود که روز یکشنبه از تلویزیون ایران پخش شد، گفت: امریکایی ها به وعده خود عمل نکرده اند و تنها روی کاغذ اقدام به لغو تحریم ها نموده اند . وی همچنین از این موضوع شکایت کرد که تراکنش های مالی بین المللی ایران با مشکل روبروست، زیرا بانک های بین المللی از امریکا می ترسند.
در بخش دیگر گزارش به این موضوع اذعان شده است که: بانک های امریکایی هنوز هم اجازه انجام فعالیت تجاری با ایران را ندارند و همچنان مشکلات بسیار زیادی در این زمینه باقی مانده است. و البته دلیل مشخصی که در گزارش در این باره آمده است، هراس بانک ها از ارتباط با ایران به علت جریمه 9 میلیارد دلاری است که در سال 2014 توسط امریکا برای یکی از بانک ها اعمال شد، عنوان شده است.
تحریم های بانکی که تنها روی کاغذ برداشته شد، یکی از بد عهدی های امریکا است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، "خسارت محض" است.
خسارتی که در اثر توجه نکردن به ماهیت استکباری امریکا، اتفاق افتاده است.
از آنجایی که مرجعی برای رسیدگی به اقدامات امریکا در قبال تعهداتش وجود ندارد، طبیعی است که امریکا هم خودش را متعهد به عمل کردن تعهداتش نداند  
با نگاهی گذرا به تاریخ و سوابق بدعهدی های امریکا، می توان پاسخی روشن به خوش باوری های شکل گرفته برخی در اثر عدم شناخت و باور ماهیت این دولت استکباری و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، پهن کردن سفره هفت سین در کاخ سفید و تبریک گفتن سال نو داد.
نمونه آشکار و بارز تاریخی در نشان دادن بدعهدی امریکایی ها،خیانت به ملت ایران در زمان دولت مصدق بود. مصدق به شدت به امریکایی ها اعتماد کرده بود و امریکا را میانجی منازعه ایران و انگلیس ساخته بود، امریکا هم با سیاست فشار قرار دادن انگلیس برای به رسمیت شناختن منافع نفتی این کشور،وقتی از تأمین منافع خود توسط انگلیس مطمئن شد، از حمایت مصدق دست برداشت و بستر کودتای 28 مرداد را فراهم کرد. توطئه امریکایی ها در سال 32 به اوج رسید و بر اساس قرارداد کنسرسیوم، امریکایی ها بیشترین سهم از درآمد نفتی ایران را تصاحب کردند. آنچه باعث شد مصدق به امریکایی ها اعتماد کند، نداشتن درک صحیح از ماهیت امریکا بود و نیندیشیدن به اینکه امریکایی ها خواستار حضور کامل در ایران هستند و به دست گرفتن صنعت نفت، تنها بخشی از سیاست های آنها برای حضور در ایران بود.
با بازخوانی اعمال سیاست های امریکا در ایران، همچون حمایت از گروه های تروریست، راه اندازی جنگ ایران و عراق و حمایت تمام قد از دولت بعثی در طول جنگ هشت ساله تحمیلی، ترور دانشمندان،حمایت از تجزیه طلبان و اپوزیسیون داخلی ایران، تبلیغات و شکل های مختلف جنگ نرم، در مقطع کنونی شاهد القای تفکر دوگانه ناگزیر و اجتناب بین نخبگان جامعه از سوی امریکا هستیم تفکری منفعلانه که سعی دارد مسئولین نظام ایران و ملت را بر سر دو راهی انتخابی قراردهد . دو راهی که یا باید به طور دائم فشارها را تحمل کند و یا با امریکا کنار بیاید.
به راحتی می توان نتیجه گرفت که نفوذ وارد مرحله تغییر افکار عمومی بالاخص در سطح مسئولین و تغییر در رویکردهای دولتمردان شده است و باید آگاهی و هوشمندی لازم وجود داشته باشد تا این موضوع  یعنی پذیرفتن کنار آمدن با دشمن، به باور تبدیل نشود و تجربه های تلخ تاریخ مجدداً تکرار نگردد. مسئولین کشور باید به این باور برسند که با تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل و فعال کردن توان داخلی می توان جلوی تهدیدها، تحریم ها و قلدری های دشمنان ایستاد.
شیرین زارع پور
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات