صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 فروردین 1395 شماره 4315

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز هم روزگار موشک است و هم مذاکره. در مذاکره هم باید قوی بود. جوری باید مذاکره کرد که سرمان کلاه نرود؛ اینکه ما مذاکره کنیم، روی کاغذ بنویسیم ولی تحریم‌ها برطرف نمی‌شود و تجارت راه نمی‌افتد، معلوم می‌شود اشکالی هست. (95/1/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
در انتظار اقدام و عمل

سال نو با فرارسيدن بهار طبيعت آغاز شده و اميد به تحول و حرکت به سمت تعالي و پيشرفت در ميان مردم اين سرزمين شکوفا شده است، سالي که پايان آن نیز همچون آغازش فاطمي خواهد بود. در اين بين بر اساس سنت حسنه نام‌گذاري سال‌ها که چند سالي است از سوی رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي دنبال مي‌شود، ایشان عنوان «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» را برای سال جاری برگزیده‌اند. در پس اين نام‌گذاري دو نکته قابل توجه نهفته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:
اولين نکته آن است که از نگاه رهبري همچنان توجه به اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادي و تلاش براي استقلال اقتصادي در صدر اولويت‌هاي امروز نظام اسلامي قرار دارد. در حقیقت، با آنکه تقابل نظام اسلامي و جهان غرب در تقابلي همه‌جانبه اعم از سياسي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي، امنيتي و... قرار دارد، اما آنچه امروز به مهم‌ترين راه نفوذ دشمن بدل شده، مسئله وابستگي اقتصادي است که معظم‌له راه مقابله با آن را در اتخاذ راهبرد اقتصاد مقاومتي مي‌دانند.
اقتصاد مقاومتي که شاخص و ويژگي آن استقلال اقتصادي و خروج از وابستگي، توجه به مسئله توليد داخلي، ايجاد اشتغال و رفع بيکاري، مسئله‌ تحرک و رونق اقتصادي و مقابله با رکود و مواردي از اين قبيل است، نه تنها مقوله‌اي است که کارشناسان اقتصادي بدان تأکيد دارند، بلکه مسئله مبتلابهي است که مردم آنها را حس کرده و به مطالبه اين روزها‌ي‌شان تبديل شده است.
نکته دوم درباره نام‌گذاري سال جديد تأکيد رهبر معظم انقلاب بر «اقدام و عمل» است. به واقع بايد گفت، دنبال کردن اقتصاد مقاومتي از مرحله بحث‌هاي نظري فرا رفته و به مطالبه و گفتماني فراگير بدل شده است که در سال جديد ديگر تحقق عيني آن از دولتمردان طلب مي‌شود و دولت و مسئولان ذي‌ربط بايد با همه توان براي اجرايي کردن آن تلاش کنند. به راستی، پايان امسال، ايستگاه پاياني دولت يازدهم براي پاسخگويي در برابر مردم است تا به طور عيني و عملياتي‌شده توضيح دهد که چه اقداماتي براي تحقق اقتصاد مقاومتي انجام داده است.

▼ گزارش روز
حواشی لغو یک سفر

«سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اتریش، به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد.» این عبارات درست یک روز پیش از موعد مقرر سفر آقای روحانی به کشور اتریش بر صفحه اول پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران نقش بست. عباراتی که به صراحت دلیل لغو سفر رئیس‌جمهور به اتریش را مسائل امنیتی عنوان کرد، اما با این حال نتوانست مانع از اما و اگرهای دیگر و حدس و گمان‌های رسانه‌ای شود. برخی رسانه‌ها تأخیر در این سفر را با تظاهرات احتمالی صهیونیست‌ها در وین مرتبط دانستند و گروهی دیگر دلیل آن را عدم لغو تحریم سوئیفت از سوی کشورهای اروپایی، به ویژه اتریش مطرح کردند. انتخابات ریاست جمهوری اتریش و تغییر رئیس‌جمهور کنونی این کشور هم از دیگر گمانه‌های مطرح‌شده در فضای رسانه بود.
از سوی دیگر رئیس‌جمهور اتریش نیز در چندین مصاحبه، از جمله با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در وین ضمن بیان اینکه اتریش و اروپا به تنهایی نمی‌توانند تحریم‌های سوئیفت را لغو کنند و موضوع لغو تحریم‌های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین‌الملل، به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفت‌وگو است، لغو سفر رئیس‌جمهور کشورمان را با موضوع مرتبط ندانست؛ وی در مصاحبه دیگری با تلویزیون ملی اتریش (ORF) ضمن ردّ وجود مسائل امنیتی، علت لغو سفر حسن روحانی را رو به پایان بودن دوره ریاست جمهوری خود عنوان کرد؛ البته سخنان رئیس‌جمهور اتریش هم نتوانست دلیل لغو این سفر را به طور کامل روشن کند و مقامات کشورمان تلویحاً اظهارات وی را تکذیب کردند که واکنش وزیر بهداشت از جمله آنان بود که در کانال تلگرام خود نوشت. وزیر بهداشت از رویکرد برخی رسانه‌های داخلی درباره لغو سفر رئیس‌جمهور به کشور اتریش انتقاد کرد و گفت: با اطلاع دقیق از جزئیات رویداد، اعلام می‌کنم که رئیس‌جمهوری شجاعانه و از موضع «عزت، حکمت و مصلحت» تصمیمی انقلابی گرفت تا از این پس، همه میزبانان نماینده ملت رشید و عزیزمان بدانند که «عزت و اقتدار ایران و ایرانی» از چه درجه اهمیتی برخوردار است.

▼ خبر ویژه
رقابت بین موحدی‌کرمانی و هاشمی‌شاهرودی خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در تحلیل نتایج انتخابات اسفند سال 94، به ویژه در تهران گفت: معتقد هستم که اصولگرایان در این انتخابات شکست نخوردند. وقتی به آرا توجه کنیم، می‌بینیم که آرای اصولگرایان سر جای خودش است و نسبت به گذشته تغییر نکرده است. حسین ابراهیمی درباره احتمال ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری گفت: هاشمی با توجه به ترکیب مجلس خبرگان پنجم نمی‌تواند امید داشته باشد که باز هم به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. با توجه به زاویه‌ای که ایشان با جامعه روحانیت گرفته، بعید است نمایندگان خبرگان به ریاست ایشان رأی بدهند. وی درباره ریاست آینده مجلس خبرگان هم پیش‌بینی کرد: تصور می‌کنم رقابت بین آیات موحدی‌کرمانی و هاشمی‌شاهرودی خواهد بود.
 
▼ اخبار
1- مذاکره ایران و فرانسه برای تولید ال‌ان‌جی
بر اساس گزارش رسیده، به‌تازگی مذاکرات جدی بین مسئولان ارشد صنعت نفت ایران و شرکت توتال فرانسه به منظور سرمایه‌گذاری در تولید ال‌ان‌اجی در ایران صورت گرفته است؛ اما نکته قابل توجه آن است که این شرکت، گاز ایران را با قیمت ارزان می‌خواهد تا آن را به ال‌ان‌جی تبدیل کند. اسپانیا نیز آمادگی خود را به منظور صادرات گاز ال‌ان‌جی ایران از طریق پایانه‌های صادراتی این کشور اعلام کرده است. سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال‌ان‌جی از مهم‌ترین طرح‌های تولید ال‌ان‌جی کشور در عسلویه به شمار می‌روند که هم‌اکنون بنا به دلایلی احداث دو پروژه پارس و پرشین ال‌ان‌جی متوقف شده است و پروژه ایران ال‌ان‌جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان است؛ اما برای تکمیل این طرح به حضور شرکت‌های خارجی نیاز است. سهم ال‌ان‌جی از کل تجارت گاز جهان ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می‌گیرد و ایران نیز می‌تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد؛ زیرا ورود به صنعت ال‌ان‌جی و بازار آن به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی‌توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت.
2- توافق ناکافی است!
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن درباره این موضوع که رهبر عالی ایران و بسیاری از شرکت‌های تجاری اعلام کرده‌اند رفع تحریم‌ها درباره ایران آثار مشهود ندارد، با تأکید بر اینکه تهران برای دیدن آثار رفع تحریم‌هایش، باید رفتار خود را تغییر دهد، گفت: در توافق هسته‌ای، اولویت و نگرانی اول من این بود که برنامه هسته‌ای آنها متوقف شود و اینکه مواد (هسته‌ای) که داشتند، انتقال داده شود. این اتفاق افتاده است و من همیشه گفته‌ام نمی‌توانم قول بدهم که ایران از فرصت فراهم شده در این رهگذر برای ورود مجدد به جامعه بین‌الملل استفاده کند. ایران تاکنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی سیگنال‌هایی تازه بفرستد.
3- پدیده انتخابات امسال چه کسی بود؟
میثم دوست‌محمدی، منتخب 24 ساله مجلس خبرگان در گفت‌وگو با «پنجره» گفت: تأیید صلاحیت بنده برای انتخابات خبرگان رهبری مرا به پدیده انتخابات تبدیل کرد، به گونه‌ای که رسانه‌های بیگانه سعی داشتند با حمایت‌شان مرا وارد فهرست خود کنند. به گمان دشمن رویش در حوزه علمیه وجود ندارد و خط فکری طلاب جوان نیز با انقلاب همسو نیست. حضور من در این انتخابات برای از بین بردن گمان‌های غلط دشمن است. من برای کسب رأی و نشستن بر صندلی قرمز حضور پیدا نکردم. من برای اثبات این امر آمده‌ام که رویش‌های انقلاب اسلامی پس از 37 سال تنها در حوزه هسته‌ای و پزشکی نیست، بلکه در زمینه نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز رویش وجود دارد.
4- نقد را به نسیه داده‌ایم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست سران و نمایندگان 1+5 با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران تعهدات خود را فراتر از توافقنامه رسمی با آژانس اجرا کرده است. «یوکیا آمانو» در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ایران زیر نظر قوی‌ترین نظام بازرسی هسته‌ای در جهان است. وی افزود: این کشور افزون بر موافقتنامه پادمان با آژانس، پروتکل الحاقی را به صورت شفاف و حتی فراتر از تعهدات خود تحت توافقنامه رسمی خود با آژانس اجرا کرده است. این در حالی است که طرف مقابل به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است و به نوعی نقد خود را به نسیه داده‌ایم.

▼ اخبار کوتاه
وندی شرمن، سرپرست سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، در یادداشتی که در روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» نوشته است، موضوع ایران و پایبندی این کشور به برجام را یکی از موضوعات اصلی دانسته که باید در دستور کار این نشست قرار گیرد. وی از جامعه جهانی خواسته بود ضمن رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، به وارد کردن هزینه به این کشور در حیطه‌های دیگر، نظیر موارد ادعایی حمایت از تروریسم، حقوق بشر و برنامه موشکی ادامه دهد.
سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با اشاره به صادرات فراورده‌های نفتی به دو کشور عراق و افغانستان، گفت: امسال به طور میانگین روزانه پنج میلیون لیتر گازوئیل صادر کردیم که با توجه به افزایش تولید گازوئیل در سال آینده، احتمال افزایش صادرات به این دو کشور بیشتر می‌شود.
امیر قطبی، مدیر پخش دفتر فیلمیران درباره فروش فیلم‌های اکران نوروزی گفت: با توجه به اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های سینمایی در ایام تعطیلات نوروز، نسبت به سال گذشته فروش قابل توجهی را برای هر یک از فیلم‌ها شاهد هستیم. بیشتر سالن‌ها تا ساعت 3 بامداد نمایش فیلم داشتند. فیلم سینمایی بادیگارد به فروش دو میلیارد و 120 میلیون تومان در تهران و شهرستان دست یافت که سهم تهران یک میلیارد و 520 میلیون تومان و شهرستان 600 میلیون تومان بود.
یک منبع امنیتی لبنان از بازداشت 10 مرد و هشت زن وابسته به شبکه‌های قاچاق انسان خبر داد و اظهار داشت: این بزرگ‌ترین باند قاچاق انسان از شروع ناآرامی‌های سوریه در پنج سال پیش تاکنون بوده است. وی همچنین از انهدام یک شبکه وابسته به داعش خبر داد که اقدام به عضوگیری کودکان کم سن و سال برای اقدامات تروریستی می‌کرد.
استیو وارن، سخنگوی ائتلاف ادعایی آمریکا برای مبارزه با داعش در بغداد اعلام کرد: برنامه آموزش «ده‌ها» نفر از معارضان سوریه را برای آنچه مبارزه با گروه تروریستی داعش خوانده شده، آغاز کرده است. به نوشته رویترز، این برنامه بخشی از برنامه تجدیدنظرشده پنتاگون برای جبران اشتباهات برنامه قبلی آموزش معارضان سوریه است.
رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز خرسندی از توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: روند پیشرفت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به گونه‌ای است که اگر با همین سرعت و دقت ادامه داشته باشد، تابستان سال 95 شاهد راه‌اندازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی خواهیم بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات