صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 15 فروردین 1395 شماره 4316

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست آمریکا اقتضا می‌کند که تفکری در میان ملت ایران تزریق شود تا وانمود کنند ملت ما بر سر یک دوراهی قرار دارد، یا با آمریکا کنار بیاید یا دائماً فشارها را تحمل کند. (95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تغییر محاسبات!

تغییر در محاسبات مسئولان یکی از نگرانی‌هایی بود که رهبر معظم انقلاب همواره از آن به منزله تهدیدی برای آینده انقلاب یاد کردند و به مسئولان هشدار دادند و به دلیل اهمیت این بحث چندین‌بار آن را متذکر شدند: «هدف اساسى دشمن این است که در دستگاه محاسباتى ما اختلال ایجاد بکند. دستگاه محاسباتى وقتى دچار اختلال شد، از داده‌‌هاى درست، خروجى‌‌هاى غلط به ‌دست خواهد آورد؛ یعنى تجربه‌‌ها هم دیگر به درد او نخواهد خورد.»(1/5/93)
آمریکا در جریان پرونده هسته‌ای و برجام به دنبال ایجاد این خطای محاسباتی برای مسئولان بوده است که با بسته شدن پرونده هسته‌ای، شیطنت و رفتار آمریکا در قبال ایران پایان می‌پذیرد؛ اما اکنون اندیشکده کارنگی در گزارشی اعتراف کرده که توانسته است محاسبات مسئولان ایران را دچار تغییر و خطا کند.
دشمن به دنبال این است که ما کشور خود را بر اساس محاسبات به ظاهر عقلانی و درستی مدیریت کنیم که محصول فکر و برنامه اندیشکده‌های آمریکایی است که نمونه‌های آن در موارد زیر ظهور و بروز پیدا کرده است:
1- جهانی شدن اقتصاد به جای اقتصاد مقاومتی؛ 2- ضم در جهانی شدن فرهنگی به جای تأکید بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی؛ 3- اهمیت یافتن منافع طبقه متوسط و ثروتمندان به جای اولویت مستضعفان؛ 4- تأکید بر مبادله و ارتباط با کشورهای محور و حذف کشورهای پیرامون از مبادلات؛ 5- استقلال‌زدایی از کشور به بهانه رنگ باختن مرزهای جغرافیایی؛ 6- غلبه گفتمان مذاکره و لابی‌گری در مقابل افزایش توان دفاعی کشور؛ 7- قطع ارتباط با گروه‌های مقاومت به بهانه انگ تروریسم؛ 8- مقابله با اسلام اصیل و انقلابی به بهانه اسلام رحمانی و... .
اکنون آمریکا دست خود را به صورت موقت از روی دکمه پرونده هسته‌ای برداشته است و شاسی موشک را فشار می‌دهد تا تغییرات دیگری در محاسبات مسئولان ایجاد کند و در این میان اظهارنظر کم‌رنگ دولتمردان و بسنده کردن به توئیت‌های کوتاه برای حمایت از موشک‌های بالستیک بسیار نگران‌کننده است.

▼ گزارش روز
دشمن، دشمن است

«منظورم از دشمن آمریکاست»؛ جمله مهم و دقیق رهبر معظم انقلاب که در دوران پسابرجام به وضوح و بیش از پیش می‌توان آن را لمس کرد. اگرچه آمریکا با قدرت هسته‌ای کشورمان و به ویژه پیشرفت حیرت‌انگیز جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب سرانجام مجبور شد به پای میز مذاکره بیاید، اما هرگز از دشمنی‌اش نکاست، همان‌گونه که امروز می‌بینیم پس از بدعهدی‌های شیطان بزرگ در اجرای برجام با وجود اینکه «یوکیا آمانو» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران فراتر از برجام هم تعهدات خود را انجام داده است و خود آمریکایی‌ها معترفند ایران شدیدترین بازرسی‌ها را پذیرفته است، اما همچنان بهانه‌های تازه از راه می‌رسد؛ برنامه موشکی، حقوق بشر و هزار بهانه دیگر که نشانه‌های بدعهدی طرف مقابل در اجرای برجام است و نشان می‌دهد که دوباره می‌خواهند تحریم‌های تازه این‌بار برای کاهش قدرت دفاعی ایران ایجاد کنند. موضوعی که باراک اوباما دیروز از آن این‌گونه یاد کرد: «ایران برای اجرای روح توافق (لغو تحریم‌ها) باید سیگنال‌های متفاوت برای جامعه جهانی بفرستد»؛ سیگنال‌هایی که به عقیده کارشناسان، تعطیلی برنامه موشکی و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان و... است. ایران در حالی باید از توان دفاعی خود چشم‌پوشی کند که بارها تهدید به حمله نظامی شده است؛ سردار محسن رضایی در این‌باره می‌گوید: «آمریکا دو بار و رژیم صهیونیستی سه بار به طور جدی قصد حمله به ایران را داشتند.» البته این اتفاق تازه‌ای برای ملت ایران نیست؛ چراکه مردم می‌دانند آمریکا دشمن است و نمی‌توان از دشمن انتظار دوستی و کمک داشت. دشمن ذاتش دشمنی است؛ اما جای تعجب است که با این حال عده‌ای همچنان به جای بازخواست طرف مقابل، برجام و بدعهدی طرف مقابل را در سطح اختلافات داخلی تقلیل می‌دهند.

▼ خبر ویژه
خط‌دهی روزنامه حامی داعش به اصلاح‌طلبان

روزنامه «الحیات» در مقاله‌ای نوشت: «روحانی، اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های مستقلی که در انتخابات اخیر به اقلیت ضعیف در پارلمان و مجلس خبرگان دست یافتند، باید درک کنند موفقیت تلاش‌های‌شان برای در پیش گرفتن سیاست درهای باز به قدرت آنان برای ایجاد تغییر فرهنگی و اجتماعی عمومی نیاز دارد.» روزنامه «الحیات» چاپ لندن و وابسته به عربستان در مقاله‌ای به قلم «نزار عبدالقادر» نوشت: «دولت ایران به ریاست حسن روحانی پس از امضای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند سیاست باز اقتصادی و دیپلماتیک را در قبال جهان در پیش گیرد.» این روزنامه ضدایرانی و حامی تروریست‌های داعش افزود: «جامعه غربی نمی‌تواند به سیاست ضعف و گدایی از ایران برای مقابله با سپاه پاسداران ادامه دهد. باید درک کرد که اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها می‌دانند مسئولیت بزرگی بر عهده دارند.»(!) روزنامه الحیات با اظهار نگرانی از موفقیت‌های نیروهای مقاومت نوشت: «دولت روحانی هیچ نقش عملی در ترسیم سیاست ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان، بحرین و دیگر کشورها ندارد. این سپاه قدس به ریاست سردار قاسم سلیمانی است که تصمیم می‌گیرد در این کشورها چه کاری انجام شود. قطعاً موفقیت مذاکرات هسته‌ای نگاه‌ها را متوجه روحانی کرد و سیمای سیاسی درخشانی از وی در خارج و داخل به نمایش گذاشت.»
 
▼ اخبار
1- دشمنان به دنبال تغییر موازنه قدرت به نفع خود هستند
محسن رضایی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» به موضوع جنجال‌آفرینی اخیر کشورهای غربی، به ویژه آمریکا درباره موشک‌های ایران پرداخت و گفت: امروز به دلیل اینکه ایران بخش مهمی از توان دفاعی‌اش را بر روی قدرت موشکی متمرکز کرده و الآن موشک به یک قدرت بازدارنده برای ما تبدیل شده است، آنها به دنبال این هستند که این امکان را بگیرند یا اینکه تا حدی ما را در تولید و قدرت موشکی به عقب برانند تا خودشان دست برتر را در منطقه داشته باشند. وی افزود: وقتی موازنه قوا به نفع آنان عوض شود، یعنی وقتی اسرائیل بتواند ما را تهدید کند و ما نتوانیم جواب دهیم، آنها به هدف مطلوب خود رسیده‌اند. رضایی در ادامه گفت: در منطقه ما، عربستان 100 موشک دارد که برد بعضی‌های‌شان تا 2800 کیلومتر است. ما در چهارراه منافع جهانی هستیم. ما در حقیقت با این تسلیحات برای مردم امنیت و آرامش را دنبال می‌کنیم.
2- رژیم صهیونیستی در حال تبدیل شدن به یک هیولاست
یک روزنامه‌نگار منتقد روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی نوشت: «اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک هیولاست و کسی هم جلودارش نیست.» در ابتدای مطلب «گیدئون لوی» آمده است: «اسرائیل در حال شکل دادن یک هویت ملی جدید است. قبلی هم مشکل‌دار بود، اما این هویت جدید اصلاح‌ناپذیر است.» وی افزود: «شک دارم ملتی چنین فاسد را بتوان به راه راست و درست بازگرداند. ملتی که راهنمای اخلاقی‌اش را و حتی شرمش را از دست داده، هرگز دوباره آنها را به دست نخواهد آورد.» وی با بیان اینکه تمام عناصری که قرار بود از تضعیف یا فروپاشی جامعه اسرائیل جلوگیری کنند، از میان رفته‌اند، نوشته است: «دانه‌‌هایی سمی وجود دارد که وقتی کاشته شد، دیگر کسی نمی‌تواند جلودار آنها باشد. آفت‌هایی هستند که نمی‌توان جلوی انتشار آنها را گرفت.»
3- غربی‌ها هفت برجام برای ما طراحی کرده‌اند
حمیدرضا ترقی، معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اظهار داشت: اگر به طرح‌های آمریکا و غرب در این زمینه نگاه کنیم، خواهیم دید که هفت برجام را برای این هدف طراحی کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه برجام اول سلب توان هسته‌ای از ایران بود، گفت: غربی‌ها برجام اول را در توافق هسته‌ای دنبال کرده‌اند و در برجام‌های بعدی تسریع در بازگشت سران فتنه به قدرت، برچیدن سامانه موشکی ایران، از بین بردن سیرت انقلاب اسلامی، سلب حمایت ایران از مقاومت و به ویژه فلسطین، شکل‌گیری نظام همکاری منطقه‌ای ایران با آمریکا و در نهایت سازش با آمریکا در مسائل جهانی و منطقه‌ای، هفت برجامی است که غرب برای مهار و انحراف ایران از مسیر آرمان‌های خود طراحی کرده است.
4- در زمینه فعالیت موشکی نه مذاکره می‌کنیم، نه مصالحه
سیدعباس عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه مشکلاتی را به وجود آورده و آمریکایی‌ها نیز تا به حال همکاری‌های لازم را در این زمینه نداشته‌اند و ما با فشار زیاد به آمریکایی‌ها و گفت‌وگو و رایزنی بخشی از این مشکلات را رفع کرده‌ایم. وی افزود: در بحث تحریم‌ها یک سری تحریم‌ها تا زمانی که برداشته شود، به لحاظ تکنیکی و فنی زمان می‌برد. از دیگر سو در این مورد یک سری تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه داریم و یکی دیگر از موضوعات در این زمینه همکاری نکردن آمریکایی‌هاست. عراقچی درباره مسائل مطرح‌شده در زمینه آزمایش‌های موشکی گفت: بحث فعالیت‌های موشکی، بحث امنیت ملی و دفاعی ماست و ما درباره آن نه مذاکره می‌کنیم، نه مصالحه.

▼ اخبار کوتاه
«دونالد ترامپ» نامزد پیشرو جمهوریخواهان در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تلویحاً پشت عربستان را خالی کرد و گفت: متحدان و شرکای واشنگتن باید هزینه محافظت از خود را به آمریکا بپردازند. وی افزود: «ما از آنها محافظت می‌کنیم. باشد، اما چرا ما باید برای زمینی که در آن پایگاه زده‌ایم، پول بپردازیم و کرایه بدهیم؟ اصلاً چرا باید کرایه بدهیم؟ من درباره پول‌های خیلی خیلی زیاد صحبت می‌کنم. منظورم این است که آنها باید سهم خود را بپردازند، چون ما از آنها محافظت می‌کنیم.»
رئیس بانک ملی قرقیزستان در نشستی مطبوعاتی ضمن انتقاد از تبدیل ارز داخلی به واحد پولی دلار در این کشور، مردم قرقیزستان را به وطن‌پرستی دعوت کرد و گفت: نباید افراد در داخل کشور ارز داخلی را به واحد خارجی ترجیح داده و «صوم» را به دلار تبدیل کنند تا از این طریق استفاده از پول ملی رایج شود. وی در ادامه گفت: اولین گام در ممنوعیت معاملات دلاری نتایج خوبی داشت؛ اما حذف آن موضوعی زمان‌بر است.
مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت: یک تاجر قطری دو میلیون دلار به شخصی موسوم به «امیر انتحاری‌های داعش» پرداخت کرده است. این مجله افزود:‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمستان 1392 متوجه این موضوع شده بود. مسئولان آمریکایی شاهد اغماض‌های قطر در برابر گروه‌های مسلح هستند. در ادامه این گزارش آمده است: برخی شهروندان مقیم در قطر عملاً از جبهه النصره در سوریه و برخی دیگر از اعضای این گروهک در سودان حمایت می‌کنند.
علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره طرح یگان انتظامی ویژه تعزیرات گفت:‌ با ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه به توافق رسیده‌ایم و در حال نگارش آیین‌نامه مشترک با ناجا هستیم و امیدواریم در سال جاری این یگان مستقر شود. وی ادامه داد:‌ عمده مشکل در این حوزه مربوط به بودجه است؛ چراکه ستادکل نیروهای مسلح رقمی بالغ بر هفت تا هشت میلیارد تومان برای اجرای این طرح درخواست کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات