صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4320 - شنبه 21 فروردین ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما به خودمان اتّکا کنیم؛ اساس کار این است. ما باید به خودمان اتّکا کنیم؛ به دیگران نمی‌شود اتّکا کرد، به بیگانگان نمی‌شود اتّکا کرد، نمی‌شود اعتماد کرد. (18/1/95)

حرف روز      
   الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي
رهبر معظم انقلاب اسلامي روز چهارشنبه گذشته به مناسبت فرا رسيدن سال نو، ديداري صميمي با جمعي از مسئولان سه قوه داشتند و در آن ضمن ابراز محبت به همه مسئولان نظام اسلامي، نکات مهمي را درباره شعار سال يادآوري کردند که توجه به آن مي‌تواند رمز تحقق «اقدام و عمل» در عرصه‌هاي مختلف، به‌ویژه اقتصاد مقاومتي باشد.
اولين نکته مورد تأکيد حکيم فرزانه انقلاب اسلامي، ضرورت همدلي و همزباني مسئولان است. به واقع از نگاه ايشان انتخاب شعارهاي سال، متناسب و زنجيره‌وار بوده و عمل به شعار سال گذشته، لازمه تحقق شعار سال پيش رو است. به عقیده ايشان، سخن گفتن از اتحاد و هم‌زباني و همدلي مسئولان کشور با اختلاف سليقه‌ها و ديدگاه‌ها منافاتی ندارد، چرا که اين تفاوت‌ها طبيعي بوده و از آن گريزي نيست؛ اما مهم آن است که وحدت جهت، وحدت مسير و وحدت هدف محفوظ بماند. با اين نگاه است که مي‌توان در ضمن منتقد بودن و نگاه انتقادي داشتن به برخي عملکردها، بر طبل تفرقه و تضعيف نکوفت و نقد منصفانه را به مسئولان هديه داد.
تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر ضرورت نقش‌آفريني قرارگاه اقتصاد مقاومتي نيز تأکيد قابل ملاحظه‌ای است که مسئولان دولت تدبير و اميد بايد به جديت آن را دنبال کرده و يکي از مطالباتي است که ملت نيز بايد در کنار رهبري از دولت خواهان باشند. قرارگاهي که ضمن برداشتن موانع حرکت ملی هم باید مرکز فکر باشد و هم مرکز عمل، يعني ضمن ايده‌پردازي و طرح‌ريزي مسير اقدامات، بايد دستورات لازم را صادر کرده و پيگيري متناظر با آن را براي تحقق عيني اقتصاد مقاومتي به انجام رساند.
آخرين ملاحظه مورد تاکيد معظم‌له تلاش براي جبران کمبود اعتبارات از طريق صرفه‌جويي است. واقعيت آن است که اسراف و هدر دادن سرمايه‌هاي ملي در سطوح مختلف و عرصه‌هاي گوناگون با همه انذارها و يادآوري‌ها، همچنان معضلي جدي به‌شمار مي‌آيد و تا فکري جدي براي آن نشود، قطار اقتصاد مقاومتي به مقصد نخواهد رسيد! 


▼ گزارش روز          
آیا درس خواهیم گرفت؟
«برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده است»، «ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند»، «ما با ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم، برنامه هسته‌ای ایران را برمی‌چینیم»، «آرزو دارم تک تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را باز کنم» و هزار و یک جمله دیگر که تنها واژه‌ها در آن پس و پیش می‌شدند، جملاتی که به تحریم‌های هسته‌ای و سرانجام توافقات هسته‌ای منجر شد؛ توافقی که با همه حسن‌ها و دستاوردهایش نمی‌توان کتمان کرد که موجب برچیده شدن بخشی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان و خروج مقدار قابل توجهی از اورانیوم غنی شده از ایران شد، اما پس از توافقی این‌چنین و به گفته مسئولان دولتی، لغو برخی از تحریم‌ها، بار دیگر شاهد همان جملات، این بار با ترجیع‌بند برنامه موشکی ایران هستیم؛ در آخرین نمونه از این اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه سفرش به منطقه غرب آسیا پس از دیدار با وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران و با بیان اینکه آمریکا با کشورهای خلیج‌فارس علیه آزمایش‌های موشکی ایران متحد است، تأکید می‌کند ایران باید اول از همه روشن کند که آماده کاهش چنین فعالیت‌هایی است!
حیرت‌انگیز نیست؟ دشمن تا بن دندان مسلح و مجهز به کلاهک هسته‌ای، از ایران که همواره با تهدیدات مستقیم نظامی همین آمریکا روبه‌رو است، می‌خواهد که توان دفاعی خود را تعطیل کند!
این حکایت، آشکارا سخنان رهبر معظم انقلاب، که ماه‌ها پیش از توافق هسته‌ای فرمودند «مسئله هسته‌ای بهانه است، آنها با این ملت و اصل انقلاب اسلامی دشمن‌اند.» را در برابر دیدگان ما به تصویر می‌کشد. به حقیقت آنچه در برجام و پسابرجام رخ داده و رخ خوهد داد، همان تجربه تاریخی است که معظم‌له فرمودند، تجربه‌ای که امید است همه ما از آن درس بگیریم.

▼ خبر ویژه
هدف اوباما براندازی نظام ایران است
پرفسور مایکل برنر در مقاله‌ای با عنوان «ایران دشمن ابدی» در «هافینگتون پست» با اشاره به اظهارات باراک اوباما در نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن که لازمه شکوفایی اقتصاد ایران و انتفاع از رفع تحریم‌ها را عمل به روح توافق هسته‌ای عنوان کرد، هدف اصلی وی را براندازی نظام ایران دانست. برنر در این مقاله نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا، زمامداران ایران را به علت رفتاری که به ادعای وی مغایر با روح توافق هسته‌ای است که سال گذشته به دست آمد، محکوم کرده است. وی می‌گوید، به همین علت است که واشنگتن به تلاش‌های خود برای محدود کردن از سرگیری روابط عادی تجاری جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای جهان که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد. وی همچنین، در ادامه ‌افزود: در منطقی که باراک اوباما برای توجیه محکوم کردن رفتار زمامداران ایران به کار می‌برد، یک نکته عجیب به چشم می‌خورد و آن، اینکه وی با صراحت اعلام کرده است آمریکا تلاش می‌کند هر گامی که در جهت عادی‌سازی روابط با تهران برداشته می‌شود، مشروط به این باشد که ایران کیفرخواست بلند بالایی را که دامنه آن به مراتب فراتر از مسئله هسته‌ای است، بپذیرد.
 
▼ اخبار
1- اقتصاد را هم باید مانند سیاست اسلامی کنیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید اقتصاد را هم مانند سیاست، اسلامی کنیم. همه شئون زندگی، صنعت، معماری و کشاورزی باید مانند سیاست، امنیت و دفاع، مردمی و اسلامی شود. از بعد دیگر، حکومت‌داری هزینه دارد و دفاع از کشور نیازمند اقتصاد قوی است. معیشت مردم به اقتصاد قوی نیاز دارد. نمی‌توان بدون بهره‌برداری صحیح از منابع و اقتصاد، زندگی مردم و فرهنگ را متحول کرد. وی با اشاره به شعار سال 95، گفت: به همین دلایل است که در 18 سال اخیر، رهبر معظم انقلاب 9 سال را با عنوان‌های مرتبط به اقتصاد نام‌گذاری فرموده‌اند. باید توجه داشت که اقتصاد با رفاه تفاوت دارد. فقط به نتیجه اقتصاد نگاه نمی‌کنیم؛ در این فرایند اشتغال، تولید، صادرات و ... قرار می‌گیرد. هیچ فعالیت اقتصادی نیست که فرهنگ در آن نباشد. باید صرفه‌جویی در تولید و مصرف صورت گیرد، حتی صرفه‌جویی پس از مصرف نیز باید باشد و حتی در بازیافت زباله‌ها هم باید مدنظر قرار گیرد.

2- تحریم‌ها برداشته شده‌اند، اما سرعت رفع‌شان طول می‌کشد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه گفت: تحریم‌ها برداشته شده‌اند، اما سرعت رفع تحریم‌ها در روابط دوجانبه قدری بیشتر طول می‌کشد. وی در پاسخ به این پرسش که روابط ایران و روسیه چگونه بر سایر مناطق جهان اثر خواهد گذاشت، گفت: فکر می‌کنم ایران و روسیه در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم جدی بوده‌اند و این به جامعه بین‌المللی کمک کرده است. ایران و روسیه برای رسیدن به توافق هسته‌ای که همگان آن را به‌منزله دستاوردی مهم ستودند، همکاری نزدیکی داشتند. نقش روسیه در رسیدن به این توافق هسته‌ای، محوری بود و ما از نقشی که «سرگئی لاوروف» و دولت روسیه در این فرایند بازی کرد، تقدیر می‌کنیم. بنابراین، همکاری ایران و روسیه با یکدیگر می‌تواند نیرویی برای ایجاد صلح، رفاه و مقابله با چالش‌های مشترک باشد.

3- رایزنی برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه
سه دیپلمات غربی و روسیه‌ای در گفت‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» مدعی شده‌اند، واشنگتن و مسکو در حال همکاری برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه هستند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا 24 مارس پس از رایزنی‌هایی در کرملین گفته بود: کشورش با روسیه بر سر ایجاد چارچوبی برای انتقال سیاسی و پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تا موعد آگوست به توافق رسیده است. همچنین مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در این‌باره، بیانیه دو هفته پیش جان کری را تکرار کرده و گفته است: روسیه و آمریکا بر سر برنامه‌ای برای انتقال سیاسی به رهبری سوریه تا ماه آگوست که شامل قانون اساسی هم می‌شود، به توافق رسیده‌اند.

4- شرط عربستان برای برقراری رابطه با ایران
به گزارش «المیادین» مقامات سعودی بار دیگر با ادعاهای تکراری خود برای برقراری روابط با ایران به نوعی پیش‌شرط تعیین کردند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی با ادعای اینکه ایران سیاست‎های «خصمانه» در منطقه اتخاذ می‌کند، گفت: اگر ایران به این سیاست‎های خود ادامه دهد، برقراری روابط عربستان با این کشور سخت و دشوار است. پیش از این نیز «ترکی فیصل» شاهزاده سعودی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی گفته بود، اگر ایران نیروهای خود را از سوریه خارج کند، عربستان آماده است با این کشور وارد مذاکره مستقیم شود.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس گزارش گمرک، بیشترین تجارت خارجی ایران در سال 94 از چین بوده که معادل 10 میلیارد و 456 میلیون دلار کالا وارد کرده است. میزان واردات کالا از امارات متحده عربی به ارزش هفت میلیارد و 837 میلیون دلار و از کره معادل سه میلیارد و 682 میلیون دلار بوده است. همچنین از ترکیه سه میلیارد و 13 میلیون دلار کالا و از سوئیس معادل دو میلیارد و 539 میلیون دلار کالا وارد کرده است. ارزش واردات ایران از دیگر کشورها نیز معادل 13 میلیارد و 973 میلیون دلار است.
نتایج یکی از آخرین نظرسنجی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان می‌دهد، محبوبیت «دونالد ترامپ» در سه ماه گذشته سیری نزولی داشته است. نتایج این نظرسنجی که به طور مشترک از سوی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و مؤسسه تحقیقاتی «جی‌اف‌کِی» آلمان صورت گرفته است، نشان می‌دهد، برای آمریکایی‌ها از هر جنس، نژاد و گرایش سیاسی که باشند، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از محبوبیت بسیار کمی برخوردار است.
عزت‌اله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری زمین‌های دولتی از سوی منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و سازمان امور اراضی به افراد و شرکت‌ها برای مقاصد معین، گفت: در 10 سال گذشته سه میلیون هکتار زمین دولتی، یعنی حدود 30 میلیارد متر مربع زمین برای انجام پروژه‌ها واگذار شده است، اما متأسفانه نظارت قانونی بر این زمین‌ها پس از واگذاری صورت نگرفته است.
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی گفت: موکلم در تازه‌ترین اقدام خود و به منظور جبران خسارت و تسویه بدهی، فهرست اموال خارجی خود را به همراه یک وکالت بلاعزل به شرکت نفت داده است. وی افزود: امیدوار است، این اقدام موجبات تخفیف مجازات متهم را فراهم کند.
وب‌گاه تحلیلی-آمریکایی «ووکاتیو» با انتشار گزارشی نوشت: تعداد عملیات انتحاری گروه تروریستی داعش از تاریخ 15 سپتامبر سال 2015 تا 15 مارس سال 2016 حدود چهارونیم برابر شده است. بنا بر این گزارش، تعداد عملیات انتحاری در عراق در بازه شش ماهه، پنج برابر شده است.
میرمسعود حسینیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی با اشاره به سه برابر شدن زائران عتبات عالیات در نوروز 95، تأکید کرد: تقریباً 32 هزار زائر در نوروز به عراق سفر کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات