سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۷۹

حيف بود صياد بميرد ...

او مانند ديگر مردان حق از روزي كه قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را براي نثار در راه خدا بر روي دست داشتند. سرزمينهاي داغ خوزستان و گردنه‌هاي برافراشته‌ي كردستان، سالها شاهد آمادگي و فداكاري اين انسان پاكنهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌هاي دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگي او حفظ كرده است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / وحيد شفيعي

فرمانده دلاور عرصه‌هاي جهاد و شهادت در سال 1323 در شهرستان درگز ديده به جهان گشود. وي در سال 1346، موفق به اخذ درجه كارشناسي از دانشگاه افسري شد و سپس در بخش‌هاي مختلف ارتش، به ويژه در غرب كشور به وظيفه پاسداراي از كشور پرداخت. وي پس از طي دوره تخصص توپخانه به عنوان استاد، در مركز آموزش توپخانه اصفهان، مشغول به تدريس شد.

صياد شيرازي در سازماندهي نيروهاي انقلابي ارتش نقش بسزايي داشت و پس از پيروزي انقلاب، در بحبوحه غائله سال 1358 ضد انقلاب در كردستان، به فرماندهي عمليات شمال غرب كشور برگزيده شد و در پاكسازي كردستان به همراه شهيد دكتر چمران و ديگر رزمندگان غيور اسلام نقش مهمي ايفا نمود. پس از خلع بني صدر، براي پايان دادن به ناهماهنگي ارتش و سپاه، قرارگاه مشترك عملياتي سپاه و ارتش را راه اندازي كرد و از اينجاست که جبهه هاي جنوب و غرب کشور به جولانگاه دلاوريهاي و رشادتهاي اين سرباز دلاور اسلام مبدل مي‌گردد.

پس از شهادت سرلشكر ولي الله فلاحي، در 9 مهر 1360، زنده ياد سرلشكر ظهيرنژاد (فرمانده وقت نيروي زميني) به سمت رئيس ستاد مشترك ارتش منصوب و امير شهيد سپهبد صياد شيرازي ( با درجه سرهنگي) با حكم امام (ره) به عنوان فرمانده نيروي زميني ارتش منصوب مي‌گردد.

امير سرفراز ارتش اسلام با تواني شگفت و روحيه‌اي كم نظير در سلسله عمليات پيروزمند ثامن الائمه، طريق القدس، فتح المبين، بيت المقدس، رمضان، مسلم بن عقيل، مطلع الفجر، محرم، والفجر 1، 2، 3، 4، ... خيبر و بدر فرماندهي نيروهاي ارتش را بر عهده داشت و در 23 تير 1365، به فرمان امام(ره) به عضويت شوراي عالي دفاع منصوب شد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي که در آن روزگاه در جايگاه رئيس جمهور بر مسائل جنگ نظارت مي داشت، در تحليلي از نقش قوت فرماندهي در پيروزي عمليات‌هاي رزمندگان اسلام عليه دشمن بعثي ياد کرده و به نقش پرفروغ صياد شيرازي در عمليات غرورآفرين بيت‌المقدس چنين اشاره مي‌دارند:

«در جنگ نظامي، سازماندهي و عمليات و فرماندهي و تاكتيك و دقت‌نظر و موقع‌شناسي و دهها عامل در كنار هم، دانش نظامي را به وجود مي‌آورد و استعداد و نبوغ نظامي را نشان مي‌دهد. اين اتفاق، در عمليات فتح خرمشهر - يعني همان عمليات بيت‌المقدس - روي داد، كه همين شهيد عزيز اخير ما - شهيد صياد شيرازي - يكي از كارگردانان اصلي اين عمليات بود و خود او مثل ظهر چنين روزي، از آنجا با تلفن با بنده تماس گرفت و مژده‌ي پيروزي را داد و گفت سربازان عراقي صف طولاني كشيده‌اند تا بيايند اسير شوند! ببينيد اين عمليات چقدر هوشمندانه و قوي و همه‌جانبه بود كه نيروهاي دشمن احساس اضطرار مي‌كردند كه براي حفظ جان خودشان بيايند خود را تسليم اسارت كنند!»(3/3/78)

شهيد سپهبد صياد شيرازي در 18 ارديبهشت 1366، از سوي امام قدس سره به دريافت درجه سرتيپي نايل آمد و در شهريور 1372 به سمت جانشين رياست ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شد. چند روز قبل از شهادت نيز در 16 فروردين 1378، همزمان با عيد خجسته ي غديرخم به درجه سرلشكري نائل آمده بود. و سرانجام در بامداد 21 فروردين 1378، امير سپهبد علي صياد شيرازي در حال خروج از منزل، به وسيله منافقين مسلح در پوشش رفتگر، در برابر ديدگان فرزندش به شهادت رسيد و آسماني شد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در پيامي که به مناسبت شهادت ايشان صادر گرديده بود، مي‌فرمايند:

«او مانند ديگر مردان حق از روزي كه قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را براي نثار در راه خدا بر روي دست داشتند. سرزمينهاي داغ خوزستان و گردنه‌هاي برافراشته‌ي كردستان، سالها شاهد آمادگي و فداكاري اين انسان پاكنهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌هاي دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگي او حفظ كرده است. خطر مرگ كوچكتر از آن است كه بندگان صالح خدا را از راه او باز گرداند، و عشق به منال دنيوي حقيرتر از آن است كه در دل نوراني شايستگان جايي بيابد.»(21/1/78)

حضرت آيت الله خامنه‌اي شهادت اين سردار رشيد اسلام را چنين توصيف مي‌کنند:

«آن روزي كه خبر شهادت صياد را به من دادند، من گفتم صياد، شايسته‌ي شهادت بود؛ حقش بود؛ حيف بود صياد بميرد»(21/10/84)


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات