صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۶۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 4 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

انتظار آمریکا از برجام تحمیل کاپیتولاسیون به ایران است

یک تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد دولت آمریکا خواهان پذیرش کاپیتولاسیون از سوی ایران است و چنین توقعی موجب مرگ برجام می‌شود.

شیرین هانتر در پایگاه تحلیلی لوبلاگ نوشت: گویا آمریکا نه در پی جلب همکاری تهران در حل منازعات منطقه بلکه خواهان پذیرش کاپیتولاسیون و تمامی خواسته‌های آمریکا و متحدانش از سوی ایران است اما تداوم رفتار کنونی آمریکا بعد از برجام موجب مرگ آن می‌شود.

شیرین هانتر استاد دانشکده روابط خارجی دانشگاه جرج تاون موفقیت برجام را در «هاله‌ای از ابهام» توصیف کرد. هانتر در تشریح «بزرگ‌ترین آسیب به برجام»، به جلوگیری از استفاده ایران از دلار در مناسبات تجاری بین‌المللی خود از سوی آمریکا اشاره کرد و نوشت: «به این ترتیب ایران نتوانسته است به مبلغی نزدیک به 100 میلیارد دلار که کشورهای مختلفی از جمله هند به آن بدهکارند، دست پیدا کند. همچنین بانک‌ها و بازرگانان اروپایی نیز از آغاز مجدد روابط خود با ایران نگران شده‌اند چرا که آمریکا در گذشته آنها را در این خصوص میلیاردها دلار جریمه کرده است.»

وی افزود: «واشنگتن استدلال می‌کند که برجام آمریکا را ملزم نمی‌کند پیوستن دوباره ایران به اقتصاد جهانی را تضمین کند و کاخ سفید اعلام کرده است، صدور مجوز استفاده مجدد بانک‌های غیرآمریکایی از دلار در مناسبات خود با ایران بخشی از برجام نیست.» هانتر استدلال فوق را نادرست خواند و تاکید کرد: «سازمان ملل در سال 2008 محدودیت‌های بانکی را علیه ایران اعمال و دولت اوباما چندی بعد تحریم‌های بانکی بسیار سنگینی را به طور یکجانبه علیه ایران وضع کرد. در واقع یکی از اهداف اصلی ایران از دستیابی به برجام برقراری مجدد ارتباطات بانکی بوده است و نمی‌توان پذیرفت که چنین توافقی بخشی از برجام نبوده باشد.» هانتر تصریح کرد: حتی اگر این مسئله خاص نیز به لحاظ فنی بخشی از توافق هسته‌ای نباشد، ایرانی‌ها در حال پی بردن به این مطلب هستند که آمریکا ادبیات برجام را هرگونه که می‌خواهد تفسیر می‌کند و حداقل بر اساس روح توافق رفتار نمی‌کند. چنین تعبیر و تفسیری (از برجام از سوی آمریکا) اگر ادامه پیدا کند می‌تواند به معنای مرگ برجام باشد.

وی یادآور شد: گرچه شاید کشوری مانند آمریکا چندان نگران وجهه بین‌المللی خود به خاطر نقض تعهد نباشد اما این امر درباره سیاستمداران ایران صدق نمی‌کند. برای مذاکره‌کنندگان ایرانی صادق نبودن آمریکا می‌تواند به معنای خاتمه کار حرفه‌ای آنها یا چیزی بدتر از آن باشد. به این ترتیب، امکان اینکه روحانی برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری انتخاب نشود، افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر آمریکایی همچنین در تحلیل اهداف کاخ سفید از برجام تاکید کرد: رفتار کاخ سفید بعد از توافق هسته‌ای نشان نمی‌دهد که آیا واشنگتن واقعا خواهان تعدیل سیاست‌های ایران و همکاری سازنده تهران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه هست یا خیر؟ بعد از حادثه یازده سپتامبر سال 2001 و حمله آمریکا به افغانستان در زمان ریاست جمهوری «محمد خاتمی»، ایران به آمریکا در ساقط کردن رژیم «طالبان» کمک کرد اما «جورج بوش» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، ایران را در «محور شرارت» جای داد.

سابقه فوق گویای این است که ایالات متحده می‌خواهد سیاست ایران را تا تغییر حکومت تهران یا حتی تجزیه این کشور بی‌ثبات نگه دارد.

وی نوشت: «از سوی دیگر وقتی ایران همچنان به عنوان یک تهدید مطرح شود، بهانه‌ای برای جلوگیری از رشد و توسعه اقتصادی آن وجود دارد. این استراتژی را «دنیس راس» مقام عالی‌رتبه سابق آمریکا مطرح کرده است.

تناقض ماجرا در این است که آمریکا در عین حال همچنان از ایران می‌خواهد به حل منازعه یمن، سوریه و عراق کمک کند اما اگر آمریکا به توقعات خود از برجام پایان ندهد، چرا ایران باید چنین کاری بکند؟ پس از اینکه ایران در افغانستان به آمریکا کمک کرد عملا از تمامی مسائل افغانستان که مستقیما بر امنیت ایران تاثیر می‌گذاشت، کنار گذاشته شد.» این تحلیلگر آمریکایی در تشریح معنای «کمک» ایران از نگاه واشنگتن افزود: «در واقع، آمریکا اعتقاد دارد که ایران باید مواضع واشنگتن و متحدانش را دربست قبول کند. به عبارتی، همکاری از نظر آمریکا به معنای «کاپیتولاسیون» است اما ایران نمی‌تواند مطمئن باشد که این کار، آمریکا و متحدانش را راضی خواهد کرد. طنز ماجرا این است که با تضعیف میانه‌روهای ایران، کار دولت آمریکا که می‌خواهد تهران تغییرات دلخواه واشنگتن را اعمال کند، دشوارتر خواهد شد.»

هانتر می‌افزاید: اگر آمریکا به دولت‌های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی پاسخ مثبت می‌داد، بسیاری از تغییرات مورد نظر کاخ سفید مثلا در زمینه حقوق بشر می‌توانست تاکنون محقق شده باشد.

لیبراسیون: سیاست آمریکا نگرانی از تجارت با ایران را افزایش داده است

سیاست‌های آمریکا پس از اجرای توافق برجام، نگرانی بانک‌ها و بازرگانان در زمینه روابط با ایران را افزایش داده است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی خاطرنشان کرد: بسیاری در آمریکا و اروپا در حالی که مشتاق بودند یک توافق موفق و یک دوران جدید در روابط تهران و واشنگتن بخشی از میراث اوباما خواهد بود، متوجه شدند که دولت اوباما تجارت با تهران را منع می‌کند.

این روزنامه می‌افزاید: گرچه در ایران این توافقنامه منتقدان زیادی دارد اما تاکنون اجرای آن در ایران به خوبی انجام شده است با این حال شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی و آسیایی، عمدتا بانک‌ها، از انجام تجارت قانونی با ایران به علت بلاتکلیفی بر سر تحریم‌های باقیمانده، پا پس می‌کشند. آنها خواهان توضیح کتبی درباره این هستند که مقررات مالی و قوانین جاری آمریکا اجازه چه کاری را به آنها می‌دهد. در اصل، آنها خواهان تضمینی هستند که آمریکا، آنها را برای معاملات با ایران تحت پیگرد قرار نخواهد داد یا مجازات نخواهد کرد.

واردات 4 میلیارد دلار لوازم آرایش در ولنگاری پسا‌برجام

برندهای لوازم آرایش و مد غربی برای ورود به ایران پس از برجام خیز برداشته‌اند.

وبسایت صدای آمریکا در گزارشی نوشت: رقابت برندهای لوازم آرایش و مد غربی برای ورود به ایران در حالی داغ شده است که وقتی «نگین فتاحی - داسمال» اولین شعبه از سالن‌های زنجیره‌ای آرایش ناخن خود را در ایران افتتاح کرد، با استقبال مدگراهای ایرانی مواجه شد.

فتاحی می‌گوید با لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی ایران، وقت آن رسیده است که یک برند ممتاز بین‌المللی وارد ایران شود.

نگین فتاحی شهروند اماراتی متولد ایران که مدیر سالن‌های زنجیره‌ای کاشت و آرایش ناخن و همچنین سالن پیرایش و ناخن مردانه در امارات است، در مصاحبه با «فورچون» می‌گوید: زنان ایرانی (!) تشنه هر چیز اصیل و وارداتی از غرب هستند. با این حال برخی مشتریان به دیده شک به شعبه تهران این سالن مانیکور نگاه می‌کنند.

بنابراین گزارش شرکت لوازم آرایش فرانسوی «سفورا» نیز در ایران شعبه ‌باز می‌کند. برخی برندهای ممتاز غربی که حتی در زمان تحریم محصولات خود را به دست مشتریان ثروتمند ایرانی می‌رساندند، حالا در تلاش برای ورود مستقیم به ایران هستند. وضع محصولات آرایشی نیز مشابه است.

مرکز پژوهش‌های مجلس بازار لوازم آرایش ایران را بیش از چهار میلیارد دلار در سال تخمین زده است.

خروج میلیاردها دلار از کشور برای لوازم آرایش در حالی است که دولت همواره از محدودیت‌های درآمدی ارزی نالان بوده و از سوی دیگر وعده داده که در پسا برجام، فناوری تولید برای رونق اقتصادی وارد کشور شود.

دقیقاً کجای برجام افتخار برای ایران است

آقای روحانی شما فرمودید که برجام یک افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است؛ اما رئیس بانک مرکزی دولت شما فرموده‌اند که «تقریباً هیچ چیز از اجرای برجام نصیب ایران نشده است.» با نهایت احترام و ادب از جنابعالی می‌پرسم که چگونه می‌توان تقریباً هیچ چیز را افتخار سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران تلقی کرد؟

دکتر سید حمیدرضا طالقانی حقوقدان و استادیار دانشگاه ضمن نقد سخنان توأم با عصبانت و پرخاشگری رئیس جمهور در سمنان نوشت: امروز منتقدان برجام در این باره سخن می‌گویند؛ زیرا روغن ریخته را نمی‌توان جمع کرد؛ اما بیشترین نقدها را می‌توان در اظهارنظرهای دولتمردانی مشاهده کرد که خود شما آنان را منصوب کرده‌اید! چندی پیش شاهد اعتراف سخت و دردناک آقای دکتر علی‌اکبر صالحی بودیم که قبلاً یکی از مدافعان سرسخت برجام بود و با واکنش بسیار تند شما مواجه شد؛ تا بلکه سایرین ماست خود را کیسه کنند؛ اما گویا فاجعه آنقدر عمیق است که دوستان نزدیک شما، از واکنش مزبور عبرت نگرفته و برای تبرئه خود در پیشگاه ملت و در واکنش به شتاب روزافزونی که تنویر افکار عمومی در درک ماهیت برجام دارد، در ابراز واقعیت، از یکدیگر سبقت می‌گیرند. چگونه می‌توان اظهارات رئیس کل بانک مرکزی جناب آقای دکتر سیف و حتی آقای زنگنه را در مورد برجام، علی‌رغم همه خطراتی که آنان را در عرصه مدیریتی تهدید می‌کند، نادیده گرفت.

به گزارش رجانیوز، در ادامه این نامه انتقادی آمده است: من هنوز هم نفهمیده‌ام که عصبانیت شما، از چه کسی یا چه کسانی بود؟ شما بدون آنکه از کسی اسمی ببرید، کسانی را که در نقد برجام سخن می‌گویند، بی‌غیرت و فاقد تعصب ملی توصیف کردید و فرمودید: «کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟» از آن رو که امروز دیگر فقط رقبای سیاسی شما نیستند که برجام را نقد می‌کنند، بلکه مدیران ارشد در دولت خود شما نیز در این باره صریحاً سخن می‌گویند، چطور ممکن است رئیس جمهور، حتی آنان را نیز بی‌غیرت و فاقد تعصب ملی بداند و با این حال، آنها را در موقعیتی که از ناحیه رئیس جمهور دارند، ایفا کند؟

شما فرمودید که دوران نقد برجام سپری شده است. این سخن بسیار عجیبی است که سکاندار اجرایی کشور به زبان می‌آورد. واقعیت این است که دوران هیچ واقعیت تاریخی، تمام شدنی نیست؛ حتی واقعیاتی که صرفاً در کتابهای تاریخ جا خوش کرده‌اند. آیا ما اجازه داریم که به تحلیلگران تاریخ بگوییم که دوران نقد امتیازاتی چون توتون و تنباکو، امتیاز رویتر، امتیاز ترکمانچای و گلستان و غیره به سر آمده است و دیگر نباید از آن سخنی بگویند؟!

آقای رئیس جمهور! اگر دوران نقد برجام گذشته است، بفرمایید دوران نقد آن کی بود که حالا دیگر سپری شده است؟ شما که در دوران قبل از امضای برجام نیز منتقدان را با الفاظ توهین‌آمیز و فضاسازی رسانه‌ای و تخریب و... به شدت نکوهش می‌کردید پس از منظر جنابعالی، نه قبل از امضای برجام و نه بعد از اجرای آن، زمان نقد برجام نبوده و نیست! آیا بهتر نیست دستور بفرمایید که نقد و انتقاد، برای همیشه ممنوع!

چرا ما از دیروز و دوستان شما در امروز و همه و همه در فردا و فرداها حق ندارند بگویند و بپرسند که در ازای بخش وسیعی از دستاوردهای هسته‌ای که آن را بدواً و نقداً به باد فنا دادیم؛ قلب راکتور اراک را از بتن پر کردیم؛ صدها تن اورانیوم غنی شده را که برای آن خون‌های دانشمندان هسته‌ای ما بر زمین ریخت، تحویل بیگانگان دادیم و به خارج از کشور منتقل کردیم؛ بسیاری از دانشمندان هسته‌ای کشور را از کار برکنار کردیم؛ غنی‌سازی را از بیست درصد به سه و نیم درصد کاهش دادیم؛ نوزده هزار سانتریفیوژ فعال را از گردونه خارج و به کمتر از شش هزار تقلیل دادیم؛ مرکز فردو را از جایگاه واقعی‌اش، به حداقل ممکن رساندیم و دهها سؤال بی‌جواب دیگر، چه مزیتی به دست آورده‌ایم؟

شما از مزیتهای روی کاغذ سخن می‌گویید. بر فرض که این مزیتها عادلانه و پیروزمندانه باشد، بفرمایید که همین مزیتهای حداقلی، کی از روی کاغذ، به واقعیت و سرانجام عملی مبدل می‌شود؟

خبر تلخ «تقریباً هیچ» سیف را جلیلی 8 ماه قبل پیش‌بینی کرده بود

آنچه رئیس بانک مرکزی بعد از مذاکره با وزیر خزانه داری آمریکا به آن رسید؛ چند ماه قبل در کمیسیون برجام تشریح شده بود اما هشدار درباره عدم رفع تحریم بانکی در کمیسیون برجام، جدی گرفته نشد!

به گزارش رجانیوز: در حالی ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ از دستاورد اقتصادی «تقریباً هیچ» برای تهران در برجام خبر داد که سعید جلیلی و تیم سابق دیپلماسی هسته‌ای بارها در کمیسیون تخصصی برجام در شهریور 94 از برداشته نشدن و عدم لغوتحریم‌های مالی و بانکی در متن برجام پرده برداشته بودند که با بی‌سواد خواندن آنها از سوی دولت مواجهه شده بود.

سیف در جریان سفر به آمریکا گفت: ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت: «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.

این صحبت‌های سیف در حالی است که سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت کشور در کمیسیون تخصصی برجام در شهریور سال قبل با بیان اینکه تحریم روابط بانکی ممنوعیت چرخه دلار را به دنبال دارد، توضیح داد: «ممنوعیت این چرخش یعنی تراکنش نقل و انتقال دارایی‌های اتباع ایرانی از جمله دولت ایران به طور مثال سفارتخانه‌ها از طریق حساب ارزی در بانک‌های خارجی ممکن نخواهد بود و این تحریم کماکان باقی است و نه تنها بعد از 8 سال لغو نمی‌شود بلکه تنها عنوان کرده‌اند بعد از 8 سال موضوع را پیگیری می‌کنند.»

جلیلی با تأکید بر اینکه تداوم تحریم بانکی بر تراکنش مالی نفتی نیز تأثیرمی‌گذارد، ادامه داد: «اگر که کشوری از ایران نفت خریداری کند، نمی‌تواند پول نفت را به حساب خارجی ما واریز کند و اگر چنین اتفاقی بیافتد مشمول تحریم ثانویه خواهد بود و ایران نمی‌تواند به راحتی به پول نفتی خود دست یابد.»

جلیلی تصریح کرده بود: نکته بعدی که باقی می‌ماند بحث ممنوعیت چرخه دلار است. یعنی تراکنش و نقل و انتقال دلاری برای اتباع، بانک‌ها، نهادها و دولت ایران ممنوع است. یعنی حتی اگر سفارت ما بخواهد حقوق کارمندانش را به دلار و از طریق بانک بدهد، این امکان برایش فراهم نیست. اتباع ما نمی‌توانند بروند در بانک‌ها حساب دلاری باز بکنند. این چیزی است که طبق این روندی که در اینجا ذکر شده کماکان باقی می‌ماند. نه تنها الان باقی می‌ماند، هشت سال و نه سال و بعداً هم هیچ بحثی نمی‌شود که این کی برداشته می‌شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* با اینکه هیچ دعوتی از رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به ایران صورت نگرفته و ایران اعتراضات زیادی به دولت آمریکا دارد، یکی از مشاوران امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج شنبه گفت:‌ بعید است که باراک اوباما قبل از اتمام ریاست جمهوری‌اش به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. پایگاه خبری بولتیکو نوشت: بن رودس معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری در ریاض عربستان سعودی گفت: کابینه اوباما به تعامل با ایران در جایی که فرصت پیشرفت وجود دارد عمدتا از طریق کانال‌های دیپلماتیک بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ادامه خواهد داد. وی ادامه داد: رئیس جمهور(آمریکا) همواره گفته تمایل دارد با رهبر ایران تعامل داشته باشد، اگر ایشان اعتقاد داشته باشند این موضوع می‌تواند در مسایل مختلف پیشرفت ایجاد کند. معاون مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: واقعیت این است که ما از سوی ایرانیان اشتیاقی برای این سطح از تعامل ندیده‌ایم، آن‌ها واقعا بر کانال بین وزرای خارجه تمرکز دارند و لذا این چیزی است که احتمالا ادامه می‌یابد. این سخنان، پاسخ به شایعاتی است که در رسانه‌های غربی درباره احتمال سفر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به ایران مطرح شده بود.

* گروه تروریستی داعش تعدادی از عناصر خود را به روش انجماد اعدام کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، داعش 45 تن از عناصر خود را به دلیل فرار از شهر "هیت" اعدام کرد. یک منبع آگاه در شهر موصل روز پنجشنبه به شبکه سومریه نیوز گفت، این عناصر از صحنه درگیری با نیروهای عراقی گریخته بودند. عناصر داعش، به منظور اعدام این 45 نفر، آنها را به مدت 24 ساعت در یخچالهای ساختمان پزشکی قانونی شهر موصل قرار دادند. آنها پس از 24 ساعت، اجساد منجمد شده این 45 نفر را در ورودیهای شهر موصل قرار دادند. شهر هیت و ناحیه «کبیسه» که از توابع این شهر است، به تازگی به دست نیروهای عراقی آزاد شده است.

* عضو کمیته پیگیری پرونده متهم نفتی، با تاکید بر اینکه تکلیف 10 مقام مسئول در پرونده بابک زنجانی هنوز مشخص نشده است، گفت: اعدام بابک زنجانی گره کور پرونده فساد نفتی را کورتر می‌کند. امیرعباس سلطانی، با اشاره به پرونده بابک زنجانی، گفت: در این پرونده رد پای 10 مقام مسئول دیده می‌شود که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به محکوم شدن بابک زنجانی در پرونده سعید مرتضوی، افزود: ما دو سال پیش در خصوص این موضوع به مسئولان هشدار داده بودیم اما آن‌ها اکنون محکومیت متهم نفتی در پرونده مرتضوی را اعلام کردند. وی با تاکید بر اینکه پرونده بابک زنجانی نباید با اعدام مختومه شود، افزود: در این پرونده بازگشت بیت المال که در کار نیست از این رو باید دستگاه قضا دست‌های پشت پرده را رو کند. این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بابک زنجانی اعدام نخواهد شد زیرا با اعدام وی نه بیت المال باز خواهد گشت و نه از حجم پیچیدگی‌های پرونده متهم نفتی کم خواهد شد. وی گفت اگر در فرصت مقتضی رضا ضراب در ایران دستگیر می‌شد بسیاری از نقاط کور پرونده فساد نفتی اکنون باز شده بود و البته آمریکا باید رضا ضراب را به ایران تحویل دهد.

*********************************

روزنامه خراسان**

اعتدال نوشت :

دکتر علی لاریجانی متنی با عنوان «بد اخلاقی سیاسی و سکولاریسم» در کانال رسمی تلگرام، صفحه رسمی اینستاگرام و سایت شخصی خود منتشر کرد و در آن نوشت: «سوال این است که نسبت جریان‌ها و سیاستمداران بی‌اخلاق یا بداخلاق، با سکولاریست‌ها چیست؟سکولاریسم مکتبی است که حوزه سیاست را مقید بر دین و ارزش‌های ثابت و لایتغیر نمی داند ...وضعیت شگفت آورتر درباره کسانی است که در مقام نظر معرفت شناسانه، همیشه بر سکولاریسم نقد دارند و خود را انقلابی معرفی می‌کنند، اما ... ظاهرا اینان در مقام نظر، مخالف سکولاریسم هستند، ولی در عمل سیاسی سکولاریست محسوب می‌شوند؛ حتی ناآگاهانه!»

دولت بهار خبر داد :

با دعوت جمعی از خانواده های شهدا و بسیجیان جنوب استان کرمان، دکتر محمود احمدی نژاد، نیمه اول اردیبهشت ماه با سفر به جیرفت ضمن دیدار با مردم خونگرم این شهرستان در مراسم یادواره شهدا سخنرانی می کند.

دیپلماسی ایرانی نوشت :

چرا ترامپ می تواند گزینه مناسب برای جمهوری اسلامی ایران باشد؟ در صورت راهیابی ترامپ به کاخ سفید مناسبات کنونی در روابط بین الملل به طور عمده ای دستخوش تغییر خواهد شد و این لزوما برای جمهوری اسلامی ایران بد نیست. اگر ترامپ بر مواضعش پافشاری کند بلوک ائتلاف کشورهای غربی تضعیف خواهد شد و قطب بندی های جدیدی در نظم جهانی به وجود خواهد آمد و متحدان آمریکا در دسته بندی ها و نهادهای ضعیف تر جای خواهند گرفت.

*********************************

روزنامه ایران**

تکذیب شایعه درخواست «اوباما» برای سفر به ایران

یکی از مشاوران امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا شایعه احتمال سفر «اوباما» به ایران تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری را تأیید نکرد و گفت: «بعید است در ماه‌های باقیمانده از ریاست جمهوری او، چنین سفری انجام شود.» به گزارش نشریه «پولیتیکو»، «بن رودز» در یک نشست خبری در پایتخت عربستان سعودی در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها در این زمینه گفت: «فکر می‌کنم سفر به کوبا، احتمالاً برای شکستن یک تابوی قدیمی، کافی بود.» وی که همراه اوباما به ریاض سفر کرده بود، افزود: دولت تا جایی که ببیند فرصتی برای پیشرفت وجود دارد، به ارتباط با ایرانی‌ها- بیشتر از مجاری دیپلماتیک بین «کری» و ظریف، وزیران خارجه دو کشور ادامه خواهد داد. این واکنش پس از آن اعلام شد که «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی زیر عنوان «اوباما به دنبال دیدار با رئیس جمهوری ایران است»، ادعا کرد: «رئیس جمهوری امریکا طی ماه‌های اخیر دو نامه به مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ارسال و خواستار دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شده است.» این گزارش مدعی شده بود که «اوباما با ارسال دو نامه محرمانه به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران و حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور که در ماه مارس انجام شده، خواسته خود را مطرح کرده است.» طبق این گزارش، «اوباما» در نامه‌های خود مدعی شده که ایران فرصت محدودی برای همکاری با امریکا دارد تا مشکلات و اختلافات موجود در سوریه، عراق و یمن را حل کند

انتقاد اروپایی‌ها از امریکا بابت موانع اجرای «برجام»

«نیویورک تایمز» نوشت: «سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید موجب افزایش سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی شده است.» به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «توماس اردبرینگ» نوشت: «سه ماه بعد از لغو بسیاری از تحریم‌ها، سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی به این علت که نمی‌توانند ده‌ها قرارداد در حوزه‌های نفت،‌ هوانوردی و ساخت و ساز خود با ایران را نهایی کنند، افزایش یافته است.» به گزارش «نیویورک تایمز»، «اروپایی‌ها می‌گویند مانع اصلی در این مسیر، متحد آنها یعنی امریکا عامل اصلی پشت توافق تاریخی هسته‌ای است.»

جایزه «بینش استراتژیک» به روحانی رسید

رئیس جمهوری اسلامی ایران برنده جایزه «بینش استراتژیک» مرکز مطالعات استراتژیک ترکیه و آسیا (تاسام) شد. به گزارش «ایرنا»، اسامی برندگان نهمین دوره جوایز «ویزیون بینش استراتژیک» مرکز مطالعات تاسام، در تارنمای رسمی این مرکز تحقیقاتی منتشر شد. این جوایز هر سال در هشت بخش به دولتمردان، سیاستمداران، بوروکرات‌ها، دانشمندان، سازمان‌ها، کارفرماها، هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که دارای بینش استراتژیک هستند، اهدا می‌شود. حسن روحانی و «هاشم تاچی» رئیس جمهوری «کوزوو» دو شخصیت جهانی هستند که به عنوان برندگان این جایزه معرفی شدند.

رد پای 10 مسئول در پرونده زنجانی

عضو کمیته پیگیری پرونده متهم میلیارد نفتی، با اشاره به پرونده بابک زنجانی، گفت: «در این پرونده رد پای 10 مقام مسئول دیده می‌شود که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.» به گزارش «خانه ملت» امیرعباس سلطانی ضمن بیان اینکه «پرونده بابک زنجانی نباید با اعدام مختومه شود»، تصریح کرد: «در این پرونده بازگشت بیت‌المال که در کار نیست از این رو باید دستگاه قضا دست‌های پشت پرده را رو کند.» این نماینده مجلس نهم ادامه داد: «بابک زنجانی اعدام نخواهد شد زیرا با اعدام وی نه بیت‌المال باز خواهد گشت و نه از حجم پیچیدگی‌های پرونده متهم نفتی کم خواهد شد.» سلطانی با بیان اینکه «بازداشت رضا ضراب در امریکا نتیجه اهمال در دستگیری این متهم بوده»، گفت: «ما بارها درخصوص این متهم تذکر داده و خواستار دستگیری وی بودیم.» وی ادامه داد: «در صورتی که در فرصت مقتضی دستگیری رضا ضراب در ایران صورت می‌گرفت، بسیاری از نقاط کور پرونده فساد نفتی اکنون باز شده بود.» وی یادآور شد: «تنها نگرانی ما درخصوص پرونده متهم نفتی پاک کردن صورت مسأله است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

روسیه به ناتو هشدار داد

پس از شکست نخستین نشست ناتو و روسیه بعد از سال 2014 و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای از ‌سرگیری همکاری‌ها پس از توقف 2 ساله، مسکو هشدار داد که ادامه این وضعیت می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در مبارزه با پدیده رو به گسترش تروریسم داشته باشد. وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه‌ خود با فراگیر و بدون چون و چرا خواندن حمایت‌های ناتو از عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور، از این پیمان انتقاد کرد.

مالیات نماز خواندن در آلمان!

عربستان‌سعودی در دهه‌های اخیر، با ساخت مراکزی تحت عنوان «مسجد» در شهرهای مهم اروپایی، پایگاه‌هایی برای نشر و گسترش سلفیت تکفیری ایجاد کرده که با آموزه‌های اسلام سنخیتی ندارد. اکنون مقامات اروپایی پس از چند دهه، با آغاز موج حملات تروریستی گروه‌های تندرو در اروپا، به فکر مبارزه با تفکرات تکفیری افتاده‌اند. در همین راستا، یک نماینده پارلمان آلمان، وضع مالیات ویژه برای انجام شعائر دینی مسلمانان را پیشنهاد کرد. پیش از این، اندریاس شویر دبیرکل حزب اتحاد اجتماعی مسیحی آلمان هم خواستار تصویب قانونی شده بود که براساس آن، تأمین مالی مساجد این کشور از خارج ممنوع شود.

بلوکه شدن اموال صالح در ترکیه

دولت ترکیه در روزنامه رسمی خود اعلام کرد اموال متعلق به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن را در راستای تصمیمات شورای امنیت بلوکه کرده است. دولت ترکیه همچنین اعلام کرد اموال متعلق به علی عبدالله صالح در بانک‌ها و موسسات مالی این کشور بلوکه شده است. مسؤولان سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بودند احتمال می‌دهند ثروت علی عبدالله صالح به 60 میلیارد دلار طی سال‌های حکومتش برسد.

انفجار تروریستی در مسجد امام علی(ع)

پلیس بغداد اعلام کرد در پی انفجار تروریستی داخل حسینیه‌ای در منطقه الرضوانیه در جنوب غربی بغداد، 25 نفر شهید یا مجروح شدند. این منابع تصریح کردند، ظهر جمعه یک تروریست انتحاری با کمربند انفجاری خود را در حسینیه

«امام علی(ع)» منفجر کرد. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است. گروه تروریستی داعش با استفاده از نیروهای نفوذی خود برای انجام عملیات تروریستی در پایتخت عراق روی آورده است.

خط و نشان سعودی‌ها برای یمنی‌ها

در حالی‌که بیش از یک سال از حمله عربستان به یمن می‌گذرد، احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری ریاض گفت در صورتی که بحران یمن با گفت‌وگو حل نشود، عربستان با جنگ آن را حل می‌کند. العسیری در گفت‌وگو با الجزیره گفت ائتلاف ضد یمن در 2 خط موازی حرکت می‌کند که هر 2 یک هدف را دنبال می‌کنند؛ یا اینکه گفت‌وگوهای کویت به نتیجه می‌رسد یا عملیات نظامی ادامه می‌یابد تا به هدف برسیم. مذاکرات طرف‌های یمنی از پنجشنبه در کویت آغاز شده است.

بازدید احتمالی اوباما از هیروشیما

وزیر خارجه ژاپن، جمعه گزارشات رسانه‌ای را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر مه سال جاری میلادی سفری تاریخی به هیروشیما خواهد داشت، رد کرد و گفت من هیچ پیش‌بینی‌ای در این باره نخواهم کرد. این در حالی است که یک روزنامه ژاپنی مدعی شد باراک اوباما قرار است ماه آینده پس از نشست سران کشورهای جی7 از هیروشیما بازدید کند. روزنامه ژاپنی نیکی بیزینس گزارش داده است، باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که پس از 71 سال از حمله اتمی هیروشیما از این شهر بازدید خواهد کرد.

کشته شدن 3 نظامی ترکیه

به گفته منابع امنیتی، جمعه انفجار بمب در مسیر خودروی ارتش ترکیه در شرق این کشور دست‌کم 3 کشته برجای گذاشت. این انفجار در حالی روی داده است که مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنه ناآرامی بوده است؛ در پی لغو آتش‌بس شکننده 2 ساله میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در تابستان 1394، درگیری‌ها در این مناطق شدت گرفته است. براساس آمارهای دولتی، از ابتدای تابستان 1394 تاکنون حدود 400 سرباز و نیروی پلیس و همچنین چندین هزار شبه‌نظامی کشته شده‌اند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات