صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۳۳

اخبار ویژه روزنامه‌های 8 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

چه کسانی در انتخابات از تحریم‌ها کاسبی کردند

هاشمی رفسنجانی می‌گوید کسانی که قبلا تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، تلاش می‌کنند که آن را برگردانند.

وی در دیدار با علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده و برخی اعضای خانه کارگر، ضمن ارائه تحلیلی از علل رکود تولید و نقش تحریم‌ها در این مسیر، گفت: متاسفانه بعضی از کسانی که قبلا در مقام مسئولان جمهوری اسلامی، تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، وقتی در دو انتخابات نظر جامعه را دیدند، به جای اصلاح گفتار و رفتار خویش با کارشکنی سیاسی در کارهای دولت تلاش می‌کنند که تحریم‌ها را برگردانند.

هاشمی با بیان این جمله که «تحریم عامل گسترش فساد می‌شود»، به تلاش‌های یک عده محدود در تمام 8 سال گذشته برای سوءاستفاده از تحریم‌ها پرداخت و گفت: جانبداری از تحریم، تبلیغ قاچاق و سوءاستفاده از نیاز جوانان تحصیلکرده جامعه و خانواده‌ها به اشتغال است و متاسفانه شاهد بودیم که چگونه در دولت گذشته به جای توجه به تولید، جامعه را به واردات وابسته کرده بودند که وقتی تحریم گسترش یافت، رکود تورمی و فلاکت حاصل از آن جامعه را فراگیر گرفت.

بنابر گزارش دفتر هاشمی یکی از حضار در این ملاقات در میانه صحبت‌های هاشمی شعری با این مضمون خواند:

بار دگرم ندا ز رأفت کردی/ ما کارگران را به نزد خویش دعوت کردی/ ای یار باوفای امام و رهبری و حامی کارگران/شرمنده‌ایم که در تمام این سال‌ها به ما محبت کردی/ هر بار که آمدیم نزدت، کما فی‌السابق احسان به خوشرویی و خرسند به رسم عادت کردی).

هاشمی در این دیدار همچنین گفته است هر وقت چهره‌های شاداب و مصمم کارگران را می‌بینم روحیه می‌گیرم.

یادآور می‌شود وقوع پدیده‌هایی نظیر اشرافیت و تجمل‌گرایی و تبعیض در دولت سازندگی رقم خورد که بیشترین دود آن در چشم اقشار پایین جامعه از جمله کارگران رفت. تورم در این دوره- بدون تحریم‌های فعلی - به رکورد بی‌سابقه و تکرار نشدنی 49 درصد در سال 74 افزایش یافت.

از سوی دیگر تعبیر «کسانی که قبلا تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، تلاش می‌کنند آن را برگردانند» عجیب می‌نماید چه اینکه آقای مهدی هاشمی (مفسد اقتصادی و امنیتی نام آشنا) در جریان اقامت در خارج از کشور پیگیر تشدید تحریم‌ها در خارج از کشور بود که از سوی یار غار وی (نیک آهنگ کوثر) نیز مورد اذعان قرار گرفته است. همچنین روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز مهرماه 89 تصریح کرد نمایندگان رهبران جنبش سبز در دیدار با اعضای اپوزیسیون و مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند تحریم‌ها باید تشدید شود اما نه به صورت تدریجی که مانند واکسن عمل کند بلکه باید به صورت آنی و فلج‌کننده باشد». هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سال 90 از تحریم‌های فلج‌کننده رونمایی کرد و همین فرصتی برای زبان درازی جریان آلوده و تجدیدنظرطلب و کاسبی‌های انتخاباتی بعدی از تحریم شد. در حقیقت شادمان‌ترین طیف‌ها از تحریم‌ها، همان‌هایی هستند که از فشار دشمن برای فریب افکارعمومی و موج‌سواری‌های سیاسی و انتخاباتی بهره بردند و این در حالی بود که اگر این دستاویز نبود، هیچ کارنامه قابل ارائه‌ای به مردم جز اشرافیگری نداشتند همچنان که بعد از 3 سال نیز کارنامه‌ای جز ایراد خسارت‌های سنگین به کشور و گستاخ کردن آمریکا ندارند.

لااقل با مراجع رو راست باشید

رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی است و وزیر کشور هم رئیس شورای امنیت و جانشین فرماندهی کل قوا در امور انتظامی است. اگر آقای روحانی واقعاً با گشت ارشاد مخالف است، کافیست چند خط در لزوم توقف آن بنویسد و به وزیر کشور ابلاغ کند. همچنین ایشان باید به نمایندگان دولت که به دیدار مراجع تقلید در قم می‌روند، دستور بدهد که صراحتاً موضع رسمی دولت در مخالفت با طرح‌هایی نظیر حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر را به گوش آنان برساند و اعلام کنند که مخالف برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه هستند.

سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره مسئله امنیت اخلاقی جامعه و کنایه‌های او به آغاز به کار پلیس امنیت اخلاقی به صورت نامحسوس، مجدداً باب این بحث را باز کرد که بالاخره رویکرد و اندیشه راهبردی دولت یازدهم در برابر مسئله حجاب و حیا در جامعه چیست و چرا حسن روحانی تکلیف همگان را روشن نمی‌کند؟

به گزارش رجانیوز، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که کمی صریح‌تر درباره نظر دولت و شخص رئیس‌جمهور درباره مسائل فرهنگی بحث شود تا هم رسانه‌ها و مردم تکلیفشان با مواضع دولت روشن شود و هم دولت بتواند راحت‌تر به پیاده‌سازی استراتژی‌های خود در جامعه بپردازد. در مسئله امنیت اخلاقی، موضع دولت و شخص رئیس‌جمهور از دو حالت خارج نیست: یا موافق تأمین امنیت اخلاقی در جامعه با محوریت حجاب و عفاف است و یا مدعی است که در این زمینه، دولت و حکومت نباید وارد شوند و اجازه دهند مردم هرگونه که می‌خواهند رفتار کنند. اگر رویکرد نخست را موضع رسمی و حقیقی دولت بدانیم، پس سخنان اخیر رئیس‌جمهور در مخالفت با طرح امنیت اخلاقی پلیس را باید به پای مخالفت آقای روحانی با نحوه اجرای این قانون و نه اصل آن دانست. پس در این زمینه باید از ایشان پرسید که چه طرح جایگزینی برای این مسئله مهم اجتماعی دارد؟ آیا پس از سه سال فعالیت دولت یازدهم، وقت آن نرسیده که طرح مناسبی از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شود تا زمینه برای تأمین مسئله حجاب و عفاف در جامعه فراهم شود؟ اگر هم طرحی در این حوزه در دست دولت نیست، پس بهتر است به جای غر زدن به نیروی انتظامی و انتقاد از گشت ارشاد، کنار نشسته و نظاره‌گر انجام مسئولیت خود- که بر اساس قانون، دولت مکلف به انجام آن شده است- توسط یک نهاد دیگر باشد.

اما اگر نگاه دولت به این موضوع، از رویکرد دوم تبعیت می‌کند، چرا اقدام عملی در این زمینه و با توجه به اختیارات قانونی دولت و شخص رئیس‌جمهور صورت نمی‌گیرد؟ رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی است و وزیر کشور هم رئیس شورای امنیت و جانشین فرماندهی کل قوا در امور انتظامی است. اگر آقای روحانی واقعاً با گشت ارشاد مخالف است، کافیست چند خط در لزوم توقف آن بنویسد و به وزیر کشور ابلاغ کند. همچنین ایشان باید به نمایندگان دولت که به دیدار مراجع تقلید در قم می‌روند، دستور بدهد که صراحتاً موضع رسمی دولت در مخالفت با طرح‌هایی نظیر حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر را به گوش آنان برساند و اعلام کنند که مخالف برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه هستند.

ای کاش مشاوران آقای رئیس‌جمهور به ایشان تذکر بدهند که «بازی با الفاظ در توئیتر و فیس‌بوک» برازنده فعالان سیاسی پشت پرده و درجه چندم است؛ نه مقام ارشد اجرایی کشور.

اصلاح‌طلبان بدون دوقطبی‌سازی و با کارنامه برجام بازنده انتخابات 96 هستند

هزار روز پس از تشکیل دولت یازدهم، رکود اقتصادی و دستاورد تقریباً هیچ برجام پاشنه آشیل حسن روحانی است.

روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح با انتشار این تحلیل نوشت: اردیبهشت که تمام شود، هزار روز می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور است. روحانی با وضعیت دشواری روبه‌رو است. در حوزه سیاست داخلی، کلیدش، قفلی را باز نکرده و نتوانسته در جهت حل آنچه بعد از انتخابات 1388 به وقوع پیوست کاری کند. در سیاست خارجی، اگرچه موفقیت برجام به دست آمده اما اجرای آن تبدیل به یک دغدغه روزمره برای دولت شده و آن چه که تاکنون دستمان راگرفته، به روایت رئیس کل بانک مرکزی، «تقریباً هیچ» بوده است.

این روزنامه تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، تورم اگرچه کنترل شده اما برای کنترل آن، دست دولت روی گلوگاه تزریق نقدینگی به بازار است و در شرایطی هم که تقاضا در کمترین سطوح خود به سر می‌برد، رکود، بزرگترین مشکل کشور شده است.

به نظر می‌رسد استراتژی روحانی گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد طبقه متوسط شهرنشین است.

هفت صبح خاطرنشان کرد: عدم توفیق احتمالی دولت در خروج از رکود وحشتناک اقتصادی این سال‌ها، پاشنه آشیل دولت او می‌تواند باشد. بهانه‌ای برای تجمیع اصولگرایان در انتخابات آینده و به میدان آوردن گروه‌هایی که در انتخابات 92 و 94 به اندازه کافی فعال نبودند. برخی رسانه‌های هوشمند اصولگرا تمام توان خود را روی چنین نقاط ضعفی متمرکز کرده‌اند. در عدم رؤیت نتایج ملموس دیپلماتیک و اقتصادی از برجام و در نتیجه سیاست‌های دولت- چرا که برجام محور اصلی دولت روحانی است- گروه دیگری از اصولگرایان با تمرکز بر حوزه فرهنگ و اجتماع ناخواسته به آن دوقطبی دلخواه اعتدالیون دامن می‌زنند. انتخابات 76 و 92 نشان داده که دو قطبی‌های اجتماعی می‌تواند طیف خاکستری طرفداران اصلاح‌طلبان را به میدان بیاورد... این روزنامه نوشت: به طور خلاصه پاشنه آشیل حسن روحانی، مسئله اقتصاد است و اینکه او نتواند کام طبقه متوسط را با نتایج برجام شیرین کند و از آن بدتر اینکه نتواند چرخ محرک اقتصاد شهرها، یعنی بازارها و صنایع خرد را، راه بیندازد. برگ برنده روحانی هم در این میان، فعالیت در حوزه سیاسی و عمل به وعده‌هایی است که او برای گشایش در سال 1392 داده بود. در این میان طرح‌های اجتماعی و انتظامی محرکی برای حضور دوباره طیف خاکستری طرفدار اصلاحات در فضای سیاسی کشور خواهد بود. اما فقط یادمان باشد که در آرام‌ترین سال‌های این کشور یعنی از سال 80 تا 84 و در فقدان حوادث برانگیزاننده و دوقطبی کننده طبقه متوسط، انتخابات 84 شکل گرفت. پیروزی مشخص جبهه اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری.

رایزنی دو مقام امنیتی اسرائیل و آل‌سعود با میزبانی واشنگتن

رئیس سابق استخبارات عربستان با رئیس اداره امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دیدار «ترکی الفیصل» با ژنرال «یعقوب عمیدرور» ماه آینده (مه) در واشنگتن انجام می‌شود.

این دیدار 10 روز دیگر از سوی مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن (WINEP) صورت می‌گیرد.

ترکی‌الفیصل به مدت 24 سال رئیس سازمان اطلاعات عربستان و از مسئولان ابتکار سازش عربی (برای عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی) بود. ترکی‌الفیصل مدتی هم سفیر عربستان در آمریکا و انگلیس بود.

آمریکا با این غارتگری افق روابط را تاریک‌تر کرد

کارشناسان حقوق و روابط بین‌الملل نمی‌پذیرند که آمریکا اموال ایران را مصادره کند.

دویچه وله آلمان با بررسی توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط آمریکا از قول مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا نوشت: این حکم می‌تواند بر روابط سیاسی ایران و آمریکا تاثیری منفی بگذارد.

من تردید ندارم که این افق (رابطه ایران و آمریکا) را بسیار تاریک خواهد کرد. کسی که کمترین آگاهی در مورد روابط بین‌الملل و سیستم حقوقی جهانی داشته باشد نمی‌تواند باور کند که کنگره یک قانونی بگذراند و از قبل به دادگاه‌ها بگوید که شما این کار را انجام دهید. در اینجا قوه مقننه دارد مستقیم در قوه‌قضاییه دخالت می‌کند و بعد قوه مجریه هم آن را تایید می‌کند. من تصور می‌کنم اگر ما یک تیم حقوقی خوب در تهران داشته باشیم، می‌توانیم این مسئله را به بالاتر از دادگاه‌های عالی آمریکا کشانده و در دادگاه‌های جهانی مطرح کنیم و این حکم را به چالش بکشیم.

مقام آمریکایی: ما مقصر نیستیم /روحانی برجام را بزرگ‌نمایی کرد

عضو تیم مذاکره کننده آمریکایی می‌گوید دولت روحانی چون می‌خواست توافق هسته‌ای را در داخل بفروشد، دچار بزرگ‌نمایی درباره انتظارات از توافق شد.

ریچارد نفیو مذاکره کننده ارشد و سابق آمریکا در امور تحریم در پاسخ این سؤال رادیو فردا که «شما به عنوان کسی که در مذاکرات حاضر بودید و مشخصاً در زمینه تحریم‌ها ایفای نقش کردید، آیا وضعیت کنونی را غیرمنتظره ارزیابی می‌کنید؟ در ایران سردرگمی در زمینه رفع تحریم‌ها وجود دارد، شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری درنگ می‌کنند. آیا این وضع را پیش‌بینی می‌کردید؟» گفت: من اصلاً شگفت‌زده نیستم، این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و من این را پیش‌بینی کرده بودم.

او ادامه داد: به نظرم اضطراب زیادی درباره موضوع بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها وجود دارد یا اینکه ایران متهم به نقض تعهداتش در برجام شود.

معاون سابق هماهنگ کننده امور تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: اگر منفعتی که ایران به دنبال حصول آن از توافق بوده به دست نیاید، توافق در معرض خطر قرار می‌گیرد اما فکر می‌کنم بخشی از مشکل این است که انتظارها در ایران بزرگ‌نمایی شد و دولت روحانی در زمانی که می‌خواست این توافق را در داخل بفروشد از واقعیت‌ها و عقلانیت فراتر رفت.

وی افزود: مشکل اینجاست که این تصور ایجاد شد که پس از توافق همه چیز عالی می‌شود، و وقتی این اتفاق نیفتاد احساس یأس به وجود می‌آید.

او گفت: بخشی از این مشکل که انتقادها در ایران افزایش یافته، این است که برخی فکر می‌کردند که توافق درها را بسیار زودتر باز خواهد کرد. این وضعیت خطرناکی را به وجود آورده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* حوادث تلخ و ناگواری که در جریان مسابقه فوتبال بین تیم‌های استقلال اهواز و پرسپولیس تهران در شهر اهواز بوجود آمد و بواسطه سنگ پرانی‌ها موجب زخمی شدن عده زیادی از تماشاگران گردید و می‌توانست تبدیل به فاجعه‌ای غیرقابل جبران شود به دلیل ضعف تدبیر آشکار مدیران ورزشی استان و مسئولان شهر اهواز اتفاق افتاد. انجام این مسابقه به جای برگزاری در ورزشگاه غدیر اهواز که گنجایش بیشتر و شرایط امنیتی بهتری داشت در ورزشگاه قدیمی و غیراستاندارد و کوچک تختی این شهر برگزار شد که بسیاری از کارشناسان وقوع این حوادث را پیش‌بینی می‌کردند. خبر اتفاقات این بازی انعکاس وسیعی در رسانه‌های کشور داشت. کلان شهر اهواز در ابعاد مختلف نظم شهری و امور عمرانی و اجتماعی از جمله حاشیه نشینی و دستفروشی نیز با مشکلات زیادی روبروست که بخشی از آن نتیجه بی‌تدبیری و بخش دیگر نتیجه پروازی بودن برخی مسئولان این شهر می‌باشد،‌ شایسته است وزارت کشور بازرسانی را برای بررسی اوضاع به اهواز اعزام نماید.

* پادشاهان بحرین و مراکش در دیداری که در منامه با یکدیگر داشتند ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم متهم کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین (بنا)، حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین روز دوشنبه در شهر منامه میزبان محمد ششم، همتای مراکشی خود بود. در این دیدار دو طرف ایران را به «مداخله» در امور داخلی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عرب منطقه و نیز حمایت از «تروریسم» و «دخالت» در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی متهم کردند. رژیم بحرین، سالهاست که به سرکوب مردمی که با تظاهرات مسالمت آمیز خواستار اجرای قانون در این کشور هستند مشغول است و از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند. شاه مراکش نیز روابط دوستانه‌ای با صهیونیست‌ها دارد.

* رسانه‌ها از فرود 2 هواپیمای آذربایجانی در یکی از فرودگاه‌های فلسطین اشغالی خبر دادند. براساس گزارش وبگاه «فلسطین‌الیوم»، این دو هواپیما دو هفته قبل در اوج تنش اخیر میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «ناگورنو» در «قره باغ» در فرودگاه «عوفداه» فرود آمده‌اند. اطلاعات ویژه فرودگاه‌ها نشان می‌دهد دو هواپیمای یاد شده از نوع «الیوشین 76» بوده‌اند. آذربایجان یکی از کشورهایی است که بیشترین نفت را به رژیم صهیونیستی می‌دهد و این رژیم نیز از بزرگترین تامین‌ کنندگان اسلحه آذربایجان است بطوری که آذربایجان در خلال چهار سال اخیر پنج میلیارد دلار اسلحه از رژیم صهیونیستی خریده است. موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سال 1393 به باکو رفت و درباره تقویت همکاری دو طرفه رایزنی کرد.

* یعقوب عمیدرور، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی که پیش از این مشاور نتانیاهو بود، از دیدار خود با شاهزاده سعودی در روز 6 اردیبهشت در واشنگتن خبر داد. به گزارش رسانه‌های صهیونیستی یعقوب عمیدرور در مصاحبه با خبرنگار رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وی و شاهزاده سعودی برای شرکت در کنفرانسی با محوریت امنیت و صلح در خاورمیانه که قرار است در واشنگتن برگزار شود، دعوت شده‌اند. این مقام صهیونیستی افزود: در جریان این کنفرانس وی با ترکی الفیصل شاهزاده سعودی نشستی را برگزار خواهد کرد. ترکی الفیصل پیش از این به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی (استخبارات) عربستان و سفیر این کشور در واشنگتن فعالیت می‌کرد و یکی از عناصر با نفوذ دربار پادشاهی سعودی است.

*********************************

روزنامه ایران**

حکم چیت ساز، مازندرانی، اسدی و صفرزایی ابلاغ شد

دادگاه انقلاب رأی خود درباره چهار فعال رسانه‌ای متهم به اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام را صادر کرد. به گزارش «ایران» آفرین چیت ساز به 10 سال، احسان مازندرانی به 7 سال و احسان صفرزایی و داوود اسدی نیز هر کدام به تحمل 5 سال حبس محکوم شدند.

ابلاغ حکم صبح دیروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران و در حضور متهمان، وکلا و خانواده آنها انجام شد. پرونده فعالان رسانه‌ای البته 5 متهم دارد که رأی عیسی سحر خیز تا کنون اعلام نشده است. ایمان میرزازاده وکیل صفرزایی به «ایران» گفت که اعتراض خود به این رأی را به صورت کتبی به دادگاه داده و در روزهای آینده و در مهلت قانونی(20 روز) لایحه اعتراضی را نیز تقدیم می‌کند تا پرونده در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار گیرد. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل احسان مازندرانی و داوود اسدی نیز گفت که در فرصت قانونی به رأی صادره اعتراض خواهد کرد.

همراهی شورای همکاری خلیج فارس با امریکا دراجرای «برجام»

در پی برگزاری نشست سوم اردیبهشت «باراک اوباما» با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کاخ سفید، «فکت شیت» (اطلاعیه رسمی از شرح یک واقعه مهم) خود را با عنوان «اجرای مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و امریکا» منتشر کرد.

به گزارش «خبرآنلاین»، در بخشی از این «فکت شیت» که به توافق‌ها و تفاهم‌های امریکا با شورای همکاری خلیج فارس در موضوعات مختلف اشاره دارد، در بخش مربوط به ایران آمده است: «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک به امریکا پیوستند.

در «ریاض»، مقامات درباره چالش‌های ناشی از فعالیت‌های ایران در منطقه گفت‌وگو و بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع با هدف کاهش درگیری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.»

ادعاهای دو پادشاه عرب علیه ایران

پادشاهان دو کشور بحرین و مراکش در دیداری که در منامه با یکدیگر داشتند ایران را به «مداخله» در امور داخلی بحرین، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دیگر کشورهای عرب منطقه و حمایت از «تروریسم» و «دخالت» در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی متهم کردند.

این در حالی است که شیخ خالد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین گفته است که این کشور خواهان روابط خوب با ایران است. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، این مقام بحرینی در بخشی از مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای «الیوم» گفت: «دیداری با وزیر خارجه ایران نداشته‌ام؛ اما در صورت رویارویی با وی به او فقط سلام می‌کنم؛ نه بیشتر.» این ادعای وزیر خارجه بحرین در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه کشورمان سال 92 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وی دیدار کرده بود.

عذرخواهی نایب رئیس مجلس از هیأت پارلمانی چین

نصب پرچم تبت، ماکائو و تایوان در بنر افتتاحیه کمیته دائم امور اجتماعی و فرهنگی مجالس آسیایی در محل هتل اسپیناس تهران، با اعتراض یکی از اعضای هیأت پارلمانی چین روبه‌رو شد که این اعتراض با عذرخواهی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس همراه شد.

به گزارش ایرنا، ابوترابی فرد در این باره گفت: «این عکس‌ها به خطا در این بنر ثبت شده بود، این مناطق جزو سرزمین چین هستند. به همین دلیل دستور داده شد عکس این کشورها از بنر اجلاس حذف شود، لازم می‌دانم از اعضای هیأت پارلمانی چین عذرخواهی کنم.»

در ادامه دست‌اندرکاران برگزارکننده این اجلاس، برگه‌های سفیدرنگی روی عکس این پرچم‌ها نصب کردند.

*********************************

روزنامه خراسان **

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران مدعی شد :

مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس ضمن انتقاد از افزایش تخریب جنگل ها، گفت: افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل ها در ایجاد شرایط تصرف اراضی جنگلی و جنگل خواری سهم بسزایی دارند. تاخیر در رسیدگی به جنگل های آتش گرفته به دلیل وجود همین افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

سایت رویداد24 مدعی شد :

سید محمدحسن ابوترابی فرد شیخ میانه‌روی اصولگرایان در مجلس نهم در پایان دوران نمایندگی به‌عنوان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منصوب خواهد شد.

سایت خرداد خبرداد :

خبرگزاری "رویترز" با انتشار گزارشی به نقل از یک دیپلمات ایرانی که نخواسته نامش فاش شود اشاره می کند که روحانی با دیده تردید به روسیه و گسترش روابط با مسکو می نگرد. رویترز در ادامه مدعی می شود که این موضوع تا حد زیادی به تفاوت های ایدئولوژیک وابسته است و در این باره می نویسد:"روحانی و دولت او بیش تر علاقه مند به تجارت با غرب هستند. روسیه نیز انگیزه کمی برای پیوستن به محور مقاومت دارد چرا که می خواهد روابط خود را با اسرائیل، عربستان سعودی و مصر حفظ کند.

سایت العالم نوشت:

شبکه العالم، بعد از ظهر دوشنبه در آزادراه کرج - تهران تصاویری را به ثبت رساند که یک کاروان شامل چندین تریلر با محموله ای شبیه قطعات سامانه پدافندی اس-300 را در حال حرکت به سوی تهران نشان می دهد که با اسکورت خودروهای "قرارگاه پدافندی خاتم الانبیاء (ص)" همراه است.

عصر خبر مدعی شد :

به گزارش رویترز ایرانیان به وسایل لوکس غربی علاقه دارند. مردم ایران در سال 2016 پس از عربستان دومین شهروندانی هستند که در ترکیه خرید می کنند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مجازات نماینده کویتی به‌خاطر مصاحبه ضد وهابیت

به دنبال لغو مصونیت عبدالحمید دشتی، نماینده مجلس کویت به دلیل مصاحبه تلویزیونی علیه وهابیت، دادستانی کل کویت حکمی را برای بازداشت موقت وی به مدت 10 روز صادر کرد. این نماینده مجلس کویت از مارس گذشته و قبل از لغو مصونیتش از سوی مجلس کویت، در خارج از کشور به سر می‌برد. دشتی، فوریه گذشته در گفت‌و‌گو با تلویزیون«الاخباریه السوریه» خواهان از بین رفتن پایه و اساس تفکر تکفیری وهابی شده بود و در سخنانش به عربستان اشاره داشت بدون اینکه به صراحت نامی از این کشور بر زبان آورد.

مجازات افشاگر فساد اردوغان

افشاگر فساد رئیس‌جمهور ترکیه، به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان، به پرداخت 9 هزار یورو جریمه محکوم شد. جان دوندار، سردبیر روزنامه معروف جمهوریت در پرونده‌ای دیگر که صدور حکم آن را انتظار می‌کشد، به اتهام «جاسوسی» در انتظار حبس ابد است. دوندار به سبب نوشتن مجموعه مقاله‌هایی درباره ماجرای فساد اردوغان در دوره نخست‌وزیری در دسامبر 2013، به پرداخت 28650 لیره ترکیه محکوم شد. دوندار، در افشاگری‌های خود با یکی از دادستان‌های پرونده مصاحبه کرد و همین مساله موجب شد اردوغان، علیه وی شکایتی خصوصی کند.

ترکیه فاصله زیادی با اتحادیه اروپایی دارد

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی آب پاکی را روی دست حاکمان آنکارا ریخت و با تحقیر این کشور گفت ترکیه هنوز راه زیادی تا اروپایی شدن دارد. فدریکا موگرینی گفت: «ترکیه مسیر طولانی برای پیوستن به اتحادیه اروپایی در پیش دارد. تنها راه ترکیه کمک گرفتن از بروکسل برای مدرن‌سازی کشور است». او به کشورهای بالکان اشاره کرد که سال‌ها در حال مذاکره بوده‌اند اما هنوز به اتحادیه اروپایی ملحق نشده‌اند، سپس استانداردهای اتحادیه اروپایی را به رخ ترک‌ها کشید: «من اطمینان دارم مذاکرات با ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپایی فقط با مدرن‌سازی این کشور و رعایت حقوق بشر از جمله آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان میسر است».

جلوگیری از افتتاح مسجد عربستانی در فرانسه

شهردار شهر نیس فرانسه برای جلوگیری از افتتاح مسجدی که با حمایت مالی عربستان سعودی احداث شد، شکایت کرد. به گفته کریستین استروسی که عضو حزب راستگرای جمهوریخواهان است، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه از این مسجد احساس نگرانی می‌کنند. نظارتی بر ورود پول‌های خارجی به کشور فرانسه و نحوه هزینه کردن آن وجود ندارد. استروسی روز دوشنبه توانست موافقت شورای شهر را برای شکایت علیه نماینده دولت در حوزه خود کسب کند.

تظاهرات ضد دولتی در بغداد

هزاران تن از هواداران مقتدا صدر با برپایی تظاهرات در بغداد، بر اجرای اصلاحات پافشاری کردند. این تظاهرات دیروز در پاسخ به فراخوان این روحانی صاحب نفوذ برای تحت فشار قرار دادن دولت برای اجرای اصلاحات به تعویق افتاده، برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پرچم‌های عراق، از میدان تحریر در مرکز بغداد تا ورودی «منطقه سبز»، مقر نهادهای دولتی راهپیمایی کرده و شعارهای ضد دولتی سر دادند. عراق در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های سیاسی پیرامون تلاش‌های حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور برای تشکیل دولتی تکنوکرات

بوده است.

ادامه نقض آتش‌بس در قره‌باغ

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دوشنبه اعلام کرد، نیروهای ارمنستان در شبانه‌روز گذشته 130 بار به مناطق مرزی این کشور از جمله چندین روستای شهرستان‌های مرزی قزاخ، طاووس، ترتر، فضولی، جبرئیل و مواضع نیروهای نظامی آتش گشوده‌اند. براساس این گزارش، نیروهای جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به حملات نیروهای ارمنستان 131 بار به سمت نیروهای ارمنی تیراندازی کردند. درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ از 14 فروردین بین نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد که پس از 4روز درگیری، طرفین قرارداد آتش‌بس را امضا کردند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات