تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۱۴

کميته ده نفره و مجلس پيش رو

اصولگرايان بطور جد وارد ميدان ساماندهي نيروها شده‌اند و در تلاشند تا با توان حداکثري وارد مجلس دهم شوند. اين جريان هر چند تمام کرسي‌هاي خود در پايتخت را از دست داده است و بخش مهمي از چهره‌هاي سرشناس و تاثيرگذار خود را بيرون از مجلس دهم مي‌بيند، اما همچنان اميدوار است با نقش آفرینی ديگر چهره‌هاي کليدي خود که از ديگر استان‌ها وارد مجلس شده اند، جاي خالي بزرگان خود را با وحدت و همگرايي و انسجام دروني پر کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / محمد گنجی

با برگزاري انتخابات مجلس در اسفندماه و انتخاب بيش از 220 نماينده مجلس دهم، اقدامات براي شکل دادن به مجلس آينده و تشکيل فراکسيون‌هاي مختلف توسط نمايندگان منتخب و جريان‌هاي سياسي حامي آنان کليد خورده است.

اصلاح طلبان با محوريت آقاي محمدرضا عارف، نماينده اول پايتخت به دنبال شکل دهي به فراکسيون "اميد" در مجلس هستند و همچنان چشم به نتايج دور دوم انتخابات در 10 ارديبهشت دوخته‌اند تا مشخص شود که آيا توان کسب اکثريت را خواهد داشت يا خير.

اصولگرايان نيز بطور جد وارد ميدان ساماندهي نيروها شده‌اند و در تلاشند تا با توان حداکثري وارد مجلس دهم شوند. اين جريان هر چند تمام کرسي‌هاي خود در پايتخت را از دست داده است و بخش مهمي از چهره‌هاي سرشناس و تاثيرگذار خود را بيرون از مجلس دهم مي‌بيند، اما همچنان اميدوار است با نقش آفريني ديگر چهره‌هاي کليدي خود که از ديگر استان‌ها وارد مجلس شده اند، جاي خالي بزرگان خود را با وحدت و همگرايي و انسجام دروني پر کند.

در دوشنبه 24 اسفندماه بود که اولين نشست اصولگرايان مجلس با حضور 140 نفر از نمايندگان منتخب برگزار شد. در اين جلسه ابتدا آيت‌الله موحدي‌کرماني رياست شوراي ائتلاف اصولگرايان به سخنراني پرداختند و در سخنراني خود بر ضرورت وحدت و انسجام اصولگرايان در مجلس دهم و اهميت و سنگيني مسئوليت نمايندگان تأکيد داشتند. ايشان پيشنهاد دادند براي انسجام نمايندگان اصول‌گرا و برقراري رابطه آنها با شوراي مرکزي ائتلاف اصولگرايان، کميته موقتي با انتخاب حاضرين در جلسه تشکيل شود تا اين مناسبات را تنظيم کنند.

در آن جلسه کميته موقت هفت‌ نفره‌اي براي پيگيري امور اصولگرايان در مجلس انتخاب گرديد که آقايان حاج‌بابايي، اميرآبادي، حجت‌الاسلام سالک، اميرحسين قاضي‌زاده، مصري، زاهدي و نقوي‌حسيني در آن حاضر هستند. در جلسه داخلي اين کميته نيز آقاي اميرآبادي به‌ عنوان دبير و نقوي حسيني به‌ عنوان سخنگو انتخاب شده‌اند.

اخيرا بر اساس پيشنهاد شوراي ائتلاف اصولگرايان سه نفر يعني محمدرضا باهنر، محمد دهقان منتخب مردم چناران و محسن کوهکن منتخب مردم لنجان به کميته هفت‌نفره اصولگرايان اضافه شده‌اند.

هر چه به زمان آغاز بکار مجلس دهم نزديک مي شويم، کار اين کميته بيشتر و حساس‌تر مي‌شود. از يک طرف اين کميته بعد از دهم ارديبهشت که انتخابات مرحله دوم مجلس دهم برگزار و ترکيب مجلس دهم مشخص مي شود، بايد نشست سراسري منتخبان اصولگرا را برگزار کند و در نهايت تا قبل از هفتم خرداد درباره ترکيب 12 نفره هيئت رئيسه مجلس بخصوص رياست مجلس تصميم‌گيري کند. اين کميته همچنين بايد در خصوص منشور اصولگرايي در مجلس دهم تصميماتي اتخاذ کند.

در همين راستا حميدرضا فولادگر عضو اين گروه اعلام داشته است که پس از تعيين نتايج مرحله دوم انتخابات مجلس، همه منتخبين اصولگرا با سلايق مختلف سياسي و مستقلاني که مايل نيستند به فراکسيون اصلاح‌طلبان بپيوندند، در همايش بزرگ اصولگرايان حضور خواهند يافت تا فراکسيون فراگير و واحد اصولگرايي تشکيل شود.

يکي از مسائلي که بنظر مي‌رسد کميته مذکور بايد بتواند براي آن پاسخ و راهکاري ارائه دهد، چگونگي مواجهه اصولگرايان با آقاي لاريجاني است. آقاي لاريجاني که در طول سالهاي گذشته همواره در اردوگاه اصولگرايان تعريف شده است، براي اولين بار در انتخابات اسفندماه در ليست جبهه اصولگرايان در قم قرار نگرفت و بدون حضور در اين ليست توانست به عنوان نفر دوم منتخب مردم قم در مجلس باشد. البته جامعه مدرسين حوزه علميه از وي حمايت کرد. لذا طبيعي است که فاصله اي بين لاريجاني و اصولگرايان حاصل آمده باشد و اين در حالي است که اصولگراين با توجه به عدم راي آوري چهره‌هاي شاخص شان در تهران، همچنين اميدوار به رياست مجلس آقاي لاريجاني هستند. هرچند از گزينه‌هاي ديگري نيز در اين زمينه سخن به ميان آمده است، اما هيچکدام از آنها از ميزان مقبوليت لاريجاني برخوردار نيستند.

کميته اصولگرايان نيز با توجه به اين نکته تلاش نموده تا رايزني‌هايي با آقاي لاريجاني داشته باشد. اين کميته تصميم داشت روز سه شنبه 17 فروردين با علي لاريجاني جلسه اي داشته باشد اما اين جلسه لغو شد. در پي لغو اين جلسه مذکور اين شايعه مطرح شد که لاريجاني کميته مذکور را قبول ندارد و به آن نخواهد پيوست. شايعه اي که برخي از حاميان لاريجاني از جمله عباسعلي منصوري آراني، نماينده مردم کاشان در مجلس نهم و از اعضاي فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت مهر تائيد بر آن زد و در مصاحبه گفت که «امکان ندارد لاريجاني با کميته مذکور پيوند بخورد چرا که وي فراجناحي خواهد بود».

البته به گفته حميدرضا فولادگر عضو کميته اصولگرايان، اعضاي کميته ۱۰ نفره به صورت موردي جلساتي را با آقاي لاريجاني داشته‌اند، اما کل اعضاي کميته جلسه‌اي با آقاي لاريجاني برگزار نکرده‌اند. وي افزود: آقاي لاريجاني تقريبا با تشکيل فراکسيون واحد اصولگرايي به شرط اينکه سليقه خاص مياندار فراکسيون نباشد و همه سلايق سياسي در فراکسيون حضور يابند، موافقت کرده است.

اين وضعيت نشان از آن دارد که کميته اصولگرايان کار دشواري پيش رو دارد و براي موفقيت در انسجام بخشي به اصولگرايان در مجلس دهم بايد تلاش‌هاي بيشتري نمايد. فراموش نبايد کرد که اصلاح‌طلبان نيز در اين مسير گام برداشته و با همه توان در حال انسجام نيروها هستند.

از عوامل ديگري که در اين ميان اهميت دارد، نتيجه انتخاباتي است که در روز جمعه 10 ارديبهشت برگزار خواهد شد. تعيين تکليف 68 کرسي مجلس چيزي در حدود يک چهارم مجلس است که بر وزن فراکسيون‌ها تاثير بسزايي دارد. همچنين مستقلين و نمايندگاني که با تابلوي سياسي - جناحي وارد بهارستان شده اند نيز در اين وزن کشي تاثيرگذار خواهند بود.

هفته‌هاي مانده تا آغاز به کار مجلس دهم را مي‌توان هفته‌هاي رايزني و لابي‌گري جريان‌هاي سياسي دانست. تلاش‌هايي که نتيجه خود را در تعيين هيئت رئيسه مجلس بيش از هر جاي ديگر نشان خواهد داد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات