صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۱۲۱

دخالت در انتخابات چگونه شکل گرفت؟

برخی از اقدامات قابل تامل دولت سبب شده تا اصولگرایان شاخص نسبت به دخالت دولت در انتخابات گلایه کنند، البته پاستورنشینان خود معترف دخالت در انتخابات هستند؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله اعضای کابینه است که از حمایت دولتی از لیست اصلاحات خبر داد.
 دولت به این دلیل که خود مجری انتخابات است حق دخالت و استفاده از ابزار قدرت خود له و یا علیه کسی ندارد؛ این موضوعی است که در ماده 25 قانون انتخابات بدان تصریح شده است.[1]

در این رابطه،‌ محمدباقر نوبخت،‌ سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه دولت به‌عنوان مجری انتخابات قانونا در اجرای انتخابات دخالت خواهد کرد، می‌گوید: «دولت به هیچ وجه از امکانات دولتی له یا علیه کسی استفاده نخواهد کرد.[2]»

اما اصولگرایان نظر دیگری دارند و از نگرانی‌های خود در خصوص اقدامات دولت برای ورود حامیان خود به بهارستان انتقاد می‌کنند. در این باب دو چهره شاخص جریان اصولگرا لب به انتقاد گشوده و از آنچه به عنوان مهندسی انتخابات توسط دولت قلمداد می‌شود، گلایه کرده‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز یکی از این چهره‌های شاخص است که در اطلاعیه‌ای به مناسبت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ «از مسئولان دولتی می‌خواهم با پرهیز از دخالت در انتخابات از هر گونه اقدامی که سلامت انتخابات را مخدوش سازد خودداری کنند.»[3]

اعتراف وزیر روحانی به دخالت آشکار دولت در انتخابات / اصولگرایان از چه چیز انتقاد دارندهمچنین غلامعلی حداد عادل سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان با اشاره به جلسه این شورا گفت: «در جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان این اظهار نگرانی از دخالت آشکار مسئولان دولتی در انتخابات مطرح شد و نمونه‌های متعددی ذکر شد و از اینکه برخی مسئولان باید بی‌طرفی خود را در اجرای انتخابات نشان دهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام کرده و در مجامع مردم را به رأی دادن به نامزد یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسئولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند.[4]»

اصولگرایان نسبت به حمایت دولتی‌ها از لیستی با کلیدواژه «امید»‌ و همچنین در اختیار قرار دادن برخی از امکانات دولتی در شهرستان‌های کشور گلایه‌مندند.

البته انتقاد اصولگرایان باعث واکنش منفی اصلاح‌طلبان شد و علی صوفی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهران در مقام دفاع از دولت در گفت‌وگویی اظهار داشت: «مردم نیز به دولت گرایش دارند و برای حمایت از آن به لیستی که حامی دولت محسوب می‌شود رأی می‌دهند ولی ما اثری از دولت در این فهرست‌ها نمی‌بینیم. از سوی دیگر اگر فردی نیز در دولت مشغول و از موضع شخصیت حقیقی خود در فعالیت‌های انتخاباتی حضور داشته باشد، از امکانات دولتی استفاده نکند و از جریان یا کاندیدایی نیز حمایت کند، ایرادی ندارد! به این روند نه مهندسی انتخابات می‌گویند نه دخالت دولت در انتخابات.» البته صحبت‌های صوفی بیشتر از آنکه به دفاعیه شبیه باشد اعترافی قلدرمآبانه است. وی صراحتاً به مهندسی انتخابات توسط دولت به نفع جریان خود اشاره می‌کند که نکته بسیار قابل‌تأملی است.

البته پاستورنشینان خود معترف دخالت دولت در انتخابات هستند. در این رابطه نیز محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم در هفتم اسفند سال گذشته در دیدار جمعی از منتخبان مجلس دهم به این موضوع اعتراف می‌کند.

به گزارش نماینده، وی در خصوص نامگذاری فهرست «امید» در انتخابات مجلس، بیان می‌کند: «یک شب دیدیم وضع خیلی ناجور است، به ذهنمان آمد یک اسم انتخاب کنیم، صبح آن روز جمع شدیم و بحث «لیست امید را انتخاب کردیم و بعد هم توسط بزرگان جناب آقای هاشمی و خاتمی اعلام شد، این سیر تحولی بود که دنبال شد.»[5]

در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بود که حسن روحانی پیامک معروف خود را به فرد فرد ملت ایران فرستاد که در آن به‌طور معناداری از کلیدواژه «امید» که نام لیست اصلاح‌طلبان است، استفاده‌ شده بود.

برخی از فعالین سیاسی نیز پس از این موضوع از رئیس‌جمهور انتقاد کردند. در همین زمینه، مجتبی ثابتی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بیان داشت:‌ «می‌بینیم که این ادبیات و کلیدواژه امید بلافاصله چند روز بعد از پیام یکی از افراد جریان فتنه که لیست اصلاح‌طلبان را هم امید نامگذاری کرده است، استفاده می‌شود، این رفتار آقای روحانی در شأن یک رئیس‌جمهور نیست و باید بداند که شأنش اجل این‌گونه صحبت‌هاست.»

اعتراف وزیر روحانی به دخالت آشکار دولت در انتخابات / اصولگرایان از چه چیز انتقاد دارندالبته دخالت‌های دولتی‌ها به نفع جریان خاص و نزدیک به خود داستانی طول و دراز دارد. پیش از رئیس‌جمهور نیز اعضای شاخص هیئت دولت از جمله محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول ریس جمهور، خانم‌ها معصومه ابتکار و شهین‌دخت مولاوردی و دیگر اعضای دولت در همایش‌ها و میتینگ‌های سیاسی در حمایت از اصلاح‌طلبان و گروه‌های حامیان دولت شرکت کردند.[6]

حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری نیز یکی از اعضای شاخص دولت است که پیش از انتخابات هفتم اسفند 94 در مراسم انتخاباتی صدای ملت در ورزشگاه شیرودی تهران حاضر و خطاب به حامیان این گروه سیاسی گفت: «کسانی را به مجلس بفرستیم که به جای هیجانات و فریادهای عاطفی با سرپنجه عقلانیت و در پیش گرفتن اعتدال سؤال‌های کشور را عاقلانه حل کند و ان‌شاءالله با مشارکت حداکثری مردم یاران اعتدال وارد مجلس شوند.»

البته این نوع دخالت‌ها به‌نوعی با مجوز و چراغ سبز معاونت سیاسی وزارت کشور که مجری انتخابات است همراه شده. [7] در همین راستا مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری در آذرماه سال 94 گفت: «هیچ مقام دولتی نمی‌تواند در جایگاه دولتی فعالیت و تبلیغات کند و خارج از وقت اداری در زمان تبلیغات رسمی می‌تواند فعالیت کند.[8]»

همه این موارد مجموعه از اقدامات دخالت‌آمیز را به‌وجود آورده که اصولگرایان را بعد از مدت‌ها به انتقاد و مطرح کردن گلایه‌های خود وادار ساخته تا از عدم رعایت اصل بی‌طرفی دولت بگویند. اعترافات اعضای دولت و برخی از اعمال کنایه‌آمیز نیز به خوبی نشان می‌دهد دولت در این عرصه قدم‌هایی برخلاف رسالت و وظیفه خود برداشته است که در ادامه بایستی بدان توجه داشته باشد. این درحالی است که کسانی که به دفاع از این موارد می‌پردازند به جای بهانه‌تراشی و حتی تکذیب در دفاع از خود با قلب مطلب این موضوع غیرقانونی را حق خود تلقی می‌کنند که این بدعتی آشکار در اجرای انتخابات است که اصلاح آن واجب است؛ چراکه ممکن است انتخابا‌ت‌های آ‌ینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


[1] http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=cd3c67a2-92b8-4135-a043-d0e5ba88a31e&LayoutID=26486264-caf3-4edb-b140-ba753a5c0890&CategoryID=ff0668dd-649c-4d53-a9ba-23ec1caed3be

[2] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/03/11/757192

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/563370

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/563191

[5] http://mehrnews.com/news/3609543

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/502174

[7] http://jahannews.com/vdcg779tqak9nw4.rpra.html

[8]http://www.jahannews.com/fa/doc/news/458381
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات