تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۶۳

پلِّکان انقلابی‌گری

رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی، از 5 الگوی انقلابی گری یعنی: شهدای هسته ای ، شهید کاظمی ،شهید آوینی ، مرحوم سلحشور و شهید طهرانی مقدم در 3 عرصه علم و فرهنگ ودفاع نام بردند که خود گویای این نکته بود که شأنیت مدال افتخار و لیاقت از آن بزرگانی است که روحیه انقلابی و انقلابی گری را سرلوحه عمل خود قرار دهند.
پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

بیانات مقام معظم رهبری (حفظه ا...) در هجدهم شهریور ماه سالی که سپری شد، حاوی سه مولفه مهم در حوزه اقتدار ملی بود که عبارتست از: اقتصاد قوی و مقاوم ، علم پیشرفته و روز افزون و در نهایت حفظ روحیه انقلابی گری. یکی از این مؤلفه‌ها امسال عنوان سال را به خود اختصاص داد ، دیگری کلید واژه رهبری نظام در ملاقات های مجامع علمی و پژوهشی و در نهایت روحیه انقلابی گری، مطالبه ای شد که کمتر سخنرانی‌ای سراغ داریم که داشتن و نداشتن آن تشویق و تنبیه وزارتخانه ها و سازمان ها را رقم نزده باشد.
ازجمله دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب که پیشینه آن تا حدودی همزاد هشدار تهاجم فرهنگی است ، از بین نرفتن روحیه انقلابی است(بیانات 25/4/1370) این دغدغه اولین قدم در فهم و گام گذاشتن در مسیر انقلابی گری است. زیرا بنا به فرمایشات معظم له « مشکل کنونی کشور متأسفانه بخاطر آدم های بعضاً بی خیال و سهل اندیش است .البته معدوداند ودر اقلیت اما فعال‌اند ودشمن هم به این ها کمک می کند... در چنین وضعیتی باید بیدار بود.» (بیانات 15/7/94) اگر مشاهده می شود برخی کارشناسان آمریکائی ،نقشه سقوط شوروی سابق را برای ایران اسلامی می‌پیچند، ناشی از همین سهل اندیشی و بی خیا لی این گونه افراد است.
دومین گام در پلکان انقلابی گری ،داشتن اراده انقلابی است. اگر قرار است جمهوری اسلامی ایران ،حضور مقتدرانه و عزتمند در عرصه و صحنه داخلی و بین‌الملل داشته باشد، جز با اراده انقلابی مسئولین امکان پذیر نیست. اراده انقلابی ، مقطعی و تابع زمان خاص نیست . به عبارتی در اراده انقلابی نگاه منفعتی حمل نمی شود. تاریخ صدر اسلام وتاریخ انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون از این کج رفته ها کم ندیده است؛ چه اصحاب حضرت رسول(ص) که در جنگ صفین در مقابل امام زمان خویش شمشیر کشیدند و چه برخی جا ماندگان انقلابی ،که فکر کردند چون برای انقلاب زحمت کشیده اند و زندان رفته اند پس طلبکار انقلاب‌اند.
با علی در بدر بودن شرط نیست؛ ای برادر نهروان در پیش روست.
سومین پله این پلکان ،تفکر و تدبیر انقلابی است. رهبر معظم انقلاب (حفظه ا...) در آخرین سخنرانی خود در سال 1394 در جمع مجمع نمایندگان طلاب قم فرمودند: «اگر دیدید انقلاب زدایی دارد انجام می گیرد باید احساس خطر کنید. خوب؛ احساس خطر کافی نیست باید به فکر علاج بود، علاج هم تدبیر لازم دارد.... با کارهای سطحی ، بافریاد کشیدن که احیاناً در یک جلسه ای آدمی داد بکشد و به یکی اعتراض کند ، با این حرف ها مسئله درست نمی شود. راه این ها نیست. راه ، فکر کردن و اندیشیدن وحکمت آمیز برنامه ریزی کردن است.»(25/12/94) از این بیانات برداشت می شود که راه مقابله با ناانقلابی گری ،واکنش های سطحی و هزینه بردار نیست. راه مقابله؛ گفتمان سازی است. نهادینه سازی گفتمان رهبری است. راه گفتمان سازی: دشمن شناسی ، زمان شناسی وجریان شناسی با بهره وری از ابزار روز و مخاطب پسند توأم با ملاحظات کنترلی آن است.
نکته حائز اهمیت در این بخش ،تشخیص بصیرت زمانی است. زمانی تدبیر انقلابی نتیجه بخش است که در زمان و موعد خود بکار گرفته شود. بسیاری از تدابیر دفاعی نظام ازجمله رزمایش ها ،آزمایش موشک ها و... در این قالب گنجانده می شود. تدبیر انقلابی در نگاه روابط بین الملل ، به معنای نفی مذاکره و ارتباط به جز خط قرمز‌های تعیین شده نیست لکن توصیه اکید دارد که در متن و اوج مذاکره ،اگر تدبیر انقلابی حاکم نشود ، خسارت هایی را به بار می آورد که حامیانش دستاورد "هیچ" را بر زبان جاری خواهند کرد.
روش انقلابی ،چهارمین گام در مسیر انقلابی گری است. با سیری در فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه ا...) ، توصیه های داده شده به خواص نسبت به عوام در زبان علم منطق ، از قاعده عموم و خصوص من وجه پیروی می کند. معظم له برای عموم مردم، این گونه توصیه هایی دارند « نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دل های شما ضعیف بشود و فرو بنشیند»(خطبه‌های نماز جمعه 28/7/1368) یا « این طور حرکت ها واین طور حضورها (شرکت مردم در 22 بهمن ، حضور در انتخابات و... ) این غیرت موجب می‌شود که قدرت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی جلوی چشم دشمنان نمود پیدا کند.(28/11/85)
روش انقلابی توصیه شده به خواص، علاوه بر موارد فوق ، انقلابی ماندن ،انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن با ذکر مصداق خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 20/12/1394 است. «مرحوم آقای خزعلی (رضوان ا... تعالی علیه ): ایشان پای حرف های خودشان ایستادند ، پای انقلاب ایستادند. آنجایی که در بحث نزدیکان و منتسبان بود با کمال صراحت ،با کمال شجاعت ایستادند. این‌هاست که آموزش می دهد به انسان ها ،معنا می دهد به حرکت انقلابی انسان ها »
پنجمین پله پلّکان انقلابی ، مواضع انقلابی است. رهبر معظم انقلاب در سال 94 در هفته دولت در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت ،4 محور رفتاری برای دولت، تحت عنوان شاخصه های مواضع انقلابی بویژه در مقابل استکبار جهانی برشمردند که عبارتست از: صراحت، عدم رودر بایستی ،پرهیز از خجالت و خودداری از ترس .(4/6/1394) مواضع انقلابی معظم له درجریانات مذاکرات هسته ای ،حادثه منا ،تهدیدات روز افزون آمریکا و اخیراً(1/2/95) محکومیت بیانیه آمریکا و عربستان علیه حزب الله همه و همه الگویی است ستودنی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب عظیم اسلامی.
این نوع موضع‌گیری ها در سیره رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) نیز کاملاً مشهود است: در جریان لانه جاسوسی و دستگیری افسران امریکایی ، بعد از اینکه کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام قطع رابطه با ایران کرد، واکنش حضرت امام به این قطع رابطه بسیار قابل توجه و الگوبرداری برای مدعیان ارتباط با امریکا و مدعیان برجام های 2و3و4 و.... است. ایشان فرمودند:«اگر کارتر در طول عمر خود یک کاردرست کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است .... ملت رزمنده ایران، این پیروزی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری کرده است، اگر جشن بگیرد، حق دارد.» (صحیفه امام ،ج12 ،ص 40)
طی کردن مسیر پلکان انقلابی گری ، رسیدن به محصولی است که رهبری از آن تحت یک الگوی فراگیر برای جامعه یاد می کنند. معظم له در ابتدای سال جاری در حرم مطهر رضوی ، برای اولین بار از 5 الگوی انقلابی گری یعنی: شهدای هسته ای ، شهید کاظمی ،شهید آوینی ، مرحوم سلحشور و شهید طهرانی مقدم در 3 عرصه علم و فرهنگ ودفاع نام بردند که خود گویای این نکته بود که شأنیت مدال افتخار و لیاقت از آن بزرگانی است که روحیه انقلابی و انقلابی گری را سرلوحه عمل خود قرار دهند .
متأسفانه ثمره نا انقلابی گری ،جری شدن دشمن را بدنبال دارد. بسیاری از تحلیل گران آمریکا و از جمله شیرین هانتر در نظریه اخیری که داده است با توجه به عرصه ایجاد شده در پسا برجام، این نکته را مطرح می کند که « آمریکا بدنبال پذیرش کاپیتولاسیون از سوی ایران است.» (کیهان 4/2/95)
تقویت وحتی ایجاد روحیه انقلابی یک نیاز تربیتی است که لازمه آن بسترسازی و تعهد بالای دست اندرکاران آموزش و تربیت کشور است. بازخوانی مجدد فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع معلمان در 13/2/1395 گویای این واقعیت خطیر است.
هشت روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57، یعنی 30 بهمن مدارس بازگشایی شد . اولین پیام مربوط به این بازگشایی توسط امام راحل (ره ) صورت گرفت .این پیام حاوی نکاتی است که با نزدیک شدن انقلاب به نیم قرنی عمر خود ، جای بسی تأسف برای عملکرد مسئولین امر دارد که رهبری نارضایتی خود رادر همان موضوع ابراز می نماید . پیام امام راحل (ره) عبارت بود از :« باید در سراسر ایران ؛آموزش و پرورش محیطی را بوجود بیاورد که اطفال ما را شیر بچه‌گانی که همیشه پشت جبهه مقاومت علیه آمریکا و صهیونیست نشسته اند تربیت کند ، من چشم امیدم به شماست.»(صحیفه نور ،ج5 ،ص99)
نارضایتی مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای انجمن اسلامی دانش آموزان در تاریخ 1/2/1395:
«در بعضی از مدارس با کارهای انقلابی مخالفت می شود ، فرض کنید بچه ها می خواهند برای 22 بهمن برنامه ریزی کنند و آماده سازی کنند، مسئولین مدارس به جای کمک، مانع تراشی می کنند ، گاهی رسماً مانع می‌شوند ، با این رویکرد باید برخورد شود، بچه ها درسشان را بخوانند، خوب هم باید بخوانند، بنده طرفدار درس خواندنم ، اما در کنار درس خواندن، این کار انقلابی هم باید انجام بگیرد.»
وزارت علوم و تحقیقات نیز ازجمله وزارت خانه های تربیتی و آموزشی است که نقش بسزایی در ایجاد و تقویت روحیه انقلابی گری دارد ولی این وزارتخانه نیز فقط در سال 1394، 3 هشدار در این باب از سوی رهبر انقلاب گرفته است که در ادامه می‌آید.
1 ) 20/4/1394 در جمع دانشجویان:« با کارهای غلط، بچه ها را از گرایش انقلابی و اسلامی و معنویت دور نکنید زیرا کارهای غلط (اردوهای مختلط) دکتر شهریاری ها درست نمی کند دکتر چمران ها نمی سازد.»
2) 22/7/1394 در جمع شرکت کنندگان همایش ملی نخبگان فردا: « برخی مسئولین با عناصر متدین وانقلابی مقابله می کنند و این قابل قبول نیست.»
3) 20/8/94 در جمع رؤسای دانشگاه‌ها بعد از گزارش دهی وزیر علوم :«خبرهایی که به من از بعضی دانشگاه‌ها می رسد این‌ها را نشان نمی دهد ،یکی از مسئولیت های بزرگ شما این است که کاری بکنید که این مجموعه های مؤمن و سرشار از ایمان به انقلاب و اسلام حرف اول را بزنند.»
در نهایت اینکه ارزش و قیمت روحیه انقلابی گری را قدر شناسی لازم است ، برخی نامهربانی ها وتهمت ها حتی ناآگاهانه نه تنها زیبنده نیست بلکه شایسته نکوهش و ندامت است. در سالی که گذشت در دو دیدار متفاوت با رهبر معظم انقلاب به این نوع نگرش ها هشدار اکید داده شده که حُسن ختام این یادداشت بهره گیری از این 2 فرمایش ذیل است:
1) « مسئولین کشور، جوان های انقلابی را گرامی بدارند ، این همه جوان های حزب اللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال این ها، جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیه انقلابی گری تشویق کرد.»(18/6/1394)
2) «جریان انقلابی را متهم نکنید به تندروی ،این‌ها همان کسانی هستند که با همه وجود ،با همه اخلاص در میدان حاضرند ،آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد ،دفاع از هویت ملی لازم باشد ،مسئله جان دادن و خون دادن مطرح باشد ،همین ها هستند که به میدان می آیند.»( 030/10/94)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات