صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 شماره 4344

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جانبازان عزیز - آنان که ایثار و فداکاری‌شان، نشانه‌ای در جسم مطهرشان باقی گذارده و یادگار آن لحظه‌ حساس را همواره با خود دارند- دارای سهمی ارزشمند در این تاریخ پرافتخارند. (30/11/69) **** میلاد فرخنده علمدار کربلا حضرت ابالفضل‌العباس(ع) و روز جانبـاز بر اسوه‌های مقاومـت و ایثـار مبارک باد.
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خط امتداد دو جبهه!

سالروز میلاد پر نور و سرور امام حسین(ع)؛ جانباز کربلا، حضرت ابوالفضل(ع) و سفیر هدایت و روشنگری سرزمین بلا، حضرت سجاد(ع) را گرامی می‌داریم و به همه پاسداران حریم ولایت و انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت می‌گوییم. درس‌ها و عبرت‌های کربلا و قیام پاسدار واقعی اسلام همواره هم تازگی دارد و هم همیشه در زندگی انسان‌ها تا زمانی که انسانیت هست، ساری و جاری است و به قول سید شهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی «مپندار که تنها عاشورائیان را به آن بلا آزموده‌اند و لاغیر... صحرای بلا به وسعت تاریخ است.»
 امروز نیز اگر تمام طرح‌ها و ترفندهای دشمن علیه انقلاب اسلامی و گفتمان جوشیده از آن در سطح منطقه غرب آسیا، یعنی گفتمان مقاومت را در ذهن مرور کنیم، خط امتداد دو جبهه حق و باطل را در دعوای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غرب و نظام سلطه متجلی و متبلور خواهیم دید. از جنگ نرم‌افزارانه علیه ارزش‌های اسلامی و انقلابی، فشار و تحریم‌های فزاینده اقتصادی که برجام هم نتوانست مانع آن شود، کارشکنی‌هایی که در سطح مجامع و سازمان‌های به اصطلاح حقوقی بین‌المللی علیه گفتمان انقلاب و مقاومت به بیانیه محرومیت و قطعنامه محکومیت تبدیل می‌شود، سرقت دو میلیارد دلاری از پول ایران در آمریکا، مانع‌سازی ارتجاع سعودی بر سر حج ایرانی‌ها، نقض مکرر آتش‌بس در سوریه، تشدید حمایت تسلیحاتی از تروریست‌ها در منطقه و... به یک فصل مشترک و نقطه محوری می‌رسیم که از بین بردن آن برای دشمن اهمیت ویژه‌ای دارد و آن، چیزی نیست جز ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و سلطه‌گری. درسی که امام حسین(ع) آن را با فداکاری سرخ به مسلمانان و آزدایخواهان جهان آموخت.
امروز نام و راه امام حسین(ع) زنده است؛ در حالی که از قدرتمندان زمانه‌اش اثری به جا نمانده و اگر ذکری می‌شود، تنها در نکوهش راه‌شان و دنائت طبع‌شان است. این پیروزی تا زمانی که ایمان و باورمان را به درستی حرکت و انقلاب‌مان از دست ندهیم، با ماست. بی‌شک حرکت در این مسیر سختی‌ها، دشواری‌ها و موانع خاص خود را خواهد داشت و باید از جان، مال و آبرو برای رسیدن به مقصود مایه گذاشت.

▼ گزارش روز
منازعات غیرضرور

«هیئت حل اختلاف قوا در بررسی‌های خود درباره خانم مینو خالقی نظر شورای نگهبان مبنی بر ردّ صلاحیت و ابطال آرای وی را تأیید کرده و حق را به شورای نگهبان داده است.» خبری که در عصر روز سه‌شنبه، 21 اردیبهشت ماه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و به ماجرای نفر سوم انتخابات هفتم اسفند در حوزه اصفهان پایان داد.
اگرچه درج این خبر تکلیف نمایندگان حوزه اصفهان در مجلس دهم را تا حدودی مشخص کرد، اما نمی‌تواند پاسخگوی پرسش‌های مردم و اهالی رسانه باشد! چرا باید علی مطهری که در این مملکت نماینده مجلس بوده است و به خوبی با قوانین و ضوابط کشور آشناست، بر سر این موضوع جنجال‌آفرینی کند و هر روز برای رسانه‌های ضدانقلاب تیتر بسازد؟! چرا باید دولت یازدهم که اصرار دارد منازعات با کشورهای خارجی را غیرضرور بخواند و برای افزایش رابطه با طرف‌های خارجی شب و روز نمی‌شناسد، در داخل کشور منازعات غیرضرور ایجاد کرده و از هر مسئله ساده و کوچکی اختلاف بسازد؟! چرا دولت باید فردی که صلاحیت حضور در مجلس آینده را ندارد، به مهمانی خود دعوت کند و در صدر بنشاند و در حمایت از آن سخن بگویید؟ واقعاً حیرت‌انگیز است برای همه ما وقتی می‌بینیم، با وجود آنکه در کشور پروژه‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصاد، صنعت، فرهنگ و... روی زمین مانده است، اما متأسفانه برخی از مسئولان به جای کار برای مردم، توان و انرژی خود و کشور را صرف سیاست‌بازی‌ها و تنش‌زایی می‌کنند؛ یک روز با آنکه مدعی راستگویی هستند، از فردی دفاع می‌کنند که به دروغ عکس‌هایی را که خود منتشر کرده، تکذیب می‌کند و منکر می‌شود! و روز دیگر به جای آنکه در مسیر وحدت و همدلی که بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب ماست سخن بگویند، با مقاصد نامعلوم درست برخلاف آنچه رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند، سخن بر زبان می‌آورند! واقعاً چرا؟ آیا پیشرفت کشور و منفعت مردم و نظام در اختلاف‌افکنی و تنش‌آفرینی است؟

▼ اخبار ویژه 
1- احتمال تشکیل فراکسیون سوم در مجلس

سبحانی‌فر، نماینده اصلاح‌طلب دور نهم مجلس درباره آینده فراکسیون امید با اشاره نکته تأمل‌برانگیزی، گفت: «درباره فراکسیون امید اگر همگرایی شکل نگیرد و دو طیف فراکسیون امید از هم جدا شوند، آن‌وقت زمینه فراهم می‌شود تا یک فراکسیون سوم از افرادی که از دو فراکسیون اصولگرایان و امید جدا شده‌‌اند، تشکیل شود.» سخنان سبحانی‌فر نشان می‌دهد، برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان و تبلیغات چند روز اخیر، در فراکسیون امید اختلافات جدی‌تر از حدّ تصور است و جریانات مختلف این فراکسیون به جدایی و تشکیل فراکسیون سوم تمایل دارند.
2- نامه خیلی محرمانه برای رئیس‌جمهور
محمدامین سلیمی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با اشاره به ارسال نامه محرمانه بسیج دانشجویی به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: در سخنان و مواضع اخیر رئیس‌جمهور مواردی نسبت به مسائل اصلی کشور مشاهده می‌شود که از نظر بسیج دانشجویی صلاح کشور و حتی شخص رئیس‌جمهور را تأمین نخواهد کرد. گفتنی است، در این نامه «خیلی محرمانه» به آسیب‌شناسی و تشریح ابعاد این نوع عملکرد پرداخته شده است.
 
▼ اخبار
1- استقرار چهار هزار نظامی ناتو در اروپای شرقی
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، چهار هزار سرباز ناتو برای تضمین امنیت و مقابله با تهدیدها در کشورهای اروپای شرقی (حوزه بالتیک) به صورت چرخشی مستقر خواهند بود. سربازان آمریکایی نیز در لهستان باقی خواهند ماند. گفتنی است، تنش های اخیر روسیه و آمریکا در دریای بالتیک موجب اقدام ناتو و آمریکا در استقرار نیروهای نظامی در سواحل این دریا شده است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز در این‌باره تأکید کرد که این نظامیان در استونی، لیتوانی و لتونی، سه کشور حوزه دریای بالتیک و همچنین فنلاند مستقر خواهند شد. گفتنی است، این کشورها خواستار تقویت حضور ناتو برای مقابله با تهدیدات روسیه در آن حوزه شده‌اند.
2- تحریم تنها راه تغییر نظام در ایران است!
«رابرت جوزف» نماینده اسبق آمریکا در گفت‌و‌گو با نشریه «الشرق الاوسط» چاپ لندن که به دربار آل‌سعود وابسته است و سابقه طولانی در انتشار مطالب ضد ایرانی دارد، با اتهام‌زنی به مقام‌های ایران مدعی شد، تقلب در ذات سران ایران است. وی همچنین درباره چگونگی برخورد با ایران گفت: «تنها راه مقابله با چالش هسته‌ای ایران «تغییر نظام» این کشور است. ما باید از مخالفان نظام،‌ آن‌هایی که حامی یک ایران دموکرات و غیر اتمی هستند، حمایت کنیم. ما می‌توانیم تحریم‌های ‌آمریکا را بار دیگر وضع کرده و حتی تحریم‌های سازمان ملل متحد را خواستار شویم. ما باید از دوستان‌مان حمایت کنیم و حضور نظامی کاملی در منطقه به منظور اطمینان‌بخشی به متحدان‌مان داشته باشیم.»
3- اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش
دولت بنگلادش «مطیع الرحمان نظامی» رهبر حزب جماعت اسلامی را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی در جریان جنگ استقلال اعدام کرد. وی به دست داشتن در کشتار هندوها پس از جدایی بنگلادش از پاکستان در سال ۱۹۷۱ متهم بود. منابع خبری اعلام کردند، نظامی ۷۳ ساله در زندان مرکزی «داکا» پایتخت بنگلادش با چوبه دار اعدام شده است. مقامات بنگلادش تدابیر امنیتی را در داکا، پایتخت این کشور و دیگر مناطق به منظور مقابله با هرگونه اعتراضات و ناآرامی‌ها تشدید کرده‌اند. دولت بنگلادش در چند ماه اخیر چهار تن دیگر را نیز به اتهام واهی کشتار هندوها در جنگ سال ۱۹۷۱ که به جدایی بنگلادش از پاکستان منجر شد، به دار مجازات آویخته است.
4- پوتین: 300 هزار هدف را در سوریه منهدم کرده‌ایم
 رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، در جریان عملیات نظامی روسیه در سوریه بیش از 500 منطقه از دست تروریست‌ها آزاد شده است. به گزارش شبکه «روسیا الیوم» ولادیمیر پوتین اعلام کرد که جنگنده‌های روسی بیش از 10 هزار سورت پرواز در سوریه داشته‌اند و بیش از 300 هزار هدف را از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه منهدم کرده‌اند. پوتین گفت: وضعیت در سوریه بسیار پیچیده است و باید تلاش‌های بسیاری برای فراهم کردن شرایط سازش سیاسی صورت گیرد.
تغییر اسد از دستور کار آمریکایی‌ها خارج شده است
معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، موضع آمریکا درباره سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه تغییر یافته و این مسئله دیگر در مذاکرات صلح سوریه مطرح نیست. بنا بر گزارش «تاس»، گنادی گاتیلوف به این خبرگزاری گفته است: خروج بشار اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط مذاکرات درباره صلح در سوریه دیگر مطرح نیست و این در حالی است که پیش از این آمریکایی‌ها بر ناممکن بودن هرگونه مذاکره پیش از کناره‌گیری اسد از قدرت صحبت می‌کردند.

▼ اخبار کوتاه
سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه تأکید کرد: از اول انقلاب هر جا در مقابل خطرها ایستادگی کردیم، پیروز شده و جبهه کفر و نفاق را شکست دادیم. آمریکایی‌ها در طول این دوران اقتدار ما را دیده‌اند و می‌دانند از شهادت باکی نداریم، به همین دلیل است که جرئت جسارت و تجاوز به مملکت ما را ندارند. سردار نجات افزود: اقتدار نظام و ملت ما وابسته به مقاومت است و با فرمول التماس نمی‌توان در مقابل دشمن ایستادگی کرد؛ بنابراین امیدواریم این شیوه و روش از ذهن بعضی از مسئولان ما حذف شود.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که انستیتوی مطالعاتی «بیو» انجام داده است، نشان می‌دهد که میزان حمایت از فلسطینیان در میان اعضای جوان حزب دموکرات آمریکا در مقایسه با ده سال گذشته سه برابر شده است. افزون بر این، تعداد حامیان مسئله فلسطین در حزب دموکرات چهار برابر حزب جمهوریخواه است و در کل، میزان همبستگی آمریکایی‌ها با ملت فلسطین افزایش یافته است.
مجسمه هیتلر در حال نیایش که یک مجسمه‌ساز ایتالیایی آن را از شمع ساخته است، در بازار حراج نیویورک به قیمت 17 میلیون و 200 هزار دلار از سوی شخصی ناشناس خریداری شد. گفتنی است، این مجسمه در سال 2012 در بازداشتگاه سابق یهودیان لهستان به نمایش گذاشته شده بود، اما به دلیل مخالفت و اعتراض یهودیان، از آنجا برداشته شد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از ادامه مذاکره برای فروش آب سنگین به آمریکا خبر داد و گفت: این فرایند در جریان است، قرار بود که آب سنگین برود؛ اما پس از قضیه دو میلیارد دلار احتیاط کردیم. فعلا ًدر حال مذاکره هستیم و باید نحوه پرداخت پول به طور کامل مشخص شود.
شمار آوارگان ناشی از جنگ در جهان در سال 2015 به رکورد 40 میلیون نفر رسید که نیمی از این افراد را سوری‌ها، یمنی‌ها و عراقی‌ها تشکیل می‌دهند. کشورهای افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو،‌ نیجریه، سودان جنوبی و اوکراین در رده‌های بعدی قرار دارند.
کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در طرح پیشنهادی خود، بودجه سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی را به رقم بی‌سابقه 600 میلیون دلار افزایش داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات