فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۷۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با پایگاه بصیرت:

مدل‌های پیشرفت هم از نفوذ تاثیر می‌گیرند / قانون مد و لباس هنوز در اغما است

خزعلی: اگر ما روی پای خود بایستیم می‌توانیم به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیز دست پیدا کنیم. در غیر این صورت ما باید با همین الگوی فعلی التقاطی بر اساس مبانی سکولار غربی که هویت ما را جهت می‌دهد؛ بسازیم.
پایگاه بصیرت / سرویس فرهنگی/ سید محمد مشکوه الممالک

اشاره: صحبت از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حرف جدیدی نیست. با این وجود پیگیری این مورد که از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر خود با مسئولین و کارگزاران نظام بوده است و دغدغه جدی معظم له در ثمر بخشی به این حرکت، موضوع گفت‌وگوی پایگاه بصیرت با کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. خزعلی در این گفت‌وگو با اشاره به مباحث پیرامونی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معضلات پیگیری این مهم، گریزی هم به رشادت‌های رزمندگان و جهانی سازی الگوی اسلامی دفاع در برابر دشمنان زد.

به عنوان نخستین سئوال به نظر شما تحقق الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی در جامعه فعلی امکان ­پذیر است؟

طبق قانون اساسی رهبر معظم انقلاب سیاست های کلان کشور در هر سال را با تعیین شعار هر سال مشخص و مطرح می‌فرمایند، بر اساس شعار امسال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل راه تحقق اهداف انقلاب است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله­العالی» تحقق تمدن اسلامی پنج مرحله دارد، مرحله اول ایجاد انقلاب، مرحله دوم ایجاد نظام اسلامی که آن را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم.

رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کنند دولت اسلامی با اقدام و عمل صحیح و رعایت کامل معیارهای الگوی ایرانی اسلامی قابل تحقق است، معظم له شرایط را اینگونه تشریح می‌کنند که تحقق تمدن اسلامی بدون الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی ممکن نیست و این مسئله نیاز به یک کار جهادی و انقلابی دارد. به این معنا که اقدام و عمل برای الگوسازی می­بایست به صورت یک کار جهادی صورت بگیرد نه یک کار اصلاحی و طولانی مدت بلکه این کار باید به صورت جهادی و انقلابی انجام شود، در این راستا باید گفتمان سازی متناسب صورت بگیرد.

در جهت نزدیک شدن به تحقق دولت اسلامی باید بیشترین استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت الگوسازی اسلامی متناسب با نظام اسلامی در دولت اسلامی تحقق یابد.

حضرت آقا اشاره می­فرمایند در این شرایط که مرحله سوم انقلاب یعنی تشکیل دولت اسلامی است معیارها باید بر اساس اصول و مبانی اسلامی بسیار متقن تنظیم و زیرساختها تعیین شود زیرا الگوسازی بر اساس مبانی دینی می‌تواند جامعه را به سوی الگوی پیشرفت رهنمون سازد. بعد از مرحله تشکیل دولت اسلامی، مرحله جامعه اسلامی است. از جامعه‌ای که هنوز اسلامی نشده نمی‌توان توقع داشت که سبک زندگی ایرانی اسلامی اجرایی شود، در حقیقت آن جامعه­ای توانسته سبک ایرانی اسلامی را پیاده کند که از مدتها قبل دولت اسلامی زمینه­سازی، گفتمان سازی و الگوسازی را آغاز کرده است و با تولید علم و نظریه ­پردازی آن سبک را نهادینه نموده البته این مهم براساس همدلی، همکاری و همرأیی دولت و ملت ایجاد می­شود لذا تا زمانی که دولت دقیقا معیارها، مبانی، ضوابط و اصول اسلامی را نشناسد و یا نتواند و گاه حتی پس از شناختن عمل نکند نباید توقع داشت که جامعه تغییر اساسی کند و به یک جامعه کاملا اسلامی تبدیل شود.

آیا در شرایط فعلی این الگو در حال پیاده شدن است؟

تا زمانی که بعضی از مدیران میانی، کارشناسان و مسئولان به گونه‌ای غیر از اصول و مبانی اسلامی عمل می‌کنند، گاهی به دلیل عدم شناخت و گاهی نیز علی‌رغم شناختی که دارند نمی‌تواند آن گونه که باید عمل کنند. در این شرایط صحبت از سبک زندگی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حد گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و تغییر روش و منش افراد مفید و خوب است، گر چه در همین زمان فرهنگ‌سازی هم، اگر سلایق متضاد اعمال نظر کنند واز طرفی دشمن نیز در فضای مجازی، ماهواره‌ها، ایادی جنگ نرم از خارج و داخل، ایادی نفوذی و برنامه‌ریزی وسیع تبلیغاتی جهانی، تزریقات فکری فرهنگی خود را از طریق شبکه نفوذ با امکانات وسیعی که دارد، انجام می‌دهد بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که الگوی ایرانی اسلامی اول در دولت و بعد در جامعه اسلامی به راحتی محقق شود.

به نظر شما بحث نفوذ در الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی خلل ایجاد کرده است؟

بله رهبر معظم انقلاب در ماه­های اخیر ابعاد تغییرات را در نظام جمهوری اسلامی ایران را اینگونه تبیین نموده­اند که: نفوذات ابعاد مختلفی از جمله بُعد سیاسی، بُعد اقتصادی، بُعد فرهنگی و حتی بعد امنیتی دارد، ایشان اشاره می‌کنند بُعد اقتصاد اهمیت بسیار بالایی دارد و تا زمانی که اقتصاد کشور وابسته باشد و توسعه اقتصادی منوط به حذف تحریم‌ها باشد و این احساس به وجود بیاید که امکان ندارد ما مستقل باشیم هیچ گونه پیشرفتی نیز حاصل نخواهد شد.

باید بتوانیم با اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌ها بایستیم مانند همان کاری که در صدر اسلام در جریان شعیب ابی‌طالب اتفاق افتاد، در واقعه عاشورا روزهای مکرر حتی آب را تحریم کردند و مسلمانان حقیقی استقامت کردند. مثال دیگر این جریان اتفاقی است که در زمان ما در تحریم تنباکو انجام شد و جلوی نفوذ اقتصادی دشمن گرفته شد، اگر این تغییر نگرش به وجود نیاید نمی‌توانیم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را آن طور که باید و شاید محقق کنیم.

حضرت آقا در زمینه مسائل امنیتی اشاره می‌کنند که دشمنان ما سعی دارند در مسائل دفاعی نظام مداخله کنند تا جایی که اگر بتوانند ما را وادار به تسلیم کنند اگر جرات کنند می‌گویند که شما چرا موشک دارید، چرا سپاه یا نیروی قدس دارید و می‌خواهند کار را به جایی برسانند که در نهایت بگویند که چرا تمام برنامه‌های داخلی کشور و سه قوه باید با اسلام تطبیق داده شود. در قانون اساسی قید کردید که از حیث تطبیق با اسلام، چرا باید همه قوانین تحت نظارت شورای نگهبان باشد.

دشمن اگر جرات و جسارت پیدا کند قصد دارد کاری کند که در کشور اسلامی مبانی اسلامی پیاده نشود، اسلام استحاله بشود و تغییر پیدا کند و آنها با این تغییر جلوی نفوذ اسلام در منطقه را بگیرند. دشمن متوجه اقتدار ایران است، در اوج تحریم ها ایران نه تنها به بهترین وجه اداره شده بلکه در اوج امنیت و سلامت توانسته است در تغییرات منطقه از عراق، لبنان، غزه و سوریه حمایت کند و آنها را به استقامت و تداوم استقامت وادارد و این مفهوم را به دشمن ثابت کرد که هر کس بخواهد در منطقه تغییری ایجاد کند باید از نفوذ ایران استفاده کند. دشمن می‌خواهد این نفوذ و قدرت را از ما بگیرد ایران را با آمریکا همراه کند و نفوذ ایران در منطقه را تضیع یا تضعیف کند.

با چه روشی می­توان این الگو را پیاده کرد؟

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیرامون الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در چارچوب نظام ایرانی اسلامی و مبانی دینی، بیانگر این است که تغییر بنیادی که منظور ایشان است فقط با اسلامی کردن سیستم و محتوای آموزش، از آموزش و پرورش تا آموزش عالی، اسلامی کردن علوم انسانی، تغییر روابط درون دستگاه­ها و برنامه‌ریزی­های کشور به ویژه لزوم تغییر محسوس برای برنامه و بودجه کل کشور به ویژه در برنامه ششم امکان پذیر است.

اگر این تغییرات را انجام ندهیم امکان اجرایی شدن الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به وجود نمی‌آید بنابراین تغییر بنیادی در برنامه توسعه اقتصادی لازم است و باید از تمام ظرفیت غنی این حوزه استفاده شود. از دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه، از متون و منابع اسلامی استفاده کنند. همان طور که در دیگر علوم مانند انرژی هسته­ای، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی روی پای خود ایستاده­ایم تا جایی که دشمن مجبور به مذاکره شده و این چنین شد که در دو سال اخیر در جلسات متعدد از ما بخواهد در انرژی هسته‌ای جلوتر نروید و سعی دارد این قدرت علمی را مهار کند. این نشان از توانایی و عزم جزم ماست. اگر ما روی پای خود بایستیم می‌توانیم به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نیز دست پیدا کنیم در غیر این صورت ما باید با همین الگوی فعلی التقاطی براساس مبانی سکولار غربی که هویت ما را جهت می‌دهد بسازیم.

به نظر شما چرا این الگوی پیشرفت در عمل برنامه ریزان و مدیران و در برنامه­های توسعه مشهود نیست؟

مدیر مسلمان در خانواده اسلامی رشد یافته اما الگوی مدیریت، برنامه­ریزی و تخصصی آنها برگرفته از الگوی غربی با مبانی سکولار و دروس ترجمه‌ای است. در نتیجه اقدامات و عملکرد چنین مدیری به همان نتیجه‌ای می‌رسد که دشمن رسیده است. گرچه همه بزرگان، دولتمردان، مسئولان قوای سه گانه مومن، متعهد و پایبند هستند، اما در مدیریت میانی از آنجایی که نگاه افراد مبتنی بر نظرات کارشناسی است و کار آنها بعضاً بر اساس ترجمه متون غربی تشکیل شده این مسئله مانع تحقق الگوی پیشرفت می‌شود و می­بایست با تغییر باورهایی که در این افراد به وجود آمده و مجاب شدن آنها به تغییر آرمانها، نگاه‌ها، رویکردها و اقدام عملی آنها برای ایجاد رویکرد اسلامی ـ ایرانی و در نهایت به تغییر سبک زندگی براساس الگوی پیشرفت اقدام کنند.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر نفوذ نسبت به اشخاصی انجام بگیرد که در سرنوشت کشور، سیاست گذاری و تغییرات آینده کشور تاثیر اساسی دارند آرمان ها، ارزشها و خواستها تغییر پیدا می‌کند. یعنی آمار اطلاعات، تحقیقات اگر جهت دار تهیه شود منجر به تصمیم­سازی برای مسئولین خدوم و تصمیم­گیری آنها براساس این داده­ها می­شود.

در این راستا متون دینی و روایات نیز تصریح دارند که "الناس علی دین ملوکهم"، اگر برنامه‌ریزان، مدیران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان تغییر کنند کل جامعه نیز تغییر خواهد کرد. با برنامه‌ریزی دشمن در پروژه تغییر نخبگان، اساتید، دانشجویان، افرادی که می‌توانند در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و مدیریت آینده تاثیر بگذارند زمینه نفوذ فراهم می‌شود. بنابراین ما باید دقت کنیم تغییرات در مبانی نظری و آموزشی، برنامه‌ریزی و نیز مدیریت به وجود نیاید که در آن صورت طبیعتاً تغییرات در تصمیم‌گیری این گونه افراد که تحت تاثیر این تعالیم هستند به وجود خواهد آمد. به نحوی که حتی گفتار و رفتارشان متفاوت می­شود. مثلاً اشاره به الگوی اسلامی ـ ایرانی در مد و لباس می­کند و علی­رغم قید اینکه درصدد اجرای قانون مد و لباس است هدف دیگری حاصل می­شود زیرا در ماده 1 این قانون تصریح می­کند که به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و ترویج الگوهای ملی و بومی و الگوهای داخلی و ترغیب جامعه به پرهیز از مصرف الگوهای بیگانه، وزارت ارشاد موظف است به اما در اجرای این قانون بعد از 9 سال از تصویب آن کارگروه مد و لباس تفاهم­نامه­ای منعقد می­کند که مفاد و بندهای این تفاهم نامه بر تولید و ورود قانونی برندهای ایتالیایی تأکید دارد و رئیس سیستم مد ایتالیا می­گوید سیستم مد ایتالیا انجمنی است که خط تولید پوشاک را از مواد اولیه تا تولید و عرضه آن در دست دارد و با مجموعه­ای شامل 47000 شرکت و با سرمایه­ای بالغ بر 57 میلیارد یورو در حال فعالیت است. او با اشاره بر بندهای مختلف تفاهم­نامه امضاء شده با ایران آموزش، تولید و ورود قانونی برندهای ایتالیایی را از جمله مهم­ترین اهداف آن دانسته است.

و این همه در سالی است که مزین به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است. آیا تحقق قانون مد و لباس و تحقق اقتصاد خودکفا و مقاومتی با وضعیت فعلی که بازار تولید دچار رکود شده و جوانان از فشار بر بیکاری در بحران به سر می­برند و اشتغال و ازدواج بیش از 11 میلیون دارای مضیقه شدید است قابل بررسی نیست؟

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات