تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۹۵

فرهنگ «صدور انقلاب اسلامی» در منظر امام خمینی(ره) (2)

اسلام ابرقدرت‌ها را به خاك مذلت مى‏نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكى پس از ديگرى برطرف و سنگرهاى كليدى جهان را فتح خواهد كرد.
پایگاه بصیرت / محمد امین سواری

در شماره گذشته به معنا، چگونگی و چرایی صدور انقلاب از منظر امام راحل پرداخته شد و در این شماره گوشه دیگری از بیانات آن پیر سفر کرده بیان می‌شود:
ج) برخی فواید و اهداف صدور انقلاب
* ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مى‏كنيم
ما تا آخرين قطره خون خويش با آنان شديداً مى‏جنگيم؛ چرا كه مرد جنگيم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مى‏كنيم؛ چرا كه انقلاب ما اسلامى است. و تا بانگ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جاى جهان عليه مستكبرين هست، ما هستيم. ما از مردم بى‏پناه لبنان و فلسطين در مقابل اسرائيل دفاع مى‏كنيم.
(صحيفه امام، ج‏12، ص: 147)
* به اهتزاز در آوردن بيرق اسلام در سراسر جهان
ما در بين راه هستيم و بايد راه طولانى را طى كنيم و آن راه طولانى اين است كه بيرق اسلام را در همه قطب‌هاى زمين به اهتزاز درآوريم. من اميدوارم كه موفق شويم و با همت و اتكال به خداى تبارك و تعالى، اين راه طولانى را به آسانى طى كنيم... ما بايد اسلام را به پيش ببريم و در همه جاى دنيا ان شاء اللَّه اسلام را صادر كنيم، و قدرت اسلام را به تمام ابرقدرت‌ها بفهمانيم.
(صحيفه امام، ج‏12، ص: 314(
*صدور انقلاب، خطری برای قدرت‌های سلطه‌گر جهانی
همه اين‌ها مى‏بينند كه اگر اين انقلاب در ايران ان شاء اللَّه، به ثمر برسد و آن طورى كه خواست اسلام است، تحقق پيدا بكند، ناچار اين انقلاب به خارج صادر مى‏شود. هيچ احتياجى به اين نيست كه كسى هم برود اين كار را بكند، البته تكليف است كه دعوت بشود همه جا. اما اگر اين انقلاب را مردم دنيا كه الآن متوجه به آن هستند- هم زورمندها متوجه‏اند كه احساس خطر مى‏كنند، و هم مظلوم‌ها متوجه‏اند كه شايد اين راهى باشد براى نجات- اين انقلاب اگر ان شاء اللَّه، به آن مقصد اعلاى خودش برسد و اسلام در اينجا حكومت داشته باشد و هيچ حيثيت ديگرى غير اسلام نباشد، اين خطرى است براى قدرت‌هاى بزرگ و وابستگان آن‌ها و راه اميدى است براى مستضعفان جهان، همان معنايى كه تمام انبيا از صدر عالم تا حالا دنبال او بودند.
(صحيفه امام، ج‏15، ص: 507)
*صدور انقلاب و نور اسلام
امروز قدرت ايرانى و قدرت اسلام در ايران به طورى است كه توجه همه ملت‌هاى ضعيف را به خودش معطوف كرده است، و اسلام صادر شد در سرتاسر دنيا. از اين سياه‌هاى عزيزى كه در امريكا هستند، و تا افريقا و تا شوروى و همه جا، نور اسلام تابيده است و توجه مردم به اسلام شده است. و منظور ما از صدور انقلاب همين بود و تحقق پيدا كرد، و ان شاء اللَّه اسلام در همه جا غلبه بر كفر خواهد پيدا كرد.
(صحيفه امام، ج‏17، ص: 415)
*صدور انقلاب،صدور گفتمان است.
من حالا مى‏خواهم يك قدرى از ويژگي‌هاى اين انقلاب اسلامى، كه در ايران واقع شده است، به شما عرض كنم. ما مى‏خواهيم كه همه ممالك اسلامى اين ويژگي‌ها را داشته باشد و اين معنايى كه در ايران تحقق پيدا كرده است در همه ممالك اسلامى باشد و اين انقلاب صادر بشود به همه ممالك اسلامى و همه مستضعفان جهان در مقابل مستكبران بايستند و مسائل خودشان را اخذ كنند و حق خودشان را بگيرند و بايد بدانند كه حق، گرفتنى است، و الّا اعطا نخواهند كرد.
(صحيفه امام، ج‏13، ص: 94)
*صدور انقلاب،صدور ارزش‌های انسانی
بايد ارزش‌هاى انسانى را از اينجا به همه جا صادر كنيد؛ و استقلال خودتان را همه جور؛ استقلال فرهنگى، استقلال اقتصادى، استقلال اجتماعى، همه اين‌ها را بايد شما محكم نگاه داريد.
(صحيفه امام، ج‏17، ص: 412)
*صدور انقلاب، یعنی قيام ملت‌ها، با الهام از انقلاب اسلامى
ملت ايران چون سمبل اسلام است و با هدايت اسلام قيام كرده است و اين قيام صادر شده است به كشورهاى ديگر و هر يك از كشورها قيام كرده‏اند و در صدد قيام هستند و پشتيبانى مى‏كنند از اين قيام انسانى- اسلامى ايران، آن‌ها خوف اين را دارند كه در منطقه، بلكه در همه جهان منافع خودشان را و سلطه خودشان را از دست بدهند. الآن مصر قيام كرده است، عراق مشغول به قيام است و ساير جاها همين‏طور. و با خواست خدا، ملت‌ها وقتى كه اطلاع پيدا بكنند از انگيزه‏اى كه ايران دارد، خود آن‌ها هم همين انگيزه را دارند و قيام مى‏كنند و افرادى مثل صدام و مثل ديگر جنايتكاران را، مثل سادات را و ديگر جنايتكاران را خودشان تصفيه خواهند كرد.
(صحيفه امام، ج‏15، ص: 316)

*ایستادگی رمز صدور انقلاب
البته آن‌ها خوب مى‏دانند كه انقلاب ايران اگر به همه جا برسد، فاتحه آن‌ها خوانده مى‏شود و دست آنان كوتاه مى‏گردد. مع الأسف حكومت‏هاى اسلامى يا توجه ندارند، يا توجه دارند ولى براى حكومت چند روزه خود سكوت نموده و با آنان همكارى مى‏كنند. كه بايد در مقابل آن‌ها بايستيم تا انقلاب و اسلام به همه جا صادر شود.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 196)
*جهانی شدن اسلام
اگر چنان چه اسلام به آن معنايى كه هست در ايران تحقق پيدا بكند، مطمئن باشيد كه كشورها يكى بعد از ديگرى همين رويّه را پيدا مى‏كنند. ... اگر ما خوب اين نقش را بازى بكنيم و اسلام را به آن طورى كه هست در ايران پياده‏اش بكنيم، علاوه بر اينكه خودمان- ان شاء اللَّه- پيروز هستيم و تا آخر هم پيروز هستيم ان شاء اللَّه از ما به ساير بلاد [سرايت مى‏كند] كه نظر ما به اين است كه همه بلاد مسلمين اسلامى باشد، حكومت در دنيا حكومت اسلامى باشد، يا عدل اسلامى در همه جا باشد....
(صحيفه امام، ج‏10، ص: 181)
*وحشت دشمنان از صدور انقلاب اسلامی
اين وحشت هست كه اگر اين سرايت كند به ساير كشورهاى اسلام و حتى اين انقلاب به امريكا و سياهان امريكايى منتهى شد، اين‌ها، اين وحشت را دارند واين كه مى‏گفتند نمى‏شود بدون امريكا نفس كشيد، ولى ما چند سال است كه بدون امريكا نفس مى‏كشيم. اين‌ها مى‏ترسند مبادا اين مطلب ايران در جاى ديگر برود. مثلا در عراق وكويت برود. آن‌هائى كه به خارج رفته‏اند گفتند كه آنجا مهياست كه انقلاب آنجا محقق شود.
(صحيفه امام، ج‏14، ص: 500)
*مشکلات حل می شود
دفاع‏ لازم است. ما مى‏خواهيم كه اين انقلابمان را، انقلاب فرهنگى‏مان را، انقلاب اسلامى‏مان را به همه ممالك اسلامى صادر كنيم و اگر اين انقلاب صادر شد، هر جا صادر بشود اين انقلاب، مشكل حل مى‏شود ..
(صحيفه امام، ج‏13، ص: 91)
د)صادر کنندگان انقلاب:
حضرت امام(ره) برای جا انداختن مبحث صدور انقلاب، از هر ظرفیتی برای گفتمان سازی این امر استفاده می‌نمودند، لذا وقتی به بیانات ایشان رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که در جمع های مختلف مأموریت متناسب با آن جمع برای صدور انقلاب را عنوان می کنند و نقش هایی به مخاطبان می دهند:
* سفارتخانه ها و دانشجویان ایرانی: صدور انقلاب با عمل و اخلاق
گفتار اسلامى باشد تا صادر بشود اين جمهورى اسلامى در ساير كشورها. صدور با سر نيزه، صدور نيست. صدور با زور، صدور نيست. صدور آن وقتى است كه اسلام، حقايق اسلام، اخلاق اسلامى، اخلاق انسانى در اينجاها رشد پيدا بكند و شما موظف به اين معنا هستيد، و بايد اين كار را انجام بدهيد كه هم در عمل و هم در نوشته‏هايى كه در آنجا منتشر مى‏كنيد، بايد بكنيد و مجله داشته باشيد و آن مجله يك مجله‏اى باشد كه هم در عكس‌هايى كه در آن هست، و هم در مسائلى كه در آنجا طرح مى‏شود، همه‏اش موافق باشد با جمهورى اسلامى تا به واسطه تبليغات، اسلام نفوذ كند در آنجا، و اين را بدانيد كه اگر شما تبليغات بكنيد و همين‏طور دانشجوهاى عزيز ما در آنجا كوشش كنند در اينكه در هر جا كه هستند با هر طايفه‏اى كه برخورد مى‏كنند مسائل ايران را، مسائل اسلامى‏ ايران را در آنجا طرح بكنند، و آن چيزهايى كه در مجلات خارج، در روزنامه‏هاى خارج در هر جا نوشته مى‏شود، آن‌ها را يكى يكى براى آن‌ها تحليل كنند و دروغ آن چيزها را بر آن‌ها ثابت بكنند.
(صحيفه امام، ج‏13، ص: 489)
* سفارتخانه ها مرکز تبلیغات صحیح برای صدور انقلاب
توجه داشته باشيد كه بالاتر چيزى كه‏ مى‏تواند اين انقلاب را در اينجا به ثمر برساند و به خارج صادر كند؛ تبليغات است. تبليغات صحيح در آنچه كه هست، هيچ مبالغه نكنيد. ما متاعمان يك متاعى است كه محتاج به مبالغه نيست. همان سرپوش‌هايى كه ديگران روى متاع ما گذاشته‏اند، همان دروغ‌هايى كه تبليغات سوء بر ضد ما منتشر كرده‏اند، شما همان‌ها را با آن مبارزه كنيد. بايد سفارتخانه‏هاى ما يك مركز تبليغات باشد.
(صحيفه امام، ج‏14، ص: 59)
* ورزشکاران(در جمع وزنه برداران)
ان شاء اللَّه هر جا مى‏رويد قهرمان باشيد و موفق شويد انقلاب را در تمام معانى آن صادر كنيد.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 151)
*سفرای ممالک اسلامی و صدور انقلاب
بايد با خواست خدا- ان شاء اللَّه- موفق بشويد كه اسلام را در همه جا معرفى كنيد و پس از معرفى، نفوس سالم- كه اكثر مردم هستند- پذيرش مى‏كنند. پذيرش كه كردند كم كم عمل مى‏كنند. كم كم اين انقلاب صدور پيدا مى‏كند به خارج. خداوند همه شما را- ان شاء اللَّه- حفظ كند و همه شما و ما را موفق كند به اينكه دنبال اين باشيم كه اسلام را در همه جا تقويت كنيم و از مروّجين اسلام باشيم. و از جنود خداى تبارك و تعالى باشيم. تا- ان شاء اللَّه- به سعادت و سلامت [برسيم‏] هم مملكت خودمان و هم ساير ممالكى كه در اسلام هستند، و همين‏طور مستضعفين جهان.
(صحيفه امام، ج‏13، ص: 490)
* سپاه پاسداران: صدور انقلاب یعنی معرفی اسلام
مسئله ديگر، صدور انقلاب است كه بارها گفته‏ام: ما با كسى جنگى نداريم. امروز انقلاب ما صادر شده است. در همه جا اسم اسلام است و مستضعفين به اسلام چشم دوخته‏اند. بايد با تبليغات صحيح، اسلام را آنگونه كه هست، به دنيا معرفى نماييد. وقتى ملت‌ها اسلام را شناختند، قهراً به آن روى مى‏آورند و ما چيزى جز پياده شدن احكام‏ اسلام در جهان نمى‏خواهيم.
(صحيفه امام، ج‏15، ص: 322)
* وزارت امور خارجه: صدور انقلاب با استفاده از دیپلماسی فعال
ما از اول گفتيم مى‏خواهيم انقلابمان را صادر كنيم. صدور انقلاب به لشكركشى نيست، بلكه مى‏خواهيم حرفمان را به دنيا برسانيم كه يكى از آن مراكز، وزارت امور خارجه است كه بايد مسائل ايران و اسلام و گرفتاري‌هايى كه ايران از شرق و غرب داشته است، به دنيا برساند و به دنيا بگويد كه مى‏خواهيم اين گونه عمل كنيم و روابط حسنه داشته باشيم، و الّا آن‌هايى كه مى‏خواهند ما را به تباهى بكشند، ما اصلًا ميل نداريم با آن‌ها روابط داشته باشيم، مگر اصلاح بشوند.
(صحيفه امام، ج‏19، ص: 415)
* مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی
اگر ما مى‏گوييم كه انقلاب بايد صادر بشود، يعنى اسلام بايد در همه جا رشد پيدا كند و ما بنا نداريم در جايى دخالت نظامى كنيم. من اميدوارم خبرگزارى جمهورى اسلامى به واسطه خصوصيتى كه در آن هست، رشد نموده و همه ما و شما در كارها خداوند را ناظر خود ببينيم و به اندازه مسئوليت تبليغ نموده و تلاش‌هاى دشمنان را خنثى سازيم.
(صحيفه امام، ج‏17، ص: 13)
* ورزشکاران(اعضاى تيم ملى كشتى آزاد)
اين چهره‏هاى شما و آن حال بشاشتى كه در چهره‏هاى شما ديده مى‏شود، اين خودش پيروزى است و من اميدوارم كه شماها انقلاب ايران را عملًا صادر كنيد به كشورهاى ديگرى كه مى‏رويد و اميدوارم كه در جهان شما پيروز باشيد./ شما با اخلاق خوش خودتان و با رفتار خودتان و با كردار خودتان، ان شاء اللَّه كه اين وجهه اسلامى جمهورى اسلامى را صادر كنيد به خارج. وقتى كه شما پهلوآن‌هاى عزيز و شما قهرمانان در خارج از كشور رفتيد و پيروزى چشمگير به دست آورديد و ديدند مردم كه شما وضع روحيتان هم يك وضع خاصى است، با ديگران فرق دارد، اعمالتان هم با ديگران فرق دارد، اين موجب اين مى‏شود كه اينهمه بوقهايى كه بر ضد اسلام و مسلمين و بر ضد ملت ما هست اينها خنثى بشود.
(صحيفه امام، ج‏15، ص: 423)
*تکلیف سفرا،دولت و ملت برای صدور انقلاب تأثیرگذاری است.
كم كم ان شاء اللَّه نفوذ هم مى‏كنيد به آن‌ها و انقلابتان هم صادر مى‏شود. ما هم مى‏خواهيم صادر به همين معنا بشود. ما مى‏خواهيم سفرايمان در آن‌جا جورى عمل بكنند كه سفراى آنجا، دولت آن‌جا تحت تأثير واقع بشود و دولتمان كارى بكند كه دولت‌هاى ديگر تحت تأثير واقع بشوند. و ملتمان كارى بكند كه ملت‏هاى ديگر تحت تأثير واقع بشوند.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 300)
هـ) مصادیقی از صدور انقلاب:
*جهاد برای صدور انقلاب
اسلام ابرقدرت‌ها را به خاك مذلت مى‏نشاند، اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را يكى پس از ديگرى برطرف و سنگرهاى كليدى جهان را فتح خواهد كرد/ به يارى خدا باقيمانده راه پر نشيب و فراز را با اتكاى به خدا، تنها خواهيم پيمود و به وظيفه خويش عمل خواهيم كرد، يا دست يكديگر را در شادى پيروزى جهان اسلام در كل گيتى مى‏فشاريم و يا همه به حيات ابدى و شهادت روى مى‏آوريم.
(صحيفه امام، ج‏20، ص: 325)
*دفاع (دفاع مقدس) مصداقی برای صدور انقلاب
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم،/ ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها ساليان سال مى‏توان مبارزه كرد، جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظام‌هاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند، جنگ ما بيدارى پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت./ صداى اسلام‌خواهى افريقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسى مردم در امريكا و اروپا و آسيا و افريقا يعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
(صحيفه امام، ج‏21، ص: 284)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات