صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4362 چهارشنبه 19 خرداد 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر معانی بلند قرآن با زبان روز، برای انسان‌ها بیان شود قطعاً تأثیرگذاری بالایی خواهد داشت و زمینه‌ساز پیشرفت واقعی بشریت خواهد شد؛ زیرا عزت، قدرت، رفاه مادی، تعالی معنوی، گسترش فکر و عقیده و شادی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است.(95/3/18) www.basirat.ir
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز         
دبه آمریکایی و اقدام ایرانی

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود ایران را حامی اصلی تروریسم معرفی ‌کرد. محور تبلیغات انتخاباتی نامزدهای آمریکایی، منتفی کردن برجام و تداوم شرایط فشار با حفظ سازوکار تحریم‌ها علیه ایران است. سنا و کنگره آمریکا طرح تصویب چند تحریم جدید علیه ایران را دنبال می‌کنند. ایران از دسترسی به دفاع حقوقی در محاکم قضایی کشور مدعی عدالت و آزادی محروم شد و خبرهای جدید دیگر درباره نحوه مناسبات و رفتار آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران که همه آنها در یک نقطه مشترک هستند و آن، اینکه خصومت و دشمنی با جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند: «تهدیدهای آمریکا همچون قبل از توافق هسته‌ای است، نباید در برابر آنها ساکت ماند. برخورد دولت آمریکا با ملت ایران خصمانه است. چه کسی باید پاسخ آنها را بدهد؟» رئیس مجلس نیز به‌تازگی گفته است: «اگر آمریکایی‌‌ها در موضوع هسته‌‌ای تخطی کنند، ما برای فهماندن راه درست به آنها دست به کار می‌‌شویم.»
این موضع‌گیری از سوی مجلس شورای اسلامی مناسب است، اما باید دید دیگر قوا و نهادهای جمهوری اسلامی ایران چه وقت و چگونه می‌خواهند دست به کار شوند. آیا دولت نیز به این باور رسیده است که پس از گذشت چهار ماه‌ونیم از انعقاد برجام، نه تنها هیچ اراده‌ای از سوی آمریکایی‌ها برای اجرای آن نیست، بلکه نوعی اقدام عکس از طریق اعمال فشار‌های رسمی و غیررسمی دیده می‌شود. کارشکنی‌هایی که در آمریکا همه نهادها پای آن ایستاده‌اند، اما در جمهوری اسلامی ایران چطور؟ آیا در ایستادن مقابل دشمن غدار که ریاکارانه و منافقانه رفتار می‌کند، وحدت وجود دارد؟
این مسئله، مسئله‌ای ملی است و باید همه نهادها و قوا بدون محاسبه هزینه - فایده سیاسی و جناحی گزارش شفاف و جامعی درباره  اجرای برجام تهیه و میزان بدعهدی آمریکایی‌‌ها را دقیقاً معلوم کنند و برای قضاوت در منظر مردم ایران و افکار عمومی جهان قرار دهند. ملت غیور ایران منتظر پاسخ مقتدرانه همه نهادهای ملی و انقلابی به دبه آمریکایی‌‌ها هستند.


▼ گزارش روز                        
   تهدید اصلی

آنقدر گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم وارونه است که حتی صدای رسانه‌ها و صاحب‌نظران آمریکایی هم در اعتراض به این حجم از خلاف‌گویی بلند شده است. پایگاه «گلوبال‌ریسرچ» به تازگی در این‌باره نوشته است: «اینکه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایران حامی اصلی تروریسم است، وارونه کردن حقیقت است.» این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود آورده است: تاکنون هیچ سند و مدرکی از کمک ایران به گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] یافت نشده است، بلکه این ایالات متحده آمریکاست که تقریباً در شکل‌گیری تمامی گروه‌های تروریستی، اعم از داعش، القاعده نقش داشته است؛ چنانچه «مایکل فلین» رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در مصاحبه‌ای گفته است: واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن دمشق، آگاهانه از تروریست‌ها در سوریه، از جمله داعش و... حمایت کرده‌اند.
 اما در این میان نه اتهامات آمریکا علیه ایران موضوع تازه‌ای است و نه اعتراضات صاحب‌نظران و رسانه‌ها درباره آن برای اولین‌بار اتفاق افتاده است. آنچه در این میان عجیب و نگران‌کننده است، تمایل بی‌پایان برخی جریان‌های داخلی برای تعامل با ایالات متحده و نزدیک شدن به کشوری است که در دوران پسابرجام نیز از اتهام‌زنی به ایران و تهدید جمهوری اسلامی ایران دست برنمی‌دارد و کینه دیرینه خود از ایرانیان را مخفی نمی‌کند. مسئله نگران‌کننده این است که مسئول و مدیر کشور، به وعده‌ها و گفته‌ها و تبسم‌های فریبنده سیاست‌مداران آمریکایی دل ببندد و فراموش کند که با چه کسی روبه‌رو است؛ تاریخ خصومت آمریکا با ایران را به یاد نیاورد و مدام اظهارات امروز آمریکایی‌ها علیه ایران را توجیه کند. خطر بزرگ و تهدید اصلی برای انقلاب اسلامی و مردم ایران دشمنی دشمن نیست، بلکه دوست‌انگاری دشمن از سوی برخی از تصمیم‌گیران است.

▼ خبر ویژه         
 حیاط خلوت صهیونیست‌ها بیخ گوش ایران

بارزانی که مدت‌هاست به دنبال استقلال و تشکیل کشور کردستان است، این روزها با دلگرمی از پشتیبانی آمریکایی در نبرد با داعش، دوباره بحث استقلال را برجسته کرده است. اما تنها و تنها در کل جهان، رژیم صهیونیستی از ایده تشکیل کشور کردی پشتیبانی می‌کند؛ چرا که رژیم صهیونیستی به دنبال یک جای پای قابل اتکا در قلب منطقه غرب آسیا و همجوار با دشمنان و رقبای بالفعل و بالقوه خود است. تشکیل یک کشور کردی، افزون بر اینکه یک حایل در «جبهه شرقی» (در برابر محور مقاومت) ایجاد می‌کند، می‌تواند تیغ جدایی‌طلبی کردها را در پهلوی سوریه، ایران و ترکیه تیز کرده و آن را به ابزار امتیازگیری اسرائیل تبدیل کند. تشکیل یک کشور کردی، می‌تواند اثری دومینووار بر تجزیه‌طلبی سایر اقلیت‌های قومی و نژادی منطقه داشته باشد که خود دقیقاً در راستای طرح اسرائیلی «بالکانیزه کردن» غرب آسیاست. افزون بر اینکه یک کشور کرد همپیمان رژیم صهیونیستی، تا حدی انزوای سیاسی و فرهنگی این رژیم را در منطقه تعدیل خواهد کرد و این امکان را به رژیم صهیونیستی می‌دهد که با استقرار راحت‌تر تأسیسات و تجهیزات و نیروهای نظامی و اطلاعاتی، اشراف بیشتری به تحرکات داخل مرزهای ایران و ترکیه داشته باشد.
 
▼ اخبار
1 -تشنج در اولین جلسه‌ای که مطهری رئیس آن شد!

در ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که برای نخستین‌بار به ریاست علی مطهری برگزار شد، صحنه‌های زشت و زننده‌ای از تشنج و درگیری در صحن علنی مجلس به‌ وجود آمد. این گونه که در حین نطق محمدعلی پورمختار در کنار جایگاه ناطقان، خلیل آقایی، معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی با یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل درگیر شد. در ادامه این درگیری خلیل آقایی با چاک دادن یقه پیراهن خود و درگیری لفظی با نمایندگان در صحن علنی مجلس تشنج ایجاد کرد و صحنه زشتی را به وجود آورد. گفتنی است، علی مطهری در مقام رئیس و مدیر جلسه مجلس نتوانست به درستی مانع بروز این اقدام زننده شود و فقط از نماینده مردم میاندوآب خواهش کرد تا برود و به این غائله خاتمه دهد.

2 -مشاور «جورج سوروس» میهمان ویژه چه کسی در ایران بود؟
گفته می‌شود، «جفری دیوید ساکس» فعال انقلاب‌های رنگی و مشاور «جورج سوروس» پدر انقلاب‌های رنگی، در سکوت خبری به دعوت دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به تهران آمده است. پیگیری‌های خبری نشان می‌دهد، «جفری دیوید ساکس» در اولین گام پس از حضور در تهران به سازمان حفاظت محیط زیست رفته و با معصومه ابتکار، دیدار کرده است. ساکس همچنین با وجود مخالفت دانشجویان متعهد و انقلابی برای شرکت در یک همایش، به دانشگاه امیرکبیر رفته است.  حضور در وزارت خارجه و گفت‌وگو با عراقچی از دیگر برنامه‌های وی در تهران بوده است.

3 - وزرا بچه مدرسه‌ای گیر آورده‌اند!

مصطفی کواکبیان در اخطاری خطاب به لاریجانی گفت: «برخی از وزرا فکر می‌کنند شاگرد مدرسه‌ای گیر آورده‌اند و بحث‌هایی را که در روزنامه‌ها می‌شود، برای ما مطرح می‌کنند.» نماینده مردم تهران ادامه داد: «اگر قرار است کاری برای مردم شود، حداقل دستور می‌دادید جلسه غیرعلنی شود؛ رهبری می‌گوید من از بیکاری جوان‌ها شرمنده‌ام. وزیر صنعت که باید بیشتر شرمنده باشد؛ اما می‌بینیم ایشان هیچ راه‌حلی در صحبت‌شان مطرح نکردند.» کواکبیان همچنین تأکید کرد: «رهبری فرمودند باید کاری کنید که مجلس در رأس امور باقی بماند؛ اما با این نحوه جلسات فکر نمی‌کنم به مردم خدمتی شود.»

4 -پیوستن ۵۰۰ هزار نفر دیگر به خیل بیکاران کشور
فرامرز توفیقی، کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه دولت در زمینه اشتغال و رونق بازار کسب و کار موفق عمل نکرده است، اظهار داشت: تاکنون طرح یا برنامه جدی از سوی وزارت کار برای ایجاد اشتغال اعلام نشده است و معضلات و مشکلات اشتغال کشور تنها با تشکیل یک جلسه شورای عالی اشتغال بررسی شده است. توفیقی از عدم ایجاد اشتغال در کشور طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: شاهد به اتمام رسیدن زمان قانونی بیمه بیکاری بیش از 500 هزار نفر هستیم که ناخواسته بیکار شده بودند.

5- احمدی‌نژاد نامزد اصولگرایان در انتخابات 96  نیست
غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران درباره تقابل احمدی‌نژاد و روحانی در انتخابات 96 گفت: «قطعاً کاندیدای اصولگرایان و جبهه پایداری احمدی‌نژاد نخواهد بود؛ بلکه آنها با احمدی‌نژاد بازی می‌کنند که صحنه را گرم کنند.» انصاری درباره اظهارنظرهای زیباکلام گفت: «نظر آقای زیباکلام شخصی است و معمولاً دولت‌ها در کشور ما دو دوره‌ای هستند، شرایط کشور نیز به‌گونه‌ای است که شخص روحانی باید دولت بعدی را در اختیار داشته باشد.»

▼ اخبار کوتاه

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود کمتر از 10 هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور، گفت: در صورتی که تنها 10 درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی که رقم آن حدود 16 هزار میلیارد تومان است، به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص یابد، این بنگاه‌ها احیا می‌شوند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
سخنگوی مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه گفت، یک محموله سلاح از ترکیه وارد سوریه شده و تحت حفاظت شدید تروریست‌ها، در حلب به دست داعش رسیده است. حلب این روزها صحنه درگیری شدید نیروهای دولتی و تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نام سپاه قدس را به گزارش سالیانه خود موسوم به «دارایی‌های تروریستی» که پیشتر  منتشر شده بود، اضافه کرد. در میان سازمان‌هایی که با ادعای واشنگتن به تروریسم متهم شده‌اند، بیشترین میزان پول مصادره‌ شده مربوط به سپاه قدس با رقم 14 میلیون و 109هزار و 496 دلار است.
رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست» گفته است: گروهی از کشورهای عربی که به گفته او «معتدل» هستند، این آمادگی را دارند که برای رسیدن به صلح با رژیم اسرائیل وارد مذاکره شوند. «اسحاق هرتزوگ» از این شرایط به منزله فرصت استثنایی برای رژیم صهیونیستی یاد کرد.
یک منبع آگاه اعلام کرد: «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در راستای طرح اصلاحاتی العبادی و مبارزه با فساد، «زهیر الغرباوی» رئیس اطلاعات و «حمدیه الجاف» مدیرکل بانک تجارت و «محمدعبدالجبار الشبوط» رئیس شبکه رسانه‌ای این کشور را برکنار کرد.
در جلسه شوراى عالى تهیه‌کنندگان گفته شد: معاون دادستان در نامه‌اى به وزارت ارشاد اعلام کرده است از این پس تیزر هر فیلمى که از شبکه‌هاى ماهواره‌اى پخش شود، توقیف می‌شود.
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس از دیدار علی لاریجانی با محمدرضا عارف خبر داد و گفت: طی یکی دو روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور دلجویی در موضوع رقابت ریاست مجلس به منزل محمدرضا عارف رفته و با وی دیدار کرده است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در بخشنامه‌ای با اشاره به ماه ضیافت الهی، به همه معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران ابلاغ کرد، برپایی سفره‌های افطاری از سوی این مجموعه‌ها با بودجه عمومی ممنوع است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات