تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۱۲

نقش و وظیفه مجلس دهم در قبال برجام

مجلس محترم فارغ از وابستگی های جناحی و حزبی با ریل‌گذاری درست در بعد اقتصادی می‌تواند نگاه دولت را از خارج به داخل معطوف کرده و دولت را ملزم به اجرای اقتصاد مقاومتی نماید.
پایگاه بصیرت / رضا نورسته
مجلس دهم شورای اسلامی با ترکیبی از نمایندگان با تجربه و اکثریت نسبی جوان و تازه کار، آغاز به کار نمود. با اتمام انتخابات و مشخص شدن نتایج آراء مردم، رقابت‌ها و کشمکش‌های سیاسی و جناحی پایان یافته و زمان انجام وظیفه و برآورده کردن حداکثری انتظارات و خواسته های به حق مردم و رهبری انقلاب فرا رسیده است.خواسته هایی که بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارد.
مجلس در این عرصه توان زیادی برای قانون‌گذاری، اصلاح قوانین و نظارت بر اجرا را داراست. و یکی از نهادهای قدرتمند، تاثیرگذار و برگرفته از انقلاب اسلامی است. نمایندگان مجلس فارغ از وابستگی جناحی و حزبی در حوزه اقتصاد باید توان و اراده خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی و درون زا معطوف دارند.
مجلس دهم اولین مجلس بعد از توافق نامه برجام است. توافق نامه‌ای که تا کنون دستاورد محسوسی در گشایش اقتصادی مردم نداشته است. دولت یازدهم با گره زدن حل مشکلات معیشتی مردم و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران به سیاست خارجی و توافق نامه برجام، راه حل تمام مشکلات را به امضای این موافقت نامه موکول کرد.
دولت تدبیر و امید با درک نادرست نسبت به علت دشمنی دشمن، سعی در تنش زدایی و جلب اعتماد شیطان بزرگ داشت. در این راستا با قبول وعده های نسیه غرب در قالب برجام به دنبال جلب اعتماد و خشنودی طرف‌های غربی برآمد. اما اکنون با گذشت بیش از 120 روز از امضای برجام عملاً اتفاق خاصی نیفتاده و علی رغم توقف بخشی از چرخه هسته‌ای کشور، چرخ اقتصادی مردم همچنان بر پاشنه قبلی می‌چرخد و در عرصه اقتصادی علی رغم قبول هزینه های فراوان گشایشی حاصل نگشته است.
دولت آقای روحانی امیدوار بود با به ثمر رسیدن میوه برجام مشکلات و موانع غرب ساخته و هم چنین مشکلات ساختاری اقتصاد ایران مرتفع شود. اما آمریکا علی رغم گرفتن امتیازات فراوان در قالب برجام و به تعطیلی کشاندن صنعت هسته ای ایران، علاوه بر عمل نکردن تعهدات خود، پا را فراتر گذاشت و مسائلی چون صنعت موشکی ایران و حقوق بشر و حتی حمایت ایران از گروه های مقاومت اسلامی را مطرح می‌کند(برجام های 2 ، 3 و 4)
اکنون با خلف وعده و بد عهدی آمریکا بعد از توافق نامه برجام دولت تدبیر و امید با مشکلات متعدد خود ساخته ای روبه روست. در بعد داخلی انتظارات مردم برای رفع مشکلات اقتصادی رو به افزایش است. مردمی که با قبول محدودیت‌های برجام امیدوار بودند مشکلات معیشتیشان برطرف شود، اکنون شاهدند که بخشی از صنعت بسیار با ارزش هسته ای به صنعتی آزمایشگاهی و نمایشی تبدیل شده و بیش از 95 درصد ذخایر با ارزش اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور منتقل شده ولی همچنان تحریم‌ها پابرجاست و موانع خارجی پیشرفت اقتصادی ایران برطرف نشده است.
رهبری انقلاب با تأکیدات مکرر خویش خلف وعده، بد عهدی و خباثت شیطان بزرگ را گوشزد کرده بودند و تأکید داشتند در اجرای تعهدات خود نباید عجله کنیم و اجرای تعهدات باید متناسب و هماهنگ صورت گیرد(به اصطلاح گام به گام پیش برویم). اما دولت محترم با انجام تمام تعهدات ایران در کمتر از 3 ماه سعی در اعتماد سازی داشت و با این هدف‌گذاری تمام ابزارهای اعمال فشار خود را از دست داد و به نظر می‌رسد در حال حاضر اهرمی در مواجهه با بدعهدی آمریکا و غرب در اختیار ندارد.
در حال حاضر با توجه به شرایط موجود مهمترین وظیفه مجلس دهم شورای اسلامی عمل انقلابی برای بازگشت به مسیر قبل از برجام در صورت تداوم بدعهدی‌های طرف‌های غربی است. دولت یازدهم با تجربه چند باره اعتماد و دوستی با دشمن، تجربه گرانبهایی را برای مردم نیز به ارمغان آورد. تجربه ای که تاکید دارد نباید به دشمن اعتماد کرد و امیدوار بود و باید به نیرو و اراده جوانان و متخصصان متعهد و انقلابی داخلی امید داشت. مجلس محترم فارغ از وابستگی های جناحی و حزبی با ریل‌گذاری درست در بعد اقتصادی می‌تواند نگاه دولت را از خارج به داخل معطوف کرده و دولت را ملزم به اجرای اقتصاد مقاومتی نماید.
نمایندگان مجلس دهم باید با عبرت از عملکرد دولت یازدهم در نتیجه برجام، باید تلاش نمایند با درک و تحلیل درست از علت العلل دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران، نوع عملکرد خود را هم جهت با مبانی ناب انقلاب اسلامی تعریف کنند و با کمک به دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی به رفع مشکلات معیشتی مردم همت گمارند. با تحقق اقتصاد مقاومتی و احیای تولید داخلی مشکل رکود و اشتغال جوانان تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. اجرای درست اقتصاد مقاومتی زمینه ساز استقلال فرهنگی و احیای فرهنگ اسلامی نیز خواهد شد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات