حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۶۷

سرلشکر باقری از تسخیر لانه جاسوسی تا نگاه راهبردی برای مقابله با تهدیدات

سردار محمد باقری پس از سال‌ها مجاهدت در سال 1387 به درجه سرلشکری ارتقا یافت و معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح شد. سرلشکر باقری در تازه‌ترین حکم نظامی فرمانده معظم کل قوا به سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

حماسه و جهاد / به گزارش پایگاه بصیرت نام برادران باقری(شهید حسن باقری و سردار محمد باقری) با تاریخ دفاع مقدس و انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی از نخستین روزهای دفاع مقدس و تا سال‌ها پس از آن حتی در زمان کنونی عجین شده است.
سردار محمد باقری پس از سال‌ها مجاهدت در صفوف فرماندهان عالی دفاع مقدس در سال 1387 به درجه سرلشکری ارتقا یافت و  معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح شد. پس از آن معاون ارکان و امور مشترک ستادکل نیروهای مسلح بود و در سال های اخیر به عنوان رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح فعالیت می کرد. او در تازه‌ترین حکم نظامی فرمانده معظم کل قوا و به سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارتقاء یافت و جانشین سرلشکر فیروزآبادی در این ستاد شد.
به این ترتیب سردار سرلشکر محمد باقری با توجه به سوابق درخشان خود در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن، پس از رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا، به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی جمهوی اسلامی ایران شناخته می‌شود.

نگاهی به انتصاب سردار باقری به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح/از تسخیر لانه جاسوسی تا اجرای راهبرد تهدید در برابر تهدید

نگاهی به زندگی و فعالیت‌های سردار باقری
سردار محمد باقری در سال 1337 در تهران متولد شد و در کنار برادر بزرگتر خود شهید حسن باقری از از همان دوران نوجوانی به فعالیت‌های مذهبی و جهادی روی آورد به گونه‌ای که همزمانی این اتفاقات با جریانات رو به رشد انقلابی این دو برادر را به صف انقلابیون سوق داد.
حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد که سردار باقری خود را در گروه دانشجویان پیرو خط امام(ره) ببیند و از این منظر یکی از دانشجویانی بود که در تسخیر سفارت آمریکا و لانه جاسوسی این کشور نقش‌آفرینی کرد.
با آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 برادارن باقری خود را به جبهه‌های حق علیه باطل رساندند و در این میان سردار محمد باقری که درس و دانشگاه را به سبب همزمانی آن با ایام جنگ و شروع انقلاب فرهنگی در بهار 1359 در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران ترک گفته بود؛ وارد کارزار نبرد با منافقین و کومله دمکرات‌ها در مناطق شمال‌غرب کشور شد و عملا از سال 1359 به صورت رسمی به خدمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

نگاهی به انتصاب سردار باقری به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح/از تسخیر لانه جاسوسی تا اجرای راهبرد تهدید در برابر تهدید

تداوم حضور در کسوت یک پاسدار

سردار باقری در کنار قهرمان پرآوازه اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی یعنی سردار شهید حسن باقری منشا اقدامات بسیاری در این مناطق شد و تقریبا در تمام عملیات‌ها تا آخرین روزهای دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشت.
پس از دوران پر فراز و نشیب دفاع مقدس و با به شهادت رسیدن حسن باقری، سردار محمد باقری همچنان در کسوت یک پاسدار انقلاب منشأ خدمات بسیاری در ستاد کل نیروهای مسلح شد و با قرار گرفتن در معاونت اطلاعات و عملیات این ستاد توانست به درجه‌ای از مهارت و تیزبینی در ارائه طرح‌ها و پروژه‌های اطلاعاتی و عملیاتی دست یابد که از آن جمله می‌توان به اجرای راهبرد تهدید در برابر تهدید و حضور مقتدرانه ایران در سواحل مکران اشاره داشت.

نگاهی به انتصاب سردار باقری به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح/از تسخیر لانه جاسوسی تا اجرای راهبرد تهدید در برابر تهدید

نقش ویژه در امینت پایدار در غرب ایران

سرلشکر باقری با توجه به سال‌های طولانی در بخش های اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح، در بررسی و تصویب طرح های مهمی چون حمله به عمق 10 کیلومتری خاک عراق در سال 1375 جهت نابودی کامل حزب منحله کوموله و دموکرات و تروریست‌هایی که شرارت های فراوانی را در غرب کشور انجام می دادند، نقش ویژه‌ای داشت.
در آن زمان، سپاه پاسداران عملیاتی به فرماندهی سردار شهید احمد کاظمی طراحی کرد که به مرکزیت این مجموعه حمله شد و حدود 200 دستگاه خودرو اعم از توپ، نفربر، خمپاره انداز ها، واحدهای پیاده و... به مقر اصلی تروریست ها حمله کردند و گلوله باران مفصلی علیه این مجموعه صورت گرفت و از سال 75 تا سال ها بعد مشکل ناامنی در شمال غرب کشور از جمله استان کردستان و آذربایجان غربی وجود نداشت که از جمله طراحان و مغزهای متفکر این عملیات مهم، رییس جدید ستادکل نیروهای مسلح است.
سردار محمد باقری در سال‌های اخیر شاید تنها چهره‌ای باشد که علاقه چندانی به مصاحبه با رسانه‌ها ندارد و طبق نظرات وی به سبب جایگاه حساسی که در ستاد کل نیروهای مسلح عهده‌دار بود هموراه از این امر پرهیز داشته است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی در شرایطی به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح انتخاب شده است که شرایط منطقه خاورمیانه به صورت شکننده و حساسی رقم می‌خورد و در این میان بصیرتِ علوی مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در انتصاب شایسته این پاسدار اسلام جای تفکر و تأمل بسیار دارد.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات