صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۱۰

حرف روز/ ساماندهی حوزه بی‌سامان فرهنگ

علی جنتی درباره ولنگاری فرهنگی که موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب شده است، اظهار داشت: «آسیب‌های فرهنگی جدی است و نگرانی در این زمینه احساس می‌شود.»
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: «بنده در مسئله فرهنگ، احساس یک ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی می‌کنم»؛ این، یکی از تکان‌دهنده‌ترین جملات خرداد ماه امسال از زبان رهبر معظم انقلاب است. معظم‌له در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، در تبیین چرایی این بیان‌شان فرمودند: «زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.»
به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی را نگران‌کننده خوانده و گفته است: «دغدغه مقام معظم رهبری بجاست و باید فضای سالم برای رشد ارزش‌ها ایجاد شود.» علی جنتی درباره ولنگاری فرهنگی که موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب شده است، اظهار داشت: «آسیب‌های فرهنگی جدی است و نگرانی در این زمینه احساس می‌شود.»
اینکه وزیر محترم ارشاد پس از گذشت سه سال از مسئولیت با این صراحت به دغدغه رهبر معظم انقلاب مهر تأیید می‌زند، با وجود دیرهنگام بودن قابل احترام است و می‌تواند زمینه خوبی را برای آغاز کارهای درمانی فراهم کند. وزیر محترم امروز هر سخنی که درباره فرهنگ می‌گوید، باید ناظر به ارائه راه‌حل و چگونگی ساماندهی این حوزه بی‌سامان باشد. انتظار و توقع اصلی مردم هم که از طرق مختلف تلاش می‌کنند آن را به گوش مسئولان برسانند، همین است. یکی از نقدهای جدی به دولت‌ها در جمهوری اسلامی به طور عام و این دولت به صورت خاص در حوزه نظری، خلأ نگاه فرهنگی صحیح اسلام ـ ایرانی به مقوله فرهنگ یا نگاه مغلوط و مشوش ترکیبی از نگاه‌های فرهنگی رایج در جهان امروز با ثقل غربی است و در حوزه عملی، رهاسازی امور و بی‌قیدی و سهل‌انگاری در مدیریت فرهنگی است که اصلاح آن ضروری است.
ضرورت دیگر برای آغاز روند اصلاح ولنگاری فرهنگی به منزله مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب، تقویت نظارت نهادهای فرهنگی و در رأس آن مجلس شورای اسلامی در این حوزه است. اگر کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت جدی و دائمی فعالیت‌های این حوزه را رصد کند، می‌تواند حرکات منفعلانه را به اقداماتی پویا و مفید تبدیل کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات