صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۹۸

اخبار ویژه روزنامه های 14 شهریور1395

کیهان

بازی پدرخوانده‌ها با مهره بدلی علیه روحانی

پس از تهدید رئیس‌جمهور از سوی دو تن از سران فتنه‌ (خاتمی و موسوی خوئینی‌ها) نوبت به محمدرضا عارف رسید.

محمدرضا عارف که از انتخابات سال 92 به خاطر مجبور شدن به انصراف دلخوری‌های جدی دارد، در انتخابات ریاست مجلس دهم مسئله‌دارتر شد چرا که بنا بر گفته برخی اصلاح‌طلبان، چند وزیر روحانی از ریاست لاریجانی حمایت کردند و سرلیست «امید» را جا گذاشتند. عارف پس از آن از حضور در مهمانی افطار رئیس‌جمهور امتناع کرد و اخیرا هم در جمع انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به انتقاد علنی از دولت روحانی پرداخت که نوعی اعمال فشار به نیابت از اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.
 
عارف اخیرا هم گفته بود اصلاح‌طلبان باید در انتخابات 96 نامزد خود را داشته باشند. او البته بهتر از هر کس می‌داند که پدرخوانده‌های اصلاح‌طلبی به وی اجازه نمی‌دهند وارد گود رقابت شود و وزن واقعی اصلاح‌طلبان را معلوم سازد. با این همه پدرخوانده‌ها از ادبیات عارف برای فشار و امتیازگیری بیش از روحانی استفاده می‌کنند.

به گزارش آفتاب یزد «عارف در جمع اعضای انجمن اسلامی مدرسین با بیان انتقاداتی نسبت به دولت تدبیر و امید نشان داد که بنا نیست نمایندگان مجلس دهمی همواره با دولت یازدهم به مصالحه و مسامحه بپردازند و همواره در بر پاشنه دوستی همیشگی و نادیده گرفتن سیاست‌های اشتباه دولت نمی‌چرخد. او با بیان اینکه احساس می‌شود در خیلی از دستگاه‌ها شعار تغییر که مردم به آن در اسفند 94  رای دادند درک نشده است، اظهار داشت: برخی دستگاه‌های اجرایی در هفته‌های اول مجلس بسیار فعال بودند و گله ما این است  چرا آنها در راستای مطالبات مردم فعالیت خود را مدیریت نمی‌کنند. مردم خواهان تغییر در نگرش‌ها هستند. 50 یا 60 درصد مدیران دستگاه‌ها متعلق به دوران گذشته هستند که با دولت همراهی نمی‌کنند.»

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه بحث استیضاح برخی وزرا توسط دوستان ما به حق مطرح است، گفت: چرا برخی مدیران که به بهانه وجود مجلس نهم در ابتدای دولت سرکار آمدند، تغییر نکردند؟ چه تلاشی برای تغییر فضای امنیتی دانشگاه‌ها انجام شده است؟

وی اظهار داشت:  ما هیچ‌گاه دنبال سهم‌خواهی نبودیم و توانستیم به آرزوی وحدت دست یابیم.

نتیجه انتخابات خرداد 92 متعلق به اصلاحات بود البته ائتلاف 94 برای اصلاحات هزینه داشت و بعضی اقدامات ما سوالاتی را برای جوانان اصلاح‌طلب ایجاد کرد. ما در این ائتلاف برخی چهره‌های حزبی اصلاحات را کنار گذاشتیم.

آفتاب یزد همچنین خبر داده که عارف شنبه هفته گذشته ملاقاتی با روحانی داشته و برخی مطالبات را مطرح کرده است.

در همین حال روزنامه آرمان‌ که به هاشمی نزدیک است، با اشاره به حملات علنی عارف نوشت: محمدرضا عارف از ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرد و دیروز گفت: «تا زمانی که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل نشود، هیچ بحثی درباره ریاست این شورا نخواهیم داشت و تاکنون همچنین بحثی نشده است.» البته فارغ از این کناره‌گیری، دور از انتظار نبود که عارف سکوت خود را بشکند و به انتقاد از دولت بپردازد. این نقدها در حالی است که طیفی معتقد بودند فشار دلواپسان برای دولت روحانی کافی است و نباید نیروهای همسو در فضای علنی به انتقاد از دولت بپردازند و طیف دیگر تاکید داشتند انتقادات علنی موجب تحرک بیشتر دولت می‌شود.

آرمان از عارف خواست به شکل علنی بر طبل مخالفت با دولت نکوبد. یادآور می‌شود برخی اصلاح‌طلبان به هنگام اعلام نامزدی عارف در سال 92، او را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی خواندند.

FATF یعنی بستن سنگ و گشودن زنجیر سگ‌های داعش

اجرای FATF در داخل کشور و اعمال تحریم‌های مورد توقع آمریکا علیه سپاه پاسداران و وزارت دفاع و... به زبان ساده بستن دستان اقتدار امثال سردار قاسم سلیمانی و باز کردن پای جنایتکاران داعش به داخل کشور است.

FATF معاهده مقابله با پولشویی و تروریسم است؛ نوعی نهادسازی شبه حقوقی از سوی آمریکا و متحدانش برای تشدید فشار علیه بازرسین داخلی با اشغالگری و تروریسم در منطقه است. آمریکا و انگلیس و صهیونیسم بین‌المللی  در حالی که رسما یا عملا از طیف مختلف گروه‌های تروریستی در منطقه یا حامیان  آنها (نظیر عربستان) حمایت می‌کنند،  درصددند شکست در جنگ‌های مستقیم و نیابتی 16 سال گذشته علیه محور مقاومت اسلامی ( ایران، عراق، سوریه لبنان و فلسطین و یمن) را با کلاهبرداری‌های حقوقی و فشارهای سیاسی و اقتصادی جبران کنند. آخرین شکست‌های آمریکا و متحدانش در سوریه و عراق و لبنان و فلسطین به اعتبار نقش‌آفرینی ویژه سرلشگر سلیمانی و سپاه پاسداران (سپاه قدس) رقم خورد و این در حالی است که هدف اصلی از شروع جنگ‌های نیابتی، تهدید امنیت ایران بود به نحوی که گروهک تروریستی داعش تا نزدیکی مرزهای ایران در جلولا پیش آمد.

با این شرایط می‌توان گفت اعمال محدودیت و تحریم علیه مراکزی نظیر سپاه پاسداران و وزارت دفاع و وزارت اطلاعات و برخی مراکز مشابه در حقیقت، مهار قدرت ایران از درون و باز کردن پای ناامنی و ترور و جنایت به داخل کشور است.

ماجرا آن هنگام تأسف‌بار‌تر می‌شود که توجه کنیم وعده‌های برجامی آمریکا هیچ کدام عملی نشد و آمریکا با بدعهدی و خباثت مانع از استفاده ایران از مزایای برجام شد؛ به نحوی که هم‌اکنون شرکت‌ها و بانک‌های مشتاق به همکاری با ایران (برخلاف تصریح برجام) در معرض ارعاب و تهدید آمریکا قرار دارند. در واقع برخلاف ادعای مشهور، این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در ایران را دارای ریسک نمی‌دانند - چیزی که مبنای اجرای FATF قرار گرفته - بلکه از مجازات آمریکا  نگرانند.
 
از سوی دیگر به روشنی می‌توان گفت دادن امتیاز‌های جدید به دشمن و این‌بار از امنیت ملی، خسارت‌های بزرگی دارد که برخلاف برجام قابل جبران نیست. به همین دلیل جا دارد نمایندگان مجلس به این مسئله مهم امنیت ملی ورود و از وزرای اقتصاد و خارجه توضیح بخواهند. در این میان مسئولیت مشابهی متوجه شورای عالی امنیت ملی است که از سوی مسئولان امر در دولت دور زده شده است!

حامیان دولت هم اثر رونق اقتصادی را در بازار پیدا نمی‌کنند

در حالی که برخی مقامات دولتی از دوره «رونق و رشد اقتصادی» و خروج از رکود خبر می‌دهند، نشریات حامی دولت نمی‌توانند پنهان کنند که رکود اقتصادی پس از برجام شدیدتر شده است.

طی یک ماه اخیر رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و برخی دیگر از مقامات دولتی از 4 فصل متوالی رشد اقتصادی و رسیدن به نرخ رشد 4/4 درصدی خبر داده‌اند اما مطبوعات حامی دولت از اوضاع آشفته بورس،‌به عنوان نماد رکود و رونق - خبر می‌دهند. کارشناسان وضعیت بورس را میزان الحراره اقتصاد می‌دانند.

روزنامه اعتماد در خبری با عنوان «بورس قرمز پوشید» نوشت: بازگشت رنگ قرمز به تابلوی بورس زنگی است که بعد از تداوم چندین روزه سبزپوشی تابلوهای بورسی برخی سهامداران را کمی نگران کرده است. در معاملات بورس تهران شاهد تداوم فقر نقدینگی معاملاتی کم‌عمق و بی‌هدف بودیم. بازاری که اگرچه نماگرهای آن به لطف معاملات کد به کد فرو نمی‌ریزد. اما تداوم افت ارزش سهام همه را کلافه کرده است.

روزنامه شرق نیز در همین زمینه ذیل تیتر «کسالت حاکم بر بورس» نوشت: بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته مانند روزهای گذشته فضای کم‌رمق و کسالت باری داشت و شاخص کل با ثبت 190 واحد کاهش، به رقم 77 هزار و 167 واحد رسید که در شهریورماه دچار رکود شده است و از فقر شدید نقدینگی رنج می‌برد؛ بنابراین با کمبود نقدینگی، فعالان بازار در یک فضای ناامیدی اقدام به فروش سهام خود در قیمت‌های پایین کردند که در نهایت موجب زیان سهامداران شد؛ اما این کاهش قیمت‌ها بر شاخص به دلیل جابه‌جایی‌های سنتی روی سهام شاخص ساز به صورت کدبه‌کد موجب شده است تا شاخص واقعیت بازار را دقیق منعکس نکند. از طرف دیگر با وجود اعلام نرخ 4/4 درصدی رشد اقتصادی، تغییرات ملموسی در صورت‌های مالی شرکت‌ها رخ نداد؛ بنابراین رشد اقتصادی اعلام شده بیشتر فروش نفت است.

از سوی دیگر روزنامه فرهیختگان به قلم وحید شقانی اقتصاددان نوشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده که رقمی بی‌سابقه است. این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی حدود 492 هزار میلیارد تومان بود اما هم‌اکنون این رقم به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. کاهش نرخ سود بانکی نیز سرعت گردش پول را افزایش داده است که طبیعتا این اتفاق تبعات زیادی خواهد داشت.

در گذشته نقدینگی متمرکز و سرعت گردش پول پایین اما هم‌اکنون سرعت گردش پول افزایش یافته و با توجه به افزایش حجم مبادلات مالی و واقعی، نقدینگی نیز افزایش یافته که خطرناک است و اگر به درستی مدیریت نشود، شاهد جهشی در حوزه تورم خواهیم بود؛ خطری که به آن بمب نقدینگی گفته می‌شود و بی‌سابقه است.

این کارشناس می‌افزاید: دولت باید بتواند با این بحران نقدینگی و تبعات تورمی مقابله کند.
 
یکی از راه‌هایی که می‌تواند کمک قابل توجهی به شرایط فعلی کند، ساماندهی موسسات غیرمجاز است. راه دیگر این است که دولت نقدینگی را به سمت بخش‌های مولدی چون تولید هدایت کند؛ در غیر این صورت این نقدینگی به بازارهای غیرمولد هدایت می‌شود و شاهد حضور سفته‌بازان و حباب قیمتی در این بازارها خواهیم بود. راه سوم که از اهمیت زیادی هم برخوردار است؛ انجام اصلاحات ساختاری است.

در همین حال روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: نقدینگی بار دیگر رشد کرد. آخرین آمار بانک مرکزی از وضعیت پولی و بانکی کشور، حکایت از رشد نقدینگی در بهار امسال دارد؛ که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 29/7 درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس بخش آمار پولی و بانکی، گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، میزان نقدینگی در پایان خرداد امسال نسبت به اسفند پارسال 4/2 درصد رشد نشان می‌دهد.

در بخش بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی نیز مشاهده می‌شود که حجم بدهی‌ها به 895 هزار میلیارد و صد میلیون ریال رسیده است که نسبت به اسفند سال گذشته 7 درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با طرح این سوال که «ترمز رشد کشیده شد؟ می‌نویسد: آمار 5 ماهه عملکرد بنادر اقتصادی نشان می‌دهد رشد 30 درصدی تخلیه و بار گیری محموله‌های نفتی و غیرنفتی در فروردین با کاهشی 26 درصدی، در تیرماه به 4/3 درصد رسیده است.

با وجود حداقل 150 اشکال چرا در قراردادهای نفتی پنهانکاری می‌کنید؟

دولت در حالی قراردادهای جدید نفتی را امنیتی و محرمانه کرده که بنابر ادعای خودش پس از طرح انتقادات منتقدان، 150 اشکال را اصلاح کرده است.

دکتر احمد توکلی در مصاحبه با نسیم زنجان و در پاسخ به این سؤال که عده‌ای معتقدند قراردادهای نفتی به علت ایجاد حساسیت برای مردم و رسانه‌ها بایستی به صورت غیرعلنی پیگیری شود تصریح کرد: قراردادهای نفتی مسئله بسیار مهمی است و سؤال این است که آیا وقتی مسئله‌ای مهم شد مردم نباید بدانند؟

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: این بحث بسیار بی‌پایه است که بگوییم چون مسئله مهم شد پس بایستی حق دانستن از مردم سلب شود و چون مردم نسبت به این قراردادها حساس هستند، دغدغه دارند و به سرنوشت آن‌ها مربوط می‌شود، پس بهتر است که ناراحت نشوند.

توکلی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است قراردادهای نفتی طوری نوشته شود که سالها خارجی‌ها را در کشور میخکوب کند و تمام ظرفیت کشور را در صنعت نفت مضمحل سازد، چطور مردم نباید حساس باشند؟ مردم به حق دغدغه قراردادهای نفتی را دارند؛ زیرا این قراردادها طوری تنظیم شده است که خطراتی را برای کشور فراهم خواهد آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند جلسات غیرعلنی پیرامون مسائل امنیتی است و حساسیت‌های به وجود آمده در رابطه با قراردادهای نفتی نیز، موضوع را امنیتی ساخته است تأکید کرد: چه کسی گفته که فروش نفت مسئله امنیتی است؟

توکلی افزود: این قراردادها سه بار نیاز به اصلاح داشته است و اگر حساسیت‌ها به وجود نمی‌آمد و مشکلات این مصوبه علنی نمی‌شد، به همان شکل بدتر اجرایی می‌گردید. دولت به فرض این که صحیح گفته باشد، 150 اشکال ریز و درشت منتقدین را نسبت به این قراردادها پذیرفته و اصلاح کرده است.

توکلی خاطرنشان کرد: اگر منتقدین دخالت نمی‌کردند 150 اشکال مختلف اجرایی می‌شد و بایستی پرسید که آیا این به نفع مردم بود؟

وی افزود: آیا ایران از نیجریه پایین‌تر است که متن قراردادهای نفتی خود را بر روی سایت قرار می‌دهد و برای اینکه اتهام را از مسئولین رفع کنند و سوء استفاده نشود و فسادی پیدا نشود، قراردادهای مناقصاتی به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود؟

توکلی خاطرنشان کرد: افرادی که صحبت از غیرعلنی شدن می‌زنند به تصوراتی که خود بدان اعتراف دارند نیز عمل نمی‌کنند؛ چرا که می‌گویند دانستن حق مردم است ولی خودشان به دنبال مقابله با این حق مردم هستند.
 
 
خراسان
 
 دستور ویژه کابینه برای مقابله با سکونتگاه‌های حاشیه ای

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده با توجه به مصوبه جدید دولت و به منظور پیش بینی و پیشگیری از رشد سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه ای، وزارت کشور با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ظرف یک سال از ابلاغ این مصوبه، نسبت به تدوین برنامه خاص برای روستاها و آبادی های در حریم شهرها که در معرض پذیرش جمعیت و ناکارآمدی در نظام تخصیص زمین هستند اقدام کنند.
 
ضرب الاجل دولت برای مشخص شدن بدهی دستگاه ها

بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول اقتصادی در دولت به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی، اعلام شده است که با توجه به تاکیدات صریح مسئولان اجرایی برای اخذ تاییدیه از سازمان حسابرسی کل کشور برای گزارشات سالانه بدهی ها و مطالبات نهادهای مختلف دولتی در سال 1394، مدیران مربوطه باید نتیجه اقدامات صورت گرفته در رابطه با این موضوع را حداکثر تا پایان این هفته به دولت اعلام کنند.
 
 
جمهوری اسلامی
 
 واتیکان قدیس معرفی می کند
 
* واتیکان قصد دارد امروز «مادر ترزا» را به عنوان «قدیس» معرفی کند. احتمال می‌رود 12 نفر از سران کشورها در کنار عده‌ای از مردم در میدان پطرس قدیس در مراسم معرفی قدیس جدید حضور یابند.
 
وی، در سال 1358 به دلیل کمک به فقرا جایزه صلح نوبل دریافت کرد. مادر ترزا، که نام اصلی وی «آگنس گونجایویاجیو» بود 106 سال قبل در یک خانواده آلبانیائی به دنیا آمد و در سال 1378 درگذشت.
 
اتهام امنیتی ایهود باراک به نتانیاهو

* ایهود باراک، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید نتانیاهو آسیب‌های زیادی به اسرائیل وارد کرده است.
 
وی در مصاحبه با تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: ناتوانی نتانیاهو در مسائل امنیتی، اسرائیل را در برابر مشکلات زیادی قرار داده است. وی گفت به خاطر حساسیت موضوع نمی‌توانم وارد جزئیات شوم.
 
 توجه صهیونیست‌ها به تحرکات نظامی جدید ترکیه

* تحرکات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه و ورود ارتش این کشور به شهر مرزی جرابلس و حمله به مواضع کردهای سوریه در نوار مرزی دو کشور، مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی قرار گرفته است.
 
به گزارش پایگاه خبری العالم، «رونی دانییل» تحلیلگر مسائل راهبردی شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره، گفت: «ترکیه اعلام کرده که ورود نیرو‌هایش به خاک سوریه با هدف پاکسازی مناطق هم مرز سوریه از عوامل داعش است.»
 
وی با این حال خاطرنشان کرد: «اردوغان عملکرد دوگانه‌ای در پیش گرفته؛ وی طی ماه‌های گذشته بطور پنهانی از داعش حمایت می‌کرد؛ ولی در حال حاضر سیاست متغایری اتخاذ کرده است.» دانییل تاکید کرد: «اردوغان طی پنج سال گذشته از شروع بحران سوریه به دنبال سرنگونی نظام بشار اسد بود، اما در حال حاضر خواستار بقای آن هرچند برای مدت زمان مشخص است.» وی گفت: «آنکارا ادعا می‌کند هدف ورود آن به اراضی سوریه جنگ با داعش است، اما هدف حقیقی آن کردهای سوریه هستند.»
 
 
 آرمان

رضایت بقايي از اشرفي اصفهاني


شنیده شد که وكيل مدافع حميد بقايي از اعلام گذشت موكلش از حجت‌الاسلام اشرفي اصفهاني خبر داد. سيدعلي اصغر حسيني گفت: موكلم روز شنبه با حضور در دادگاه ويژه روحانيت از ادامه شكايتش عليه اشرفي اصفهاني اعلام گذشت كرد.
 
وی ۹ شهريور ماه ضمن تاييد خبر عذرخواهي حجت‌الاسلام اشرفي اصفهاني از موكلش اظهار کرد: اشرفي اصفهاني سال گذشته مطالبي را عليه بقايي مطرح كرده و اتهاماتي را به وي نسبت دادند كه اين موارد به هيچ‌وجه صحت نداشت. با توجه به آثار و تبعات اظهارات اشرفي اصفهاني، از وي در دادگاه ويژه روحانيت شكايت كرديم كه منجر به محكوميت وي در دادگاه بدوي شده و جلسه دادگاه تجديدنظر هم اخيرا برگزار شد.

احضار شهردار سابق پرند به دادسرا

شنیده شد که حجت‌الاسلام والمسلمين قاسم پور از احضار شهردار سابق پرند و ۳ نفر از معاونانش به دادسرا خبر داد و گفت: ماموران شهرداري در راستاي جلوگيري از ساخت و‌سازغيرمجاز بدون اينكه منتظر راي كميسيون در اين زمينه شوند به تخريب بنايي اقدام كرده بودند. میزان نوشت؛ اين در حالي است كه آنها وظيفه‌اي مبني بر تخريب بنا را نداشتند. وي افزود: كميسيون پس از بررسي موضوع راي قلع و قمع را صادر مي‏‏‎كند، اما با توجه به اينكه وظيفه ماموران فقط جلوگيري از ساخت و‌سازغيرمجاز بوده، بنابراين براي توضيح در اين زمينه شهردار سابق پرند و ۳ تن از معاونانش به دادسرا احضار شدند.

پرونده منا دردست وكلاي خارجي

شنیده شد که معاون امور بين‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائيه درباره پيگيري حقوقي فاجعه منا گفت: وزارت امور خارجه با كمك دستگاه‌هاي ذيربط از طريق وكلاي خارجي پيگير شكايت عليه عربستان هستند. مهر نوشت؛ كاظم غريب آبادي با انتقاد از اينكه عربستان حتي تاكنون يك كميسيون تحقيق يا محكمه براي رسيدگي به اين فاجعه تشكيل نداده است، اظهار داشت: در راستاي نكته دوم و از سوي ديگر، خسارات خانواده‌هاي قربانيان نيز تاكنون جبران نشده است. وی درباره پيگيري حقوقي فاجعه منا تصريح كرد: پيگيري اين موضوع در سه سطح از جمله طرح دعوي در محاكم عربستان، محاكم ملي و همچنين محاكم بين‌المللي قابل بررسي است.

شيشه برج مراقبت شكست!

شنیده شد که مديركل فرودگاه مهرآباد با اشاره به ريزش شيشه برج مراقبت فرودگاه مهرآباد كه به دليل باد شديد اتفاق افتاد، گفت: شيشه جديد جايگزين شيشه موقت مي‌شود. علي رستمي اظهار كرد: اين شيشه‌ها طبق توافق با پيمانكار بايد چند روز در زمان‌ها و شرايط مختلف مورد آزمايش قرار گيرند تا علاوه بر آسوده خاطر بودن ما، شركت نيز بتواند موقعيت دقيق نصب و رگلاژ شيشه‌ها را پيدا كند.

 
ایران
 
نماینده جمهوریخواه:
اوباما در تحولات داخلی ایران دخالت نکرد

نماینده جمهوریخواه امریکایی ضمن انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران، گفت که اوباما در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 دخالتی نکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، آدام کینزینگر درباره توافق هسته‌ای با ایران و ادعاهای مطرح شده درخصوص لحاظ کردن برخی استثناها در معامله با ایران گفت: «واقعیت این است که این دولت رفتاری ناسالم با ایران را از روز نخست در پیش گرفته است. به یاد دارید که در 2009 که خیزشی بر ضد دولت ایران صورت گرفته بود (حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88) این اتفاقی بود که دانشگاهی‌های غربی و کارشناسان روابط خارجی 30 سال در انتظارش بودند. آنان می‌گفتند رژیم ایران با «خیزش» در داخل این کشور سقوط خواهد کرد، ولی اتفاقی که در عمل افتاد این بود که رئیس جمهوری اوباما اعلام کرد در این موضوع مداخله نمی‌کند و این «خیزش» به خاطر موضع اوباما و امریکا از میان رفت.»

 مرتضوی امروز هم به دادگاه می‌رود

محاکمه سعید مرتضوی - رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی - برای پاسخگویی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و شکایت وکیل مدافع سازمان تأمین اجتماعی و همچنین شکایت مصطفی ترک همدانی به نمایندگی از هزار کارگر در خصوص مسائل مالی این سازمان، امروز – یکشنبه - در شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری به‌صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

به گزارش «ایران»، نخستین جلسه محاکمه مرتضوی درخصوص این پرونده روز 25 آبان سال 94 در دادگاه کارکنان دولت برگزار شد. در این جلسه، نماینده دادستان تهران به عنوان مدعی العموم کیفرخواست علیه متهم را قرائت کرد و سپس شاکی‌ها به طور جداگانه شکایت‌های خود را بیان کردند و مجازات رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی را خواستار شدند.

2 کشتی جنگی روسیه به ایران می‌آیند

دو ناو موشک‌انداز روسیه در دریای خزر در چارچوب گردش‌های دریایی و همکاری‌های منطقه‌ای در بنادر جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان لنگر می‌اندازند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه روز شنبه اعلام کرد: «سفر برنامه‌ریزی‌شده ناو موشک‌انداز تاتارستان و ناوچه موشکی گرادسوژیاسک اوایل اکتبر (اواسط مهر) انجام خواهد شد.» ناوهای روس در این مأموریت دو هفته‌ای غیررسمی وارد بندر اکتائو در قزاقستان و انزلی در جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

گفته می‌شود ناوهای روس در این مأموریت مسیری را به طول 1500 مایل دریایی طی خواهند کرد. براساس این گزارش، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حرکت ناوهای روس در این سفر صورت گرفته و محل‌های استقرار آنها نیز تعیین شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات