تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۶۰

لیبی به کدام سو می رود؟

این روزها سرت شهری در جنوب ساحلی خلیج سیدرا صحنه درگیری های نظامی و تبادل آتش میان نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی لیبی و افراد مسلح گروه تروریستی داعش است که به مرحله حساس خود رسیده است. تازه ترین اخبار حاکی از آن است که نیروهای ارتش توانسته اند با وارد کردن ضربات سنگین بر داعش و نابودی کلیه سنگرهای درون شهری این گروه تروریستی، این شهر مهم و راهبردی را در آستانه آزادی کامل قرار دهند. در این میان چشم انداز پیش رو این کشور شمال آفریقا مساله ای است که باید به آن پرداخت.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، شهر سرت در جنوب خلیج سیدرا و در میان طرابلس و بنغازی قرار گرفته است. این شهر ساحلی در لیبی یکی از مهم ترین پایگاه های داعش پس از سوریه و عراق شمرده می شود. گروه تروریستی داعش سال گذشته شهر سرت را اشغال کرد و هدف از این اقدام غیرقانونی خود را نیز گسترش نفوذ در لیبی و انجام حملات بیشتر در کشورهای اروپایی عنوان کرد.
براساس گزراش های رسمی، بین دو تا پنج هزار تروریست داعشی از کشورهای لیبی، تونس، الجزایر، مصر، مالی، مغرب و موریتانی در سرت، طرابلس و درنه لیبی مستقر هستند که همین امر نگرانی شدید ناظران منطقه ای را به همراه داشته است.
گروه تروریستی داعش با بهره برداری از خلأ امنیتی و نبود دولت و ارتشی منسجم در لیبی توانسته است به این کشور نفت خیز شمال آفریقا نفوذ کند.
افراد مسلح وابسته به داعش پس از تحمل شکست های مداوم در سوریه و عراق و با توهم سواستفاده از هرج و مرج و ناآرامی در کشور نفت خیز لیبی پس از انقلاب سال 2011 شهر ثروت خیز سرت را در ژوئن 2015 به اشغال خود درآورند. 
درست پس از آن بود که نظامیان لیبیایی در هماهنگی با دولت وحدت ملی تحت حمایت سازمان ملل در تلاشی خودجوش و با کمک نیروهای مردمی از حدود سه ماه قبل در حال مبارزه با داعش در شهر سرت هستند. اکنون این تلاش به ثمر نشسته است و براساس گزارش های میدانی، این شهر در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است.
بر اساس آنچه امروز در صحنه نبرد در جریان است وجود تک تیراندازهای داعش و نیز مین ها زمینی در نقاط گوناگون درون شهری از جمله عوامل فرسایشی شدن جنگ نظامی در سرت عنوان شده است. بنا بر اعلام فرماندهان ارتش، تک تیراندازان داعش با مستقر شدن در ارتفاعات بلند و خانه های مسکونی روند پیشروی ارتش را با کندی مواجه ساخته اند و هرگاه که ارتش منطقه ای را تصرف می کند حملات تک تیراندازان تشدید می شود. از سوی دیگر، در هنگام استقرار نیروهای ارتش در مناطق شهری، نظامیان لیبیایی با مین های کارگذاشته شده در زمین مواجه می شوند که این وضعیت نیز بر کُند شدن شتاب پیشروی نیروهای مردمی اثر منفی گذاشته است.
ارتش لیبی، اما، برای غلبه بر این تاکتیک نظامی با استقرار تک تیراندازهای خود در ارتفاعات مشرف بر مواضع داعش و خنثی سازی مین های زمینی، موفق شده است به پیشروی های خود ادامه دهد و اکنون شهر سرت در آستانه آزادی کامل قرار دارد.
برای درک بهتر از اوضاع کنونی و پرداختن به چشم انداز آینده یادآوری برخی نکات ضروری به نظر می رسد.
الف - بیشتر فرماندهان و کادر نظامی داعش در حال فرار تاکتیکی از سرت و هجوم به مناطق مرزی این کشور با تونس هستند تا از طریق آن بتوانند به حملات تروریستی خود ادامه دهند. بی تردید تاثیر محتمل اعضای پراکنده داعش بر گروه های مسلح محلی در جنوب لیبی نیز می تواند خود مساله ای نگران کننده باشد که ضرورت دارد دولت وحدت ملی و ارتش نسبت به رهگیری کامل مسیر مواصلاتی میان سرت و مناطق جنوب لیبی اقدامات لازم را به انجام رسانند.
ب - گروه تروریستی داعش امروز و پس از شکست سنگین در سوریه، عراق و لیبی و همزمان با آن از دست دادن منابع مالی و نظامی خود به دنبال انجام حملات انتحاری شدید در لیبی است. این امر با دو هدف انتقام از شکست سنگین در سرت و دیگری افزایش فضای ناآرام و ترس و هراس در میان شهروندان لیبیایی صورت می گیرد. در این میان ضرورت حفظ آرامش و وحدت سیاسی میان همه گروه های داخلی لیبی احساس می شود تا از رهگذر آن این اقدام داعش نیز به شکست منجر شود و خطری تمامیت ارضی و نیز جان شهروندان بی گناه را تهدید نکند.
ج - تسریع در روند گفت و گوی ملی که به وسیله دولتمردان لیبیایی و میانجیگری سازمان ملل در تونس آغاز شده است می تواند تهدید تروریست ها در کشورشان را برای همیشه ریشه کن کند. اعضای تیم گفت و گوی سیاسی لیبی دسامبر 2015 یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که به موجب آن، دولت وفاق ملی لیبی تشکیل شد. با گذشت 9 ماه از آن زمان، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج هنوز برای اثبات مشروعیت خود در لیبی تقلا می کند.
پارلمان لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، بارها از اعطای رای اعتماد به دولت وفاق ملی خودداری کرده است. دولت مزبور برای رسمیت یافتن به این رای نیاز دارد و بی شک هماهنگی و هم افزایی کامل میان پارلمان و دولت وحدت ملی می تواند آرامش و امنیت پایدار سیاسی را در این کشور برقرار نماید که نتیجه آن ریشه کنی کامل گروه تروریستی داعش است.
انتظار می رود همزمان با آزادسازی قریب الوقوع «سرت» گروه های سیاسی در لیبی با حفظ وحدت و آرامش سیاسی و با اتکا به اراده عظیم مردمی، زمینه مشروعیت بخشی به دولت وحدت ملی را فراهم نمایند که نتیجه شیرین آن نابودی داعش و سربلندی و عزت مردم رنج دیده لیبی خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات