تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۶۳
میرابیان، کارشناس غرب آسیا در گفتگو با بصیرت

آل سعود درکی از حج ابراهیمی ندارد

تعبیر ما از حج ابراهیمی برائت از مشرکین و کفار است، اما سعودی ها حج ابراهیمی را با این دو مفهوم قلمداد نمی کنند. به عنوان مثال در حج امسال عربستان از دستبند هایی برای حجاج استفاده می کند که سازنده این دستبندها یک شرکت اسرائیلی است که این شرکت برای دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی این دستبند ها را تولید می کند. آیا مفهوم این اقدام برائت از مشرکین است؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/گفتگو با رضا میرابیان
سعودی ها درکی از حج ابراهیمی ندارندپیام رهبر معظم انقلاب به مراسم حج امسال، یکی از پیام هایی بود که به صراحت عدم صلاحیت آل سعود در مدیریت حج را بیان می کند. با وجود تقصیر بارز عربستان در حادثه منا، اما انتظار این است که جهان اسلام برخورد و مطالبه شدیدی با عربستان داشته باشد و پیام رهبر انقلاب می تواند چنین فضایی را ایجاد کند
جهت تبیین بیشتر این پیام گفتگویی را با رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده ایم:

بصیرت: پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت الله الحرام با افشاگری صریح ایشان در حادثه منا همراه بود،به نظر شما علت صراحت کلام معظم له چیست؟
شاید یکی از ویژگی های این پیام نسبت به پیام های سال گذشته به مناسبت مراسم حج ، کوتاه بودن و دیگری صریح بودن آن است. محوری ترین و اساسی ترین نکته این پیام، طرح عدم کفایت و شایستگی عربستان در اداره حرمین شریفین است. در واقع عربستان باعث مشکلات سال های قبل و همچنین سال های آینده حج خواهد بود، چرا که حج متوقف نخواهد شد و تا زمانی که این بی کفایتی وجود داشته باشد ما در هر زمان باید انتظار وقوع خطرات احتمالی را داشته  باشیم که می تواند جان هزاران حاجی را به خطر بیاندازد و شکستن حرمت حرمین را در پی داشته باشد.

بصیرت: با توجه به این که حجاج ایرانی در مراسم حج امسال حضور ندارند، تاثیرگذاری پیام رهبری را در بین حجاج چگونه پیش بینی می کنید؟
روز گذشته اجلاس علمای اسلامی با حضور مفتی اعظم عربستان و برخی کشور های دیگر در مکه برگزار شد. صدور این پیام در همان روز به یک معنا علاوه بر این که خطاب به عربستان است، خطاب به علمای جهان اسلام هم می باشد که باید برای اصلاح وضعیت این موضوع فکری کنند. در خود پیام رهبری هم به این نکته اشاره شده است. همچنین با وجود دسترسی جهان اسلام و مردم به فضای مجازی طبیعتا این پیام خیلی سریع اثرات خود را در فضای مجازی بر روی مردم کشورهای اسلامی خواهد گذاشت.

بصیرت: رهبر معظم انقلاب در پیامشان حج ابراهیمی را مظهر عزت و معنویت دانسته اند و بدیهی است که عربستان را مانعی برای رسیدن به چنین حجّی می دانند. به نظر شما چرا عربستان صلاحیت برپایی چنین مراسم حجّی را ندارد؟
اختلاف اساسی ما با عربستانی ها در همین معنای حج ابراهیمی است. تعبیر ما از حج ابراهیمی برائت از مشرکین و کفار است، اما آنها حج ابراهیمی را با این دو مفهوم قلمداد نمی کنند. به عنوان مثال در حج امسال عربستان از دستبند هایی برای حجاج استفاده می کند که سازنده این دستبندها یک شرکت اسرائیلی است که این شرکت برای دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی این دستبند ها را تولید می کند. آیا مفهوم این اقدام برائت از مشرکین است؟ یعنی با در نظر گرفتن همین یک نمونه به راحتی می توان به اختلاف اساسی ما و عربستان نسبت به مفهوم حج ابراهیمی دست یافت. وقتی ما برائت از مشرکین و کفار را اعلام می کنیم، به این معنی است که این وابستگی ها و پیوستگی ها زدوده شود نه این که از شرکتی که برای مراکز اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل دستبند تولید می کند، دستبند تهیه شود و تمامی اطلاعات حجاج جهان اسلام را از این طریق در اختیار اسرائیل قرار دهیم. با توجه به اینکه کل اطلاعات حجاج در این دستبندها ثبت می شود، طبیعتا شرکت اسرائیلی که این دستبندها را ساخته است تمامی این اطلاعات حجاج کشور های اسلامی در اختیارش قرار می گیرد و مصیبتی بالاتر از این برای جهان اسلام وجود ندارد.

بصیرت: آیا جهان اسلام در مقابل تقصیر عربستان در حادثه منا، اراده ای برای برخورد قاطع با حکام سعودی دارد؟
متاسفانه حکام آنها خیر. ممکن است مردم جهان اسلام دل سوخته، دردمند و رنج کشیده باشند و تحت تاثیر حادثه سال گذشته قرار گرفته باشند و از فضای مجازی هم می توان فهمید که مردم جهان اسلام چقدر از حادثه منا در سال گذشته رنج برده اند، اما متاسفانه علما و حکام اسلامی تاکنون به دلیل ملاحظات سیاسی و ملاحظات مالی به وظایفشان خوب عمل نکرده اند و سکوت را در پیش گرفته اند، اما قطعا آگاه سازی مردم و توده های مردم مسلمان بر روی حکام و علمای اسلامی تاثیرگذار خواهد بود./

با تشکر از جناب آقای میرابیان که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات