صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۳۷

اخبار ویژه روزنامه های 23 شهریور1395

 کیهان
 
 
لاپوشانی خطر FATF با دروغ بزرگ درباره قانون ضد تروریسم
با گذشت چند روز از افشای قرارداد محرمانه و خیانت‌بار با FATF دولتمردان با استفاده از روش قدیمی و پاک کردن صورت مسئله، مدعی شدند افتضاح این قرارداد نیز به گردن دولت قبل است؛ در تیتر یک روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز همین ادعا  را برجسته کرد.
رجانیوز با اشاره به تیترهای خلاف واقع نشریات زنجیره‌ای نوشت: آنچه در دولت قبل درباره FATF اتفاق افتاده بود زمین تا آسمان با آنچه دولت روحانی در این باره اقدام کرده متفاوت است زیرا در دولت قبل اولاً هیچ توافق محرمانه‌ای با این نهاد آن هم بدون اجازه شورای عالی امنیت ملی انجام نشده بود و ثانیاً لایحه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در حالی در سال 89 به مجلس ارائه شده بود که آن قانون تأکید می‌کرد گروه‌های مقاومت و نهضت‌های آزادی‌بخش تحت هیچ شرایطی مصداق «تروریسم» نخواهند بود. مطابق این لایحه گروه‌ها و دولت‌های تروریستی مانند منافقین، اسرائیل و تکفیری‌ها مصداق تروریسم تلقی می‌شدند.
همچنین لایحه مذکور تنها یک قانون داخلی بوده و هیچ گاه تعهد به نهادی خارجی چون FATF نبوده است که به نظر بسیاری از کارشناسان همانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوع تعامل آن با ایران کاملاً ناعادلانه و برای ایجاد محدودیت‌های بی‌مورد و بیشتر بوده است.
اما دولت اکنون این تعهد را به FATF داده که تا اسفند 1396 قانون داخلی جمهوری اسلامی ایران در تعریف مصادیق تروریسم و... تغییر کند به گونه‌ای که با این اتفاق گروه‌های مقاومت از جمله حماس، حزب‌الله و... جزء مصادیق تروریسم و به تبع آن تحریم جمهوری اسلامی واقع خواهند شد. در واقع مسئله‌ای که در حال حاضر مورد نقد واقع شده است همان برنامه اقدام (action plan) است که دولت یازدهم با FATF منعقد کرده و ثمره آن غیر از پدیده خودتحریمی نخواهد شد؛ موضوعی که در عدم ارائه خدمات بانک‌های ملت و سپه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء کاملا مشهود بوده است.
از سوی دیگر براساس آن لایحه که تبدیل به قانون شد، هیچ نهاد داخلی (نظیر سپاه پاسداران) موضوع تحریم نبوده است و اعمال تحریم علیه سپاه دستپخت مشترک FATF و وزارت اقتصاد است!

فاطمه هاشمی: روحانی از هیچ نظر شبیه پدرم نیست
فاطمه هاشمی می‌گوید نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان لیدر پرچمدار اعتدال ندارند و فقط پدرش هاشمی رفسنجانی است که تفکر اعتدالی داشته است.
عضو مرکزیت حزب اعتدال و توسعه در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن متهم کردن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به تندروی گفت: گفتمان اعتدال به هیچ کدام نزدیک نیست. اعتدال طیف گسترده‌ای از افراد معتدل هر دو جریان است. در جریان اصولگرا که داعیه‌دار پرچم اعتدال باشد، وجود ندارد. در اصلاح‌طلبان هم چنین لیدری نداریم و بیشتر تفکر اعتدالی را در آقای هاشمی رفسنجانی می‌بینم با گوش دادن به سخنرانی‌ها و خاطراتش می‌توان در تمام مراحل زندگی‌اش اعتدال را به عینه و وضوح مشاهده کرد. در انتخابات اخیر هم همه حول محور ایشان حرکت کردند.
وی در پاسخ به این پرسش که «شما حسن روحانی را شبیه‌ترین سیاستمدار به هاشمی رفسنجانی می‌دانید؟» اظهار داشت: از هیچ نظری ایشان شبیه به آیت‌الله هاشمی نیستند. عده‌ای از این نظر شبیه می‌گویند که تفکراتی که ایشان برای سازندگی و اعتدال دارد به آقای هاشمی نزدیک است اما خیلی تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند. صبری که پدر در برابر همه چیز دارد هیچ شخصی ندارد.در میان همه هجمه‌ها و تخریب‌هایی که در دوران انقلاب علیه او ایجاد می‌شد هیچ‌وقت از تریبون‌های در اختیار برای دفاع از خود استفاده نکرد. اما مسئولان اصلا تحمل نقد و تخریب‌ها را ندارند و از تریبون‌های رسمی به دفاع از خود می‌پردازند.
وی در پاسخ این سؤال که مخالفان آیت‌الله هاشمی در تلاش برای القای شکاف میان رابطه ایشان با رهبری هستند؟‌ ارتباط این دو به چه صورت است در حال حاضر؟ می‌گوید: دیدارها ادامه دارد. البته رهبری هم بارها گفته‌اند که با یکدیگر اختلاف سلیقه داریم. این موضوع طبیعی است. در زمان امام خمینی هم گاهی پیش آمده که با یکدیگر نظر مخالف داشته باشند. نامه‌ای که ایشان به امام درباره بنی‌صدر با واژه‌های تند نوشتند موجود است. اعتقاد آقای هاشمی این است که من به آن چیزی که می‌رسم عمل می‌کنم و به آن چیزی که برسم می‌روم و نظرم را می‌گویم.

عبدی: مهم‌ترین هدف اصلاح‌طلبان تعمیق شکاف در حاکمیت است
عباس عبدی «جلوگیری از وحدت اصولگرایان» و تعمیق شکاف میان آنها را مهم‌ترین لازمه حرکت جریان متبوع خود عنوان کرد.
این عضو حزب منحله مشارکت در نشریه کارگزارانی «صدا» نوشت:‌ اصلاح‌طلبان از هیچ فرد یا نیرویی حمایت نمی‌کنند، مگر اینکه آن فرد یا نیرو بخشی از پازل و برنامه سیاسی اصلاح‌طلبان باشد... از هیچ فردی نباید به صورت یک بازیگر مستقل از بازی خودشان حمایت کنند. اینکه بگویند چاره‌ای جز حمایت از فلانی نداریم یا نداشتیم، ناشی از انفعال و نداشتن برنامه است. شاید از نظر برخی این دو منظر در عمل به نتیجه مشابهی برسند، ولی به نظر می‌رسد که تفاوت آنها بسیار زیاد است.
نمونه‌اش را در خرداد 1392 شاهد بودیم؛ بیشتر اصلاح‌طلبان برحسب اقتضای شرایط از روحانی حمایت کردند و گویی که این حمایت خود را عرضه کرده‌اند و پس از پیروزی وقت سهم‌خواهی و گرفتن دستمزدشان است.
وی با بیان اینکه هدف اصلاح‌طلبان باید رسمیت بخشیدن به نیروهای محذوف درون ساختار قدرت باشد می‌نویسد: نتیجه انتخابات 1394 مجلس اگرچه تا حدودی به نفع اصلاح‌طلبان بود ولی به منزله رسمیت یافتن این حضور نیست، زیرا این رسمیت یافتن باید مترادف با حضور نیروهای اصلی آنان در ساخت قدرت باشد. این وضع و هدف در سال 1396 نیز کماکان برقرار خواهد بود.
عبدی سپس خواستار تشدید اختلاف میان اصولگرایان شد و نوشت: مهم‌ترین عاملی که در شرایط کنونی به عنوان پیشران فرآیند دموکراسی عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان تندرو با سایر اصول‌گرایان است. این هدف به شدت متاثر از رفتار اصلاح‌طلبان است. هدفی که در 5 سال گذشته به نحو مطلوبی پیش رفته است.
نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم بسیار جدی و حتی به لحاظ تاریخی مهم است. اصلاح‌طلبان باید نقش گوه‌ای را بازی کنند که این شکاف را به مرز جدایی کامل برساند. این سیاست تبعات خاص خود را دارد. در انتخابات به نحو مناسبی انجام شد ولی پس از آن نادیده گرفته شد و راه اصلاح و ساخته شده تخریب گردید.
عضو سابق حزب مشارکت همچنین خاطرنشان کرد: دولت به دلایل گوناگونی حتی بهتر از اصلاح‌طلبان می‌تواند بخشی از این اهداف را محقق کند، زیرا وجود این دولت مانع از شکل‌گیری شکاف اصلاح‌طلب، اصول‌گرا می‌شود، مسئله اصلاح‌طلبان باید پیشبرد وضعیت تفاهم سیاسی و اصلاح‌طلبانه باشد ولی اینکه این وضعیت به دست چه کسانی پیش رود نه تنها مهم نیست، بلکه از منظر اجتماعی چه بهتر که نیروهای میانه و اصول‌گرایان نیز با آن همراهی کنند.
حمایت از نامزدی روحانی به عنوان کسی که بهترین شرایط را برای عملیاتی کردن این اهداف دارد. جلب حمایت اصول‌گرایان میانه نیز از او نه تنها ناپسند نیست، بلکه مطلوب هم هست. این حمایت شرط و شروط ندارد و از نوع ائتلاف نیست. نفس حمایت و مشارکت برای شکل دادن فضای مناسب، بر رفتار دولت و سایر نیروها تاثیرگذار است.
کوشش اصلی معطوف به ایجاد شرایطی سیاسی و اجتماعی است که صاحبان قدرت در ایران چاره‌ای جز همسویی با مطالبات اصلاح‌طلبانه نداشته باشند.
تقویت طبقه متوسطی که در سال‌های 1384 تا 1392 تضعیف شده بود، اهمیت بسیاری دارد. در همین سه سال گذشته اتفاقات مهمی رخ داده است. قرار نیست که با انتخابات 1396 همه مسايل کشور حل شود. همین که وضعیتی که به دست آمده تثبیت شود، بهترین دستاورد است.

زیباکلام: دولت نمره قبولی نمی‌گیرد اما تمام‌قد پشتش ایستاده‌ایم
صادق زیباکلام می‌گوید اکثریت کابینه نمره زیر 10 یا 15 می‌گیرند و اگر مدیری را باید براساس عملکردش تغییر داد آنگاه اکثر اعضای دولت باید تغییر کنند. وی درعین حال می‌گوید ما تمام‌قد پشت روحانی ایستاده‌ایم.
وی در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که «تحرکات اخیر در جبهه اصلاح‌طلبان درباره حمایت از روحانی به چه علت است؟ آیا اصلاح طلبان در حمایت از حسن روحانی دچار تردید شده‌اند؟» می‌گوید: بله، همان‌طور که شما فرمودید تحرکاتی در هفته گذشته اتفاق افتاده است. آقای عارف برای نخستین بار انتقادات جدی نسبت به آقای روحانی به عمل آوردند و خبرهایی هم درباره دیدار برخی روحانیون با دکتر ظریف منتشر شده است؛ اما هیچ‌کدام از این تحرکات به این معنی نیست که اصلاح‌طلبان به گزینه دیگری در انتخابات سال آتی می‌اندیشند.
خبرنگار دوباره پرسید: «اگر گزینه دیگری برای اصلاح‌طلبان در مقابل روحانی مطرح نیست، علت تحرکات اخیر در جبهه اصلاح‌طلبان چیست؟ دلیل ابراز ناراحتی از سوی آقای عارف نسبت به روحانی چیست؟ آقای عارف شخصیت محافظه‌کاری دارند ولی این بار به صورت جدی و علنی از آقای روحانی انتقاد کردند و اتفاقا انتقادات خوبی درباره عدم تغییر و تحول در مدیران ارشد پیرامون روحانی داشته‌اند. شاید واقعا اصلاح‌طلبان از روحانی رضایت ندارند»، زیباکلام در پاسخ گفت: اصلاح‌طلبان ممکن است از آقای روحانی در برخی موارد ناراضی باشند و شاید بیشترین انتقاد را خود من از آقای روحانی در سه سال و اندی پیش داشته‌ام. بنده در همین امسال از برخی انتصابات که باید صورت می‌گرفت و روحانی از کنار آن گذشت و از برخی انتظارات درباره زندانی‌های سیاسی شخصا به آقای روحانی انتقاد داشته‌ام ولی تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ‌گونه بحثی درباره اینکه اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نکنند، وجود ندارد.
ما همچنان تمام‌قد پشت روحانی هستیم و هیچ تردیدی در ما وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: گفتن اینکه ما تمام قد پشت روحانی هستیم، اعلام اینکه ما بعد از سه سال و نیم از روحانی حمایت می‌کنیم، به معنی این نیست که از ایشان رضایت داریم و اتفاقا انتقادهای زیادی به دولت آقای روحانی و شخص رئیس‌جمهور وارد می‌کنیم و این انتقاد از دولت را صرفا به عنوان انتقاد مطرح نمی‌کنیم.
زیباکلام درباره انتقادات عارف از دولت می‌گوید: من خیلی با آقای عارف همراه نیستم و اعتقاد دارم اگر قرار است وزیری تغییر کند باید دغدغه آقای روحانی مشخص باشد. اگر حقیقت این مطلب را بخواهید، به اعتقاد من جز چند وزیر یعنی ظریف، زنگنه، رحمانی فضلی، آخوندی و طیب‌نیا بقیه وزرای دولت در یک سطح هستند. من هیچ تفاوت بنیادی بین وزیر علوم با سایر وزرا نمی‌بینم. اگر قرار است این وزرا تغییر یابند آن‌گاه سایر وزرا هم باید تغییر کنند. چون من اعتقاد دارم جز چند نفر نام برده شده تمامی وزرا در یک سطح هستند.
وی تصریح کرد: از نظر اجرایی تفاوتی میان روحانی، جنتی، ربیعی، سیف و قاضی‌زاده هاشمی وجود ندارد. اگر قرار است معدل بگیریم که کسانی که زیر 10 یا 15 از نظر اجرایی نمره دریافت می‌کنند را کنار بگذاریم، آنگاه اکثریت کابینه را باید کنار گذاشت.
خبرنگار روزنامه آرمان دوباره پرسید «یعنی شما نمره قبولی به کابینه آقای روحانی می‌دهید؟» و زیباکلام تأکید کرد: من کجا گفتم که نمره قبولی می‌دهم. تمام استدلال من این است که وقتی شما می‌خواهید چند نفر از وزرا را تغییر دهید باید دلایل و استدلال شما برای تغییر کابینه درست باشد و چرا فقط آن وزیر را کنار بگذاریم، چون همه وزرا در یک سطح هستند. اگر قرار است همه را کنار بگذارم آن‌گاه کابینه روحانی جدید خواهد شد... اگر مدیری را آقای روحانی قرار است تغییر دهند باید براساس عملکرد نامطلوب، وی را تغییر دهند و تا آنجا که من می‌دانم نه اصلاح‌طلبان و نه اعتدالیون و میانه‌روها هیچ‌گونه بررسی در این مورد انجام نداده‌اند.
 
 
 خراسان
 

معطلی 8 ساله برای حمایت از سرمایه‌گذاری در مسکن
در حالی که بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال 1387، بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارتخانه های اقتصاد و شهرسازی ظرف مدت 3 ‌ماه روش های حمایت نظام بانکی از سرمایه ‌گذاری در تولید انبوه مسکن را پس از تأیید شورای پول و اعتبار و تصویب هیات وزیران به بانکها ابلاغ کند، بر اساس گزارش یک نهاد مسئول، این دستور مهم قانونی با گذشت 8 سال همچنان معطل برخی دستورات اداری در دولت های سابق و فعلی است.


مجوز ویژه مالیاتی به برخی شرکت های دولتی
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده با توجه به مجوزهای اعطایی به دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که اعلام می دارد "چنانچه قیمت فروش کالا یا خدمات کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود، مابه‌ التفاوت قیمت عادله روز و تکلیفی باید از محل منابع دولت پرداخت و یا از محل بدهی دستگاه ذی‌ربط به دولت تهاتر گردد"، مبالغ پرداخت شده بابت مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات خریداری شده از محل یارانه ها توسط برخی شرکت های دولتی، از محل اعتبارات قانون مذکور پرداخت خواهد شد. 
 
 
آرمان

زخمي‌شدن ۸ ايراني در تركيه

يك منبع آگاه درباره تعداد مجروحان ايراني بمب‌گذاري دیروز در شهر وان تركيه عنوان كرد: بر اساس گزارش مقامات محلي در اين حادثه ۸ نفر از ايرانيان زخمي شده‌اند كه حال يك نفر به دليل شدت جراحات بحراني است و در وضعيت خوبي به سر نمي‌برد. ظهر روز دوشنبه يك خودروي بمب‌گذاري شده در مركز شهر وان و در نزديكي ساختمان حزب عدالت و توسعه منفجر شد و خسارات زيادي را به بار آورد كه بر اثر آن ۴۸ نفر مجروح شدند. سي‌ان‌ان ترك به نقل از دفتر فرمانداري اين شهر خبر داد كه چند ايراني نيز در انفجار مجروح شده‌اند اما تعداد آنها را اعلام نكرد.

 

انتقال ۲۲ زندانی ایرانی از آذربایجان

رئیس کارگروه انتقال محکومین جمهوری اسلامی ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، از انتقال ۲۲ تن از محکومان ایرانی از کشور آذربایجان به کشورمان خبر داد. محمود عباسی اعلام کرد: با تلاش‌های دفتر همکاری‌های بین المللی این معاونت و رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت دادگستری آذربایجان، محکومان زندانی ایرانی به کشور منتقل و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک تعدادزیادی از محکومان دیگر کشورها به کشور متبوعشان منتقل شوند. وی در خصوص اتهام این محکومان گفت: اکثر قریب به اتفاق این محکومان به اتهام قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب قرار گرفته اند.

 

انتقال آب كارون فاجعه است

امام جمعه موقت اهواز با بيان اينكه ايده انتقال آب كارون از پيش از انقلاب شروع شد، گفت: اگر اوضاع خوزستان به اين شكل پيش رود، مديراني كه به خاطر چند روز صبر مي‌كنند، در تاريخ بشريت محكوم خواهند شد. آيت‌ا... «محسن حيدري» در خطبه‌هاي نماز عيد قربان عنوان كرد: در اين جلسه مقرر شد كه جلسات به صورت مستمر برگزارشود و از مسئولان براي راه‌حل كمك خواسته مي‌شود. مشكلات بهداشتي در مناطق حاشيه نشين قابل قبول نيست و بايد علاج شوند. وي انتقال آب كارون به ديگر استان‌ها را فاجعه خواند و گفت: آب كارون را مثل گوشت قرباني به ديگر استان‌ها مي‌فرستند و خوزستان را به خاك سياه مي‌نشانند. بايد با همدلي همه اقوام و مسئولان جلوي اين فاجعه گرفته شود.

 

روحاني به ارمنستان مي‌رود

سفير كشورمان در ايروان با اظهار اميدواري از اينكه سفر رئيس‌جمهور كشورمان به ارمنستان نقطه عطفي در روابط دو كشور خواهد بود، گفت: روسای جمهوري دو كشور اعلام كرده‌اند هيچ مانعي در گسترش روابط وجود ندارد. كاظم سجادي خاطرنشان كرد: اخيرا مبادلات تجاري ارمنستان با اكثر كشورهاي دنيا كاهش چشم‌گيري داشته ولي كاهش مبادلات تجاري با ايران بسيار كم‌تر از ساير كشورها بوده كه اين مساله نكته مثبتي در روابط دو كشور است. وی افزود: اگر چه در سال‌هاي گذشته به دليل تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشورمان، روابط بانكي با ارمنستان مانند همه كشورهاي دنيا دچار مشكل شد؛ اما سطح مبادلات تجاري دو تهران و ايروان كاهش پيدا نكرد و در حال حاضر هم روابط‌مان در عالي‌ترين سطح قرار دارد و در دوران دولت جديد سعي شده روابط با ارمنستان بيش از پيش گسترش يابد.

 

انهدام یک تیم تروریستی در سراوان

رزمندگان سپاه پاسداران یک تیم تروریستی گروهک «جیش‌الظلم» وابسته به آمریکا و رژیم آل سعود را در جنوب شرق ایران منهدم کرد. واحدهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران طی عملیاتی در هفته گذشته در استان سیستان و بلوچستان تیم ۹ نفره اشرار و تروریست‌های مزدور آمریکا و رژیم سعودی را هدف قرار داده و منهدم کردند. بنابر اخبار واصله از قرارگاه قدس نیروی زمینی، در این عملیات رزمندگان سپاه توانستند علاوه بر به هلاکت رساندن سرکرده این تیم ۳ نفر دیگر از اشرار را معدوم و دستکم ۲ نفر دیگر از آنها را زخمی کنند. در این عملیات که در مناطق مرزی کوهک سراوان انجام شد، علاوه بر انهدام کامل تیم تروریستی گروهک «جیش‌الظلم» ( این گروهک خود را جیش العدل نام گذارده اند)، مقادیر زیادی سلاح، مهمات، بیسیم، دوربین‌های دید در شب و ۳ دستگاه خودروی تویوتا مجهز به سامانه‌های پیشرفته اهدایی کشورهای مرتجع و معاند منطقه به غنیمت گرفته شد.

 

شهيد مفقودي فاجعه منا نداريم

رئيس سازمان حج و زيارت كشور از شناسايي پيكر تمامي شهداي فاجعه منا سال گذشته خبر داد و گفت: هيچ يك از زائران ايراني كه دراين حادثه به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، مفقود نيستند و هم‌اكنون تنها پيكر ۴۰ نفر در عربستان دفن است. سعيد اوحدي اظهار داشت: درمجموع پيكر ۷۹ شهيد حادثه منا با كارشنكي عربستان در اين كشور دفن شدند كه پس از شناسايي ۳۹ نفر از دفن‌شدگان، پيكرهاي مطهر آنان به كشور بازگردانده شد. وي اظهارکرد: با وجود برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و تشكيل كميته‌اي در اين خصوص بين دو كشور براي بازگرداندن كامل پيكرهاي مطهر شهداي منا اما با كارشنكي عربستان و سپس قطع روابط سياسي دو كشور، هم اينك پيكرهاي مطهر ۴۰ نفر از شهداي منا در عربستان باقي مانده است. اوحدي اضافه كرد: اعضاي خانواده ۳۷ نفر از شهدا با اعلام رضايت از دفن پيكر شهيدشان در كشور عربستان با اين امر موافقت كرده‌اند و تنها سه نفر از خانواده‌هاي ايراني باقي مانده‌اند كه هنوز اعلام رضايت نكردند.

 

واكنش به فضا‌سازي‌هاي اخير آمريكا

سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح گفت: رفتار جمهوري اسلامي ايران در درياهاي آزاد در چارچوب مقررات بين‌المللي است. سردار سيد مسعود جزايري اين مطلب را در واكنش به برخي رفتارهاي تحريك آميز ناوهاي آمريكايي در خيلج فارس عنوان كرد. وي تاكيد كرد: يگان‌هاي دريايي جمهوري اسلامي ايران در حراست از مرزهاي آبي و منافع اقتصادي جمهوري اسلامي ايران هرگز اسير فضاسازي‌هاي رسانه‌اي دشمنان فرامنطقه‌اي و دنباله‌هاي آنها در منطقه نمي‌شوند. سخنگوي ارشد نيروي‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران برخي ادعاهاي آمريكايي‌ها مبني بر رفتارهاي پرخطر شناورها و قايق‌هاي نيروي دريايي سپاه در مواجهه با ناوهاي آنها را رد كرد و گفت: شناورهاي جمهوري اسلامي ايران با اشراف كامل بر قوانين و مقررات بين‌المللي همواره بر اساس استانداردهاي تعريف شده عمل مي‌كنند، بنابراين ادعاهاي مطرح شده نه تنها واقعيت ندارد، بلكه ناشي از ترس آنها از اقتدار رزمندگان جمهوري اسلامي ايران است.

 
ایران
 
روحانی به آلمان می‌رود

روزنامه «تاگس اشپیگل» آلمان روز شنبه به نقل از «عباس آخوندی» وزیر راه ایران نوشته است که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران اواخر ماه جاری میلادی به آلمان سفر می‌کند. روزنامه «جروزالم‌پست» اسرائیل با انتشار این خبر نوشته است که انجام چنین سفری می‌تواند به «روابط ویژه» میان آلمان و اسرائیل لطمه بزند. در همین چارچوب، یک سازمان بین‌المللی یهودی، سیاست‌های آلمان در قبال ایران را نگران‌کننده خوانده است و از دولت این کشور خواسته توضیحاتی به این رژیم در رابطه با سفر وزیر اطلاعات ایران به برلین ارائه دهد. حجت‌الاسلام سید محمود علوی هفته گذشته به برلین سفر کرد. به گزارش ایسنا، شعبه سازمان یهودی «AJC» در برلین ـ پایتخت آلمان ـ که دارای املاک و مستغلاتی در امریکا و دیگر نقاط جهان است و در راستای تأمین رفاه و آسایش یهودیان فعالیت می‌کند، از دولت آلمان خواسته تا توضیحاتی در رابطه با سفر وزیر اطلاعات ایران به این کشور ارائه دهد. این سازمان ابراز نگرانی کرده است که سفر علوی به برلین، پیش زمینه‌ای برای سفر رسمی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به این کشور باشد.


ادعای آماده‌سازی‌ پایگاه‌ همدان‌ برای‌ ورود‌ هواپیماهای‌ روسی
روزنامه «ایزوستیا» روسیه به نقل از یک منبع نظامی و دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود مدعی شد: گفته می‌شود که هر دو کشور ایران و روسیه در حال برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی پایگاه (هوایی نوژه همدان) برای استقرار احتمالی جنگنده‌های روسی هستند.
به گزارش مهر، «ایگور زُتوف»، عضو کمیته دفاعی دومای روسیه نیز در این باره به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد: «هرگونه اقدام شامل استقرار مجدد نیروی هوایی روسیه در پایگاه هوایی همدان در راستای مبارزه با تروریسم مطلوب خواهد بود.» عضو کمیته دفاعی دومای روسیه به این روزنامه گفت: ما به تشریک مساعی سایر کشورها در مبارزه با تروریسم نیاز داریم. اگر روسیه به این پایگاه هوایی بازگردد، بهترین انتخاب خواهد بود. همدان پایگاه هوایی است که مستقیماً بر این تلاش‌ها تأثیرگذار خواهد بود.


عربستان شبکه فارسی‌زبان ویژه حج راه‌اندازی کرد!
دولت عربستان در اقدامی عجیب، شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان راه‌اندازی کرده که ویژه پخش مناسک حج است.
به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس به نقل از «عادل الطرفی»، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان نوشت: این شبکه فارسی‌زبان همچنین از طریق رادیو برای کشورهای ایران، افغانستان و عراق پخش خواهد شد و به وسیله اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه نیز امکان دریافت آن وجود دارد. این شبکه که پخش برنامه‌هایش به صورت 24 ساعته خواهد بود.


«محمدیاسین رامین» همچنان در بازداشت است
سیدامیرمحسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه در پرونده شرکت رشد، تنها در پی کسب منافع جمعیت هلال هستیم، گفت: «محمدیاسین رامین» متهم شرکت رشد به دلیل پرداخت نکردن وثیقه 29 میلیارد تومانی همچنان در بازداشت است.
به گزارش ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب تهران 26 مرداد ماه با اشاره به صدور قرار وثیقه 290 میلیارد ریالی برای «محمدیاسین رامین» فرزند معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت نهم از بازداشت وی به‌عنوان متهم شرکت رشد هلال احمر، خبر داد.
 
 
جمهوری اسلامی
 
ولیعهد سعودی: باید به کسی که عربستان را هدف قرار داده پاسخ داد 
* ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید کشورش از چندین طرف مورد هدف است و باید به کسی که عربستان را هدف قرار داده است، پاسخ داد. به نوشته روزنامه مصری «الیوم السابع» محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد سعودی و نائب رئیس کابینه و وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج گفت: عربستان با مشیت خدا و سپس با تلاش‌های نیروهای امنیتی که از هیچ تلاشی در انجام وظایفشان دریغ نمی‌کنند، مورد حمایت است. این اظهارات مقام سعودی در سخنانش در هنگام بازدید از مقر وزارت کشور برای آگاهی از آمادگی‌های نیروهای امنیتی ویژه شرکت‌کننده در ماموریت حج امسال مطرح شد. وی خطاب به ماموران امنیتی گفت: شما می‌توانید با هر اقدامی که برای هدف قرار دادن امنیت کشور ما و شهروندان باشد، مقابله کنید و همه ما همچون نیروهای امنیتی تنها گزینه‌مان این است که امنیت کشورمان را حفظ کنیم و به هیچ کس اجازه مداخله در کشور را ندهیم.

مفتی سعودی دیگر قادر به راه رفتن نیست 
* عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی سعودی که نتوانست در مراسم روز عرفه حاضر شود، گفته می‌شود فلج شده و قادر به راه رفتن نیست. روز یکشنبه منابع عربستانی گزارش دادند بعد از 35 سال مفتی عربستان اعلام کرده به دلایل شرایط جسمی خطبه روز عرفه امسال را نمی‌خواند. به نوشته پایگاه خبری الیوم بحرین، منابع خبری اعلام کرده‌اند که مفتی سعودی شدیداً بیمار شده و فلج جزئی پیدا کرده است. علاوه بر این، علی آل احمد، مدیر پژوهشکده «الخلیج» در واشنگتن و از فعالان عربستانی، اعلام کرده است آل شیخ دچار ضربه مغزی شده و فلج جزئی پیدا کرده و در صحبت کردن نیز دچار مشکل شده است. در همین حال، روزنامه رای الیوم به نقل از منابع رسانه‌ای عربستان گزارش داد سخنان آل الشیخ علیه ایران و شیعیان نارضایتی بسیاری از محافل رسمی و غیررسمی را برانگیخت و همین مساله باعث عدم ایراد خطبه روز عرفه توسط آل الشیخ شده است. آنها همچنین تاکید کردند به احتمال زیاد پادشاه عربستان به دلیل سخنان اخیر آل الشیخ و تکفیر شیعیان مانع خطبه خواندن وی شده است. این منابع تاکید کردند احتمال بازنشستگی آل الشیخ طی هفته‌ها و یا ماه‌های آینده وجود دارد به طوریکه شیخ السدیس در خطبه‌های خود به این مساله به صورت تلویحی اشاره کرده و از خدمات آل الشیخ طی 35 سال گذشته قدردانی کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات