صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۵۲

اخبار ویژه روزنامه های 24 شهریور 1395

کیهان
 
یک خبر موثق از اذعان مقامات دولتی به کوتاهی در امضای FATF
روشنگری مستند و دقیق رسانه‌های انقلابی درباره ابعاد پنهان FATF و نقشه اجرایی (اکشن‌پلن) آن بسیار مؤثر بوده و حامیان امضا و اجرای چشم و گوش بسته آن را در دولت منفعل کرده است.
خبرها و گزارش‌های موثق حاکی از آن است که پس از نقدهای صاحب‌نظران و رسانه‌های حزب‌اللهی برخی دولتمردان در جلسات عالی بررسی و نظارت، مجبور شده‌اند اذعان کنند آسیب‌ها و خلل و فرج مهمی در روند پذیرش اجرا دارد و لااقل باید شروطی گذاشته می‌شد تا ماجرای خودتحریمی پیش نیاید یا اینکه هم اکنون باید دست کم 5-6 شرط گذاشت و راه‌های سوء استفاده را بست!
اینکه چنین جبرانی بعد از دادن بند به آب و دور زدن مجلس و نهادهای نظارتی و امنیتی و... ممکن است یا نه، موضوع دیگری است.
طبیعتاً این روند غلط همچنان باید مورد اعتراض قرار گیرد تا شیوه امضای اکشن‌پلن FATF و پنهانکاری و حرکت در تاریکی و سپس افتادن در چاله متوقف شود. شبیه همین روش خسارت‌بار در برجام اتفاق افتاد و به خسارت محض انجامید. همچنان که متأسفانه 29 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس و شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مانده است.
در عین حال نکته مهم، تأثیر نقد و مطالبه‌گری بهنگام و کارشناسانه است. در ماجرای اعتراض صاحب‌نظران به قراردادهای جدید نفتی (موسوم به IPC)، وزیر نفت و برخی دیگر از دولتمردان گفتند 150 ایراد نمایان شده از سوی منتقدان را برطرف کرده‌اند. این سخن و قبیل آن، فقدان عقبه کارشناسی در دولت یا بی‌اعتنایی به آن را نشان می‌دهد که اگر مداومت و اهتمام منتقدان دلسوز نبود مورد اذعان و احیاناً رفع قرار نمی‌گرفت. بنابراین خط مطالبه شفافیت، بها دادن به کارشناسان، احترام به روندهای قانونی و تأمین منافع و مصالح ملی را باید جدی‌تر پی گرفت. دولتمردان یا روند پنهانکاری و خسارت‌آفرینی‌های شبه کرسنت و بدتر از آن را متوقف می‌کنند که فبها و یا اینکه جبران و اصلاح نمی‌کنند؛ در آن صورت تکلیف مردم و نهادهای نظارتی روشن‌تر می‌شود.

آشوبگر بازداشتی یادش رفت که سال 88 مشغول بی‌ثبات‌سازی بودند
آشوبگر بازداشتی فتنه سال 88 با فرار به جلو گفت: احتمال تنش‌های سیاسی برای آسیب به ثبات اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیار قوی است.
سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: تنها با ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری بازارها امکان جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: استفاده روسیه از پایگاه‌ شهید نوژه همدان و تنش‌های ایجاد شده در خلیج‌فارس از مواردی هستند که فضای کشور برای جذب سرمایه‌های خارجی را متشنج می‌کند.
عضو مرکزیت حزب کارگزاران گفت: تنش‌ها به طور قطع در محیط کسب و کار اثرگذار است و تهدیدی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد بود. به همین دلیل است که اگر به آمار سه ماهه اول سال نگاهی بیندازیم می‌بینیم که رشد اقتصادی کشور مثبت بوده اما رشد جذب سرمایه منفی بوده است. بنا بر این هنوز هم محیط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در ایران نداریم و نمی‌توانیم ادعای آن را داشته باشیم.
این آشوبگر مرتبط با سفارت انگلیس و بازداشتی فتنه سال 1388 توضیح نداده که آیا آشوب نیابتی آن سال موجب بی‌ثباتی اقتصادی شد یا نشد؟ و آیا فتنه‌گران به غرب آدرس دادند که برای توافق با ایران دست نگه دارد و تحریم‌های فلج‌کننده را به کار بگیرد یا نه؟! اگر بی‌ثباتی سیاسی بد است که قطعا بد است، بنابراین فتنه‌گران با چه منطقی برای کشور مزاحمت و بی‌ثباتی درست کردند.
اما درباره عدم امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی پس از برجام روشن است که شرکت‌های خارجی مشتاق معامله با ایران هستند و مسئله آنها نه احساس بی‌ثباتی در ایران که مواجهه با تهدیدهای علنی آمریکا برخلاف تعهد صریح در برجام است، منتها جماعت بزک‌کار شیطان بزرگ حاضر نیستند نازک‌تر از گل به آمریکا بگویند و ترجیح می‌دهند مطابق میل آمریکا و انگلیس توپ را در زمین داخلی بیندازند.
نکته دیگر اینکه استفاده از ظرفیت روسیه برای سرکوب داعش، بخشی از ضرورت تامین امنیت و ثبات در کشور است وگرنه سرمایه‌گذار خارجی حاضر نمی‌شود با کشوری که دستخوش ناامنی و جنگ و تروریسم باشد، معامله کند.
و نهایتا اینکه حضرات مدعی ثبات، به واسطه برجام ایجاد ثبات کردند، اما در خدمت منافع غرب به نحوی که قیمت نفت به واسطه برجام تا یک‌سوم سقوط کرد!

تغافل وزیر اقتصاد درباره تعهدی که به  FATF داده است
تعهد وزیر اقتصاد به FATF در صورت اجرایی شدن به معنای آن است که ایران دیگر گروه‌های آزادیبخش و جنبش‌های مقاومت را از مصادیق تروریسم، مستثنا نمی‌داند.
به گزارش مشرق، یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق دولت با FATF، تعهد به اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم با هدف حذف استثنا شدن جنبش‌های مقاومتی از مصادیق تروریسم بود. آنچه طیب‌نیا به نمایندگی از دولت به FATF تعهد داده این بخش است: «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (ایران) جهت حذف معافیت جرم تامین مالی برای گروه‌های مشخص شده به منظور تلاش برای پایان اشغال بیگانگان، استعمار و نژادپرستی.»
چیزی که طیب‌نیا نسبت به حذف آن در قوانین جمهوری اسلامی ایران قول داده است، مربوط به قانون تامین منابع مالی تروریسم مصوب 1394 مجلس شورای اسلامی است که در تبصره 2 ماده 1 این قانون آمده است: «اعمالی که ملت‌ها  یا گروه‌ها یا سازمان‌‌های آزادی‌بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی انجام می‌دهند از مصادیق اقدامات تروریستی موضوع این قانون نمی‌باشد.»
در توافقی که طیب‌نیا امضا کرده، وی از طرف دولت ایران تعهد داده که این بند را اصلاح و استثنا شدن مصادیق ذکر شده را حذف کند.
اما طیب‌نیا در گفت‌وگوی تلویزیونی هفته گذشته در پاسخ به انتقادات درباره این تعهد مدعی شد: ایرادی که آنها گرفته‌اند این است که شما نیامده‌اید گروه‌های تروریستی را تعریف کنید، بلکه آنهایی که تروریست نیستند را تعریف کرده‌اید.
این ادعا در حالی است که در  ماده 1 قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به طور مفصل، جرائم و اقدامات تروریستی ذکر شده است.
از سوی دیگر متن تعهد وزیر اقتصاد کاملا واضح است که FATF از ایران خواسته تبصره مذکور را حذف کند تا استثنا شدن جنبش‌های مقاومتی از تروریسم حذف شود.
در متن تعهد طیب‌نیا واژه‌های remove the exemption آمده، یعنی حذف استثنائات. حال آن که اگر طیب‌نیا درست می‌گفت، در متن تعهد به FATF این‌طور آمده که قانون مبارزه با تامین اصلاح شده و تعریف تروریسم ذکر شود و از واژه modify the act استفاده می‌شد یعنی ایران تعهد می‌دهد قانون مذکور را اصلاح کند و مصادیق تروریسم را تعریف نماید.

 قدرت‌نمایی سپاه‌پاسداران ایران آمریکا را تحقیر کرد
رسانه‌های رژیم صهیونیستی با پخش تصاویری از عملیات شناورهای تندروی ایران و اخراج ناوشکن آمریکایی از تنگه‌ هرمز و وادار کردن آن به عقب‌نشینی، اقتدار نیروهای سپاه را در این عملیات بررسی کردند.
به گزارش شبکه العالم، «یارون شنایدر» تحلیلگر مسائل خاورمیانه شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفت: «بار دیگر آمریکا در برابر قدرتنمایی ایران عقب‌نشینی کرد. 4 شناور تندروی سپاه به سوی ناوشکن آمریکایی در تنگه هرمز حرکت کرده و ناوشکن آمریکایی به ناچار مسیر را تغییر داده و از محدوده تنگه هرمز عقب‌نشینی کرد.»
تلویزیون رژیم صهیونیستی تصاویری را که ناوشکن آمریکایی از این عملیات ضبط کرده بود، پخش کرد. افسر نیروی آمریکایی در تماس بی‌سیم با واحد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا گفت: «4 شناور تندروی ایرانی در زاویه 270 و فاصله 300 یارد ما را تعقیب می‌کنند. آنها سلاحهای خود را به سوی ما نشانه گرفته‌اند و در حال حرکت به سوی ما هستند.»
شنایدر گفت: «نزاع ایران و آمریکا به موضوع هسته‌ای محدود نمی‌شود، نقاط اختلاف بسیاری میان این دو کشور است. تنگه هرمز یکی از صحنه‌های رویارویی ایران و آمریکا است.» وی افزود: «ایران همواره آمریکا را در شرایط دشوار قرار می‌دهد. قبلا نیز تلویزیون ایران تصاویری از اسارت تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را پخش کرده بود، که اعتبار و جایگاه نیروی دریایی آمریکا را خدشه‌دار کرد.»
این تحلیلگر خاطر نشان کرد: «ایران با این اقدامات آمریکایی‌ها را به شدت تحقیر کرد. و زبون شدن نیروی دریایی آمریکا را در معرض نمایش قرار داد.

رشد اقتصادی 94 منفی 0/4 درصد بوده نه مثبت یک درصد
مرکز پژوهش‌های مجلس آمار رشد اقتصادی در سال 94 را منفی اعلام کرد. مراکز دولتی پیش از این از رشد اقتصادی مثبت در 4 فصل گذشته خبر داده بودند.
در این زمینه روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه نوشت: سال 95 به نیمه رسیده و حالا رشد اقتصادی سال گذشته که مرکز آمار ایران آن را یک درصد اعلام کرده بود، از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، زیر سؤال رفته است. رشدی یک درصدی که آن هم مورد تأیید این مرکز پژوهشی نیست و بررسی‌های آن نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، همچنان منفی بوده است.
مرکز پژوهش‌ها با انتشار گزارشی تحلیلی از بخش حقیقی اقتصاد ایران، اعلام کرده رشد اقتصادی کشور در سال 94، منفی 0/4 درصد بوده و برآورد مرکز آمار در این باره درست نیست. حالا با گذشت 6 ماه از سال 95، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بین دو برآورد از دو منبع سرگردان است؛ یکی مرکزی پژوهشی و دیگری مرجعی رسمی برای اعلام گزارش‌های آماری. اختلاف آماری که بین این دو مرکز وجود دارد، 1/6 درصد است و حالا مشخص نیست‌که سال 94، رشد اقتصادی کشور سبز بوده یا همچنان قرمز. مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود با اشاره به برخی مشکلات ساختاری و ریشه‌دار اقتصاد ایران، سه چالش اصلی و فوری مؤثر بر عملکرد بخش واقعی اقتصاد کشور در سال 1394 را کمبود تقاضای مؤثر، وضعیت بغرنج سیستم بانکی، نرخ‌های بالای سود و کاهش درآمدهای نفتی اعلام کرده است.
در ادامه این گزارش، با اشاره به اینکه عملکرد واقعی در سال 1394 نشان می‌دهد که با وجود تجربه رشد مثبت اقتصادی در سال 1393، همچنان گرد رکود از پیکر اقتصاد ایران زدوده نشده، آمده است: «با در نظر گرفتن عملکرد بخش واقعی اقتصاد کشور در سال 1394، برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد اقتصادی سال 1394، معادل منفی 0/4 درصد است. در این میان، رشد اقتصادی بخش کشاورزی 4/5 درصد، بخش نفت 1/3 درصد، بخش صنعت منفی 2/7 درصد، بخش ساختمان منفی 14/7 درصد و بخش خدمات یک درصد است.»
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود اشاره کرده که «در گزارش مرکز آمار، ارزش افزوده بخش‌ها و اجزای تقاضای نهایی به قیمت‌های جاری و ثابت در سال 1393 و همچنین ارقام ارزش افزوده و اجزای تقاضای نهایی به قیمت‌های جاری سال 1394 ارائه نشده است. به عبارت دیگر، فراداده مربوط به گزارش رشد سال 1394 به طور کامل منتشر نشده است. همچنین در گزارش مذکور، در چگونگی تبدیل شدن رشد 0/1 درصدی، مجموع ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی در سال 1394 به رشد یک درصدی محصول ناخالص داخلی در این دوره ابهام وجود دارد، چرا که عدد مربوط به خالص مالیات بر واردات و نحوه محاسبه آن در گزارش مذکور، ارائه نشده است.» ابهام دیگری که مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نرخ رشد اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران مطرح کرده، این است که «سال پایه محاسبات ملی مرکز آمار ایران همچنان سال 1376 است. تأخیر در تغییر سال پایه برسهم بخش‌های مختلف و اجزای آنها در محاسبه ارزش افزوده و رشد اقتصادی مؤثر است.»

تامیر پاردو: اسرائیل به سمت جنگ داخلی پیش می‌رود
رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد گفت جامعه (!؟) اسرائیل در حال حرکت به سمت جنگ داخلی است.
تامیر پاردو رئیس سابق موساد، درباره شکاف عمیق در جامعه صهیونیستی و زمینه‌های جنگ داخلی در اسرائیل هشدار داد.
به گزارش شبکه العالم، گزارشگر تلویزیون رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفت: «جاسوس شماره یک اسرائیل امروز سکوتش را در هم شکست.»
تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهارات تامیر پاردو رئیس سابق موساد را دراین‌باره پخش کرد که می‌گوید: «زمانی شکاف و اختلاف در یک جامعه از حد مجاز عمیقتر می‌شود، زمینه‌های جنگ داخلی به وجود می‌آید. در شرایط کنونی فاصله ما تا مرز جنگ داخلی در حال کم شدن است. جامعه اسرائیلی در حال حرکت به سوی جنگ داخلی است.»
پاردو افزود: «برکه‌ای که در آن شناور هستیم در حال تبدیل شدن به منجلاب است و من در آن سهیم هستم.» وی خاطر نشان کرد: «زمانی که رئیس موساد بودم هیچگاه در بیان نظریات خود حتی اگر در تضاد کامل با دیدگاه رئیس کابینه و سایر وزرای کابینه بود، تردید نداشتم.
پاردو درخصوص توافق هسته‌ای اظهار داشت: «برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدی برای اسرائیل نیست. عواملی که بقای اسرائیل را تهدید می‌کنند، در داخل اسرائیل هستند.»
 
 
خراسان
 
دردسرهای مالی مرخصی نرفتن کارمندان
بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی به تعدادی از مقامات اجرایی، اعلام شده است که علی رغم تنگناهای مالی و اعتباری بسیاری از دستگاه ها در بازپرداخت مطالبات کارمندان در بخش هایی چون مانده مرخصی در هنگام بازنشستگی، مسئولان مربوطه نسبت به ترغیب کارمندان به خصوص نیروهای قراردادی و پیمانی جهت استفاده از مرخصی های خود، اقدامات لازم را انجام نمی دهند که ضرورت دارد جهت کاهش این بار مالی و افزایش انگیزه های شغلی، این موضوع به کارمندان و مدیران مربوطه تذکر داده شود.
 
 
مجوز ویژه دولت برای خرید اراضی مرزی با عراق
بر اساس پیشنهاد رحمانی فضلی که طی روزهای اخیر مورد تایید دولت قرار گرفته و به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است مقرر شده مبلغ 39 میلیارد ریال از محل جزء 1 ردیف (510000) قانون بودجه سال 95 با عنوان هزینه های پیش بینی نشده، به منظور تملک اراضی مرزی در حوالی شهرستان مهران استان ایلام در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، هزینه شود.
 توضیح: روز گذشته به دلیل مشکل فنی، خبرهای ستون «ویژه‌های خراسان» به صورت تکراری با اخبار هفته گذشته منتشر شد که به این وسیله از مخاطبین عزیز پوزش می‌خواهیم.
 
 
آرمان

ديدار حسن روحاني با فيدل كاسترو

هفدهمين اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد ۲۳ تا ۲۸ شهريورماه در جزيره مارگاريتا در كشور ونزوئلا برگزار مي‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح جمعه به ونزوئلا سفر مي‌كند. معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور با اعلام اين خبر گفت: حجت الاسلام حسن روحاني به عنوان رئيس گروه كشورهاي غير متعهد، در اجلاس سران اين گروه كه در جزيره مارگاريتا ونزوئلا برگزار مي‌شود و ضمن اولين سخنراني در اجلاس، رياست دوره جديد را به رئيس‌جمهور ونزوئلا تحويل خواهد داد. پرويز اسماعيلي افزود: رئيس‌جمهور كشورمان در حاشيه اجلاس غير متعهدها با تعدادي از سران كشورهاي جهان نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. اعضاي هيات ايراني نيز در نشست‌هاي تخصصي اجلاس حضور فعال خواهند داشت. وي ادامه داد: پس از اجلاس ونزوئلا، حسن روحاني به دعوت رسمي رئيس‌جمهور كوبا و براي ديداري دو جانبه عازم هاوانا پايتخت كوبا خواهد شد. وي ديدار و گفت‌وگو با فيدل كاسترو رهبر انقلاب كوبا و رئيس‌جمهور اين كشور، مذاكره هيات‌هاي عاليرتبه و امضاي اسناد متعدد همكاري را از اصلي‌ترين برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي رئيس‌جمهور در كوبا اعلام كرد. اسماعيلي افزود: در آخرين مرحله از سفر، حسن روحاني براي سفري دو روزه و سخنراني در هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر خواهد كرد.

 

فرمانده قرارگاه قدس سپاه سرتيپ تمام شد

فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق كشور با موافقت فرمانده معظم كل قوا به درجه سرتيپ تمامي نائل آمد. سردار محمد ماراني فرمانده قرارگاه عملياتي قدس نيروي زميني سپاه، درجه سرتيپ تمامي خود را از دستان مبارك فرمانده معظم كل قوا دريافت كرد. در اين ديدار كه سرلشكر پاسدار سيديحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا، سرلشكر غلامعلي رشيد فرمانده قرارگاه مركزي خاتم الانبياء (ص)، امير دريابان علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه و سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه حضور داشتند، سردار ماراني توسط فرماندهي معظم كل قوا به درجه سرتيپ تمامي نائل شد. سردار ماراني كه مسئوليت فرماندهي سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان را به عهده داشت، در بهمن ماه ۹۳ با حكم فرمانده كل سپاه به عنوان فرمانده قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در جنوب شرق كشور منصوب شد.

 

استاندار اصفهان استعفا نداده است

سخنگوی وزارت کشور با تکذیب خبر استعفای استاندار اصفهان عنوان کرد: موضوع تغییر استاندار اصفهان در وزارت کشور در حال بررسی است. سید سلمان سامانی با اشاره به خبر استعفای زرگرپور استاندار اصفهان عنوان کرد: استاندار اصفهان استعفا نداده است و خبر استعفای وی تکذیب می‌شود. وی افزود: موضوع تغییر استاندار اصفهان در دست بررسی است و وزارت کشور به صورت مرتب در حال بررسی عملکرد استانداران است. به محض اینکه این بررسی‌ها به نتیجه برسد نتیجه را اعلام خواهیم کرد. سخنگوی وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک هم گفت: در این رابطه نامه شورای نگهبان در مورد موارد هفت‌گانه که سخنگوی شورای نگهبان هم به آن اشاره کرد به وزارت کشور آمده است و این موارد در حال بررسی در وزارت کشور است که به محض نهایی‌شدن آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

 

مجروحان ايراني به‌كشور آمدند

سركنسول كشورمان در ارزروم با بيان اينكه هر هفت مجروح ايراني در انفجار تركيه، از مرز رازي به ايران وارد شدند، اظهار داشت: هموطنان از سفر غيرضروري به تركيه خودداري كنند. حسين قاسمي درباره بمبگذاري و انفجار روز گذشته شهر «وان» كه در جريان آن، ۷ تن از هموطنان ايراني مجروح شده بودند، ابراز داشت: هر ۷ هموطن ايراني، ساعتي پيش از مرز بين تركيه و ايران به سمت ايران حركت كردند. او اضافه كرد: از بين ۷ نفر، ۵ نفر از آنان عضو يك خانواده بودند. يك نفر ديگر كه حال وخيم‌تري داشت پزشك بود كه البته مرخص شد و همگي به همراه آخرين مجروح به سمت ايران حركت كردند.

 
ایران
 
ادعای تهدید دو هواپیمای جاسوسی امریکا ازسوی ایران
مقام های امریکایی اعلام کرده‌اند ایران چند روز پیش تهدید کرده که 2 هواپیمای جاسوسی امریکایی را که در نزدیکی مرزهای ایران در حال پرواز بوده‌اند، ساقط می‌کند. شبکه فاکس نیوز به نقل از مقام‌های نظامی امریکایی مدعی شده است که ایران روز شنبه (10 سپتامبر) تهدید کرده است که دو هواپیمای جاسوسی امریکایی را که در نزدیکی مرزهای ایران در حال پرواز بوده‌اند، ساقط می‌کند.به گزارش فارس، بنا بر اعلام این مقام های امریکایی، در تاریخ 10 سپتامبر (20 شهریورماه) دو هواپیمای جاسوسی امریکایی با مجموع 33 سرنشین در حال انجام مأموریت در فاصله 13 مایلی از سواحل ایران در تنگه هرمز و خلیج عمان بوده‌اند. طبق اعلام این مقام های امریکایی، هواپیماهای ارتش امریکا هشدارها را ندیده گرفته‌اند و با وجود اینکه به مرز ایران بسیار نزدیک بوده‌اند به پرواز خود در حریم هوایی بین‌المللی ادامه داده‌اند. یکی از مقام های امریکایی با بیان اینکه «ما قصد داشتیم واکنش ایران را بسنجیم» افزوده است: ما اصلاً در حریم ایران نبودیم. اینکه تهدید به شلیک و سرنگونی کردند اصلاً اقدامی حرفه‌ای نیست.


 تحلیل «العربیه» از قدرت گرفتن ایران
العربیه در گزارشی با اشاره به توفیقات ایران پس از توافق هسته‌ای، این سؤال را مطرح کرده که چرا امریکا و غربی‌ها خواهان بازگشت ایران به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند در معادلات منطقه هستند؟  به گزارش انتخاب، نویسنده 4 دلیل را برشمرده و نوشته است: «ایران یک طرح دارد، ایران قابلیت چانه‌زنی دارد، ایران و همپیمانانش بسیار همدل و متحد هستند و امریکا از جهان اهل سنت می‌ترسد.»  در توضیح دلیل اول آمده است: کشورهایی که یک برنامه روشن و بلندمدت در سیاست‌های خود دارند در جهان امروز بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرند. ایران نیز به همین دلیل توانسته روابط خوبی با اروپا و امریکا برقرار کند. اگرچه که غربی‌ها ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما در مجموع از برنامه‌های ایران برای آینده راضی هستند و با ایران همراهی می‌کنند.


پیگیری پیامک‌های تهدیدآمیز به خبرنگاران
سارا نجیمی یکی از وکلای مدافع شماری از روزنامه‌نگاران به ایسنا گفت: بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه مجدداً نامه‌ای را به پیوست نامه قبلی به معاونت داخلی وزارت اطلاعات نوشته و درخواست فوریت برای اعلام نتیجه موضوع پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی به برخی  خبرنگاران کرده است.

واکنش «مازنی» به توهین مداح مشهور
حاج منصور ارضی از مداحان مشهور به مجلس شورای اسلامی و یک نماینده آن توهین کرد. به گزارش خبرآنلاین، وی در دعای روز عرفه با اشاره به مواضع حجت‌الاسلام احمد مازنی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موسیقی  سخنانی توهین آمیز علیه او  و مجلس بیان کرد.  مازنی نماینده تهران در واکنش به این ماجرا در صفحه اینستاگرام خود با یادآوری آیه‌ 63 سوره فرقان نوشت: «و بندگان خدای رحمان کسانی‌ هستند که روی زمین به نرمی گام برمی‌دارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند، سلام می‌گویند.»
 
 
جمهوری اسلامی
 
گرما و شرجی بالا در شهرهای خوزستان
 
* گرما و شرجی بالا در شهرهای خوزستان و بخصوص شهرهای جنوبی بیش از همه اقشار فقیر و حاشیه‌نشین را زیر فشار قرار داده است. شهرستان ماهشهر از نظر جمعیت حاشیه‌نشین رتبه سوم را در استان دارد حاشیه نشینانی با خانه‌های بلوکی و دنیایی از کمبود که بخصوص با فقدان زیرساخت‌های اولیه شهرنشینی روبرو هستند، شهرک آیت‌الله طالقانی، شهرک شهید چمران، شهرک آیت‌الله مدنی، شهرک شهید رجایی، شهرک شهید صدوقی و شهرک قدس از این جمله‌اند. این حاشیه‌نشینان در کنار صنایع ثروتمند پتروشیمی و تاسیسات نفتی نیازمند توجه ویژه هستند.
 
حاشیه های نامه عذرخواهی سعید مرتضوی

* نامه عذرخواهی سعید مرتضوی از خانواده‌های قربانیان کهریزک، همچنان با حاشیه‌هائی در جامعه مواجه است. عده‌ای این نامه را اعتراف دادستان سابق به دست داشتن در وقایع کهریزک می‌دانند و عده‌ای نیز می‌گویند این نامه نباید به بهانه‌ای برای فرار وی از عواقب قانونی تخلفاتی که مرتکب شده است تبدیل شود زیرا در آن صورت چیزی شبیه آنچه بر قبر حجر بن عدی نوشته شده است اتفاق خواهد افتاد. بر قبر حجر بن عدی نوشته بودند این قبر حجر بن عدی رضی‌الله عنه است که به دستور معاویه رضی‌الله عنه به علت خودداری از بدگوئی به علی رضی‌الله عنه به قتل رسید. مردم متحیر بودند که چگونه می‌شود قاتل و مقتول و آمر همه رضی‌الله عنه باشند! و در اینجا هم همه می‌پرسند چگونه است که مقتولین شهیدند و آمر که دادستان وقت باشد بی‌گناه است و با مباشران هم که کسی کاری ندارد؟
 
تکذیب خبرسازی دروغین درباره حج توسط دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره

* در واکنش به خبرسازی درباره اینکه حج را می‌توان در کربلا انجام داد، دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره در بیانیه‌ای این خبر دروغین را تکذیب و اعلام کرد: چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال‌های گذشته صادر نشده است و این مساله نادرست، ساختگی و افتراء است. این بیانیه در پی انتشار بیانیه هیات علمای دانشگاه الازهر مصر صادر شد که در آن اعلام شده بود: «حج، زمان و مکان مشخصی دارد و هرگونه زیارتی خارج از زمان و مکان حج، این فریضه را از انسان مسلمان ساقط نمی‌کند.» دروغ بزرگ صدور فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران مبنی بر اینکه حج را می‌توان در کربلا انجام داد توسط شبکه اسکای عربی و رسانه‌های عربی منطقه همزمان با عرفه دامن زده شده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات