فرهنگی >>  جنگ نرم >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۲۴

کریمانه؛ گزارشی ساده و بی نقص از دیدار خانواده های شهدا با رهبر انقلاب پس از 11 سال

«کریمانه» یک گزارش ساده و بی ‌نقص از دیدار خانواده شهدای استان کرمان با رهبر معظم انقلاب است که پس از ۹ سال با جزئیات منتشر شده است. کتاب برای کسانی که میل به خاطرات یا گزارش ‌نویسی دارند، جذاب و خواندنی است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری تسنیم، «کریمانه» که به تازگی از سوی انتشارات صهبا به چاپ رسیده، گزارش کاملی است از دیدار خانواده شهدای استان کرمان با رهبر معظم انقلاب. صهبا پیش‌‌تر نیز دو مجموعه این‌ چنینی منتشر کرده بود که یکی از آنها با عنوان «مسیح در شب قدر»، گزارش دیدار خانواده شهدای مسیحی با رهبر معظم انقلاب، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و حتی خود مسیحیان همراه شد. جذابیت کتاب به حدی بود که برخی از ناشران کشورهای منطقه مانند لبنانی ‌ها برای ترجمه و انتشار آن تمایل نشان دادند.
«کریمانه» نیز سبک و سیاقی مشابه با «مسیح در شب قدر» دارد؛ با این تفاوت که در ابتدای بحث پیش از آنکه گزارش دیدار خانواده شهدا با رهبر معظم انقلاب بیان شود، گزارشگری به سراغ خانواده شهدا رفته، تک تک آنها را در گرمای تابستان جسته و پای حرف‌ های آنها نشسته تا تصویری روشن از شهید و خانواده او به مخاطب ارائه دهد. از این جهت، کتاب دو گزارش هرچند متفاوت، اما به هم پیوسته دارد که ذکر خاطره‌ ای از دیدارها، این دو را به هم پیوند می ‌دهد.
رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و ارزش بالای خانواده‌ های شهدا و لزوم احترام و توجه ویژه نسبت به آنها، از همان ابتدای جنگ، عنایت خاصی به این خانواده‌ ها داشتندو از سال 63، برنامۀ مرتب خودشان را برای حضور در منازل شهدا و ابراز محبت و توجه و گفت ‌وگوی رو در رو و صمیمانه با خانواده ‌های شهدا، شروع می ‌کنند. برنامه ‌ای که هنوز هم ادامه دارد و جزو سنت ‌های حسنه ‌ای است که توسط معظم‌ له ایجاد شده است. همراه با روایت حضور آیت‌ الله خامنه ‌ای در منازل این شهدا، نکات زیبایی درباره شهید، خاطرات و نحوه شهادتش آورده شده، که فداکاری و شجاعت و روح والای انسانی این شهدای عزیز و خانواده ‌هایشان را نشان می‌ دهد.
بازه زمانی گزارش ‌های مطرح شده در کتاب «کریمانه» مربوط به سال 1384، همزمان با سفر معظم‌ له به استان کرمان است که در این دیدارها خانواده شهدا از شهرستان‌ های مختلف استان، به دیدار مقام معظم رهبری می‌‌ آیند. کتاب با گزارشی از لحظه ورود مقام معظم رهبری به استان کرمان و استقبال مردم آغاز می ‌شود و سپس با دیدار با خانواده شهدا و بیان خاطرات آنها و ... ادامه می ‌یابد.
صهبا تلاش کرده تا مشابه کارهای قبلی، گزارشی بی ‌نقص و کامل از دیدار خانواده‌ ها با رهبر معظم انقلاب ارائه دهد؛ از این رو گزارش این دیدارها براساس اسناد جلسات و با همکاری دفتر ارتباطات مردمی مقام معظم رهبری تکمیل شده است تا نکته‌ای از قلم نیفتند. شهید سیف ‌الدینی، اولین خانواده‌ ای است که در این کتاب خاطراتشان نقل می ‌شود.
«کرمان» برای خیلی‌ ها یادآور نام بزرگان شعر و ادب و هنر است، اما این روزها شاید بیشتر ذهن‌ ها با بردن نام کرمان، به یاد سردار سلیمانی بیفتد. یکی از نقاط جالب این کتاب، همراهی سردار سلیمانی در دیدار خانواده‌ ها با رهبر معظم انقلاب است که سردار، تک ‌تک اعضای خانواده ‌ها را به ایشان معرفی می‌ کنند. تصاویر منتشر شده از همراهی سردار با رهبر معظم انقلاب، جزو عکس‌ هایی است که یا کمتر دیده شده و یا اصلاً تاکنون منتشر نشده است.
در مجموع «کریمانه» برای کسانی که به گزارش‌ نویسی یا خاطرات شهدا علاقه‌ مندند، کتابی خواندنی است. روایت ساده، بی‌نقص و کامل از دیدارهای خانواده ‌ها با رهبر انقلاب، نکات جالبی دارد که حالا پس از 11 سال بیان می ‌شود. هریک از اعضای این خانواده ‌ها هم خاطرات خود با پدر، فرزند یا همسر را بیان می‌ کنند و هم خاطرات و احساساتشان زمان لحظه دیدار با رهبر انقلاب را. در خلال این گزارش، نکات جالبی نیز از شهدای استان نقل می ‌شود؛ از شهیدی که وصیت ‌نامه‌ اش با شعر بود تا شهیدی که مزارش شفاخانه است. حاشیه ‌های حضور رهبر معظم انقلاب در استان نیز خواندنی است، مثل خاطره کوهنوردی ایشان و زیارت قبور شهدا. 
برای نمونه، یکی از بخش‌ های خواندی کتاب به خاطرات خانواده شهید عبدالمهدی مغفوری اختصاص دارد. در بخش ‌هایی از این گزارش با اشاره به شخصیت شهید مغفوری می ‌خوانیم:
«در جبهه، در سخت‌ ترین عملیات ‌ها، حاج قاسم سلیمانی_ که اعتقاد و علاقه عجیبی به شهید مغفوری داشت_ از او خواهش می‌ کرد که بیاید و برای جمع سخنرانی کند. حتماً پنجشنبه‌ ها به گلزار شهدا می ‌آمد. می‌ گفت گلزار شهدا نباید خلوت باشد. هر وقت هم می ‌خواست از گلزار خارج شود، بدون آنکه به مزار شهدا پشت کند، عقب عقبی از گلزار خارج می ‌شد. حالا هم مزارش، امامزاده ‌ای است در کرمان. هرکس به کارش گره‌ ای می‌ خورد، می ‌آید اینجا و با توسل به شهید مغفوری، مشکلات را حل می‌ کند.
سید حسین می‌ گوید «پس آن شهیدی که حاج قاسم می‌ گفت مزارش شفاخانه است، همین شهید مغفوری بوده.» می ‌پرسم: اخیراً این را گفته؟
-بله، همین دو هفته پیش، که هفته فرهنگی کرمان بود، بزرگداشت شهدای استان کرمان، در تهران برگزار شد. حاج قاسم هم یکی از سخنران ‌های مراسم بود. آنجا در سخنرانی‌اش گفت «ما افتخار می‌کنیم شهید مغفوری که امروز قبرش امامزاده شهر ماست، برای استان کرمان است؛ شهیدی که هیچ شبی نافله شبش قطع نشد. ما افتخار می ‌کنیم به شهید مغفوری، او آن قدر در حفظ بیت ‌المال حساس بود که حتی موقع وضع حمل همسرش، برای انتقال او به بیمارستان، از ماشین سپاه استفاده نکرد». در گلزار شهدا دائم فکر می‌ کردم که حاج قاسم کدام شهید را می‌ گفت که مزارش امامزاده است، حالا که گفتی، یادم افتاد شهید مغفوری را می ‌گفت. واجب شد یک‌بار دیگر به گلزار شهدا برویم...».
کتاب «کریمانه» با وجود آنکه به تازگی منتشر شده، اما مورد توجه اهالی فکر و فرهنگ نیز قرار گرفته است. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یادداشتی درباره این اثر نوشته است: «کتاب در یازده فصل، روایت حضور حضرت آیه‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در منازل خانواده شهدای کرمان است که در ضمن سفر استانی ایشان، به کرمان در سال 1384 صورت گرفته است.
نوع روایتگری این کتاب آن را بسیار جذاب و خواندنی کرده و صفا و معنویتی که از خون پاک شهدای آن استان در صفحه صفحه این مجموعه موج می ‌زند، بسیار محسوس و تأثیرگذار است.
تلاش گسترده و طولانی ‌ای که برای تهیه مقدمات و تدوین و دقت در بیان خاطرات و مصاحبه ‌ها صورت گرفته، با ملاحظه جزئیات و مطالب دقیق حوادث، قابل درک و فهم است...».
انتشارات صهبا کتاب «کریمانه» را در شمارگان سه هزار نسخه و به قیمت 180 هزار ریال منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات