صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۹

تغییر توازن قوا در لبنان به نفع حزب الله

اگرچه آمریکا به صراحت از سوریه و ایران خواست که حمایت خود را از حزب الله و متوقف کنند، ولى حتى خود مقام هاى آمریکایى هم اذعان کردند که درخواستشان اثر اندکی داشته است

یک روز بعد از کنترل بیروت توسط مخالفان دولت غربگراى سنیوره، منابع سیاسى از تغییر توازن قدرت در لبنان به نفع حزب الله و طرفدارانش سخن مى گویند، سناریویى که حتى ممکن است در گام نهایى به سقوط کابینه فواد سنیوره ختم شود.به گزارش جوان، خبرگزارى فرانسه روز گذشته در گزارشى تحت عنوان« آمریکایى ضعیف به دیپلماسى کنترل از راه دور روى آورد» نوشت: ایالات متحده که نتوانست سوریه و ایران را وادار به متوقف کردن موضع تهاجمى حزب الله از دولت فواد سنیوره کند، اکنون با استفاده از متحدین خود به دیپلماسى از راه دور (remote control)روى آورده است.

خبرگزارى فرانسه ادامه داد: اگرچه کاخ سفید روز جمعه به صراحت از سوریه و ایران خواست که حمایت خود را از حزب الله و اثرات بى ثبات کننده آن بر لبنان متوقف کنند، ولى حتى خود مقام هاى آمریکایى هم اذعان کردند که درخواستشان اثر اندکى(بر تحولات لبنان) داشته است.

شان مک کورمک سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مقدار زیادى از دیپلماسى با کنترل از راه دور انجام مى شود، نفوذ ما ( در لبنان) مانند برخى کشورهاى دیگر نیست.در واقع دیپلماسى کنترل از راه دور آمریکایى ها روز جمعه با تماس تلفنى کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه با سعود الفیصل همتاى سعودى اش و در گام بعدى تماس تلفنى با برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه و بان کى مون، دبیر کل سازمان ملل آغاز شد، تماس هایى که موج گسترده فشارهاى عربى، غربى براى نجات دولت فواد سنیوره از سقوط همراه بود. فقط طى ۲۴ ساعت گذشته ۸ وزیر خارجه شامل کاندولیزا رایس ( وزیر خارجه آمریکا)، سعود الفیصل(وزیر خارجه عربستان)، دیوید میلى بند (وزیر خارجه انگلیس)، فرانک والتر اشتاین مایر(وزیر خارجه آلمان )، میگل آنخل موآریتوس(وزیر خارجه اسپانیا)، برنارد کوشنر ( وزیر خارجه فرانسه) فرانکوفرتین( وزیر خارجه ایتالیا) و همچنین عمرو موسى( دبیر کل اتحادیه عرب) شخصا با فواد سنیوره تماس گرفتند و از وى در برابر مخالفان دولت حمایت کردند. وزیر اطلاع رسانى دولت لبنان نیز دیروز اعلام کرد که مساله استعفاى دولت سنیوره مطرح نیست. قرار است امروز( یک شنبه) نیز اتحادیه عرب طى نشستى اضطرارى درباره روند تحولات لبنان تشکیل جلسه دهد، ضمن آنکه به گفته مقام هاى آمریکا فردا( دوشنبه) ۱۵ کشور دوست دولت لبنان از طریق تلفن، تله کنفرانس و حتى نشست ویژه شوراى امنیت درباره تحولات لبنان تشکیل جلسه خواهند داد.این حجم از تکاپوى گسترده کشورهاى عربى و غربى که به طور سنتى طرفدار دولت سنیوره هستند، نشان دهنده گستردگى و عمق رویدادهایى است که طى دو سه روز گذشته در بیروت به وقوع پیوست و از نگاه ناظران منطقه اى، توازن قدرت سیاسى را به سود حزب الله و به ضرر طرفداران دولت سنیوره رقم زده است.

کودتا یا ضد کودتا

هر چند منابع غربى تلاش کردند کنترل حزب الله و مخالفان دولت بر بیروت را نوعى کودتا تعبیر کنند، ولى اطلاعاتى که روز گذشته توسط منابع نزدیک به حزب الله و حتى رسانه هاى آمریکایى و اسرائیلى درز کرد، نشان مى دهد که اقدام حزب الله بیشتر نوعى ضد کودتا براى مقابله با کودتاى احتمالى گروه هاى چهارده مارس بوده است.

به گزارش مهر پایگاه اینترنتى شبکه تلویزیونى المنار، وابسته به حزب الله نوشت: بازگشت سعد الحریرى به لبنان پس از یک غیبت طولانى مدت، سوالاتى را مطرح مى کند و آن اینکه چرا سعد الحریرى رئیس جریان المستقبل لبنان بعد از این غیبت طولانى به لبنان بازگشت و اینکه رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان چه توطئه اى را در سر داشت که در تلاش بود تا آن را پیش از حوادث بیروت به اجرا درآورد.

منابعى آگاه در وزارت امورخارجه آمریکا فاش کردند، سعد الحریرى به لبنان بازگشت تا تصمیم نهایى را درباره موضوع انتخاب رئیس جمهورى آتى لبنان اتخاذ کند. این منابع درادامه خاطرنشان کردند: سعد الحریرى حمایت و پشتیبانى قاطع عربستان را از تحرکات خود به دست آورد و براى محقق کردن اهداف خود از آمریکا درخواست کمک کرد.

رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان خود از آمریکا خواست تا وى را در محقق شدن امور ذیل یارى کند.

۱- استقرار نیروهاى آمریکایى در مرزهاى سوریه و عراق با هدف ترساندن دمشق

۲- صدور بیانیه هاى قوى درباره برنامه هسته اى سوریه

۳- محکومیت شدید سوریه به علت آنچه آنان دخالت درامور داخلى عراق و لبنان عنوان مى کنند.

۴- تسریع بخشیدن به روند فعالیت دادگاه بین المللى بررسى ترور رفیق حریرى با هدف ترساندن سوریه.

به گفته این منابع، سعد الحریرى به مقامهاى آمریکایى گفت: نیروهاى امنیت داخلى لبنان پس از آنکه از سوى آمریکایى ها و اردنى ها آموزش دیدند و همچنین عربستان و آمریکا آنان را مجهز کردند، آمادگى انجام عملیات را دارند.

رئیس سابق دستگاه جاسوسى نظامى رژیم صهیونیستى نیز اعتراف کرد: حزب الله توانست یک شبه، توطئه هاى سه ساله سازمانهاى جاسوسى عربى و غیر عربى را در بیروت نقش برآب کند و رویاى اسرائیل براى نابودى حزب الله در داخل لبنان را به سراب تبدیل کند. به گزارش شبکه المنار،آهارون زئیفى در واکنش به اقدام پیشدستانه دبیرکل حزب الله در خنثى کردن توطئه برنامه ریزى شده علیه مقاومت اذعان کرد: تلاشهاى سه ساله سازمانهاى اطلاعات عربى و خارجى در بیروت یک شبه از بین رفت.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع امنیتى اسرائیل اعلام کرد: اسرائیل نفسهاى خود را درسینه حبس کرده است تا ببیند امور به کجا مى انجامد که قطعا اسرائیل خواهان پیروزى ۱۴ مارس و شکست حزب الله است.

به گفته این منبع اسرائیلى، سقوط حزب الله درپایان این درگیرى به نفع اسرائیل است،زیرا ضعف سیاسى حزب الله به شمار مى رود و اسرائیل را براى حمله نظامى به این حزب قوى مى کند.

بخشنامه شوراى امنیت ملى عربستان

شوراى عالى امنیت ملى عربستان سعودى، با صدور بخشنامه اى خطاب به رسانه هاى وابسته به این کشور در خارج، جانبدارى از هواداران کابینه «فواد سنیوره» و جنگ وسیع تبلیغاتى علیه حزب الله لبنان شد.به گزارش خبرگزارى فرارس به نقل از پایگاه خبرى «نهرین نت» شوراى عالى امنیت ملى عربستان سعودى به ریاست « بندر بن سلطان» در این بخشنامه، از رسانه هاى وابسته به ریاض در خارج از عربستان خواسته است از تحولات مردمى جارى در لبنان با عنوان «کودتاى حزب الله» یاد شود.این پایگاه خبرى به نقل از یک منبع معارض سعودى در آمریکا نوشت: این بخشنامه از رسانه هاى سعودى مى خواهد در خط مشى ها و تحلیل هاى خود در قبال تحولات لبنان، از آن با عنوان «اقدام شیعه علیه اهل سنت و کنترل و مصادره حقوق سنى ها» نام ببرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات