صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۸۳

اخبار ویژه روزنامه های 26 آبان 1395

کیهان

روحانی را ما رئیس جمهور کردیم!باید امتیاز بدهد تا دوباره حمایت کنیم.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: بنده عنوان کردم که اصلاح‌طلبان قصد ندارند به همان شکل که در سال 92 از آقای روحانی حمایت کردند در سال 96 نیز حمایت کنند. سخنان بنده در این زمینه کاملاً مستدل و با حساب و کتاب بود، به شکلی که بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب همان سخنان بنده را تکرار می‌کنند تاکنون بیش از 10 تن از شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به صراحت عنوان کرده‌اند که به هیچ عنوان در انتخابات ریاست جمهوری 96 به آقای روحانی چک سفید امضا نمی‌دهیم و ایشان باید با اصلاح‌طلبان وارد مذاکره جدی شوند. به نظر من باید گروه‌هایی از طرف دولت و جریان اصلاحات انتخاب شوند که درباره ادامه همکاری اصلاح‌طلبان و دولت تصمیم‌گیری کنند. ما خواهان مذاکره جدی با آقای روحانی هستیم و در این زمینه هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد.
وی می‌افزاید: نکته دیگر اینکه تا انتخابات ریاست جمهوری چند ماه باقی مانده و هنوز خیلی زود است که جریان اصلاحات موضع اصلی خود را در این زمینه مشخص کند. به همین دلیل باید اجازه داد تا اصلاح‌طلبان با تحلیل و تبیین انتخابات آینده به یک جمع‌بندی مناسب دست پیدا کنند. با این وجود نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بدون شک حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سال 96 مانند سال 92 نخواهد بود و تفاوت‌های معناداری خواهد داشت. جریان اصلاحات در سال 92 برای حمایت از آقای روحانی در یک مضیقه زمانی قرار داشت. در انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان با کناره‌گیری آقای عارف فقط سه یا چهار روز برای تصمیم‌گیری زمان داشتند و به همین دلیل چاره‌ای جز حمایت از آقای روحانی برای ما باقی نمانده بود. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 زمان بسیاری دارند و به هیچ عنوان در مضیقه زمانی قرار ندارند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان در مدت زمان باقیمانده مطالبات اصلی و مهم خود را با آقای روحانی در میان خواهند گذاشت و انتظار می‌رود آقای روحانی نیز با سعه صدر و منطق سیاسی با مطالبات اصلاح‌طلبان برخورد کند. در شرایط کنونی چند ماه از مصاحبه بنده در این زمینه می‌گذرد. با این وجود بنده معتقدم اگر ما عنوان کنیم گزینه‌ای جز آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری نداریم به نوعی دست خود را بسته‌ایم و خود را در یک چهارچوب خاص محدود کرده‌ایم.
در شرایط کنونی مصلحت و عقل سیاسی حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند. در نتیجه در انتخابات 96 نیز این اتفاق خواهد افتاد و گزینه اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات آقای روحانی است. با این وجود این حمایت به معنای این نیست که دست جریان اصلاحات از گزینه ریاست جمهوری خالی شده و به همین دلیل دست به دامن آقای روحانی شده است.
منتجب‌نیا می‌گوید: اصلاح‌طلبان و آقای روحانی باید در زمینه انتصابات در دولت آینده مذاکره کنند. این خلاف رویه است که جریان اصلاحات به صورت کامل از آقای روحانی حمایت کنند اما ایشان پس از اینکه به پیروزی رسیدند به هر شکل که تمایل داشتند در زمینه انتصابات عمل کنند و از هر تفکر و جریانی که خود تشخیص دادند در دولت آینده استفاده کنند. انتصابات آقای روحانی در دولت اول براساس انتظار جریان اصلاحات نبوده و با آنچه ما تصور می‌کردیم فاصله داشته است. بدون شک اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین جریان حامی آقای روحانی باید در انتصابات دولت دوم ایشان دخالت داشته باشند ما در این زمینه با آقای روحانی مذاکره خواهیم کرد. اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند. این مسئله شامل وزرا، معاونان و همچنین استانداران می‌شود و در همه این زمینه‌ها باید تغییرات جدی صورت بگیرد.
وی همچنین درباره حزب اعتدال و توسعه که حزب‌ آقای روحانی است اظهار داشت: این حزب نباید فکر کند پیروزی آقای روحانی در سال 92 مرهون برنامه‌ریزی این گروه بوده است. بدون شک حزب اعتدال و توسعه جدا از جریان اصلاحات جایگاه قابل توجهی در بین اقشار مختلف جامعه ندارد. بنده به برخی از دوستان هشدار می‌دهم که نه خود دچار توهم شوند و نه آقای روحانی را دچار توهم کنند.

نعل وارونه دولت در مورد طعنه ها و کارنامه اقتصادی

وزنامه جوان در این زمینه نوشت: «بهبود اقتصاد در 100 روز» یکی از وعده‌هایی بود که رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد، افرادی که با علم اقتصاد نظری و از آن مهم‌تر با اقتصاد ایران آشنا بودند، همزمان با ارائه چنین وعده‌ای آن را جدی نگرفتند، زیرا ساختن یک ساختمان دست کم یک تا دو سال طول می‌کشد، حال چگونه ممکن است طی 100 روز در اقتصاد تحول ایجاد شود؟!
قریب به 40 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و در این 40 ماه همان‌هایی که وعده بهبود اقتصاد در 100 روز را به مردم ایران دادند، برای خروج اقتصاد از رکود سه نسخه پیچیدند. در این مدت اقتصاد همچنان با رکود شدید مواجه است. در این بین رشد 160 درصدی حجم نقدینگی آن هم در طول 38 ماهه ابتدایی دولت به واقع نگران کننده است و اصلاً مشخص نیست حجم نقدینگی که در پایان دولت دهم حدود 480 هزار میلیارد تومان بود چگونه در پایان شهریور ماه سال 95 به هزار و 122 میلیارد تومان رسیده است.
در شرایطی که دولت یازدهم مدعی بود دغدغه بیکاران را دارد و می‌خواهد اقتصاد را از رکود خارج کند. هزینه‌های جاری‌اش در سال 1393 با 20 درصد رشد نسبت به سال قبل به 143 هزار میلیارد تومان رسید و در سال 94 حدود 170 هزار میلیارد تومان هزینه مصرفی داشت که این بودجه برای سال 95 حدود 213 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
در حقیقت در حالی که میانگین هزینه جاری ماهانه دولت‌های نهم و دهم تنها 5 هزار میلیارد تومان بود، میانگین هزینه جاری ماهانه 38 ماهه ابتدایی دولت یازدهم حدود 13 هزار میلیارد تومان بوده است و با نگاهی به بودجه‌های عمرانی می‌بینیم که در هیچ یک از سال‌های دولت یازدهم بودجه عمرانی به طور کامل پرداخت نشده و حال آنکه بودجه‌های جاری و مصرفی دولت تمام و کمال پرداخت شده است.
بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریور‌ماه سال 1392 و در ابتدای کار دولت یازدهم فقط 15 هزار و 800 میلیاردتومان بود که در پایان شهریورماه 95 به 35 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سه سال پیش و در ابتدای دولت یازدهم 137 درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، بیانگر استقراض دولت از منابع بانک مرکزی است و یکی از شاخص‌های مهم بی‌انضباطی مالی و پولی محسوب می‌شود.
مطابق گزارشی که مرکز آمار از وضعیت بیکاری در کشور در تابستان 95 منتشر کرده، تعداد بیکاران به رکورد 3 میلیون و 337 هزار نفر رسیده که در تاریخ کشور، بی‌سابقه است.
در این بین بارها دولتمردان کاهش نرخ تورم از 40 درصد به 15 درصد را یک دستاورد بزرگ معرفی کرده‌اند که جا دارد دولت توضیح دهد ضعف مالی شدید خانوار، رکود اقتصادی، واردات و قاچاق کالا چقدر در کاهش تورم و افزایش نرخ بیکاری در ایران و بسته شدن در کارخانجات دست داشته است. گفتنی است از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 94 (2/5 سال ابتدایی دولت یازدهم) بالغ بر 50 میلیارد دلار (176 هزار میلیارد تومان) قاچاق کالا و ارز به شکل رسمی برآورد و اعلام شده است، حال جا دارد مسئولان توضیح دهند این حجم از قاچاق چه تعداد کارخانه تولیدی را ورشکست و نیروی کار را از کار بیکار کرده است. حالا همان استادی که گفته می‌شود وعده بهبود اقتصاد در 100 روز را به حسن روحانی داد و روحانی نیز آن وعده را به مردم اعلام کرد، این روزها با گذشت قریب به 40 ماه از دولت یازدهم می‌گوید اینکه نگذاشتیم ایران ونزوئلا شود خود یک دستاورد است.

نقدینگی در کمین تورم تک رقمی؛صدای روزنامه دولت هم درآمد

ارگان رسمی دولت هشدار داد« نقدینگی در کمین تورم تک رقمی است»
 روزنامه ایران در این‌باره نوشت: تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال به رقم 1122 تریلیون تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با شهریور سال گذشته 28/6 درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل 10/4 درصد رشد داشته است.
انتشار این گزارش باعث شد تا برخی از کارشناسان نسبت به این رشد اظهار نگرانی کنند البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که رشد نقدینگی در مقایسه با سال‌های قبل تفاوت چندانی نداشته و بر همین اساس جای نگرانی نیست، اما برخی از کارشناسان می‌گویند که این رشد می‌تواند تهدیدی برای تورم تک‌رقمی فعلی باشد. براساس گفته‌های صاحبنظران درصورتی که در نظام بانکی کشور اصلاحات بنیادی ایجاد نشود و دولت نسبت به پرداخت و تسویه بدهی‌های خود به بانک‌ها و پیمانکاران اقدام نکند، این موضوع باعث افزایش نرخ تورم در فصل بهار و تابستان سال آینده به بالای 10 درصد می‌شود. بر همین اساس توصیه کارشناسان اقتصادی به دولت این است که هرچه سریع‌تر برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام و از ایجاد تعهدات و بدهی‌های جدید خودداری کند.
میثم موسایی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: رشد و حجم نقدینگی باید با رشد تولید هماهنگ شود چرا که در غیر این صورت در بلندمدت تأثیر منفی بر اقتصاد ملی خواهد داشت.
به گفته این استاد دانشگاه در صورتی که نقدینگی همتراز با رشد تولید مهار نشود در آینده نه چندان دور باعث رشد نرخ تورم می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که این حجم از نقدینگی در کدام بخش‌ها وجود دارد؟ گفت: بخشی از این نقدینگی وارد فعالیت‌های زیرزمینی اقتصاد مانند قاچاق شده و بخش دیگری نیز وارد حوزه ملک و مستغلات شده است. موسایی همچنین درباره راهکارهای حل مشکل نقدینگی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نقدینگی، بدهی سه‌گانه دولت به شبکه بانکی، پیمانکاران و صندوق‌های بازنشستگی است که به حدود 500هزار میلیارد تومان می‌رسد.
این اقتصاددان تأکید کرد: مهم‌ترین راه حل مشکل نقدینگی بالا، پرداخت بدهی‌های دولت است در غیر این صورت باید با صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها جلوی تشدید این مشکل را بگیرد.

پرونده قضایی را سیاسی نکنید/مثل ما که پرونده کرباسچی را سیاسی کردیم!

محمدعلی نجفی گفته است ماجرا هیچ ارتباطی به مسئله انتخابات شورای شهر و انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر ندارد و صرفا چند تن از اعضای محترم شورای شهر و چند تن از دوستان دیگر در یک جلسه برای آینده انتخابات شورای شهر در سال 96 بحث و همفکری می‌کردیم.
وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: اینکه گفته شده یک کپی از گزارش سازمان بازرسی را در اختیار بنده گذاشته‌اند، مطلب مهمی نیست. ما جلساتی با حضور چند تن از اعضای اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران و دیگر دوستان داشتیم و در آن جلسات در مورد انتخابات شورای شهر دوره بعدی مشورت و همفکری می‌کردیم. چون این جلسات مرتبط با کار دولتی نیست، آنها را در ساختمانی غیردولتی برگزار می‌کردیم که خدای نکرده شائبه‌ای در خصوص دخالت دولت در انتخابات به وجود نیاید.
در یکی از این جلسات آقای حکیمی‌پور به عنوان خبر اعلام کرد که سازمان بازرسی کل کشور گزارشی تهیه و ابلاغ کرده است که نشان می‌دهد حجم وسیعی از تخلفات در ارتباط با واگذاری املاک در شهرداری تهران اتفاق افتاده است. حتی از او پرسیده شد که آیا شخص شما این گزارش را دیده‌اید و پاسخ داد که گزارش را نیز دیده است. این مسئله به عنوان خبر مطرح شد و از آن عبور کردیم. بعد از جلسه آقای حکیمی‌پور پاکتی را به من داد که نسخه‌ای از گزارشی که در جلسه اعلام شده بود در پاکت بود. بنده تا یکی، دو روز فرصت نگاه کردن به گزارش را نداشتم و بعد هم که نگاه کردم دیدم که نامه‌ای است که یک مسئول در سازمان بازرسی کل کشور به مدیر کل حوزه ریاست شهرداری داده و از ایشان توضیح خواسته است. من نسبت به این گزارش اقدامی نکردم.
وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید نظر نهایی را بدهد و باید منتظر ماند، می‌گوید: من فکر می‌کنم ما در خیلی از موارد دچار چنین مسئله‌ای شده‌ایم و این آفتی برای نظام سیاسی و اجرایی کشور است. متاسفانه دیده می‌شود مسائل اجرایی و به خصوص آن بخشی از مسائل که مرتبط با مبارزه و مقاومت بر علیه فساد در نظام اداری می‌شود به ابزارهای سیاسی تبدیل شده است. برخی می‌خواهند با فساد از جنبه سیاسی برخورد کنند.
این سخنان محمدعلی نجفی در حالی است که به دنبال دادگاهی شدن کرباسچی و محاکمه وی، وزارت کشور دولت اصلاحات «ستاد حمایت از کرباسچی»! تشکیل داد و وزارت کشور را تبدیل به مراکز خطابه و سخنرانی علیه قوه قضائیه کرد؛ دولت اصلاحات نیز 5 ساعت از علیه خود را به همین موضوع اختصاص داد و سخنگوی دولت وقت اعلام کرد دولت از کرباسچی به طور قاطع حمایت می‌کند.
یادآور می‌شود برخی اصلاح‌طلبان یک ماه پیش فاش کردند محمدعلی نجفی رئیس ستاد انتخاباتی روحانی شده اما چند روز بعد برخی دیگر از اصلاح‌طلبان مصلحت‌اندیشی کرده و خبر را تکذیب نمودند.
نجفی با وجود تصریح به جلسه همفکری انتخاباتی، وقتی با سوال خبرنگار اعتماد درباره همین جلسه مواجه می‌شود، می‌گوید: من فعالیت خاصی ندارم(!)

وطن امروز

ابراز نگرانی آمریکا از قرارداد  10 میلیاردی نظامی ایران و روسیه

مقامات واشنگتن در واکنش به قرارداد 10 میلیارد دلاری تسلیحاتی که اکنون میان ایران و روسیه در مذاکره است، از تقویت توان نظامی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند. به گزارش فارس، انتشار خبر مذاکرات ایران و روسیه برای قرارداد خرید تسلیحاتی به ارزش 10 میلیارد دلار، مقامات آمریکایی را بشدت نگران کرده و به مذاکرات پشت پرده با روس‌ها کشانده است. یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» با اعلام نگرانی‌ها از این قرارداد و افزایش توان نظامی ایران، اعلام کرد دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از مذاکرات تسلیحاتی جدید اطلاع داشته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مخالفت خود را با این مساله بیان کرده است. مقامات دولت اوباما می‌گویند به نظارت بر قراردادهای تسلیحاتی ایران ادامه می‌دهند تا از تطابق آنها با قوانین بین‌المللی مطمئن شوند  اما مشاوران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تاکید کردند که دولت او صبر کمتری نسبت به ماجراجویی‌های نظامی ایران نشان خواهد داد. یک عضو وزارت خارجه ایالات متحده به فری بیکن گفت: «ما آن گزارشات را دیده‌ایم و از هر دو طرف (ایران و روسیه) خواسته‌ایم تا اطمیان دهند به مفاد و تعهدات خود تحت قطعنامه 2231 که شامل ارائه دادن برخی سیستم‌های نظامی خاص به ایران است، پایبند هستند. ما همچنان از افزایش توان نظامی ایران نگران هستیم و آن را ابراز نیز می‌کنیم.»

به دنبال راهکاری برای آزادی فلسطین هستیم

رئیس موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام در دیدار میهمانان خارجی همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام،  با تشریح فعالیت‌های این موسسه، با اشاره به 8 سال فعالیت این موسسه اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این موسسه شناخت مولفه‌ها، عوامل و ظرفیت‌های ملت‌ها و 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی است و چگونگی استفاده از این عوامل توانمندساز برای شکل‌گیری و زمینه‌سازی قطب قدرت جهان اسلام در قرن حاضر است. سیدیحیی رحیم‌صفوی شناخت اهداف مشترک و نیز دشمنان مشترک جهان اسلام را از دیگر اهداف راه‌اندازی این موسسه عنوان و تأکید کرد: در این موسسه علمی از راه تحقیق و مطالعه به دنبال دستیابی این نتیجه  هستیم که ملت‌های اسلامی برای آزادی فلسطین چه راهبرد و راهکارهایی را می‌توانند دنبال کنند.

کشتار عزاداران در نیجریه غیرقابل پذیرش است

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله و کشتار عزاداران در نیجریه را نگران‌کننده و غیرقابل پذیرش خواند. بهرام قاسمی با اشاره به حمله به عزاداران مذهبی در شهر کانوی نیجریه، تأکید کرد: تکرار صحنه کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در یک اجتماع مذهبی مسالمت‌آمیز و عاری از هرگونه تهدید و خشونت، نگران‌کننده
و غیر قابل پذیرش است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از مقامات نیجریه خواستار هوشیاری هرچه بیشتر در مقابل عوامل خشونت و تفرقه و اقدامات جدی برای جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی شد. براساس اعلام سازمان حقوق‌بشر اسلامی، در تیراندازی نیروهای پلیس نیجریه به سوی شیعیان در شمال این کشور دست‌کم 50 نفر کشته و چندین تن نیز زخمی  شده‌اند.شیعیان صبح دوشنبه در اقدامی نمادین مراسم راهپیمایی اربعین را برگزار می‌کردند که هدف حمله قرار گرفتند.


حجت‌الاسلام حاج شیخ عباس پورمحمدی درگذشت

حجت‌الاسلام حاج شیخ عباس پورمحمدی، از پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) و یار دیرین مقام معظم رهبری درگذشت. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام عباس پورمحمدی از روحانیان برجسته و مبارز، پدر اصغر پورمحمدی مدیر شبکه 3 سیما، عموی وزیر دادگستری و ابوالزوجه حسینی وزیر سابق ارشاد بود. مراسم تشییع مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس پورمحمدی امروز چهارشنبه ساعت ٩ صبح از مقابل منزل مرحوم به طرف مسجد امام(ره) رفسنجان صورت می‌گیرد تا در جوار شهدای گمنام آرام گیرد. مراسم ختم آن عالم مبارز روز پنجشنبه ساعت ١4 الى ١6 در مسجد امام رفسنجان برگزار می‌شود.

انهدام شبکه «عرفان حلقه» در اراک

 شبکه انحرافی «عرفان حلقه» در اراک با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله شناسایی شد و 17 نفر دستگیر شدند. به گزارش فارس، در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله که نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده آمده است: با توجه به مسائل فرهنگی و تأکیدات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر پاسداری از فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، مقابله با جریان‌های فعال در عرصه عرفان‌های نوظهور در دستور کار سازمان قرار گرفت. دشمنان این مرز و بوم همواره درصدد استحاله فرهنگی ملت غیور ایران بوده‌اند و یکی از روش‌های این استحاله، پرورش و حمایت از فرقه‌های نوظهور و به اصطلاح عرفانی است. مروجان فرقه انحرافی عرفان کیهانی «حلقه» با ادعاهای فرادرمانی، عرفان، اتصال به شبکه مثبت و... عده کثیری را به سمت خود جذب و ضمن ایجاد تشکیک در اعتقادات مذهبی افراد به درآمد هنگفتی از این راه دست پیدا کرده‌اند. سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله به اطلاع مردم عزیز استان مرکزی می‌رساند طی عملیات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه روح‌الله شبکه سازمان یافته عرفان انحرافی «حلقه» در اراک شناسایی شد. پس از شناسایی و دستگیری این افراد سودجو، با بهره‌گیری از اساتید مجرب 7 نفر از مسترها و 10 نفر از اعضای مؤثر این عرفان انحرافی با هماهنگی دستگاه قضا مورد ارشاد قرار گرفتند و از اعمال گذشته خود ابراز پشیمانی و ندامت کردند.

اظهارات هاشمی باز هم تکذیب شد

برای سومین بار در یک ماه اخیر اظهارات و ادعاهای هاشمی‌رفسنجانی تکذیب شد. این بار دادستان تهران ادعاهای هاشمی‌رفسنجانی را درباره زندان مهدی هاشمی تکذیب کرد.  
به گزارش «وطن امروز» هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، ادعایی عجیب کرد. او گفت: «مهدی را با دستور آقا از انفرادی به بیمارستان بردند.» این اظهارنظر هاشمی روز گذشته با واکنش دادستان تهران مواجه شد و جعفری‌دولت‌آبادی این اظهارات را تکذیب کرد و گفت: دادستانی تهران پس از بررسی و کسب اطلاع از مقامات ذی‌ربط، این ادعا را کلا تکذیب می‌کند. به گزارش «وطن امروز» پیش از این و طی چند هفته گذشته نیز برخی ادعاهای هاشمی‌رفسنجانی با تکذیب مواجه شد تا در افکار عمومی اظهارات هاشمی‌رفسنجانی چندان جدی گرفته نشود. در آخرین نمونه دکتر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ادعای عجیب رفسنجانی درباره دلایل رد صلاحیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در سال 1392 را تکذیب کرد. هفته ابتدایی آبان ماه نیز ادعای رفسنجانی مبنی بر پذیرش درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی از سوی دادستان تهران تکذیب شده بود. در حالی که رفسنجانی مدعی شد این درخواست پذیرفته شده و شرایط بررسی، مطلوب او است، دادستان تهران اعلام کرد این ادعا کذب است و درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی مورد پذیرش قرار نگرفته است.

۳ مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین در تهران

جانشین فرمانده سپاه حضرت محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ با اشاره به پیش‌بینی حضور یک میلیون زائر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای پیاده‌روی در روز اربعین گفت:‌ ۱۷ کیلومتر در ۳ محور مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران مشخص شده است. سردار احمد ذوالقدر، جانشین فرمانده سپاه حضرت محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ در نشست خبری همایش بازماندگان حسینی با بیان اینکه یک میلیون زائر از تهران در روز اربعین پیاده‌روی می‌کنند، عنوان کرد: این پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) (ساعت 6:30 صبح تا 12 ظهر روز اربعین حسینی) ادامه خواهد داشت. 17 کیلومتر مسیر این پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهد بود. سردار ذوالقدر مسیرهای پیاده‌روی را اینگونه معین کرد: مسیر شماره یک: از میدان امام حسین(ع)، خیابان 17 شهریور، میدان خراسان، خیابان فدائیان اسلام به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه خواهد داشت. مسیر شماره 2: صحن امامزاده حسن(ع)، میدان بهمن، میدان قزوین، میدان نماز و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسیر شماره 3: میدان جمهوری اسلامی، مسجد جامع لولاگر، خیابان نواب، میدان 9 دی، میدان بهمن، خیابان بعثت، خیابان شهید رجایی، میدان نماز، به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تعیین شده است.

ایران

کشف 2 تن مواد منفجره «داعش» در گرمسار

معاون بررسی های استراتژیک امنیت ملی وزارت اطلاعات، از شناسایی و کشف حدود 2 تن مواد منفجره در گرمسار خبرداد. به گزارش ایرنا، شفیعی دیروز در نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد افزود: قرار بود که با آمدن سرکرده گروهک تروریستی تکفیری سرشاخه نظامی داعش در ایران، با این میزان مواد منفجره حداقل در 10 نقطه از کشور بمب گذاری کنند. وی با بیان اینکه کشف و مقابله با این اقدام ترورریستی با یک تماس تلفنی از سوی مردم بود، به زمان وقوع این عملیات اشاره نکرد.

اوباما ممانعت از فروش بوئینگ  را وتو می‌کند

دولت باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری امریکا اعلام کرد که اگر مجلس نمایندگان قانونی را که قصد آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران است به تصویب برساند، آن را وتو خواهد کرد چرا که موجب تضعیف توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌شود. به گزارش رویترز، این قانون که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان امریکا تحت بررسی قرار دارد، آخرین مورد از تلاش‌های جمهوریخواهان برای جلوگیری از فروش هواپیماهای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به ایران است، در حالی که اجازه این معامله در توافق هسته‌ای داده شده است.

روسیه به‌دنبال مذاکره برای استفاده دوباره از نوژه

«ویکتور اوزیرف»، رئیس کمیته امنیت و دفاع در شورای فدرال روسیه، گفت: «روسیه می‌تواند مذاکرات با ایران را درباره استفاده از پایگاه هوایی همدان از سر بگیرد.»  به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری المیادین، هم‌زمان با آن یک نماینده پارلمان روسیه گفته بود که ایران و روسیه درباره وارد کردن اسلحه و تجهیزات نظامی در حدود 10 میلیارد دلار که در میان آنها تانک و بالگرد وجود دارد، بحث و گفت‌وگو کردند.

تکذیب  یک شایعه درباره سیدحسن خمینی

نوه امام خمینی(ره) گفت: سیدحسن خمینی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 برنامه‌ای ندارد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نعیمه اشراقی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: نظر اجماعی ما برای انتخابات 96، حسن روحانی است.

جمهوری اسلامی

توضیحات غرضی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات 96

یک کاندیدای احتمالی انتخابات 96 با اشاره به وضعیت رقبای خود، اظهارکرد: رقیب خود را گروه‌ها و احزاب سیاسی می‌دانم و معتقدم که این گروه‌ها که از اول انقلاب تا حالا در جامعه حاکمیت داشته اند، آنچنان کارآمد، مفید و موثر واقع نشده‌اند.
سیدمحمد غرضی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات سال 96 اظهار کرد: با توجه به اینکه روشی که روحانی به کار گرفته مانند روش‌های دولت‌های گذشته است، چون این روش‌ها را برای جامعه مفید نمی‌دانم، با روش‌هایی که خود بیان می‌کنم می‌آیم و در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم.
وی خاطر نشان کرد: من در انتخابات پیش رو نیز بحث حقوق عامه را مطرح می‌کنم و برنامه هایم را به کنترل و کاهش تورم و رکود اختصاص می‌دهم. حال اینکه استقبال جامعه در سال 96 نسبت به من چگونه باشد به مواردی از جمله رسانه‌ها بستگی دارد.
این فعال سیاسی اظهار کرد: رسانه‌ها به هیچ وجه برای افرادی مانند من کار نمی‌کنند، با این وجود گرچه این صداها پنهان می‌مانند اما اثر‌گذاری خود را خواهند داشت.
غرضی درباره وضعیت رقبای خود نیز گفت: من رقیب خود را گروه‌ها و احزاب سیاسی می‌دانم و معتقدم که این گروه‌ها که از اول انقلاب تا حالا در جامعه حاکمیت داشته اند، آنچنان کارآمد، مفید و موثر واقع نشده‌اند.

شاعری: رای اعتماد به وزرای پیشنهادی فراکسیونی نبود

عضو فراکسیون ولایت مجلس گفت: رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، سیاسی،حزبی و فراکسیونی نبود و نمایندگان فارغ از گرایشات سیاسی بر مبنای برخی مصلحت‌ها به سه وزیر رای اعتماد دادند.
علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر در گفتگو با مهر در خصوص رای اعتماد اخیر مجلس به سه وزیر پیشنهادی روحانی گفت: رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، سیاسی، حزبی و فراکسیونی نبود و نمایندگان فارغ از گرایشات سیاسی بر مبنای برخی مصلحت‌ها به سه وزیر رای اعتماد دادند.
عضو فراکسیون ولایت مجلس گفت: فراکسیون امید در مجلس به میزانی رای ندارد که نقش تعیین‌کننده‌ای در رای اعتماد به وزرا داشته باشد که اگر اینگونه بود گزینه این فراکسیون برای ریاست مجلس انتخاب می‌شد.
وی ادامه داد: رای به آقای لاریجانی هم سیاسی نبود و نمایندگان فارغ از گرایشات سیاسی به اقای لاریجانی رای دادند. مجلس دهم مجلسی است که با عقلانیت و متناسب با وضعیت و شرایط کشور تصمیم گیری می‌کند.
یک فعال سیاسی: دولت نیاز به چهره‌های جوان و روش انقلابی دارد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی کارهای گذشته اصلاح‌طلبان مانند «به خیابان آمدن» و «شعار تند علیه نظام دادن» از جمله اشتباهات آنها بوده است.
حجت‌الاسلام محمدعلی آهنگران فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگوئی با تسنیم به تشریح پایگاه رای دکتر روحانی در انتخابات 96، وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو پرداخت.
وی درباره انتخابات سال آینده و احتمال رای آوردن روحانی، گفت: به نظر من آقای روحانی و دولت ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با زحمت کمتر و رای بیشتر موفق می‌شود. به دلیل نبود رقیب جدی برای آقای روحانی و حمایت منسجم جریان اصلاحات از ایشان به نظر من هیچ جایگزینی برای آقای روحانی وجود ندارد.
حجت‌الاسلام آهنگران درباره طرح حمایت مشروط از روحانی که اخیراً برخی اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند، گفت: در جریان اصلاحات کسی به دنبال سهم‌خواهی از دولت نیست. امروز جریان اصلاح‌طلبی نمی‌خواهند برای روحانی تعیین تکلیف کنند و در دولت آینده به دنبال سهم‌خواهی نیست اما اعتراضاتی درباره برخی وزرای کابینه دولت فعلی وجود دارد.
وی افزود: قرار نیست آقای روحانی به عنوان رئیس دولت، اولویتهای اصلاح‌طلبان را به بجای اولویت‌های ملی ملاک قرار دهد و این همان اشتباهی است که در دوران دولت اصلاحات رخ داد و عده‌ای شعار «خروج از حاکمیت» و «عبور از رئیس دولت اصلاحات» سر دادند. خوشبختانه امروز اصلاح‌طلبان با استفاده از تجارب گذشته عقلانیت بیشتری در عمل به خرج می‌دهند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها گفت: جریان اطلاع‌رسانی بین دولت و مردم جریان همواری نیست. در عین حال دولت باید با استفاده از وزرای جوانتر سرعت عمل خود را بالا ببرد. در این راستا دولت نیاز به چهره‌های جدید با حفظ هویت اصلاحاتی و روش انقلابی دارد.

دولت اگر بخواهد موفق باشد باید در حوزه اقتصادی با سرعت و تدبیر بیشتری عمل کند.

غفوری فرد: دولت در بهبود وضعیت اقتصادی کشور عقب‌گرد داشته‌ است
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت باید اجازه دهد رکود در صنایع از بین برود، گفت: امروز نه تنها بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل نشده است بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم.
محمد حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه دولت در کاهش تورم تلاش خوبی کرده و تورم 35 درصدی را به نزدیک 10درصد کاهش داده است، اظهار کرد: امروز دولت و رئیس‌جمهور اعلام می‌کنند که هنوز مشکلات بانکی حل نشده است و پول نفتی که می‌فروشیم را به راحتی نمی‌توانیم بازگردانیم.
وی با بیان اینکه جهانگیری اخیرا در سخنانی اعلام کرد ما هنوز نتوانستیم کشور را به رفاه سال 1390 برسانیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهداتشان در برجام عمل کنند وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد.
غفوری فرد با اشاره به اینکه تنها بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل نشده است بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم گفت: درشرایط فعلی، تورم کشور کاهش پیدا کرده است اما هنوز رکود اقتصادی و بیکاری وجود دارد. وزیر کار هم گفته است هر 5 دقیقه در کشور یک نفر بیکار می‌شود یعنی نه تنها شغلی بوجود نمی‌آید بلکه شاغلین هم کارشان را از دست می‌دهند.
شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: تا زمانی که تولید در کشور نباشد طبیعتا وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نمی‌کند. خیلی از اقتصاددان‌ها معتقدند رکود بدتر از تورم است یعنی می‌شود اجازه داد تورم افزایش پیدا کند ولی رکود از بین برود.
وی ادامه داد: ترکیه یک زمانی تورم 3 رقمی 150 درصدی داشت ولی توانست این شرایط را جمع کند و اقتصاد خود را توسعه دهد.
غفوری فرد تاکید کرد: دولت باید اجازه دهد رکود در صنایع از بین برود تا کارخانجات تعطیل نشوند زیرا صنایعی که تعطیل می‌شوند احیای آن خیلی سخت است.

حشمتیان: تمامی جریان‌ها چراغ خاموش در مسیر انتخابات حرکت می‌کنند

رئیس خانه احزاب گفت: جریان‌های سیاسی کشورمان ثابت کرده‌اند که هیچ‌گاه برنامه‌های انتخاباتی‌شان را زودهنگام ارائه نمی‌کنند.
قدرتعلی حشمتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون برنامه‌های جریان اصولگرا و اصلاح طلب در انتخابات 96 اظهار داشت: جریان‌های سیاسی کشورمان در مقاطع مختلف ثابت کرده‌اند که هیچ‌گاه برنامه‌های انتخاباتی‌شان را زودهنگام ارائه نمی‌کنند و دقیقه 90 به صورت جدی وارد انتخابات می‌شوند.
رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ادامه داد: اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدالگرایان هنوز ظرفیت خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را به منصه ظهور نگذاشته‌اند و چراغ خاموش در مسیر انتخابات حرکت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از جریان‌های سیاسی کشورمان هنوز به جمع‌بندی قطعی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 نرسیده‌اند، تصریح کرد: جناح‌های سیاسی ما برای مشخص کردن ظرفیت‌های خود منتظرند تا ابتدا جو جامعه را بسنجند و سپس نیروهای خود را کاملا رو کنند.

معرفی نامزد جمعیت رهپویان تا آخر آذرماه

قائم مقام جمعیت رهپویان گفت: اصولگرایان باید در انتخابات مدلی را طراحی کنند که بتواند انسجام ایجاد کند.
پرویز سروری در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت اصولگرایان در انتخابات،گفت: شرایطی که اصولگرایان در انتخابات دارند با شرایط اصلاح طلبان، متفاوت است، به این دلیل که مصداق برای آنها روشن و مشخص است که کاندیدای اصلی آنها آقای روحانی است و به همین دلیل می‌تواند عامل انسجام بخشی و به شکلی عامل جلو افتادن برنامه‌های اصلاح طلبان و کارهای میدانی آنها برای انتخابات باشد.
قائم مقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه اصولگرایان در ابتدا باید مدلی را طراحی کنند که بتواند انسجام ایجاد شود،افزود: این مدل باید بتواند فرآیند وحدت و رسیدن به یک نامزد را در بین اصولگرایان به وجود بیاورد که در این راستا جمعیت رهپویان برای رسیدن به مدلی که بتواند ائتلاف واجماع را دربین اصولگرایان ایجاد کند آن را در دستور کار خود قرار داده است.
او با بیان اینکه جمعیت رهپویان تا پایان آذر ماه تصمیم دارد که به آن نامزد مورد نظر خود برسد،گفت: نامزد مورد نظر جمعیت رهپویان را به ائتلاف اصولگرایان معرفی می‌کنیم تا در بین نامزدهای معرفی شده از سوی طیف‌های مختلف اصولگرا مورد بررسی قرار گیرد تا به گزینه واحد دست یابیم اما هنوز نامزدی برای معرفیتعیین نشده است.
سروری درباره رایزنی جمعیت رهپویان با دیگراحزاب اصولگرا، بیان کرد:به طور طبیعی باید این کار صورت گیرد هرچند که ورود زودهنگام به انتخابات جزء موارد منع شده برای رهپویان است و معتقدیم هر اقدامی که کشو را وارد انتخابات زودرس کند آثار زیانباری را وارد می‌کند و دولت را درگیر موضوعی می‌کند که اساسا وجود ندارد و یا وجودش میتواند مانع خدمت رسانی به مردم شود.

آرمان

رهبر انقلاب، درگذشت شيخ عباس پورمحمدي را تسليت گفتند

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور پيام، درگذشت روحاني مبارز، پارسا و مردمي حجت‌الاسلام آقاي حاج شيخ عباس پورمحمدي رفسنجاني را تسليت گفتند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است: بسم‌ا... الرحمن الرحيم-با اندوه و تاسف خبر درگذشت روحاني مبارز و پارسا و مردمي، رفيق صميمي و قديمي جناب حجت‌الاسلام آقاي حاج شيخ عباس پورمحمدي رفسنجاني را دريافت كردم. زندگي سراسر تلاش و خدمت همراه با اخلاص و سلامت نفس و بي‌اعتنايي به جلوه‌ها و زخارف مادي، خصوصيت برجسته اين روحاني كم نظير در همه دوران‌هاي حيات او است. در دوران اختناق طاغوتي، با شجاعت و صراحت، پرچم نام و راه امام راحل را بر دوش داشت و در دوران نظام مقدس جمهوري اسلامي، پيشرو خدمات‌رساني به محرومان و اقدام‌هاي فرهنگي و اجتماعي در گستره‌ئي وسيع بود. در همه دوران‌ها هرگز از مردم و به‌ويژه طبقات محروم جدا نشد و هرگز جز راه خدا نپيمود. رحمت و غفران الهي شامل حال او باد. به خاندان مكرم، همسر گرامي و فرزندان و ديگر بازماندگان و همه دوست‌داران و آشنايان ايشان صميمانه تسليت عرض مي‌كنم.

سيدعلي خامنه‌اي/۲۵ آبان ۱۳۹۵.

 

نامه نمایندگان تهران به رئیس‌جمهور

جمعی از نمایندگان تهران در مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار دستور فوری او برای اتخاذ تصمیمات جدی در جهت حل مشکل آلودگی هوا شدند. در نامه اعضای مجمع نمایندگان استان تهران آمده است:«همان‌طوری که مستحضرید، سالیان متمادی است که تهران و برخی از کلانشهرهای تهران در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت هستند و مردم شریف و نجیب این کلانشهرها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماری‌های حاد و حتی رقم خوردن مرگ شهروندان در موارد بیشماری هستند.معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهرهای دیگر عمدتا ناشی از عدم مدیریت صحیح و منطبق با استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارد متفاوت است و با عزم و تدبیر صحیح می‌توان در کوتاه‌مدت به مقابله با آن پرداخت، لذا ضروری است شخص جنابعالی در این موضوع مهم ورود فرموده و به قید فوریت دستور فرمایید نهادها و مراجع ذی‌ربط تدابیر لازم را اندیشیده و تصمیمات جدی در این خصوص اتخاذ نمایند.»

پول‌ها کجا هستند؟

محسن رضایی با انتشار یادداشتی در اینستاگرام با عنوان«پول‌ها کجا هستند؟» نوشت: پول‌ها کجا هستند؟ هنگامی‌که از مسئولان اقتصادی، بانکی دولت پرسیده می‌شود چرا در بازار پول نیست جواب روشنی به مردم نمی‌دهند. با توجه به اینکه نقدینگی دولت آقای روحانی طی چهار سال گذشته چند برابر شده است، چرا پول در جیب مردم نیست و خریدها کم شده است؟ خریداران تبدیل به تماشاچی در بازار شده‌اند. خانم‌ها و جوانان که بیشترین مشتریان مغازه‌ها هستند پولی در جیبشان نیست. نقدینگی از مرز یک‌میلیون میلیارد تومان گذشته پس چرا پول دست مردم نیست و تقاضای کل پایین آمده است؟ بالاخره این پول‌ها درجایی در حال کارگذاری و فعالیت هستند. آنجا کجاست؟ خوب است دولتمردان برای مردم توضیح بدهند. شما خوانندگان بگویید این پول‌ها در کدام بازارها می‌چرخد که رونق اقتصادی و اشتغال را نتوانسته‌اند حل کنند؟ بیکاری طی شش ماه گذشته بیشتر هم شده است.

مشروب‌ فروش درحال اخذ نمایندگی!

نماینده مردم سروستان در تذکری در صحن مجلس به وزرای صنعت و اطلاعات هشدار دارد در دوران پسابرجام مراقب پروژه نفوذ باشند. وی گفت: اخباری در دست است که فردی به همراه خانواده خود قبل از انقلاب مالک تولیدات مشروبات الکلی در ایران بوده است و بعد از انقلاب در دادگاه محکوم شده و به خارج از کشور فرار کرده بود، در زمان خارج‌نشینی هم با همکاری و حمایت از سازمان منافقان علیه نظام فعالیت می‌کرد. وی هم اکنون با نیروهای وابسته خود در وزات صنعت مشغول گرفتن اخذ نمایندگی خودروهای جهانی در کشور است. وی افزود: به وزارت صنعت و جهاد و اطلاعات در این مورد تذکر جدی می‌دهیم که به این مورد رسیدگی نماید و در دام این پروژه نفوذ نیفتد.

وزیر دادگستری عزادار شد

حجت‌الاسلام عباس پورمحمدی از پیشگامان نهضت امام خمینی (ره) دار فانی را وداع گفت. حجت الاسلام عباس پورمحمدی پدراصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما، عموی وزیر دادگستری مصطفی پورمحمدی و پدر همسرسید محمد حسینی وزیر پیشین ارشاد بود. مراسم تشییع مرحوم حجت الاسلام عباس پورمحمدی روزچهارشنبه ٩صبح از درب منزل مرحوم به طرف مسجد امام رفسنجان صورت می‌گیرد تا پیکر وی در جوار شهدای گمنام آرام گیرد. همچنین مراسم ختم حجت‌الاسلام پورمحمدی روز پنجشنبه ساعت ١۴الى١۶ درمسجدامام رفسنجان برگزار می‌شود.

پيام وزير اطلاعات براي پياده‌روي اربعين

 وزير اطلاعات به مناسبت پياده روي اربعين حسيني پيامي صادر كرده است كه متن آن به اين شرح است: «بار ديگر، شميم روح افزاي اربعين حسيني (عليه السلام) دل و جان ميليون‌ها مشتاق زيارت تربت پاك حضرتش را نوازش داده، كاروان‌هاي دلداده با زمزمه عاشقانه و اشك‌هاي غمگنانه، آهنگ ديار قبله دل‌ها نموده و پروانگان عاشق، به عشق طواف شمع فروزان حرم پاكش به پرواز درآمده‌اند. در اين شور و نواي شيفتگي و شيدايي كربلا و تربت پاك شهيدان، كدامين دل واله و شيداست كه سوداي سلام بر سالار شهيدان در سر نداشته باشد و كدامين جان به سوگ نشسته است كه پروانه وار به سوي آن ديار پر نكشد. در اين روزها، فوج فوج زائران حسيني، در اوج سادگي و اخلاص و معرفت، با پاي دل، زائر مراد دل‌ها مي‌شوند و چه بسيار عاشقاني كه از سفر عشق، جا مانده و دل خود را با زائران، همراه نموده‌اند. براي همه زائران حسيني (عليه السلام) از خداوند بزرگ آرزوي سلامتي و توفيق زيارتي با معرفت و براي خادمان با اخلاص آنها (در ايران و عراق) آرزوي قبولي خدمت به زائران حسيني را مسالت دارم. از محضر عزيزان عاشق كه توفيق زيارت يافته‌اند، از صميم دل استدعا داريم كه خدمتگزاران خويش در عرصه امنيت، سربازان گمنام امام زمان (ارواحنا له الفدا) و اين خدمتگزار كوچك را با بركت دعاي خود همراه نمايند. باشد كه دعاي خير شما مايه توفيق روزافزون فرزندانتان در صيانت از ارزش‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تحت رهبري‌هاي حكيمانه مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، حفظ و حراست از امنيت كشور و صيانت از آرامش ملت عزيز و سربلندتان باشد.»


خراسان

کشتار در سکوت جهانی

شمار شهدای حمله ارتش  نیجریه به عزاداران حسینی در شهر کانو به 110 نفر افزایش یافت. در سکوت جهانی و رسانه‌های بین‌المللی، ارتش نیجریه به‌سوی شیعیانی که قصد داشتند مراسم عزاداری اربعین را در مسیر «کانو» به «زائریا» برگزار کنند، شلیک کردند و 110 نفر را به شهادت رساندند. این درحالی است که دولت و ارتش نیجریه سال گذشته نیز دست به قتل عام شیعیان زده ورهبر شیعیان این کشور «شیخ ابراهیم زکزکی» را مجروح و دستگیر کرده بود، به‌طوری که تا کنون اطلاع دقیقی از وضعیت وی وجود ندارد. جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه ای نوشت:« نقشه‌های شیطانی و قبلی ارتش نمایان شده است. دنیا شاهد راهپیمایی آرام ما بود و کسی نمی‌تواند ما را در روز مراسم به خشونت متهم کند». 

رد پای صهیونیسم وهابی در نیجریه 

 صهیونیست‌ها سال‌هاست که در راستای  استراتژی فرا پیرامونی خود دامنه نفوذشان در کشورهای آفریقایی را گسترش داده اند. در استراتژی  پیرامونی رژیم صهیونیستی که بر اساس راهبرد بن گوریون تدوین شده است هدف  اصلی کشورهای نزدیک به سرزمین‌های اشغالی است، در این میان نیجریه به دلیل موقعیت سوق الجیشی، قطبی بودن مذهبی و همچنین حجم بالای منابع زیر زمینی جایگاه ویژه‌ای در استراتژی فراپیرامونی صهیونیست‌ها یافت.  افزایش حجم مبادلات امنیتی و اقتصادی میان ابوجا و تل آویو در سال‌های اخیر شاهدی بر این مدعا است.با این حال  حضور صهیونیست‌ها در آفریقا در دهه 90 میلادی تحت تاثیر موج بیداری اسلامی حاصل شده از انقلاب ایران قرار گرفت. شکل گیری و رشد قابل توجه شیعیان در  نیجریه در سه دهه اخیر باعث شد تا اقلیتی قدرتمند در دل قاره سیاه شکل بگیرد، اقلیتی ریشه دار که حذف آن غیر ممکن می‌نماید. دانستن این موضوع شاید خالی از لطف نباشد که تا پیش از سال 1995 جمعیت شیعیان در نیجریه به 1000 نفر نمی‌رسید این در حالی است که هم اکنون حدود 8 میلیون نفر از جمعیت این کشور آفریقایی را شیعیان تشکیل می‌دهند. شیعیان نیجریه  به رهبری شیخ زکزکی پر جمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند.از سوی دیگر اسناد ویکی لیکس نشان دهنده تلاش‌های دربار سعودی برای مقابله با موج گرایش به تشیع و انقلاب اسلامی در نیجریه می‌باشد.  بر مبنای این سند که توسط سایت ویکی لیکس منتشر شده است، در آبان 1390 در نامه‌ای فعالیت‌های ایران در نیجریه توسط سفارت عربستان به اطلاع مقامات سعودی رسانده شده است. در این سند ادعا شده است که سفارت ایران در نیجریه در گسترش و تقویت و پشتیبانی شیعه در این کشور نقش دارد و فعالیت‌های آموزشی برای افراد فقیر و نوجوانانی که سنشان بین 14 الی 20 سال بیشتر نیست توسط روحانیون نیجریایی و ایرانی انجام می‌گیرد. آن‌چه که از این سند بر می‌آید میزان نگرانی مقامات سعودی از گسترش شیعیان در نیجریه است که تلاش دارند تمامی آن را به فعالیت‌های ایران ارتباط داده و از این رو پروژه ایران‌هراسی خود را پیش ببرند.ترور، خشونت و شکل گیری جریان‌های تکفیری ویژگی‌هایی هستند که هر گاه منافع صهیونیست‌ها و سعودی‌ها با هم همسو می‌شوند پدیدار می‌گردندو این همان اتفاقی است که این روزها نیجریه شاهد آن است، ترورهای سازمان یافته، حملات خشونت آمیز و وحشیانه به غیر نظامیان و همچنین گروه تروریستی بوکو حرام، شواهدی غیر قابل انکار از پیوند صهیونیسم و وهابیت است.

شرق

هاشمي‌رفسنجاني:
اصل ٤٤ به دست دولتي افتاد
 كه هيچ اعتقادي به آن نداشت

روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار کارآفرینان استان‌های گیلان و اردبیل گفت: اگرچه قانون‌گریزی‌های مسئولان در مقطعی، کشور را عقب انداخت؛ اما باید از آن تجربه تلخ، برای شیرین‌کردن آینده استفاده کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادینه‌شدن فساد را یکی از خطرات هر جامعه‌ در‌حال‌پیشرفت و مانع حرکت‌ها دانست و گفت: اشتغال‌آفرینی درست، لگام فساد را می‌بندد و کسی جرئت نمی‌کند در مسیر خطا و غیراخلاقی حرکت کند. ایشان، اجرای ٢٣‌درصدی برنامه چهارم را ‌نقش‌آفرینی‌نکردن دولت گذشته در کارها دانست و گفت: بدون برنامه هم مردم در کشاورزی، ساخت‌و‌ساز و دیگر بخش‌ها، همین مقدار کار می‌کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اصلاح اصل ٤٤ در مجمع تشخیص که مطالبه رهبری با آرزوی انقلاب اقتصادی بود، گفت: متأسفانه این سیاست‌ها، در عمل به دست دولتی افتاد که هیچ اعتقادی به این مسائل نداشت».

کارت زرد به وزیر کشور  


ایلنا: روز گذشته و در جریان طرح سؤال ملی سه نفر از نمایندگان از وزیر کشور، درباره مشکلات پیش‌آمده برای سهام‌داران پدیده شاندیز، با توجه به قانع‌نشدن کواکبیان به‌عنوان نماینده سؤال‌کنندگان، سوال به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان این سوال را وارد دانستند. بر‌اساس‌این رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، از مجلس دهم کارت زرد دریافت کرد. 


 




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات