صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۰۸

اخبار ویژه روزنامه های 27 آبان 1395

کیهان

تحریم های هسته ای جدید علیه ایران بر خلاف تعهد آمریکا در برجام

از مجموع 420 نماینده حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا تنها یک نماینده به طرح تمدید ده ساله تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی رأی منفی داد.
این دسته از تحریم‌های آمریکا برایی اولین بار درسال 1996 علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسید. غالب نمایندگان مجلس آمریکا تداوم این تحریم‌ها را ضروری می‌دانند و معتقدند که این تحریم‌ها به حکومت‌های آینده آمریکا امکان خواهند داد که در صورت نیاز سریعا مجازات‌های جدیدی علیه ایران به تصویب برسانند.
مصوبه مجلس نمایندگان باید به تصویب سنا و امضای اوباما برسد.
بهانه قانون تحریم‌های ایران موسوم به ‌ISI، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و تحریم‌هایی را در زمینه تجاری و انرژی و دفاعی و بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد.
تمدید این تحریم‌ها در تناقض با مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است.

دولت با سیاستهای نئولیبرال درکی از طبقات پائین ندارد!

ابراهیم اصغرزاده به روزنامه آفتاب یزد گفت: اگر تلقی افکار عمومی از دولت، به مثابه‌ای باشد که نه شفا دهد و نه معجزه کند یا بخواهد همان شعارهای گذشته را دوباره تکرار کند خب، کار پیچیده می‌شود و امکان بسیج اجتماعی سخت خواهد شد. آن وقت باید حتی نگران شکست خودمان و تجدید حیات راست خاص باشیم.
وی که 2 سال پیش، دولت یازدهم را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان خوانده بود، می‌افزاید: دولت آقای روحانی شناخت و درکی سازگار با محرومیت طبقات پایین دست ندارد. ماجرای حقوق‌های نجومی و واکنش دیرهنگام دولت حکایت از این درک ناسازگار با حساسیت‌های عمومی دارد. گاهی برخی ترجیحات اقتصادی دولت تنه به سیاست‌های نئولیبرال می‌زند! و گاهی اولویت در طرح‌ها و برنامه‌های دولت، همان است که منجر به نا امیدی و سرخوردگی توده‌ها می‌شود علاقه دولت به گسترش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، به گسترش اقتصاد دلالی غیرمولد و عدم صیانت از نیروی کار می‌انجامد. نوعی تیولداری ثروت و عوامل تولید به وجود آمده است. بعضی خصوصی‌سازی‌های بی‌هدف و واگذاری دارایی‌های دولت به شبکه‌های خصولتی یا بنگاه‌های وابسته به مراکز خاص یا حمایت دولت از قراردادهای کار موقت و نظایر آن باعث شده کارگران، کسبه و افزارمندان، تهیدستان شهری و حاشیه‌نشین که روز به روز سفره‌شان را کوچک‌تر می‌بینند دچار احساس ناامنی شوند.
وی خاطرنشان کرد: مبارزه با رکود و فساد که هر دو تخریب کننده رابطه دولت با مردم‌اند هنوز از اولویت جدی لازم در دستور کار دولت برخوردار نیست. بیش از دو سوم تسهیلات بانکی تنها میان عده‌ای قلیل که گاه تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست هم نمی‌رسد پرداخت می‌شود و دست اکثریت مردم از چنین منابعی کوتاه است. ضریب جینی که یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است و معمولاً برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود حالا عددی بالاتر از دوره گذشته را نشان می‌دهد یعنی اختلاف طبقاتی و نا برابری درآمدی بیشتر شده است. نقدینگی سیال در بازار دو برابر دوره قبل شده است. تداوم این روند برای اصلاح‌طلبان و اندیشه اصلاح‌طلبی تهدیدی بالقوه بشمار می‌آید و امکان دارد آنها بدنه اجتماعی خودشان را به زودی از دست بدهند.
سؤال اینجاست که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند مسئولیت ناکارآمدی موجود و شعارهای بر زمین مانده را برعهده بگیرند و به هوادارانشان توضیح قانع کننده‌ای بدهند؟
اصغرزاده معتقد است: عملکرد دولت درآینده با شعارها و بیلان کار خودش سنجیده می‌شود نه با عملکرد احمدی‌نژاد... اگر اصولگرایان معتدل حتی در همین ماه‌های باقیمانده به یک ائتلاف فراگیر برسند و کاندیدایی با جنم سیاسی و اندکی کاریزما به میدان بیاورند احتمالاً بتوانند انتخابات را به دور دوم بکشانند. اگر قیاس بگیریم در همین انتخابات آمریکا ترامپ نماد نوعی خاص برای تغییر در الیگارشی حاکم بر آمریکا و بر هم زدن کلیشه‌های یک سیستم مستقر و موجود بود ولی کلینتون خودش، همسرش و اوباما به عنوان مهم‌ترین حامی‌اش مظهر و نماد این الیگارشی سیاسی و اداری حاکم بود. اگر دولت بیش از این در دام روزمرگی و باری به هر جهت بودن بیفتد قبل از هر چیز این سؤال مطرح می‌شود که اساس اصلاح و اعتدال برای چیست؟
دبیر کل سابق حزب همبستگی ادعای هر 9 روز یک بحران برای دولت را افسانه‌سازی توصیف کرد و گفت: مطمئناً بخش قابل توجهی از ناتوانی به دلیل نداشتن برنامه دولت است. خیلی از دوستان اصلاح‌طلب معتقدند دولت استراتژی مشخصی برای توضیح و تأثیر بر افکار عمومی ندارد. یادمان نرود وقتی همین دولت در ماه‌های نخست استقرار خود از مردم خواست تا از دریافت یارانه انصراف بدهند در اردیبهشت سال 93 حدود 94 درصد جمعیت کشور یعنی بالای 73 میلیون نفر تقاضای دریافت 45 هزار تومان یارانه را امضا کردند و با صدای رسا اعلام نمودند می‌خواهند یارانه بگیرند و حاضر نیستند به نصیحت دولت گوش بدهند. همان زمان در مصاحبه‌ای گفتم پاشنه آشیل این دولت افکار عمومی است.

حزب حاکم در آمریکا شکست خورد/حامیان دولت دلواپس شدند.

نامه‌نیوز می‌نویسد: عالم سیاست از اتفاق‌های ریز و درشتی پر است که به هیچ وجه نمی‌توان آنها را پیش‌بینی کرد. رویدادهایی که به حال و روز بدنه اجتماعی جوامع مختلف ارتباط دارد و بدون اینکه بشود آنها را گمانه ‌زد، رقم خواهند خورد. از نمونه‌های این وضعیت را می‌توان در شکست حزب حاکم در انگلیس یا انتخابات آمریکا مشاهده کرد.
این موضوع مهم نشان داد که حتی در ایالات متحده نیز اگر شعارهای پرمغز، زیبا و تزئین شده بدهید ولی توجهی به خواسته‌های اولیه مردم نداشته باشید، زمین خواهید خورد و احتمال شکست وجود دارد. مبنای این آزمایش اجتماعی را اگر شکست‌های پیاپی دولت‌های مختلف در سطح جهان نیز قرار ندهیم ولی با نگاهی ساده به هرم «مازلو» در خواهیم یافت که نیازهای فیزیولوژیکی مانند خوراک، تنفس و سلامت در اولویت قرار دارد.
درهمین راستا به نظر می‌رسد حسن روحانی نیز باید بداند که مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند و باید مشکل معیشت مردم را برطرف کند.
رئیس جمهور در ابتدای روی کار آمدن دولت شعارهایی داد که بخشی از آن به سختی و با موفقیت انجام شد ولی باید اشاره کنیم که در زمینه اقتصادی و معیشتی دولت کارنامه مناسبی ندارد. البته باید به سیاست‌های ضد تورمی دولت احترام گذاشت ولی از سویی نیز باید تأیید کرد که رکود حاکم بر بازار کشور بسیاری از اهالی اقتصاد را زمین‌گیر کرده است و این موضوع می‌تواند در ادامه به ضرر روحانی تمام شود.
لازم به ذکر است که شیخ دیپلمات باید از سرنوشت آمریکا و انتخابات این کشور درس بگیرد و بداند که احتمال دارد تمام رشته‌های وی در زمینه‌های مختلف پنبه شود. عامه مردم که نه دموکراسی، نه حقوق بشر و نه شعارهای قرن 21 برای آنها اهمیت چندانی ندارد، از دولت عدم رضایت پیدا کرده و به دنبال گزینه‌ای می‌روند که نیازهای آنها را تأمین کند.

اعتماد:طرح تسهیلاتی دولت،رکود را حتی زخمی هم نکرد.

این روزنامه نوشت: هنوز چند ماه از اجرای طرح اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای ایجاد رونق نگذشته که مسئول مستقیم این طرح مقدمه‌‌چینی‌ها بابت عدم موفقیت آن را آغاز کرده است. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پیامی تلگرامی به صراحت اعلام کرد که اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی صرفا منجر به تعویق مشکلات آنها شده است او حتی این طرح مورد حمایت خود یعنی اعطای 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط را موجب افزایش حجم مطالبات بدون وصول دانسته است. بنابر گفته‌های سیف نه تنها برنامه‌های پولی نتوانست رونق ایجاد کند بلکه رکود را زخمی هم نکرده است.
در همان روزهایی که بنا بود 31 بانک و موسسه مالی و اعتباری به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند، کارشناسان نسبت به عدم توفیق آن هشدار داده بودند. نه تنها کارشناسان - که صدایشان بارها از طریق رسانه‌ها منعکس شد - بلکه خود دست‌‌اندرکاران نظام بانکی و از آن قابل تامل‌تر مسئولان وزارت کار و به صورت خاص معاون اشتغالزایی وزارت کار، خطر انحراف این هدف و به رونق نرسیدن اقتصاد از طریق این سیاست را گوشزد کردند و هدررفت 16 هزار میلیارد تومان منابع را در بحران بی‌پولی بارها اعلام کردند. اما در آن روزها پای مسئولان پولی در یک کفش بود و اجرای تاسیسات تزریق نقدینگی به واحدهای کوچک و متوسط را تنها گزینه مورد اعتنا می‌دانستند.
اگر چه آن روزها قویا اجرای طرح 16 هزار میلیاردی مورد تایید مسئولان پولی بود اما هنوز این طرح به انتها نرسیده، خود مسئولان زمزمه‌های ناکامی آن را سر داده‌اند. ولی‌الله سیف طی یادداشتی با عنوان «ضرورت تاکید بر اثربخشی تسهیلات بانکی» در کانال تلگرامی خود نوشت: «افزایش حرارت بدن نشانگر وجود بیماری است پزشک سعی می‌کند ابتدا بیماری را شناسایی و سپس درصدد درمان برمی‌آید. با مسکن بیماری درمان نمی‌شود. کمبود نقدینگی برای بنگاه‌ها نیز این‌گونه است تا مشخص نشود علت عدم کارایی و کاهش ظرفیت تولیدی یک کارگاه چیست. تزریق سرمایه در گردش تنها معضل را به تعویق می‌اندازد. زنجیره‌ای از حلقه‌های علت و معلولی در نهایت می‌تواند منجر به استمرار تولید و اشتغال شود و یکی از آن حلقه‌ها سرمایه در گردش است تا مسئله اصلی شناسایی و برطرف نشود، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به تنهایی راه به جایی نمی‌برد.

لایحه برنامه ششم توسعه فاقد اعتبار علمی است.

فرشاد مؤمنی ضمن بیان این مطلب به روزنامه آرمان گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی باکیفیت 2 پیشنهاد دارم. نخست اینکه همه خطاهای راهبردی که در فرایند تدوین، تصویب و ارسال لایحه برنامه ششم از سوی دولت به مجلس صورت گرفته، اصلاح شود. هر چه سریع‌تر یک فراخوان ملی داده شود برای اینکه سند برنامه ششم یک سند توسعه‌ای با کیفیت شود. بنابراین توجه رئیس جمهور و رئیس مجلس را به این مسئله جلب می‌کنم که رئیس محترم سازمان و برنامه و سخنگوی دولت هر بار که در معرض هر نقدی نسبت به لایحه‌های بی‌کیفیت برنامه قرار می‌گیرند، ماجراها را به سند برنامه ارجاع می‌دهند، در حالی که این سند برنامه مبنای قانونی ندارد و آن را می‌توان در حد گزارش ضعیف کارشناسی ارزیابی کرد که در سازمان و برنامه تهیه شده است. این سند در دانشگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفت. این نگاه و تحلیل اجمالی حکایت از این امر مهم دارد که این سند به طرز غیر متعارفی از انبوهی از ضعف‌های تجربه شده در تاریخ برنامه‌ریزی ایران برخوردار است.
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: آنچه از سوی دولت به عنوان یک سند برنامه عرضه شده است، یک سند کاملاً فاقد اعتبار علمی و مطلقاً غیرقابل تحقق است. از این رو توصیه راهبردی ما به رئیس جمهور این است که از همه ظرفیت‌های موجود فکری کشور از طریق یک فراخوان ملی و فراجناحی کمک گرفته شود تا بتوان یک برنامه میان مدت با کیفیت تهیه کرد.
«جذب سرمایه خارجی که رئیس جمهور تأکید بسیار زیادی بر روی آن دارد، می‌تواند خلأهای موجود در اقتصاد را جبران کند؟» وی در پاسخ به این سؤال بینش حاکم بر دولت در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی باید دستخوش تحولات بنیادی شود و این تحول بنیادی ناظر بر چند جهت‌گیری اصولی است. جهت‌گیری اول این است که رئیس جمهور و تیم دولت باید به این تجربه تاریخی جهانی اهمیت بیشتری دهند که در کل قرون نوزدهم و بیستم حتی یک تجربه موفق در زمینه جذب سرمایه خارجی وجود ندارد، مگر اینکه آنها قبلاً توانسته باشند از موفقیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه انسانی و مادی داخلی به شکل با کیفیت و ثمربخش استفاده کرده باشند.

بدهی دولت به شبکه بانکی در یک سال 26 درصد افزایش یافت

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: بدهی دولت به شبکه بانکی و بانک مرکزی روند صعودی به خود گرفته است. این نتیجه گزارشی است که بانک مرکزی منتشر کرده است. براساس این گزارش بدهی بخش‌های دولتی اعم از دولت و شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی به بانک مرکزی در پایان شهریور سال جاری به بیش از 63 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به شهریور سال گذشته 23/8 درصد افزایش نشان می‌دهد  و بدهی دولت به شبکه بانکی در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال 26/5 درصد افزایش داشته است. این در شرایطی است که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد بارها از سال سخت پیش روی دولت گفته و تأکید کرده دولت سال گذشته مجبور شده است بخشی از درآمدهای آینده را از قبل هزینه کند. همین مسائل باعث شده است دولت‌های ایران همواره با موضوع کسری بودجه دست و پنجه نرم کنند اما با این وجود و برخلاف توصیه‌های مکرر کارشناسان اقتصادی دولت‌ها به راحتی حاضر نیستند از بنگاهداری دست بکشند و درصد قابل توجهی از خصوصی‌سازی‌های انجام شده در سال‌های گذشته دوباره به نوعی به دولت برگشته است و به اصطلاح در دست شبه دولتی‌ها افتاده است.

وطن امروز

اغراض خاص سیاسی پشت قطعنامه حقوق‌بشری مجمع عمومی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق‌بشری علیه کشورمان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «جمهوری اسلامی ایران قطعنامه وضعیت حقوق‌بشر در ایران که در
هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط کانادا و سایر همبانیان آن کشور تهیه شده است را مردود و غیرقابل قبول می‌داند. متاسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله‌جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است». بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن سوءاستفاده برخی کشورها از مساله «حقوق‌بشر» گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق‌بشر توسط کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می‌داند. وی افزود: سازوکارهای حقوق‌بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه‌ای برای بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ و خصومت‌های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد». وی درباره برخی حامیان و بانیان این قطعنامه نیز اظهار داشت: «طنز تلخ تاریخی موجود در این قطعنامه، همسویی رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم‌شماری از کشورهای عاری از دموکراسی و آزادی در منطقه است که حامیان و مروجان اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند. این همسویی و همسانی خود نیز به تنهایی دلیلی بر ناموجه و نامشروع بودن قطعنامه
یادشده است».
 
آیت‌الله ممدوحی با اشاره به تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در ایران:
تجربه شده را دوباره تجربه کردن غلط است

عضو جامعه مدرسین قم با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران گفت: ما تاکنون از این کشورها خیری ندیده‌ایم و هر وقت که اینها دور هم جمع شدند نه تنها به ما کمکی نکردند، بلکه علیه ما کنفرانس تشکیل دادند و علیه مسائل فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی ما موضع گرفتند. آیت‌الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با میزان افزود: ما درباره عملکرد اتحادیه اروپایی در کشورمان تجربه زیادی داریم و تجربه شده را دوباره تجربه کردن غلط است. وی با تأکید بر اینکه اینها دلشان برای ما نسوخته است و دشمنان ما هستند، بیان داشت: جای تعجب است از کسانی که هوس می‌کنند اینها را به ایران راه بدهند، چون اینها وضعیت خیلی کثیف و آلوده‌ای دارند. ممدوحی خاطرنشان کرد: امکان ندارد اینها رفتار گذشته‌شان را تغییر داده باشند. وی افزود: اگر اینها قائل به حقوق بشر باشند داعش به راه نمی‌اندازند و اقدام به اداره آن نمی‌کنند. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: حقوق بشر برای اروپا مفهوم ندارد، چون در آنجا حقوق بشری وجود ندارد.
 
رونمایی از بالگرد ملی صبا و تانک پیشرفته بومی کرار در آینده نزدیک

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان بازدید از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی ایران در جزیره کیش اعلام کرد: بالگرد ملی صبا 248 و تانک پیشرفته بومی کرار در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. سردار دهقان با بیان اینکه همه مراحل طراحی و ساخت این دو دستاورد ارزشمند ملی با همت بلند دانشمندان و متخصصان افتخارآفرین وزارت دفاع و با همکاری و مشارکت فعال مراکز علمی- تحقیقاتی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است، تصریح کرد: با وجود گشایش‌هایی که در دوران پسابرجام ایجاد شده است، وزارت دفاع و سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه همچنان با نگاه به توان و استعداد بومی کشور در حال طراحی، ساخت و تولید نیازمندی‌های نیروهای مسلح و کمک به توسعه ملی هستند و با فعالسازی توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، مسیر پیشرفت کشور را با کمترین وابستگی به خارج از مرزها دنبال می‌کنند. وزیر دفاع با بیان اینکه توانمندی‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف صنعتی و فناوری‌های پیشرفته بویژه در حوزه هوایی و هوافضا در کشور وجود دارد، تأکید کرد: با رویکرد اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از شبکه گسترده همکاران در بخش غیردولتی قادریم همه نیازهای کشور را در این حوزه طراحی و تولید کنیم.
 
بیش از 10 مدیر دوتابعیتی منافع کشور را به خطر انداخته‌اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: طی 2 سال گذشته بیش از 10 نفر از مدیران دوتابعیتی منافع کشور را به خطر انداخته‌اند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در برنامه گفت‌وگوی18:30 شبکه خبر، با اشاره به موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از مدیران ارشد و مسؤولان دوتابعیتی کشور، افزود: این افراد در سطح مدیران و تصمیم‌سازان کشور تاکنون خطرها و زیان‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به بار آورده‌اند. نماینده مجلس از خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، سیروس ناصری عضو تیم
مذاکره کننده هسته ای در دولت اصلاحات، دری‌اصفهانی عضو کمیته اقتصادی، پولی و بانکی دولت یازدهم که مدال افتخار نیز دریافت کرد و نیز فردی که در تیم حقوقی مذاکرات هسته‌ای بود و اکنون فراری است، به عنوان نمونه‌هایی از افراد دوتابعیتی در کشور نام برد که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به نظام و مردم زده‌اند.  وی در این زمینه افزود: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم طی 2 سال گذشته بیش از 10 نفر در این‌باره در سطح مدیران و تصمیم‌سازان کشور نفوذ کرده و منافع ملت را به مخاطره انداخته و کشور را به بیگانگان فروخته‌اند.  
 
اعلام آمادگی صد‌ها خبرنگار و فعال رسانه‌ای برای اعزام به سوریه

جمعی از شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای ضمن تبریک و تسلیت شهادت محسن خزائی در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای اعزام به سوریه برای به تصویر کشیدن مجاهدت‌ها و رشادت‌های جبهه مقاومت و مدافعان حریم اسلام و انسانیت اعلام کردند. خبرنگاران پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب، مرکز رسانه قوه‌قضائیه، سازمان فضای مجازی سراج، روزنامه‌های کیهان، «وطن‌امروز»، صبح صادق، قدس، جوان و خبرگزاری‌های  فارس، تسنیم، مهر، میزان، رجا، نسیم، جهان‌نیوز، دانا، دفاع‌مقدس، اقتصاد تایمز، مخلصین، آخرین خبر و فناوری و نوآوری در این بیانیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه پر آتش غرب آسیا، نتیجه شعبده‌بازی و سحر رسانه‌ای غرب به عنوان اصلی‌ترین حامیان تروریسم است، آورده‌اند: «در چنین میدان نبردی، اجر آنانی که از پشت میزهای روزمرگی تحریریه‌ها و مقابل دوربین‌های بی‌رمق استودیوها خود را نجات داده و وارد این میدان نبرد نابرابر می‌شوند دوچندان است. این روزها جامعه رسانه‌ای کشور داغدار و البته مفتخر به پرکشیدن یکی دیگر از عاشقان این راه خطیر و نورانی است. شهید محسن خزائی که با نثار خون خود نشان داد به آنچه می‌گوید و گزارش می‌کند چنان ایمانی راسخ دارد که از بذل جان خویش نیز دریغ و پروایی ندارد». در پایان این بیانیه آمده است: «ما روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اهالی رسانه ضمن تبریک و تسلیت شهادت این راوی صادق، ضمن تجدید عهد با آرمان‌های حضرت امام(ره) و انقلاب و اعلام تبعیت از مقام معظم رهبری، آمادگی خود را برای اعزام به سوریه برای به تصویر کشیدن مجاهدت‌ها و رشادت‌های جبهه مقاومت و مدافعان حریم اسلام و  انسانیت اعلام می‌کنیم».

ایران

تکذیب شایعه حضور داعشی‌ها در سمنان

مشاور و مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان خبر دستگیری دوباره عوامل داعش در این استان را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، معینی دانشمندی در خصوص انتشار شایعه کشف مواد منفجره از عوامل داعش در شهرستان گرمسار اظهار کرد: این خبر مربوط به چندین‌ماه پیش است که اخیراً در جلسه‌ای بدون اشاره به زمان آن مطرح شده بوده ولیکن در شبکه‌های مجازی به‌صورت شایعه و به دروغ به‌عنوان کشف مواد منفجره و دستگیری مجدد عوامل داعش در شهرستان گرمسار مطرح شده است.

حمایت آلمان از برجام

آلمان روز گذشته اعلام کرد که تلاش خود را برای اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و کشورهای 1+5 در دولت ترامپ انجام خواهد داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانس خبری خود گفت:‌ مطمئن باشید که ما تلاش خود را برای متقاعد کردن ترامپ برای انجام آنچه که یک‌سال و نیم گذشته روی آن با ایران توافق کردیم، انجام خواهیم داد.

«سعید مرتضوی» ممنوع‌الخروج نیست

وکیل‌مدافع سعید مرتضوی گفت: موکلم ممنوع‌الخروج نبوده و برای حضور در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کرده است.  به گزارش ایسنا، سعید ایوبی‌یزدی افزود: حکم صادره در پرونده تأمین اجتماعی بدوی بوده و تا زمانی که حکم قطعی نشود نمی‌توانیم جزئیات حکم را اعلام کنم. بر اساس این گزارش، مصطفی ترک همدانی وکیل‌مدافع تعدادی از کارگران شاکی در پرونده تأمین اجتماعی 12 آبان ماه از ابلاغ رأی پرونده مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: رأی پرونده شامل سه بخش بابت شکایت‌های کارگران و سازمان تأمین اجتماعی، آقایان پالیزدار و پیمان حاج محمود عطار و نماینده پیشین کرج و همسر قاضی‌اش است. وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرده بود که هر چند که قاضی محترم دادگاه در بخش اول تمامی اعمال مجرمانه متهم را در برداشت اموال سازمان تأمین اجتماعی بخوبی تشریح و تبیین کرده، اما به گمانم در تطبیق عمل او با عنوان مجرمانه می‌توانست «اختلاس» را نیز تلقی کند. همچنین از این جهت متهم لااقل محکوم به رد مال نیز می‌شد، اما در حال حاضر به اتهامات تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه به تحمل 70 و 65 ضربه شلاق محکوم شده است. ترک همدانی خاطرنشان کرد: حتماً تجدیدنظرخواهی خواهم کرد.

 مطهری: حقایق را باید گفت

علی مطهری در پاسخ به این سؤال که کدام‌یک از نهادهای بنیادین جمهوری اسلامی در این 37 سال به طور کامل در جایگاه تعریف شده خود قرار نگرفته است،  گفت: هم ریاست‌ جمهوری، هم مجلس خبرگان در حد خودشان نیستند. البته مجلس هم فراز و نشیب‌های زیادی داشته  و گاهی در حد خودش نبوده است. به گزارش خبرآنلاین، نماینده مردم تهران درباره انتقادها به صراحت گفتارش در جایگاه نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم جایگاه سیاسی- اجتماعی افراد نباید تأثیری در مواضع‌شان داشته باشد. اگر حرفی حق است، باید گفته شود؛ چه نماینده معمولی باشیم چه نایب رئیس مجلس یا وزیر. حرفی را که باید گفته شود، باید حتماً بگوییم وگرنه به وظیفه خود عمل نکردیم. وی افزود: اگر مواضعم موجب شود برای نایب رئیسی رأی نیاورم، چیز مهمی نیست.

جمهوری اسلامی

مولفه‌های تاثیرگذار در انتخابات ریاست جمهوری 1396

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کل «حزب سبز ایران» در گفت و گو با ایرنا به پنج مولفه تاثیرگذار در انتخابات پیش رو اشاره کرد. به گفته کنعانی مقدم، یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند در انتخابات پیش رو تاثیرگذار باشد، عملکرد روحانی در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری او است؛ اگر روحانی طی ماه‌های آینده نتواند از خود کارنامه موفقی ارایه دهد، آرای او با ریزش قابل توجهی مواجه خواهد شد.
دومین مولفه‌ای که به گفته کنعانی مقدم انتخابات ایران را از خود متاثر خواهد کرد، نتیجه انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اجرای برجام است. به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، گفت وگوهای هسته‌ای و برجام برگ برنده دولت یازدهم است و اگر به موجب انتخابات آمریکا، در اجرای برجام خللی وارد شود، این برگ برنده از محاسبات خارج خواهد شد.
کنعانی مقدم در تشریح 2 مولفه تاثیرگذار دیگر گفت: روحانی می‌تواند در فرصت باقی مانده تغییر فاز دهد و با تعدیل رویکردهای خود، آرای خاکستری را به سوی خود جذب کند. نکته چهارم هم این است که اصولگراها فردی قوی را – که اتفاقا چهره شاخصی نباشد- به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کنند؛ نامزدی که توانایی جذب حدود 70 درصد آرای خاکستری را داشته باشد.
گفت وگو، تعامل و توافق میان اصولگرایان معتدل، اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و مستقل‌ها بر سر معرفی یک نامزد در انتخابات پیش رو، پنجمین مولفه بود که کنعانی مقدم از تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو سخن گفت. به گفته دبیر کل حزب سبز ایران، اگر اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان همچون انتخابات سال 1392 با یکدیگر به توافق برسند و از چهره‌ای واحد در انتخابات حمایت کنند، می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر قابل توجهی بگذارند.

مقیمی: تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد، در ارزیابی‌ها مورد توجه خواهد بود

قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور گفت: تبلیغات انتخاباتی زودتر از موعد خلاف است و در ارزیابی‌ها این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، محمد حسین مقیمی با بیان اینکه 29 اردیبهشت سال آینده علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای‌اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس در چهار حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: براساس برنامه زمان‎بندی پیش خواهیم رفت و امکانات و تجهیزات را فراهم خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه از اوایل دی‌ماه فعالیت ستاد انتخابات کشور به همراه فعالیت‌های اجرایی انتخابات به صورت رسمی آغاز می‌شود، گفت: هم‎اکنون به دنبال تدارکات، مسائل آموزشی و بررسی نقاط قوت و ضعف انتخابات گذشته هستیم تا از تجربیات آن برای هرچه بهتر برگزار کردن انتخابات آینده بهره ببریم.
مقیمی با تاکید بر اینکه رای مردم حق‌الناس بوده که باید از آن صیانت شود و دست اندرکاران اجرای انتخابات، مر قانون را رعایت کنند، یادآور شد: مجریان انتخابات باید از ابتدا تا پایان انتخابات بی‌طرف بوده و تنها خود را برگزار‌کننده انتخابات بدانند.
وی گفت: به منظور برگزاری انتخابات بهتر در انتخابات گذشته قانون را از فرمانداران آزمون گرفتیم.
قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید براینکه تبلیغات انتخاباتی زودتر از موعد خلاف است و در ارزیابی‌ها این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت، افزود: افراد قانون را خوب مطالعه کنند و از فرمانداران، بخشداران و استانداری‌ها مشورت بگیرند.
مقیمی با تاکید براینکه چنانچه افراد قانون را خوب بدانند و براساس آن پیش بروند مشکلی ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: افرادی که قانونمند هستند بیشتر مورد توجه مردم هستند و حتی ممکن است این مهم در رای دادن مردم تاثیرگذار باشد چرا که مردم به افراد قانون‌شکن علاقه‌ای ندارند.
قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشو گفت: برای فعالیت در فضای مجازی کمیته‎ای در وزارت کشور تشکیل شده و تبلیغات فضای مجازی باید در محدوده زمانی تبلیغات محیطی صورت گیرد و هر آنچه در تبلیغات معمولی اشکال قانونی دارد در تبلیغات مجازی نیز اشکال است وکسانی که خلاف قانون رفتار می‌کنند باید پاسخگو باشند.
وی افزود: مردم موارد قانونی انتخابات را خوب رعایت می‌کنند اما برای عده قلیلی قانون‌شکنان، قانونگذار تخلفات و جرائم را مشخص کرده است.

تداوم ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل؛ محتملترین گزینه در انتخابات پیش رو

داریوش قنبری مدرس دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با ایرنا در خصوص چینش نیروهای سیاسی با توجه به روندهای سیاسی جامعه گمانه زنی کرد و گفت: در مجموع همان ائتلافی که در سال 1392 شکل گرفت و به پیروزی روحانی منجر شد، به قوت خود باقی است؛ همچنان که اصلاح طلبان و اصولگراهای معتدل در دهمین دوره انتخابات مجلس در اسفند 1394 هم در کنار هم قرار گرفتند و توانستند موفقیت زیادی کسب کنند.
به گفته قنبری، به نظر می‌رسد اصولگرایان غیرمعتدل هنوز نتوانسته‌اند میان خود وحدتی ایجاد کنند. با توجه به این شرایط، آنان 2 گزینه پیش رو دارند؛ نخست اینکه به تلاش خود برای ایجاد وحدت در صف اصولگرایان ادامه دهند که البته این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد آنان از طیف پایداری در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی را معرفی کنند. جریان احمدی نژاد هم به احتمال زیاد نامزد مستقل خود را خواهد داشت. البته این احتمال هم وجود دارد که این 2 جریان از نامزد واحدی در انتخابات حمایت کنند.
قنبری در ادامه در مورد رویکرد اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: در برابر رقابتی که میان تندروهای جریان اصولگرا وجود دارد، جناح میانه روی اصولگرایان وضعیت روشن‌تری دارد و به نظر می‌رسد با اصلاح طلبان بر سر معرفی یک نامزد به توافق برسند. گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو، روحانی است. عملکرد مطلوب و قابل دفاع روحانی موجب شده اصلاح طلبان همچنان او را به عنوان گزینه نخست نامزدی ریاست جمهوری معرفی کنند.
قنبری در ادامه با اشاره به کارنامه قابل دفاع روحانی در بخش‌های مختلف گفت: در دوره تصدی روحانی بحران سیاست خارجی کنترل شد. نه تنها در این دوره هیچ قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر نشد، بلکه دولت به موجب رویکرد تعاملی خود و توافق هسته‌ای و برجام توانست آثار قطعنامه‌های پیشین علیه کشورمان را کمرنگ کند. در حوزه اقتصاد هم دولت موفقیت‌های زیادی کسب کرد. کاهش تورم از مرز 40 درصد به زیر 10 درصد و جهش 10 درصدی در اقتصاد که توانست شاخص رشد اقتصادی منفی 6 درصد را به حدود 4 و نیم درصد برساند، مصداق‌هایی روشن از کارآمدی سیاست‌های دولت در حوزه اقتصادی است.
سیاست داخلی دیگر حوزه‌ای بود که قنبری از موفقیت دولت در آن گفت. به گفته قنبری، دولت یازدهم توانست فضای سیاسی کشور را که در دولت پیشین امنیتی شده بود تعدیل کرده و زمینه فعالیت جریان‌های سیاسی را بیش از پیش فراهم کند. دفاع از آزادی‌ها و حقوق شهروندی نکته مثبت دیگری در کارنامه روحانی است که به گفته قنبری روحانی را به گزینه مطلوب اصلاح طلبان بدل کرده است.
این فعال سیاسی در پایان گفت: با توجه به عقلانیت حاکم بر دولت به نظر می‌رسد اصولگرایان معتدل همسویی با ائتلاف سال 1392 را حفظ کرده باشند و در انتخابات ریاست جمهوری 1396، به احتمال زیاد همچنان از روحانی حمایت کنند.

بیادی: قالیباف 2 بار شکست خورده، این بار اگر مطمئن به پیروزی شود، می‌آید


حسن بیادی گفت:آقای قالیباف یا وارد رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد و یا در شرایطی حضور پیدا خواهد کرد که به پیروزی وی منجر شود.
به گزارش خبر انلاین وی گفت:آقای قالیباف تنها برای پیروز شدن وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد. البته همه کاندیداهای انتخاباتی با همین استراتژی در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و این یک مساله طبیعی است. با این وجود این وضعیت برای آقای قالیباف به شکل دیگری است. به هر حال ایشان در انتخابات 84 و 92 حضور داشته و در هر دو انتخابات نیز شکست خورده است. به همین دلیل حضور مجدد ایشان در انتخابات آینده با برنامه ریزی و دور اندیشی دقیق و موشکافانه‌ای صورت خواهد گرفت.

سخنگوی جبهه پیروان از راهبرد اصولگرایان برای انتخابات 96 می‌گوید

عضو کمیته انتخاباتی جبهه پیروان گفت: برخی احزاب و تشکل‌ها کاندیداهای مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری 96 را معرفی کردند.
کمال سجادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه اصولگرایان در حال حاضر بیشتر موضوع انتخابات شورای شهر و روستا را در نظر دارند، اظهار داشت: تمام تلاش اصولگرایان این است که بررسی‌های لازم را انجام دهند تا هر چه زودتر به فهرست 21 نفره تهران برای انتخابات شورا برسند.
سخنگوی جبهه پیروان با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 96 اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود، گفت: برخی احزاب و تشکل‌ها حتی کاندیداهای مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را معرفی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه جبهه پیروان هنوز به طور جدی وارد بحث انتخابات ریاست جمهوری نشده است، تصریح کرد: از آنجایی که ما هنوز به طور جدی کاندیداهای خود برای انتخابات ریاست جهموری 96 را مورد بررسی قرار نداده‌ایم، معرفی کاندیداهای جبهه پیروان در دو هفته آینده کذب است.
سجادی با بیان اینکه نظر جبهه پیروان این است که در نهایت به یک فرد واجد شرایط برسیم، اظهار داشت: راهبرد اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96 ائتلاف است و همه آنان با محوریت روحانیت مبارز از یک نفر حمایت خواهند کرد.
سخنگوی جبهه پیروان با تاکید بر اینکه همه اصولگرایان اعتقاد دارند که تعدد کاندیداها مثل انتخابات ریاست جمهوری سال 92 آرا را متفرق و تقسیم می‌کند، ادامه داد: همه احزاب اصولگرا باید با یکدیگر متحد باشند و با جناح مقابل رقابت کنند.
وی با بیان اینکه قطعا اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا دارند، تصریح کرد: معرفی چندین کاندیدا از احزاب مختلف طیف اصولگرا نفی‌کننده هدف این طیف برای حمایت از یک فرد واحد در انتخابات 96 نیست.

آرمان

تسليت رئيس قوه قضائيه براي درگذشت شيخ پور محمدي

رئيس قوه قضائيه با صدور پيامي درگذشت روحاني مبارز حجت‌الاسلام آقاي شيخ عباس پورمحمدي را تسليت گفت. متن پيام آيت‌ا... آملي لاريجاني به شرح ذيل است:«انا لله و انا اليه راجعون، جناب آقاي اصغر پورمحمدي مشاور محترم؛ خبر درگذشت والد بزرگوارتان ابوالشهيد حجت‌الاسلام والمسلمين عباس پورمحمدي موجب تاثر اين‌جانب گرديد. ارتحال اين روحاني مبارز را به حضرتعالي و خانواده محترم تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد غفران الهي و براي بازماندگان صبر و اجر مسالت مي‌نمايم.»


مانور هواپيماهاي روسي

براي نخستين بار در ايران

دبير هشتمين نمايشگاه صنعت هوايي و هوانوردي با بيان اينكه سوخوهاي روسي براي نخستين بار در آسمان ايران پرواز نمايشي خواهند داشت، گفت: در اين نمايشگاه ۱۰۰ شركت مرتبط با صنعت هوايي از كشورهاي اروپايي و آسيايي حضور دارند و این نمایشگاه از ۱۵سال پیش بيشتر در عرصه صنايع هوايي و هوانوردي در جزيره كيش در قلب خليج فارس بنيان گذاشته شد. وي ادامه داد: هر دو سال يك بار با وجود وجود فشارهاي بين‌المللي و تحريم‌هاي نابجا اين نمايشگاه تكرار شد و اين نمايشگاه امروز به صحنه اقتدار و غرور ملي تبديل شده است. اين مقام مسئول تاكيد كرد: امسال در نمايشگاه هوايي كيش براي نخستين‌بار پس از انقلاب شاهد عمليات نمايشي شواليه‌هاي روسي و بالستيك شامل ۵ فروند سوخو شامل ۶ هواپيماي جت خواهيم بود.


سازوكاركشف تخلف نمايندگان

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: بند ۱۳ سياست‌هاي كلي انتخابات اين است كه نسبت به كشف تخلف از نمايندگان بايد يك سازو كار مستمري وجود داشته باشد، اينكه اين سازوكار چه و چگونه باشد ديگر به تصميم قانونگذار باز مي‌گردد. عباسعلي كدخدايي درباره اينكه چه نهادي بايد اين نظارت را عهده‌دار شود، افزود: اين امر هم با تصميم قانون گذاراست و بايد ببينيم كه قانون چه نهادي را براي اين نظارت در نظر مي‌گيرد. بنابراين در حال حاضر قانون گذار در اين مورد قانوني را مشخص نكرده است و ما هم تكليفي در اين زمينه نداريم. وي به جايگاه انديشه‌هاي حضرت امام در جامعه امروز اشاره و خاطرنشان كرد: انديشه‌هاي حضرت امام (ره) يك انديشه بي‌بديل است. به دليل اينكه از آبشخور‌هاي اسلام سرچشمه گرفته است. حضرت امام هم از جهت زلال بودن انديشه و هم به دليل پاكي طينت و صداقتي كه داشتند انديشه شان يك انديشه بي‌مانند شد و بعد از ۱۴۰۰ سال كه از صدر اسلام گذشته بود يك بار ديگر همان حال و هواي صدر اسلام را زنده كرد.

 

استقبال ايران ازآتش‌بس يمني - يمني

سخنگوي وزارت امور خارجه از آتش بس و از سر‌گيري گفت‌وگوهاي يمني- يمني استقبال كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره بر راه‌حل سياسي براي حل بحران اين كشور از طريق گفت‌وگو ميان گروه‌هاي سياسي يمني تاكيد داشته است. بهرام قاسمي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره بر راه‌حل سياسي براي بحران يمن از طريق گفت‌وگو ميان گروه‌هاي سياسي يمني و عدم توسل به رويكردهاي نظامي تاكيد داشته است. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از هر گونه مصالحه سياسي و تحقق آتش بس جامع و فراگير كه به صلح و ثبات در اين كشور و به‌ويژه در جهت كاهش دردهاي مردم مظلوم يمن از جمله رفع محاصره همه‌جانبه آنان منتهي شود، استقبال مي‌كند.

 

نهايي شدن قرارداد با چيني‌ها

سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد: قرارداد با چيني‌ها براي بازطراحي راكتور اراك نهايي شده است اما گفت‌وگو درباره قيمت ادامه دارد. بهروز كمالوندي اظهارداشت: ۱۰ تا ۲۰ موضوع در اين ارتباط وجود داشت كه به تدريج حل شد، موضوع ديگر مربوط به قيمت مي‌شود، در حال گفت‌وگو هستيم و فكر مي‌كنم به زودي نهايي شود. وي در پاسخ به اين سوال كه بالاخره اين قرارداد چه زماني به سرانجام مي‌رسد، گفت: اقدامات به موازات يكديگر در حال انجام است يعني كار معطل اين نيست كه قراردادي امضا شود. سخنگوي سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: كار طراحي مرحله اوليه توسط متخصصان كشورمان انجام شده كه آنها بايد اين طراحي را بازبيني و مرور كنند كه به تبع طبق اين مرورها يك سري تاييديه‌هايي خواهند داشت كه بعد از آن وارد فاز طراحي تفصيلي مي‌شويم.

 

قطعا چهار ديپلمات ربوده شده زنده‌اند

دبير كميته مردمي پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده با تاكيد بر اينكه قطعا آنها زنده هستند، گفت: شواهد زيادي مبني بر انتقال ديپلمات‌هاي ربوده شده به زندان‌هاي رژيم صهيونيستي وجود دارد. سيد رائد موسوي فرزند سيد محسن موسوي يكي از ديپلمات‌هاي ربوده شده در لبنان افزود: متاسفانه در كشور ما به وضعيت اتباع ايراني در كشورهاي خارج، آن چنان كه بايد و شايد اهميت داده نمي‌شود، وقتي كه بحث از استقلال و تماميت ارضي كشورمی‌شود آن‌قدر براي ما مهم است كه اجازه نمي‌دهيم يك خارجي بدون مجوز نزديك مرزهاي كشور ما شود و موضوع تماميت ارضي براي ما اهميت دارد، همان قدر هم بايد وضعيت اتباع ايراني در كشورهاي ديگر برايمان مهم باشد.

 

حضور در سوريه مستشاري است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: حضور ما در سوريه مستشاري و براي انتقال تجربه است. سردار سرتيپ محمدرضا نقدي درباره اينكه چند هزار نيروي نظامي از ايران در سوريه مي‌جنگند عنوان داشت: ما نيروي نظامي به سوريه نمي‌فرستيم بلكه حضور ما در سوريه صرفا مستشاري است. وي افزود: جبهه در اختيار سوري‌ها است و اگر رزمندگان حضور پيدا مي‌كنند حضور آنها حضور مستشاري است. رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به اينكه جوانان بسياري در عراق و سوريه حضور دارند كه در جبهه‌هاي نبرد عليه تروريست‌ها ايفاي نقش مي‌كنند، تاكيد كرد: حضور ما در عراق و سوريه، از باب مستشاري و انتقال تجربه است گاهي ممكن است تعداد اندكي نيرو جهت انتقال تجربه حضور پيدا كنند كه آن هم بيشتر نقش مشورتي دارد.




نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات