صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۸۱

اخبار ویژه روزنامه های 1 آذر 1395

کیهان

موضع تهاجمی کنگره آمریکا و بیانیه فله ای 200 نماینده ما!

200 نماینده مجلس اخیرا در بیانیه‌ای قابل تامل، به تمجید و تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداختند و این در حالی است که نقض سیستماتیک و پیاپی برجام از سوی طرف‌های غربی، مطلقا مورد اعتراض و مطالبه این طیف از نمایندگان نیست. طبق وعده دولتمردان و وزارت خارجه قرار بود تمام تحریم‌های بانکی و مالی در روز اجرای توافق (27 دی ماه 94) لغو شود اما اکنون نه تنها این تحریم‌ها لغو نشده بلکه مجلس نمایندگان آمریکا در دو روز متوالی، ابتدا قانون تحریم‌های ایران موسوم به ISA را برای 10 سال دیگر تمدید کرد- که مغایر مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است- و سپس لایحه ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را به تصویب رساند که از فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران جلوگیری می‌کند. این مصوبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران منع می‌کند.
این در حالی است که بند «5-1-1» پیوست 2 برجام (شامل تعهدات آمریکا) تاکید می‌کند «اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیرنظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هواپیمای مسافربری تجاری به ایران، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری و خدمات تعمیر و بازبینی‌های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند.»
محمدجواد ظریف وزیر خارجه 23 خرداد ماه گذشته ضمن گزارش به مجلس تصریح کرده بود: «قانون داماتو دیگر وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ISA (قانون تحریم‌های ایران) هست که در پایان 2016 به اتمام می‌رسد، ظاهرا گروهی به دنبال تمدید این قانون هستند که ما نیز تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است.»
سایت مشرق در واکنش به موضع منفعلانه 200 نماینده مجلس نوشت: چندی پیش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چگونگی اجرایی شدن برجام در 6 ماه اول آن را طی گزارشی بررسی کرد. این گزارش نشان می‌داد که اجرای برجام به طور ناقص بوده است. در واقع گرچه ایران تعهدات خود را به خوبی انجام داده است اما طرف غربی بخصوص آمریکایی‌ها با اجرای ناقص و بعضا با ایجاد چالش در گذرگاه‌های مهم اجرای برجام روند صحیح اجرایی شدن آن را مسدود کرده‌اند و گاه دیده می‌شود که مانند حوزه‌های بانکی اجرای برجام با مشکلات عدیده‌ای روبروست و در برخی از مواقع نیز آمریکایی‌ها با اقدامات متقابل مانند ایجاد تحریم‌های جدید و همچنین استفاده از تحریم‌های اولیه علیه تحریم‌های ثانویه برجام را بی‌خاصیت کرده‌اند.
اما در این شرایط 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی جالب توجه با صدور بیانیه‌ای از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قدردانی می‌کنند و سوال اینجاست که واقعا این 200 نماینده از چه چیزی تقدیر کرده‌اند و آیا به خوبی محتوای این گزارش را مطالعه کرده‌اند؟ آیا از اجرای ناقص برجام و خنثی شدن آن یا اینکه پیگیری مداوم تیم هسته‌ای کشورمان که تا به امروز ثمر قابل توجهی نداشته باخبر هستند؟

فاصله گذاری تدریجی اصلاح طلبان با دولت در آستانه انتخابات

دیروز محمدرضا تابش گفت ممکن است اصلاح‌طلبان غیر از روحانی، گزینه‌های دیگری هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 داشته باشند. وی گفت: فعلاً گزینه‌ ما آقای روحانی است اما ممکن است وقتی وارد مصادیق شویم، گزینه‌های دیگری نیز مطرح شود.
در همین حال محمدرضا عارف- نامزد انصراف داده شده اصلاح‌طلبان در انتخابات 92- در جمع خبرنگاران گفت: آن‌چنان که در جریان رأی اعتماد به سه وزیر جدید نیز عنوان کردیم، انتظار ما از دولت این بود که با ترمیم کابینه در چند ماه پایانی، وعده‌های خود را محقق کند.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین تصریح کرد: قطعاً در صورتی که این ترمیم‌ها انجام شده بود، نیازی به استیضاح‌ وزرا نبود و این درحالی است که به هر حال استیضاح حق نمایندگان و مجلس است و نمی‌توان آنها را از استیضاح منع کرد.
وی با اشاره به لزوم ترمیم در تیم اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: نظر ما این بود که بخش اقتصادی دولت نیز نیازمند ترمیم است و مردم از دولت در بخش اقتصادی انتظار تحرک و کارآمدی بیشتری دارند.

شرق:رکود اقتصادی پس از برجام عمیق تر شد.

در حالی که دولت ادعا می‌کند، اقتصاد را از رکود خارج کرده، روزنامه شرق در گزارشی نوشت: مدتی است که زمزمه‌های نگرانی کارشناسان و فعالان اقتصادی برای افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی به گوش می‌رسد. آنها می‌گویند دولت نمی‌تواند همچنان بر طبل کاهش تورم بکوبد، وقتی رشد نقدینگی هزار و 122 هزار میلیارد تومانی تا بیخ گوش دولت آمده و این اژدها هر آن می‌تواند بیدار شود و اقتصاد کشور را ببلعد، آنگاه دیگر نمی‌توان انتظاری از کاهش نرخ تورم به عنوان دستاورد دولت داشت. علاوه بر آنکه پایان رکود اقتصادی هم گره خورده است به سیاست‌های انبساطی که دولت برای ایجاد تحرک در اقتصاد، از آن گریزی ندارد.
این در حالی است که کارشناسان بر این عقیده‌اند، از آنجا که رشد اقتصادی از دو محل سرمایه‌گذاری و افزایش تولید از یک‌سو و بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر حاصل می‌شود، نمی‌توان چندان امید داشت این روند در سال آتی نیز تکرار شود.
وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «شرق» این نگرانی کارشناسان را تایید می‌کند. به گفته شقاقی‌شهری، دولت در این سه سال و اندی که مسئولیت را برعهده گرفته است، هدف اصلی خود را بر کنترل تورم قرار داد و نگاهش آن بود که اگر بتواند تورم را کنترل کند می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد و با کاهش هزینه تولید، به سرمایه‌گذاران این علامت را بدهد که به این طریق، قدرت رقابت‌پذیری آنها افزایش می‌یابد. در کنار آن با بهبود فضای کسب و کار به همراه موارد پیشین، بتوان رشد اقتصادی را ایجاد کرد.
این اقتصاددان با بیان اینکه این تئوری دولت در این سال‌ها، با گذشت سه سال، محقق نشده است، می‌گوید: نخست آنکه، بهبود فضای کسب و کار بر اساس شعار دولت ایجاد نشده است و کاهش رتبه ایران از 150 در سال 1392 به 120 در سال جاری تنها بر اساس اصلاح خطای آماری نهادهای بین‌المللی ایجاد شده است و در داخل ردپایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود؛ چرا که گزارش‌های سه ماهه مرکز پژوهش‌های مجلس که بر اساس نظرسنجی از فعالان اقتصادی کشور است، نشان می‌دهد وضعیت کسب و کار چندان تغییری نکرده است.
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: از طرف دیگر دولت نگاهش آن بود که برجام سریع‌تر به پایان می‌رسد و در دوران پسابرجام سرمایه‌گذار با امنیت بیشتری وارد فعالیت اقتصادی کشور می‌شود، اما متاسفانه پروسه برجام به درازا کشید. در حوزه پسابرجام هم شاهد بودیم که نانوشته شیطنت‌هایی به وجود آمد. بانک‌های بزرگ همچنان وارد مبادلات پولی و بانکی نشده‌اند و سرمایه‌گذاران خارجی مردد هستند. حتی مردم و سرمایه‌گذاران داخلی هم به دلیل فضایی که برای برجام ایجاد شده بود دست از خرید و سرمایه‌گذاری کشیدند و منتظر ماندند تا ببینند وضعیت در آینده چگونه خواهد شد. مردم در انتظار کاهش قیمت و سرمایه‌گذار در انتظار کاهش هزینه‌های تولید، فعالیت خود را به تعویق انداختند. همین تردید در مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار سبب شد رکود اقتصادی عمیق‌تر شود.
او ادامه می‌دهد: این در حالی است که دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار دولت دست به اصلاحات ساختاری نزد و تحول اساسی صورت نگرفت. در تمام حوزه‌های ساختاری و نهادی مانند اقتصاد دانش‌بنیان، عملکردی در زمینه نهادهایی که باید ایجاد یا تقویت می‌شدند، اتفاق نیفتاد. حتی در حوزه‌های نظام بانکی و بیمه‌ای و بازار سرمایه هم شاهد تحولات ساختاری و نهادی نبودیم و همچنان شاهد بازارهای غیرمتشکل پولی به عنوان بازاری که نظام پولی را به هم می‌ریزد، هستیم. همچنان بازار سرمایه همان است که بود و تحولی در آن رخ نداده است و نظام بیمه هم به همان مکانیسم گذشته اداره می‌شود. در واقع در طرف عرضه اقتصاد هم اصلاحاتی صورت نگرفت.
به گفته او، اکنون که دولت دست به اصلاحات ساختاری و نهادی نزده است، مشکلات تولید همچنان سر جای خود باقی است. از طرف دیگر، تورم هر آن احتمال دارد مسیر صعودی خود را طی کند؛ زیرا دولت برای آنکه از رکود خارج شود، چاره‌ای جز این ندارد که دست به سیاست‌های انبساطی بزند. هر سیاست انبساطی و رونق، مبتنی بر ورود پول به اقتصاد خواهد بود. اکنون حجم نقدینگی در کشور حدود هزار و 200 میلیارد تومان شده که حدود 50 درصد آن در نظام بانکی بلوکه است و 50 درصد آن در بخش‌هایی که هنوز افزایش تورم را منجر نمی‌شوند، وجود دارد، اما اوضاع به این ترتیب باقی نمی‌ماند، اما در سال آینده اگر این نقدینگی به اقتصاد کشور سرازیر شود و دولت هم سیاست‌های انبساطی و رونق را در پیش بگیرد، احتمال افزایش تورم وجود خواهد داشت. این رکود هم همیشگی نیست. رکود تا یک زمانی باقی می‌ماند و پس از آن مردم مجبور می‌شوند برای ایجاد گردش پول، نقدینگی خود را وارد بخش‌های نامولد کنند تا سودی عاید آنها شود.
بر همین اساس هر آن احتمال دارد مسیری که دولت در آن گام برداشته بود، برعکس شود.

صعود نرخ دلار در دولت یازدهم از 2550 تومان به 3200!


روزنامه آرمان با انتشار این خبر نوشت: روز چهارشنبه هفته گذشته دلار به بالاترین قیمت خود در 13 سال اخیر رسید. بودجه‌ریزی کشور بدون توجه به این اتفاق ممکن نیست، چرا که ایران با وجود تلاش‌هایی که در راستای جایگزین کردن یورو با دلار داشته است، همچنان نفت خود را به دلار می‌فروشد. نفت نقشی مهم در بودجه کشور ما دارد و به همین دلیل نرخ دلاری که در بودجه مشخص می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است.
تازه‌ترین خبرها از روند تدوین لایحه بودجه سال 1396 حاکی از آن است که هیئت دولت در هفته جاری چند جلسه اختصاصی بودجه خواهد داشت تا ارقام و کلیات آن را نهایی کند. این در حالی است که بررسی‌ها برای تعیین نرخ دلار به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی بودجه همچنان ادامه داشته و احتمالا نرخی تا 3300 تومان تعیین خواهد شد.
به گزارش ایسنا،  کمتر از 20 روز دیگر تا مهلت قانونی تحویل لایحه بودجه به مجلس باقی مانده و اگر دولت به وعده خود برای زمان ارائه بودجه عمل کند تا 15 آذرماه رئیس‌جمهوری لایحه را به مجلس خواهد برد.
تاکنون نرخ دلار در بودجه سال‌های گذشته از 3000 تومان فراتر نرفته است، حتی در سال جاری که نرخ مرکز مبادلات ارزی بیش از 3000 تومان بود، دولت دلار را 2997 تومان در بودجه تعیین کرد و جای سوال برای سه تومان کسر شده تا نرخ 3000 تومان را باقی گذاشت. در عین حال نرخ‌های دیگر دولت یازدهم در بودجه 1393 در حدود 2550 و سال 1394 حدود 2850 تومان بوده است.
یادآور می‌شود وعده افزایش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم در برابر ارزهای خارجی، یکی از وعده‌های دولت یازدهم بوده است. به ویژه در هنگام اعلام توافق هسته‌ای این تصور القا می‌شد.

وطن امروز

عده‌ای در ایران  با رأی آوردن ترامپ به هم ریختند

عضو هیأت‌رئیسه خبرگان می‌گوید برخی در داخل کشور با رأی آوردن رئیس‌جمهور جدید آمریکا به هم ریختند. آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند ما از رأی آوردن رئیس‌جمهور جدید نه خوشحال و نه ناراحت هستیم؛ برخی در دنیا- و بنده عرض می‌کنم در داخل کشور- با رأی آوردن رئیس‌جمهور جدید به هم ریختند. عضو شورایعالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کسانی که به استقبال کاندیدای ناکام رفته بودند به هم ریختند، اظهار داشت: در دنیا بعضی از رئیس‌جمهور جدید آمریکا  استقبال کردند اما سیاست ثابت نظام اسلامی این بود که اینها سر و ته یک کرباس هستند.  وی ادامه داد: هیچ‌کدام از اینها خیری برای نظام اسلامی ما نمی‌خواهند، تأکید بر این موضع شایسته توجه بود برای آنهایی که می‌خواهند سیاست نظام را بدانند. نکته دیگر این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما خود را برای هر شرایطی آماده کرده‌ایم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: تبیین هر شرایط  این است که فوقش دشمن تحریم‌ها را تشدید می‌کند که در آن صورت آنچنان که تاکنون مقاومت کرده‌ایم از این به بعد هم مقاومت می‌کنیم.
 
تمدید تحریم‌ها نقض برجام است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان انرژی اتمی باید همزمان با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا، فورا سانتریفیوژهای غیرفعال را فعال کرده و وضعیت را به حالت قبل از برجام و به مرور جلوتر از آن تبدیل کند. نصرالله پژمان‌فر در گفت‌و‌گو با تسنیم،  با اشاره به تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از جمله ممانعت از فروش هواپیما به ایران، گفت: در عرف حقوق‌ بین‌الملل و حقوق اسلامی، قرارداد و تعهدنامه تا زمانی اعتبار دارد که طرفین به آن شرایط پایبند باشند اما وقتی طرف‌های مقابل ایران بویژه آمریکا بارها نقض عهد کرده اند، برجام هیچ معنایی نخواهد داشت. وی افزود: پایبندی طرفین به قرارداد اعتبار می‌دهد، لذا وقتی تعهد نباشد اعتبار آن قرارداد از بین می‌رود؛ در برجام نیز آمریکا بارها دست به نقض عهد زده و عهدشکنی کرده و نقض برجام از سوی آمریکا امری قطعی است. نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: مطمئناً تصمیمات ضدایرانی کنگره به دوره ترامپ منتقل خواهد شد و او نیز آن را تصویب خواهد کرد. هرچند تا قبل از این هم آمریکایی‌ها بارها نقض عهدکرده‌‌اند و نمی‌دانم چرا عده‌ای هنوز به این باور نرسیده‌اند! 
 
وزارت خارجه باید در مقابل تمدید ISA واکنش نشان دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه آمریکا با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران در عمل برجام را نقض کرد، گفت: دستگاه دیپلماسی در قبال تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا اقدامات متقابل انجام دهد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: تمدید تحریم‌‌های ایران از سوی آمریکا نشان داد همچنان نمی‌توانیم به آمریکا و سیاست‌های دولتمردان این کشور اعتماد داشته باشیم. وی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به توان و ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم، افزود: آمریکا با تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران در عمل برجام را نقض کرد که لازم است دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدامات مؤثر و متقابلی را در قبال این بدعهدی آمریکایی‌ها انجام دهند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خطاب به برخی که توسعه کشور را در بیرون از مرزها و در رابطه با آمریکا جست‌وجو می‌کنند، گفت: با تمدید بلندمدت تحریم‌های ایران، این افراد باید به دلواپسی برخی، از نگاه خوشبینانه به غرب پی ببرند و ابزارهای لازم برای پیشرفت کشور از طریق توجه به ظرفیت‌های داخلی را فراهم کنند. حاجی‌دلیگانی با انتقاد از عملکرد منفعلانه دستگاه دیپلماسی کشور در قبال بدعهدی‌های مکرر آمریکایی‌ها و نقض چارچوب‌‌های برجام، اظهار کرد: لازم است دستگاه دیپلماسی کشور با توجه به تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه کشورمان، فعال‌تر عمل کرده و مراتب اعتراض خود را در مجامع جهانی علیه سیاست‌‌های آمریکا مطرح کند.

ایران

بازگرداندن بخشی از پرونده سفارت عربستان به دادسرا

وکیل ‌مدافع دو نفر از متهمان پرونده تعرض به سفارت عربستان خبر داد: بخشی از پرونده تعرض به سفارت عربستان که در رابطه با اتهام تخریب بود، به دادسرا برگردانده شد. محمد نریمانی به ایسنا گفت: پرونده تعرض به سفارت عربستان در رابطه با اتهام تخریب به دادسرا برگردانده شده؛ زیرا این بخش از پرونده نیاز به شاکی خصوصی دارد و در این پرونده نیز شاکی خصوصی وجود نداشت؛ لذا دادگاه پرونده را دو بخش کرده و آن بخش را که مربوط به اتهام تخریب است، به دادسرا بازگردانده تا هر وقت شاکی خصوصی وجود داشت، رسیدگی شود.  وی ادامه داد: پرونده در رابطه با اتهام اخلال در نظم عمومی در دادگاه کارکنان دولت رسیدگی و حکم صادر شد.

ادعای «وال‌استریت ژورنال» درباره آب سنگین ایران

«لورنس نورمن»، خبرنگار روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال در شهر بروکسل مقر اتحادیه اروپا، مدعی شده که ایران ظرف دو روز آینده در حدود 11 تن آب سنگین به عمان ارسال خواهد کرد تا ذخایر آب سنگین این کشور به پایین‌تر از 130 تن برسد. به گزارش فارس، این خبرنگار همچنین ادعا کرده است که آب سنگین ایران تحت پلمب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یکی از بنادر این کشور آماده صدور است. پیش از این در گزارش آژانس از نحوه اجرای برجام، گفته شده بود که ذخایر آب سنگین ایران اندکی از 130 تن فراتر رفته است. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت که مراتب نگرانی خود را به ایران منتقل کرده‌ایم و تهران نیز گام‌های مثبتی برای رفع این مشکل برداشته است.

رایزنی اسرائیل با روسیه برای ممانعت از فروش تسلیحات به ایران

وزیر جنگ اسرائیل از گفت‌وگوهایش با مقامات روسیه برای ممانعت از فروش تسلیحات نظامی به ایران خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، «آویگدور لیبرمن»  افزود: اسرائیل از روسیه خواسته است تا از عقد قراردادهای بزرگ فروش جنگنده‌های پیشرفته و تسلیحات نظامی به ایران خودداری کند. او در عین حال اذعان کرد، تل‌آویو شانس بسیار کمی برای تأثیر روی تصمیم مقامات روسیه درخصوص این معامله دارد. پیش‌تر ویکتور اوزروف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در مجلس اعلای روسیه اعلام کرده بود که ایران انواع سلاح و تجهیزات پیشرفته نظامی به ارزش 10 میلیارد دلار از این کشور خریداری می‌کند.

دیوان محاسبات درباره احکام صادره علیه احمدی‌نژاد پاسخ می‌دهد

محمود صادقی، نماینده  تهران در مجلس با اشاره به نامه‌اش به رئیس دیوان محاسبات درباره احکام صادر شده علیه احمدی نژاد به ایسنا گفت: براساس آخرین پیگیری‌ها، رئیس دیوان محاسبات به دادستان دیوان دستور داده تا پاسخ نامه را تفصیلی ارائه دهد. صادقی پیش از این طی تذکری در صحن علنی مجلس به نقل از رئیس دیوان محاسبات، از  تخلف ۴۸ هزار میلیارد تومانی دولت دهم خبر داده بود که 12 هزار میلیارد آن مختص احمدی‌نژاد است.

جمهوری اسلامی

منتجب نیا: دموکراسی و جامعه سیاسی بدون تحزب شعاری پوچ و توخالی است

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ما می‌توانیم اتحاد را درقالب ائتلاف و بها دادن به اراده افراد تعریف کنیم گفت:جامعه سیاسی بدون تحزب یک شعار پوچ و توخالی است
به گزارش خبرگزاری فارس، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی اظهار داشت: فعالیت اجتماعی تنظیم‌شده بر روابط اجتماعی، سیاسی و دارای 4 مقیاس و شاقول است.
وی عقل، منطق، شرع و عرف را 4 مولفه‌ای برشمرد که می‌تواند ساختار جامعه را تنظیم کند.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی توضیح داد: عقل و منطق می‌تواند بهترین معیار برای سلامت جامعه باشد و شرع نیز مکمل عقل است.
منتجب‌نیا بابیان اینکه عقل مولفه‌ای است که کمتر به آن توجه می‌شود، گفت: عقل جزو مبانی دینی ما محسوب می‌شوند و اسلام بر سیره عقلا بسیار تاکید داشته است.
وی حرمت و کرامت انسان‌ها، حقوق اجتماعی انسان‌ها، آزادی فردی و اجتماعی، ممنوعیت تفتیش عقاید، ممنوعیت سانسور و شنود، اصل برائت، ممنوعیت هرگونه شکنجه و آزار و ممنوعیت بازداشت و تبعید غیرقانونی را مشترکات قانون اساسی ما با منشور حقوق بشر سازمان ملل عنوان کرد.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی بابیان اینکه توسعه همه‌جانبه جامعه یکی از مسائل موردتاکید مقیاس و 4 شاقول است، گفت: توسعه سیاسی منوط به وجود آزادی‌ها و دمکراسی در کشور است و آزادی در کشور نیز مسلماً منوط به وجود احزاب است. یعنی دمکراسی جامعه مدنی و جامعه سیاسی بدون حفظ تحزب شعار پوچ و توخالی است.
منتجب‌نیا 4 نمونه شیوه حکومت‌داری را به نظام دیکتاتوری فردی یا جمعی، روش‌های پوپولیستی، نظام‌های هیاتی و محفلی و تحزب تقسیم‌بندی و تصریح کرد: نظام هیاتی و محفلی همان لویی‌جرگه به قول افغانستانی‌ها است و بدین معناست که ریش سفیدها برای ریش‌سیاه‌ها تصمیم بگیرند و آنها نیز تبعیت کورکورانه داشته باشند.
وی بابیان اینکه در نظام تحزب باید انتخابات حزبی و احزاب قدرتمند در کشور وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم به‌جای ما دیگران تصمیم بگیرند و استبداد حزبی به وجود بیاید حتی نباید بگذاریم استبداد جبهه‌ای حاکم شود.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه نباید به بهانه وحدت به سمت استبداد روی بیاوریم، گفت: قطعاً اتحاد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رمز پیروزی آنها است، اما ما می‌توانیم اتحاد را در قالب ائتلاف تعریف کنیم؛ چراکه اتحاد در قالب لویی‌جرگه برخلاف سیره عقلا و عرف و منطق است.

گزینه مشخص اصلاح طلبان و کار مشکل اصولگراها

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را بسیار مهم دانست و گفت: اصلاح طلب‌ها یک گام از اصولگرایان پیش هستند چون گزینه آن‌ها در انتخابات 96 مشخص است.
سید ابوالقاسم رئوفیان در گفت و گو با ایرنا درباره انتخابات 96 و برنامه اصولگرایان افزود: قبل از تدوین هرگونه برنامه و سیاست‌گذاری درانتخابات 96 باید بدنبال شناخت دقیق از مواضع جناح رقیب بود. این شناخت دقیق می‌تواند اصولگرایان را برای تدوین برنامه دقیق‌تر کمک کند تا رسیدن به گزینه مورد نظر را در دستور داشته باشند.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ادامه داد:اگرچه بعضی در جناح اصلاحات به دنبال گزینه‌ای غیر از روحانی هستند، اما غیر از روحانی هیچ گزینه دیگری ندارند. حتی اگر اصلاح طلبان از آقای ظریف بخواهند او به میدان بیاید، قطعا نخواهد آمد؛ بنابراین از این جهت وضعیت اصلاح طلبان مشخص است.
رئوفیان با بیان این که کار اصولگراها مشکل است، اضافه کرد: البته ما قحط الرجال نداریم و افرادی هستند که در عرصه رقابت رقیب جدی با آقای روحانی باشند. آرزوی ما در انتخابات اخلاق، معنویت، رقابت سالم و قانونمندی است؛ همواره سعی می‌کنیم در این مسیر عمل کنیم.
وی خطاب به اصولگرایان گفت: به دوستان اصولگرا توصیه می‌کنم که عجله نکنند و در مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند نگویند ما از این حمایت می‌کنیم یا از آن حمایت نمی‌کنیم، آن یکی را قبول نداریم و آن را قبول داریم. ایجابی و سلبی با گزینه‌ها برخورد نکنند.

محجوب: منشا اصلی فساد بی‌انضباطی است

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه منشا اصلی فساد بی‌انضباطی است، گفت: نباید به سمتی حرکت کنیم که فساد کردن اصل و فساد نکردن فرع شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز در عرصه فقرا و رسیدگی به وضع کارگران و دقت در حفظ حاکمیت آنها در عرصه سیاست، مسیری پیش گرفته‌ایم که در آنچه قانون اساسی و شعائر گفته شده رنگ باخته است.
وی افزود: باید راه شرکت همگان در حکومت کردن باز شود؛ چراکه مسدود بودن آن سبب شده تا طبقات برگزیده بتوانند بحثی را به عنوان فساد دنبال کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی منشا اصلی در پرونده‌های فساد را بی‌انضباطی عنوان و تصریح کرد: منشا فساد علی‌رغم بی‌انضباطی، نداشتن قوانین و برخوردهای صحیح است.
محجوب با بیان اینکه ما پرونده‌ای در ارتباط با بی‌انضباطی به دادگاه فرستاده‌ایم، گفت: اگر دستگاهی نتواند با بی‌انضباطی برخورد کند فساد همه‌گیر خواهد شد و این از نظام‌های فئودال و شاهنشاهی هم بدتر است، چون فساد در این نظام‌ها محدود است اما در وضع موجود فساد همه‌گیر خواهد شد.
وی از همه جریانات سیاسی و صنفی خواست که راه مشارکت مردم در همه امور را باز کنند.
دبیر کل خانه کارگر معتقد است قوانین، نظارت و پیگیرِ‌های موجود در مقوله فساد پاسخگو نبوده و تا تجدیدنظر و بازسازی اساسی صورت نگیرد، شاهد بازگشت اعتماد عمومی نخواهیم بود.

رئیس خانه احزاب ایران:دفاتر استانی خانه احزاب تا پایان سال راه اندازی می‌شود

رئیس خانه احزاب ایران گفت:‌ هم اینک در استان‌های گیلان و خراسان رضوی دفاتر خانه احزاب تشکیل شده است و انشاالله تا پایان سال نیز همه دفاتر خانه احزاب در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شوند.
به گزارش ایرنا، قدرتعلی حشمتیان اظهار کرد: متاسفانه عدم توجه مسئولان به احزاب باعث عقب ماندگی‌هایی در کشور در چند سال اخیر شده است.
حشمتیان گفت: متاسفانه تاکنون چندین بار به سران قوا درباره برگزاری جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی خانه احزاب نامه نگاری کردم اما آنها هیچ توجهی به این نامه نداشتند.
رئیس خانه احزاب ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بر اساس مصوبه خانه احزاب، قرار شده است جلسات مشترکی را خدمت سران قوا داشته باشیم. وزرا نیز باید در جلسات شورای مرکزی خانه احزاب حضور پیدا کنند و به ما گزارش کار ارائه دهند.
برگزاری جلسات مستمر ماهانه 1500 نماینده ادوار مجلس برای بررسی مسائل جاری کشور
رئیس مرکز رسیدگی به امور نمایندگان ادوار مجلس از برگزاری جلسات مستمر ماهانه 1500 تن از نمایندگان ادوار مجلس برای بررسی مسائل جاری کشور خبر داد.

رهامی: رقابت انتخاباتی مانع فساد می‌شود

رئیس کمیته انتخاباتی اصلاح طلبان، نقش احزاب در گردش قدرت را مهم دانست و گفت: اگر در کشوری گردش قدرت نباشد رقابت ایجاد نمی‌شود و اگر رقیبی نباشد، کشور به سمت فساد می‌رود.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محسن رهامی اظهار داشت: ما در آستانه انتخابات سال 96 باید تلاش کنیم به مردم نشان دهیم حضورشان پای صندوقهای رای یک حضور موثر است که در سرنوشت آنها و رسیدن به اهداف انقلاب کمک می‌کند.
رئیس کمیته انتخاباتی اصلاح طلبان تاکید کرد: اگر مردم احساس کنند حضورشان در انتخابات تاثیر دارد با جدیت بیشتر پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.
وی موضوع عدالت را یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین خواسته‌های مردم عنوان و اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های مهم انبیاء اجرای عدالت است و در انقلاب مشروطه هم مهمترین خواسته مردم تاسیس عدالتخانه بوده است. مردم فکر می‌کردند مشروطه مسیر خوبی برای رسیدن به عدالت است.
رئیس کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان بیان کرد: ما باید در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای رسیدن به عدالت تلاش کنیم اما متاسفانه کارهایی که تاکنون در راستای رسیدن به حقوق متساوی شهروندی انجام داده‌ایم، همیشه نیمه تمام بوده است زیرا ابزار لازم برای رسیدن به این اهداف فراهم نشده است.
حجت‌الاسلام رهامی با بیان اینکه یکی از اهداف عمده ما در انقلاب اسلامی برقراری عدالت بوده است، گفت: ما با تقدیم هزاران شهید در راستای برقراری عدالت تلاش کرده‌ایم. مردم ما جمهوری اسلامی را برای رسیدن به مهمترین خواسته‌هایشان که عدالت بود، انتخاب کرده‌اند.

حرکت چراغ خاموش اصولگرایان در مسیر انتخابات

عضو جبهه ایستادگی گفت: سیاست اصولگرایان بر این است که تا دقیقه 90 چراغ‌ خاموش در مسیر انتخابات به جلو بروند.
حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون برنامه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96، اظهار داشت: نسبت به حمایت برخی از چهره‌ها دیدگاه‌های متفاوتی در اردوگاه اصولگرایی وجود دارد و نباید حمایت از برخی شخصیت‌ها را به همه احزاب و شخصیت‌های اصولگرا تعمیم داد.
عضو جبهه ایستادگی با انتقاد از کسانی که معتقدند اصولگرایان هنوز نمی‌دانند برای انتخابات سال آینده می‌خواهند از چه کسی حمایت کنند، گفت: سیاست اصولگرایان بر این است که تا دقیقه 90 چراغ‌ خاموش در مسیر انتخابات به جلو بروند.
وی در رابطه با فرآیند فعلی وحدت میان اصولگرایان تصریح کرد: فرآیند همبستگی میان طیف اصولگرا برای انتخابات سال آینده در حال انجام شدن است و تصمیم همه احزاب اصولگرا این است که در نهایت با یک کاندیدا وارد صحنه شوند.

آرمان

مراسم عزاداري اربعين حسيني در محضر مقام معظم رهبري

در اربعين شهادت سيد و سالار شهيدان و اصحاب با وفاي ايشان، حسينيه امام خميني (ره) ميزبان هيات‌هاي دانشجويي از سراسر كشور بود و دانشجويان دلداده حضرت اباعبدا... الحسين عليه‌السلام در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي به عزاداري پرداختند. در اين مراسم، حجت‌الاسلام پناهيان در سخناني، اساسي‌ترين نياز جامعه را ايجاد تشكل‌هاي ولايي و تقويت ارتباطات ديني، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مومنان و هم‌افزايي آنان دانست و افزود: هيات‌هاي دانشجويي نمونه موفقي از تشكيلات ولايي و تمرين جمعي ولايتمداري هستند. وي بزرگ‌ترين درس حماسه پر شكوه اربعين و حضور ميليوني عاشقان حسيني (عليه‌السلام) را اجتماع سازمان‌يافته و ايثارگرانه مومنان حول محور ولايت و امامت خواند و گفت: جاري شدن اين روحيه در تمام شئون زندگي و ايجاد همبستگي در بستر ايثار و همكاري مومنانه، راه‌حل مشكلات در جامعه اسلامي است. در اين مراسم، آقاي ميثم مطيعي نيز به ذكر مصيبت و نوحه‌خواني پرداخت. در پايان مراسم، دانشجويان نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه كردند.

برگزاري مراسم سومين روز درگذشت دباغ

مراسم سومين روز درگذشت مرضيه حديدچي دباغ روز يكشنبه در مسجد جامع شهرك غرب برگزار شد. در اين مراسم، علاوه بر حضور جمعي ازمردم، مهندس علي اشراقي نوه گرامي حضرت امام، سردار يحيي رحيم صفوي مشاور عالي نظامي رهبري، حجت‌الاسلام حجازي، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي طباطبايي، سيد محمد غرضي، موسوي لاري، سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين، محمدرضا تابش، محمود واعظي وزير ارتباطات، حجت‌الاسلام حشمتي معاون وزير ارشاد، سردار حسين علايي، دكتر رضا فرجي دانا وزير سابق علوم، مصطفي كواكبيان نماينده تهران در مجلس، سردار علي فضلي، ابطحي، علي جنتي وزير سابق ارشاد، غلامعلي حدادعادل، حجت‌الاسلام سيد صادق شيرازي، جواد مظفر، محمدرضا خاتمي، سيد كمال خرازي وزير اسبق خارجه، حسين انواري، علي اميري معاون رئيس‌جمهور، سيد كاظم اكرمي، حجت‌الاسلام منتجب نيا، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي، حجت‌الاسلام هادي قابل و... حضور داشتند.

تعيين جانشين جديد فرمانده نيروي زميني ارتش

امير سرتيپ فولادي فرمانده اسبق دانشگاه افسري امام‌علي(ع) به سمت جانشين جديد فرمانده نيروي زميني ارتش منصوب شد. گفتني است مقام معظم رهبري در حكمي اميرسرتيپ كيومرث حيدري را به عنوان فرمانده جديد نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب كردند.

مجوز خريد هواپيما صادر شده است

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: وزارت خارجه كشورمان مجوز خريد هواپيما را دريافت كرده است. حشمت ا... فلاحت پيشه درباره مصوبه اخير كنگره آمريكا مبني بر منع خريد و فروش هواپيما از سوي اين كشور با جمهوري اسلامي ايران اظهاركرد: در زمان اعمال تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران ۷ قطعنامه ذيل ماده ۴۱ منشور ملل متحد عليه كشورمان به تصويب رسيد. وي افزود: ماده ۴۱ منشور ملل متحد داراي ۱۵ بند است كه يكي از بندهاي آن مربوط به تحريم قطعات و صنايع هواپيمايي پيرامون كشورهايي است كه شامل اين تحريمها مي‌شوند. وی تاكيدكرد: ايران نيز از جمله كشورهايي بود كه تحريم‌هاي هواپيمايي طبق ماده ۴۱ منشور ملل متحد شامل حال آن شد و متاسفانه ما نتوانستيم بر اساس اين تحريم‌ها ناوگان هوايي خود را نوسازي و ترميم كنيم.

شرق

هاشمی‌رفسنجانی: 
شیعه همچنان مظلوم و مورد ستم است


ایسنا: هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ظلم به هر شکل و کیفیتی مذموم است؛ ولی ظلم حاکم ظالم که قدرتش را از مردم گرفته، مضاعف و غیرقابل پذیرش است که این مهم از رموز و درس‌های تاریخی و عبرت‌آموز نهضت حسینی است. او مبارزه با ظلم و تحمل‌نكردن ظالم را از رسالت انبیا، اولیا، ادیان الهی و به‌ویژه پیام اصلی قیام عاشورا برشمرد و افزود: ظلم به هر شکل و کیفیتی مذموم است. او در ادامه سخنان خویش با تأکید بر اینکه شیعه همچنان مظلوم و مورد ستم است، گفت: ان‌شاءالله با ظهور امام زمان (عج) هدف اصلی اباعبدالله الحسین (ع) که امنیت، عدالت و زندگی در سایه عدالت اسلامی و قرآن کریم است  و منجر به نابودی آخرین ظالم در دنیا خواهد شد، تحقق می‌یابد.

دیدار رئیس جمهوری با خانواده شهید همدانی


پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شامگاه شنبه و در آستانه اربعین حسینی، با ‏حضور در منزل شهید «حسین همدانی»، ضمن گفت‌وگو با خانواده شهید همدانی گفت: امیدوارم خداوند متعال درجات شهیدان و به‌ویژه شهید همدانی را متعالی کرده ‏و با شهدای کربلا محشور کند. رئیس‌جمهوری همچنین با قدردانی از صبر و فداکاری همسر شهیدان و جانبازان خطاب به ‏همسر شهید همدانی گفت: شما نیز بار سنگینی بر دوش داشتید و صبر و فداکاری زیادی انجام ‏داده‌اید و بدون تردید از پاداش و اجر الهی برخوردار خواهید بود. او با تجلیل از ایثار و فداکاری شهید سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی، از ‏فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان ‏حرم، گفت: پاسداری از خون شهیدان گرانقدرمان، وظیفه‌ای همگانی است. رئیس‌جمهوری همچنین شامگاه شنبه هم‌زمان با شب اربعین حسینی (ع) با حضور در منزل بسیجی شهید مدافع ‏‏حرم «عمار بهمنی»، با خانواده این شهید دیدار و گفت‌وگو کرد‎. 

مدیرعامل سابق خانه مداحان: 
حاج‌منصور حرف خودش را می‌زند


خبرآنلاین: محسن طاهری، مدیرعامل سابق خانه مداحان، گفت: اینکه سیاست را با خواندن روضه قاتی می‌کنیم و وسط اوج روضه و مصیبت، حرف سیاسی می‌زنیم، به نظرم این کار نیاز نیست. مداحان باید تنور انتخابات را گرم نگه دارند؛ اما تعیین یا رد مصداق از سوي آنها اشتباه است. او درباره حرف‌های روح‌الله بهمنی، مدیرعامل خانه مداحان که گفته بود «مداحان یک اتاق فکر دارند، بزرگ این اتاق فکر هم حاج منصور ارضی است»، عنوان کرد: چند مجموعه وجود دارد؛ اما اینها با هم نیستند، هر مجموعه نظرات خودش را عنوان می‌کند؛ ولی در بعضی موضوعات کلان ممکن است تصمیم‌گیری‌ها یکی شود. طاهری افزود: حاج‌آقا ارضی نظر خاص خود را دارد، مشاوره‌هایی از علمای حوزه و بعضی خبرگان مداحی می‌گیرد؛ بنابراین این‌طور نیست که بخواهد حرف جوان‌ترها را بپذیرد که حرفی را بزند یا نزند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم به ایشان القا کنیم این کار را بکند یا نکند. در کل حاج‌آقا ارضی به یک جمع‌بندی برسد، حرف خودش را می‌زند. از جهتی هم او مورد توجه حضرت آقاست. او گفت: یک جاهایی آن دوستانی که پا به سن گذاشته‌اند، شاید از بعضی تنش‌ها پرهیز کنند؛ اما آقای ارضی کسی است که نمی‌ترسد، دل به دریا می‌زند و جلو می‌آید، حالا ممکن است یک جا خراب و یک جا خوب شود. 



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات