صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۲۵

اخبار ویژه روزنامه های 2 آذر 1395

کیهان

رادیو فرانسه:توافق برای ایران تعهد آور است اما برای آمریکا نه!


وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: ولید فارس، مشاور دونالد ترامپ در سیاست خارجی، هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی و در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برجام را پاره خواهد کرد؟ گفت «پاره کردن شاید واژه خیلی تندی باشد، اما او توافقی را که قبلا صورت گرفته برمی‌دارد و با اروپاییان و طرف‌های تماس، بازبینی می‌کند.» ولید فارس در ادامه گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که آیا منظور بازبینی است و نه لزوما توقف اجرای توافق؟ گفت «آن را بررسی خواهد کرد، به کنگره خواهد فرستاد و از ایرانیان خواهد خواست چند مورد را تغییر دهند و مذاکراتی خواهد بود و مذاکرات بسیار فشرده خواهد بود.»
رادیو فرانسه با طرح این سوال که آیا دونالد ترامپ به طور قانونی می‌تواند از توافق اتمی وین خارج شود؟ می‌نویسد: توافق هسته‌ای وین (برجام) یک پیمان بین‌المللی محسوب نمی‌شود. این توافق هیچگاه به طور رسمی امضا نشده و توسط پارلمان کشورهای 5+1، از جمله کنگره آمریکا تصویب نشده است. هرچند برجام یک توافق‌نامه چندجانبه است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، اما نباید فراموش کرد که قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت در این‌باره، در صورت عدم رعایت شرایط مندرج در آن از سوی کشورهای عضو، هیچگونه مجازاتی برای کشورهای نقض‌کننده قطعنامه، به استثنای ایران پیش‌بینی نکرده است. قطعنامه شماره 2231 قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران، از جمله قطعنامه‌های زیر ماده 41 فصل 7 منشور ملل متحد را به صورت مشروط لغو کرده، اما با مکانیزم نسبتا ساده‌ای قابلیت بازگشت دارد. در قطعنامه 2231 جزییات مهمی در مورد مسئله نظارت بر عملکرد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سازوکار بازگشت تحریم‌ها (موسوم به مکانیزم ماشه)، تحریم‌های تسلیحاتی و همچنین روند حل اختلاف منظور شده است. این در حالی است که عدم رعایت این قطعنامه از سوی دیگر کشورهای عضو (به عنوان مثال آمریکا) الزاماتی با عواقب حقوقی برای آنها ندارد. هرچند که می‌تواند به اعتبار آمریکا لطمه بزند.
گزینه دیگر دونالد ترامپ، تلاش برای بازبینی توافق اتمی وین است. اجماع جهانی برای اجبار احتمالی ایران به مذاکرات مجدد، بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد. در همان حال، ایران تحت هیچ شرایطی به بازگشت بر سر میز مذاکره برای زیر پرسش بردن مزایایی که از این توافق به دست آمده، نخواهد رفت.

کنایه های مشاوره خاتمی به روحانی /دولت نه گفتمان دارد نه کارنامه

مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات می‌گوید «گفتمان اعتدال» واقعیت ندارد و روحانی بدون اصلاح‌طلبان نمی‌توانست رئیس‌جمهور شود. تاجیک همچنین می‌گوید دولت کارنامه موفقی بر جای گذاشته و تنها شانس روحانی در انتخابات بعدی به این است که آلترناتیو نداشته باشد.
محمدرضا تاجیک در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره احتمال سقوط آرای روحانی در انتخابات 96 گفت: اگر بخواهم صریح بگویم تنها شانس آقای روحانی در انتخابات آتی، فقدان آلترناتیو است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از اصلاح‌طلبان برای فرار از فاجعه، به آلترناتیو کمتر کریه و زشت‌تر تن می‌دهند فرض من این است که در شرایط عادی همین اتفاق خواهد افتاد نه به علت اینکه دولت کنونی دولت موفقی در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بوده است چرا که دولت کنونی چندان کارنامه موفقی از خود به جا نگذاشته است.
وی با تحقیر تیم رسانه‌ای دولت و رئیس‌جمهور گفت: از کدام تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی صحبت می‌کنید؟ تیمی که اوج فعالیتش اس‌ام‌اس کردن سخنرانی رئیس‌جمهور در سفرهاست را نمی‌توان تیم رسانه‌ای نامید. تیم رسانه‌ای باید تیمی خلاق باشد که بتواند به اشکال گوناگون دیدگاه‌ها و مواضع آقای روحانی را در جامعه ترویج دهد و جاری کند نه اینکه فقط سخنان رئیس‌جمهور را کات و پیست کند، بفرستد که هر فردی می‌بیند بلافاصله دیلیت کند.
تاجیک درباره این سوال که «برخی نزدیکان آقای روحانی مدعی می‌شوند جریان اصلاحات در حال محو شدن بودند و به واسطه پیروزی آقای روحانی و عملکرد دولت از این امر جلوگیری شد با این ادعا موافقید؟» گفت:  بی‌تردید آنچه به نام جریان اعتدالگرا مطرح شد نه دارای پایگاه گفتمانی و نه دارای گفتمانی بود، هر چند به صورت تساهل و تسامح اسمش را می‌گذارند  گفتمان اعتدالگرا اما هیچ چیز از این گفتمان بهره نبرده است و هنوز نتوانسته خودش را در قامت گفتمان عرضه کند و هیچ گرانیگاه و خاستگاه وسیع طبقاتی نداشت و اگر اصلاح‌طلبان این فضا را فراهم نمی‌کردند بی‌تردید شرایط برای این جریان مهیا نمی‌شد و در آینده هم به اعتقاد من، همین طور است که اگر بزرگان و کل جریان اصلاح‌طلبی در پشت آقای روحانی فعال نشوند، ایشان فاقد پایگاه طبقاتی است، بنابراین مطالبی که برخی آقایان مطرح می‌کنند را جدی نگیرید و بیشتر یک طنز تاریخی است.

رئیس بانک مرکزی:باید با پرداخت های خارج از ضوابط برخورد شود.


در پی انتشار خبر ویژه‌ای به نقل از خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ 29 آبان 95 تحت عنوان «آقای رئیس نگرانی خاصی درباره حقوق‌های نجومی ندارد»، روابط عمومی بانک مرکزی ضمن ارسال توضیحی نوشت: رئیس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه مورخ 95/8/25 در جمع مدیران این بانک اعلام کرد: «تمام پرداختی‌ها در بانک مرکزی بر اساس اصول و ضوابط قانونی بوده است و از این حیث نگرانی خاصی وجود ندارد.» بنابراین روشن است که رئیس کل بانک به طور مشخص از پرداخت‌ها در بانک مرکزی دفاع کرده و نظری مثبت یا منفی درباره پرداخت‌های شبکه بانکی نداشته‌اند.
همچنین در همان خبر آمده است که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: مواردی درخصوص پرداخت‌های خارج از ضابطه و چارچوب در کشور صورت گرفته است که طبیعتاً باید با آنها برخورد قانونی شود.

سهم وزارت نفت در خسارت هنگفت پرونده کرسنت

روزنامه جوان در این باره نوشت: پرحاشیه‌ترین قرارداد گازی کشور هنوز گرفتار اما و اگرهایی است که قرار بود توسط وزیر نفت ختم به خیر شود. بیژن نامدار زنگنه وقتی به شکل عجیبی به عنوان نامزد روحانی برای حضور در وزارت نفت راهی جلسه رأی اعتماد شد با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که مهم‌ترین این بحث کرسنت بود. در همان جلسه یکی از نمایندگان مجلس گفت در صورت انتخاب زنگنه به عنوان وزیر نفت ایران در دادگاه محکوم می‌شود. زنگنه در همان جلسه اینگونه پاسخ داد «این حرف یک جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده و یک حرف مضحک است. در هیچ جا بحثی برای اینکه ما خسارتی را پرداخت کنیم وجود ندارد. فعلاً بحثی که مطرح است این است که شرکت نفت ملزم شود این قرارداد معتبر است یا نیست و تازه بعد از آن بحث‌هایی درباره پرداخت غرامت مطرح می‌شود.»
او در واقع در تریبون رسمی مجلس اعلام کرد که خود را ملزم به اجرای این قرارداد می‌داند. زنگنه پیشتر در جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان هم گفته بود پرونده کرسنت را سر دو هفته جمع می‌کند. او پیش از وزارتش نیز این قرارداد را به سود کشور دانسته و از آن دفاع کرده بود. دفاع وی قابل پیش‌بینی بود و چندان محل مناقشه در دادگاه خارجی نبود ولی وقتی وی به مجلس معرفی شد و باز هم از کرسنت دفاع کرد، کار ایران را در دادگاه سخت کرد. در همان ایام شنیده شد ایران در حال پیروزی در دادگاه بود که به دلیل حضور تیم کرسنت در وزارت نفت طرف دوم قرارداد با استناد به مذاکرات مجلس و قرار گرفتن همان تیم بر رأس نفت ادعای ایران را درباره بروز فساد در این قرارداد رد کرد، آنها اینگونه استدلال کردند که اگر ایرانی‌ها به وقوع فساد در این قرارداد اعتقاد دارند چرا دوباره طراحان و امضاءکنندگان کرسنت را به عنوان مدیران ارشد وزارت نفت انتخاب کردند؟
زنگنه به خوبی می‌داند حضورش در نفت به ضرر ایران در دادگاه تمام شده است و بهتر بود از کرسنت دفاع نکند اما نه تنها این کار را نکرد بلکه منصوب وی در شرکت ملی نفت (علی کاردر) نیز به دفاع تمام قد از کرسنت پرداخت.
کاردر معتقد است کرسنت بهترین قرارداد است، همین اظهارنظر وی کافی است تا باز هم دلالان گازی منطقه این اظهارات را پرینت گرفته و به دادگاه ارائه دهند که موضع وزارت نفت ایران در تأیید این موضوع است، به همین راحتی! هم وزیر نفت به خوبی می‌داند اظهارات وی در مجلس چه تغییری در روند دادگاه ایجاد کرده است و هم کاردر به خوبی می‌دانست با این اظهارات عجیب چه بلایی بر سر میلیاردها دلار از منابع کشور می‌آمد ولی کسی نمی‌داند در روزهایی که دادگاه در حساس‌ترین وضعیت خود قرار دارد به دفاع از قراردادی می‌پردازند که طرف اماراتی با استناد به آن ایران را محکوم کرده و حداقل 10 میلیارد دلار از ایران طلب می‌کند.
ادعای اصلی ایران در عدم اجرای این قرارداد بروز فساد و یکطرفه بودن قرارداد بوده است که با این استدلال در حال پایان دادن به پرونده بود که با حضور زنگنه در نفت و تعریف و تمجید وی و برخی مدیران آن ورق به ضرر ایران برگشت. آیا بهتر نبود وزیر نفت به جای توصیه‌های اخلاقی به نمایندگان به مدیران خود تأکید می‌کرد که از محاسن کرسنت چیزی نگویند؟ آیا زنگنه نمی‌داند اینگونه اقدامات منجر به تضییع حقوق ملت ایران می‌شود؟ آیا جریانی خاص قرار است کرسنت را برنده دادگاه کند؟
به بیان ساده‌تر اگر وزیر نفت و مدیران وی به دفاع از قرارداد کرسنت نمی‌پرداختند، اندک امیدی برای عدم صدور محکومیت ایران وجود داشت که به مدد نظرات آنها همه چیز برخلاف منافع ملی رقم خورده است. بدون تردید وزیر نفت دیگر نمی‌تواند وضعیت فعلی را «مضحک» بداند زیرا خود به خوبی می‌داند که حاصل اظهارات وی و همکارانش در دفاع از کرسنت به چه میزان ضررده شده و دلال‌های کرسنتی را به اوج خوشبختی رسانده است. فقط باید به یک پرسش پاسخ داد: «چرا برخی مدیران وزارت نفت در حساس‌ترین روزهای دادگاه کرسنت از این قرارداد دفاع کردند و موجب باخت ایران شدند؟»

کارگزاران:حمایت ما مشروط است/روحانی باید سهم بیشتری به ما بدهد.

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: حزب کارگزاران در راستای سیاست‌های شورای عالی سیاست‌گذاری خود را موظف می‌داند که از تمام پتانسیل‌ خود برای پیروزی آقای روحانی در انتخابات استفاده کند. با این وجود حزب کارگزاران به دنبال این است که به آقای روحانی کمک کند که ایشان کابینه دوم خود را به صورت حزبی تشکیل بدهد. هدف حزب کارگزاران نیز این است که اصلاح‌طلبان سهم بیشتری در کابینه آقای روحانی داشته باشند. تجربه کابینه‌های حزبی در جوامع مختلف نشان داده که این‌گونه کابینه‌ها هماهنگ‌تر و موفق‌تر عمل می‌کنند. به همین دلیل حزب کارگزاران تلاش می‌کند در این زمینه با آقای روحانی وارد مذاکره شود. ما در مرحله اول تلاش می‌کنیم در این زمینه از طریق شورای عالی سیاست‌گذاری و شخص رئیس دولت اصلاحات با آقای روحانی وارد مذاکره شویم. از سوی دیگر حزب کارگزاران  نیز به عنوان یک حزب تاثیرگذار در فضای سیاسی ایران تلاش خواهد کرد یک ارتباط دوطرفه با آقای روحانی برقرار کند که از این طریق نقطه نظرات حزب و دولت را به هم نزدیک کند. حزب کارگزاران تلاش خواهد کرد، در شرایط عادی زمینه مذاکره اصلاح‌طلبان و آقای روحانی را فراهم کند.
وی در پاسخ این سوال که «آیا این احتمال وجود دارد که در کابینه احتمالی آینده آقای روحانی، چهره‌های بیشتری از حزب کارگزاران وجود داشته باشد»؟ «گفت: بله ما انتظار داریم آقای روحانی از اعضای بیشتری از حزب کارگزاران در کابینه خود استفاده کند. حزب کارگزاران یک حزب نخبه‌گراست که بیشتر از تکنوکرات‌های تحصیل کرده و باتجربه تشکیل شده است. در حزب کارگزاران کانون‌های صنفی و تخصصی تشکیل شده است که فقط مسئولان این کانون‌ها می‌توانند در کنگره‌های بزرگ این حزب شرکت کنند و بقیه اعضا از چنین حقی برخوردار نیستند. در نتیجه حزبی که از نخبگان و تکنوکرات‌های بیشتری بهره می‌برد باید به صورت طبیعی سهم بیشتری در کابینه دولت داشته باشد.
«برخی از اصلاح‌طلبان حمایت این جریان از آقای روحانی در انتخابات 96 را قطعی می‌دانند و از سوی دیگر برخی عنوان می‌کنند حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مشروط است. دیدگاه حزب کارگزاران در این زمینه چیست؟ آیا حزب کارگزاران تمایل دارد به صورت قاطع از آقای روحانی حمایت کند یا مشروط؟» عضو کارگزاران در پاسخ این سوال صراحتا گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان باید کاندیدای واقعی خود را به صحنه انتخابات بیاورند و اگر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت به صورت قاطع از وی حمایت کنند. اصلاح‌طلبان نباید به آقای روحانی چک سفیدامضا بدهند و باید با رویکرد حمایت مشروط از آقای روحانی حمایت کنند. با این وجود دیدگاه حزب کارگزاران مبنی بر حمایت قاطع از آقای روحانی است و این حزب تصمیم دارد آقای روحانی را به عنوان گزینه اصلی خود برای انتخابات معرفی کند.
وی می‌افزاید: مجمع نمایندگان ادوار که بنده نایب رئیسی آن را برعهده دارم به دنبال حمایت قاطع از آقای روحانی نیست و خواستار حمایت مشروط و با قید و شرط از آقای روحانی است.
شبیه این اظهارات در زمینه شرط‌گذاری و معامله با روحانی را اخیرا منتجب‌نیا (قائم مقام حزب اعتماد ملی) عنوان کرد. و به نظر می‌رسد سر سهم‌خواهی از روحانی در آستانه انتخابات شدت خواهد گرفت.
علی‌محمد نمازی همچنین گفته است: حزب کارگزاران متهم به این مسئله است که در دولت سهم زیادی داشته است. این در حالی است که در واقعیت چنین نبوده و حزب کارگزاران تعامل و رایزنی جدی با دولت در طول سه سال گذشته نداشته است. به نظر من حزب اعتدال و توسعه سهم بیشتری از کارگزاران در دولت آقای روحانی داشته و این حزب رابطه تنگاتنگی با دولت نسبت به احزاب دیگر داشته است.
گفتنی است حزب کارگزاران متولی اصلی دولت هاشمی بود که رکورد تورم 49/4 درصد را برجای گذشت. این حزب بنیانگذار اشرافیت و تجمل دولتی بود.

وطن امروز

راوی «نیمه‌پنهان» در منزل ابدی آرام گرفت

پیکر مرحوم استاد حسن شایانفر از اساتید روزنامه‌نگاری انقلابی، دیروز از در منزل آن مرحوم تشییع شد. در این مراسم حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی پس از قرائت زیارت عاشورا، بر پیکر حاج حسن شایانفر نماز خواند و حضار در مسجد امام رضا(ع) برای آن مرحوم عزاداری کردند. به گزارش فارس، در این مراسم جمع کثیری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور از جمله حسین شریعتمداری مدیرمسؤول روزنامه کیهان، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعدالله زارعی، عبدالله گنجی مدیر مسؤول روزنامه جوان، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، مهدی فضائلی، عباس سلیمی‌نمین، کاظم انبارلویی، رضا مقدسی، مهدی ذاکری و... حضور داشتند. غلامعلی حدادعادل در حاشیه این مراسم با اشاره به ویژگی‌های رفتاری آن مرحوم، اظهار کرد: مرحوم شایانفر غیرت دینی و فرهنگی داشت. وی افزود: مرحوم شایانفر فرد سختکوشی بود که در مسیر اهداف انقلاب حرکت می‌کرد. حسین شریعتمداری نیز درباره شخصیت مرحوم شایانفر گفت: حاج حسن شایانفر یک نام‌آور گمنام بود و بسیار ساده می‌زیست. وی با بیان اینکه نقش برجسته شایانفر همان دیدگاه‌هایی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان جهاد کبیر یاد می‌کنند، افزود: مرحوم شایانفر همواره در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درصدد تبیین و روشنگری بود. مدیرمسؤول روزنامه کیهان تصریح کرد: مرحوم شایانفر ارادت بی‌حد و وصف ناشدنی به حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشت و از صراط مستقیم انقلاب پا را فراتر نگذاشت. پیکر مرحوم شایانفر پس از تشییع به بهشت زهرا(س) انتقال یافت و در قطعه 72 به خاک سپرده شد.
 
طرح‌های کنگره جدی شود  برخورد می‌کنیم!

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید اگر طرح‌های کنگره جدی شود اقدامات متناسب با آن را اجرا خواهیم کرد. بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران درباره تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران و همچنین ممنوعیت فروش هواپیما به ایران گفت: لوایح کنگره آمریکا ناشی از مشکلات و تحولات سیستم سیاسی داخلی آمریکاست. در یک‌سال گذشته پس از برجام حدود 60 لایحه و طرح بود که می‌توانستند در صورت نهایی شدن و طی مراحل قانونی به نوعی ناقض برجام باشند. اما تا طی شدن مراحل قانونی منتظریم. ما طرح و برنامه و گزینه‌های خود را داریم تا در زمان لازم اگر نیاز بود اقدامات متناسب را اجرا کنیم. این طرح‌های کنگره را جدی نمی‌گیریم ا‌ما اگر جدی شوند، برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت. ما بر سر منافع مردم و کشور سازش نخواهیم کرد و اگر لازم باشد برای دفاع از این منافع بهای لازم را می‌پردازیم. وی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: در مباحث انتخاباتی آمریکا صحبت‌های زیادی درباره مسائل مختلف انجام شد، فقط درباره برجام نبود، بلکه درباره موضوعات مختلفی بود.  سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه هنوز برای قضاوت زود است، گفت: ترامپ با نزدیک شدن به موعد ریاست‌جمهوری مواضعش طبق اصول و منافع آمریکا می‌شود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی آماده است و گزینه‌های خود را دارد و در وقت لازم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.  قاسمی تصریح کرد: برجام توافقی چندجانبه است و به تایید سازمان ملل و شورای امنیت رسیده است و یک طرف نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد. هنوز نمی‌توانیم جمع‌بندی خاصی داشته باشیم، ما صبور و منتظریم تا تیم ترامپ را ببینیم و تصمیمات مقتضی را بگیریم.
 
توجیهات اقتصادی ابزار فریبنده برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عده‌ای تحت عناوین فریبنده به دنبال ایجاد دفتر اتحادیه اروپایی در ایران هستند، گفت: برخی توجیهات اقتصادی در این‌باره ساده‌اندیشانه است. ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با مهر افزود: ۲۸ عضو اتحادیه اروپایی همه در ایران سفارتخانه دارند و امور مربوط به این کشورها توسط سفارتخانه‌های‌شان در ایران انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه دفتر اتحادیه اروپایی در کشور‌های دیگر صرفاً سیاسی است و اهداف اقتصادی ندارد، گفت: اتحادیه اروپایی در ۱۳۵ کشور دنیا دارای نمایندگی و دفتر است و کارهای سیاسی انجام می‌دهد. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به رفت و آمدهای نمایندگان اتحادیه اروپایی به ایران گفت: اشتون بعد از حضور در ایران تلاش کرد به دیدار فتنه‌گران برود و غائله سیاسی درست کند.  عضو فراکسیون ولایت مجلس با تاکید بر اینکه یک مجموعه سیاسی نیازی نیست در جمهوری اسلامی ایران دفتر داشته باشد، گفت: در صورت تشکیل دفتر اتحادیه اروپایی، این تشکیلات سیاسی به بهانه‌های مختلف حقوق بشر و حقوق زنان، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار خواهد داد تا اهداف آمریکا را در ایران محقق کند. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه عده‌ای تحت عناوین فریبنده به دنبال ایجاد دفتر اتحادیه اروپایی در ایران هستند، گفت: اگر قرار است سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران صورت گیرد، شرکت‌ها و کشورها فعال هستند و رفت و آمدهای زیادی در ایران صورت گرفته است و نیازی نیست دفتر اتحادیه اروپایی در ایران تاسیس شود.
 
12 بدعهدی آمریکا در اجرای برجام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید آمریکا از روز اجرای برجام تا به امروز 12 بار در اجرای برجام بدعهدی کرده است. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با راه دانا اظهار داشت: اخیراً شاهد بودیم دولت آمریکا تحریم‌های گذشته را برای 10 سال دیگر تمدید و همچنین کنگره آمریکا طرح دیگری را در این‌باره به تصویب رسانده که هر دوی آنها با برجام مغایرت دارد. وی با بیان اینکه قرار بر این بود با اجرایی شدن برجام، تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود، تصریح کرد: همانگونه که در گزارش کمیسیون امنیت ملی در این‌باره توضیح داده شد، تا زمان ارائه گزارش 9 مورد نقض برجام از سوی آمریکا صورت گرفت که این موارد از یک روز بعد از اجرایی شدن برجام آغاز شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه از زمان گزارش نقض برجام توسط آمریکا که از سوی مجلس تهیه شد 3 مورد بدعهدی دیگر به آن اضافه شده است، عنوان کرد: آقای ظریف در آخرین باری که به مجلس آمدند به صراحت اعلام کردند از این زمان به بعد علیه ایران تحریم جدیدی شکل نمی‌گیرد. نقوی‌حسینی افزود: متأسفانه بعد از این قول مقامات آمریکایی به آقای ظریف تحریم‌های جدیدی در قالب مصوبه علیه ایران وضع شده است که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی به قول و قرار خودشان با ظریف و تیم مذاکره‌کننده هم پایبند نبوده‌اند. وی تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور و تیم مذاکره‌کننده باید پاسخگو باشند که اگر قول و قراری گذاشته شده است، چرا به آن عمل نمی‌شود؟ آقای ظریف باید پاسخگو باشد که برای اجرایی شدن این توافق چه اقدامات دیگری انجام داده است.
 
اکران «شب‌نامه»  در ۴۵ دانشگاه کشور

مسؤول امور رسانه‌ای مستند «شب‌نامه» از اکران این مستند در ۴۵ دانشگاه کشور خبر داد و گفت: از زمان اکران این مستند در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی، بیش از ۳۵۰ ثبت درخواست اکران برای آن داشته‌ایم. مهرداد خوشبختی در گفت‌وگو با تسنیم از درخواست اکران این مستند در 30 استان کشور خبر داد و گفت: مستند «شب‌نامه» تاکنون 55 اکران داشته که از این تعداد 45 اکران در دانشگاه‌های سراسر کشور انجام شده است.   مستند «شب‌نامه» به نویسندگی و کارگردانی سیدمهدی کرباسی و رضا صادقی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا جعفریان در مرکز مستند «سفیر فیلم» تولید شده و در آن ابعاد پروژه نفوذ توسط «سیامک نمازی» به تصویر کشیده شده است. «نمازی» یکی از چهره‌های اصلی عناصر نفوذ در کشور است که مدتی پیش توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگیر و توسط دستگاه قضایی محکوم شد.

 استعفای مدیران نفتی با کاهش حقوق

بنا بر شنیده‌ها وزیری‌هامانه در اعتراض به دستور جدید زنگنه مبنی بر تغییر محاسبه حقوق مدیران ارشد نفتی استعفا داده‌ است. به گزارش ایلنا، پس از انتشار خبر استعفای وزیری‌هامانه از وزارت نفت، وی در پاسخ به اینکه آیا علت استعفا دستورالعمل جدید وزیر نفت مبنی بر کاهش حقوق مدیران است؟ گفت: من در این‌باره  مصاحبه نمی‌کنم. بر اساس بخشنامه وزیر نفت حقوق مدیران که بالای 30 میلیون تومان دریافتی داشتند به 20 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر و در حالی که فقط ۵ ماه از آخرین تغییر اساسی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران می‌گذرد، وزیر نفت با صدور 2 حکم جدید، 2 تن از اعضای هیات مدیره این شرکت را تغییر داد. وزیر نفت در  این حکم «کریم زبیدی» و «محمود بیلکار» را به عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد و عبدالمحمد دلپریش و قدیر موحدزاده از اعضای اصلی هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران بازنشسته شدند.
 
ایران

توصیف نهاوندیان از راهپیمایی اربعین

رئیس دفتر رئیس جمهوری راهپیمایی زائران اربعین را بزرگترین راهپیمایی حق‌طلبانه و صلح‌آمیز در جامعه امروز جهانی خواند.
به گزارش ایرنا در بخشی از یادداشت محمد نهاوندیان آمده است:میلیون‌ها زن و مرد از کشورهای گوناگون، با گام‌های صبور و استوار خود می‌آیند تا دلبندی شان به یک عشق و حماسه بزرگ الهی و پایبندی شان به یک مکتب انسانی را امضا کنند. می‌آیند تا بگویند قیام حسین بن علی(ع) در مبارزه با سوء‌استفاده از دین برای تثبیت حکومت ظلم و فساد هنوز زنده است و روش روشنگر و مردم‌گرای او هنوز دل‌ها را تسخیر می‌کند و شیوه حرکت او که تا دشمن دست به سلاح تجاوز و کشتار نبرده است، راه مسالمت می‌پوید، هنوز بهترین گواه حقّانیت و مظلومیت است.احیای گسترده و مردمی این سنّت دیرپای پیاده روی فروتنانه زیارت، برای نشان دادن اسلام حلم و بردباری و دعوت، در تمایز و تباین درخشانی است با توطئه سیاه کسانی که در این سال‌ها، قساوت و سربریدن و انفجار را برای تبلیغ و تحکیم فرقه اسلام نمای خود برگزیدند.

مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی زمینی ارتش

مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش روز گذشته با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.  به گزارش ایرنا، در این مراسم، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش گفت: ما امروز با تهدیدهای نوینی روبه‌رو هستیم که ایجاب می‌کند روش سنتی خودمان را به سمت روش‌های نوین در ساختار، سازمان، آموزش و عملیات‌های جدید تغییر دهیم که خوشبختانه زمینه و بستر آن در دوران امیر سرتیپ پوردستان در نیروی زمینی ارتش به وجود آمد. در این مراسم ازخدمات امیر احمدرضا پوردستان فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش قدردانی شد. وی به سمت جانشین فرمانده کل ارتش منصوب شده است. همچنین امیر سرتیپ کیومرث حیدری، به عنوان فرمانده جدید نیروی زمینی ارتش  معارفه شد.

توصیه جلایی‌پور به اصولگرایان

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همه لایه‌های هفتگانه اصلاح‌طلبان روی کاندیداتوری آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اتفاق نظر دارند. این لایه‌های هفتگانه شامل رهبر جریان اصلاحات، احزاب اصلی، نهادهای مدنی نزدیک به اصلاح‌طلبان و تشکل‌های دانشجویی می‌شود که اینها نیز خود لایه‌هایی دارند که بتدریج در ۲۰ سال گذشته شکل گرفته‌اند. کاندیدای همه این لایه‌ها آقای روحانی است اما نه از روی ناچاری، بلکه به این دلیل که ایشان کارنامه خوبی دارد و کشور را در شرایط بحرانی تحویل گرفته و حضور ایشان در رأس دولت با توجه به آینده حساس کشور قابل دفاع است. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آینده سیاسی اصولگرایان هم گفت: آنها اگر به سمت میانه‌روها بروند، قطعاً یکی از نیروهای مهم سیاسی ایران خواهند بود. به خطا حدود ۱۰ سال است که به آقای ناطق نوری پشت کرده‌اند، آقای ناطق کسی بود که می‌توانست این جریان را مدیریت کند.  جلایی‌پور در پاسخ به این سؤال که  فکر می‌کنید اصولگرایان در آینده به سمت فردی همچون آقای ناطق نوری می‌روند؟ افزود: اگر بروند که آینده خوبی دارند اما فعلاً علائمی از این تصمیم نیست. قطعاً اگر به سمت کسانی همچون ناطق نوری و علی لاریجانی و علی مطهری بروند، وضع بهتری خواهند داشت اما اکنون چنین علائمی دیده نمی‌شود.

تدابیر اوباما برای تحکیم بیشتر برجام قبل از ترک کاخ سفید

برخی منابع خبری در ایالات متحده امریکا گفته‌اند که اوباما پیش از ترک کاخ سفید، به دنبال اتخاذ تدابیری برای تحکیم بیشتر برجام است. به گزارش «تابناک» به نقل از وال استریت ژورنال، این منابع مدعی شده‌اند که از جمله اقداماتی که اوباما در این جهت انجام خواهد داد، اعطای مجوزهای بیشتر به تجار امریکایی برای ورود به بازارهای ایران و حذف برخی تحریم‌های اضافی امریکا علیه ایران است؛ اقداماتی که به گفته این منبع، پیش از انتخاب ترامپ هم در جریان بوده و احتمالاً به گونه‌ای برجام را تحکیم خواهد کرد که تقریباً برگشت از آن برای دونالد ترامپ غیرممکن خواهد بود. این مقام ارشد به وال استریت ژورنال گفت: دولت ترامپ احتمالاً بعد از تحلیل توافق هسته‌ای، از پاره کردن آن منصرف خواهند شد. وال استریت ژورنال در پایان نوشت: اگر ترامپ در برهم زدن توافق هسته‌ای با موانع قانونی مواجه نشود و بتواند براحتی آن را ملغی کند، مسئولیت این ماجرا به عهده باراک اوباما خواهد بود، زیرا وی نتوانسته است توافقی را که خود برای رسیدن به آن تلاش کرد، حفظ کند.

درخواست ضد ایرانی شورای روابط بین‌المللی خلیج فارس

شورای روابط بین‌المللی کشورهای حاشیه خلیج فارس موسوم به «کوگر» از کشورهای عربی و اسلامی، بویژه اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواست تا شدیدترین تصمیمات را در قبال ایران اتخاذ و تهران را از سازمان همکاری‌های اسلامی اخراج کنند.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه  در این باره گفت: عربستان نمی‌تواند برای کشورهای عربی تعیین تکلیف کند.  متأسفانه ریاض هنوز از خردگرایی لازم برخوردار نیست و راهی را می‌رود که برخی دیکتاتورهای قبلی منطقه در آن گام برداشتند.

کمالوندی: انتقال آب‌سنگین به عمان برای فروش است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اخباری مبنی بر انتقال مقادیری از مازاد آب سنگین ایران به عمان گفت: «با توجه به پیشرفت مذاکرات با چند شرکت و کشور خارجی برای خرید آب سنگین مقادیری از تولیدات مازاد ایران به عمان منتقل شده است.» بهروز کمالوندی در گفت‌و گو با ایسنا در خصوص مقادیر انتقالی آب سنگین ایران برای فروش به کشورها و شرکت‌های مختلف به عمان گفت: «مقادیری از این آب سنگین منتقل شده است و با توجه به پیشرفت در مذاکرات که رو به جلو است، مقادیر دیگر به این کشور جهت انتقال به کشورهای خریدار ارسال خواهد شد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «انتقال آب‌سنگین ایران به عمان جنبه تجاری دارد و با توجه به مذاکرات در حال انجام با طرف‌های خارجی این مقادیر به تناسب به عمان انتقال داده می‌شود.» ایران تاکنون ۳۲ تن آب‌ سنگین به امریکا و ۳۸ تن دیگر نیز به روسیه فروخته است. بر اساس برجام، ایران مازاد بر نیاز خود برای تأمین موارد ضروری را می‌تواند به کشورهای مختلف به فروش برساند.
 
جمهوری اسلامی

نماینده مردم اردکان در مجلس خبرداد:
تمرکزشورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اکنون بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا متمرکز شده است چراکه باگرم شدن آن تنور انتخابات ریاست جمهوری داغ می‌شود.
به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش درباره نشست شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: 45 نفر عضو این شورا هستند که سه نفر از آنها از فراکسیون امید انتخاب شده‌اند.
وی گفت: در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کمیته‌های امور استان‌ها، تعامل با شخصیت‌ها و راهبردی و تدوین استراتژی تشکیل شد.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فعالیت این شورا روی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و شورای اسلامی شهر و روستا متمرکز می‌شود و راهبرد اصلی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ملی و منطقه‌ای است.
نماینده مردم اردکان گفت: گرایش این شورا به سمت جوانان، متخصان و زنان است.
تابش درباره اینکه اصلاح‌طلبان هنوز وارد مصادیق نشده اند، اظهار داشت: ما باید راهبردی تدوین کنیم که مردم برای انتخاب نمایندگان شایسته به ملاک‌هایی دست یابند که وجدانشان آرام گیرد.
وی ادامه داد: انتخابات شوراها انتخاباتی منطقه‌ای است که اگر بتوانیم آن را پرشور کنیم، به طور یقین انتخابات ریاست جمهوری هم گرم می‌شود؛ از این رو اکنون بر شوراها متمرکز شده ایم.
نماینده مردم اردکان در مجلس درباره اینکه گزینه شما برای انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی است؟ گفت: اکنون گزینه ما آقای دکتر روحانی است زیرا عملکرد وی در سیاست‌ داخلی و خارجی قابل قبول بوده است.
تابش گفت: برخی توقعات و انتظارات وجود دارد که شاید در ید قدرت وی نبوده است، اما ممکن است وقتی وارد مصادیق شویم، گزینه‌های دیگری نیز مطرح شود.

جلائی‌پور: اصولگرایان امروز باید در خانه ناطق‌نوری را بزنند

یک تئوریسین اصلاح‌طلب معتقد است که اصولگرایان اکنون مشکل جدی مدیریت و پایگاه اجتماعی دارند و برای حل مشکل خود باید در خانه فردی همچون ناطق نوری را بزنند و علی مطهری را لیدر خود کنند.
حمیدرضا جلائی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا به تحلیل و ارزیابی آخرین مسائل سیاسی و اجتماعی کشور پرداخت.
او در عین اینکه وضعیت جریان اصولگرا را بحرانی توصیف می‌کند، می‌گوید که همه لایه‌های اصلاح‌طلبان بر کاندیداتوری حسن روحانی اتفاق نظر دارند و تاکید می‌کند این اجماع از روی ناچار نیست، بلکه به دلیل داشتن کارنامه قابل دفاع رئیس‌جمهور دولت یازدهم است.
این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را جریانی جدی و موثر نمی‌داند و می‌گوید: او اگر به جای سر و صدا می‌رفت یک حزب سیاسی درست می‌کرد خوب بود، زمانی که احمدی‌نژاد صدایی داشت شرایطی بود که اصولگرایان سکوت کردند تا او هر کاری خواست بکند. اما حالا این سکوت شکسته شده و دیگر پدیده‌ای جدی به نام احمدی نژاد وجود ندارد.
جلائی‌پور تغییرات صورت گرفته در دولت را نیز در راستای سیاست‌های برد-برد رئیس‌جمهور ارزیابی می‌کند و معتقد است که روحانی در انتخاب‌های مجدد خود از موضعش عقب ننشسته و رای اعتماد به وزرا نیز آزمون خوبی برای مجلس دهم بود.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران همچنین با انتقاد از رشد فزاینده اندازه حکومت و نبود رقابت حزبی در ایران، حل این مسائل را از مولفه‌های برجام ملی می‌داند و می‌گوید: دولت روحانی و اصلاح‌طلبان و بخشی از میانه‌روهای اصولگرا دوست دارند این سامان یابی ساختاری انجام شود اما ارکان و هسته اصلی کشور باید این قصد را داشته باشند.
او به نقش دانشجویان در شبکه‌های آنلاین اشاره می‌کند و معتقد است که جنبش‌های دانشجویی اکنون به پویش‌های دانشجویی تبدیل شده است.
جلائی‌پور می‌گوید: همین دانشجویان بودند که سال 92 آقای عارف را متقاعد به کناره‌گیری کردند. در انتخابات 94 نیز کارآمدترین کمپین‌های انتخاباتی ما، کمپین‌های آنلاین دانشجویان بودند.
اسفنانی: احزاب باید قواعد بازی را قبول کنند

نماینده سابق مجلس گفت: احزاب در کشور ما ناقص‌الخلقه ایجاد شده‌ و از تحزب‌، فقط انتخابات و معرفی کاندیدا را مد نظر قرار داده‌اند.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه احزاب کشور ما به صورت ناقص‌الخلقه ایجاد شده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه حتی احزاب نسبتا فعال ما در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حساس کشور وظیفه خودشان را آنطور که باید و شاید انجام نمی‌دهند و متاثر از اوضاع حاکم بر زمان تصمیم‌هایی می‌گیرند که به زعم خودشان حزبی است.
وی تاکید کرد: ما هنوز هم نمی‌توانیم ادعا کنیم که تحزب در کشورمان شکل واقعی خودش را پیدا کرده و توانسته در جامعه جایگاه اصلی‌اش را پیدا کند.
نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه در همه جای دنیا گزینش افراد برای ورود به انتخابات به صورت نخبه‌گزینی است، اظهار داشت: آنان بهترین گزینه خود را در قالب یک پیش انتخابات و درون حزب معرفی می‌کنند و سپس وی را به عنوان کاندیدای نهایی خود در انظار عمومی قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما برای انتخاب کاندیدا به نخبه‌گزینی توجه نمی‌شود، تصریح کرد: احزاب ما متاسفانه از امتیاز انتخاب درون حزبی برای معرفی کاندیداهای خود بهره نمی‌گیرند و معمولا یکسری مصلحت و اعمال نفوذها را در ارائه لیست خود دخیل می‌کنند.
اسفنانی با بیان اینکه احزاب ما برای موفقیت باید همه قواعد حزب‌داری را رعایت کنند، بیان داشت: احزاب در کشور ما به صورت ناقص‌الخلقه ایجاد شده‌اند و از قوانین حزب‌داری تنها یک بخش آن یعنی انتخابات و معرفی کاندیداها را مورد نظر قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه معرفی کاندیداهای احزاب در کشور ما بسیار متفاوت با کشورهای دیگر است، ادامه داد: انتخاب کاندیداها در کشور ما به این شکل است که وقتی حزبی یک فرد را برای انتخابات تایید می‌کند، بقیه افراد و احزاب را نیز ملزم می‌کند که از آن فرد حمایت کنند.
نماینده سابق مجلس افزود: پیشنهاد بنده این است که احزاب و تشکل‌های ما باید همه قواعد بازی احزاب را رعایت کنند و در انتخاب کاندیداها به نخبه‌گزینی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
اسفنانی با اظهار تاسف از اینکه در ایام انتخابات یکسری حزب جدید روی کار می‌آیند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایام انتخابات در کشور ما حزب‌نماهایی ظاهر می‌شوند که هیچ یک از موارد مربوط به حزب و دسته‌‌های سیاسی را در خود ندارند و تنها در مقطعی ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی از فعالیت دست می‌کشند.

فاطمه سعیدی: وزیر کشور پاسخگو باشد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح وزیر کشور نسبت به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد شد.
به گزارش ایلنا، فاطمه سعیدی در کانال تلگرامی خود در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد نوشت: برادر شجاع و آزاده‌ام علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در روز اربعین و کنار مضجع پاک امام هشتم اجازه سخنرانی ندارد!
وی ادامه داد: وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی باید توضیح دهند چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می‌شود.
جعفرزاده: مقامات ذی صلاح قوه قضاییه به موضوع لغو سخنرانی در مشهد ورود کنند
نائب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی موضوع لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد از سوی مقامات ذی صلاح قوه قضاییه شد.
به گزارش ایسنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس با انتشار مطلبی نوشت: «وفق گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور و مصاحبه سخنگوی این وزارتخانه، دادستانی مشهد طی مکاتبه‌ای بدون اشاره به محتوی برنامه و سخنران آن اجرای هرگونه جلسه‌ای را در تالار رازی مشهد ممنوع اعلام کرده است؛ حتی در خصوص محل جدید نیز دستور به پلمب داده شده، حسب اعلام این مقام وزارت کشور این دستور فاقد مبانی حقوقی و قانونی است.
علی‌ایحال با توجه به انتشار اخبار مربوط به لغو سخنرانی آقای مطهری در مشهد و پیگیری‌های وزارت کشور بدیهی است مقامات محترم قضایی اعم از رئیس محترم دستگاه قضایی و دادستان کل کشور و دادستان دادسرای انتظامی قضات از این امر مطلع گردیده‌اند؛ بنابراین انتظار این است که اگر دادستانی مشهد دستوری خلاف موازین قانونی صادر نموده باشد مقامات ذی صلاح قوه قضاییه به این امر ورود کرده و موافق قانون نظارت بر رفتار قضات موضوع را بررسی و مورد رسیدگی قرار دهند تا چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد موافق قانون رفتار گردد. از طرفی وزارت کشور نیز به جهت حمایت از حقوق قانونی و سیاسی اشخاص و مردم تا حصول نتیجه اقدامات قانونی لازم را تداوم ببخشد؛ در غیر این صورت مجلس از کلیه ابزارهای قانونی و نظارتی خویش در موضوع اخیر استفاده خواهد نمود.

عارف:
تبعیض بین مسئولان برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست

رئیس فراکسیون امید در کانال تلگرامی خود از تبعیض بین مسئولین برای سخترانی آزادانه در اماکن عمومی انتقاد کرد.
به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف درباره لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد به دستور دادستان این شهر در کانال تلگرامی‌اش نوشت:
از آنجا که یکی از اهداف حرکت امام حسین(ع) اصلاح کج روی‌ها و حاکمیت قانون بود جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم.تبعیض بین مسئولین برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.

عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها:
انتخابات هر قدر به سمت شفافیت و سلامت پیش برود بهتر است


عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: هر قدر انتخابات به سمت شفافیت و سلامت پیش برود و سرعت فرآیند انتخابات بیشتر شود حتماً بهتر خواهد بود.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع برگزاری الکترونیک انتخابات شوراها گفت: اگر طرح الکترونیکی شدن انتخابات صحت و سرعت لازم را داشته باشد و نیازهای اجرای آن به خوبی دیده شده باشد ما در هیات نظارت از آن حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: به شرط تکمیل زیرساخت‌ها و حصول اطمینان از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برگزاری الکترونیک انتخابات، هیات نظارت موافق برگزاری انتخابات الکترونیک است.

اعتماد

کمال خرازی:برای هر تحولی در آمریکا آماده هستیم.

مرد آرام ديپلماسي ايران عادت به اظهارنظرهاي آنچنان بلندبالا ندارد. تمايلي هم براي انجام گفت‌وگوهاي رسانه‌اي ندارد با اين همه او مسائل بسياري را مي‌داند كه بيشتر از هرچيز ميراثي از هشت سال سكانداري‌اش بر وزارت خارجه دولت اصلاحات است. كمال خرازي اين روزها سمت مهمي را با انتصاب مقام معظم رهبري در شوراي راهبردي روابط خارجي با مديريت كردن اين شورا دارد با اين همه نگاهي كه به انتخابات امريكا و نتيجه آن دارد بيش از هر چيز يك نگاه دعوت به صبر است. اينكه صبر شود تا مشخص شود دونالد ترامپ قرار است چه افرادي را به كار بگيرد. با اين همه سيد كمال خرازي تاكيد دارد كه ايران براي هر تحولي كه در ايالات متحده امريكا رخ دهد آماده است. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با تاكيد بر اينكه براي اظهارنظر در مورد مواضع ترامپ زود است، افزود: ما براي هر تحولي كه بخواهد روي دهد آماده هستيم. به گزارش جماران، كمال خرازي، در مورد تاثير انتخاب ترامپ بر روابط امريكا با ديگر كشورها اظهار كرد: الان زود است كه بتوان قضاوت كرد چون معمولا شعارهاي انتخاباتي رييس‌جمهورهاي امريكا با حرف‌هاي آنها در كاخ سفيد فرق دارد. وزير امور خارجه اسبق كشورمان با بيان اينكه همه از مواضع ترامپ و نوع زندگي او نگران هستند، افزود: بعضي افراد اميدوار هستند كه بعد از روي كار آمدن، مواضع ترامپ تلطيف شود ولي بايد صبر كرد و ديد كه چه همكاراني را انتخاب مي‌كند و استراتژي او چيست؟ وي همچنين در مورد تاثير اين انتخاب در برجام و روند آن گفت: بايد صبر كرد و ديد كه تصميم آنها چيست؟ در هر صورت ما براي هر تحولي كه بخواهد روي دهد آماده هستيم.

سه استیضاح در راهروهای مجلس

فقط صداي بلند نمايندگان در محكوميت لغو سخنراني نايب رييس مجلس  در مشهد را نبينيد. زير پوست مجلس اين روزها اتفاقات ديگري هم در حال رخ دادن است. استيضاح چند وزير ديگر كابينه كليد خورده است. خبرها هم نشان از جدي‌تر شدن ماجرا دارد. ظاهرا نمايندگان نمي‌خواهند صبر كنند تا رييس‌جمهور به مطالبه آنها درباره ترميم اقتصادي، سياسي و اجتماعي كابينه پاسخ دهد. خودشان مي‌خواهند دست به كار شوند و  براي شروع هم قرعه به نام دو وزير اقتصادي و علوم خورده است. وزير كشور هم كه مي‌خواهد كج‌دار و مريز اين شش ماه باقي مانده را بگذراند از دو روز قبل و ماجراي مشهد از هميشه به استيضاح نزديك‌تر شده است. داستان استيضاح فرهادي وزير علوم از حدود يك ماه قبل مطرح شد. فرهادي پنجمين گزينه رييس‌جمهور براي وزارت حساس علوم، تحقيقات و فناوري بود. روحاني چاره‌اي جز انتخاب او نداشت. چون مجلس نهم به گزينه نخست او يعني ميلي‌منفرد راي نداد تا فرجي‌دانا وزير علوم شود. اما مجلس نهم يك سال بعد او را هم تحمل نكرد. گزينه‌هاي بعدي روحاني دانش‌آشتياني و نيلي احمدي‌آبادي بودند كه آنها هم راي نياوردند تا بالاخره مجلس نهم به وزارت فرهادي رضايت داد. درست به همين دليل هم هست كه محمود صادقي نماينده تهران در گفت و گوي خود با اعتماد گفت ما انتظار داشتيم وزير علوم جز اولويت تغييرات رييس‌جمهور در ترميم كابينه باشد. چون نقدهاي جدي به عملكرد او داريم و فرهادي چندمين گزينه رييس‌جمهور براي وزارت بود كه حالا با تغيير فضاي مجلس مي‌توانست تغيير كند. نام فرهادي اخيرا جز ٢٨٢ پ‍ژوهشگري كه ٥٨ مقاله تقلبي در هفت نشريه علمي منتشر كرده‌اند هم ديده شده است. اينكه او چه دفاع و توضيحي در اين باره دارد هنوز معلوم نيست اما بعيد است نمايندگان مجلس از كنار آن به راحتي عبور كنند. به هر حال اكبر رنجبرزاده، عضو هيات رييسه مجلس به تسنيم گفته است: اولين جلسه مشترك فرهادي با نمايندگاني كه خواستار استيضاح او هستند، امروز برگزار مي‌شود. به گفته او فرهادي سعي دارد استيضاح به صحن علني مجلس كشيده نشود. استيضاح فرهادي با ٢٩ امضا به هيات رييسه تقديم شده است.

روزهاي سخت در انتظار وزير اقتصاد

اما علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد هم اوضاع بهتري از فرهادي ندارد. انتقادات به عملكرد تيم اقتصادي دولت كم نيست. همين چند وقت پيش هم كه موضوع ترميم كابينه مطرح شد چهره‌هايي همچون عارف خيلي روشن گفتند كه منتظر ترميم اقتصادي دولت هستند. حتي بعد از جلسه رييس‌جمهور و هيات رييسه فراكسيون اميد محمود صادقي به اعتماد گفته بود كه رييس‌جمهور هم قصد ترميم اقتصادي كابينه را داشته است. به هر حال اين اتفاق از سوي رييس‌جمهور نيفتاد تا به گفته رنجبرزاده استيضاح طيب‌نيا با حداكثر ۳۰ امضا تقديم هيات رييسه شود. قرار است در نخستين روز كاري مجلس يعني امروز، روال قانوني ارجاع آن به كميسيون و ادامه روند استيضاح طي شود. اين در حالي است كه در اين هفته طيب‌نيا براي پاسخ به سوالات ١٧ نماينده بايد به مجلس بيايد.  اما در كنار اينها موضوع استيضاح رحماني‌فضلي وزير كشور هم بعد از ماجراي مشهد جدي شده است. تعلل د‌ر صد‌ور اعتبارنامه مينو خالقي، تعلل د‌ر موضوع شهرد‌اري و پد‌يد‌ه مشهد‌ د‌لايل جد‌ي استيضاح وزير كشور است و اين موضوع قرار است در مجلس دنبال شود. قدر مسلم اين مجلس در چند ماه باقي مانده از كار دولت حرف‌هاي زيادتري براي گفتن خواهد داشت. نمايندگان پيام «تغيير» را در راي معنادار مردم به مجلس دهم به خوبي فهميده‌اند.

آرمان

جايزه ۲۰ميليوني براي شناسايي تهديد آينده

فرمانده ‌كل ارتش گفت: دشمن طولي با قرارداد و مذاكره از بين نمي‌رود و از دشمني دست برنمي‌دارد، دوره «راحت باش» نبايد دوره فريب باشد و كسي نبايد گول خورد. امروز، اين دشمن به‌خاطر رهبري شجاع و ظرفيت نيروهاي مسلح در خط مقدم قدرت اعمال اراده ندارد اما دنبال فرصت است زيرا اين گرگ اهلي شدني نيست. امير صالحي افزود: در برابر گرگي كه فقط قصد كندن و خوردن دارد، نبايد كوتاه آمد، داعش و تكفيري‌ها در آينده نزديك از بين مي‌روند و بساطشان جمع خواهد شد. وي اضافه كرد: دشمن پس از ناكامي در اين عرصه دنبال تهديد ديگري است و براي آن جايزه مي‌گذاريم! هركس و هر نيرويي از ارتش و سپاه اگر تهديد آينده را شناسايي كند ۲۰ ميليون تومان جايزه دريافت مي‌كند. اگر نيرويي از سپاه يا ارتش ظرف يك ماه، مولفه‌هايي را ارائه كند كه «تهديد آينده كشور چيست؟ از كجا و از چه‌زماني شروع مي‌شود؟» اين جايزه به او تعلق مي‌گيرد.

انتخاب مسئولان اجرايي بنياد باران

در نخستين جلسه پنجمين دوره هيات‌مديره بنياد باران، مسئولان اجرايي اين بنياد مشخص شدند. پس از تشكيل نخستين جلسه پنجمين دوره هيات‌مديره بنياد باران، مسئولان اجرايي اين بنياد در دوره جديد به‌اتفاق آرا به‌مدت دوسال تعيين شدند. بر اين اساس حسن يونسي سينكي به عنوان رئيس هيات‌مديره، جواد امام به عنوان مديرعامل و عضو هيات‌مديره و زهرا نژادبهرام به عنوان نايب‌رئیس هيات‌مديره برگزيده شدند. اعضاي هيات‌مديره جديد بنياد باران براساس آراي اعضاي شوراي عالي عبارتند از: جواد امام، حسن يونسي سينكي، سيدمحمود حسيني پژوه، زهرا نجات بهرام، حجت‌الاسلام سيدسراج الدين موسوي، عبدا... ناصري و علي باقري. همچنين شهربانو اماني به عنوان بازرس اصلي و جعفر رحمان‌زاده به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.

نظر اوباما درباره حمايت ايران و روسيه از بشار اسد

رئيس‌جمهور آمريكا با ادعاي اينكه ايران از حملات هوايي عليه شرق حلب در سوريه حمايت مي‌كند، ‌گفت: ‌ناآرامي‌ها در سوريه ممكن است تا مدت‌ها ادامه پيدا كند و پشتيباني روسيه و ايران از حملات هوايي بشار اسد (رئيس‌جمهور سوريه) اقدامات رهبران سوريه عليه مخالفان را تقويت كرده است. باراك اوباما بدون در نظر گرفتن حقايق مربوط به دخالت واشنگتن در جنگ سوريه و حمايت مالي و نظامي اين كشور از مخالفان مسلح سوري گفت كه پشتيباني ايران و روسيه از حملات هوايي اسد در شرق حلب وجود يك اپوزيسیون ميانه‌رو را غيرممكن كرده است. وي با ادعاي اينكه ايران از حملات هوايي عليه شرق حلب در سوريه حمايت مي‌كند، ‌گفت: ‌ناآرامي‌ها در سوريه ممكن است تا مدت‌ها ادامه پيدا كند و پشتيباني روسيه و ايران از حملات هوايي بشار اسد (رئيس‌جمهور سوريه) اقدامات رهبران سوريه عليه مخالفان را تقويت كرده است.

جلسه وزير علوم با نمايندگان طراح استيضاح

عضو هيات رئيسه مجلس از برگزاري نخستين جلسه مشترك وزير علوم با نمايندگان طراح استيضاح خود خبر داد. اكبر رنجبرزاده از اعلام آمادگي محمد فرهادي وزير علوم براي رفع دغدغه‌هاي طراحان استيضاح خود خبر داد و گفت: نخستين جلسه مشترك فرهادي با نمايندگاني كه خواستار استيضاح وي هستند سه شنبه (۲ آذر) برگزار مي‌شود. وي با بيان اينكه وزير علوم در تلاش است پاسخ خود درباره محورهاي استيضاح را ارائه كند، تصريح كرد: فرهادي سعي دارد استيضاح به صحن علني مجلس كشيده نشود. عضو هيات رئيسه مجلس تصريح كرد: در راستاي تامين نظر نمايندگان طراح استيضاح وزير علوم جلسات رسمي در اين باره در روزهاي آتي برگزار مي‌شود.

احتمال لغو ويزاي سفر اربعين

فرمانده مرزباني ناجا با اعلام اينكه به دليل حجم جمعيت و جداسازي افراد فاقد ويزا كنترل در مرزها كار سختي است، گفت: احتمال لغو ويزاي سفر اربعين وجود دارد. سردار قاسم رضايي افزود: كنترل اين حجم جمعيت و جداسازي افراد فاقد مدارك قانوني از جمله ويزا و گذرنامه كار سختي است كه توان زيادي از پليس و مرزباني مي‌گيرد. وي تاكيد كرد: در صورت تكرار چنين شرايطي ما ديگر قادر به كنترل حجم انبوه زائران با اين امكانات نيستيم. سردار رضايي با اشاره به اينكه اگر مساله رواديد درست مديريت نشود، خطرناك و خسارت زا است، گفت: ازدحام جمعيت امروز مديريت شد ولي براي سال‌هاي بعد بايد دولتمردان مساله رواديد را به عنوان گره اصلي تسهيل در تردد زائران به ويژه در ايام اربعين حل كنند.

شرق

اطلاعیه حزب مجمع ایثارگران در پی صدور مجوز فعالیت


ایسنا: حزب مجمع ایثارگران، در پی صدور مجوز آغاز فعالیت خود از سوي کمیسیون ماده ١٠ احزاب، اطلاعیه‌ای صادر کرد.؛ متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که پس از مدت‌ها تلاش جمعی از ایثارگران اصلاح‌طلب به ثمر نشست و مجوز آغاز فعالیت این حزب توسط کمیسیون ماده ١٠ احزاب صادر گردید. هیأت مؤسس این حزب از دولت محترم تدبیر و امید، مجلس محترم، وزارت کشور و اعضای کمیسیون ماده ١٠ احزاب کمال تشکر را دارد. این اقدام مبارک بیانگر گشایش افق‌های تازه در عرصه سیاست‌ورزی و بهره‌گیری و نهادینه‌شدن خرد جمعی برای دستیابی به پیشرفت و آبادانی و توسعه پایدار خواهد بود. تلاش این حزب (که در آینده نزدیک با همکاری و هم‌فکری ایثارگران عرصه‌های مختلف مقدمات تشکیل کنگره سراسری آن فراهم خواهد آمد)، بهره‌گیری از ظرفیت عظیمی است که با تفکر و منش ایثار و فداکاری که در لایحه‌های عمیق جامعه ما وجود دارد؛ اما برای تبلور عینی و همه‌جانبه آن نیازمند به زیرساخت‌های سیاسی، فرهنگی و بسترهای و سازوکارهای متناسب حقوقی است، این مجموع با تأکید بر تفکر و منش حیات‌بخش ایثارگری در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و التزام به کلیه اصول قانون اساسی به‌مثابه میثاق ملی، تلاش خود را آغاز خواهد کرد. پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و تحقق جامعه آباد و آزاد مبتنی بر روشنگری و آگاهي‌بخشی دینی و ملی بر پایه بنیان‌های پذیرفته‌شده علمی و مشی اصلاح‌طلبانه و عاری از تحجر، نفاق و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت آحاد ملت و ایثارگران عرصه‌های مختلف، احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد از اصول بنیادین این حزب محسوب می‌شوند».

ناوگروه ٤٤ ایران 
وارد اقیانوس اطلس شد


ایسنا: دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، از حرکت ناوگروه ٤٤ ايران، متشکل از ناوشکن الوند و ناوبر بوشهر به قاره آفریقا و ورود آن به اقیانوس اطلس خبر داد و گفت: هم‌اکنون ناوشکن الوند جمهوری اسلامی ایران و ناوبر بوشهر در بندر دوربان آفریقای جنوبی استقرار دارند و امیدواریم در آینده حرکت‌های بعدی برای عبور از مرز اقیانوس اطلس را انجام دهیم. او با اشاره به اینکه در گذشته سخنگوی پنتاگون با انتشار کلیپی ادعا کرده بود ایران نمی‌تواند از مرز اقیانوس اطلس عبور کند، گفت: امروز توانستیم اقتدار جمهوری اسلامی ایران را با دورزدن قاره آفریقا و ورود به اقیانوس اطلس نشان دهیم. سیاری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ربوده‌شدن لنج صیادی از سوي دزدان دریایی توضیح داد: این اتفاق در آب‌های سومالی رخ داده است و متأسفانه این لنج صیادی به توصیه نیروی دریایی برای فعالیت در مناطق امن توجه نکرده‌، چراکه در سواحل سومالی امنیت کم است؛ اما به‌هرحال این موضوع از سوی نیروی دریایی و دولت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است و ما دنبال کار هستیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری:
قدرت اول منطقه‌ای‌شدن پرهزینه است


ایسنا: حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، با تأکید بر ضرورت خویشتن‌داری استراتژیک در منطقه، گفت: این خویشتن‌داری یعنی در تقسیم منافع باید به بقای منطقه و ارتقاي شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی توجه كرد. مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری افزود: به‌جای مدل فعلی که مدل کشورهای قدرتمندتر در منطقه‌ای ضعیف است، می‌توان به سمت تشکیل دولت‌های کارآمدتر در منطقه‌ای قوی‌تر رفت. او با بیان اینکه الگوی يادشده بر مبنای دستاورد مطلق در مقابل دستاورد نسبی است، ادامه داد: ایران، ترکیه و عربستان هریک حق دارند به‌دنبال قدرتمندشدن باشند؛ اما نباید این مسئله به بهای ازبین‌بردن کل منطقه باشد. او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، از بی‌ثباتی در منطقه و تک‌تک کشورها بیزار است، گفت: ایران امنیت را برای همه و اصل مهم در ثبات منطقه می‌داند. او با بیان اینکه امروز قدرت اول منطقه‌ای‌شدن و ماندن در خاورمیانه بسیار پرهزینه است، گفت: قبل از اینکه هر دولت به‌دنبال توسعه مناطق نفوذ خود باشد، باید کیفیت و مشروعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی درون خود را بالا ببرد. درعین‌حال رقابت میان کشورهای قدرتمند منطقه می‌تواند به سمت توانمندسازی اقتصادی و تقویت ساختارهای سیاسی حرکت کند تا به ایجاد منطقه‌ای قوی کمک شود. او ادامه داد: ایران، ترکیه و عربستان می‌توانند در مسائل مختلف ایفای نقش کنند و هم‌زمان با یکدیگر نیز رقابت داشته باشند؛ اما در این اقدام هم همکاری و رقابت آنها ماهیت سازنده دارد نه مخرب.

لغو سخنرانی زیباکلام در قزوین

به فاصله یک روز از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، سخنرانی صادق زیباکلام هم به دستور دادستانی قزوین لغو شد. روز گذشته قرار بود زیباکلام به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین، در این دانشگاه، درباره تأثیرات پیروزی ترامپ بر روابط ایران و آمریکا و برجام سخنرانی کند. این سخنرانی اما روز گذشته به دستور حجت‌الاسلام صادق نیاکی، دادستان قزوین، لغو شد. دادستانی این نامه را خطاب به فرماندار قزوین و رئیس شورای تأمین این استان نوشته است. این در حالی است که مسئولیت حفظ امنیت مراسم در دانشگاه برعهده حراست دانشگاه است. در بخشی از نامه حجت‌الاسلام نیاکی آمده است: «... با توجه به اینکه اخباری مبنی‌بر حضور گروه‌های مخالف جهت جلوگیری و ممانعت از سخنرانی ایشان به‌لحاظ سوابق سخنرانی‌های ایشان، درخصوص مسائل چالش‌برانگیز مطروحه از سوی مشارالیه، حاصل گردیده و حسب بررسی صحت این خبر تأیید گردیده است، لذا جهت جلوگیری از بروز مسائل امنیتی در خارج از دانشگاه و پیشگیری از وقوع جرم، به قید فوریت به لغو جلسه مزبور اقدام و نتیجه نیز اعلام شود».
روایت زیباکلام
 صادق زیباکلام دراین‌باره به «شرق» گفت: «سخنرانی تمام مجوزهای قانوني را کسب کرده بود و شورای نظارت فرهنگی دانشگاه آزاد که اعضای آن را رئیس دانشگاه، نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه و وزیر علوم تشکیل می‌دهند، مجوز برنامه را صادر کرده بودند». او ادامه داد: «برنامه قرار بود ساعت چهار آغاز شود. من به‌همراه دبیر انجمن در اتومبيل و میانه‌های راه بودیم که به دبیر انجمن اطلاع دادند دادستانی مجوز سخنرانی را لغو کرده است. توضیح بیشتری هم نداده‌اند و گفته‌اند که به‌خاطر مسائل امنیتی، نشست را لغو کرده‌اند». زیباکلام با تأیید این نکته که مسئول تأمین امنیت این جلسه برعهده حراست دانشگاه بوده است، گفت: «به نظر می رسد که نوعی از آشفتگی در تصمیم‌گیری وجود دارد وگرنه فرماندار قزوین در این ماجرا ورودی نداشته که نامه به او نوشته شده است». او گفت: «اصولا من هرکجا که برای سخنرانی دعوت می‌شوم، چه از سوی بسیج دانشجویی و چه از سوی سایر تشکل‌های دانشجویی، با اینکه جمعیت زیادی حاضر می‌شوند، اما هیچ‌گاه نظم جلسات به‌هم نمی‌خورد».




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات