صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وظیفه‌ همه‌ کشورها، تلاش برای خاموش کردن آتش این درگیری‌ها است و جمهوری اسلامی نیز برخلاف تبلیغات جریان سلطه، با همین هدف، فعال و تأثیرگذار است اما دخالتی در امور کشورهای دیگر نمی‌کند.(95/9/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
تیمار داعش؟

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در دیدار آقای «باروت پاخور» رئیس‌جمهوری اسلوونی با اشاره به حوادث دردناک منطقه و نقش برخی قدرت‌ها در تحمیل بی‌ثباتی و جنگ بر ملت‌ها، ائتلاف آمریکایی‌ها علیه داعش را موفق ندانستند و خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن داعش ندارند و می‌خواهند همچون انگلیسی‌ها که در دوران استعمار هند، کشمیر را همچون استخوان لای زخم نگه داشتند و در نتیجه دو کشور همسایه هند و پاکستان تا همین امروز نیز همواره دچار اختلاف و شکاف هستند، در قبال داعش نیز به‌گونه‌ای عمل کنند که این مشکل به‌صورت حل نشده در عراق یا سوریه باقی بماند». ائتلاف تشکیل شده به سرکردگی آمریکا با همراهی شصت کشور علیه داعش تاکنون بیش از پنج هزار حمله هوایی علیه مواضع داعش انجام داده است؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که میزان تأثیر این حملات هوایی علیه داعش و ساختار فرماندهی آن چقدر بوده و چه تأثیری بر این گروه و گسترش دامنه آن در عراق و سوریه خواهد داشت؟ و وقتی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌پرسد که چرا کشورش برای گرفتن مجوز مبارزه با داعش به شورای امنیت مراجعه نکرد، کری پاسخ می‌دهد، «اگر به شورای امنیت رجوع می‌کردیم، موقعیت بشار اسد تثبیت می‌شد.» همچنین، آمریکا در یک ادعای غیرمنطقی بشار اسد را عاملی برای جذب تروریست‌ها به سوریه توصیف می‌کند؛ به همین دلیل عملیات‌های نظامی آمریکا علیه داعش به نوعی سرپوشی برای اقدامات گسترده‌تر به منظور سرنگونی حکومت سوریه است.
در حال حاضر، همه به این نکته واقف هستند که گروه تکفیری داعش در نتیجه اقدامات عمدی و آگاهانه برخی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و متحدان آمریکا در منطقه و خود آمریکا ایجاد شده است. گفتنی است، این کشورها به طرق مختلف، همچون نشست‌های مخفیانه با این گروه‌ها، ارسال سلاح و مهمات برای آنان، آموزش نظامی، بمباران‌های اشتباهی بر روی مواضع جبهه مقاومت و فراری دادن سران گروهک‌ها، از همه گروه‌های مسلح تروریستی حمایت کردند.

▼ گزارش روز
بازی با برگ تحریم!

پس از گذشت بیش از یک سال از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که یکی از مهم‌ترین تعهدات غربی‌ها در جریان آن، حذف تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان بود، متأسفانه شاهد بدعهدی‌های مکرر آمریکا در این‌باره بودیم؛ اما مسئولان آمریکایی و سران کشورهای 1+5 این موضوع را به گونه دیگری بیان می‌کردند و تأکید داشتند تعهدات‌شان در قبال ایران را عملی کرده‌اند.
این وضعیت ادامه پیدا کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جریان مخالف توافق هسته‌ای رأی آورد و زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای باید ملغی شود یا تغییرات اساسی در آن رخ بدهد، به گوش رسید. تا اینکه هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکا برخلاف برجام تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران را تأیید کرد و روز گذشته هم سران حزب جمهوریخواه با ارسال نامه‌ای به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تا تحریم‌های ایران را کاهش نداده و تصمیم‌گیری در زمینه اقدامات بعدی درباره توافق هسته‌ای را به دولت آینده واگذار کند. البته سخنگوی کاخ سفید با این ادعا که دولت اوباما همچنان ابزار لازم برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را دارد، تأکید کرد: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ طرحی که به تضعیف توافق هسته‌ای با ایران منجر شود، امضا نخواهد کرد. نگاهی به مواضع دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات و هم‌حزبی‌های وی و تأملی در معرفی اعضای دولت آمریکا نشان‌دهنده حاکم بودن این نگاه بر حکام جدید این کشور است.
آنچه مهم است، قابل اعتماد نبودن آمریکایی‌هاست؛ چه دولت فعلی که تعهد کرد و آن‌گونه که باید عمل نکرد و چه کسانی که از اساس با توافق هسته‌ای مخالف بوده و هستند. به این قول معروف برمی‌گردیم که نظام حکومتی در آمریکا با هر حزب حاکم یک مسیر را می‌پیماید و در موضوع هسته‌ای هم هر یک به نفع خود با این برگ بازی می‌کنند.

▼ خبر ویژه
تعریفی جدید از شمال خاورمیانه

«فرنک گفنی» از تحلیلگران ارشد سیاسی آمریکا و از حامیان نظریه‌های توطئه و مؤسس و رئیس مرکز «سیاست امنیتی» در یادداشتی که در وبگاه «کانتر جهاد» در زمینه همکاری ایران، روسیه و ترکیه و استفاده مسکو از این موقعیت منتشر شده است، نوشت: روسیه با رفع قطعی رقابت ترکیه با ایران و وارد کردن آنها به محور خود قادر است شمال غرب آسیا را همان طور که می‌خواهد شکل دهد. وی با اشاره به گام‌های جدید آنکارا، چون خرید موشک‌های «اس-400» از مسکو، افزود: اقدام اخیر ترکیه به منظور باز کردن باب گفت‌و‌گو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 جدی بود و می‌تواند علامت تغییر و فاصله قابل توجه از ناتو باشد؛ زیرا این جنگ‌افزارها روسی بوده و به پشتیبانی‌های فنی آنها نیاز دارند. همچنین این سامانه دفاع موشکی به منظور سرنگون‌سازی جنگنده‌ها و موشک‌های غربی طراحی شده‌اند. نویسنده در ادامه نوشت: روسیه با توجه به همکاری قابل توجه خود با ایران موقعیتی مطلوب در شمال منطقه کسب کرده است. اگر این کشور بتواند مشکلات رقابتی ایران و ترکیه را پیرامون عراق و سوریه حل‌وفصل کند، آنگاه ائتلاف جدید نظامی را تشکیل داده تا با فراغ بال تعریفی جدید از تمامی شمال خاورمیانه داشته باشند.
 
▼ اخبار
1- مجوز خزانه‌داری آمریکا برای فروش ۱۰۶ هواپیمای ایرباس به ایران

خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد: منابع مطلع گفته‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش 106 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به شرکت ایران‌ایر مجوز داده است. بنا بر این گزارش، اگرچه ایرباس در فرانسه مستقر است؛ اما برای فروش هواپیماهای خود به ایران باید موافقت آمریکا را به دست آورد؛ زیرا دست‌کم ده درصد از اجزای این هواپیماها ساخت این کشور است. اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های پایانی دولت «باراک اوباما» در حالی صورت گرفته است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تهدید به فسخ توافق‌نامه هسته‎ای میان ایران و اعضای گروه 1+5 کرده است. گفتنی است، بر اساس این توافق‌نامه، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری تجاری به ایران صادر شد. اما هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه‌ای را تصویب کرد تا فروش هواپیماهای تجاری به ایران ممنوع شود؛ این مسئله بر فروش هواپیماهای بوئینگ آمریکا به ایران نیز تأثیر خواهد داشت.

2- تلاش دولت اوباما برای پنهان کردن جزئیات توافق هسته‌ای با ایران
تلاش مستمر سناتورهای آمریکایی برای افشای مفاد مذاکرات محرمانه با ایران و علل پرداخت غرامت 1/7 میلیاردی به کشورمان همچنان با ممانعت کاخ سفید و دولت آمریکا همراه است. به گزارش «واشنگتن فری بیکن»، بر اساس اسناد و مدارک موجود کاخ سفید تلاش زیادی برای مسدود کردن تحقیق و تفحص رسمی درباره دیپلماسی محرمانه‌ای که واشنگتن با تهران برقرار کرده و به پرداخت 1/7 میلیارد دلار پول نقد از سوی آمریکا منجر شده، کرده است. نمایندگان کنگره آمریکا طی عریضه‌ای از دولت این کشور خواسته‌اند تا درباره غرامت 1/7 میلیارد دلاری آمریکا به ایران پاسخ دهد؛ البته دولت اوباما تاکنون از پاسخ به پرسش‌ها در این زمینه طفره رفته و جزئیات مذاکرات مخفی خود با تهران را که به پرداخت این مبلغ منجر شده، برملا نکرده است.

3- وزیر خارجه سابق ایتالیا: حزب‌الله در مبارزه با تروریسم سهیم است
فراتینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» لبنان تأکید کرد: می‌توانم با یقین بگویم که در آغاز بحران سوریه، کشورهای اهل تسنن، به ویژه قطر و عربستان حامی افراد موسوم به شورشی بودند و به آنان کمک مالی می‌کردند. وی افزود: نمی‌توانم طرح‌های تروریستی النصره، القاعده یا داعش را با حزب‌الله مقایسه کنم. فکر می‌کنم حزب‌الله یک [گروه] شبه‌نظامی منطقه‌ای و محلی است که نقشی برعهده دارد و در آنجا (سوریه) می‌جنگد. همچنین، دیده نمی‌شود که حزب‌الله حملاتی را انجام دهد که القاعده یا داعش انجام می‌دهند. وزیر خارجه پیشین ایتالیا در ادامه گفت: حزب‌الله در مبارزه با تروریسم و داعش سهیم است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

4- مشکل امروز جامعه «کم‌دینی» است، نه مشکلات اقتصادی!
آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه منشأ عقب‌ماندگی ماست، اسلام نیست؛ بلکه «بی‌اسلامی» ماست. هر جا به اسلام عمل کردیم، موفق بودیم. مشکل امروز جامعه «کم‌دینی» است، نه مشکلات اقتصادی و اگر این مسئله را حل کنیم، اقتصادمان بارور می‌شود. وی افزود: امروز جامعه ما اعلام ایمان کرده است؛ ولی متأسفانه کمبود عمل داریم که باید آن را جبران کنیم. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به راه‌پیمایی ایام اربعین، تأکید کرد: مردم در این راه‌پیمایی و راه‌پیمایی‌های انقلابی نشان می‌دهند که دل‌شان با پیامبر(ص) و خاندان اهل بیت(ع) است و به بیعت خود با خاندان نبوت و امامت پایدار هستند.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش شبکه «روسیا الیوم»، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: امکان دستیابی به زمینه مشترکی برای حل‌وفصل بحران سوریه بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه وجود دارد. وی تصریح کرد: روسیه سیاست عقلانی در سوریه در پیش گرفته و ممکن است روسیه و آمریکا برای بحران سوریه راه‌حلی بیابند؛ چون مسکو و واشنگتن با داعش به منزله دشمن مشترک روبه‌رو هستند.
منابع آگاه از نشست فنی کارشناسان اوپک در وین اتریش خبر داده‌اند که در آن خواسته شده است ایران 130 هزار بشکه، عراق 200 هزار بشکه و عربستان و هم‌پیمانانش بیش از یک میلیون بشکه (هر یک حدود 4 تا 5/4 درصد) تولید نفت خود را نسبت به ماه اکتبر کاهش دهند. در نشست الجزیره، اعضای اوپک توافق کرده بودند روزانه 800 هزار بشکه از تولیدشان را کاهش دهند تا قیمت افزایش یابد.
«دنی دنون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به این سازمان مدعی شده است، ایران با پروازهای تجاری خود به حزب‌الله لبنان سلاح ارسال می‌کند. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، سفیر این رژیم مدعی شده است این اقدام را شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌دهد و هواپیماهای آن به طور مستقیم از فرودگاه لبنان یا دمشق به حزب‌الله سلاح انتقال می‌دهند.
«جان میلر» دستیار کمیسر اطلاعات و مبارزه با تروریسم اداره پلیس نیویورک گفت: وظیفه حفاظت از ترامپ و اعضای خانواده‌اش، که همگی در نیویورک زندگی می‌کنند، بر عهده پلیس این شهر است. انجام این وظیفه روزانه یک میلیون دلار هزینه خواهد داشت که شامل ارائه خدمات حفاظت مخفیانه نیز خواهد بود.
«اورسولا هاوربک» نویسنده معروف 88 ساله آلمانی منکر هولوکاست برای دومین‌بار با حکم دادگاه منطقه وردان آلمان به دو سال و 6 ماه زندان محکوم شد. هاوربک در اظهاراتش «اردوگاه‌های آشویتس» را دروغ خوانده و گفته است، هیچ یهودی به دست نازی‌ها کشته نشده است.
بر اساس اخبار منتشر شده، بریتیش پترولیوم، کمیته اجرایی جدیدی برای گسترش روابط تجاری با ایران ایجاد کرده و به منظور جلوگیری از نقض احتمالی تحریم‌های پابرجای واشنگتن، باب دودلی، مدیر آمریکایی این شرکت را از این کمیته حذف کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات