تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۹۸

خطای ترامپ در آینده پژوهی اصلاح طلبان

اين اتفاق در حالي بود كه اكثر كشورهاي دنيا طرح‌ها و برنامه‌هاي مختلفي را براي مواجهه با احتمال پيروزي هر دو كانديدا مدنظر داشتند اما در داخل ايران به دليل تأثيرپذيري جريان‌هاي سياسي از مؤسسات نظرسازي امريكايي ، هيچ طرحي براي مواجهه با دونالد ترامپ طراحي نشد. از اين رو رسانه‌ها تا آخرين لحظه بر طبل پيروزي كلينتون كوبيدند.
پایگاه بصیرت / محسن مقصودی
 واکنش ها و موضع گیری های احزاب و جریان های سیاسی داخل کشور از جمله رسانه های اصلاح طلب در رابطه با انتخاب ترامپ نکته مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت زیرا این طیف در اکثر مراکز آینده پژوهی و مراکز سنجش کشور حضور فعالانه دارند و همچنین ادعا می کنند که خیل های عظیم روشنفکران و اساتید برجسته اهل نظر در این طیف قرار دارند؛ انعکاس اخبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میان شخصی تها و  رسانه های اصلاح طلب نشان دهنده این نکته بود که اصلاح طلبان و مجموعه طرفداران دولت با یک جهت گیری ناشیانه حمایت جدی خودرا از هیلاری کلینتون بیان داشتند و فقط کافی است تیتر و عکس روزنامه های اصلاح طلب قبل از اعلام نتایج انتخابات را بررسی کنیم  می توان عمق سطحی بودن تحلیل های روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب را  متوجه شد، گرچه آنها هم تصور می کردند که رای آوردن کلینتون در واقع به نفع برجام خواهد بود.
اما سوال اصلی این جاست که دلیل این همه حمایت رسانه های اصلاح طلب از هیلاری کلینتون در چیست؟
-1 واقعيت آن است كه رسانه‌هاي اصلاح‌طلب همچون هميشه تحت تأثير اخبار رسانه‌هاي غربي قرار داشتند؛ جايي كه اين رسانه‌ها مدام از پيش بودن هيلاري كلينتون در تمامي نظرسنجي‌ها خبر مي‌دادند و افكار عمومي را به گونه‌اي شكل داده بودند كه گويي كلينتون پيروز نهايي انتخابات روز گذشته است. حال رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نيز همچون عوامل امريكايي، فريب بازي غول‌هاي رسانه‌اي غرب را خوردند.
-2 دومين دليل ميل اصلاح‌طلبان به پيروزي هيلاري كلينتون موضوع برجام است چراكه برجام به عنوان مهم‌ترين دستاورد دولت يازدهم كه قرار است كليد پيروزي آنان در انتخابات آتي رياست جمهوري باشد، بارها توسط دونالد ترامپ تهديد شده بود و حتي وي سخن از پاره كردن برجام به ميان آورده بود، از اين رو اصلاح‌طلبان حتي نمي‌خواستند در ذهن خود اين كابوس را مرور كنند كه ترامپ ضدبرجام نيز مي‌تواند پيروز اين انتخابات باشد و ممكن است دولت مورد حمايتشان را در آستانه انتخابات با چالشي جدي مواجه كند، از اين رو مدام رؤياي شيرين پيروزي كسي كه ادامه‌دهنده سياست‌هاي امريكا در موضوع برجام است را مي‌پروراندند و اين رؤياپردازي تا روز انتخابات و استقبال ناشيانه از پيروزي هيلاري نيز ادامه پيدا كرد.  
-3  دليل سوم اين اشتياق به پيروزي هيلاري كلينتون نيز آنجا بود كه تيم اتاق فكر دولت و اصلاح‌طلبان در موضوع انتخابات امريكا به دنبال Plan B يا طرح دوم نبودند و تنها تمركز آنان طرح‌ريزي براي مواجهه با امريكاي هيلاري كلينتون بود. اين اتفاق در حالي بود كه اكثر كشورهاي دنيا طرح‌ها و برنامه‌هاي مختلفي را براي مواجهه با احتمال پيروزي هر دو كانديدا مدنظر داشتند اما در داخل ايران به دليل تأثيرپذيري جريان‌هاي سياسي از مؤسسات نظرسازي امريكايي ، هيچ طرحي براي مواجهه با دونالد ترامپ طراحي نشد. از اين رو رسانه‌ها تا آخرين لحظه بر طبل پيروزي كلينتون كوبيدند.  
-4-  در نهايت نكته آخر نيز آن است كه كلينتون نمادي از روشنفكري در دنياي غرب است و اين جريان در سراسر دنيا به دنبال برجسته‌سازي نماد خود بود. در عين حال همان طور كه رهبر معظم انقلاب نيز به اين موضوع اشاره كردند، ترامپ نمادي از پوپوليسم و عوام‌گرايي بود كه روشنفكران سراسر دنيا و داخل ايران به خصوص برخی اصلاح طلبان حاضر به پذيرش اين برچسب نبودند، از اين رو بود كه تا آخرين لحظه كوشيدند دامن خود را از حمايت از پوپوليسم پاك نگه دارند.
با توجه به دلیل آخر و برای روشن تر شدن جواب مساله و اینکه خطای فکری جریان غرب گرا در کشور در رابطه با انتخابات آمریکا بهتر بیان شود اشاره ای می کنیم به بیانات مقام معظم رهبری در روز 12 آبان ، ایشان فرمودند:" حقایقی که دو نامزد بیان کردند باعث افشا شدن چهره واقعی آمریکا شد. چند برابر چیزهایی که ما می گفتیم و بعضی باور نمی کردند و نمی خواستند باور کنند، خود اینها گفتند؛ و جالب این است  که آنکه صریح تر گفت، بیشتر مورد توجه مردم آمریکا قرار گرفت. آن مرد چون صریح تر و واضح ترگفت مردم آمریکا بیشتر به او توجه کردند. به  این دلیل که  مردم آمریکا حرف هایش را نگاه می کردند و می دیدند که درست است. واقعیات زندگی خودشان را می دیدند. ارزش های انسانی در آن کشور نابود  و لگدمال شده است؛ تبعیض نژادی وجود دارد. آقای ترامپ وضعیت اقتصادی آمریکا را هم افشا کرد؛ آمریکا کشوری است که به اندازه حدود شصت درصد تولید ناخالص ملی اش بدهکار است، بیست تریلیون دلار بدهی دارد؛ این می خواهد به چه کسی کمک بکند؟ این میخواهد بمَکَد، این می خواهد بکنَد، تا خودش را ترمیم کند؛ این می آید به اقثصاد کشوری کمک کند؟"
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری این مساله روشن می شود که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به نوعی "نه" به وضعیت موجود این کشور بود و این برای منافع ملی و انقلابی ایران اسلامی فرقی ندارد. مناسبات و پشت پرده های طراحی شده سیاست، اقتصاد و فرهنگ در امریکا به شکلی تعبیه شده که خیلی دست روسای جمهور بر خلاف تصور برخی، باز نیست. بنابراین اینکه چه کسی رئیس جمهور شود خیلی تفاوتی در مواضع مربوط به ما ندارد و نمی تواند داشته باشد و این خوش خیالی است که گمان کنیم اگرحزبی یا فردی در امریکا رئیس جمهور شود ممکن است تغییراتی به وجود آید و برخی نسبت به برخی دیگر در حوزه  منافع ملی و انقلابی ما برتری هایی داشته باشند. در پایان باید گفت که هرگونه دل بستن در داخل به امید کشورهای غربی و بیگانه به خطا رفتن است، و بهترین روش اتکا به ظرفیت های داخل و سرمایه گذاری بر ظرفیت های اجتماعی و انقلابی به خصوص نسل جوان در کشور می باشد. اگر اینگونه حرکت کنیم با توکل بر خدا همیشه درحوزه امور بین الملل هم پیشتاز خواهیم بود. همانند بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره، مالزی و... در زمینه اقتصاد هم به شکوفایی و برتری برسیم. ان شاالله.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات