صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۳۷

اخبار ویژه روزنامه های 14 آذر 1395

کیهان

معیشت مردم روحانی را در مناظره انتخاباتی به چالش می کشد


فیض‌الله عرب‌سرخی در مصاحبه با آرمان گفت: مسئله‌ای که در مناظرات انتخاباتی می‌تواند مورد توجه منتقدان دولت قرار بگیرد وضعیت اقتصادی نامناسب مردم جامعه است. این در حالی است که عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل قبول بوده است. با این وجود دولت در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارد و موفق نشده وضعیت اقتصادی مردم را بهتر از گذشته کند.
وی می‌افزاید: شاید مهم‌ترین چالش انتخاباتی آقای روحانی در سال 96 همین مسئله اقتصاد جامعه باشد که آقای روحانی باید در این زمینه سیاست‌های اقتصادی دولت را برای مخالفان و مردم تشریح و تبیین کند.
عرب‌سرخی گفت: اگر ایشان موفق نشود اقدامات اقتصادی خود در طول چهار سال اول را به خوبی برای افکار عمومی تبیین کند با مشکلات جدی در پایگاه رای خود مواجه خواهد شد.
وی همچنین گفته است: اگر آقای روحانی نتواند نخبگان جامعه را برای عدم کارایی در برخی زمینه‌ها اقناع کند با وضعیت دشواری مواجه خواهد شد که در نهایت به سود وی تمام نخواهد شد.

آمریکا سرشکسته بود/شما بزرگش کردید آقای ظریف!


محمدجواد ظریف در جمع تعدادی از نخبگان و اندیشمندان سیاسی هند گفت: دوره سلطه‌گرایی به پایان رسیده است.
وی درک غلط از قرن بزرگ آمریکایی را سبب خسارات فراوان در منطقه غرب آسیا دانست و هشدار داد: درک این واقعیت اهمیت دارد که صحبت از بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است زیرا دوران سلطه‌گری به پایان رسیده است.
البته اصل سخن آقای ظریف حرف بسیار درستی است، همچنان که آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان و سپس مدیریت جنگ‌های نیابتی سوریه و یمن با ناکامی مطلق مواجه شد. اما در عین حال باید توجه داشت شخص آقای ظریف  در بزرگ‌نمایی غلط و نا‌به‌جای قدرت آمریکا نقش‌آفرینی می‌کرد. او در ماه‌های اول وزارتش در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مدعی شد آمریکا تجهیزاتی دارد که ظرف 5 دقیقه می‌تواند تمام توان دفاعی و نظامی ما را نابود کند(!!)
وی همچنین طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود اگر دولت آمریکا با ما به توافق نرسد، مردم ایران چند ماه دیگر در انتخابات فرصت خواهند داشت انتخاب دیگری بکنند؛ همچنان که قبلا اتفاق افتاد.

تحریم های 10 ساله ایران نقض کدام بندهای برجام است؟

در پی تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا در کنگره آمریکا (مجالس نمایندگان و سنا) که با اتفاق آرا صورت گرفت، برخی محافل بزک‌کننده شیطان بزرگ مدعی شده‌اند که این اقدام نقض برجام نیست.
محمدجواد ظریف 23 خرداد گذشته ضمن گزارشی به مجلس تصریح کرد که تمدید این تحریم‌ها، نقض برجام خواهد بود. وزارت خارجه نیز دیروز در بیانیه‌ای همین واقعیت را مورد تاکید قرار داد.
علت روشن است. این دسته از تحریم‌های آمریکا برای اولین‌بار در سال 1996 علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسید. به گزارش رویتر، «قانون تحریم‌های ایران؛ تحریم‌هایی در زمینه‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز آزمایش‌ موشک‌های بالستیک وضع می‌کند». همچنین به گزارش دویچه وله، «قانون تحریم‌های ایران (Iran Sanctions Act)، فعالیت‌های تجاری، حوزه انرژی، نظامی و بانکی مربوط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را مشمول تحریم و جریمه می‌کند.»
درست به همین دلیل که تحریم‌های مذکور هسته‌ای است، نقض مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است.
در بند «ه» مقدمه برجام آمده است: «برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی و انرژی می‌شود.»
ماده 21 برجام اشعار می‌دارد: «ایالات متحده منطبق با این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 را با اثربخشی همزمان با اجرای اقدامات توافق شده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به نحو مشخص شده در پیوست 5، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد.»
ماده 24 برجام تاکید می‌کند: «اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت‌ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌نمایند و آنها لغو خواهند نمود.»
همچنین ماده 26 برجام تاکید می‌کند:
«...ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این توافق و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 خودداری می‌نماید.»

نمادهای بانکی بورس 5 ماه است بسته شده است!


روزنامه دولتی ایران ضمن انتشار این خبر نوشت: بسته ماندن و توقف طولانی نمادهای بانکی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهاد ناظر بازار و سهامداران است. نمادهای بانکی که از اواخر تیرماه امسال برای رفتن به مجامع عمومی بسته شده بود و طبق روال باید ظرف چند روز دوباره باز و برای سهامداران آنها قابل خرید و فروش می‌شد، تا امروز همچنان متوقف مانده و باعث سرگردانی سهامداران شده است. سرگردانی که به احتمال زیاد در نهایت با زیان بخشی از سهامداران و تاثیر بر شاخص کل خاتمه پیدا می‌کند.
ارزش کل سهامی که به دلیل متوقف بودن نماد بانک‌ها در بورس منجمد شده بیش از 27 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 8 درصد ارزش کل بازار سرمایه است.
موضوع بسته شدن نماد بانک‌های بورسی به اواخر تیرماه که فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها است بازمی‌گردد؛ زیرا الزام بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر رعایت استانداردهای بین‌المللی IFRS در تدوین صورت‌های مالی و اسناد حسابرسی بانک‌ها و مشروط شدن صدور مجوز برگزاری مجامع به ارائه صورت‌های جدید مالی و نیز تعلل بانک‌ها موجب توقف نماد آنها شد.
در واقع اصلاح استاندارد صورت‌های مالی شبکه بانکی باعث شده بانک‌هایی که پیش از آن سود شناسایی کرده بودند و قرار بود این سود میان سهامداران تقسیم شود، اکنون با زیان‌های میلیاردی مواجه شوند. هرچند در ابتدا لزوم رعایت استانداردهای جدید برای انتشار و تصویب صورت‌های مالی که از سوی بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته بود، دلیل اصلی باز نشدن نماد بانک‌ها در بورس بود، ولی طی روزهای اخیر بانک مرکزی اعلام کرد که پس از اصلاحات انجام شده، از نظر این بانک هیچ مانعی برای باز شدن نمادهای بانکی وجود ندارد.اما موضوع این است که تبدیل صورت‌های مالی سودده به زیان‌ برخی بانک‌ها سورپرایزی است که علاوه بر سهامداران کل بازار و شاخص‌های آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اکنون، گذشت چند ماه از توقف این نمادها با وجود برگزاری مجمع عمومی اغلب بانک‌ها، موجب سرگردانی سهامداران شده است زیرا تا زمان بسته بودن نماد یک شرکت در بورس، مالکان امکان خرید و فروش سهام خود را ندارند.
محمد جمالی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه به یک‌باره اعلام سود برخی بانک‌ها به زیان تبدیل شده است، گفت: به اعتقاد من مقصر اصلی در این ماجرا بانک مرکزی است، چرا که به یک‌باره اجرایی کرده و باعث سردرگمی بازار و سهامداران شده است.
وی ادامه داد: در این مسئله سهامداران خرد بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. در حالی که آنها بر اساس صورت‌های مالی و تایید شده قبلی اقدام به خرید سهام بانک‌ها کرده‌اند و اکنون با تغییر یک‌باره صورت‌های مالی این سهامداران خرد هستند که بدون تقصیر زیان می‌کنند.

اجرای غلط طرح تحول سلامت به زیان مردم تمام می شود

ایلنا از قول ابراهیم رزاقی اقتصاددان نوشت: ادامه اصرارها بر اجرای غلط طرح تحول سلامت، به صورت قطع به زیان بیمه‌شدگانی تمام خواهد شد که وزارت بهداشت درصدد تجمیع منابع مالی متعلق به آنهاست.
رزاقی گفت: اگر طرح تحول سلامت به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند از طریق رصد غیرمتعارف هزینه‌های درمانی به فرصتی برای سوء استفاده بیشتر تبدیل شود.
وی با طرح این دیدگاه که سوء استفاده بیشتر از امکانات متعلق به صندوق‌های درمانی به معنی زیان بیشتر بیمه‌شدگان است، گفت: اگر متولیان طرح تحول سلامت صادقانه و با دیدگاه صحیح و غیررانتی مدیریت اداره منابع طرح تحول سلامت را برعهده بگیرند قطعا نتیجه کار به سود آحاد ملت خواهد بود.
وی ادامه داد: عمده‌ترین علت بحران صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی دخالت‌های نابه‌جای دولت است.
رزاقی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که برخی مدیران خواهان اختیار بدون مسئولیت پاسخگویی هستند، گفت: تا به یک مدیری هم تذکر می‌دهی که کارت اشتباه است، ناراحت و عصبانی می‌شود.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر انسان‌هایی که خدمتگزار هستند و در مدیریت شفاف عمل می‌کنند، در راس امور قرار بگیرند وضعیت خیلی بهتر خواهد بود.
وی با اشاره به تبعات اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دهه 70، گفت: به نظر می‌رسد که از زمان به اجرا درآمدن این سیاست‌ها تاکنون‌، معیار انتخاب مدیران تنها تخصص بوده و به جنبه تعهد اجتماعی آنها توجهی نشده است.

ناکارامدی و عصبانیت ریزش آرای روحانی را تشدید می کند

رجانیوز در تحلیلی به قلم دکتر سلیمانی استاد دانشگاه علم و صنعت نوشت: ممانعت از سخنرانی افراد هتاک و دریده دهن گرچه از ترویج فکر انحرافی یا وابسته یا خودباخته جلوگیری و به نحوی ایمن‌سازی می‌کند، ولی باید توجه داشت که هرچه این افراد بیشتر سخن بگویند، بیشتر عِرض و آبروی خود را می‌برند و تاریخ مصرفشان زودتر تمام می‌شود. از طرفی دیگر سخن آنها بیشتر موجب افول سریع‌تر ستاره بختشان می‌شود. آیا اگر دکتر سروش به زبان خودش به قرآن حمله نمی‌کرد و اعجاز قرآن را منکر نمی‌شد، به این راحتی از صحنه خارج می‌شد؟ آیا اگر افرادی مثل مهاجرانی و اکبر گنجی و محسن کدیور و آغاجری و غیره با لبهای خود آن توهین‌ها را بر سر زبان نمی‌آوردند، به این سادگی قابل طرد شدن بودند؟ تجربه نشان داده است که افرادی که راه انحراف را پیش می‌گیرند یا خودباختگی را پیشه می‌کنند و مغرور کف و سوت‌های پوشالی می‌شوند، بر سرعت انحراف خود می‌افزایند و لذا زودتر سقوط می‌کنند. آیا اگر آقای علی مطهری آن جسارت را به امام رضا(ع) نکرده بود، امروز این‌قدر نفرت برای خود می‌آفرید؟ درست است که این جسارت دل هر انسان آزاده‌ای را، خواه مسلمان و خواه نامسلمان، می‌آزارد و متأسف می‌کند و غمگین می‌نماید، ولی چند برابر آن ماهیت‌ها رو می‌شود و افول تسریع می‌گردد.
اما ورود رئیس محترم‌ جمهور به این موضوع را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. یکی اینکه قابل فهم و درک است که آرای رئیس‌جمهور ریزش و سقوط کرده است. نتایج نظرسنجی‌ها هر روز موجب پریشانی بیشتر می‌شود. لذا باید مترصد چنین فرصت‌هایی بود تا شاید بتوان چند رأی جمع‌آوری شود. مردم از رئیس‌جمهور طلب اشتغال، وام، رونق اقتصادی، رفع رکود، جلوگیری از تعطیلی کارخانجات، توسعه و عمران و آبادی، می‌خواهند، که دست ایشان در همه این زمینه‌ها کوتاه و خالی است. مردم در این 38 سال مرتب شاهد بوده‌اند که عده‌ای هر چه بیشتر دم از آزادی بیان زده‌اند، در عمل سختگیری بیشتری کرده‌اند و منتقدان را کوبیده‌اند و موافق خود را فقط میدان داده‌اند. این وجه در دولت یازدهم از برجستگی خاصی برخوردار است. بنابراین اگر بیانیه سیاسی رئیس‌جمهور در مورد لغو سخنرانی مشهد به این منظور صادر شده باشد، باید مطمئن باشند که مردم به این نوع بیانیه‌ها توجهی نخواهند کرد.
از منظر دیگر، برجام به فرجام نرسید. برجام به جنازه‌ای بی‌خاصیت به ضرر ایران و پُر خاصیت به نفع دشمنان تبدیل شده است. لذا رئیس‌ محترم جمهور عصبانی هستند و لذا در این‌گونه مواقع زود دست به حکم می‌شوند و حکم صادر می‌کنند. غافل از اینکه صدور حکم در زمان عصبانیت را هیچ‌کس توصیه نمی‌کند. درست است که به دلیل افزایش 30درصد بیکاری در دولت یازدهم، سه برابر شدن نقدینگی، بردن پولها توسط نجومی‌بگیران، اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و دستبرد به  سرمایه قشر زحمت‌کش تعلیم و تربیت، زمزمه عبور از روحانی، بی‌اعتباری پاسپورت ایرانی، گرانی و عدم همخوانی نرخ تورم اعلام شده با جیب مردم، تخصیص فقط و فقط حدود 10 درصد بودجه عمرانی به عمران و آبادی کشور، دو و نیم برابر شدن بودجه جاری و پر خرجی دولت، رکود در مسکن و صنعت فولاد و سیمان، زمین‌گیر شدن کشاورزان و عدم پرداخت به موقع مطالبات آنها، عدم پرداخت وام‌های ازدواج، عدم توزیع سبد کالا، تناقض در آمارها، نزدیک به بن‌بست رسیدن طرح تحول پزشکی، کاهش قدرت خرید عموم، افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، عدم تحقق رشد اقتصادی مورد‌نظر، اجبار دولت به حمایت از نجومی‌بگیرها، همه و همه در دولت یازدهم موجب عصبانیت و نگرانی می‌شود، ولی باید بر عصبانیت چیره شد. فرد عصبانی همیشه بازنده است. هر چه حاشیه‌سازی بیشتر و گرد و غبار درست کردن بالا رود، برخلاف مصلحت دولت مستقر است و ظاهرا گوش شنوا نیست. ناکارآمدی دولت و رئیس دولت، با عصبانیت بیشتر می‌شود. دولت عصبانی عنان مدیریت را از دست می‌دهد و مرتب به جاده خاکی می‌زند. به جای عصبانیت باید برای مردم کار کرد، مشکلات مردم را حل کرد و در وسط میدان خدمتگزاری بود. با فحش و حمله و دری وری گفتن به منتقدین و سایر قوا، گشایشی ایجاد نمی‌شود و رأی آن‌چنانی جمع نمی‌شود. بلکه ناکارآمدی بیشتر می‌شود و شیب ریزش رأی صعودی‌تر می‌گردد.

وطن امروز

حکم اعدام بابک زنجانی در دیوانعالی تأیید شد

معاون نظارت دیوانعالی کشور از تایید حکم اعدام بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در دیوانعالی خبر داد. غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: حکم اعدام مهدی شمس و حمید فلاح‌هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی نقض و به شعبه هم‌عرض ارجاع شد. براساس این گزارش، دی‌ماه سال 93 بود که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران از صدور قرار مجرمیت بابک زنجانی خبر داد و گفت: قرار مجرمیت بابک زنجانی 2000 صفحه است و باید هر صفحه مطالعه شود و زمان می‌برد تا تایید شود و پرونده بسیار سنگین و شامل 209 جلد است که با ملزومات آن هر جلد 200 صفحه دارد. بررسی پرونده بابک زنجانی ادامه داشت تا اینکه 11 مهرماه سال گذشته جلسات محاکمه بابک زنجانی و 2 متهم دیگر پرونده فساد نفتی براساس کیفرخواست 237‌ صفحه ای به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد  و دادگاه در 26 جلسه و با حضور خبرنگاران به اتهامات این 3 نفر رسیدگی کرد.  در نهایت 16 اسفندماه سال گذشته حکم این پرونده صادر و بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح‌هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شدند.    در نهایت این پرونده 20 اردیبهشت به دیوانعالی رفت و دیوان نیز این حکم را تایید کرد.

رفتار مجلس در پرونده حقوق‌های نجومی ملاحظه‌کارانه بود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار مجلس در بررسی پرونده حقوق‌های نجومی ملاحظه‌کارانه بود و بررسی‌های ضعیفی صورت گرفت. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ هم در این باره ضعیف بود، ادامه داد: رئیس دیوان محاسبات نیز گزارشی را بدون اینکه بین نمایندگان توزیع کند، قرائت کرد و اعلام کرد حقوق ۴۰۰ مدیر ارشد و میانی بررسی شده است که تخلفاتی در این زمینه وجود داشته است اما اسامی این افراد به قوه‌قضائیه اعلام نشد. وی با انتقاد از پیگیری ضعیف دیوان محاسبات در بازگشت حقوق‌های نجومی به بیت‌المال گفت: مبلغ کمی از حقوق‌های نجومی مسترد شده و برخورد با متخلفان نیز ضعیف بوده است. پورمختار با تاکید بر اینکه این ۴۰۰ نفر صلاحیت ادامه خدمت در دولت را ندارند، گفت: باید اسامی این افراد اعلام شود، در این راستا تعدادی از نمایندگان به دیوان محاسبات نامه‌ای نوشته‌ایم و منتظر اعلام اسامی این افراد هستیم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس نهم اظهار داشت: به‌رغم قول رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری پرونده حقوق‌های نجومی، دولت تا امروز در این راستا اقدامی انجام نداده است. پورمختار گفت: طرح نمایندگان نیز دچار مساله سیاسی شد و جناح خاصی اجازه نداد این طرح در صحن علنی تصویب شود.

روحانی اشتباهاتش در برجام را صادقانه با مردم در میان بگذارد

آخرین سفیر ایران در شوروی معتقد است روحانی باید اشتباهاتش در برجام را با مردم صادقانه در میان بگذارد. ناصر نوبری در گفت‌وگو با مهر، درباره مواجهه ایران با آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: در این شرایط ما نیازمند شیوه و اتخاذ تصمیمات جدیدی هستیم، ما باید شیوه و تاکتیک را تغییر دهیم تا بتوانیم شیوه جدیدی که در عرصه بین‌الملل نقش بسته است را تغییر دهیم. وی افزود: یکی از اشتباهات دولت آقای روحانی این بود که معامله نقد به نقد انجام نداد. به همین دلیل آمریکا دبه درآورد و آنقدر معطل کرد تا ادامه کار به دولت بعد برسد. مشخص است؛ ترامپ هم می‌گوید: من که تعهدی ندادم. اگر این کار دوطرفه انجام می‌شد دیگر نگران انتخاب ترامپ نبودیم، ریشه این مشکلات در استراتژی سیاست خارجی ما بود. سفیر ایران در شوروی تصریح کرد: آقای روحانی می‌تواند خیلی قدرتمندانه اشتباهات خودش را اصلاح کند. بهتر است روحانی صادقانه با مردم صحبت کند و بگوید ما یک مسیری را رفتیم ولی نیازمند اصلاح است. زمانی که جامعه را با یک موضع‌گیری صادقانه همراه خودش کرد، آن وقت براساس یک آرایش جدید، مواجهه را شروع کند. نوبری ادامه داد: ایران می‌تواند در این کارزار جدید با صلابت بیرون بیاید اما شرط آن این است که دکتر روحانی صادقانه اشتباهاتش را بگوید و با مردم در میان گذارد.

ایران در برابر نقض صریح برجام آمادگی مقابله دارد


عضو هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: بدون تردید تحریم‌ها با هر عنوانی برقرار، تایید یا تمدید شود نقض صریح برجام است. به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بدون تردید تحریم‌ها با هر عنوانی برقرار، تایید یا تمدید شود نقض صریح برجام است. وی با بیان اینکه «حدود 10 روز پیش هیات نظارت بر اجرای برجام به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد» افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه نقض برجام ایستادگی خواهد کرد و آمادگی‌های لازم را برای مقابله به مثل دارد. عضو هیات نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد: دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل در فضای هسته‌ای بسته نیست و ما با اقتدار کار خود را در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهیم. ولایتی با اشاره به پیروزی‌های پی در پی و ارزشمند ایران و متحدانش در منطقه خاطرنشان کرد: این کار آمریکایی‌ها برای دلگرمی دوستان و عوامل شکست‌خورده‌شان در منطقه است. وی گفت: در طول حدود 11 ماه از اجرای برجام در رفتار آمریکایی‌ها هیچ تغییری بویژه در مسائل اقتصادی صورت نگرفته است. ولایتی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طول جلسات ایران با 1+5 قول داده بودند به هیچ‌وجه کاری نکنند که مخل روح حاکم بر برجام و بندهای آن باشد. عضو هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: تمدید تحریم‌ها که البته هنوز به امضای رئیس‌جمهور آمریکا نرسیده است نقض صریح برجام و خلاف توافقات صورت گرفته است.

تمدید مجدد ISA نقض برجام است

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: براساس برجام، ما با طرف مقابل خود که به واقع آمریکایی‌ها هستند و بقیه خیلی نقش آنچنانی نداشتند، توافق کردیم و قرار بود تحریم‌های جدیدی را وضع نکنند و اگر وضع کنند، لغو برجام خواهد بود و الان آمریکا این کار را می‌کند. حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین، با اشاره به تصویب تمدیدتحریم ISA در سنای آمریکا گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند نشان دهند برجام را ما نقض می‌کنیم و می‌خواهند به سمتی بروند که ناقض برجام ما باشیم که آنها هم دچار مشکل اخلاقی،  سیاسی و حقوقی با شرکای خود نشوند، چرا که آمریکا نمی‌خواهد برجام را نقض کند و این کار به نفعش نیست و نمی‌تواند شرایط را به عقب بازگرداند. وی افزود: آمریکا اهل حساب و کتاب است و می‌داند اگر برجام را نقض کند نمی‌تواند آن را جمع کند، لذا تلاش می‌کند سختگیرانه و با فشار کار را دنبال کند تا جمهوری اسلامی ایران برجام را نقض کند. سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره آینده برجام گفت: برجام با فراز و فرود و بالا و پایین شدن و به صورت شکننده و لرزان و استخوان بین زخم ادامه پیدا می‌کند البته این پیش‌بینی است و مبتنی بر تحلیل نیست، چرا که زمانی می‌توان تحلیل کرد که صبر کنیم تا ترامپ به کاخ سفید برود و تیمش را ببینیم.

«داماتو» شاکله تمام تحریم‌های ضدایرانی و نقض برجام است


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید به طور حتم تمدید قانون داماتو نقض صریح برجام است زیرا تمام توطئه‌های تحریم علیه جمهوری اسلامی، ریشه در این قانون دارد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های 10 ساله علیه ایران در سنای آمریکا گفت: بعد از چندین سال تحریم ناعادلانه ملت ایران، توافق هسته‌ای به تصویب ایران و گروه 1+5 رسید و مقرر شد هیچ تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی به تصویب نرسد و تحریم‌های گذشته در قالب تحریم‌های سه‌گانه برداشته شود که متأسفانه آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند و مهم‌ترین اقدام آنها در نقض برجام، تمدید قانون داماتو است. نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه باید موضوع نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها را پیگیری کنند و دستگاه دیپلماسی در نامه‌ای به شورای امنیت و اعضای 1+5، بر حق ایران برای عمل مستقل در حفظ دستاوردهای هسته‌ای خود تأکید کند.

ایران


انتقاد ائمه جمعه بجنورد و جیرفت از مطهری

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در واکنش به نامه انتقادی علی مطهری به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: بعضی سایت‌ها حرف‌هایی نقل کردند اما با این حرف‌ها ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم، چرا که ما راست قامتان جاودانه تاریخ بوده، هستیم و خواهیم بود. به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی افزود: برخی مدعی می‌شوند که چرا در خطبه‌های نماز جمعه، مواردی درباره آنها مطرح شده است که باید به این افراد گفت خود شما جلوی آزادی بیان را گرفته‌اید؛ این شما هستید که الان اعتراض کرده و در حقیقت قانون و حرف خودتان را زیر پا گذاشته‌اید. حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور امام جمعه جیرفت هم با اشاره به برنامه حضور نایب رئیس مجلس در دانشگاه شهید باهنر کرمان به مناسبت روز دانشجو گفت: سخنرانی علی مطهری باید لغو شود و در غیر این‌صورت مردم انقلابی نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد. به گزارش جماران، وی افزود: غیرت دینی مردم و مسئولان مشهد موجب شد تا نگذارند این فرد سخنرانی کند، حالا باید دید غیرت دینی مسئولان استان ما چقدر است.

دیدار ظریف با بانوی ایرانی متهم به قتل  در هند


در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به هند، وی صبح دیروز با «نرگس کلباسی» بانوی ایرانی متهم به قتل در هند در محل سفارت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی الف به هند، نرگس کلباسی اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاه‌های هند و سریلانکا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آنها، اقدام به تأسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند، می‌کند. اتهام قتل غیرعمد یک کودک و سهل‌انگاری وی که منجر به غرق شدن یک کودک که در زمان پیک نیک در کنار رودخانه‌ای به بازی مشغول بوده، او را از ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش باز می‌دارد.

 بیانیه دادسرای ویژه روحانیت قم درباره حکم احمد منتظری

روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت قم پس از اعلام حکم دادگاه بدوی احمد منتظری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق انتشار اسناد محرمانه و برخی شایعه پراکنی‌ها در این زمینه، در بیانیه‌ای نوشت که تلاش برای مظلوم جلوه دادن منافقین قابل اغماض نیست.
به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه آمده است: متعاقب صدور در رأی دادگاه بدوی، نامبرده و بعضی افراد معلوم‌الحال با موج‌آفرینی و اتهام‌زنی درصدد مظلوم‌نمایی و توجیه اقدامات مجرمانه خود علیه ارکان نظام و امنیت ملی برآمده‌اند. بدیهی است این مجموعه قضایی براساس رسالت قانونی و بدون در نظر گرفتن فشارها و فضاسازی‌ها با هرگونه اقدام و جوسازی علیه نظام و انقلاب برخورد قاطع خواهد کرد و اقدامات و فتنه انگیزی‌های اخیر را نیز با رصد اطلاعاتی تحت نظارت داشته و قاطعانه مورد رسیدگی قضایی قرار خواهد داد.

آرمان

افزايش ۲۰ درصدي مستمري‌بگيران كميته امداد

نماينده مردم سنندج در مجلس با بيان اينكه اين كميسيون مصادف با روز جهاني معلولان ماده‌اي را در راستاي حمايت از معلولان تصويب كرده است، افزود: براساس اين مصوبه دولت موظف است درسال آينده و از ابتداي برنامه ششم توسعه دريافتي مددجويان تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد را افزايش دهد كه اين افزايش حداقل ۲۰ درصد از حقوق و مزاياي آنها براساس مصوب شوراي عالي كار و تامين اجتماعي است.

نامه رئيس‌كميسيون‌كشاورزي به روحانی

رئيس كميسيون كشاورزي براي جبران خسارات برف اخير به رئيس‌جمهور نامه نوشت. علي‌محمد شاعري در نامه خود از رئيس‌جمهور خواست خسارات وارده به باغات مركبات شمال كشور در جريان سرماي اخير جبران شود. در نامه رئيس كميسيون كشاورزي تاكيد شده است كه سرما به استان‌هاي مازندران، گلستان و گيلان بالغ بر ۱۱. ۶۷۷ ميليارد ريال به بخش‌هاي مختلف كشاورزي به ويژه توليد مركبات خسارت وارد كرده است. وی در ادامه اين نامه درخواست جبران خسارت و خريد محصولات كشاورزان، تامين تسهيلات كم‌بهره و تامين بار مالي استمهال تسهيلات دريافتي كشاورزان آسيب‌ديده را مطرح كرده است.

برگزاري همايش امر به معروف و نهي ازمنكر

همايش يكروزه امر به معروف و نهي از منكر با شركت جمعي از فرماندهان، مسئولان و كاركنان ستاد ارتش برگزار شد. رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح استان تهران طي سخناني امر به معروف و نهي از منكر را از ضروريات ايمان و رستگاري در جامعه دانست و خاطرنشان كرد: به همان اندازه كه اين فريضه باعث رستگاري انسان مي‌شود، دست كشيدن از نهي از منكر و بي‏‌اعتنايي به رواج منكرات نيز جامعه را به سمت تباهي سوق مي‌دهد. حجت‌الاسلام والمسلمين عباسعلي فراتي به شيوه‌هاي گوناگون امر به معروف و نهي از منكر اشاره و درباره دوام و اثرگذاري هر چه بهتر اين فريضه مهم افزود: بايد آمران به معروف و ناهيان از منكر طوري رفتار كنند كه مردم، اعمال آنان را گوياتر از سخنانشان ببينند تا در نهايت آنان را دركنار خود حس كنند نه در مقابل خود.

ادعاي كسب تكليف روحاني از رهبري درباره اوپك

خبرگزاري رويترز طي گزارشي مدعي شد كه توافق اوپك حاصل مذاكرات پشت‌پرده ايران، روسيه و رياض بوده است و رهبر ايران حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي درباره اين توافق به رئيس‌جمهور و وزير نفت دستوراتي داده است. پس از توافق اوپك، خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي شد كه اين توافق حاصل رايزني‌هاي پشت‌پرده مسكو، تهران و رياض بوده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در كنار گذاشتن اختلافات عربستان و ايران براي پيش بردن نخستين توافق اين سازمان با روسيه در ۱۵ سال گذشته، نقش كليدي داشته است. اين گزارش به نقل از منابع اوپك و غيراوپك مدعي است رايزني‌هايي در آستانه نشست اوپك ميان ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، محمد بن سلمان، وليعهد پادشاه عربستان و آيت‌ا... خامنه‌اي، رهبر ايران و حسن روحاني رئيس‌جمهور اين كشور صورت گرفته است.

بررسي استيضاح وزراي علوم و اقتصاد

كميسيون‌هاي آموزش و اقتصادي بررسي درخواست استيضاح از وزراي علوم و اقتصاد را در دستور كار دارند. كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري سه شنبه ۱۶ آذر به بررسي درخواست استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري و نمايندگان متقاضي استيضاح مي‌پردازد و در روز يكشنبه نيز بررسي تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي را با حضور نمايندگان درخواست‌كننده در دستور كار قرار داده است. همچنين كميسيون اقتصادي نيز در روز (سه شنبه) هفته جاري با استناد به ماده ۲۲۳ آيين نامه داخلي، بررسي تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس درباره طرح استيضاح وزير امور اقتصادي و دارايي را در دستور كار دارد و در همين روز نيز سوالات جداگانه ۱۵ نماينده از وزير اقتصاد را مورد بررسي قرار مي‌دهند. 

ظريف و صالحي به مجلس توضيح دهند

يك عضو كميسيون اصل نود مجلس خواستار حضور ظريف و صالحي در جلسه علني مجلس براي ارائه توضيحات درباره مصوبه اخير سنا و اقدام متقابل احتمالي در اين رابطه شد. ولي داداشي اظهار كرد: پيش از اين هم قابل پيش‌بيني بود كه آمريكا حتما برجام را نقض خواهد كرد و با مصوبه اخير مجلس سناي آمريكا درباره تمديد تحريم‌هاي ايران اين اتفاق افتاد. البته ما تمهيداتي انديشيده بوديم كه اگر برجام نقض شد حرفي براي گفتن داشته باشيم و دولت اقدامات لازم را انجام دهد. وي افزود: مطالبه من به عنوان يك نماينده اين است كه آقايان ظريف و صالحي با حضور در جلسه علني مجلس، نمايندگان را در جريان جزئيات مصوبه سناي آمريكا و اقدام متقابل احتمالي ايران قرار دهند تا مجلس تصميم مقتضي را در اين رابطه اتخاذ كند. 

تداوم همكاري ايران با روسيه

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جمهوري اسلامي ايران به همكاري خود با روسيه در حوزه دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ادامه خواهد داد. علي اكبر ولايتي عصر شنبه در حاشيه ديدار با لاورنتيف نماينده ويژه رئيس‌جمهور پوتين در امور سوريه درباره جزئيات اين ديدار افزود: نماينده رئيس‌جمهور روسيه سفر فوري و مهمي به ايران داشتند و حامل پيامي از پوتين براي آقاي روحاني رئيس‌جمهوري ايران بودند كه بعد از ملاقات با ايشان با بنده ملاقات كردند. وي يادآور شد: در اين ديدار روابط رو به رشد و توسعه ايران و روسيه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؛ چرا كه رابطه دو كشور راهبردي است و هر روز بيشتر از گذشته توسعه و تعميق مي‌يابد و در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، منطقه‌اي، بين‌المللي و دفاعي در حال شكل‌گيري و پيشرفت است.

پروژه‌هاي سفر روحاني به البرز اجرايي مي‌شود

استاندار البرز گفت: در سفر رئيس‌جمهوري به البرز، دولت خود را مكلف به اختصاص ۹ هزار و ۹۵۰ ميليارد ريال اعتبار كرد و ما نيز تعهد داريم ظرف دوسال پروژه‌هاي خود را اجرايي كنيم. سيد حميد طهايي اظهار كرد: مسئولان و فرمانداران بايد اقدامات لازم را انجام دهند تا در زمان مقرر شاهد اجرايي شدن طرح‌ها باشيم. وي ادامه داد: در اين سفر اعتبار خاصي نيز براي راه طالقان كه سال‌ها نيمه كاره مانده بود، اختصاص يافت كه اين نيز از بركات حضور رئيس‌جمهوري به اين استان بود. استاندار استان البرز گفت: از طرح‌هاي پيشنهادي در اين سفر چهار خطه كردن ريل تهران- كرج با اعتبار يك هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال بود كه قرار شد از اعتبارات ملي محاسبه شود تا ما اعتبارات اين سفر را در طرح‌هاي مهم‌تري اجرايي كنيم.

شرق

١٦ آذر،  روحانی در دانشگاه تهران


ایسنا: حسن روحانی رئيس‌جمهوری در آخرین سال ریاست‌جمهوری خود در دوره اول هم‌زمان با ١٦ آذر روز دانشجو در جمع دانشجویان در دانشگاه تهران حاضر می‌شود. انتظار می‌رود مطابق روال معمول در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئيس‌جمهور دغدغه‌ها و پرسش‌‌های خود را درباره فعالیت‌های دانشجویی و مسائل روز کشور مطرح کنند. سال گذشته نیز روحانی به مناسبت ١٦ آذر در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شده بود.

افروغ: روحم خبر  ندارد


ایسنا: عماد افروغ، نماینده پیشین مجلس، در رابطه با برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه او کاندیدای احتمالی طیف اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ است، گفت:‌ روح من هم از مطرح‌شدن چنین موضوعی خبر ندارد و هیچ صحبتی با من نشده است. او در پاسخ به اینکه اگر این موضوع با او مطرح شود، آیا به کاندیداتوری در انتخابات فکر می‌کند، گفت: من حتی فرصت فکرکردن به کاندیداتوری و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارم و مشغول فعالیت‌های علمی هستم.

سخنگوی وزارت کشور مطرح کرد:
تأكيد بر حمایت از سخنرانی‌های مجوزدار در آستانه روز دانشجو


ایسنا: سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، گفت: وزارت کشور از تجمعات و سخنرانی‌های قانونی حمایت و امنیت آنها را تأمین می‌کند. او درباره آمادگی وزارت کشور برای برگزاری مراسم ١٦ آذر در سراسر کشور، گفت: این مسئله در جلسه روز شنبه شورای معاونین وزارت کشور مطرح و تأكيد شد وزارت کشور از هرگونه سخنرانی، تجمع و گردهمایی‌هایی که مجوز قانونی گرفته باشند، حمایت خواهد کرد و امنیت آنها را تأمین می‌کند. او درباره برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور نیز افزود: به لحاظ قانونی شورای نظارت دانشگاه‌ها صلاحیت اعطای مجوز برای سخنرانی، گردهمایی و تجمع در دانشگاه‌ها را دارد و در واقع این شورا مرجع قانونی صدور مجوز در داخل دانشگاه‌هاست.

اطلاعیه وزارت کشور درباره برنامه‌های مرتبط با روز دانشجو


پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور: مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور در اطلاعیه‌ای ضمن تأكيد مجدد بر حمایت وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از همه تجمعات و سخنرانی‌های دارای مجوز قانونی، از رسانه‌ها درخواست می‌کند به منظور حفظ و صیانت از فضای آزاد گفت‌وگو و نقد و انتقاد، از انعکاس اخبار غیردقیق دراین‌باره پرهیز کنند. متن کامل این اطلاعیه به این شرح است: «نظر به انتشار برخی اخبار مبنی بر لغو سخنرانی آقای محمدجواد حق‌شناس (فعال سیاسی) در یکی از محیط‌های دانشگاهی استان بوشهر و برابر بررسی به‌عمل‌آمده از استانداری بوشهر، به آگاهی رسانه‌ها و عموم مردم شریف می‌رساند، مانع خاصی برای برگزاری این برنامه در میان نبوده و لغو آن صرفا به دلیل عدم تطابق زمان پیشنهادی برگزارکنندگان برنامه و برنامه کاری سخنران مدعو، محقق شده است. مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، ضمن تأكيد مجدد بر حمایت وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از همه تجمعات و سخنرانی‌های دارای مجوز قانونی، از رسانه‌ها درخواست می‌نماید به منظور حفظ و صیانت از فضای آزاد گفت‌وگو و نقد و انتقاد، از انعکاس اخبار غیردقیق پرهیز کنند».

عبدالکریم حسین‌زاده:
سخنان رئيس مجلس  بر اساس در  رأس امور بودن مجلس بود


ایسنا: ‌عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده فراکسیون امید در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با اشاره به عملکرد رئيس مجلس در مسائل اخیر گفت: سخنان و پیگیری‌های رئيس مجلس شورای اسلامی در مسئله ممانعت از برگزاری سخنرانی نایب‌رئيس مجلس و بحث دستگیری آقای صادقی براساس قاعده در رأس امور بودن مجلس انجام شد. نایب‌رئيس فراکسیون امید نسبت فامیلی برادران لاریجانی را در مسائل اخیر در عملکرد رؤسای قوای مقننه و قضائيه بی‌تأثیر دانست و گفت: نسبت فامیلی رؤسای قوای مقننه و قضائيه هیچ ربطی به فعالیت و فضای عملکردی و تخصصی قوای مقننه و قضائيه نداشت. رئيس مجلس براساس وظیفه سازمانی و در راستای دفاع از آزادی بیان به این مسائل پرداخت. نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تصریح کرد: تمام تلاش رئيس مجلس شورای اسلامی در راستای عمل به گفتمان دوستانه، صمیمی و تعاملی بود و رئيس‌جمهور نیز به همین شیوه عمل کرد.

جمهوری اسلامی

الویری:نامزد پوششی کنار روحانی معرفی می‌کنیم،به سه دلیل!

مرتضی الویری می‌گوید: منافع ملی ما با حضور آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بیشتر تامین می‌شود تا با حضور یک فرد اصلاح‌طلب. علت آن هم روشن است؛ کاندیدای ایده‌آلی که بخواهیم از جریان اصلاح‌طلبان معرفی کنیم شانس تایید صلاحیت ندارد.
به گزارش خبر انلاین این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به رغم تاکید بر حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات سال 96 سه دلیل ارائه می‌دهد که به موجب آنها اصلاح‌طلبان باید در کنار روحانی یک کاندیدای دیگر معرفی کنند. کاندیدایی که البته قرار نیست با رئیس‌جمهور رقابت کند بلکه حضور دارد تا در بزنگاهی دست این جریان سیاسی خالی نماند.
وی می‌افزاید: به سه دلیل ما احتمال می‌دادیم و می‌دهیم که آقای روحانی را در صحنه انتخابات نداشته باشیم. اول آنکه خودش نیاید، مثلا به او گفته شود آمدنت به مصلحت نیست یا فشارها آنقدر زیاد شود که او بگوید من نیستم.
دلیل دوم این که ما در مورد تصمیم شورای نگهبان نمی‌توانیم برآورد روشنی داشته باشیم، وقتی چهار سال پیش می‌بینیم آقای ‌هاشمی‌ رفسنجانی ردصلاحیت می‌شود می‌توانیم احتمال دهیم با دلایلی که اصلا برای ما روشن نیست و نخواهد شد صلاحیت آقای روحانی را هم زیر سوال ببرند. پس با توجه به عملکرد گذشته شورای نگهبان این اتفاق محتمل است. مسئله سوم این است که بنا به دلیلی که الان قابل محاسبه نیست ممکن است فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کند. ما به کرات در کشورهای جهان سوم این اتفاق را دیدیم و نه تنها در کشورهای جهان سوم،‌ بلکه حالا آمریکا هم جلوی چشم ماست. در کشور ما هم ممکن است در آن روز‌های آخر ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند.
الویری می‌گوید:به این سه دلیل هست که دوستان ما به صورت جدی به فکر مطرح کردن افرادی هستند که این افراد، نه در عرض آقای روحانی، بلکه در طول ایشان مطرح می‌شوند. به عبارت دیگر اینها مطرح نمی‌شوند که با آقای روحانی رقابت کنند و آرای او را بشکنند. بلکه مطرح می‌شوند که اگر یکی از سه عاملی که اشاره کردم اتفاق افتاد دست ما خالی نباشد.

یک فعال سیاسی: جلسات سران قوا به جلساتی تصنعی و دیپلماتیک تبدیل شده است

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مشکلات کشور بدون هماهنگی سران سه قوا امکان پذیر نیست، گفت:‌ همه ظرفیت‌های سه قوه به جای تقابل و رودررویی باید برای حل مشکلات کشور بسیج شوند.
به گزارش ایسنا جواد آرین منش با بیان اینکه اصل تفکیک قوا به عنوان اصل مهم و اساسی در نظام جمهوری اسلامی پذیرفته شده است، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی استقلال قوای سه گانه از یکدیگر بسیار حائز اهمیت است و به طور کل قوا زیر نظر رهبری و ولایت فقیه انجام وظیفه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه از جمله فواید اصل تفکیک قوا، تقسیم کارها و وظایف، تسهیل در انجام امور و جلوگیری از تمرکز قدرت در دست یک فرد یا یک قوه است، تصریح کرد: طبیعی است در مواردی که وظایف یک قوه به صورت شفافل مشخص نشده باشد و یا در موضوعات مشترک بین قوه‌ای اختلاف نظر پدید آید مطابق اصل 110 قانون اساسی وظیفه حل اختلاف قوا به عهده رهبر معظم انقلاب است.
این فعال سیاسی اضافه کرد:‌به منظور رسیدگی به اختلافات قوا از سوی مقام معظم رهبری هیات حل اختلاف قوا تشکیل شده است که به بررسی موضوعات اختلافی قوا می‌پردازد در موضوعاتی مثل لایحه جامع وکالت قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و... ورود پیدا کرده‌اند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همه مسولان کشور باید دقت داشته باشند که کشیده شدن اختلافات سران قوا به رسانه‌ها باعث ایجاد تنش و گروه بندی در جامعه می‌شود.
آرین منش با اشاره به توافق سران سه قوه برای برگزاری جلسات مشترک در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری به منظور هماهنگی قوا افزود:‌جلسات مشترک قوا که با اهداف کاربردی و عملیاتی برای طرح اختلافات در جلسات خصوصی و همچنین جلوگیری از مطرح شدن ابعاد اختلافات به جامعه شکل گرفته بود، متاسفانه ماهیت کاربردی خود را از دست داده و صرفا به جلسات تصنعی و دیپلماتیک تبدیل شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس: حمایتمان از روحانی مشروط نیست

عضو فراکسیون امید در مجلس می‌گوید: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تنها از روحانی حمایت می‌کنند و اظهارنظرهای متفرقه‌ای که مطرح می‌شود، اظهارنظر فردی اشخاص است.
به گزارش خبرآنلاین به‌تازگی برخی اصلاح‌طلبان از مطرح شدن یک کاندیدای اصلاح‌طلب در کنار حسن روحانی برای انتخابات سال 96 حمایت کرده و آن را منطقی ارزیابی کردهاند،‌ اما این اظهارنظر چندان با حمایت طیف اکثریت اصلاح‌طلبان همراه نشده است.
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس تاکید می‌کند: تنها کاندیدای جریان اصلاحات برای انتخابات 96 آقای روحانی است. این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم و مواردی که بعضا مطرح می‌شود که در کنار آقای روحانی فرد دیگری را هم معرفی کنیم غالبا یک مسیر انحرافی است که می‌خواهد جریان اصلاحات را تحت‌الشعاع قرار دهد.
رحیمی ادامه می‌دهد: آن انسجامی که در جریان اصلاحات وجود دارد، دست‌کم در دو نوبت اخیر در سطح ملی به نمایش گذاشته شد. اشاره من به دو انتخابات سال‌های 92 و 94 است. در مجلس انسجام و هم‌افزایی اصلاح‌طلبان به وضوح مشاهده می‌شود و من فکر می‌کنم در انتخابات 96 انسجام این جریان سیاسی به مراتب قوی‌تر از سال‌های پیشین باشد.
نماینده مردم تهران تاکید می‌کند: اظهارنظرهای متفرق و نظرات شاذی که گاهی مطرح می‌شود نظر جریان اصلاحات نیست و اظهارنظر فردی اشخاص است و البته هر فردی می‌تواند اظهارنظر کند.
وی می‌گوید: شوراهای هماهنگی سیاستگذاری جبهه اصلاحات،‌ نظراتشان را توسط خود شورا اعلام می‌کنند و به صورت فردی اعلام نمی‌کنند.
رحیمی حمایت از روحانی را همه‌جانبه دانسته و می‌گوید: اصلاح‌طلب‌ها هیچ‌گونه سهم‌خواهی از آقای روحانی نکردند، شرط‌گذاری هم نکردند. حمایت اصلاح‌طلبان نه به‌صورت مقطعی خواهد بود و نه به صورت مشروط.

انصاری راد: قالیباف با دوبار شکست، شانسی برای رقابت با روحانی ندارد

نماینده مجلس ششم گفت: حاکمیت ملی، حاکمیت قانون، برقراری عدالت، رعایت اخلاق و رعایت همه عواملی که بتواند کشور را از بن بست‌های امروز خارج کند از مطالبات اصلاح‌طلبان است.
حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با ایلنا درباره استراتژی اصولگرایان در انتخابات 96 گفت: اصولگرایان در گذشته تمام رجالی که می‌توانستند سمت ریاست جمهوری را احراز کنند به میدان آوردند و شکست خوردند و آقای قالیباف هم که از امتیازی نسبت به دیگران برخوردار است دو بار شکست خورده است و در این دوره و بعد از انتخابات92 هم فکر نمی‌کنم موفق شود؛ چرا که موقعیت آقای قالیباف پایین آمده و نزول کرده است.
او با بیان اینکه در نوع کار و عمل قالیباف جبرانی نسبت به خسارت‌های گذشته دیده نمی‌شود،گفت: تخلفاتی که در حوزه شهری به وسیله شهرداری انجام شده است و اصولگرای معروفی مانند آقای توکلی هم بر آن مهر تایید زده است، باری بر روی دوش آقای قالیباف است و با این حساب فکر می‌کنم اصولگرایان شخصیتی که بتوانند وارد رقابت با روحانی یا حتی غیرروحانی کنند ندارند و نه اینکه آدم خوب نداشته باشند اما ریاست جمهوری مقامی است که شخصیت خاصی را طلب و ایجاب می‌کند که چنین شخصیتی اکنون در بین اصولگرایان به چشم نمی‌خورد.
انصاری راد در پاسخ به این سوال که اصولگرایان با این وجود از بررسی قالیباف به عنوان کاندیدای احتمالی سخن می‌گویند، بیان کرد: قالیباف قبل از سال 92 به لحاظ نوع مدیریتی که در شهرداری انجام داده بود از یک درجه‌ای از اعتبار برخوردار بود،با این حال در شهر تهران که مرکز حکومت و مدیریت او بود نصف آقای روحانی رای آورد و شکست خورد و در این دوره هم هیچ‌گونه شگرد و شیوه‌ای که بتواند آن شکست گذشته را جبران کند در اداره شهرداری انجام نداده است و همچنین تخلفاتی که در شهرداری انجام شده باری است بر دوش او که گمان نمی‌کنم بتواند به آسانی از دوش خود بردارد.
او تاکید کرد: البته اگر قالیباف گزینه مورد نظر اصولگرایان باشد و او را به میدان انتخابات بیاورند با توجه به اینکه اصولگرایان از یک موقعیت مالی و نفوذ برخوردارند می‌تواند حداقلی از آرا را کسب کند اما گمان نمی‌کنم که بتواند با آقای روحانی رقابت کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به استراتژی افزایش نامزدهای اصولگرا در راستای راه یافتن روحانی به دور دوم،افزود:تعدد کاندیدا کاری بود که در انتخابات 92 اصولگرایان انجام دادند و نتیجه نگرفتند و مطمئن هستم که به طریق اولی از این شیوه نتیجه‌ای نخواهند گرفت.
افزود:اصولگرایان در این دوره از انتخابات چه با تعدد کاندیدا و چه با کاندیدای واحد بیایند شرایط به گونه‌ای است که شکست می‌خورند.

اسلامی: معتقد به وحدت اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت مبارز هستیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: بنای حزب موتلفه این است که اصولگرایان در انتخابات شوراهای شهر و روستا 96 با محوریت جامعه روحانیت مبارز به وحدت برسند.
محمدمهدی اسلامی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: بنای حزب موتلفه اسلامی، وحدت اصولگرایان در انتخابات شوراهای شهر و روستا 96 است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با ابراز امیدواری از اینکه اصولگرایان بتوانند با محوریت جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات 96 به وحدت برسند، گفت: اعضای حزب موتلفه همواره سعی کرده‌اند که بر اساس رهنمودهای روحانیت معظم حرکت کنند و با محوریت جامعه روحانیت مبارز به وحدت اصولگرایان کمک کنند.
وی در رابطه با اظهارنظر اخیر محمد حسن غفوری فرد حزب موتلفه مبنی بر اینکه افرادی چون روحانی، ولایتی، الهام و حاجی‌بابایی می‌توانند برای انتخابات 96 در لیست قرار داشته باشند، تصریح کرد: وی نظر خود را درباره کلان انتخابات مطرح کرده نه نظر حزب را و منظورش این بوده که این افراد هم می‌توانند جزء نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات آینده باشند.
اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا حزب موتلفه برای انتخابات 96 به مصداق رسیده است اظهار داشت: مسیر اعلام نامزد نهایی حزب موتلفه در حال طی شدن است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر اینکه طبق قانون تبلیغات زودهنگام ممنوع است، بیان داشت: حتی اگر حزب موتلفه برای انتخابات 96 به نامزد نهایی‌اش هم برسد، باید در مسیر قانونی و طبق برنامه زمان‌بندی‌ شده خود حرکت کند.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات