صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۴۸

اخبار ویژه روزنامه های 20 آذر ۱۳۹۵

کیهان

سخنگوی شل:توافق نفتی با ایران محرمانه است!


چهارشنبه گذشته شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتی انگلیسی- هلندی «رویال داچ شل» به منظور آغاز فعالیت‌های مطالعاتی در راستای توسعه دو میدان نفتی «آزادگان جنوبی» و «یادآوران» و میدان گازی «کیش»، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه در همان روزی امضا شد که نخست‌وزیر انگلیس مدعی شده بود ایران تهدیدی برای خاورمیانه و منطقه خلیج ]فارس[ است».
در مراسم امضای تفاهم‌نامه نفتی، علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت (از متهمان پرونده کرسنت) و نیکلاس‌ هاپتون سفیر انگلیس (از اعضای سابق تیم امنیت ملی در کابینه) حضور داشتند.
خبرنگار سایت مشرق در تماس با «شل» درباره تفاهم‌نامه‌ای جویا شد که میان این شرکت و شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.
سخنگوی این شرکت که خواست نامی از او برده نشود، در پاسخ به مشرق ضمن تأکید بر اینکه مفاد تفاهم‌نامه محرمانه است، صرفاً به این جمله بسنده کرد که «ما می‌توانیم تأیید کنیم که یادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌ایم تا حوزه‌های احتمالی همکاری را بیشتر بررسی نماییم.»
«هانس نایکمپ» معاون مدیرعامل «شل» در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران گفت: «معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی یک گام مهم در ایجاد موقعیت برد- برد در فضای تجارت به شمار می‌رود و با جذب سرمایه خارجی ما اهمیت این توسعه و رشد را درک می‌کنیم و درصدد شناسایی راه‌های مؤثرتری برای همکاری با شرکت ملی نفت ایران هستیم.»

دلار 600 تومان گران شده،دولت به فکر حذف صفر از پول ملی است!

روزنامه فرهیختگان در این زمینه نوشت: این پرسش که آیا برای این اقدام، زمان مناسبی را انتخاب کرده‌ایم، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحب‌نظران اقتصادی بدل شده است. در زمینه حذف صفر از پول کشورها تجربیات موفق و ناموفق زیادی وجود دارد. تجربه‌هایی که برخی از آنها موجب رونق و برخی دیگر موجب اضمحلال اقتصاد کشور مجری این جراحی شده است. اگر تجربه‌های موفق در این زمینه را مورد مداقه قرار دهیم درمی‌یابیم که اکثر این کشورها در برخی پارامترها کاملا با هم مشترک بوده‌اند. پارامترهایی از جمله تورم پایین، رشد اقتصادی مناسب و... با نگاهی به این پارامترها و مقایسه آن با وضعیت ایران امروز درمی‌یابیم که ما در برخی از پارامترها چالش‌ها و نگرانی‌هایی داریم که ممکن است، نتوانیم از مزایای این جراحی پس از دوره نقاهت بهره‌برداری کنیم.
از دیگر ایراداتی که اقتصاددانان به این تصمیم وارد می‌کنند، این نکته کلیدی است که به فرض اینکه همه شرایط برای این عمل جراحی مهیا باشد، چرا باید تنها یک صفر از واحد پول کشور حذف شود. با حذف یک صفر نیز نسبت واحد پول ایران به دلار آمریکا 3800 به یک خواهد بود. در معاملات شهروندان ایرانی نیز رقم‌ها بسیار بالا خواهد بود. منطقی به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد این عمل جراحی انجام شود چرا باید این جراحی این قدر کم اثر و محدود باشد. این روزنامه نوشت:  باید تاکید کرد دلشوره‌ای مشترک برای بسیاری از شهروندان و دلسوزان این مرز پرگهر وجود دارد، که باید نسبت به آن کمال توجه را داشت. امیدواریم که نتیجه اجرای این طرح کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و اقشار محروم نباشد. اتفاقی که در صورت وقوع همه دچار خسران می‌شویم.
روزنامه آرمان نیز در تحلیلی تأکید کرد حذف یک صفر، دردی را درمان نمی‌کند.
مهدی پازوکی نوشت: مشکل اقتصاد با تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان حل نخواهد شد. بلکه ضروری است که دولت پیش از اینکه این تغییرات را اعمال کند باید سلامت را به اقتصاد بازگرداند. به عبارت ساده‌تر باید سعی شود با سیاست‌های بخردانه اقتصادی ثبات اقتصادی رابه اقتصاد بازگرداند. بدین خاطر باید انضباط اقتصادی که شامل انضباط پولی، انضباط مالی و انضباط اداری است را در سیستم اقتصادی اصلاح کرد، زیرا زمانی که اقتصاد کشور از سلامت و ثبات کارشناسی برخوردار شد باید به دنبال این تغییرات آن هم با مطالعه و کارشناسی برویم. به عنوان مثال: در ترکیه این سیاست موفق بود. باید اقدامات مهم‌تری در عرصه اقتصاد صورت پذیرد که متعاقب آن به ثبات اقتصادی برسیم و  در ادامه حذف صفرها نیز می‌تواند در جهت سلامت اقتصادی کمک کننده باشد و  تاثیر شگرفی در عرصه اقتصاد کشور نخواهد داشت. در سال‌های اخیر اقتصاد به شدت دچار بی‌انضباطی اقتصادی بوده که باید هر چه سریعتر به ثبات و انضباط اقتصادی برسیم و با برنامه‌ریزی در این عرصه کارشناسانه تصمیم‌گیری شود.
آرمان همچنین از قول عباس شاکری کارشناس اقتصادی خاطر‌نشان کرد: دلیل مخالفت‌ها برای حذف صفر از پول این بود که همه قیمت‌ها مضربی از هزار نیستند. بنابراین قیمت‌هایی که اعشاری است، به دلیل قدرت قیمت‌گذاری بالای صاحبان کالا و خدمات به طرف بالا می‌رود که این خود موجب تورم می‌شود اگر ما می‌خواهیم صفر را از پول ملی حذف کنیم باید قیمت همه کالاها مضربی از هزار باشد یا اگر می‌خواهیم چهار صفر حذف کنیم باید مضربی از 10 هزار باشد. این اقدام یک واکنش صوری و اسمی است. باید گفت نه حذف صفر و نه تغییر واحد پولی در حال حاضر تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد. جالب  است که دولت در روزهای اخیر 600 تومان قیمت دلار را افزایش داده و به اینکه از ارزش‌ پول ملی کاسته شده حساسیت نشان نمی‌دهد و به دنبال اقداماتی بی‌فایده مانند تغییر واحد پول ملی است.
روزنامه هفت صبح نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: حذف صفر از پول ملی برخلاف تصور، اقدامی پیچیده و هزینه‌بر است. اجرای این طرح برخلاف آنچه گفته می‌شود اصلا ساده نیست و هزینه‌های زیادی به همراه دارد. هزینه چاپ اسکناس و ضرب سکه‌های جدید که در زمان اجرای برنامه و هنگامی که دو نوع پول به موازات هم در جریان است افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. از سوی دیگر انبوهی از اوراق رسمی کشور مانند دسته چک، سندهای مالی و... باید تغییر پیدا کرده و واحد آنها به تومان تبدیل شود. مسئله دیگر سردرگمی مردم و سردرگمی توریست‌ها، اثرات روانی منفی و عکس‌العمل بازار، از جمله عوارض این اقدام است.
آرش پورابراهیمی کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین خطرات طرح‌های این‌چنینی تاثیر تورمی ناشی از گرد شدن قیمت‌ها رو به بالا است. با حذف صفر قیمت بسیاری از کالاها برای رند شدن افزایش پیدا می‌کند. برای مثال اگر کالایی اکنون 15500 ریال باشد، اگر سه صفر از پول ملی کاسته شود تبدیل به 15/5 واحد می‌شود که ممکن است برای راحتی به 16 تومان تبدیل شود. چنین رخدادی در مقیاس کلان فشار تورمی ایجاد خواهد کرد.»

دور زدن قانون برای انتخاب ریاست دانشگاه الزهرا(س)

شورای فرهنگی اجتماعی زنان یک نهاد تخصصی ذیل نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پس از تغییر جهت ارگان‌های سیاست‌گذاری امور زنان و خانواده در سال 1392 در دستان جریان انقلابی باقی ماند.
به گزارش رجانیوز، با فرا رسیدن شهریور امسال دوره مسئولیت‌‌ کبری خزعلی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به اتمام رسید و این شورا آماده تعیین رئیس جدید شد.
هر چند انتخابات تعیین رئیس در شهریور امسال با انتخاب یک پژوهشگر انقلابی حوزه خانواده یعنی دکتر زهرا آیت‌الهی همراه بود، اما رئیس و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم به ابطال این انتخابات گرفتند.
در انتخابات شهریور ماه «اشرف بروجردی» کاندیدای رد صلاحیت شده مجلس ششم و دهم و عضو حزب منحله مشارکت، به عنوان نماینده رئیس‌جمهور که یک هفته قبل از تاریخ انتخابات به عضویت شورا منصوب شد، تنها 2 رای کسب کرد.
اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند در انتخابات جدید که احتمالا شنبه آینده برگزار خواهد شد، احتمال نامزدی «پروین داداندیش» فعال حوزه برابری جنسیتی وجود دارد! داداندیش، مسئول کمیته بانوان ستاد روحانی است.
یادآور می‌شود انتخابات شهریور ماه این شورا با  حضور نیم به علاوه یک اعضا همراه و از نظر اساسنامه کاملا قانونی بود به‌طوری که «شهیندخت مولاوردی»، معاون  امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خود به شمارش آرا پرداخت، اما با مشخص شدن نتیجه و اعتراض برخی از غایبان دعوت شده، انتخابات باطل شد!

بی بی سی:روحانی شاید زمین بخورد/او ارتباط عاطفی با طبقات فرودست ندارد.

وبسایت بی‌بی‌سی فارسی که علی‌الدوام از غربگرایان مدعی اعتدال و اصلاح‌طلبی حمایت می‌کند، روحانی و هاشمی را در نقطه عقلانیت نشانده و منتقدان آنها را  پوپولیست معرفی کرد. این رسانه‌ می‌نویسد: اصولگرایان با سناریوی عوامگرایی (پوپولیسم) و شعارهای عوام‌پسند و به خصوص طبقاتی، وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند و آن را در چارچوب عدالت اقتصادی و مبارزه طبقاتی پیش می‌برند.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: دامن زدن به رقابت طبقاتی می‌تواند طبقات فرودست را بسیج کند و اگر فرض شود که رای شناور و سرگردان بیش از هرچیز نگران مسائل اقتصادی و معیشتی است، این استراتژی می‌تواند راهی برای جلب آرای آنها باشد.
شبکه دولتی انگلیس نوشت: در چنین گزینه‌ای حسن روحانی در برابر استراتژی عوامگرایانه ضربه‌پذیر فرض می‌شود، همان‌گونه که هاشمی‌رفسنجانی در دهه 80 ضربه‌پذیر بود. تاکید بر این است که روحانی در برقراری رابطه عاطفی و فکری با طبقات فرودست موفقیت نداشته است.
بی‌بی‌سی در ادامه خاطر‌نشان کرد: با چنین زمینه‌ای می‌توان وحدت ایدئولوژیکی اردوی اصولگرا را براساس فکر عدالت اجتماعی، سیاست ضدآمریکایی و اسلامگرایی سنتی پیش برد، به خصوص اینکه در تمام گرایش‌ها زمینه‌ای برای پذیرش شعار عدالت‌خواهی وجود دارد. تحولات وسیع‌تر اجتماعی می‌تواند برای اجرای یک گزینه‌ عوامگرایانه مساعد شود. از جمله اگر برجام با خطر روبرو شود، توده مردم و رای شناور به روحانی پشت خواهند کرد و اردوی اعتدالی او را به زمین خواهند زد. بحران و هرج و مرج خاورمیانه نیز زمینه گفتمان اعتدالی را در خود هضم خواهد کرد و اجازه رشد به آن نخواهد داد.

کاهش 0/17 درصدی جمعیت در پنج سال گذشته

بر اساس محاسبات اولیه سرشماری نفوس و مسکن، رشد جمعیت کشور نسبت به سرشماری 5 سال پیش 0/17 درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای اولیه سرشماری امسال، جمعیت کشور به 79 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. بر این اساس رشد جمعیت در دوره  5 ساله 90 تا 95 از 1/3 درصد به 1/13 درصد کاهش یافته است. جمعیت کشور در سال 1390 برابر با 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر بود که رشد جمعیت 1/3 درصدی را نسبت به سال 1385 نشان می‌داد. جمعیت ایران از سال 1335 که نخستین سرشماری رسمی در کشور انجام شد تاکنون، رشدهای گوناگون جمعیت را در دوره‌های سرشماری تجربه کرده است. بالاترین میزان رشد جمعیت ایران در سال 1365 و معادل 3/9 درصد بود. به نظر می‌رسید با توجه به جوانی جمعیت ناشی از زاد و ولدهای دهه 1360، جمعیت کشور در دهه 1390 رشد قابل توجهی را تجربه کند. اما ترویج تبلیغات معطوف به فرزند کمتر- زندگی بهتر (!) موجب کاهش فرزندآوری شد. نتایج اولیه همچنین حاکی از این است که اندازه متوسط خانوار از 3/54 نفر در سال 1390 به 3/3 در سال 1395 رسیده است.

ارتش قرتمند حزب الله،بزرگترین دلمشغولی اسرائیل

روزنامه فرانسوی زبان لالیبرته با انتشار این تحلیل نوشت: حزب‌الله قدرتمندتر از ارتش لبنان است. پایگاه نظامی «لیریک» مقر فرماندهی کل دسته «گالیله»، متعلق به ارتش اسرائیل است. مسیر منتهی به این پایگاه، چنان پوشیده از درخت است که جاده از دور دیده نمی‌شود. ستوان «یار» از سخنگویان ارتش اسرائیل است می‌گوید ارتش بیش از آنکه از ارتش لبنان بیم داشته باشد، به تحرکات حزب‌الله توجه دارد و مهمترین مشغله فکری ما، آنها هستند.
این مسئول ارتش اسرائیل در حالی که به تک‌تک روستاهای جنوب لبنان اشاره می‌کند، از مخفیگاه‌های حزب‌الله، خانه‌های مخفی، شیعیانی که به سمت جنوب می‌آیند و مسیحیان و دروزی‌هایی که به سمت شمال می‌روند، حرف می‌زند و می‌گوید: «هر واحد حزب‌الله، در اسرائیل منطقه‌ای برای هدف خود در نظر گرفته است. هر روستایی هدف خود را در اسرائیل دارد و می‌تواند در هر زمانی شهرهایی مانند تل‌آویو را مورد هدف راکت‌ها و موشک‌های دوربرد، برد متوسط و برد کوتاه، قرار دهد.» در ادامه گزارش این روزنامه بلژیکی آمده است: جنبش حزب‌الله تحت رهبری حسن‌ نصرالله، به دل‌مشغولی اصلی اسرائیل تبدیل شده است. در سال 2006 حزب‌الله ضربات سنگینی به پیکر ارتش اسرائیل  وارد کرد که اسرائیل آمادگی آن را نداشت. در آن سال اسرائیل به بهانه دستگیر شدن دو تن از سربازان خود در مرز لبنان، عملیات مرگباری را در جنوب لبنان به راه انداخت. حزب‌الله لبنان نیز در پاسخ، اقدام به شلیک هزاران راکت، موشک و خمپاره به سوی اسرائیل کرد که به کشته شدن حداقل 150 غیرنظامی منجر شد.
حزب‌الله لبنان در حال حاضر زرادخانه موشکی قابل توجهی در اختیار دارد که قادر است بسیاری از بخش‌های تحت اشغال اسرائیل، از جمله اهداف مهم و استراتژیکی مانند بندر و پالایشگاه‌های نفت حیفا را هدف قرار دهد. این زرادخانه‌ موشکی را ایران در اختیار حزب‌الله گذاشته که مقام‌های آن در سه دهه گذشته بارها گفته‌اند می‌خواهند اسرائیل را نابود کنند.
«پیتر لرنر»، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، تعداد اعضای گروه شبه‌نظامی حزب‌الله را بین 30 تا 40 هزار نفر تخمین می‌زند و می‌گوید: حزب‌الله قادر است به مدت یک ماه اسرائیل را زیر آتش بگیرد.  جنبش شیعی حزب‌الله، اکنون نگاه خود را به اوضاع سوریه معطوف کرده و حدود سه هزار تن از مبارزان آن در حال کمک به رژیم بشار اسد هستند. اما اسرائیل به دوردست می‌نگرد و نگران نفوذ ایران است.
لرنر می‌گوید: «مبارزان حزب‌الله توسط سپاه‌ پاسداران ایران آموزش می‌بینند. در شهر قصیر، ما برای اولین‌بار آنان را مشاهده کردیم که تانک می‌راندند. آنها این کار را کجا یاد گرفته‌اند؟»

وطن امروز

دولت بدون فرافکنی پاسخگوی مطالبات معیشتی باشد

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه برخی دولتی‌ها درصدد ایجاد دوقطبی سیاسی هستند، افزود: این فرافکنی و حاشیه‌سازی‌ها، دولت را از پاسخگویی به مطالبات اقتصادی رها نمی‌کند. آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگو با مهر گفت: مشکل توافق هسته‌ای از آنجا شروع شد که دولت با وعده گشایش اقتصادی از رهگذر تعامل با قدرت‌های مدعی بویژه مذاکره با آمریکا و شتاب در به دست آوردن توافق هسته‌ای، پای میز مذاکره نشست. وی افزود: امروز شاهد رکود شدید اقتصادی در کشور، بیکاری فزاینده، تحریم‌های بیشتر و عربده‌کشی‌ها و گزافه‌گویی‌های آمریکا و سایر قدرت‌های مدعی هستیم. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: سرانجام بد فرجام برجام نشان می‌دهد گره زدن گشایش اقتصادی به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های مدعی و توافق هسته‌ای امری منطقی نبوده است؛ متاسفانه امید‌های واهی برای گشایش‌های اقتصادی ایجاد شد که این امیدها نتیجه‌ای به دنبال نداشت. آیت‌الله کعبی با بیان اینکه باید تلاش دولت حل مشکلات اقتصادی باشد و رئیس‌جمهور پاسخگوی رکود و بیکاری حاکم بر کشور، عنوان کرد: وقتی از برجام گشایشی ایجاد نشد، دولت باید در جایگاه پاسخگویی به مشکلات اقتصادی مردم قرار می‌گرفت ولی متاسفانه از دولتمردان مواضعی مشاهده می‌شود که گویا در جای مطالبه‌گری قرار دارند نه پاسخگویی.

بیانیه اجلاسیه جامعه مدرسین
تمدید تحریم‌ها پاسخ قاطع و کوبنده ایران‌ را به دنبال دارد


در بیانیه پایانی دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد تاکید شده است: تمدید تحریم‌ها نقض صریح برجام است؛ این اقدام آمریکا پاسخ قاطع و کوبنده ایران‌ را به دنبال دارد. دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد روز جمعه با قرائت بیانیه‌ای از سوی آیت‌الله حسینی‌بوشهری به کار خود پایان داد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا، آمده ‌است:  بدعهدی و پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکایی‌ها در مساله برجام که در حقیقت برخاسته از عمق کینه و خباثت استکبار جهانی به ‌سرکردگی آمریکاست من‌جمله تصویب تحریم‌های اخیر در کنگره آمریکا این درس عبرت و پیام را برای مسؤولان کشور دارد که تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است و آمریکا باید بداند تصویب تحریم‌ها که نقض صریح برجام است، پاسخ قاطع و کوبنده ایران اسلامی را به دنبال خواهد داشت.  در این بیانیه بر حفظ وحدت، اتحاد و همدلی در صفوف مسلمانان با تکیه بر تعالیم بلند و رهایی‌بخش اسلام، مقابله با تهاجم فرهنگی، سیاسی و تبلیغی استکبار جهانی، محکومیت جنایات سعودی‌ها در یمن و... و رسیدگی به وضع اقشار کم‌درآمد تاکید شده است.

برای انتصاب سفیر ایران در سوریه با روحانی چانه می‌زنند

دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه، با انتقاد از عدم انتصاب سفیر ایران در سوریه گفت: سوریه جایی نیست که 2 ماه در آن سفیر نباشد و مدام برای انتصاب سفیر با رئیس‌جمهور چک‌وچانه زده شود. حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تذکر کتبی اخیر خود و جمعی از نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه درباره علل عدم انتصاب سفیر جدید کشورمان در سوریه با وجود گذشت حدود 2 ماه از پایان ماموریت سفیر سابق، اظهار داشت: از حدود 2 ماه پیش ماموریت آقای شیبانی به عنوان سفیر کشورمان در سوریه پس از ۵ سال به پایان رسید و ما منتظر بودیم سفیر جدید منصوب شود اما هنوز خبری از این مساله نشده است. وی ادامه داد: با توجه به وضعیت حساس منطقه و محور مقاومت در کشور سوریه، ادامه این وضعیت را به صلاح ندانستیم و به اتفاق آقای محجوب و با جمعی از همکاران از جمله آقایان کواکبیان، علیرضا رحیمی و آزادیخواه تصمیم به ارائه تذکر کتبی به وزیر امور خارجه گرفتیم. طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: سوریه جایی نیست که کشور ما 2 ماه در آن سفیر نداشته باشد و مدام برای انتصاب سفیر با رئیس‌جمهور چک‌وچانه زده شود؛ این مسائل به گونه‌ای نیست که از قبل قابل پیش بینی نباشد
به گونه‌ای که می‌توانستند پیش از پایان ماموریت آقای شیبانی، فرد جایگزین وی را قطعی کنند تا 2 ماه سفارتخانه بدون سفیر نباشد.

کوچک‌نمایی حقوق‌های نجومی اعتماد جامعه را فرومی‌ریزد

خطیب موقت جمعه تهران با بیان اینکه کوچک‌نمایی از مصادیق دروغ است، گفت: حقوق‌های نجومی، مردم و رهبر انقلاب را متأثر کرده است و کاخ اعتماد را فرومی‌ریزد. به گزارش فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به دروغ در عرصه سیاسی و زیان‌های آن اظهار داشت: سیاستمدار دینی با سیاستمدار بی‌دین فرق دارد و عملکردشان متفاوت است، سیاستمدار دینی براساس دین و ارزش‌ها عمل می‌کند در حالی که برای سیاستمدار بی‌دین ارزش‌ها مطرح نیست.  وی با اشاره به دروغ صریح و بزرگنمایی، همه این موارد را از مصادیق دروغ برشمرد و گفت: به طور مثال ممکن است در قوه‌ای فسادی اتفاق افتاده باشد و فردی آن را به کل نهادها نسبت دهد که این دروغ غیرصریح است.  خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه کوچک‌نمایی هم نوعی دروغ به حساب می‌آید، به حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: حقوق‌های نجومی دل متدینان را رنجانده و رهبر انقلاب را متاثر کرده اما حالا مدام مصاحبه می‌‌کنند و می‌گویند قانونی بوده است؛ عدالت و انصاف کجا رفته. روح نظام اسلامی مبارزه با بی‌عدالتی و تبعیض است، مگر هر چیزی که روی کاغذ نوشته شد در هر شرایطی قانون تلقی می‌شود.  آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: کسی که حقوق‌های میلیاردی گرفته نمی‌داند چند درصد از مردم زیر خط فقر هستند بنابراین کوچک‌نمایی مسائل نیز دروغ است؛ صداقت اعتمادآور است و دروغ کاخ اعتماد را فرو می‌ریزد.

ایران

امیر کویت به نامه ایران پاسخ می‌دهد


وزیرامورخارجه کویت گفت که صباح الاحمد جابر الصباح امیر این کشور، نامه‌ای از ایران دریافت کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه روسیا الیوم گزارش داد که الخالد در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست پایانی سی و هفتمین دوره اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، با اعلام این خبر افزود: «امیر کویت به این نامه پاسخ خواهد داد.» وی درباره مضمون این نامه توضیح نداد. امیر کویت چهارشنبه گفت که هرگونه گفت‌وگوی سازنده میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران برای موفقیت و استمرار باید مبتنی برقوانین بین‌المللی درباره روابط کشورها، احترام به حاکمیت کشورهای جهان، حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای مختلف باشد.

تکذیب ادعایی درباره نوبخت و طیب‌نیا

معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مطالب عنوان‌ شده مبنی بر انفصال از خدمت خود و وزیر اقتصاد را شایعه خواند و از پیگرد فرد منتشرکننده این دروغ خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت درحاشیه بازدید از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه درجمع خبرنگاران تصریح کرد: اینها حرف‌های بی‌ربطی بود که همان روز توسط دیوان محاسبات نیز تکذیب شد.

توضیح لندن درباره ادعای جنگ نیابتی ایران و عربستان

دفتر نخست‌ وزیری انگلیس اعلام کرد که اظهارات «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه این کشور درباره جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه، مواضع شخصی خودش است و موضع دولت نیست.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، سخنگوی نخست‌وزیرانگلیس همچنین گفت که لندن خواستار تقویت روابط با ریاض است. وزیر خارجه انگلیس اخیراً گفته است برخی از سیاستمداران منطقه با تحریف اسلام، به دنبال ایجاد تفاسیر مختلفی از اسلام برای اهداف سیاسی خود هستند. به گفته وی، عربستان سعودی به تحریف اسلام و ایجاد جنگ نیابتی در خاورمیانه دست می‌زند.

دیک چنی: ایرانی‌ها در مذاکرات از ما بهتر بودند

دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق امریکا و از مخالفان برجام در یک سخنرانی گفت:  دوستان امریکا و متحدانش در خاورمیانه شاهد این بودند که چطور ایرانی‌ها در مذاکرات از ما بهتر بودند.  وی گفت: آنها می‌دانستند که ما در حال عقب‌نشینی از منطقه هستیم و بودجه دفاعی و انبارهای هسته‌ای‌مان را کاهش داده‌ایم. در نتیجه آنها برای ما تعیین تکلیف کردند که برای تأمین  امنیت‌شان  در مقابل عربستان، مصر و دیگر قدرت‌ها نیاز به ساخت سلاح هسته‌ای دارند.

به گزارش انتخاب، وی افزود: بعد از این 150 میلیارد دلار را به این کشور (ایران) دادیم و التماس می‌کنیم تو را به خدا این پول‌ها را به دوستانت نده.

جمهوری اسلامی

صادق خرازی: کسانی که رای مردم را خس و خاشاک می‌دانستند، به تاریخ پیوستند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: آن‌هایی که معتقد بودند رای مردم مشروعیت ندارد و رای ملت را خس و خاشاک می‌دانستند، به تاریخ پیوستند.
به گزارش ایرنا، سید محمدصادق خرازی افزود: نمی‌توان از آزادی بیان و اندیشه سخن گفت، اما برای آن مرز گذاشت.
وی با بیان این که مردم ما بارها با رای و قدم و قلم‌های خود نشان داده‌اند که می‌خواهند در سرنوشت کشور تاثیرگذار باشند و نمی‌خواهند در دنیا منزوی شوند، تصریح کرد: مردم ما خواهان زندگی با عزت و عظمت هستند و اگر احزاب ما به معنای واقعی مشروعیت داشته باشند، می‌توانند بسترساز اتحاد و انسجام ملی و مبارزه با زیاده خواهان جهان هم باشند.
وی با تاکید بر این که نباید در زمینه منافع ملی اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، تحلیلی از شرایط کشور و اوضاع منطقه ارائه کرد و گفت: شناخت و درک منافع ملی یکی از مهم‌ترین آموزه‌های احزاب است.
خرازی با اشاره به ضعف تاریخی احزاب در کشورمان تصریح کرد: اگر احزاب دارای برنامه و جایگاه بودند، سال 1384 کسی انتخاب نمی‌شد که هشت سال تمام، سرشت و سرنوشت کشور را به بازی بگیرد.
این فعال سیاسی هم چنین در پاسخ به چرایی تشکیل حزب ندای ایرانیان، این حزب را نمایانگر نسل دوم اصلاح طلبان توصیف کرد و افزود: این حزب در روزگاری پا گرفت که مردم به قید وثیقه آزاد بودند و تنفس می‌کردند و سختی‌های فراوان بر جوانان می‌رفت و هدف ما این بود که بگوییم، جوانان صاحب اختیار اصلی ایران و تاثیرگذاران واقعی هستند. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم ایران گلستان شود، باید در شناخت خود نسبت به جهان تحول ایجاد کنیم و احزاب بهترین بسترساز این مهم هستند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: روحانی به مطالبات مردم توجه کند

حجت‌الاسلام درایتی با بیان اینکه مردم به هیچ جناح و تشکیلاتی چک سفید امضا ندادند، گفت: روحانی باید بیشترین توجهش پاسخ به مطالبات مردم باشد.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با تسنیم درباره فعالیت‌های حزب اتحاد ملت بعد از صدور پروانه این حزب، گفت: اتحاد ملت در مرحله جدیدی قرار دارد و از بعد از اینکه مجوز اولیه صادر شده بود فعالیت خود را آغاز کره بودیم. طبیعتاً تا زمانی که ساختار حزب سر و شکل پیدا کند زمان می‌برد و امیدواریم بتوانیم بخشی از مطالبات جامعه را نمایندگی کنیم.
حجت‌الاسلام درایتی درباره برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوعش، اظهار کرد: ورود «اتحاد ملت» به انتخابات در چارچوب شورای عالی سیاست‌گذاری است و تلاش می‌شود شرایط را طوری فراهم کنیم که نتیجه مورد نظر گرفته شود و فعلاً بنایی برای ورود مستقل نداریم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که دولت تا زمان انتخابات باید چه کارهایی برای جلب رضایت مردم انجام دهد، خاطرنشان کرد: طرف حساب دولت، مردم هستند. مردم با انگیزه‌هایی وارد عرصه می‌شوند و به هیچ جناح و تشکیلاتی چک سفید امضا ندادند. آقای روحانی باید بیشترین توجهش پاسخ به مطالبات مردم باشد. هرچه امید مردم بالا برود، انگیزه‌شان بیشتر می‌شود تا دوباره به روحانی رای دهند و روحانی باید به این مسئله توجه کند.

حزب اتحاد ملت ایران: برجام، دستاوردی ملی است و نه جناحی


حزب اتحاد ملت ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر ضرورت اقدام سنجیده مقابل قانون تمدید تحریم ایران از سوی آمریکا اعلام کرد: بیش از هر زمان دیگر و در فرصت زمانی باقی‌ مانده تا انتقال قدرت و تشکیل دولت جدید آمریکا، دولت جمهوری اسلامی ایران با جدیت هر بیشتر بر اجرای برجام تاکید کرده و به جامعه جهانی و به خصوص دیگر اعضای1+ 5 این اطمینان خاطر را بدهد که طرف ایرانی در نقض برجام پیشگام نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: کشور ما باید به تشکیل ائتلافی بین‌المللی یاری رساند که هدف آن مهار تمایلات یک‌ جانبه گرایانه، نادیده انگاشتن معاهدات و کنوانسیون بین‌المللی از سوی آمریکا و به احتمال زیاد اعمال سیاست‌های ماجراجویانه، ناامن‌ساز و غیرقابل‌پیش‌بینی از سوی دولت ترامپ بوده و بر امنیت، ثبات، صلح جهانی، پایداری معاهدات و تعهدات دولت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه تاکید کند.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: به نظر ما برجام یک دستاورد برای نظام و ملت ایران بوده و مسیری برگشت‌ ناپذیر است و دولت ایران نبایستی اجازه دهد که تجربه تلخ و پرهزینه سال‌‌های نه‌ چندان دور بار دیگر و با سو استفاده از شعارهای عوام‌ فریبانه تکرار شود.
حزب اتحاد ملت ایران در ادامه بیان کرده است: تاکید و پای فشاری بر این سیاست که برنامه هسته‌‌ای ایران یک برنامه صرفا صلح‌آمیز بوده و جمهوری اسلامی ایران هیچ ‌گاه نه درگذشته در اندیشه دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است و نه در آینده به این سمت متمایل خواهد شد. کشور ما نه‌ تنها تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را محکوم و مردود می‌داند و به‌طور جدی و مداوم از یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتارجمعی حمایت می‌کند بلکه خواستار پایبندی و انجام تعهدات عملی قدرت‌های بزرگ اتمی و همه دارندگان این سلاح ضد بشری براساس معاهده ان پی تی و امحاء کامل تسلیحات هسته‌ای در روی کره زمین است.
در این بیانیه تاکید شده است: از نگاه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ایران، امور سیاست خارجی و موضوعات مبتلابه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جهان خارج، موضوعاتی در حیطه امنیت ملی و منافع ملی است و نبایستی دست ‌مایه بازی‌های گروهی و جناحی و به موضوعی برای رقابت‌های سیاسی و حزبی در داخل کشور تبدیل شود.

سروری: گزینه رهپویان برای انتخابات 96 به زودی معرفی می‌شود

دبیر کل جمعیت رهپویان گفت: ائتلاف جریان‌ نیروهای انقلاب همیشه وجود دارد و گزینه ما به زودی به این ائتلاف معرفی می‌شود.
پرویز سروری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون کاندیدای جمعیت رهپویان برای انتخابات ریاست جمهوری 96 اظهار داشت: جلسات‌مان برای انتخاب گزینه جمعیت برای انتخابات ریاست جمهوری آتی درحال برگزاری است و رایزنی‌هایی را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه گزینه نهایی را تا پایان آذر به ائتلاف اصولگرایان معرفی می‌کنیم، گفت: ائتلاف جریان‌ نیروهای انقلاب همیشه وجود دارد اما به طور کامل این ائتلاف برای انتخابات 96 شکل نگرفته است.
دبیر کل جمعیت رهپویان با بیان اینکه قسمتی از این ائتلاف شکل گرفته و در آینده به طور کامل تشکیل خواهد شد، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به گزینه مطلوب، به فرآیندی در جریان نیروهای انقلاب که ظرفیت این کار را فراهم کند، خواهیم رسید و تصمیم بر این است که این اتفاق بیفتد.
باهنر: جریان‌های مختلف اصولگرا باید در انتخابات 96 وحدت داشته باشند
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در جلسه شورای مرکزی این تشکل بر لزوم وحدت هرچه بیشتر جریانهای مختلف اصولگرا در انتخابات سال آینده تاکید کرد.
به گزارش تسنیم نشست مشترک دبیران و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین پنجشنبه با موضوع انتخابات‌ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی سال 96 در دفتر مرکزی این تشکل برگزار گردید.
در این جلسه محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به تحلیل آرایش سیاسی انتخابات سال 96 پرداخت و بر لزوم وحدت جریان‌های مختلف اصولگرایی تاکید کرد و همچنین به اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و اشاره کرد که با تجمیع نیروها می‌توان به وحدت بیشتری در این انتخابات در سراسر کشور دست یافت.
وی افزود: نگاه‌ها در انتخابات شوراها باید برتوانمندی‌های افراد باشد و حتی المقدور از نگاههای صرف سیاسی در این حوزه پرهیز نمود.

دی‌ماه؛ برگزاری پیش‌کنگره حزب اراده ملت

مسئول روابط عمومی حزب اراده ملت از برگزاری پیش‌کنگره حزب متبوعش در 2 دی ماه خبر داد.
مهران رئوف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری حزب اراده ملت ایران 18 آذرماه اظهار داشت: بعد از بررسی اخبار و مسائل داخلی حزب، تصمیماتی اتخاذ شد.
رئوف با اشاره به اینکه بر روی مانیفست و آیین نامه انضباطی بحث و تبادل نظر شد، ادامه داد: طبق زمان بندی تا پیش از جلسه پیش کنگره ثبت نام از نامزدها برای شورای سیاستگذاری دوره بعد انجام می‌شود.
مسئول روابط عمومی حزب اراده ملت از انتخاب محمد مسیبی بعنوان مسئول کمیته انتخابات که جایگزین هاشم جباری شد، خبر داد.
وی با اشاره به برگزاری اردوی زنان در روزهای 26 و 27 آذر در زنجان، گفت: جلسه بعدی در تاریخ دوم دی ماه و در حاشیه پیش کنگره برگزار می‌شود.
مسئول روابط عمومی حزب اراده ملت در ادامه افزود: در این جلسه بر مواضع پیشین حزب در مورد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید شد.
رئوف در پایان خاطر نشان کرد: طی احکامی از سوی دبیرکل حاما مهران رئوف و افشین فرهانچی به ترتیب به عنوان دبیر اجرایی و مسئول تدوین محتوا و راهبردهای هشتمین کنگره ملی حزب منصوب شدند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات