صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۸۵

اخبار ویژه روزنامه های 5 بهمن 1395

کیهان

معاون اول هم باید عینک بزند؟!

جهانگیری در مراسم اعطای نشان امین‌الضرب با بیان اینکه «فاینانس‌کنندگان می‌گویند اگر تحریم‌ها برگشت چه باید بشود و این جذب فاینانس را در پسابرجام مشکل کرده» گفت: اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم.
وی افزود: ما می‌خواهیم فاینانس‌های بین‌المللی را بر اساس شرایط خاص خودمان جذب کنیم نه شرایطی که فاینانس‌کنندگان به ما تحمیل‌کنند، آنها مطرح می‌کنند که اگر تحریم‌ها برگشت چه باید بشود.
سخنان جهانگیری در حالی است که اخیرا رئیس‌جمهور در کنفرانس مطبوعاتی، از گشایش‌ها و رونق اقتصادی پس از برجام و لغو تحریم‌ها سخن گفت و افزود: هر کس این را نمی‌بیند عینک بزند و خود را درمان کند.

خاتمی با همین شکایت محکوم است

ادعای شکایت محمد خاتمی از سردار محمدرضا نقدی در حالی است که افراطیون فتنه‌گر و فعال در آشوب نیابتی 88، زیر میز قانون زدند و با همه مراجع قانونی ذی‌صلاح مخالفت کردند. خاتمی با وجود اعتراف بعدی در پستو به اینکه تقلب واقعیت ندارد، در 8 ماهه فتنه جزو هیزم‌کشان آشوب و تحریک مردم بود. در واقع آنها با دروغ تقلب، در مقابل اصل قانون و جمهوریت اسلامیت نظام ایستادند و فرصتی فراهم کردند تا اوباش و گروهک‌های هم پیمان آنها شعارهایی مانند مرگ بر اصل ولایت فقیه، انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است، حذف جمهوری اسلامی و... سر بدهند. بنابراین از جماعت نفاق‌زده باید پرسید اگر قانون و داوری را قبول دارید چرا آن روز علیه اصل قانون و مکانیزم‌های فیصله‌بخش آن آشوب برپا کردید و اگر قبول ندارید که نشان دادید قبول ندارید- لاف شکایت برای چیست یا ضمن اینکه جرم سران فتنه محاربه و افساد فی‌الارض و زمینه‌چینی برای قربانی شدن ده‌ها نفر و آسیب‌های اساسی به منافع ملی و تشجیع دشمنان ملت ایران به دشمنی‌های بیشتر و تحریم‌های جدید است. در واقع خاتمی متهم و مجرم اصلی آن ماجراست و می‌کوشد به خیال خود فرار به جلو کند.

ابهامات ادعای بدهی 700 هزار میلیاردی دولت


روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: اخیراً وزیر اقتصاد بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی را حدود 700 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته که دفتری در وزارت اقتصاد برای شناسایی بدهی‌های دولت تشکیل شده است. این بدهی‌ها برچه اساسی شناسایی شده و چه زمانی و برای چه امری پدید آمده و چرا جزئیات دقیق کوه بدهی‌های ایجاد شده در دولت و شرکت‌های دولتی و وابسته منتشر نمی‌شود؟
این در حالی است که رقم فوق معادل دو سال بودجه عمومی کشور و شاید بتوان مدعی شد مجموع بودجه عمرانی محقق شده از ابتدای انقلاب تاکنون نیز به میزان نصف رقم فوق هم نرسد و جالب‌تر آن است که شفاف‌سازی نصف و نیم بند در بخش بدهی‌های دولت تنها به این ختم شده که بدون اعلام جزئیات فقط رقم کلی بدهی‌ها رسانه‌ای شود.
از موضوع بدهی‌ها که بگذریم نکته فاجعه‌بارتر آن است که سید رحمت‌الله اکرمی معاون خزانه‌داری کل کشور در تاریخ 95/9/16 در همایش سالانه انجمن حسابداری اظهار داشت: «اگر از من پرسیده شود، ترازنامه دولت را ندارم و دارایی‌های کشور مشخص نیست و همچنین آمار بدهی‌ها را نمی‌دانیم که از معضلات است، اولین مبنای کار قانونی است که ضمانت برای حسابداری عمومی ایجاد کنیم و صورت‌های مالی الکترونیک شود.»
شنیدن اظهارات فوق از مسئولی که صداقت به خرج داده و واقعیت را بیان کرد، انسان را به فکر می‌اندازد و انواع سؤال را در رابطه با مدیریت در بخش دولت در ذهن آدمی ایجاد می‌کند.
اگر یک سوم رقم بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت را متوجه شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت عنوان کنیم، این سؤال مطرح می‌شود که مجموع دارایی‌های دولت چقدر است و این دارایی‌ها به چه شکلی مدیریت می‌شود و بازده سالانه دارایی‌ها چقدر است و در عین حال در صورت بدهی‌های کلان در شرکت‌ها چرا این شرکت‌ها به طور مشخص زیان‌ده اعلام نمی‌شوند تا بالفور فکر عاجلی برای این شرکت‌ها کرد. از سوی دیگر وقتی تصویر واقعی از دارایی‌ها و بدهی‌های دولت در اختیار نیست، طی دهه‌های اخیر وزارت اقتصاد و دارایی برچه اساسی صدها شرکت دولتی را واگذار کرده و آیا انصاف در واگذاری دارایی ملی صورت گرفته است یا خیر؟
از آنجا که افراد با تجربه فعال در بخش‌های نظارتی در خاطرات خود اعلام می‌دارند که برخی از جریان‌ها در دولت برای در اختیار گرفتن مالکیت برخی شرکت‌های دولتی، آنها را زیان‌ده و برخی از دارایی‌ها را پنهان می‌کردند تا به نوعی به بهانه زیان‌ده بودن شرکت، فرآیند خصوصی‌سازی را که در واقع خودمانی‌سازی شرکت دولتی بود کلید بزنند.
عدم شفافیت در بخش عمومی به دلیل آنکه با منافع جامعه و بیت‌المال سر و کار دارد، اهمیت ویژه داشته و یکی از دغدغه‌های ملی باید شفاف‌سازی دارایی‌های ملی، دولتی و عمومی باشد تا سوء استفاده در این بخش به پایان برسد.
تا شفافیت در اقتصاد وجود نداشته باشد صحبت از انضباط مالی، نظارت بر عملکردها، بودجه‌ریزی عملیاتی، مبارزه با فساد، برقراری عدالت اجتماعی و مالیاتی، بهبود وضعیت عموم مردم و... یک آرزوی دست‌نیافتنی است و باید توجه داشت ارائه صورت وضعیت از بدهی در حالی که صورت وضعیتی از دارایی وجود ندارد، بی‌ارزش و اعتبار است.

آرمان:تورم 6/9 درصد است یا بالای 20 درصد؟!

مسعود دانشمند از کارشناسان اقتصادی در روزنامه آرمان نوشت: دولت، آمار تورم نقطه به نقطه دی را 6/9 درصد اعلام کرده است، اما مبنای محاسبه‌ای دولت مشخص نیست. اگر این آمار با توجه به فروش نفت و میعانات گازی محاسبه شده است به دلیل افزایش قیمت نفت و افزایش صادرات نفت و میعانات گازی ما، این عدد درست است اما این نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ما به صورت جدی افزایشی پیدا نکرده است.
آمار بانک مرکزی می‌گوید که مواد غذایی به نسبت دی سال گذشته افزایش قیمتی در حدود 24 درصد داشته‌اند، قیمت برنج 45 درصد، گوشت سفید 22 درصد، گوشت قرمز 29 درصد، قند و شکر 29 درصد و حبوبات حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر بر اساس خرید خانوارها و بدون در نظر گرفتن نفت، تورم را محاسبه کنیم، نه تنها تورم کاهش نداشته، بلکه افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه پارسال نیز 7/4 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 6/8 درصد ثبت شد. در ماه‌های آینده هم به همین صورت خواهد بود امروز به خاطر صحبت‌های آقای ترامپ نفت 2 دلار افزایش قیمت داشت. پس با افزایش قیمت نفت، نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، احتمالاً کاهش خواهد یافت. اعمال این افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش صادرات نفت و میعانات گازی، در محاسبه نرخ تورم، عدد رو به کاهشی را نشان خواهد داد و در ماه آینده شاهد تورمی با نرخ حدوداً پنج درصد می‌شویم. اما اگر قیمت و فروش نفت در محاسبه نرخ تورم لحاظ نشود، به نظر نمی‌رسد که تورم به این شکل کاهش یافته باشد.
برای کاهش تورم باید تولید ناخالص غیرنفتی ملی را افزایش دهیم، به تبع آن نرخ اشتغال افزایش پیدا کند و قیمت مواد مصرفی مردم کنترل شود تا به عدد واقعی کاهش تورم برسیم. کنترل قیمت هم به این معنا نیست که واحدی بسته شود و در سر در آن نوشته شود بسته شده به علت گران‌فروشی! بلکه باید با افزایش تولیدات داخلی، افزایش قیمت‌های بازار را مهار کرد. به تبع این، قدرت پول ملی ما افزایش می‌یابد و به شکل دیگری در مقابل پول‌های دیگر جهان ارزش‌گذاری می‌شود.
بعد از اینها ما می‌توانیم بگوییم نرخ تورم کاهش داشته است. در واقع توجه به کاهش رکود که ناشی از افزایش تولیدات داخلی است، رسیدن به کاهش تورم واقعی و بدون در نظر گرفتن نفت را ممکن می‌کند. معنای افزایش تولید داخلی خروج از رکود است. امروز با توجه به نرخ بالای بیکاری و نامناسب بودن عدد تولیدات داخلی، ما همچنان در چنبره رکود هستیم.
تورم کلی سال 95 هم به همین صورت تحلیل می‌شود. اگر با قیمت نفت محاسبه شود احتمالاً در حدود هفت درصد اعلام خواهد شد. اگر آن را بدون نفت محاسبه کنیم، تورم قطعاً افزایشی خواهد بود. در سال 96 هم میزان تورم بستگی به افزایش تولید داخلی غیرنفتی خواهد داشت.

دولت به جای درس آموزی،فاجعه مدیریتی دوره سازندگی را تکرار می کند

فرشاد مومنی در گفت‌وگو با روزنامه وقایع اتفاقیه با اشاره به اینکه به اسم خصوصی‌سازی، مداخله دولت در اقتصاد افزایش یافته، اظهار داشت: ترکیب 3 مولفه (گسترش و تعمیق مناسبات رانتی، افزایش عدم اطمینان‌ها و ناامنی‌هایی که به ویژه در زمینه حقوق مالکیت اتفاق افتاد و بی‌ثبات شدن فضای کلان اقتصاد ملی) باعث شد که با یک پدیده نظام‌وار ریسک‌گریزی بخش خصوصی روبه‌رو شدیم.
وی ادامه می‌دهد. ساز‌‌ه‌های ذهنی (دولتمردان) برمی‌گشت به توهم‌های غیرمتعارفی که در غیاب فهم عالمانه و روش شناختی از توانایی‌ها و محدودیت‌های بنیادگرایی بازار در بخش قابل اعتنایی از نظام مدیریت اقتصادی کشور در آن دوران وجود داشت. شما در این زمینه به طور مشخص می‌توانید به کتاب «اقتصاد ایران»، ویراسته مسعود نیلی از انتشارات موسسه نیاوران در سال 1376 مراجعه کنید؛ مرور آن مقاله حتی برای خود مسعود نیلی هم می‌تواند بسیار آموزنده باشد و بیش از او برای حسن روحانی بسیار آموزنده است. من عنوانی که برای مقاله دکتر در آن کتاب انتخاب کردم، عنوان «چه فکر می‌کردیم و چه شد» بود. در آن مقاله مسعود نیلی خیلی خوب توضیح داده که بر اساس سازه‌های ذهنی بنیادگرایی بازار، آنها یک نگرش تک ساحتی و تک سببی به مسائل اقتصادی داشتند و بر اساس آن گمان می‌کردند اگر یک شوک بزرگ به نرخ ارز وارد کنند، یکباره همه چیز در مسیر ایده‌آل قرار می‌گیرد اما او در همان مقاله نشان داد کار به حدی به بحران و فاجعه منجر شد که به تعبیری که او در آن مقاله مطرح کرده، مدیریت اقتصادی کشور به صورت لحظه‌ای و روزمره در رخدادهایی که در اثر آن اشتباه‌های فاحش، اقتصاد ایران را در برگرفته بود، به چاره‌جویی  اقدام می‌کردند.
مومنی خاطرنشان کرد: مسئله اساسی این است که چرا از آن تجربه شکست خورده فاجعه‌آمیز، درس گرفته نمی‌شود! پاسخ من این است که آن سازه ذهنی و برخورد ایدئولوژي زده و افراط‌گرا به بنیادگرایی بازار همچنان موضوعیت دارد و این مناسبات رانتی که علیه نیروهای مولد و منافع عموم مردم بود، با منافع آن اتحاد سه‌گانه یا حداقل می‌توانیم بگوییم با منافع کوتاه‌مدتشان گره خورده است چون اگر آنها شعور بلندمدت داشته باشند، می‌فهمند استمرار این وضعیت، شرایط بحرانی را به جایی خواهد رساند؛ به شرحی که اشاره کردم اصل بقا در نظام ملی به چالش کشیده خواهد شد و اگر این مسئله حاد شود، طبیعتا منافع آنها هم دچار اختلال خواهد شد که شما به طور مشخص، این اختلال را در فعالیت‌هایی همچون سوداگری مستغلات و از این قبیل، علائم جدی آن را مشاهده می‌کنید و در واقع، آن چیزی که به نظر من باید از آن درس گرفته شود این است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: در چندین سال گذشته مسئله فقط این نیست که بخش خصوصی مولد از میدان به در شد و جای آنها را سوداگرها، دلال‌ها، رانت‌خوارها و رباخوارها گرفتند بلکه مسئله اساسی‌تر این است که امور حاکمیتی دولت به طرز فاجعه‌آمیزی تحت‌الشعاع امور تصدی‌گری دولت قرار گرفته است.
مومنی همچنین می‌گوید: اساس قضیه این است که وقتی دولت از تعهدات حاکمیتی خود طفره می‌رود، از منظر اقتصاد سیاسی، نیروی محرکه که گریز از مرکز خواهد شد و به این ترتیب، این طرز رفتار مالی دولت می‌تواند تمامیت اراضی کشور را هم تهدید کند. من می‌پذیرم که افراطی‌ترین شکل این ماجرا در دولت محمود احمدی‌نژاد تجربه شد؛ جایی که ادعاها دقیقا عکس عملکردها بود اما بحث بر سر آن است که چون در دولت حسن روحانی هم به هیچ‌وجه تمایل معنی‌دار و مبتنی بر برنامه برای اصلاح این روند دیده نمی‌شود که می‌توانید این خطر را به وضوح در نحوه پرداخت‌ها به طرح‌های عمرانی در سه ساله اخیر هم مشاهده بکنید و عین این مسئله با بحران‌های کوچک و بزرگ جانبی که پدید آورده است، در ماجرای نظام آموزش عالی کشور هم مشاهده می‌شود.

وطن امروز

بستن کسب‌وکار مردم راه‌حل ایمن‌سازی ساختمان نیست


رئیس قوه‌قضائیه اظهار داشت: راه‌حل معضل غیرایمن بودن ساختمان‌ها بستن راه کسب‌وکار مردم با پلمب کردن ساختمان نیست. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضا، با تسلیت شهادت جمعی از آتش‌نشانان قهرمان در جریان حادثه پلاسکو تصریح کرد: اینکه برخی تصور می‌کنند با پلمپ یک ساختمان همه مشکلات حل می‌شود، تصور اشتباهی است. قطعاً راه‌حل معضل غیرایمن بودن ساختمان‌ها بستن راه کسب‌وکار مردم نیست. وی افزود: ایمن‌سازی، لوازم و راه‌های گوناگونی دارد و لازم است همه دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر و مردم و بدون فرافکنی و سیاسی‌کاری، اجرایی شدن برنامه‌های مربوط به ایمن‌سازی ساختمان‌های مسکونی و تجاری را دنبال کنند. رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به دستور رئیس‌جمهور در این زمینه، بر لزوم هماهنگی دستگاه‌ها برای ایمن‌سازی بناها تاکید و از تلاش‌های شبانه روزی همه دستگاه‌های دخیل در عملیات آواربرداری و امداد و نجات در ساختمان پلاسکو اعم از آتش‌نشانی، شهرداری و نیروهای نظامی و انتظامی و اورژانس و نیز دادستان تهران و عوامل دادستانی تقدیر کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین از دادستان‌های سراسر کشور خواست در چارچوب قوانین و مقررات، از ایمن‌سازی ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کلانشهرها، شهرستان‌ها و حتی روستاها به صورت جدی حمایت کنند و به اجرایی شدن مصوبات مراجع ذی‌ربط کمک کنند.

ادامه حمایت‌ها از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

105 نفر از فرهنگیان استان فارس و جمعی از فعالان فرهنگی استان خراسان رضوی از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» حمایت کردند. به گزارش فارس، در بیانیه فرهنگیان، مدیران و مسؤولان استان فارس آمده است:‌ بدون تردید رمز پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور بازگشت به اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی همراه با وحدت و همدلی نیروهای مومن و  انقلابی تحت زعامت ولایت‌فقیه است. این بیانیه می‌افزاید: اکنون که برای تحقق این آرمان بزرگ، جمعی از نیروهای انقلابی و متعهد، اقدام به تشکیل «جبهه مردمی نیروهای
 انقلاب اسلامی» کرده‌اند، ما جمعی از فرهنگیان استان فارس ضمن اعلام حمایت قاطع از این حرکت ارزشمند، آمادگی خود را برای هر نوع همکاری و همراهی اعلام می‌داریم. در بیانیه فعالان فرهنگی و سیاسی خراسان رضوی نیز آمده است:‌ ضرورت دارد همه انقلابیون وفادار به اندیشه‌های امام امت و پیروان راستین طریق ولایت و زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که خود را بدهکار  امت و خانواده عظیم‌الشأن شهدا و ایثارگران می‌دانند وارد صحنه شوند و کمر به خدمت بی‌منت به ولی‌نعمتان خود بندند. در این بیانیه تاکید شده است:‌ اینجانبان به‌عنوان خادمان امت و ولایت در جوار حریم قدس رضوی اعتماد و  پشتیبانی خود را از حرکت مبارک جبهه مردمی انقلاب اسلامی اعلام می‌داریم.

آمریکا 16 بار نقض عهد در برجام داشته است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید آمریکا تاکنون 16 بار نقض برجام و بدعهدی در تعهدات خود در این قضیه داشته است که باید به آن توجه کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی در نشستی با خبرنگاران خراسان‌جنوبی گفت: برجام حاصل مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 بود، اما باید توجه داشته باشیم بیش از مذاکره و توافق، اجرای آن حائز اهمیت است. وی اظهار کرد: وقتی گفته‌های کشورهای مقابل بویژه آمریکا را بعد از برجام مورد بررسی قرار می‌دهیم مشخص می‌شود که آنها بیشتر به دنبال اجرای تعهدات ایران هستند و چون نمی‌خواهند ملت ایران نفعی ببرد، توجهی به اجرای تعهدات خودشان ندارند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تا کنون آمریکا 16 بار نقض برجام و بدعهدی و تحریم جدید در مقابل برجام و تعهدات خود در این قضیه داشته است که باید به آن توجه کرد. نقوی‌حسینی ادامه داد: به عنوان مثال روی کاغذ لغو تحریم سرمایه‌گذاری خارجی نوشته شده است ولی بعد از آن آمریکا محدودیت ویزا را تصویب کرد که در واقع مانعی برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

نباید از اندیشیدن به افزایش قدرت دفاعی غفلت کنیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن تاکید بر افزایش آمادگی‌های رزمی نیروهای مسلح گفت: نباید لحظه‌ای از اندیشیدن به افزایش قدرت دفاعی کشور غفلت کنیم. سرلشکر محمد باقری صبح دیروز در مراسمی با حضور فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقدیر از رشادت‌ها و دلاوری‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 8 سال دفاع مقدس اظهار داشت: نیروی زمینی ارتش باید ضمن آمادگی کامل روز به روز بر توانایی و قدرت دفاعی خود افزوده و همواره با پیشرفت‌های جدید در عرصه نظامی آماده رزم و دفاع از مرزهای کشور اسلامی باشد. وی افزود: انتظارات ستاد کل نیروهای مسلح از نیروهای مسلح این است که با حفظ روحیه ایثارگری و آموزش‌های دینی روز به روز بر تقویت روحیه و آمادگی‌ یگان‌های رزم افزوده تا دشمنان حتی لحظه‌ای به فکر تجاوز به کشور ما نباشند و ما نباید لحظه‌ای از اندیشیدن به افزایش قدرت دفاعی کشور غفلت کنیم.

آغاز رزمایش امام علی(ع) نیروی زمینی سپاه در غرب کشور

فرمانده نیروی زمینی سپاه از آغاز رزمایش امام علی(ع) در غرب کشور با محوریت قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه خبر داد. سردار محمد پاکپور با اعلام خبر آغاز رزمایش امام علی(ع) قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه گفت: این رزمایش از روز دوشنبه آغاز شده و به مدت 4 روز در غرب کشور برگزار می‌شود. وی ارتقای آمادگی‌های رزمی و توسعه روش‌ها و شیوه‌های نوین جنگی را از جمله اهداف برگزاری رزمایش امام علی(ع) عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش یگان‌های قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه به نمایش بخشی از توانمندی‌های خود می‌پردازند. فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: بالا بردن توانمندی‌های طرح‌ریزی و هدایت در سطوح مختلف همچنین ارتقای آمادگی‌های اطلاعاتی و عملیاتی یگان‌ها به منظور برقراری امنیت در شرایط گوناگون از دیگر اهداف برگزاری رزمایش امام علی(ع) است.


رفع توقیف سایت خبری جهان‌نیوز


سایت خبری جهان نیوز رفع توقیف شد. به گزارش «وطن‌امروز» سایت خبری جهان‌نیوز ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ براساس بند ۱۱ ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده ۱۲ قانون مطبوعات و با استناد به مفادی از قانون مطبوعات که پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران را ممنوع کرده است، با شکایت دولت توقیف شده بود که دیروز با حکم قاضی پرونده رفع توقیف شد. این سایت خبری، رویکردی ضدفساد دارد و تاکنون پرونده‌های افشاگرانه زیادی را برملا کرده که از جمله آن می‌توان به فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد، پرونده فروش سوالات کنکور، رسانه‌ای کردن پرونده کهریزک، پیگیری حوادث کوی دانشگاه و برخورد با دانشجویان، اطلاع‌رسانی درباره پرونده کرسنت، پرونده جعلی بودن مدرک تحصیلی برخی مسؤولان و پرونده بیمه ایران و حلقه خانه فاطمی اشاره کرد.

پاسخگویی وزیر کار درباره انجمن غیرقانونی روزنامه‌نگاران تهران

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس گفت: وزیر کار باید درباره اعطای مجوز فعالیت به یک انجمن به وکلای ملت توضیح دهد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به برگزاری نشست اخیر مجمع مؤسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از سوی برخی چهره‌های انجمن منحله صنفی روزنامه‌نگاران اظهار کرد: وزارت کار باید افکارعمومی را قانع کند به چه دلیل اجازه فعالیت به این انجمن را صادر کرده و چه ضرورتی برای اعطای مجوز فعالیت به این انجمن از سوی وزارت کار وجود دارد؟ وی با بیان اینکه وزارت کار با اعطای مجوز به این انجمن اقدامات موازی انجام می‌دهد، تصریح کرد: باید این موضوع بررسی شود چرا در صورتی که انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در حال فعالیت است، در استان تهران نیز چنین انجمنی وجود دارد؟
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ادامه داد: ضروری است موضوع اعطای اجازه فعالیت به این انجمن در کمیسیون‌های اجتماعی، قضایی- حقوقی و همچنین امنیت‌ملی بررسی شود.

ایران

صدور حکم جلب فرزند معصومه ابتکار

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم جلب برای فرزند معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست خبر داد. به گزارش  ایسنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رسانه‌های داخلی و خارجی خبر دادند که فرزند ابتکار چند میلیارد چک بی محل کشیده و طبق دستور مقام قضایی حکم جلب وی صادر شده اما خانم ابتکار در محل ساختمان محیط زیست او را فراری داده است، گفت: از اینکه ابتکار او را فراری داده یا نه اطلاعی ندارم و بعید هم می‌دانم این طور باشد. وی افزود: فرزند ابتکار یک حکمی درباره چک دارد و چون قطعی شده، برای جلب او اقداماتی شده، اما از فراری دادنش خبر ندارم.

آرزوی محقق نشده هاشمی به روایت رجایی

غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی گفته است که از آرزوهای آن مرحوم برداشته شدن حصر بود. رجایی در بخشی از گفت‌وگوی خود با جماران، درباره ملاقات‌های هاشمی با رهبر معظم انقلاب  و اینکه آیا از این ملاقات‌ها چیزی می‌گفت؟ افزود: بنا نداشتند  چیزی بگویند. مسائل‌شان خصوصی بود. می‌گفتند جز من و ایشان، کس دیگری در ملاقات نیست و ضبط هم نمی‌شود. در مورد برطرف شدن حصر به رهبری گفته بود که اینها مسن هستند و اگر اتفاقی برای آنها بیفتد، پای نظام نوشته می‌شود که باید تصمیمی گرفته شود و اطلاعات بیشتری هم درباره وضعیت سلامتی اینها به رهبری داده بودند. یک ماه پیش خصوصی به ایشان گفتم آقای هاشمی حصر هفت ‌ساله شد، نمی‌خواهید فکری بکنید؟ گفتند من مکرر در این مورد صحبت کردم. وی گفت: سال 92 که برای خداحافظی تعطیلات عید خدمت‌شان رسیدم، گفتم خبر خوشی دارید عیدی ما باشد؟ گفتند پس از عید خبر خوشی به شما می‌دهم. بعد از تعطیلات پرسیدم نفرمودید خبر خوش چیست؟ گفت بنا بود راجع به رفع حصر اتفاقاتی بیفتد، ولی افرادی نگذاشتند.

پرونده مدیر مسئول کیهان
با کیفرخواست به دادگاه رفت


وکیل مدافع فاطمه راکعی فعال سیاسی  درخصوص شکایت موکل خود از مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: برای  بخشی از شکایت موکلم نسبت به آقای شریعتمداری، قرار منع تعقیب صادر شده است. به گزارش ایسنا، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود:  پرونده درخصوص اتهام نشر اکاذیب با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه ارسال شده که البته تاکنون تعیین شعبه نشده است. درخصوص اتهام توهین و افترا نیز قرار منع تعقیب صادر شده بود که نسبت به این قرار، اعتراض کردم.  علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی همچنین درباره مرخصی مهدی هاشمی توضیح داد: شبی که آیت‌الله هاشمی فوت کرد، وزیر بهداشت با آقای دولت آبادی (دادستان تهران) تماس گرفت و مهدی هاشمی به مرخصی آمد و الان هم اگر به آقای هاشمی ابلاغ کنند که بازگردد، حتماً بر‌می‌گردد. محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی هم دیروز در جمع خبرنگاران در این باره گفت که مهدی هاشمی به زندان باز می‌گردد.

شرق

رحمانی‌فضلی: به جای آمریکا  به خودی‌ها حمله می‌کنند


ایسنا: وزیر کشور گفت: با توجه به تجربه حجت‌الاسلام حسن روحانی در شورای‌عالی امنیت ملی، تیمی با نظر مقام معظم رهبری در زمینه مذاکرات هسته‌ای تشکیل شد. از ابتدا قرار نبود که ما برنده مطلق مذاکرات باشیم؛ بلکه قرار بود با کشورهای غربی تعامل داشته باشیم و در یک نقطه تعادل که اصول و محکمات ما حفظ شود، به توافق برسیم. مقام معظم رهبری در مراحل پایانی مذاکرات توصیه‌هایی داشتند و در شورای‌‌عالی امنیت ملی نیز در چند جلسه درباره این موضوع بحث شد و در نهایت براساس توصیه‌ها و ملاحظات مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به واکنش‌های برخی افراد نسبت به تخلفات آمریکایی‌ها در تعهد به برجام، افزود: این افراد به جای حمله به آمریکایی‌ها به خودی‌ها حمله می‌کنند. این کار عجیب است؛ چراکه باید آمریکایی‌ها را به مسلخ قضاوت جهانی بکشانیم.

نامزد انتخاباتي مؤتلفه:
 بايد قدر  رهبري  را  بدانيم


خبرآنلاين: مصطفي ميرسليم، رئيس شوراي مركزي حزب مؤتلفه، با بیان اینکه اختلاف، تفرقه و چندگانگی ما را زمین خواهد زد، گفت: راه‌حل مبنایی فقط این است که قدر رهبر انقلاب را بدانیم. مقام معظم رهبری در ٢٧ سال اخیر هزارو ٣٠٠ بند سیاست کلی را که در واقع سیاست‌های صحیح اداره کشور در راستای رفاه، پیشرفت و سعادت مردم است، ابلاغ فرموده‌اند. ایشان در جایگاه خودشان کم نگذاشته‌اند و کوتاهی نکرده‌اند؛ بلکه ما مجریان بوده‌ایم که به این سیاست‌ها عمل نکرده‌ایم.

عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان درباره حادثه پلاسکو


ایسنا: رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: «سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، در جلسه کمیسیون عمران به سهم خود درباره حادثه ساختمان پلاسکو ضمن عذرخواهی و قبول‌کردن مسئولیت، قول داد در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث و به کسبه پلاسکو واگذار شود». محمدرضا رضایی‌کوچی گفت: «بعد از وقوع حادثه ساختمان پلاسکوی تهران، دکتر لاریجانی به کمیسیون عمران و چند کمیسیون دیگر مجلس مأموریت داد تا به این حادثه رسیدگی کنند». اعضای کمیسیون عمران مجلس بازدیدی از محل حادثه ساختمان پلاسکو انجام دادند و در‌این‌باره جلسه‌ای برگزار کردند و مسئولان سازمان‌های هلال ‌احمر، اورژانس، شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط گزارشی از روند رسیدگی به امور ارائه دادند.

رضا خاتمی:
حمايت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل از سیدحسن خمینی


ایلنا: محمدرضا خاتمی گفت: قطعا نبود آیت‌الله هاشمی حس خواهد شد؛ زیرا ایشان در عرصه سیاست کشور جایگاهی داشتند که گمان نمی‌کنم شخص دیگری بتواند آن را به دست بیاورد. خاتمی تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی واسطه مهم و حلقه وصلی بودند بین حاکمیت، جامعه و مردم که در این راه فداکاری‌های بسیاری هم کردند و قطعا نبود چنین فردی در آینده برای ما مشکل ایجاد خواهد کرد. خاتمی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال می‌دهید سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان ورود پیدا کند و آیا جریان اصلاحات از او حمایت خواهد کرد؟ گفت: ورود آیت‌الله سیدحسن خمینی به انتخابات یک تصمیم جدی است؛ اما اگر ایشان بخواهد وارد صحنه شود، نه‌فقط اصلاح‌طلبان بلکه بخش بزرگی از اصولگرایان معتدل نیز از او حمایت خواهند کرد.  

هاجر چناراني: 
اصلاح‌طلبان و اصولگرايان نامزد زن معرفي مي‌كنند


 ایسنا: هاجر چنارانی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، اقدام به معرفی کاندیداهای خانم خواهند کرد. او با بيان اينكه من فکر می‌کنم هرکدام از دو جناح در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری یک خانم را به‌عنوان کاندیدا معرفی خواهند کرد، گفت:  با توجه به اینکه مجلس در دوره دهم توانست حضور زنان را به حداکثر برساند راه برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی نیز هموارتر خواهد بود.

آرمان

تعیین اعضای‌هیات حج اعزامی به عربستان

سازمان حج و زیارت اسامی هیات اعزامی به عربستان برای مذاکرات مقدماتی حج سال ۹۶ را به طرف سعودی اعلام کرد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست دیروز شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: سازمان حج وزیارت اسامی هیات ایرانی برای شرکت در مذاکرات پنجم اسفند با وزارت حج عربستان را به طرف سعودی اعلام کرده است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌قاضی عسکر ابراز امیدواری کرد که بستر مناسب برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و تحقق شرایط لازم برای برگزاری حج با عزت فراهم و مسیرحج آینده با همکاری طرف سعودی هموار گردد. وی ازمسئولان کمیته‌ها خواست تا به‌شکل فعال و با تمام توان و ظرفیت مسائل مربوط به اسکان، حمل و نقل، تغذیه، تدارکات، پزشکی وامور فرهنگی را با حضور کارشناسان با تجربه، بررسی و قبل از سفر هیات طرح‌های خود را ارائه دهند.

 

تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع

جرایم انتخاباتی

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائيه از تشکیل شدن ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی خبر داد و گفت: زمان تشکیل این ستاد به دلیل نزدیکی به انتخابات در بهمن ماه است. مهدی امیری‌اصفهانی با بیان اینکه قوه قضائيه از یک طرف از باب مسئولیتی که در پیشگیری از وقوع جرم دارد و از طرف دیگر از باب احیای حق عمومی همانند ادوار گذشته در آستانه انتخابات هماهنگی کلی با دستگاه‌های مرتبط با موضوع انتخابات دارد، اظهار کرد: معمولا در این راستا یک ستاد با عنوان ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تشکیل می‌شود که در طول چند دوره گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته است. وی خاطرنشان کرد: عملکرد خوب این ستاد به این معنا نیست که جرمی واقع نشده، اما می‌توان گفت به موجب آن میزان وقوع جرم کاهش پیدا کرده است.

 

سفر بی‌ویزا از ۱۸۰کشور به ارومیه

معاون وزیر امور خارجه گفت: غیر از ۱۰ کشور، مردم ۱۸۰کشور جهان خواهند توانست بدون درخواست ویزا، فقط با داشتن یک گذرنامه معتبر به ارومیه سفر کنند. حسن قشقاوی به این موضوع اشاره کرد که مردم بزرگ ایران اسلامی به واسطه وفات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آتش‌سوزی مجتمع پلاسکو و شهادت تعدادی از فرزندان فداکار خود روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. معاون وزیر امور خارجه افتتاح دفتر صدور روادید الکترونیکی در بهمن‌ماه در آستانه دهه مبارک فجر را به فال نیک گرفت و افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چندین سال متوالی برای محقق شدن این امر تلاش کردند.

 

توضیح درباره رای بابک زنجانی

روز گذشته در بخشی از گزارش آرمان درباره درباره ابلاغ رای توسط مقامات قضائي به بابک زنجانی، به نقل از وکیل ایشان آمده بود«علی‌ایحال بنده و وکیل شرکت نفت در همان برگه نوشتیم که صرفا دو صفحه آخر رأی قرائت شد» که این جمله دارای اشتباهی بود و وکیل بابک زنجانی با موکل خود یعنی «بابک زنجانی» در برگه نوشته بودند و وکیل شرکت نفت ایران جایگاهی در این بخش نداشت که بدین وسیله اصلاح می‌شود.

 

عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه دیروز کمیسیون ، به سهم خود درباره حادثه ساختمان پلاسکو ضمن عذرخواهی و قبول کردن مسئولیت، قول داد در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث شود و به کسبه پلاسکو واگذار شود. محمدرضا رضایی کوچی گفت: بعد از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو تهران، دکتر لاریجانی به کمیسیون عمران و چند کمیسیون دیگر مجلس مأموریت داد تا به این حادثه رسیدگی کنند. نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران مجلس بازدیدی از محل حادثه ساختمان پلاسکو انجام دادند و در این رابطه جلسه‌ای برگزار کردند و مسئولان سازمان‌های هلال احمر، اورژانس، شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط گزارشی از روند رسیدگی به امور ارائه دادند.

 

تشکیل شورای عالی معیشت در ارتش

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: در حوزه حقوق و مزایا نیز جلسات خوبی با معاونان نیروی انسانی داشتیم و پیش‌بینی‌هایی انجام شد که از جمله آن تشکیل شورای عالی معیشت در سطح آجا است. احمدرضا پوردستان گفت: ان‌شاءا... با هدایت، مدیریت و تلاش شما، مسائل و مشکلاتی که در این پروژه‌ها وجود دارد حل شده و در مدت کوتاهی بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که ساکنان شهرک‌های چیتگر و شهید بهشتی احساس مباهات کنند که در این شهرک‌ها ساکن هستند. جانشین فرمانده کل ارتش درباره معیشت کارکنان آجا نیز خاطرنشان کرد: در حکمی که مقام معظم رهبری به بنده داده اند بحث معیشت کارکنان وجود دارد که از مهم‌ترین امور این بحث، مسکن است و در همین رابطه بازدیدی از این پروژه‌ها داشتیم و رسیدگی به امور معیشتی کارکنان جزو برنامه‌های اصلی من است.

 

خبرهای خوش صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه ورود به ایام ا... دهه فجر چند خبر خوش را در بخش برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد. علی اکبر صالحی گفت: تمام تلاشمان این است که قرارداد ساخت بیمارستان هسته‌ای ایران در ایام ا... دهه فجر نهایی شود تا خبر و رویداد خوشی برای مردم ایران باشد. تقریبا ۹۵ درصد کارهای عقد قرارداد انجام شده اما به دلیل حساس بودن این امر، این احتمال هم می‌رود که عقد قرارداد با کمی تاخیر به اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه موکول شود. وی افزود: برای ساخت بیمارستان هسته‌ای ایران که بزرگ‌ترین بیمارستان در نوع خود در غرب آسیا خواهد بود مبلغی معادل یک هزار میلیارد تومان برآورد شده است. صالحی اظهارکرد: در ایام دهه فجر چهار طرح عمرانی در بخش انرژی هسته‌ای ایران در کرج، اراک، سایت شهید شهریاری تهران و سایت فردو را شاهد خواهیم بود. این طرح‌ها شامل یک افتتاح و سه مورد کلنگ زنی و آغاز عملیات ساختمانی خواهد بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در حال حاضر ساخت ۲ نیروگاه هسته‌ای را در دستور کار داریم که این دو پروژه بودجه ۱۰ میلیارد دلاری معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهند. وی با اشاره به نقش اساسی رسانه ملی در معرفی دستاوردهای هسته‌ای ایران گفت: چند پروژه دیگر هم در دستور کار است که صدا و سیما به‌درستی می‌تواند در این حوزه اطلاع رسانی کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات