صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 10 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا نماد بداخلاقی و بدادایی است و به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. برخی کشورهای دیگر غربی نیز همین‌گونه‌اند؛ بنابراین باید به توانایی‌های داخلی خودمان اعتماد کنیم.(1395/1/18)

▼ حرف روز     
پایان گرین کارت آغاز آزادی

دستور ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان دوتابعیتی برخی از کشورهای مسلمان، از جمله ایران به آمریکا را باید از زاویه‌های متفاوت مورد توجه قرار داد. در سالیان گذشته در دستورالعمل‌های متعددی که وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت‌خارجه به اجرا در می‌آوردند، یکی از راهکارها به منظور نفوذ و مقابله با ایران دعوت از برخی افراد ایرانی برای ورود به آمریکا و اخذ تسهیلات فنی و مالی بود؛ اکنون ترامپ با مصوبه خود مبنی بر منع ورود شهروندان دو تابعیتی به آمریکا بزرگ‌ترین اهانت را به کسانی کرد که آمریکا را دروازه و مقصد آرزوهای خود می‌دانستند و از آن پایگاه به ایران حمله می‌کردند. اگر چه همه شهروندانی که در سیستم‌های مختلف آمریکایی به کار و فعالیت مشغولند، با سیاست‌های این کشور همراه نیستند و بعضاً به دنبال تحصیل، تجارت یا یک زندگی آمریکایی‌اند؛ اما در همین حد هم این دستور ترامپ نشان داد که آمریکا هیچ‌گونه احترامی برای کسانی که تمام عمر خود را برای خدمت در آمریکا گذرانده‌اند؛ قائل نیست. البته برخی از مسئولان کشور ما نیز که این طرح ترامپ را نوعی اهانت به مردم مسلمان و مردم ایران می‌دانند، سخت در اشتباه هستند؛ زیرا زندگی و سفر به آمریکا به معنای گشایش تمام مشکلات نیست و بسته شدن راه آن هم به معنای پایان دنیا نخواهد بود. این آمریکایی که می‌خواهند به مثابه یک بهشت بر ما به تصویر بکشند، دارای ویژگی‌های ضد انسانی ذیل است:
الف‌ـ دارنده  بیشترین تعداد سلاح در جهان است، یعنی بیش از 350 میلیون تفنگ دارد و در هر خانه‌ای بیش از یک سلاح موجود است. ب‌ـ 62 کودتا را در کشورهای مستضعف انجام داده است. ج‌ـ بیشترین قتل‌های جهان در آنجا انجام می‌شود. گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، در آمریکا ۲۰ برابر دیگر کشورهای توسعه‌یافته قتل صورت می‌گیرد. د‌ـ سومین کشور پر تجاوز به زنان در جهان است؛ طبق آمار در آمریکا 3/19 درصد زنان و 2 درصد مردان در طول زندگی خود حداقل یک بار مورد تجاوز قرار می‌گیرند .وـ آمریکا با ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۵۱ زندانی، مقام اول را در تعداد زندانی دارد و حتی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان پیشی گرفته است.

▼ گزارش روز
قصد اصلی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اول حضور خود در کاخ سفید، فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. هر چند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دست‌کم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد که از آنها با عناوینی، چون «دولت‌های حامی تروریسم»، «تهدیدی فوق‌العاده» و «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» یاد شده است. قانونی که پیشتر نیز مشابه آن را باراک اوباما در زمان حضورش در کاخ سفید امضا کرده و موانعی بسیار جدی را برای سفر اتباع برخی کشورها به ایالات متحده، از جمله جمهوری اسلامی ایران و حتی کسانی که یک بار به این کشورها سفر کرده بودند، ایجاد کرده بود؛ اما نکته مهم درباره قانون‌هایی که در دو دولت آمریکا از دو حزب متفاوت به امضای رئیس‌جمهور رسید، این است که این قانون‌ها کانون اصلی پرورش تروریسم در منطقه غرب آسیا و پشتیبانان گروه‌های تکفیری تروریستی چه از نظر ایدئولوژیک و چه از نظر مالی، یعنی عربستان سعودی و برخی از شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس را شامل نمی‌شود؛ کشورهایی که به صراحت از جریان‌های تروریستی حمایت می‌کنند و بر اساس بسیاری از اسناد خود سرویس‌های امنیتی اروپایی و آمریکایی، نقش واضح و روشنی در حملات یازده سپتامبر و اقدامات تروریستی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی داشتند؛ تا بیش از پیش مشخص شود، قصد اصلی چیز دیگری است و اجرای چنین قوانینی بیش از آنکه در راستای مقابله با تروریسم باشد، اهدافی چون محدودیت در رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری و سرمایه‌گذارها به این کشورها، ایجاد جنگ روانی علیه آنها و... را دنبال می‌کند.

▼ خبر ویژه 
خیانت بزرگ سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران

پایگاه آمریکایی «الگماینر» در گزارشی با عنوان «یک روزنامه‌نگار سعودی خطاب به فلسطینی‌ها می‌گوید: مقاومت مسلحانه برابر اسرائیل بی‌فایده است؛ جهان عرب دیگر علاقه‌ای به آرمان شما ندارد»، به انعکاس یادداشت این روزنامه‌نگار سعودی پرداخته و نوشته است: «آرمان فلسطین دیگر یک اولویت برای جهان عرب نیست؛ این موضوعی است که یک روزنامه‌نگار سعودی با انتشار مقاله‌ای به آن پرداخته است. او می‌گوید آنچه فلسطینی‌ها باید بدانند، این است که جهان عرب دیگر جهان عرب گذشته نیست؛ اکنون مبارزه با تروریست‌های افراطی نگرانی بزرگی ایجاد کرده و خواب را از چشم اعراب ربوده است.» گفتنی است، در این مقاله که در «الجزیره» منتشر شده است، مقاومت فلسطین مقابل رژیم صهیونیستی «خودکشی» خوانده شده و عنوان شده است، تنها جاهلان می‌توانند این شیوه را بپذیرند. این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشته است: «در سال‌های اخیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به آرامی روابط خود با محور سنی ـ عربی در خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی را گسترش داده است. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی ماه سپتامبر خود در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد، بسیاری از کشورهای منطقه دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند. آنها دریافته‌اند که اسرائیل متحدشان است؛ دشمن مشترک ما داعش و ایران است و ما در سال‌های آینده در کنار هم برای رسیدن به اهداف‌مان تلاش خواهیم کرد.»
 
▼ اخبار
1ـ «ساعت قیامت» نیم دقیقه جلو کشیده شد
مدیر مؤسسه پژوهشنامه دانشمندان اتمی گفت: از آنجا که بشریت در مقابله با دو خطر اصلی، یعنی «سلاح‌های اتمی» و «گرمایش زمین» شکست خورده است، «ساعت قیامت» نیم دقیقه جلو کشیده شد. ساعت قیامت، ساعتی سمبلیک است که از سال ۱۹۴۷ در بولتن «دانشمندان اتمی» بروزرسانی می‌شود. این بولتن نشریه‌ای علمی، اما غیر فنی است که مسائل مربوط به امنیت کره زمین در مقابل خطرات بمب‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، تغییرات اقلیمی، فناوری‌های نوین و بیماری‌های بشری را بررسی می‌کند. به گفته پژوهشگران، ساخت و توسعه سلاح‌های اتمی در کشورهای کره‌ شمالی، هند،‌ پاکستان، روسیه و چین، نامشخص بودن آینده برنامه اتمی ایران و اوضاع نامشخص روابط آمریکا و روسیه از جمله عواملی هستند که در جلو بردن زمان این ساعت نقش داشته‌اند. نویسندگان این بولتن اعتقاد دارند، همه این موارد با سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا وخیم‌تر شده‌اند.

2ـ هزینه‌های سنگین خشونت و جنگ برای اقتصاد جهانی
مؤسسه «آی‌ای‌پی» در گزارشی از ارزش اقتصادی صلح اعلام کرد: «در حالی که درد و رنج ویرانگر انسانیِ ناشی از جنگ تأثیر آشکار درگیری و خشونت‌هاست، هزینه‌های طولانی‌مدت برای اقتصاد می‌تواند برای زیرساخت و ثبات فلج‌کننده باشد.» این گزارش نشان می‌دهد، هزینه‌های نظامی از عوامل اصلی هزینه‌های خشونت جهانی است که در سال ۲۰۱۵، 16/6 تریلیون دلار یا ۴۵ درصد کل هزینه‌های خشونت و درگیری در اقتصاد جهانی بوده است. بنا بر این گزارش، تأثیر اقتصادی خشونت در عراق، افغانستان و ونزوئلا بیشتر از۴۰ درصدِ تولید ناخالص داخلی است. این مؤسسه افزوده است: اقتصاد سوریه بیشتر از هر کشور دیگری تحت تأثیر خشونت‌ها بوده، به گونه‌ای که هزینه آن 1/54 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

خروج 1000 تروریست از «عین‌الفیجه» دمشق
خبرنگار «العالم» در سوریه گفت: به زودی حدود 1000 فرد مسلح از عین‌الفیجه در ریف دمشق و حدود 700 فرد مسلح از مناطق اطراف عین‌الفیجه خارج خواهند شد. وی همچنین اعلام کرد، ارتش سوریه و متحدانش بیش از 70 بمب کار گذاشته شده در نزدیکی چشمه عین‌الفیجه را خنثی کرده‌اند. تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد، در پی آزادسازی شهرک عین‌الفیجه، به زودی آب از  چشمه عین‌‌الفیجه به دمشق پمپاژ خواهد شد. بنا بر اعلام تلویزیون سوریه، علمیات خنثی‌سازی مواد منفجره که تروریست‌ها در تأسیسات پمپاژ آب از چشمه عین‌‌الفیجه کار گذاشته‌اند، ادامه دارد.

▼ تا انتخابات
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در نشست استانداران درباره دخالت نکردن در رقابت گروه‌های سیاسی در انتخابات داده و رسماً در این جلسه اعلام کرده است که حتی با حضور در جلسات حزبی مخالف است و با خاطی برخورد می‌شود. وی گفته است: ما نماینده هیچ فرد و گروهی نیستیم؛ بلکه نماینده حاکمیت در استان‌ها هستیم؛ لذا باید بر اساس فرامین رهبری، همه تلاش خود را برای سلامت، امنیت و قانون‌مداری انتخابات قرار دهیم. رحمانی فضلی تصریح کرده است: در مقابل فشارهایی که برای تغییر فرمانداران و استانداران هست، می‌ایستیم و از امروز هیچ تغییری نخواهیم داشت، مگر اینکه فرماندار یا استانداری بخواهد در جلسات حزبی شرکت کند.
حجت‌الاسلام یدالله حبیبی، دبیر کل جبهه ایستادگی ایران اسلامی با اعلام حمایت از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: این تصمیم پس از چند نشست شورای عالی و بررسی ابعاد موضوع و در نظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی کشور گرفته شد.

▼ اخبار کوتاه
معاون شرکت بازرگانی دولتی گفت: برای کاهش قیمت تمام شده برنج وارداتی برای شب عید به طور موقت عوارض 500 تومانی هر کیلو برنج حذف شده است. طبق آمارها سالیانه 3 میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که از این میزان حدود 2 میلیون و 200 هزار تن از محل برنج داخلی و مابقی از طریق واردات کشورهایی همچون هند، پاکستان و اوروگوئه تأمین می‌شود.
هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌‌خودرو درباره میزان سرمایه‌گذاری محقق شده از سوی پژو در ایران اظهار داشت: قرار بود 500 میلیون یورو با همکاری مشترک ایران‌‌خودرو و پژو در ایران سرمایه‌گذاری شود که تا به حال 100 میلیون یورو از این سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نیمی از آن سهم پژو و نیمی دیگر نیز سهم ایران‌خودرو بوده است.
دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرطان‌ها را می‌توان با افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش مصرف گوشت قرمز، به ویژه سوسیس و کالباس کنترل کرد، گفت: هم اکنون سرطان در کشور ما ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تمامی کشورها از جمله کشورهای همسایه است.
مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان اعلام کرد: سرانجام پس از چند روز رایزنی و ارزیابی مکان‌های پیشنهادی برای اسکان کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو، پاساژی برای استقرار آنها و آغاز فعالیت این اصناف تعیین شد. پاساژ نور واقع در تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج) ـ طالقانی که هم‌اکنون 700 واحد خالی دارد.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است، چهار شرکت هوایی بزرگ مستقر در کشورهای همسایه ایران، با تبعیت از دستورالعمل جدید ترامپ، هم از فروش بلیط آمریکا به ایرانیان و هم از سوار شدن ایرانیان به هواپیماهای راهی آمریکا جلوگیری می‌کنند.
شیخ «عبدالله الدقاق» نماینده آیت‌الله عیسی ‌قاسم گفت: رژیم آل‌خلیفه بی‌شک برای اخراج شیخ عیسی قاسم از بحرین برنامه‌ریزی کرده و تصمیم گرفته است روز دوشنبه حکم ایشان را اعلام کند؛ اما مردم باید محاصره الدراز را بشکنند.
یک منبع آگاه در مشهد مقدس اظهار داشت: حکم خادمی حسین فریدون در حرم مطهر رضوی به تعلیق در آمده است. روابط‌عمومی آستان قدس رضوی خبر تعلیق حکم خادمی حسین فریدون را تأیید کرد.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات