اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۲۰
در گفت وگو با نمایندگان مجلس مطرح شد:

اجرای اقتصاد مقاومتی مهمتر از پیوستن به سازمان تجارت جهانی است

تلاش اقتصادی ما بهتر است بر محوری بودن اقتصاد مقاومتی دنبال شود؛ اینگونه است که جلوگیری از کالاهای لوکس و اجرا نکردن برخی طرح های مشابه در کشور بتواند اقتصاد ما را تقویت سازد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO  را یک دردسر تازه برای اقتصادی کشور می دانند و معتقدند: عملیاتی کردن الگوی اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای برون رفت کشور از وضعیت اقتصادی است.
سازمان تجارت جهانی WTO  یک  سازمان بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند، 192 کشور عضو سازمان ملل متحد، عضو این سازمان هستند. از آنجائی که سازمان تجارت جهانی، مزایای اقتصادی و سیاسی بی‌شماری را برای اعضا به وجود می‌آورد، کشورهای متعددی خواستار پیوستن به آن هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1996 درخواست خود را برای پیوستن به این سازمان جهانی مطرح کرده، امّا؛ هنوز موفق نشده است که به عضویت آن در آید. فرآیند عضویت در سازمان تجارت جهانی از طریق درخواست مکتوب از جانب دولت‌ها آغاز می‌شود که این درخواست از سوی ایران در سال 1996 ارائه شد.

اجرای اقتصاد مقاومتی مهمتر از پیوستن به سازمان تجارت جهانی است

پیوستن به سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان اقتصادی مزایا و مضراتی برای کشورها دارد. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش تعداد و تنوع فرصت‌های صادراتی به کشورهای عضو، افزایش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که منجر به ارتقای فناوری، رشد بهره‌وری و رقابت‌پذیری و ارتباط بهتر با کارآفرینان بین‌المللی می‌شود، دستیابی به مکانیسم حل دعاوی بین‌المللی در سازمان تجارت جهانی و مذاکرات تجاری چندجانبه از طریق این سازمان و... اشاره کرد. امّا؛ از دیدگاه برخی کارشناسان عضویت در این سازمان به افزایش آسیب‌پذیری کشور نسبت به تحولات بین‌المللی به دلیل افزایش میزان باز بودن اقتصادی کشور نیز منجر می‌شود.
هر چند ایران سال‌هاست که به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی است اما این امردر دولت یازدهم با پیگیری‌ها برای عضویت ایران در این سازمان شدت گرفت. با این وجود هنوز موانعی وجود دارد که مسئولان دولتی، تجار و بازرگانان را از پیوستن به این سازمان ناامید کرده است. از ابتدا آمریکا مخالف عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بود. پس از توافق هسته‌ای نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفری که به وین داشت، اعلام کرد تهران پس از حصول توافق هسته‌ای، تدارکات برای ورود به سازمان جهانی را آغاز کرده است. در برجام درباره تخفیف تحریم‌های تجاری و مالی صحبت شد اما درباره پیوستن ایران به WTO در این پیمان صحبتی به میان نیامد. 
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بصیرت در این خصوص، اظهار داشت:تلاش اقتصادی ما بهتر است بر محوری بودن اقتصاد مقاومتی دنبال شود؛  اینگونه است که جلوگیری از کالاهای لوکس و اجرا نکردن برخی طرح های مشابه در کشور بتواند اقتصاد ما را تقویت سازد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورمان آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد یا خیر، اظهار داشت:  ابتدا باید خودمان را آماده کنیم. همانند فردی که برای رفتن به یک سفر برنامه ریزی می کند، ببینیم آیا ما توانایی و یا رقابت در بازارهای جهانی را داریم. آیا ما می توانیم همانند کشورهای قدرتمند صنعتی، هواپیما یا خودرو صادر کنیم؟ اگر جواب این سوالات مثبت است پس باید به پیوستن به wto  اندیشید وگرنه خیر.
رئیس کل بانک مرکزی سابق، تصریح کرد: اقتصاد کشورما که توانایی برداشتن تعرفه ها را ندارد و نمی تواند مطابق برنامه های بین المللی گام بردارد پس لزومی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی وجود ندارد. ما نخست باید خودمان را تقویت و آماده کنیم و بعد پیوستن به این سازمان جهانی را دنبال کنیم تا بتوانیم همگام با آنها رقابت کنیم.
از سویی دیگر هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا موانعی برای تجارت جهانی ایران به وجود آورده است، گفت: اکنون یکسال از برجام گذشته و شاهد اتفاق خاصی نیستیم هر چند ورود و یا عدم ورود کشور به بازار جهانی مشخص نیست اما ما حاضریم در تجارت آزاد رقابت کنیم و لازمه آن افزایش کیفیت محصولات می باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزود: آمریکا با ایجاد محدودیت هایی در صادرات نفت ما و ایجاد تحریم های بین المللی عملا قوانین تجارت جهانی را نقض کرد. تجارت آزاد که از تریبون آمریکایی ها به گوش می رسد یک حرف پوچ و خالی است. حتی می توان در تصمیم عجولانه ترامپ که ممنوعیت ایرانیان به آمریکا را اعلام کرد این پوچی را دید.

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را داشتن شرایط یکسان اعضای آن می داند و می گوید: شاید بتوان گفت داشتن تکنولوژی نخستین شرط پیوستن به سازمان تجارت جهانی باشد که متاسفانه کشور ما استانداردهای لازم را در این عرصه ندارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: با پیوستن به سازمان تجارت جهانی نباید خودمان را به دردسر بیندازیم. آمریکا با داشتن تکنولوژی و قدرت نرم افزاری اجازه رشد و رقابت به کشورهای عضو را نمی دهد برای این مثال می توان به تحریم های علیه ایران یا دیگر کشورها اشاره کرد که از سوی آمریکا صورت گرفته است چرا که نمی خواهند این کشورها در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارند.
حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم هم در این باره، اظهار داشت: حضور ترامپ برای آمریکایی ها هم دردسر ساز و خطرناک شده است مثال این ادعا تظاهرات خیابانی و گسترده ضد ترامپی است که در آمریکا می توان دید.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد:با اشاره به اینکه ارتباط با دیگر کشورهای یکی از ضروریات شرایط اقتصادی کشور است، گفت:داشتن ارتباط با کشورهایی که عزت مندی ما را می پذیرند می تواند اقتصاد ما را در مسیر توسعه و یک رابطه برابر نگه دارد. داشتن تعادل و وارد نکردن بیش از حد کالا شاید بتواند اقتصاد ما را در سطح جهانی را روشن تر نشان دهد.





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات