فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۰۲

هفت چهره نامزد هنر انقلاب معرفی شدند

نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فاضل نظری در ابتدای نشست عنوان کرد: شهید آوینی که سال‌هاست شربت شهادت نوشیده از همکاران حوزه هنری بودند و سالهاست که سالروز شهادت ایشان با عنوان هفته هنر انقلاب نامگذاری شده است. هنر لطیف‌ترین آفریده بشر و محل گفت‌وگوی روح بشر با یکدیگر است. هنر یکی از لحظه‌های ناب است که نیازهای فراتر از مادی را پاسخ می‌دهد. هنر متعهد بعد از انقلاب بیشتر مطرح شد و منظور این است که به حقیقتی متعهد است. با همین رویکرد هفته هنر انقلاب در سراسر کشور امسال برگزار می‌شود.

وی در این نشست خبری هفت چهره نامزد هنر انقلاب را معرفی کرد و اظهار داشت: محمدرضا بایرامی برای رمان «لم یزرع»، حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح‌الامین برای مجموعه آثاری که در بخش هنرهای تجسمی با محوریت عاشورا و انقلاب داشته، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده برای کتاب «گلستان یازدهم»، محمدحسین مهدویان نویسنده و کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و ابراهیم حاتمی‌کیا برای بادیگارد هفت چهره نامزد هنر انقلاب هستند. از میان این هفت نامزد تا پایان هفته پنج نامزد نهایی معرفی خواهند شد. 

وی با تاکید بر اینکه لیست ابتدایی شامل 59 نفر از نخبگان بود افزود:  ما با 59 نفر از خبرگان حوزه هنر و فرهنگ انقلاب شامل مدیران فرهنگی، هنرمندان و کارشناسان یک جامعه خبرگانی شکل داده و چهره‌های سال هنر انقلاب را در قالب فهرستی قرار داده‌ایم. هر یک از این خبرگان این قابلیت را داشته‌اند که با دلایل خود اسامی را هم به این فهرست اضافه کنند.

وی در ادامه به مراسم اختتامیه پرداخت و با بیان اینکه طی مراسمی با حضور هنرمندان از برگزیدگان فعال و ممتاز حوزه تقدیر به عمل می آید توضیح داد: این بخش به نوعی تجلیل از هنرمندانی است که به جز جشنواره‌های حوزه در دیگر جشنواره ها حائز رتبه شده اند.  بسیاری از چهره های هنر انقلاب کسانی هستند که یا از دور با حوزه هنری در ارتباط هستند و یا باحوزه بالیده شده اند از این رو ما با هدف پاسداشت و ارج به هنرمندان سراسر کشور از برخی از آنها تجلیل می‌کنیم.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب چهره برتر هنر انقلاب عنوان کرد: ملاک ما برای این انتخاب افراد سال تولید اثر نیست بلکه سال عرضه این آثار مورد تاکید است. همچنین افرادی که فعالیت شاخص هنری برای انقلاب اسلامی در سال 95 انجام داده‌اند نیز به این فهرست اضافه شده‌اند که در نهایت به یک جمع هفت نفره رسیدیم که از میان آنها پنج نفر به عنوان کاندیدای چهره سال انقلاب و یک نفر نیز به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد.

نظری ضمن اشاره به اینکه ممکن است یک هنرمند پویش موفقی را در راستای هنر انقلاب ایجاد کرده باشد و یا موارد دیگر؛ اینها مسایلی است که مورد توجه بوده اما سال عرضه آن حتما باید 95 بوده باشد. با رعایت جمیع موارد در نهایت به فهرست نایی خواهیم رسید و افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کنند معرفی خواهند شد. در حال حاضر نام هفت نفر مطرح است که تا پایان هفته به 5 نفر می‌رسد و در نهایت یک نفر چهره سال هنر انقلاب معرفی می شود.

معاون هنری حوزه هنری در ادامه به اجرای برنامه‌های ملی و استانی خبرداد و گفت: غبارروبی گلزار شهدای انقلاب در سراسر کشور(حضور بر مزار شهید آوینی و شهدای هنرمند)، رونمایی از آثار منتشر شده حوزه‌های هنری شامل داستان،خاطرات و شعر، برگزاری شب های شعر با حضور شاعران کشور، اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای و برپایی کارگاه‌های نقد، پخش برنامه‌های تلویزیونی ویژه و برگزاری هفته فیلم مستند همچنین اکران آثار سینمایی بلند و کوتاه که حوزه هنری در تولید آنها مشارکت داشته است، اجرای ویژه آثار منتخب جشنواره هنرهای نمایشی بچه‌های مسجد که 15 سال از برگزاری آخرین دوره آن می‌گذرد، برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان حوزه گفتمان انقلاب از جمله درگذشتگان با عنوان راویان حقیقت که به افرادی چون شهید مرتضی آوینی، مرحوم سعید کشن فلاح، حمید سبزواری و احمد عزیزی می پردازد، برگزاری مسابقه کتابخوانی و عکاسی، برپایی اردوی آموزشی و تفریحی با حضور هنرمندان و... نیز از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

نظری به حوزه طنز نیز اشاره کرد و افزود: بررسی طنز پس از انقلاب به همراه رونمایی از کتاب همیشه استاد در این هفته از دیگر برنامه ها خواهد بود.

این مقام مسئول در حوزه هنری با تاکید بر بخش مستند و تقدیر از 7 هنرمند چهره انقلاب به بهره‌برداری از برخی سینما های کشور اشاره کرد و بیان داشت: حوزه هنری بیش از 100 سینمای کشور را متولی است که اکثرا در شهرستان‌ها قرار دارند. از این رو برخی از این فضاها که بازسازی شده به بهره برداری خواهد رسید از جمله آنها می‌توان به «پردیس سینمای اصفهان» اشاره کرد. یکی از سالن های سینما بهمن با گنجایش 600 نفر از دیگر مکان‌هایی است که افتتاح خواهد شد.

وی به برپایی تئاتر خیابانی در تئاتر شهر و حوزه هنری اشاره کرد و عنوان داشت: در تالار ماه حوزه هنری یک نمایش رایگان اجرا خواهد شد.

فاضل نظری به همکاری خانه عکاسان و برپایی نمایشگاهی همزمان با هفته هنر انقلاب متذکر شد: خانه عکاسان ایران نمایشگاهی با موضوع انقلاب و شهر حلب در سوریه و خرمشهر برگزار خواهد کرد و در ادامه نشست عکاسی متعهد برگزار می شود.

رونمایی از 26 عنوان کتاب شعر نقره‌ای،‌ برگزاری بزرگداشت احمد عزیزی، دیدار با خانواده شهدای هنرمند از جمله شهید باغبانی و شهدای مدافع حرم از دیگر برنامه‌هایی بود که معاون حوزه هنری به آنها اشاره داشت.

بر اساس این گزارش هفته هنر انقلاب اسلامی از 19 تا 25 فروردین در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

مراسم انتخاب و تجلیل از چهره سال فرهنگی انقلاب اسلامی، امسال همراه با اختتامیه نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب هم‌زمان با هفته هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات