صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اشتغال مسئله مهمی است برای کشور. الآن در ایام انتخابات هم هستیم؛ هر کسی که در دولت آینده مسئول شود، بایستی از روز اول، همت خود را به مسئله اشتغال بگمارد. این چیزی نیست که تأخیر در آن جایز باشد.(1396/2/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز        
اصولگرايان بدلي!

چند روز پيش «جمعيت اصولگرايان معتدل حامي روحاني» طی مراسمی با حضور محمد شريعتمداري، رئیس ستاد انتخاباتي روحاني اعلام موجوديت کرد! در اين مراسم رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني اظهار داشت: «معتدلان همه گروه‌ها مورد ستايش ما هستند، از ناطق نوري و علي لاريجاني تشکر مي‌کنیم که کمک کردند اين مسير را ادامه دهيم، تشکر مي‌کنیم که ظرفيت خود را در اختيار تفکر اعتدال قرار مي‌دهند تا اين راه را که با فکر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شروع شد، ادامه دهيم و نگذاريم روند رشد کشور و اجراي عدالت که علت موجبه انقلاب است با افراط و تفريط لطمه بخورد.»
از افرادي چون علي لاريجاني و ناطق‌نوري به مثابه هدايتگران پشت‌پرده اين جمع ياد می‌شود؛ جمعي که در آن افرادي چون کاظم جلالي و سيدرضا اکرمي حضور دارند. اين افراد از مدت‌ها قبل که داستان انتخابات و رقابت‌هاي سياسي در حال شکل‌گيري بود، سناريوي «حمايت از روحاني» را کليد زده بودند. آنان معتقد بودند، عبور از روحاني، نه ضروري و مطلوب است و نه ممکن! از نگاه آنان روحاني اصولگرايي است که مشي اعتدال برگزيده و در تلاش براي واگرايي از افراط و تفريط است و اين همان چيزي است که امروز جامعه به آن نيازمند است! اين تفکر البته در ميان اصولگرايان رسوخ نکرد و با مخالفت‌هاي جدي روبه‌رو شد و خيلي زود به محاق رفت؛ اما اکنون در آستانه انتخابات جان دوباره گرفته است که اين حرکت با ترديدهايي مواجه است!
اين اقدام را مي‌توان بازي جريان روحاني براي ايجاد شکاف در اردوگاه اصولگرايان و احياناً جذب آرای خاکستري دانست که بخش اول آن بی‌شک چندان مؤثر نخواهد بود؛ چرا که نام‌هاي برشمرده مدت‌هاست که از اردوگاه اصولگرايان جدا شده‌اند. اما در باب تحقق قصد دیگر و هدف دوم این جریان شاهد آن هستیم که اين مجموعه در تلاش براي راه‌اندازي ستادهای استاني است و در روزهاي آتي فعال‌تر خواهد شد، اما می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به وزن و تعداد افراد محدود این طیف بی‌شک فعاليت آن تنها براي چند روزي برد رسانه‌اي داشته و اثري در روند انتخابات و تغيير سبد آرای نامزدهاي انتخاباتي نخواهد داشت.

▼ گزارش روز
امیدی باقی می‌ماند؟

«قاچاق پوشاک خارجی 385 هزار نفر را بیکار کرده است»؛ این آماری است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک از آن سخن به میان آورده است؛ آماری که البته با گشت‌وگذاری کوتاه در نزدیک‌ترین مراکز خرید و مشاهده انبوه البسه و انواع پوشاک وارداتی با برندهای مختلف به راحتی می‌توان آن را درک کرد و بر درستی آن صحه گذاشت؛ اما در نوشتار پیش‌رو می‌خواهیم نگاهی متفاوت به ماجرا داشته باشیم، می‌خواهیم خودمان را جای یکی از کارگرانی بگذاریم که سال‌های سال در این صنعت فعالیت کرده‌ و درآمدش از این راه بوده است؛ اما حالا در سال 96 شغلش را به دلیل واردات بی‌رویه و البته تمایل ما مردم به خرید کالای خارجی از دست داده است! مطمئناً این کارگر در میان اخبار حواسش به اظهارات مسئولان مختلف دولتی است که ببیند آنها چه راه چاره‌ای برای چرخیدن دوباره چرخ این صنعت خواهند یافت و منتظر طرح یا برنامه جدی برای  پایان بحران در حوزه پوشاک است؛ اما به ناگاه در این میان خبری می‌شنود که کاملاً با آنچه در انتظارش بود، در تضاد است! خبری که نشان می‌دهد یکی از وزرای دولتی که امیدوار بود برای فعال کردن صنعت پوشاک قدمی بردارد، عضو هیئت‌مدیره یک شرکت واردکننده البسه خارجی است و نیروهای انتظامی یک محموله قاچاق پوشاک را در ویلایی در لواسان تهران کشف کرده‌اند که متعلق به دختر یکی از وزرای همان دولتی است که منتظر بود برای بهبود اوضاع کسب‌وکار و بازگشتش به بازار کار راه حلی بیابد! به راستی، هر کدام از ما اگر جای آن کارگران بیکار شده در حوزه پوشاک بودیم و می‌شنیدیم فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی (وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم) و خانواده‌اش یک شرکت واردکننده پوشاک دارند که نمایندگی انحصاری واردات پوشاک ایتالیایی با برند «پریناتال میلان» است و در خانه دخترش محموله قاچاق کشف شده است و با این حال در دولت نیز آب از آب تکان نمی‌خورد، نه کسی عذرخواهی می‌کند و نه کسی استعفا می‌دهد! چه امیدی برای‌مان باقی می‌ماند؟

▼ اخبار ویژه                
ورود جانبدارانه لاريجاني در انتخابات

منوچهر متکی، وزير خارجه اسبق کشورمان با اشاره به اظهارنظرهای رئیس‌مجلس درباره وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ورود جانبدارانه آقاي لاريجاني از جايگاه رياست مجلس در انتخابات رياست‌جمهوري نادرست است. وی افزود: طرح‌هاي پيشنهادي نامزدهاي رياست‌جمهوري در صورت نياز به مصوبه مجلس بايد به طور قانوني به مجلس ارائه شود و نمایندگان مجلس درباره آن تصميم‌ بگیرند، نه اینکه رئيس ‌مجلس در فضای انتخاباتی به صورت شخصی با آنها مخالفت کند. گفتنی است، رئیس ‌مجلس در واکنش به اظهارات برخی مبنی بر افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها گفته بود، تصمیم‌گیری در این باره در حوزه وظایف مجلس است و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مجلس با این مسئله مخالف است.

فرار یک بدهکار بانکی از کشور
اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال ۹۵ بود که خبر بازداشت «رسول دانیال‌زاده» ابر بدهکار بر سر زبان‌ها افتاد. دانیال‌زاده در پرونده خود بدهی کلان بانکی را دارد که برخی رقم آن را بیش از دو هزار و 600 میلیارد تومان برآورد کرده بودند. حالا با گذشت نزدیک به چهار ماه از دستگیری او و برگزاری جلسه‌های بازپرسی و تحقیق، مشخص شده است یکی از متهمان اصلی این پرونده قضایی که در چرخه فساد دانیال‌زاده نقش ایفا می‌کرده، به خارج از کشور گریخته است.

▼ اخبار
1ـ هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روحانی رئیس‌جمهور شود

حسین دهباشی، سازنده فیلم‌های تبلیغاتی روحانی در سال 92 گفته است: هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود؛ بنابراین کسی اطراف او نبود، چون  کسی احتمال نمی‌داد رئیس‌جمهور شود؛ لذا من رئیس تبلیغات شدم. وی با بیان اینکه متن‌های سخنرانی روحانی را در سال 92 ‌نوشته است، می‌افزاید:  27 ـ 28 جمله طراحی شده بود که قرار بود آقای روحانی بگوید. برای نمونه جمله‌ «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد هم چرخ زندگی مردم» را من طراحی کرده بودم و می‌خواستیم هر طور که شده، آقای روحانی آن را بگوید. همچنین جمله‌ «من سردار نیستم، وکیلم» را من طراحی کرده بودم که آقای روحانی کمی آن را تغییر داد و گفت: «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم»؛ وی در ادامه تأکید می‌کند که روز به روز و با سیطره رسانه‌ها آدم‌هایی انتخاب می‌شوند که به شومن و بازیگر نزدیک‌ترند تا یک سیاستمدار. دهباشی در نهایت مدعی می‌شود اگر اکنون به سال 92 بازمی‌گشت، شاید اساساً فیلمی برای روحانی نمی‌ساخت!

2ـ نامزدها وارد مسائل نظامی کشور نشوند

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه به صورت کتبی خواسته‌ایم تا نامزدها و رسانه‌ها از ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور و منطقه که از حدود اختیارات ریاست‌جمهوری خارج است، خودداری کنند، گفت: عامل اصلی دور شدن سایه جنگ از کشور آمادگی و توان بالای نیروهای مسلح در کنار مردم آگاه است و درصد تأثیرگذاری سایر عوامل، از جمله مشکلات داخلی و خارجی آمریکایی‌ها یا دیپلماسی، در برابر آن ناچیز است. سردار سیدمسعود جزایری همچنین افزود: با توجه به آمادگی و توان دفاعی بالا و روحیه و انگیزه نیروهای مسلح قادریم با هر متجاوز نامتقارن برخورد پشیمان‌کننده داشته باشیم.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از ردّ صلاحیت فله‌ای نامزدهای انتخابات شوراها از سوی اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: با آنکه اصلاح‌طلبان همیشه دم از انتخابات آزاد و حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم می‌زنند؛ اما متأسفانه بسیاری از چهره‌های موّجه را ردّ صلاحیت‌ کردند. وی افزود: افراد ردّ صلاحیت‌ شده عموماً منتسب به رقیب آنها در انتخابات هستند و این اتفاق در حالی رخ داده است که در این زمینه هیچ جواب قانع‌کننده‌ای به افکار عمومی داده نمی‌شود.
محمدباقر قالیباف، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در دولت مردم «وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل» را تشکیل خواهم داد. وی افزود: دیپلماسی باید در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم به تغییر ساختار وزارت خارجه نیاز دارد؛ از این‌رو طرح تشکیل وزارت خارجه و گسترش تجارت بین‌الملل از اولویت‌های دولت بنده در صورت پیروزی است.
علی نیکزاد با انتقاد از رفتار دوگانه دولت گفت: مگر نگفتید مسکن مهر مزخرف است، مگر نگفتید یارانه ناکارآمد است، مگر نگفتید سهام عدالت به درد نمی‌خورد، مگر نگفتید سفرهای استانی سودی نداشته است. چرا در آستانه انتخابات یارانه را سه برابر کردید و سود سهام عدالت می‌دهید؟ چرا وعده تسریع اتمام مسکن مهر داده می‌شود؟!
احمد توکلی، رئیس سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» با اشاره به اینکه زدوبند و فامیل‌بازی و عدم عدالت، افق را برای جوانان تاریک می‌کند، گفت: اگر اصلاح‌طلب بودم، در انتخابات ریاست‌جمهوری به جهانگیری رأی می‌دادم.
◄ اسحاق جهانگیری با بیان اینکه به همه اهداف‌مان در برجام دست یافتیم، گفت: نام دولتم «امید و آینده» است؛ چرا که مهم‌ترین سرمایه‌ کشور امید به آینده است.

▼ اخبار کوتاه

علیرضا زاکانی گفت: زمانی از یکی از وزرای کنونی دولت می‌پرسند شما چرا اینقدر پول و سرمایه دارید، عنوان می‌کند که «من تنها یک ‌هزار و 500 میلیارد تومان دارم و نفر هفتم هستم؛ شش نفر دیگر بیشتر از بنده ثروت دارند. من پول‌هایم را در بانک ایران گذاشتم، در صورتی که آنان در خارج از کشور سرمایه‎گذاری کردند» می‎بینیم که هزاران میلیارد تومان سرمایه ملی اقتصادی و امکانات در دست این افراد است و این ثروت چگونه به وجود آمده است؟
گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس به رژیم صهیونیستی برای برآورده کردن خواسته‌های اسرا، 24 ساعت فرصت داد. اعتصاب غذای اسرای فلسطینی برای سومین هفته متوالی ادامه دارد. گفتنی است، صدها اسیر فلسطینی از دوشنبه 17 آوریل (28 فروردین) که مصادف با روز اسیر فلسطینی است، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند. این اعتصاب غذا پس از آن صورت گرفت که مذاکرات نماینده اسرا با مسئولان اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی برای بهتر شدن وضعیت اسرا به نتیجه نرسید.
حسین پاک‌دامن، رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اظهار داشت: متأسفانه بیماری ام‌اس در کشور ما بسیار شایع شده است و برخلاف تقسیم‌بندی جغرافیایی که حداکثر باید سه هزار مورد باشد، اکنون بالای 80 هزار نفر است. وی افزود: ام‌اس شایع‌ترین علت ناتوانی مغزی و جسمانی در جوانان به شمار رفته و در میان زنان شایع‌تر است. همچنین بیشتر افراد 20 تا 40 سال را گرفتار می‌کند.
سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) با رأی قاطع، قطعنامه ضد صهیونیستی در انتقاد از سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در شهر قدس را تصویب کرد. این قطعنامه با به رسمیت شناختن اهمیت بخش قدیمی شهر «قدس» برای سه دین توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) به سیاستمداران صهیونیست در این باره هشدار داده است.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی متوقف شده است، گفت: واردات بی‌رویه یکی از دلایل توقف این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها است، البته باید گفت بخشی از این واردات بی‌رویه نتیجه برجام است.
«محمدبن‌سلمان» جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی مدعی شده است ایران درصدد دسترسی به مکه به عنوان کانون جهان اسلام و تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با این کشور وجود ندارد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات