سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۸۳

پنج نکته درباره انصراف دکتر محمدباقر قالیباف

تنها 4 روز مانده به انتخابات،‌ محمد باقر قالیباف از کاندیداتوری به نفع جریان انقلاب کناره گیری کرد. با توجه به نظر سنجی ها و موج آفرینی قالیباف در این دوره، شاید کمتر کسی پیش بینی این کناره گیری را داشت. اما در بزنگاه حساس این یادگار دفاع مقدس بار دیگر از تمام فرصت های شخصی به نفع جبهه مردمی نیروهای انقلاب چشم پوشی کرد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی برزکار
ایثار سردار در راه تحقق پیروزی جریان انقلابتنها 4 روز مانده به انتخابات ،‌ محمد باقر قالیباف از کاندیداتوری به نفع جریان انقلاب کناره گیری کرد. با توجه به نظر سنجی ها و موج آفرینی قالیباف در این دوره ، شاید کمتر کسی پیش بینی این کناره گیری را داشت. اما در بزنگاه حساس این یادگار دفاع مقدس بار دیگر از تمام فرصت های شخصی به نفع جبهه مردمی نیروهای انقلاب چشم پوشی کرد . در این خصوص چند نکته قابل تامل است :
1- قالیباف از روز اول ورود به صحنه انتخابات بیان نمود که هدفش تغییر وضع موجود به سود مردم است ، مردمی که در چند سال اخیر شاهد عقب گرد در صحنه های مختلف بوده اند. وجود همین روحیه در قالیباف باعث شد که گرچه در نظر سنجی ها دارای آراء قابل ملاحظه ای است اما ضرورت وحدت جریانی را بر منافع فردی ترجیح داده و به نفع جبهه مردمی انقلاب کناره گیری کند. وی احتمال وحدت حداکثری را در کناره گیری خود دید تا کوچکترین ریزشی حتی درجریانان های خاص حامی آقای رئیسی که مخالف حضور وی بودند، جبهه انقلاب را از هم نگسلد و به ضرر جبهه ارزشی تمام نشود. این از خودگذشتگی قالیباف بود که تصمیمی بزرگ را به همراه داشت.
2- از آثار این ائتلاف و کناره گیری انقلابی، تعمیم اکسیر وحدت به سطح نخبگانی جریان انقلاب است. با توجه به اینکه در دوره های مختلف یکی از دغدغه ها و البته آسیب پذیری جریان انقلابی ،‌ عدم اجماع برخی از نخبگان بود ، اینبار قالیباف درس کار تشکیلاتی و حزبی را به نخبگان جریان اصولگرایی آموخت، ‌از آن جهت که مطابق نظر سنجی ها سبد رای گسترده ای داشته و احتمال دو مرحله ای شدن وی با نامزد جریان رقیب بالا بود. این از خود گذشتگی آغاز روند جدیدی برای وحدت نخبگانی در جریان انقلابی است . ضمن اینکه این کار باعث دلگرم شدن مردمی شد که در انتخابات سال 92 به دلیل عدم ائتلاف رایشان به صندق رقیب ریخته شد.
3- از نگرانی هایی که با کنار رفتن قالیباف وجود دارد ،‌گرایش احتمالی این آراء به سمت جریان رقیب با توجه به معیشتی بودن سبد رای قالیباف است. این در حالی است که با اقدام هوشمندانه قالیباف در همراهی وی با آقای رئیسی در سخنرانی اصفهان و دیگر میتینگ ها و همایش های سیاسی بویژه تهران می تواند ضمن خنثی سازی طرح فتنه و اختلاف افکنی خناسان ، روند ائتلاف در دولت آینده و استفاده از فکر و نظر و کارآمدی قالیباف در کابینه دولت کار و کرامت را به دنبال داشته باشد و این یعنی همه برای انقلاب در یک صف ایستادن. این مسئله به خودی خود می تواند تا حدود زیادی از  ریزش هایی که ممکن بود به سود و سبد جریان رقیب سرازیر شود جلوگیری نماید. 
4- از دیگر نکات قابل توجه در خصوص چرایی اقدام انقلابی قالیباف، روند ‌رشد آراء حجت الاسلام رئیسی در روزهای گذشته بویژه در استانهای مختلف و شهرستان ها و روستاهای کشور است. همه کارشناسان بر این نکته اذعان دارند که روند افزایش آراء وی روندی پر سرعت است و کناره گیری قالیباف  باعث می شود  در روزهای آینده این امر روند پر شتاب تری به خود بگیرد. 
5- نکته ای که ارزش این ائتلاف را بالاتر می برد این است که قالیباف برای موفقیت شخص کنار نرفته بلکه برای پیروزی تفکر انقلابی ائتلاف هم افزایی برای عبور از وضعیت نابسامانی که جریان همسو با لیبرال دموکراسی منشا ایجاد آن بوده تشکیل داده تا بار دیگر مردم احساس کنند که تفکر کارآمد انقلابی ِ برخواسته از اندیشه و مکتب امام رهبری مردم و محرومان را در هیچ سنگری تنها نمی گذارد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات