سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۱۳

انصراف قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری؛پیام ها و پیامدها

تنهاکمتر از4 روز مانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری دکتر محمدباقر قالیباف با صدور یک بیانیه و تشریح فضای کنونی کشور، به نفع حجه الاسلام رئیسی کناره گیری کرد. کناره گیری آقای قالیباف،می تواند پیام ها و پیامدهایی را در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور به همراه داشته باشد که مهمترین آن وحدت نیروهای انقلابی بر اساس عهد اولیه است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ عزیز غضنفری
انصراف قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری؛پیام ها و پیامدهاتنهاکمتر از4 روز مانده به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری دکتر محمدباقر قالیباف با صدور یک بیانیه و تشریح فضای کنونی کشور، به نفع حجه الاسلام رئیسی کناره گیری کرد.وی در بخشی از بیانیه کناره گیری خود آورده است:آنچه در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است،حفظ منافع مردم،کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ،جز با تغییر وضع موجود محقق نمی شود،باید به منظور وحدت در جبهه انقلاب،تصمیمی اساسی و خطیر گرفت.این اقدام دکتر قالیباف بلافاصله به خبر اول انتخاباتی رسانه ها تبدیل شد.پدید آمدن این تغییر در آرایش صحنه انتخابات،در پی کناره گیری آقای قالیباف،می تواند پیام ها و پیامدهایی را در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور به همراه داشته باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
1- واقعیت آن است که وحدت و اتحاد نیروها و عناصر انقلابی فی نفسه موضوعیت و اهمیت اساسی دارد.آنچه که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) در طی ماه های گذشته بدنبال آن بود دقیقا دست یافتن به همین موضوع مهم بود. اعلام کناره گیری آقای قالیباف زمینه ساز وحدت و نیل به کاندیدای واحد را در جبهه انقلاب فراهم کرد.
2- انصراف آقای قالیباف از یک سو موجی از اعتماد،آرامش، نشاط انتخاباتی و عبور از فضای تردید را به بدنه انقلابی و ارزشی نظام تزریق کرد. از طرف دیگر انسجام بین کاندیداهای جریان انقلاب به بدنه جامعه و توده های مردم نیز می تواند حامل این پیام مهم باشد که جریان انقلابی و منتقد شرایط اقتصادی کنونی کشور برای تغییر شرایط به نفع مردم و اصلاح نظام اقتصادی کشور به سود طبقات محروم و متوسط جامعه مصمم هستند و در این زمینه نشان داده شد و ثابت گشت که آنچه اولویت دارد خدمت به مردم است و نه کسب قدرت.
3- موضوع کناره گیری آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی، گمانه زنی های تحلیل گران سیاسی را به این مسیر سوق داد که این رویکرد و تاکتیک انتخاباتی منجر به ایجاد شوک در جامعه خواهد شد و افکار عمومی را به نفع جریان اصلاحات-اعتدال تهییج و تحریک خواهد کرد. با پدید آمدن چنین صورت بندی در انتخابات لازم بود که انسجام فراگیر و گسترده در جریان انقلابی و ارزشی نیز تولید شود و لذا اتحاد و ائتلاف بین کاندیداهای این جریان به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شد.
4- نکته مهم تر دیگر آنکه کناره گیری آقای قالیباف در حالی که در اغلب نظرسنجی ها نفر دوم بود، به نوعی زنده کردن شاخص ایثار در جریان ارزشی و انقلابی محسوب می شود. ایثار در عرصه سیاست و بخصوص در موسم انتخابات به گمشده جریان انقلابی تبدیل شده بود که حالا به شکل تحسین برانگیز محقق شد و این خود می تواند نقطه آغاز و تداوم چنین خصوصیتی در این جریان سیاسی کشور باشد.
5- انصراف توام با همراهی و کمک همه جانبه آقای قالیباف به حجه الاسلام رئیسی،آن چنان که در بیانیه کناره گیری وی نیز آمده، سرمایه اجتماعی کم نظیری را برای وی در بدنه حزب الله و انقلابی جامعه تولید خواهد کرد و این رخداد می تواند سرآغاز یک نقطه عطف برای خدمت رسانی و تداوم اقدامات جهادی وی در فضای عمومی کشور باشد.
بدون تردید از امروز به بعد بخشی از فضای عمومی کشور و رفتار سیاسی و انتخاباتی رای دهندگان معطوف به پیامدهای انصراف آقای قالیباف معطوف خواهد شد.این کناره گیری می تواند موجب تاثیراتی در نتایج انتخابات برای هر دو جریان سیاسی کشور باشد.آقای قالیباف صراحتا به نفع جریان انقلابی و منتقد وضعیت اقتصادی کشور و نیز حجه الاسلام رئیسی اعلام کناره گیری کرد. میزان منتفع شدن جبهه انقلابی از این رخداد، بسته به این است که اقدامات این جریان و فضای تبلیغاتی و رسانه ای ناشی از آن، در این چند روز تا انتخابات چگونه طراحی و عملیاتی می شود. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات