صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): عزت ملّی و رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بین‌المللی نیز از جمله‌ اولویت‌های مدیریت انقلابی و اسلامی است.(1396/2/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دولت موضع مقتدرانه بگیرد!

حال که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در داخل با کسب حد نصاب خوبی نسبت به مشارکت مردمی در انتخابات‌های جهان برگزار شد، لازم است به تحولات خارجی که در این مدت اتفاق افتاد، واکنشی درخور شأن نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نشان داده شود.
یکی از این تحولات، نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عربستان سعودی و سپس سرزمین‌های اشغالی است که قطعاً جمهوری اسلامی ایران در مرکز ثقل رایزنی‌های میهمان و میزبانان این سفر قرار دارد.
شاه بیمار سعودی که اختیارات کاخ خود را به دست افراد خام و تندرویی، مانند فرزندش محمدبن‌سلمان سپرده و به شدت نگران تزلزل در پایه‌های نظام فرسوده سیاسی خود است، در حالی به صراحت ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم متهم می‌کند که خود مسبب رویش تروریسم خطرناک تکفیری و داعشی است.
ترامپ نیز با اغتنام فرصت و مهیا دیدن بسترهای کسب درآمد از سیاست ایران‌هراسی، با وجود اینکه یک سوم وعده‌های انتخاباتی خود را تنها در پرتو یک قرارداد درشت 480 میلیارد دلاری با سعودی‌ها تأمین شده می‌بیند، با تند کردن آتش ایران‌هراسی، جمهوری اسلامی ایران را مسئول بی‌ثباتی در منطقه دانست. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته بود، عربستان مانند گاوی است که باید طلا و دلار آن را دوشید و سپس آن را ذبح کرد.
ترامپ بدون توجه به روند واقعی دموکراسی در ایران، در حالی کشورمان را به نقض حقوق بشر و حقوق قومیت‌ها متهم کرد که آنها در اوج آزادی رأی می‌دهند. وی در حالی برای خوش‌آمد سعودی‌ها دولت ایران را حامی تروریسم نامید که تروریسم به دلیل حضور و مداخله آمریکا در منطقه و حمایت آنها از اسلام تکفیری و سکولار به وجود آمده است. ترامپ افزون بر دوشیدن سعودی‌ها، هدف بزرگ دیگری را نیز در منطقه دنبال می‌کند که آن، تحدید ظرفیت‌های و ایجاد سد در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران اسلامی است؛ از این رو دولت باید موضعی مقتدرانه به پشتیبانی حضور حداکثری مردم در انتخابات اخیر اتخاذ کند.

▼ گزارش روز
مطالبه‌گری از دولت دوازدهم

انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به پایان رسید و حسن روحانی با کسب حدود 58 درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ به عنوان رئیس ‌دولت دوازدهم شناخته شد؛ اما پیروزی رئیس دولت یازدهم  همه ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نبود؛ در کنار پیروزی نسبتاً خوب آقای روحانی با وجود همه ضد تبلیغ‌ها، بداخلاقی‌ها و هراس‌افکنی‌هایی که نسبت به جریان منتقد وی مطرح شد و همچنین اشکالاتی که جریان منتقد به روند برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت وارد می‌داند تا آنجا که شکایات متعددی را به مراجع قانونی ارائه کرده است، دو نامزد این جریان توانستند بیشتر از 16 میلیون رأی را که نزدیک به 40 درصد آرا می‌شود، به خود اختصاص دهند! آرایی که می‌توان از آن به عنوان «نه بزرگبه دولت مستقر» یاد کرد که در نوع خود، رکورد بی‌سابقه‌ای بود؛ چرا که هیچ یک از دولت‌های مستقر پیشین در دوره دوم خود با چنین حجمی از رأی منفی به عملکرد و رویکردهای خود روبه‌رو نبودند. سبد رأی بزرگ و فراگیر 16 میلیونی در مقابل دولت مستقر که تمام چهار سال گذشته در ارتباط تنگاتنگ با مردم بوده است و ابزارها و امکانات بیشتری برای تبلیغ خود و تمدید دوره خود در اختیار داشته است، افزون بر آنکه یک پیروزی برای منتقدان به شمار می‌آید، می‌تواند آغازگر یک پویش و جنبش اجتماعی برای مطالبه‌گری از دولت آینده باشد. مطالبه‌گری که برای تحقق آن، باید از هم اکنون جریان منتقد دولت که پشتوانه رأی 40 درصدی مردم را در اختیار دارد، برای تحقق آن سازوکارها و راهکارهای مدنی تازه‌ای را که از چابکی، کارآمدی و فراگیری برخوردار باشند، تدارک ببیند تا بتواند تمام ظرفیت اجتماعی خود را به بهترین و تأثیرگذارترین شکل ممکن برای مطالبه و تحقق اهداف این بخش بزرگ از مردم به کار بندد و موفق شود بسیاری از رویکردها و اقدامات احتمالاً اشتباه و خطا‌های احتمالی دولت آینده را تغییر دهد و خواست و تمایل خود را به دولت دوازدهم تحمیل کند.

▼ اخبار ویژه          
خیز دولت برای حذف یارانه ۱۴ میلیون نفر

روزنامه‌های حامی دولت پس از انتخابات زمزمه حذف یارانه 14 میلیون نفر را پیش کشیده‌اند. روزنامه‌هایی مانند اعتماد، وقایع‌اتفاقیه و فرهیختگان به بهانه اقناع مرکز پژوهش‌های مجلس، از لزوم حذف یارانه ۱۴ میلیون نفر نوشته‌اند. یادآوری می‌شود چند شب مانده به انتخابات پیامک‌هایی به شهروندانی که یارانه آنها قطع شده بود ارسال شد حاکی از اینکه یارانه آنها بار دیگر برقرار خواهد شد. دولت همچنین پس از عید و در آستانه برگزاری انتخابات دریافتی مستمری‌بگیران، بازنشستگان، کارگران و فرهنگیان را افزایش داد؛ در حالی که در سه سال گذشته مخالف جدی چنین اقداماتی بود تا جایی که برخی مدیران ارشد دولت دادن یارانه را مصیبت عظما و شب عزا عنوان می‌کردند.

امتناع وزارت کشور از تحویل فهرست تفکیکی آرا

نماینده تام‌الاختیار حجت‌الاسلام رئیسی عصر دیروز در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: وزارت کشور از تحویل فهرست تفکیکی نتایج آرای ریاست‌جمهوری امتناع می‌کند. صولت مرتضوی گفت: از عصر روز شنبه تا به این لحظه تلاش کردیم وزارت کشور، نتایج انتخابات دوزادهمین دوره ریاست‌جمهوری را به تفکیک شعب، بخش، شهرستان، استان و کشور در اختیار ما قرار دهد؛ آقای نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی نیز این موضوع را به صورت کتبی از وزارت کشور درخواست کرد؛ اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری از سوی مسئولان ذی‌ربط به عمل نیامده است!
 
▼ اخبار
1ـ دست دادن خادم‌الحرمین با همسر ترامپ!

رفتار توجیه‌ناپذیر حکام آل‌سعود که خود را رهبر جهان اسلام می‌دانند، حتی انتقاد رسانه‌های مدافع و حامی رژیم آل‌سعود را برانگیخت. در این راستا روزنامه دیلی پاکستان، از جمله رسانه‌های حامی نفوذ آل‌سعود و وهابیت در این کشور هم نتوانست به رفتار شاه عربستان که ظواهر اسلام را نیز رعایت نکرده است، واکنش نشان ندهد. این روزنامه در مطلبی با عنوان «از شاه عربستان تصویری منتشر شده است که تمام جهان را به تعجب وا داشته است.» نوشت: شاه عربستان در اقدامی عجیب و خلاف نص صریح آیه قرآن با میلانیا ترامپ همسر ترامپ، دست داد تا دلیلی بر این ادعا باشد که دین صرفاً به صورت ابزاری در عربستان استفاده می‌شود. گفتنی است، با وجود اینکه رسانه‌های وابسته به آل‌سعود سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای چهره انقلاب اسلامی را در پاکستان خراب کنند؛ ولی برخی حرکات حکام سعودی چهره واقعی آنان را برملا کرده و راهی به جز اعتراف پیش روی رسانه‌های حامی آل‌سعود در منطقه، به ویژه پاکستان باقی نمی‌گذارد.

2ـ پیشنهاد ایران به آمریکا درباره عربستان
نشریه «نیوزویک» در گزارشی نوشت: محمدجواد ظریف طی یادداشتی برای وبگاه العربی الجدید، مستقر در لندن، که با عنوان «آماده تقدیم صلح به منطقه هستیم» منتشر شده، نوشته است که ترامپ باید با آنان (سعودی‌ها) درباره راه‌های مقابله با تروریست‌ها و تکفیری‌ها وارد گفت‌وگو شود تا نتوانند بر آتش تروریسم در منطقه بدمند و حوادثی، مانند یازده سپتامبر را در کشورهای غربی به وسیله اتباع عربستان تکرار کنند. ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی با اشاره به نقش عربستان در حادثه یازده سپتامبر خطاب به مردم آمریکا گفته بود، «شما خواهید فهمید که چه کسی واقعاً برج‌های تجارت جهانی را نابود کرد. اسناد بسیار محرمانه‌ای در این باره وجود دارد. شاید شما ندانید که کار سعودی‌ها بوده است، ولی به زودی خواهید فهمید»؛ اما وی پس از پیروزی در انتخابات، مواضع ضد سعودی خود را تغییر داد و در اولین سفر خارجی‌ خود به ریاض سفر کرد.

3ـ به وضع تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهیم
به گزارش روسیاالیوم، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری با «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در ریاض با این ادعا که ایران به دخالت‌های خود در یمن، عراق و سوریه و حمایت از حزب‌الله ادامه می‌دهد، گفت: آمریکا به وضع تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: جنگ علیه تروریسم ربطی به دین، مذهب و نژاد ندارد. وی در ادامه یاوه‌گویی‌های خود علیه ایران گفت: ایران باید از حمایت خود از نیروهای مسلح در کشورهای منطقه دست بردارد. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز در این نشست در اظهاراتی عجیب گفت: هر کس که شخص بیگناهی را به قتل برساند، او تروریست است. وی همچنین افزود: ریاض به وعده‌های رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از تلاش‌های برقراری صلح اطمینان دارد.

4ـ نظر شورای نگهبان تا سه‌شنبه هفته آتی اعلام می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان درباره شکایات ارسال‌ شده به این شورا در زمینه تخلفات در روز برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: فرصت اعلام شکایت دیروز یکشنبه (30/2/96) به پایان رسیده است. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: طبق قانون، شورای نگهبان حداکثر 10 روز از زمان برگزاری انتخابات، یعنی تا سه‌شنبه هفته آتی فرصت دارد پس از بررسی شکایات، نظر خود را درباره صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند که این شورا با دقت و جدیت این کار را انجام داده و نتیجه آن را در موعد مقرر اعلام خواهد کرد!

▼ اخبار کوتاه
لطف‌الله فروزنده، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پس از برگزاری پانزدهمین نشست جمنا اظهار داشت: جبهه مردمی صرفاً برای انتخابات نبوده و به ‌منظور ترویج گفتمان رهبری شکل گرفت. جبهه مردمی نیروهای انقلاب زبان گویای مشکلات مردم است و ان‌شاءالله این کار ادامه پیدا می‌کند و به‌ زودی مسئولان شهرستانی خود را فراخوان کرده و نشستی با حضور ۶۰۰ نفر از نمایندگان استانی‌مان برگزار خواهیم کرد. وی یاد آور شد: در پانزدهمین نشست این جبهه آسیب‌شناسی خوبی از انتخابات به ‌عمل آمد و نقاط قوت و ضعف نیز بررسی شد.
حجت‌الاسلام رئیسی طی نامه‌ای به آیت‎الله جنتی ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات پیش و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه شد. وی به همراه این نامه سه صفحه‌ای، صدها صفحه از مستندات خود را در چندین مجلد برای شورای نگهبان فرستاد و ضمن تأکید بر حق‌الناس بودن آرای مردم، خواستار رسیدگی دقیق هیئت نظارت بر انتخابات به این تخلفات تا حصول نتیجه قطعی شد.
مهدی چمران درباره نحوه نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه نظارتی مجلس هیچ‌گونه نظارتی بر انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ندارد. وی با اشاره به اینکه کسی صورت جلسات را کنترل نمی‌کند، گفت: قطعاً این موضوع را دنبال خواهیم کرد و باید ارقامی که از صندوق‌ها وارد سیستم شده است، بار دیگر بررسی شود.
نتايج تحقيقي كه دو سال پیش، در تهران و با پرسش از دو هزار و 500 مرد كارتن‌خواب و با هدف بررسي تأثير ارائه خدمات پيشگيرانه در سنين اوج تمايل به مصرف مخدرها و روانگردان‌ها انجام شد، نشان داد به شرط ارائه به موقع اين خدمات، سوق يافتن معتادان به كارتن‌خوابي، ٣/٢٧ درصد كاهش مي‌يابد.
براساس اخبار رسیده، رایزنی‌ها برای انتخاب شهردار تهران آغاز شده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که علی عبدالعلی‌زاده، عباس آخوندی، پیروز حناچی و محسن مهرعلیزاده از گزینه‌های جدی برای شهرداری تهران هستند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات