صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ماه رمضان تالار ضیافت الهی است؛ انواع و اقسام ضیافتهای الهی: رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفره‌ ماه رمضان گذاشته‌اند.(1383/7/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

شلیکی دیگر به برجام

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح جامع تحریم‌های ایران، موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات ایران 2017» را تصویب کرد. این کمیته روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست سناتور باب کورکر طرح مذکور را با هجده رأی مثبت در برابر سه رأی منفی تصویب کرد. در این طرح، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.
تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی در سنای آمریکا نشان دهنده تداوم سیاست تخاصمی این کشور علیه ایران است؛ از این رو در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
1ـ درست در شرایطی که یک دولت بین‌الملل‌گرا و طرفدار مذاکره در ایران روی کار است و همین دولت برای بار دوم نیز موفق به جلب‌نظر موافق مردم شده است، سفر ترامپ به منطقه و مواضع و اقدامات ضد ایرانی وی و همچنین تصویب تحریم‌های مذکور حکایت از تغییر نکردن نگاه و سیاست آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و از این‌ رو، دیدگاهی که در داخل کشور، حل مشکلات را به مذاکره و توافق با آمریکا منوط می‌داند، باید به خود آید.
2ـ در حالی که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، نسبت به طرح این تحریم‌ها و عواقب تصویب آن، هشدارهایی به سنا داده بود، اما این موضوع نه از سوی جراید و رسانه‌های کشورمان مورد توجه جدی قرار گرفت و نه مقام‌های دولتی نسبت به آن موضع‌گیری عزتمندانه داشتند. به نظر می‌رسد تکرار بیش از حد تحریم ایران از سوی آمریکا سبب عادی شدن این پدیده برای مقامات کشورمان و در نتیجه، بی‌تفاوتی نسبت به آن شده است؛ حال آنکه هر یک از این تحریم‌ها به نوبه‌ خود محدودیت‌هایی را برای کشورمان ایجاد می‌کنند که برای خنثی‌سازی آنها اولاً باید آنها را محکوم کرد، ثانیاً باید برای برون‌رفت از چالش‌های آنها چاره‌ای اندیشید و ثالثاً در واکنش به آنها اقدام متقابل انجام داد؛ واضح است مسئولانی که هنوز قدم اول را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها بر نمی‌دارند، ناتوان از برداشتن قدم‌های بعدی هستند.

▼ گزارش روز
لیست‌های پول‌ساز!

تبدیل لیست‌های انتخاباتی به راه درآمدزایی، از جمله پدیده‌هایی است که در جریان اصلاحات شاهد آن هستیم. اگر در انتخابات مجلس دهم الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات که از لیست امید در مجلس شورای اسلامی جا مانده بود، در مصاحبه‌ای از وجود رانت و زدوبند در بستن لیست اصلاح‌طلبان حرف به میان آورد و گفت: «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند. همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.‌» این بار نیز فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر بود که افشا کرد چون حاضر نشده است دو میلیارد پرداخت کند، از لیست امید خط خورده است! موضوعی که افزون بر رسوایی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و اعتراض بدنه اجتماعی آنها، پیامدهای ناگواری را برای کشور خواهد داشت، بسیار ساده است؛ کسی که برای حضور در لیست و به دست آوردن یک کرسی تصمیم‌گیری حاضر است مبالغ هنگفتی پرداخت کند، پس از رسیدن به مقصد خود درصدد جبران این هزینه‌ها برآید! جبرانی که بی‌تردید از راه قانون و دریافت‌های معمول قطعاً ناممکن است. همین صورت مسئله ساده را می‌توان آغاز و مبدأ فساد و تخلفات گسترده در آینده دانست که اولین ضرر و خسران آن هم برای مردمی است که با اعتماد به لیست‌ جریان‌های سیاسی نام اعضای آن را بر برگه رأی خود نوشتند و به امید پیشرفت و حل مشکلات، این افراد را راهی مجلس کردند.
افزون بر آن حاکم شدن چنین شرایطی که معمولاً در نظام‌های مادی‌گرای غرب حاکم است در ساختار یک جریان سیاسی در جمهوری اسلامی را باید پایانی بر شایسته‌سالاری و گزینش افراد دارای صلاحیت برای حضور در کرسی‌های مجلس، شورا و... دانست و آثار و تبعات آن در تصمیمات و مصوبه‌ها ظاهر خواهد شد که به نفع رانت‌خواران و افراد بهره‌مند از پول و امکانات خواهد بود.

▼ اخبار ویژه                 
ادامه اظهارنظرهای سیاسی وزیر راه‌وشهرسازی!

وزیر راه و شهرسازی که یکی از سیاسی‌ترین وزرای کابینه دولت روحانی است و معمولاً در اموری که به وی مربوط نمی‌شود، زیاد صحبت می‌کند، به تازگی درباره مسائل سیاسی، احزاب، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خطابه مفصلی داشته است. عباس آخوندی که در نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی سخنرانی می‌کرد، ادعا کرده است: هم‌‌اکنون بیشتر کسانی که پرچم اصولگرایی را در دست دارند، در تاریخ اصولگرایی نبوده‌اند و الآن پرچم اصولگرایی دست عده‌ دیگری است و مشکل اصلی اینجا است!

راهکار دولت برای تحقق وعده‌هایش چیست؟

محمدباقر نوبخت در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به بالا گرفتن برخی مطالبه‌های عمومی در راستای توسعه سیاسی اعم از رفع حصر، ممنوع‌التصویری خاتمی، حضور زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در کابینه، راهکار و برنامه دولت دوازدهم برای تحقق این موضوعات چیست، گفت: صرف‌نظر از مصادیق اشاره شده که از حقوق مردم است، با یک مجموعه حقوقی روبه‌رو هستیم که دولت باید آن را به رسمیت بشناسد و در جهت استیفای این حقوق اقدام کند.
 
▼ اخبار
1ـ انتقاد امام جمعه اصفهان از جشن‌های انتخاباتی

سیدیوسف طباطبائی‌نژاد در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه اصفهان گفت: اگر برخی سستی‌ها از جمله دیر رساندن تعرفه‌ها و کمبود صندوق نبود، مردم در میزان مشارکت در انتخابات رکوردشکنی می‌کردند. آیت‌الله طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه افرادی که نامزد مورد نظرشان رأی نیاورد، فضا را آرام نگه داشتند، افزود: برخی برای به آشوب کشیدن جامعه پس از انتخابات چراغ سبز نشان دادند؛ اما به حول و قوه الهی این چراغ سبزها خاموش می‌شود. وی در بخش دیگر از سخنان خود از رفتارهای برخی هواداران در جشن‌های انتخاباتی انتقاد کرد و افزود: مردم اگر روزی ببینند رفتارهای برخی در جشن‌های انتخاباتی با پایمال کردن خون شهدا همراه است و دولت اقدامی نمی‌کند، خود مقابل هنجارشکنی‌ها می‌ایستند. وی گفت: اگر همه مردم درباره امر به معروف و نهی از منکر احساس وظیفه کنند، منکرات از بین می‌رود؛ چرا در شهری مانند اصفهان باید شاهد کشف حجاب در جشن‌های انتخاباتی و سکوت مؤمنان باشیم؟

2ـ بازداشتی‌های انتخابات آزاد شدند
رئیس کل دادگستری استان تهران درباره آخرین وضعیت ۱۲۰ نفری که روز انتخابات 29 اردیبهشت ماه به دلیل تخلفات بازداشت شدند، گفت: بیشتر این افراد آزاد شدند؛ اما پرونده‌های آنها در دادسراهای شهرستان‌های مربوطه و استان در حال رسیدگی است. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا از مدیران آموزش و پرورش استان تهران هم در میان بازداشتی‌ها بودند، گفت: گزارشی از بازداشتی‌های مدیران آموزش و پرورشی نداشتیم، با این حال احضار افراد موضوعی متفاوت با بازداشت است و در جریان احضارها نیستم. رئیس کل دادگستری استان تهران درباره انتشار اخباری مبنی بر تخلف مدیران دولتی در روند برگزاری انتخابات اظهار داشت: گزارش‌هایی از تخلفات مدیران دولتی به دادسراها داشتیم که برابر با ضوابط و قواعد به آنها رسیدگی می‌شود و یکی از این الزامات قانونی، احضار افراد است.

3ـ ادعای دیدار وزیر خارجه قطر با قاسم سلیمانی
روزنامه عکاظ عربستان با انتشار گزارشی مدعی شد وزیر خارجه قطر، در سفری پنهانی به بغداد پایتخت عراق، با سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کرده است. این روزنامه سعودی در گزارش خود مدعی است قطر در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای با ایران، از مدت‌ها پیش از «حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) در یمن حمایت کرده است. روزنامه عکاظ در بخش دیگری از گزارش خود می‌آورد: «زمان‌بندی شرکت قطر در نشست کشورهای اسلامی با آمریکا در ریاض و سفر پنهانی وزیر خارجه این کشور به عراق و دیدار محرمانه با سردار قاسم سلیمانی، که پس از آن با اظهارات تمیم‌بن حمد، امیر قطر همراه شد، نشان می‌دهد این اتفاقات با دقت بسیاری برنامه‌ریزی شده بود.»

4ـ نیروهای عراقی به‌زودی به مرزهای سوریه خواهند رسید
دبیر کل سازمان بدر در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» از تصمیم نیروهای تحت امر خود برای ادامه عملیات آزادسازی مناطق مرزی عراق با سوریه خبر داد. هادی العامری با بیان اینکه عملیات‌های غرب موصل ادامه خواهد داشت، گفت: عملیات غرب موصل عملیات مرزی است و حتی پس از آزادسازی القیروان و البعاج متوقف نخواهد شد. وی همچنین افزود: به زودی پس از آماده‌سازی نقشه ویژه این عملیات به مرزهای سوریه خواهیم رسید. گفتنی است بنا بر گزارش‌های رسیده، نیروهای عراقی هم‌اکنون در بخش غربی موصل با داعش در حال نبردند و چیزی حدود 95 درصد سمت غربی شهر را موصل آزاد کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشف بیش از 100 کانتینر کولر گازی قاچاق، اظهار داشت: این کالاهای قاچاق در کرج و تهران دپو شده و کد رهگیری نداشتند تا با دادن مالیات و عوارض گمرکی ترخیص شوند. وی با بیان اینکه این کولرهای گازی به انبارهای غیرمجاز برده شده بود که خلاف قانون است و باید در انبارهای مورد تأیید گمرک ثبت می‌شد، تصریح کرد: ستاد قاچاق باید با افراد خاطی برخورد کند.
رسانه‌های سوریه از حمله یک پهپاد رژیم صهیونیستی به استان قنیطره در این کشور خبر دادند. گزارش‌ها حاکی است سه سرباز سوریه بر اثر این حمله کشته شده‌اند و پهپاد رژیم صهیونیستی سرنگون شده است. رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته در تلاش برای تقویت گروه‌های تروریستی که در جنگ با ارتش سوریه متحمل شکست‌های سنگین شده بودند، به دفعات وارد عمل شده و به مواضع ارتش و نیروهای مردمی این کشور جنگ‌زده حمله کرده است.
علمای بحرین در بیانیه‌ای اعلام کردند، جنایت وحشیانه رژیم آل‌خلیفه که با تبانی آمریکا و کشورهای منطقه و در سایه سکوت بین‌المللی صورت گرفته است، عزم و اراده ما را بیشتر می‌کند. در این بیانیه آمده است: به رژیم ظالم آل‌خلیفه می‌گوییم که به یاری خدا روز انتقام مردم از شما فراخواهد رسید و شما به زودی باید جوابگوی اعمال خود باشید.
روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس نوشت: گروه تروریستی داعش در آستانه ماه رمضان، با انتشار ویدئویی تهدید کرد «کافران» غربی را هدف «جنگی همه‌جانبه» قرار خواهد داد. به نوشته دیلی‌میل، داعش در این پیام ویدئویی خطاب به هواداران خود در اروپا اعلام کرد: «برادارن ما در اروپا، باید مردم را در خانه‌های‌شان، خیابان‌ها، بازارها و باشگاه‌ها هدف قرار دهید.»
مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها با اعتراض به عملکرد دولت در برگزاری انتخابات گفت: حدود ۲۰۰ گزارش مبنی بر تخلف در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از سوی نامزدها اعلام شده که باید بررسی شود. البته با توافق فرمانداری تهران مقرر شده است ۱۰ درصد از آرای اخذ شده بازشماری شود.
نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات از جابه‌جایی 7/2 میلیارد پیام در شبکه ملی اطلاعات در ایام انتخابات خبر داد و افزود: ۷۰ درصد این پیام‌ها در قالب پیام‌های چند رسانه‌ای بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات